Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac apríl 2021.
Upozorňujeme najmä na oznámenie SEPS-u ohľadom ukončenia „stop stavu“
a stanovenie voľných
inštalovaných výkonov k pripojeniu nových zdrojov do jednotlivých sústav. Do
pozornosti zároveň dávame, že do 1. čítania sa aktuálne dostala (i) novela ohľadom predĺženia obdobia
podpory dotovaným výrobcom v Zákone o podpore OZE a (ii) novela Zákona o tepelnej
energetike, ktorá prináša nové zákonné definície a spresnenia.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý
mesiac.
Dňa 6.4.2021 spoločnosť
Slovenská elektrizačná prenosová sústava a.s. (SEPS) zverejnila tlačovú správu,
že prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav Západoslovenská
distribučná, a.s. (ZSD), Stredoslovenská distribučná, a.s. (SSD) a
Východoslovenská distribučná, a.s. (VSD) v spolupráci so spoločnosťou SEPS a Ministerstvom
hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) uvoľňujú
„stop-stav“.
Uvoľneniu stop-stavu
a možnostiam výstavby nových zariadení sme sa osobitne venovali
v článku „Kde
„stop-stav“ končí, tam výstavba začína. Pár rád ako postaviť zdroj na výrobu
„zelenej“ energie“.
Dôvodom uvoľnenia
stop-stavu má byť uvedenie nového vedenia na slovensko-maďarskom cezhraničnom
profile do komerčnej prevádzky, ktoré sa uskutočnilo dňa 5.4.2021.
V nadväznosti na
túto skutočnosť vydali vyššie uvedení prevádzkovatelia regionálnych
distribučných sústav (RDS), spoločnosť SEPS a MH SR Usmernenie, ktoré
poskytuje informácie k uvoľneniu „stop-stavu“, k stanoveniu voľných
inštalovaných výkonov, ako aj k postupu prideľovania a kontroly napĺňania
týchto inštalovaných výkonov.
Z pohľadu priepustnosti
elektrizačnej sústavy je možné do elektrizačnej sústavy pripojiť celkový voľný inštalovaný výkon zdrojov o hodnote 1 837 MW.
Táto hodnota je stanovená
bez ohľadu na technológiu inštalovaného zdroja. Čerpanie stanovených inštalovaných výkonov sa bude
sledovať podľa výšky inštalovaného výkonu zdroja daným prevádzkovateľom sústavy. Bez ohľadu na to, akú rezervovanú kapacitu bude výrobca požadovať.
Vzhľadom na to, že miesta pripojenia nových zdrojov v RDS majú
z pohľadu priepustnosti výrazný vplyv na bezpečnosť prevádzky
elektrizačnej sústavy, je celkový voľný inštalovaný výkon z pohľadu
priepustnosti sústavy rozdelený na jednotlivých prevádzkovateľov RDS a prenosovej sústavy
nasledovne:
Osobitne je však
regulovaný voľný inštalovaný výkon pre fotovoltaické elektrárne (FVE) a veterné
elektrárne (VTE), ktorý je z pohľadu flexibility sústavy stanovený na
hodnotu 407 MW. Táto kapacita je rozdelená pomerne medzi jednotlivých prevádzkovateľov
RDS, pričom každý z nich má k dispozícii kapacitu 50 MW, ktorú je
možné v prípade potreby navýšiť vo výkonových balíčkoch po 10 MW (najviac
však do 407 MW pre celú elektrizačnú sústavu). Tento voľný inštalovaný výkon
pre FVE a VTE je súčasťou celkového inštalovaného výkonu z pohľadu
priepustnosti sústavy o hodnote 1 837 MW.
Predmetnú Tlačovú správu SEPS-u nájdete na tomto odkaze.
Usmernenie k uvoľneniu obmedzenia pripájania nových zdrojov na výrobu
elektriny do sústavy a zvyšovania inštalovaného výkonu existujúcich zariadení
na výrobu elektriny pripojených do sústavy nájdete
TU.
Spoločnosť SEPS zároveň
zriadila na svojom webovom sídle spoločnú webovú platformu so zverejnenými
inštalovanými výkonmi ako pre jednotlivých prevádzkovateľov RDS, tak aj pre
jednotlivé technológie výroby FVE a VTE. Odkaz na túto webovú platformu je k dispozícii TU.
Dňa 15.4.2021 bol Národnej rade SR predložený do 1. čítania návrh novely Zákona o podpore OZE.
Hlavným zámerom novely je znížiť objem celkových ročných nákladov za
tarifu za prevádzkovanie systému (TPS), ktorou odberatelia elektriny dotujú
(okrem iného) výrobu OZE a VÚ - KVET. Zníženie ročných nákladov za TPS sa
má následne premietnuť v znížení koncovej ceny elektriny.
