Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac júl 2020.
Upozorňujeme
najmä na novelu viacerých zákonov v oblasti energetiky. Rovnako dávame do
pozornosti rozsiahlejšiu novelu Pravidiel trhu účinnú od 1. septembra 2020.
Výrobcov elektriny z obnoviteľných zdrojov zaujme správa, že Ministerstvo
hospodárstva SR zverejnilo inštalovaný výkon nových zariadení na výrobu
elektriny z OZE, KVET a v lokálnych zdrojoch, ktoré budú mať právo na
podporu v roku 2021.
Prajeme
vám príjemné čítanie.
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | áno |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | áno |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 21.7.2020 bol v Zbierke Zákonov Slovenskej republiky vyhlásený zákon č. 198/2020 Z. z., ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zlepšovaním podnikateľského prostredia zasiahnutým opatreniami na zamedzenie šírenia nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „Novela“). Novela je dostupná TU. Konsolidované znenie Zákona o regulácii si môžete pozrieť TU.
Táto Novela mení nie len Zákon o regulácii (o ktorom sa viac dozviete v tejto časti monitoringu), ale aj Zákon o energetickej efektívnosti a Zákon o tepelnej energetike (týmto predpisom sa venujeme v ďalších častiach tohto monitoringu).
Novela v Zákone o regulácii ustanovuje nový dôvod, pre ktorý vláda odvolá predsedu Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Týmto dôvodom je, že Úrad pre reguláciu sieťových odvetví poruší ustanovenia Zákona o regulácii o zverejňovaní cenových rozhodnutí alebo návrhov cien a iných podaní podľa § 14 ods. 12 Zákona o regulácii.
Zároveň sa menia ustanovenia § 14 konania o cenovej regulácii. Novinkou je povinnosť Úradu pri určitých činnostiach (napr. pripojenie do sústavy, výroba elektriny z OZE a KVET, a iné) zverejňovať na svojom webovom sídle všetky cenové rozhodnutia, ako aj návrh ceny a všetky jeho zmeny a doplnenia.
Novela zároveň ustanovuje výnimky chrániace malé miestne distribučné sústavy a miestne distribučné siete, ako aj priemyselné dodávky tepla, pred neprimeraným zásahom do obchodného tajomstva. Súčasne sa explicitne upravuje, že zverejnenie informácie o ekonomicky oprávnených nákladov, ekonomickej efektívnosti a primeranom zisku vrátane rozsahu investícií započítaných do určenej alebo schválenej ceny pre vybrané regulované činnosti nemôže mať za žiadnych okolností povahu porušenia alebo ohrozenia obchodného tajomstva.
Prechodné ustanovenia Zákona o regulácii zároveň špecifikujú, že na cenové konania začaté a právoplatne neskončené do 31.8.2020 sa použijú ustanovenia Novely.
Zmeny v Zákone o regulácii nadobúdajú účinnosť 1.9.2020.
Novela sa dotkla aj Zákona o energetickej efektívnosti. Konsolidované znenie tohto predpisu si môžete pozrieť TU.
Novela obmedzuje povinnosť veľkého
podniku po vykonaní povinného energetického
auditu poskytnúť
prevádzkovateľovi monitorovacieho systému elektronicky súbor údajov pre
monitorovací systém a súhrnný informačný list najneskôr do 30 dní od vyhotovenia súhrnného informačného listu. Po
novom je veľký podnik povinný túto povinnosť vykonať iba v prípade, ak tento súbor údajov ešte nezaslal
prevádzkovateľovi monitorovacieho systému samotný energetický audítor. Táto
zmena nastala z dôvodu, že súbor údajov pre monitorovací systém sa vo
väčšine prípadov odovzdáva duplicitne, nakoľko je povinný zaslať ho aj
energetický audítor do 31. marca nasledujúceho kalendárneho roku po vykonaní
energetického auditu.
Novela
zavádza v § 14 aj zjednodušený
energetický audit pre veľké podniky, u ktorých
nenastala od vykonania posledného energetického auditu podstatná zmena
okolností. V prípade, ak veľký podnik splní podmienky ustanovené Novelou
(t.j. (i) zníženie celkovej spotreby energie za uplynulé štvorročné
obdobie aspoň o 8 % a (ii) preukázania uvedenej úspory realizáciou opatrení z
predchádzajúceho energetického auditu), požiada organizáciu určenú
Ministerstvom hospodárstva SR o vydanie potvrdenia o aktualizácii energetického auditu na obdobie nasledujúcich štyroch rokov. Tento
postup bude možné aplikovať po vykonaní riadneho energetického auditu vždy len
raz, čo bude v praxi znamenať, že veľký podnik vykoná energetický audit v plnom
rozsahu raz za osem rokov.
