Čo
vlastne súhlas je?
Súhlas je jedným z viacerých právnych
základov pre spracúvanie osobných údajov. Popri súhlase GDPR rozlišuje aj
spracovanie nevyhnutné pre plnenie zmluvy, zákonnej povinnosti, životne
dôležitých záujmov, úloh realizovaných vo verejnom záujme a oprávnených
záujmov prevádzkovateľa.
GDPR základné parametre
súhlasu podstatne nemení. Požiadavky pre jeho získanie však rozširuje. Podľa
doterajšej právnej úpravy bol súhlas so spracovaním osobných údajov akýmsi
„prioritným“ právnym základom a až následne boli stanovené výnimky, kedy ste
mohli údaje spracovať bez súhlasu. Túto koncepciu GDPR rúca a súhlas stavia
na rovnakú úroveň ako ostatné právne základy. Tiež sa odporúča pri stanovení
právneho základu nájsť niektorý z iných právnych základov, ako napr.
plnenie zmluvy, či zákonnej povinnosti a až v prípadoch, kedy takýto
právny základ nájsť nie je možné, vyžiadať súhlas so spracovaním osobných
údajov.
Ak pre
spracovanie osobných údajov nemožno nájsť iný právny základ, myslite na to, že
spracovanie osobných údajov na základe súhlasu je jedným z najkomplikovanejších
spôsobov, a to kvôli požiadavkám, ktoré naň kladie GDPR. Prečo?
Súhlas musí byť slobodný
Už zo samotného
pojmu „slobodný“ je zjavné, že osoba, ktorá súhlas so pracovaním osobných
údajov poskytuje, musí mať skutočnú
možnosť výberu a kontroly. GDPR stanovuje ako všeobecné pravidlo, že
pokiaľ dotknutá osoba nemá skutočne na výber a cíti sa byť k súhlasu
donútená, prípadne môže mať z neudelenia súhlasu problémy, súhlas nebude
platný.
K takýmto
situáciám môže dochádzať napríklad pri vyžadovaní súhlasu so spracovaním
osobných údajov zamestnávateľom od zamestnanca. Je totiž málo pravdepodobné, že
by zamestnanec slobodne a bez pocitu nátlaku reagoval na zamestnávateľovu
žiadosť o súhlas napríklad s aktiváciou kamerového monitorovacieho
systému na pracovisku.
Súhlas musí byť určitý
Zo získaného
súhlasu musí byť jednoznačne zrejmé, za akým účelom sú osobné údaje poskytované
a v akom rozsahu budú spracovávané. Pokiaľ má spracovanie osobných
údajov viacero účelov, súhlas so spracovaním by mal byť poskytnutý pre všetky z
nich.
Predstavme si
príklad z praxe. Prevádzkovateľ dostane súhlas na zasielanie bežných obchodných
ponúk zákazníkovi a za týmto účelom získa jeho e-mailovú adresu. Tú môže
využiť len pre tento účel. Pokiaľ by mal prevádzkovateľ záujem poslať
personalizovaný mail s ponukou produktov, o ktorých predpokladá, že
zákazníka skôr oslovia, nevyhnutne
potrebuje osobitný súhlas zákazníka.
Súhlas musí byť informovaný
Pre splnenie
tejto podmienky je nevyhnutné dotknutej osobe predom poskytnúť informácie aspoň
o:
§ totožnosti
prevádzkovateľa,
§ účele
každej spracovateľskej operácie, pre ktorú je súhlas vyžadovaný,
§ druhu
údajov, ktoré budú spracovávané,
§ existencii
práva kedykoľvek súhlas odvolať,
§ použití
osobných údajov k rozhodovaniu na báze automatizovaného spracovania,
vrátane profilovania,
§ o možných
rizikách prenosu osobných údajov do tretích krajín.
Poskytnutie
týchto informácií ešte pred získaním súhlasu je dôležité, aby sa mohla dotknutá
osoba rozhodnúť, chápala k čomu súhlas poskytuje a v budúcnosti mohla
napríklad využiť právo na odvolanie súhlasu.
Podstatné však
je, že GDPR kladie dôraz na samotný spôsob splnenia tejto informačnej
povinnosti. Je nevyhnutné formulovať informácie jasne a v jednoduchom
jazyku, zrozumiteľnom každému, nielen právnikom. Nie je preto možné pri plnení
informačnej povinnosti využívať zdĺhavé a nezrozumiteľné vety plné právnej
odbornej terminológie, ani tieto informácie „skrývať“ kdesi vo všeobecných
obchodných podmienkach a podobne.
Prejav vôle musí byť jednoznačný
V súvislosti
s udelením súhlasu nesmú byť žiadne pochybnosti o tom, že dotknutá
osoba súhlasí so spracovaním osobných údajov. Súhlas nie je možné získať tým
istým úkonom, ktorým dôjde k uzatvoreniu zmluvy, či prijatiu obchodných podmienok
prevádzkovateľa a tak ďalej.
Za platne udelený
súhlas bude vo všeobecnosti považované podpísanie súhlasu v listinnej
podobe, zaškrtnutie políčka v listinnej alebo elektronickej podobe (tzv. opt-in),
vyjadrenie vôle zaslaním emailu a podobne. Naopak platným súhlasom nebude
jeho vyjadrenie mlčaním, vopred zaškrtnutým políčkom (tzv. opt-out), zahrnutím
súhlasu do zmluvy a podobne.
GDPR nepredpisuje žiadnu formu
GDPR nestanovuje
pre súhlas so spracovaním osobných údajov predpísanú formu. Avšak získaný
súhlas je prevádzkovateľ povinný preukázať. Nebude preto postačovať získanie
súhlasu v ústnej podobe bez vyhotovenia akéhokoľvek potvrdenia o jeho
udelení, napr. vo forme audio nahrávky. Do úvahy prichádza najmä písomná forma,
ktorá nemusí byť nevyhnutne listinná, ale môže byť aj elektronická.
Preukázateľné budú aj súhlasy, ktoré sú udelené elektronicky pomocou logov, či
príznakov v elektronických databázach.
Ak dôjde
k sporu, dôkazné bremeno o preukázaní platného súhlasu leží práve na prevádzkovateľovi.