Elektromobily pre nás už dlhšiu dobu nepredstavujú nepoznanú novinku. To však nie je samozrejmosťou pre našu právnu úpravu. Doposiaľ neexistovala ani len legálna definícia elektromobilu, a to i napriek tomu, že právne predpisy s týmto pojmom už nejakú dobu narábali napr. aj v súvislosti so zápisom elektromobilu do evidencie vozidiel. Obdobné právne vákuum sa doposiaľ týkalo aj poskytovania služieb spočívajúcich v umožnení nabíjania elektromobilov, resp. prevádzkovania nabíjacích staníc.
Právna úprava reaguje na potreby trhu
Jasnejšie svetlo však prináša malá novela zákona o energetike, ktorá bola schválená parlamentom v polovici mája. Poslanci parlamentu sa výnimočne zhodli a novelu prijali 126 hlasmi. Novela už bola podpísaná prezidentom a účinnosť má nadobudnúť 1.7.2018. Okrem toho, že parlamentom schválená novela komplexne upravuje stav núdze v elektroenergetike a s ním súvisiace otázky, významne sa dotýka aj oblasti elektromobility.
Legislatívne zmeny si nevyžiadali len potreby praxe, ale i povinnosť Slovenskej republiky skĺbiť náš právny poriadok so Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/94EÚ z 22.10.2014 o zavádzaní infraštruktúry pre alternatívne palivá.
Novela prináša definície základných pojmov pre trh elektromobility akými sú elektrické vozidlo, nabíjacia stanica, nabíjací bod a verejne prístupná nabíjacia stanica, ku ktorej má byť zabezpečený nediskriminačný prístup všetkých používateľov elektrických vozidiel.
Prevádzkovanie nabíjacích staníc nie je podnikaním v energetike
Otvorenou otázkou pred touto novelou bola i samotná právna povaha prevádzkovania nabíjacích staníc. Doterajšia právna úprava podnikania v energetike nebola jednoznačná. Bolo otázne, či nabíjanie elektromobilov je alebo nie je podnikaním v energetike. Nebolo ani zrejmé, či je na prevádzkovanie nabíjacej stanice potrebné povolenie na podnikanie v energetike. Po novom to už zákon o energetike bude uvádzať celkom jasne. Podľa novely, podnikaním v energetike nie je prevádzkovanie nabíjacej stanice a poskytovanie nabíjania elektrických vozidiel. Prevádzkovatelia nabíjacích staníc budú mať teda po účinnosti novely právnu istotu, že sa na nich nebudú vzťahovať povinnosti a nemalé byrokratické zaťaženie klasického podnikateľa v energetike.
Táto drobná legislatívna zmena môže mať kľúčový dopad na rozvoj infraštruktúry nabíjacích staníc pre elektromobily. K rozšíreniu siete nabíjacích staníc budú môcť bez pochybností prispieť aj poskytovatelia, pre ktorých by šlo o veľmi vhodnú doplnkovú službu ich portfólia, ako sú napr. hotely, reštaurácie a pod.
Na prevádzkovateľov verejne prístupných nabíjacích staníc však čaká povinnosť v lehote 30 dní oznámiť Úradu pre reguláciu sieťových odvetví SR začiatok, ukončenie a zmenu vykonávania tejto činnosti.
Novela sa dotkne aj podmienok pripájania nabíjacích staníc do distribučnej sústavy. Pokiaľ sa na existujúcom odbernom mieste bude pripájať nabíjacia stanica s inštalovaným výkonom nad 100 kW, odberateľ bude povinný uzatvoriť s prevádzkovateľom distribučnej sústavy novú zmluvu o pripojení. Pri pripájaní nabíjacej stanice s celkovým inštalovaným výkonom nad 100 kW na novom odbernom mieste, je odberateľ povinný informovať o pripájaní nabíjacej stanice prevádzkovateľa distribučnej sústavy v žiadosti o pripojenie.
Povinná notifikácia prevádzkovateľa distribučnej sústavy neobíde ani už v súčasnosti pripojené nabíjacie stanice. Tí, ktorí už majú pripojené nabíjacie stanice s inštalovaným výkonom nad 100 kW budú povinní o tom informovať prevádzkovateľa distribučnej sústavy do 1.8.2018.
Čo nás ešte čaká?
Nadchádzajúce zmeny nepochybne prispejú k rozvoju trhu elektromobility. Keď sa zamyslíme nad súvislosťami hlbšie, dôjdeme k tomu, že novela upravuje len nevyhnutné minimum. Očakávame, že téma elektromobility a nabíjania elektromobilov ešte bude rezonovať v súvislosti s podmienkami výstavby nabíjacích staníc, zavádzaní fakturačných meradiel, či v súvislosti uplatňovaním si cestovných náhrad zamestnancom pri pracovnej ceste vykonanej elektromobilom.