Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac november 2020.
Upozorňujeme
najmä na schválenú novelu Zákona o podpore OZE a zmeny v prevádzkových
predpisoch ZSD a SEPS. Neprehliadnite ani vyhlásenie výzvy SIEA pre projekty v oblasti vodíkových technológií.
Prajeme
vám príjemné čítanie.
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý
mesiac.
Dňa 25.11.2020 bol v NR SR
schválený vládny návrh zákona, ktorý novelizuje Zákon o podpore OZE. Novela zatiaľ nebola podpísaná prezidentkou SR. Účinnosť novely sa
navrhuje od 1.1.2021.
Účelom predkladaného návrhu zákona je úprava povinnosti uvádzať na trh pohonné látky s obsahom
pokročilých biopalív. V súčasnosti je platná povinnosť, ktorá stanovuje, že osoba,
ktorá uvádza na trh pohonné
látky, je ich povinná uvádzať s obsahom pokročilých biopalív minimálne v referenčnej
hodnote stanovenej pre roky 2020 až 2024 na úrovni
0,5%.
Predkladaný
návrh zákona upravuje povinnosť uvádzať na trh pohonné látky s obsahom
pokročilých biopalív spôsobom, že pre roky 2021 a 2022 stanovuje referenčnú
hodnotu na úroveň 0,3%, a pre roky pre roky 2023 a 2024 na úroveň
0,5% .
Legislatívny
proces je k dispozícii na tomto odkaze. Účinnosť novely sa
navrhuje od 1.1.2021.
Dňa 20.10.2020
došlo k zmene prevádzkového poriadku spoločnosti ZSD (Západoslovenská
distribučná, a.s.). Konsolidované znenie prevádzkového poriadku, ako aj
rozhodnutie Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) o schválení zmeny
prevádzkového poriadku, je dostupné na tomto odkaze.
Zmena sa týka
viacerých kapitol prevádzkového poriadku, konkrétne kapitol 2 - 8, 10 - 11, 13,
15 - 18 a prílohy č.1.
Od 24.11.2020 má
spoločnosti SEPS (Slovenská elektrizačná a prenosová sústava) aktualizované
vybrané prevádzkové predpisy, konkrétne Technické podmienky prístupu a pripojenia
a pravidlá prevádzkovania prenosovej sústavy. Aktualizované dokumenty sú
dostupné na tomto odkaze.
Zároveň s
účinnosťou odo dňa 1.12.2020 do 31.12.2020 došlo k zmene koeficientu zahrnutia
rezervovanej kapacity výrobcov. Rozhodnutie je dostupné na tomto linku.
Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) zverejnilo na
svojom webovom sídle informáciu, že stabilitu cien energií by malo zabezpečiť
predĺženie zmlúv s prevádzkovateľmi OZE.
ÚRSO aktuálne s MH SR hľadá spôsob, ako znížiť TPS (tarifu za
prevádzkovanie systému). Práve podpora pre výrobcov elektrickej energie z OZE
je v TPS, a tvorí približne 18 % koncovej ceny elektrickej energie.
Stabilné, prípadne nižšie ceny energií, by malo v budúcnosti podľa
MH SR zabezpečiť predĺženie zmlúv s prevádzkovateľmi vodných,
fotovoltických či veterných elektrární a súčasné zníženie podpory pre
týchto výrobcov. Ako sa ďalšou možnosťou sa zvažuje obnovenie
zmlúv s výrobcami OZE, ktorým sa podpora výroby skončí, za predpokladu
nastavenia výhodnejších podmienok pre štát.
Väčšine uvedeným podporovaným zdrojom končí garantované obdobie v rokoch
2025 – 2028.
Viac informácii nájdete na tomto odkaze.
Spoločnosť OKTE (Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou) vyhodnotila prvú elektronickú aukciu na záruky
pôvodu elektriny z OZE a záruk pôvodu elektriny vyrobenej VÚ KVET, ktorá sa
uskutočnila dňa 5.11.2020.
Považuje ju za úspešnú.
Aukcie sa
zúčastnilo 8 uchádzačov a zobchodovali sa záruky pôvodu v objeme 342,8
GWh. V rámci aukcie boli ponúkané záruky pôvodu v celkovom
množstve 708,421 GWh zo solárnych a vodných zdrojov. Minimálna cena bola na
úrovni 0,13 EUR/MWh, maximálna cena na úrovni 0,35 EUR/MWh a priemerná cena
dosiahla hodnotu 0,25 EUR/MWh.
Viac sa dozviete
na tomto odkaze.
SIEA (Slovenská inovačná a energetická agentúra)
poverená MH SR vyhlásila 23.11.2020 výzvu pre projekty IPCEI v oblasti
vodíkových technológií. Do výzvy sa môžu zapojiť subjekty s projektami, ktoré
majú zásadný dopad na ekonomický rast, udržateľný rozvoj a prispejú k plneniu
cieľov Európskej únie.
Účelom výzvy je zostaviť zoznam potenciálnych
uchádzačov, ktorí by sa mohli stať priamymi partnermi IPCEI projektov v oblasti
vodíkových technológií a systémov (tzv. „Direct Partners“), ale tiež identifikovať
ďalšie perspektívne projekty v oblasti vodíkových technológií, ktorých
nositelia by mohli vystupovať ako nepriami partneri IPCEI projektov v oblasti
vodíkových technológií1 (tzv. „Indirect Partners“).
Oprávnené projekty
je možné realizovať v siedmich hlavných oblastiach:
Projekty, ktoré dostanú podporu, bude vyhodnocovať Európska
komisia.
Uzávierka
zasielania žiadostí je dňa 31.12.2020 o 15:00 hod.
Viac
informácií nájdete na tomto odkaze.
MH SR dňa
26.11.2020 oznámilo, že predlžuje termín na predkladanie žiadostí na vybudovanie
verejne prístupných elektrických nabíjacích
staníc sa z dôvodu pandémie.
Výzva bola vyhlásená 2.9.2020 a pôvodný termín
predkladania žiadostí bol do 30.11.2020. Tento termín sa predlžuje do 31.12.2020.
Na dotácie je
vyčlenených 650.000 EUR a môžu o ňu požiadať samosprávy aj podnikatelia.
Oznam MH SR je dostupný na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac november 2020 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie
poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú
zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie
právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.