Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK &
PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite
si najdôležitejšie právne novinky za mesiac jún 2021.
Upozorňujeme najmä na schválenie hneď dvoch energetických zákonov - novely Zákona o podpore OZE a novely Zákona o tepelnej energetike. Oba zákony zatiaľ čakajú na podpis prezidentky SR. Rovnako upozorňujeme na stále prebiehajúce verejné obstarávania na zabezpečenie vodíkových čerpacích staníc, do ktorých je možné predkladať ponuky do 21.7.2021. V neposlednom rade poteší výrobcov zelenej elektriny aj zverejnenie inštalovaného výkonu nových podporovaných zariadení na výrobu elektriny z OZE, KVET a lokálnych zdrojov, ktorý je pre rok 2022 stanovený na 95 MW.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
V uplynulých
mesiacoch sme vás informovali o diskutovanej novele Zákona o podpore OZE,
ktorá priniesla návrh predĺženia doby trvania podpory doplatkom so zníženou
cenou elektriny. Návrh tejto novely bol dňa 2.7.2021 schválený NR SR
a v súčasnosti čaká na podpis prezidentky.
Podstata prolongácie spočíva
v predĺžení 15-ročnej doby podpory doplatkom o 5 rokov za podmienky
zníženia ceny elektriny. Pôvodne garantovaná podpora by sa tak mala výrobcom elektriny
„rozložiť v čase“.
Prolongácia sa týka zariadení na výrobu
elektriny z vodnej energie, slnečnej energie, biomasy, bioplynu, skládkového
plynu alebo z plynu z čističiek odpadových vôd. Novela však týchto výrobcov
delí do dvoch skupín. V prvej sú výrobcovia elektriny, ktorí sa pre
prolongáciu môžu rozhodnúť dobrovoľne. Do druhej skupiny patria výrobcovia
elektriny, ktorým vzniká povinnosť požiadať o zníženie ceny do 31.augusta
2021.
To, o ktorých výrobcov ide, načo bude ÚRSO pri znížení ceny prihliadať a aká je výnimka z tejto povinnosti sme Vám detailnejšie zhrnuli v našom článku.
Schválené znenie
novely nájdete na tomto odkaze.
Novela Zákona
o tepelnej energetike, o ktorej sme Vás podrobnejšie informovali
v Monitoringu za apríl 2021, bola dňa 23.6.2021
schválená Národnou radou SR (NR SR). Zákon k dnešnému dňu zatiaľ nebol
podpísaný prezidentkou SR.
Novela Zákona o tepelnej energetike zavádza nové legálne definície
pojmov, ako napr. „zariadenie na rozvod tepla“, „odovzdávacia stanica tepla“ a „odberné
tepelné zariadenie“. Vymedzuje aj skutočnosti, ku ktorým sa má vyjadrovať
dotknutý orgán v rámci záväzného stanoviska pri výstavbe sústavy tepelných
zariadení.
Schválené znenie
novely Zákona o tepelnej energetike nájdete na tomto odkaze.
ÚRSO reaguje
na spomínanú prolongáciu podpory výrobcov zelenej elektriny návrhom novely
cenovej vyhlášky v elektroenergetike č. 18/2017 Z. z. Novela má reflektovať
plánovanú prolongáciu podpory OZE navrhovanú novelou Zákona o podpore OZE.
Pracovná
verzia novely cenovej vyhlášky č. 18/2017 Z. z. je k dispozícii na tomto odkaze.
Odborná verejnosť sa zároveň môže podieľať na jej prijatí formou podávania podnetov k zverejnenému návrhu vyhlášky na e-mailovej adrese: prolongacia@urso.gov.sk.
Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) dňa 28.6.2021 informovalo o určení limitov inštalovaného výkonu pre pripájanie nových zariadení OZE a KVET a lokálnych zdrojov pre rok 2022. Celkový inštalovaný výkon, na ktorý sa vzťahuje podpora a ktorý je možné pripojiť do sústavy v roku 2022, je stanovený vo výške 95 MW, a rozdelený nasledovne:
Novinkou je, že MH SR
reagovalo aj na problémy, ktoré sa vyskytli v praxi. Regionálne
distribučné sústavy totižto často nechceli umožniť pripojiť zariadenie výrobcu
elektriny do miestnej distribučnej sústavy, nakoľko uvádzali, že inštalovaný
výkon určený MH SR je stanovený iba pre pripojenie do regionálnej distribučnej
sústavy. MH SR tak pre rok 2022 výslovne určilo aj samostatný výkon pre distribučné sústavy iné ako regionálne
distribučné sústavy. Do inej ako regionálnej
distribučnej sústavy bude možné pripojiť až 26 MW inštalovaného výkonu.
Určenie inštalovaného výkonu podľa typu zdroja (I.A, I. B alebo I.C) a podľa typu distribučnej sústavy do ktorej bude zariadenie pripojené (regionálna distribučná sústava ZSD, SSD, VSD alebo iná ako regionálna distribučná sústava) je nasledovné:
Oznám MH SR je k dispozícii na tomto odkaze.