Takéto
zjednodušenie energetického auditu sa bude týkať aj veľkého podniku, ktorého
celková spotreba energie za
posledné štyri roky bola menšia ako 10 MWh.
Zmeny v Zákone o energetickej efektívnosti
nadobudli účinnosť 21.7.2020.
Novela mierne pozmenila aj Zákon o tepelnej energetike. Jeho konsolidované znenie si môžete pozrieť TU.
Novela mení
v celom zákone iba jedno ustanovenie, ktoré sa týka povinnosti dodávateľa tepla, ktorý je
povinný zabezpečiť vykonanie energetického auditu podľa Zákona o energetickej
efektívnosti. Na takéhoto dodávateľa sa po
novom nevzťahujú povinnosti podľa § 25 ods. 2 písm. c) a d) Zákona
o tepelnej energetike, t.j. povinnosti ohľadom zabezpečenia overenia
hospodárnosti prevádzok dodávateľa a pri tomto overovaní preukázať
splnenia podmienky účinného centralizovaného zásobovania teplom.
Zmeny v Zákone o tepelnej energetike nadobudli
účinnosť 21.7.2020.
Dňa
1.7.2020 bola v Zbierke Zákonov Slovenskej republiky vyhlásená vyhláška č. 181/2020
Z. z. ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č.
24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s
elektrinou a pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom v znení
neskorších predpisov. Konsolidované znenie Pravidiel trhu si môžete pozrieť TU.
Novela reaguje
najmä na veľkú zmenu systému podpory, ktorá bola zavedená zákonom č. 309/2018
Z. z. Cieľom novely je tiež aj reflektovať
na prijatú vyhlášku Úradu č. 309/2019 Z. z., ako aj na ustanovenia smernice
Európskeho parlamentu a Rady 2012/27/EÚ o energetickej efektívnosti.
Novela
Pravidiel trhu zavádza niektoré nové pojmy (napr.
„agregátor“ či „protiodchýlka“), prípadne niektoré už zaužívané pojmy mierne
upravuje (napr. „vlastná spotreba elektriny pri výrobe elektriny“ či
„zraniteľný odberateľ elektriny v domácnosti“ a „zraniteľný odberateľ
plynu v domácnosti“).
Došlo
zároveň k zjednodušeniu
povinností výrobcov elektriny poskytovať
Organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE) údaje potrebné na
zabezpečenie jeho činnosti. Nové Pravidlá trhu tiež dopĺňajú ustanovenia o meraní
a určení vyrobenej elektriny a vlastnej spotreby elektriny pri výrobe elektriny.
Cieľom tohto doplnenia je zabezpečiť,
aby výrobcovia elektriny postupovali pri určení vlastnej spotreby elektriny pri
výrobe elektriny rovnakým spôsobom.
Tejto zásadnej novele Pravidiel trhu sme sa osobitne venovali v našom článku, ktorý Vám je k dispozícii TU.
Účinnosť zmien
v Pravidlách trhu je stanovená na 1.9.2020, okrem niektorých ustanovení,
ktoré nadobúdajú účinnosť 1.1.2021.
Ministerstvo hospodárstva SR zverejnilo na svojom
webovom sídle Oznam o určení inštalovaných výkonov zariadení na výrobu
elektriny s právom na podporu na rok 2021.
V súlade s veľkou novelou Zákona o podpore OZE
a KVET zverejnilo Ministerstvo hospodárstva SR inštalovaný výkon nových
zariadení na výrobu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie, vysokoúčinnou kombinovanou výrobou
a v lokálnych zdrojoch, ktoré budú mať právo na podporu v roku 2021.
Najviac kapacity poskytne Východoslovenská distribučná
a.s., ktorá má pre nové zariadenia na výrobu elektriny z OZE, KVET a lokálne
zdroje k dispozícii 23 MW. Tesne za ňou je Stredoslovenská distribučná, a.s.,
ktorá poskytne 22 MW. Najmenej kapacity má v sústave Západoslovenská distribučná,
a.s., ktoré sprístupní iba 12 MW. Celkovo tak bude k dispozícii 57 MW kapacity.
Zároveň platí, že ak určený inštalovaný výkon pre
roky 2019
a 2020 pre danú regionálnu distribučnú sústavu a daný typ zdroja nebol
využitý na pripojenie do regionálnej distribučnej sústavy do konca roka 2020, tento
výkon sa pripočíta
k určenému inštalovanému výkonu pre rok 2021 pre danú regionálnu distribučnú sústavu a daný typ
zdroja.