Podľa znenia
návrhu novely sa dotovaným výrobcom zelenej elektriny predĺži doba podpory. Čo je však dôležité, toto predĺženie bude mať súčasne za následok
zníženie doplatkovej ceny elektriny,
ktorá bola výrobcovi elektriny z OZE stanovená pri uvedení zariadenia do prevádzky. Tým sa má v konečnom dôsledku dosiahnuť zníženie ročného objemu
finančných nákladov vynakladaných na podporu.
Podľa
aktuálneho znenia návrhu sa má trvanie
podpory doplatkom konkrétne predĺžiť o päť rokov, a má
sa týkať zariadení na výrobu elektriny
z vodnej energie,
slnečnej energie, biomasy,
bioplynu, skládkového plynu alebo
z plynu z čističiek odpadových vôd.
Veľkou zmenou oproti pôvodnému návrhu zákona je, že pre približne 440
výrobcov elektriny (predovšetkým prevádzkovateľov FVE), by mala byť prolongácia
obdobia podpory povinná. Hoci sa pôvodne hovorilo (ešte na začiatku
medzirezortného pripomienkovania) o dobrovoľnosti prolongácie podpory, aktuálne
by to malo byť povinné pre tých výrobcov, ktorých priemerná výška doplatku za
predchádzajúci kalendárny rok dosiahla najmenej 150 EUR/MWh a súčasne celková
výška doplatku bola minimálne 75 000 EUR.
Výrobcom, ktorým sa predĺži trvanie doby podpory doplatkom so zníženou cenou elektriny sa zároveň predĺži aj (i)
doba trvania práva na podporu výkupom elektriny a (ii) doba trvania
práva na prevzatie zodpovednosti za odchýlku výkupcom elektriny, najdlhšie však
do 31.12.2033.
Aktuálne
znenie návrhu novely Zákona o podpore OZE nájdete na tomto odkaze.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu môžete sledovať na tomto odkaze.
Dňa 16.4.2021
bol Národnej rade SR predložený do 1. čítania návrh novely Zákona
o tepelnej energetike.
Cieľom novely
zákona je najmä zamedziť reťazeniu cien pri dodávkach tepla a zjednodušiť
odpájanie odberateľov od centrálneho zásobovania teplom (CZT).
Za účelom
lepšieho nastavenia pravidiel cenovej regulácie (v tepelnej energetike) sa
navrhujú pridať do zákona nové zákonné definície, a to konkrétne: (i)
zariadenia na rozvod tepla, (ii) odovzdávacej stanice tepla a (iii)
odberného tepelného zariadenia.
Návrh novely zároveň prináša určité
spresnenia. Majú sa napríklad vymedziť konkrétne skutočnosti, ku ktorým sa
dotknutý orgán (dodávateľ tepla), môže resp. má vyjadrovať v rámci
záväzného stanoviska. Dodávateľ tepla sa tak bude môcť vo svojom stanovisku
vyjadrovať už len k tomu, či nová teplárenská sústava, ktorú chce tretia osoba
vybudovať, zasahuje do doterajšej tepelnej sústavy alebo jej ochranného pásma. Zmena
by mala zamedziť tomu, aby sa dotknutý orgán (dodávateľ tepla) vyjadroval nad
rámec zákonných oprávnení, nakoľko v praxi takto často dochádzalo k zneužívaniu
jeho postavenia v územnom, resp. stavebnom konaní.
Predmetné zákonné zmeny a spresnenia
majú byť (okrem iného) v súlade s najnovšou judikatúrou Ústavného
súdu SR v tejto oblasti. Ústavný súd SR totiž vo svojom
nedávnom náleze konštatoval, že dotknutý orgán sa v rámci záväzného
stanoviska môže vyjadrovať výlučne k skutočnostiam podľa ust. § 22 ods. 3
(nežiaduci zásah do sústavy tepelných zariadení) a ust. § 36 ods. 7
(zásahy v ochrannom pásme) Zákona o tepelnej energetike.
Aktuálne
znenie návrhu novely Zákona o tepelnej energetike nájdete na tomto odkaze.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu môžete
sledovať na tomto odkaze.
Predmetný
Nález Ústavného súdu SR nájdete zverejnený TU.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) v rámci novelizácie
vyhlášky č. 18/2017 Z. z., ktorou sa riadi cenová regulácia v elektroenergetike,
prvotne avizoval viacero zmien, o ktorých sme vás informovali v našom
monitoringu za mesiac
február 2021.
V súčasnosti však v novele vyhlášky ÚRSO iba aktualizuje aktuálne
regulačné obdobie, ktoré bolo predĺžené do 31. decembra 2022 na rok 2022. Táto
úprava má umožniť, aby sa doterajší spôsob vykonávania cenovej regulácie
uplatňoval aj na regulačný rok 2022 a aby bolo možné urýchlené vydávanie
cenových rozhodnutí na rok 2022, v ktorých sa nepredpokladá zmena ceny.
Ostatné skôr avizované zmeny plánuje ÚRSO priniesť až v novom regulačnom
období.
Štádium procesu novelizácie vyhlášky č. 18/2017 Z. z. (elektroenergetika) môžete sledovať TU.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.