Dňa 30.6.2021 vyhlásilo MH SR výzvu, na základe ktorej môžu obce
a VÚC získať dotácie na podporu
rozvoja priemyselnej výroby a služieb.
Dotáciu je možné poskytnúť na činnosti podľa § 7 ods. 1 zákona č. 71/2013
Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej
republiky. Medzi tieto činnosti patrí napr. výstavba prístupovej komunikácie,
kanalizácie, elektrickej prípojky či
čistiarne odpadových vôd.
Obce a VÚC môžu získať dotácie na podporu rozvoja priemyselnej výroby a
služieb v celkovej výške 7 000 000 EUR.
Obdobie predkladania žiadostí je stanovené od 1.7.2021 do
31.8.2021.
Zákon o poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR je dostupný na tomto odkaze.
Výzva MH SR je k dispozícii na tomto odkaze.
V Monitoringu za máj 2021 sme vás informovali o predbežnom
národnom energetickom mixe zverejnenom spoločnosťou OKTE.
Dňa 24.6.2021 spoločnosť OKTE zverejnila finálny Národný energetický mix, t. j. prehľad podielov jednotlivých
zdrojov energie na celkovej vyrobenej elektrine.
Finálny Národný energetický mix je k dispozícii na tomto odkaze.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) vyhlásila
v priebehu júna 2021 hneď dve verejné obstarávania, konkrétne (i) na zabezpečenie
vodíkových áut a autobusu a (ii) na zabezpečenie vodíkových čerpacích staníc.
Cieľom je prispieť k rozvoju vodíkovej mobility a tým aj ku klimatickej
neutralite, ktorú chce Európska únia dosiahnuť do roku 2050.
Verejným obstarávaním vyhláseným na zabezpečenie vodíkových áut a autobusu sa má zabezpečiť jeden mestský či prímestský autobus a minimálne tri až
šesť osobných motorových vozidiel s vodíkovým pohonom. Lehota na predkladanie
ponúk bola stanovená do 7.7.2021 do 13:00 hod. Viac informácii o verejnom obstarávaní na zabezpečenie vodíkových
áut a autobusu je k dispozícii na tomto odkaze.
Verejným obstarávaním na zabezpečenie vodíkových čerpacích staníc sa majú zabezpečiť dve mobilné čerpacie stanice na vodík - jedna s minimálnym tlakom plnenia 350 bar a druhá s minimálnym tlakom plnenia 700 bar. Obe vodíkové čerpacie stanice budú využívané na dopĺňanie paliva vodíkových áut a autobusu. Lehota na predkladanie ponúk je do 21.7.2021 do 13:00 hod. Podrobné informácie o verejnom obstarávaní na zabezpečenie vodíkových čerpacích staníc nájdete na tomto odkaze.
Od 17.6.2021 má spoločnosť
OKTE platný aktualizovaný prevádzkový poriadok. K zmene prevádzkového
poriadku došlo na základe rozhodnutia ÚRSO č. 0008/2021/E-PP.
Zmeny súvisia najmä so spustením projektu Interim Coupling do prevádzky,
s doplnením ustanovení týkajúcich sa podmienok a procesov uzatvárania zmlúv a
ďalšími úpravami vyplývajúcimi z aplikačnej praxe.
Konsolidované znenie Prevádzkového poriadku OKTE platného od 17.6.2021 je
dostupné na tomto odkaze.
ÚRSO spustilo verejnú
konzultáciu k vytvoreným kritériám, ktoré je potrebné splniť v prípade podania
žiadosti o udelenie výnimiek z nariadenia Komisie č. 2016/631, nariadenia Komisie
č. 2016/1388 a nariadenia Komisie č. 2016/1447.
Nariadenia
obsahujú ustanovenia týkajúce sa pripojenia do prenosovej alebo distribučnej
sústavy pre rôzne druhy zariadení (napr. nové odberné elektrické zariadenia
pripojené do prenosovej sústavy, vysokonapäťové sústavy jednosmerného prúd,
a pod.). Po konzultácii so všetkými zúčastnenými stranami stanoví ÚRSO
kritéria pre udeľovanie výnimiek z týchto nariadení.
Ukončenie konzultácie je stanovené na 12.7.2021.
Pripomienky je
možné zasielať do termínu ukončenia konzultácie elektronicky na adresu denisa.lanikova@urso.gov.sk,
alebo písomne na adresu: Úrad pre reguláciu sieťových odvetví, odbor regulácie
elektroenergetiky, Bajkalská 27, P. O. Box 12, 820 07 Bratislava 27.
Oznam ÚRSO nájdete na tomto
odkaze.
Kritéria pre
udeľovanie výnimiek sú k dispozícii na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac jún 2021 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.