Oznam Ministerstva hospodárstva SR nájdete TU.
V Monitoringu energetickej legislatívy za mesiac jún 2020 sme Vás informovali o predbežnej informácii
Ministerstva hospodárstva SR ohľadom plánovanej novele vyhlášky, ktorou sa
ustanovuje postup a podmienky v oblasti zavádzania a prevádzky inteligentných
meracích systémov v elektroenergetike.
Ministerstvo touto navrhovanou zmenou reagovalo na
opatrenia zavedené prevádzkovateľmi regionálnych a miestnych distribučných
sústav v súvislosti so šírením ochorenia COVID-19. Zamestnanci týchto
prevádzkovateľov totiž museli minimalizovať kontaktov s koncovými odberateľmi
elektriny. Kvôli týmto obmedzeniam si prevádzkovatelia regionálnych a miestnych
distribučných sústav nemohli splniť povinnosť nainštalovať inteligentné meracie
systémy pre koncových odberateľov elektriny v počte zodpovedajúcom najmenej 80
% odberných miest do 31.12.2020. Cieľom novely je odklad lehoty na splnenie
danej povinnosti.
Ministerstvo hospodárstva SR už v súčasnosti predložilo
aj návrh tejto vyhlášky. Momentálne prebieha vyhodnotenie medzirezortného
pripomienkového konania.
Legislatívny proces môžete sledovať tu.
Predseda Úrad pre reguláciu sieťových odvetví s
účinnosťou od 1.8.2020 prijal viaceré zmeny Organizačného poriadku Úradu č.
7446/2018/BA. Aktuálne znenie Organizačného poriadku Úradu si môžete pozrieť na
tomto odkaze.
Kľúčovou zmenou je úplné zrušenie sekcií Úradu.
Od 1.8.2020 tak sekcie
Úradu úplne zanikli a novým organizačným stupňom riadenia a rozhodovania sa
namiesto sekcií stali odbory, na čele ktorých sú jednotliví riaditelia.
Prevádzkovateľ prepravnej siete, spoločnosť Eustream,
a.s., s účinnosťou od 3.7.2020 aktualizovala svoj prevádzkový poriadok.
Prevádzkový poriadok zavádza nový produkt
(shorthaul) pre prepravu medzi prepojovacími bodmi Veľké Zlievce a Baumgarten.
Konkrétne zmeny sa nachádzajú v článkoch 5.7. a 7.4.2. aktualizovaného
Prevádzkového poriadku.
Aktuálny prevádzkový poriadok spoločnosti Eustream,
a.s. môžete nájsť pod týmto linkom.
Úrad 1.7.2020 informoval na svojom webovom sídle
verejnosť o podiele elektrickej energie vyrobenej z obnoviteľných zdrojov
energie za kalendárny rok 2019. Podľa Úradu bol tento podiel na:
Úrad zároveň zverejnil zoznam výrobcov elektriny s
plánovaným množstvom vyrobenej elektriny na doplatok v roku 2020.
Zoznam výrobcov, ako aj informáciu o podiele
výroby elektriny z OZE, sú dostupné na tomto odkaze.
Dňa 28.7.2020 vyhlásilo Ministerstvo hospodárstva SR
Výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie na podporu budovania
verejne prístupných elektrických nabíjacích staníc.
Ide v poradí o druhú výzvu, pričom
v prvej fáze si o podporu mohli žiadať iba samosprávy, avšak tentoraz tak
môžu urobiť už aj podnikatelia. Rovnako došlo k zvýšeniu maximálnej výšky
dotácie. Na dotácie je vyčlenených 650.000 eur.
Dátum uzavretia výzvy je stanovený do 30.11.2020.
Výzva je dostupná na tomto odkaze.
Úrad dňa 16.7.2020 informoval na svojom webovom
sídle o vývoji dodávky tepla na Slovensku v roku 2019.
Podľa Úradu predstavovala celková dodávka tepla za
minulý rok objem 15 173 GWh, čo je o 0,2 % menej ako v roku 2018. Rok 2019 bol zároveň
celkovo o cca 3,3 % teplotne studenší ako rok 2018, pričom táto skutočnosť vyvolala
potrebu zvýšenej dodávky tepla na vykurovanie pre bytové domy.
Viac informácií nájdete na tomto linku.
Monitoring za mesiac júl 2020 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. a nezodpovedajú za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.