Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac máj 2021.
Upozorňujeme
najmä na novelu vyhlášky, ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na
odbernom mieste. V parlamente je zároveň návrh novely Zákona
o podpore, ktorá zavádza povinnú prolongáciu podpory. Do tretice, nenechajte
si ujsť ani informácie o návrhoch noviel cenových vyhlášok v oblasti
elektroenergetiky, tepelnej energetiky a vodného hospodárstva.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | áno |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý
mesiac.
Dňa 5.5.2021
bola v Zbierke zákonov SR pod číslom 168/2021 Z. z. zverejnená novela vyhlášky
Ministerstva hospodárstva SR, ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej
vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v
teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla.
Podľa vyhlášky
platí, že rozpočítavanie množstva dodaného tepla na vykurovanie a množstva
tepla na prípravu teplej úžitkovej vody sa má vykonať a doručiť konečnému
spotrebiteľovi za zúčtovacie obdobie (t.j. kalendárny rok), najneskôr do 31.5.
nasledujúceho roka.
Novela však
stanovila pre rok 2020 odlišný režim, a lehotu predĺžila z 31.5. kalendárneho
roka až do 31.7.2021. Nakoľko ide o prechodné ustanovenie, tento odlišný
režim platí iba pre rok 2020.
Vyhlášku v znení tejto novely s účinnosťou od 15.5.2021 si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Ako sme Vás už
v aprílovom monitoringu upozornili,
do Národnej rady SR bola predložená novela Zákona o podpore OZE, ktorá
prináša predĺženie doby podpory doplatkom so zníženou cenou elektriny. Táto
novinka je označovaná ako tzv. prolongácia podpory. Návrh prešiel prvým čítaním
a čakajú ho parlamentné výbory.
Podľa novely
sa trvanie podpory doplatkom má pre niektorých výrobcov predĺžiť o päť rokov,
avšak ÚRSO zároveň takémuto výrobcovi primerane zníži cenu elektriny,
ktorú má stanovenú v cenovom rozhodnutí. V konečnom dôsledku by sa tak jeho pôvodne
garantovaná podpora mala „rozložiť v čase“.
Podľa novely má
byť táto prolongácia pre časť výrobcov povinná. Proti takémuto kroku sa však
zdvihla výrazná miera kritiky.
Bližšie o navrhovanej
prolongácii podpory a o jej sporných častiach sa dočítate v našom článku.
Celé znenie navrhovanej novely a jej
aktuálny legislatívny proces si môžete pozrieť na tomto odkaze.
Úrad pre
reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) pripravil návrh noviel troch cenových
vyhlášok:
(i)
vyhlášky ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová
regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných
činností v elektroenergetike;
(ii)
vyhlášky ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia
v tepelnej energetike; a
(iii)
vyhlášky ÚRSO č. 224/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová
regulácia odberu povrchovej vody a energetickej vody z vodných tokov a
využívania hydroenergetického potenciálu vodných tokov.
Aktualizované
vyhlášky majú reflektovať Dodatok č. 1 k Regulačnej politike na regulačné
obdobie 2017-2021, prijatý Regulačnou radou dňa 10.11.2020. Týmto dodatkom
došlo k predĺženiu súčasného regulačného obdobia až do 31.12.2022. V
texte vyhlášok sa tak navrhuje nahradiť rok 2021 rokom 2022, čo umožní použitie
doterajšieho spôsobu vykonávania cenovej regulácie aj na regulačný rok 2022.
Pri všetkých
návrhoch aktuálne prebieha vyhodnocovanie medzirezortného pripomienkového konania.
Legislatívny proces môžete sledovať:
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví
informuje, že v systéme podpory OZE a VÚ KVET sú za obdobie január až apríl
2021 prebytky v objeme približne 31,3 milióna eura.
ÚRSO pripisuje tento stav rýchlemu
rozbehu ekonomiky, ktorý spôsobil rast spotreby elektriny v prvých štyroch
mesiacoch roka 2021, čím následne narástli aj výnosy z tarify za prevádzkovanie
systému. Podľa predsedu ÚRSO Andreja Jurisa, ÚRSO predbežne preferuje ako
systémové riešenie použitie týchto prebytkov na odľahčenie historického dlhu tarify
za prevádzkovanie systému (TPS) a na poskytnutie systémových zliav z TPS pre
odberateľov elektriny.
Oznámenie ÚRSO nájdete na tomto odkaze. Aktualizovaný
stav finančných zdrojov v systéme podpory výroby elektriny z OZE a VÚ KVET
za apríl 2021 nájdete na tomto odkaze.
Ministerstvo hospodárstva
SR podpísalo s 21 firmami z celého Slovenska Dohodu o znižovaní spotreby
energií.
Dobrovoľné dohody najprv
podpísali spoločnosti Slovnaft, OFZ a Mondi SCP, ku ktorým sa následne pridalo ďalších
18 podnikov (spoločnosti ako Duslo, Hornonitrianske bane Prievidza, Metsä
Tissue Slovakia, či Stredoslovenská energetika).
Tieto podniky budú môcť v
nasledujúcich rokoch využiť na zvyšovanie energetickej efektivity aj prostriedky
európskych štrukturálnych fondov vo výške 120 miliónov eur, pričom celkové
investície do energetiky zo všetkých externých zdrojov by mali dosiahnuť až 1 miliardu
eur.
Celú správu Ministerstva
hospodárstva SR nájdete na tomto odkaze.
Spoločnosť OKTE, ako Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou,
zverejnila dňa 31.5.2021 predbežný Národný energetický mix. Finálny energetický
mix má byť zverejnený na prelome júna a júla 2021.
Národný energetický mix predstavuje prehľad podielov jednotlivých zdrojov
energie na celkovej vyrobenej elektrine, pričom spoločnosť OKTE ho zverejňuje
na základe povinnosti stanovenej jej Zákonom o energetike.
Predbežný národný energetický mix je dostupný na tomto odkaze.
ÚRSO zverejnil
na svojom webovom sídle Správu o vyhodnotení štandardov kvality za rok 2020.
Ide o súbor pravidiel a postupov, ktoré musia dodávatelia energií a vody
dodržiavať, aby odberateľ dostával za zaplatenú cenu aj primeranú kvalitu.
Správa je dostupná na tomto odkaze.
V prípade,
že regulovaný subjekt nedodrží štandardy kvality, je povinný uhradiť
odberateľovi kompenzačnú platbu. ÚRSO porovnal objem vyplatených kompenzačných
platieb odberateľom podľa jednotlivých odvetví regulovaných subjektov v rokoch
2017 - 2020. Porovnanie je dostupné na tomto odkaze.
Dňa 6.5.2021 zrealizovala spoločnosť OKTE tretiu úspešnú elektronickú
aukciu na záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie a záruky
pôvodu elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou.
Do aukcie vstúpili záruky pôvodu v celkovom množstve 741 675 MWh zo
solárnych a vodných zdrojov. Akcie sa zúčastnilo 6 subjektov a spolu sa
zobchodovali záruky v objeme 467 740 MWh.
Minimálna cena bola vo výške 0,12 EUR/MWh, maximálna cena vo výške 0,32
EUR/MWh a priemerná cena dosiahla výšku 0,17 EUR/MWh.
Viac informácii je dostupných na tomto odkaze.
Regulačnú
rada ÚRSO má s účinnosťou od 1.5.2021 nového člena Regulačnej rady, ktorým
sa stal Ing. Andrej Ochotnický.
Životopis Ing. Andreja Ochotnického je dostupný na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac máj 2021 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie
poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú
zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie
právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.