Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac august 2020.
Upozorňujeme
najmä na prijatie novely Vyhlášky o zavádzaní a prevádzke inteligentných
meracích systémov, ako aj na návrh novely Zákona o energetickej efektívnosti,
ktorým sa transponujú viaceré právne predpisy zo Zimného energetického balíčka.
Možno
vás tiež zaujme krátky sprievodca Zimným energetickým balíčkom, ktorého si môžete
stiahnuť na tomto odkaze.
Prajeme
vám príjemné čítanie.
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia |
nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 28.8.2020 bola v Zbierke zákonov Slovenskej
republiky zverejnená vyhláška Ministerstva hospodárstva SR č. 233/2020 Z. z., ktorá
novelizuje vyhlášku Ministerstva hospodárstva SR č. 358/2013 Z. z. o zavádzania
a prevádzke inteligentných meracích systémov v elektroenergetike. Aktuálne
znenie Vyhlášky o zavádzaní a prevádzke inteligentných meracích
systémov je k dispozícii na tomto odkaze.
Novela vyhlášky predĺžila čas, dokedy musia prevádzkovatelia
regionálnych a miestnych distribučných sústav splniť povinnosť nainštalovať
inteligentné meracie systémy pre koncových odberateľov elektriny v počte
zodpovedajúcom najmenej 80 % odberných miest, a to z pôvodnej lehoty 31.12.2020
až do 31.12.2021.
O návrhu tejto novely sme Vás informovali aj v
Monitoringu energetickej legislatívy za mesiac júl 2020, ktorý si môžete
prečítať tu.
Novela vyhlášky je účinná od 1.9.2020.
Ministerstvo hospodárstva SR pripravilo návrh novely Zákona o energetickej
efektívnosti. Ide o rozsiahlejšiu novelu, ktorá má za cieľ transponovať
hneď niekoľko európskych predpisov z oblasti energetiky označovaných ako Zimný
energetický balíček. Jednou z piatich dimenzií Zimného energetického balíčka je
aj problematika energetickej efektívnosti, v rámci ktorej sa má na
úrovni EÚ dosiahnuť do roku 2030 zníženie energetickej spotreby o 32,5 %.
Novela má prioritne transponovať Smernicu
o energetickej efektívnosti, ktorú mali členské štáty povinnosť
transponovať do 25.6.2020 (okrem určitých výnimiek, pri ktorých je lehota
stanovená do 25.10.2020).
Návrhom zákona sa taktiež ustanovujú pravidlá pre
faktor primárnej energie pre elektrinu a upravujú sa pravidlá v oblasti
energetických auditov v nadväznosti na požiadavky obsiahnuté v Nariadení o
riadení energetickej únie a opatrení v oblasti klímy.
Súčasťou návrhu je aj transpozícia Smernice o
energetickej hospodárnosti budov, a to v oblasti úpravy pravidiel
pravidelnej kontroly vykurovacích systémov a klimatizačných systémov s celkovým
inštalovaným výkonom vyšším ako 70 kW.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje od 1.1.2021.
Legislatívny proces môžete sledovať na tomto
odkaze.
Určite ste si všimli, že v monitoringu sa čím ďalej,
tým viac začína spomínať tzv. Zimný energetický balíček. Je to súbor ôsmich
nariadení a smerníc Európskej únie, ktorý zásadným spôsobom mení terajšiu tvár
slovenskej a európskej energetiky. Tieto predpisy sa začínajú postupne
transponovať aj do našich predpisov.
Ak chcete mať prehľad, aké legislatívne zmeny v dôsledku
Európskeho práva v najbližšom období nastanú, mohol by vás zaujať praktický
sprievodca Zimným energetickým balíčkom, ktorý pripravili právnici z POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. Jeho znenie bolo bol pred pár dňami sprístupnené vo formáte PDF na tejto webovej stránke.
S účinnosťou od 1.8.2020 bol prezidentkou SR vymenovaný
za nového člena Regulačnej rady Miroslav Dudlák. Nový člen Regulačnej rady
nahradil Jána Hijja, ktorý zomrel dňa 24.12.2019. Regulačná rada má tak
momentálne päť členov.
Krátku informáciu Úradu pre reguláciu sieťových
odvetví si môžete pozrieť na tomto
linku.
Od 1.9.2020 vstupuje do účinnosti nový prevádzkový poriadok
Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE).
Nový prevádzkový poriadok reaguje najmä na nedávne
prijatie novely Pravidiel trhu, o ktorej sme Vás informovali
v monitoringu energetickej legislatívy za mesiac júl 2020, ktorý je
dostupný na tomto
odkaze. Rovnako sme pripravili aj článok, kde sme zhrnuli najdôležitejšie zmeny
tejto novely, ktorý si môžete pozrieť na tomto
linku.
Nový prevádzkový poriadok je dostupný na tomto
odkaze.
Od 15.9.2020 bude mať Úrad pre reguláciu sieťových
odvetví nových podpredsedov, ktorými budú Szabolcs Hodosy a Martin Horváth. Zároveň
boli doterajší podpredsedovia Jozef Mihok a Milan Kubala ku dňu 14.9.2020 odvolaní
zo svojich funkcií vládou SR.
Správu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví, kde
o tejto skutočnosti informuje, môžete nájsť pod týmto
linkom.
Predseda Úradu pre reguláciu sieťových odvetví zriadil
za účelom prípravy novej Regulačnej politiky osobitnú Komisiu na prípravu
Regulačnej politiky.
Úlohou tejto komisie bude vypracovanie dodatku k
súčasnej Regulačnej politike a tiež vypracovanie novej Regulačnej politiky na
rok 2022 a nasledujúce. Viac ďalších informácií o činnosti Komisie
poskytne Úrad v najbližších týždňoch.
Informáciu Úradu nájdete pod týmto odkazom.
Monitoring za mesiac august 2020 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie
poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú
zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie
právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. a nezodpovedajú za úplnosť a presnosť
informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.