Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac október 2020.
Upozorňujeme
najmä na účinnosť novely Zákona o regulácii a Zákona o podpore
OZE. Rovnako dávame do pozornosti prvú elektronickú aukciu na záruky pôvodu elektriny z
OZE a VÚ KVET zo strany OKTE, a tiež informáciu
o plánovanom opätovnom spustení aukcie MH SR na nové zdroje a odstránení
stop stavu.
Prajeme vám príjemné čítanie.
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | áno |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | áno |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIGKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý
mesiac.
Dňa 8.10.2020 bola
v Zbierke zákonov SR pod č. 277/2020 Z. z. publikovaná novela Zákona
o podpore OZE. Jej znenie je k dispozícii na tomto odkaze.
Zákon o podpore OZE
obsahoval ustanovenia, podľa ktorých keď výrobca elektriny mal čo i len
drobný nedoplatok na dani, na zdravotnom, sociálnom alebo starobnom dôchodkovom
poistení, zaniklo mu právo na celú podporu. Táto sankcia tak mala pre
výrobcov likvidačný charakter. Novela však zmenila túto právnu úpravu hneď
v dvoch rovinách.
V prvom rade,
novela odstránila
vzniknutý existenčný problém vyše 100 výrobcov
elektriny, ktorým malo právo na podporu doplatkom zaniknúť z dôvodu ich
nedoplatkov voči Sociálnej poisťovni, kvôli ktorým sa ocitli na čiernom zozname
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Situáciu týchto výrobcov novela vyriešila tak, že pokiaľ ku dňu jej
účinnosti (t.j. ku 1.11.2020) dotknutí výrobcovia uhradili svoje daňové a
odvodové povinnosti, právo na podporu doplatkom im trvá naďalej podľa pôvodných
podmienok podpory.
Zároveň však novela
upravila charakter tejto spornej sankcie aj do budúcnosti. Po novom už táto sankcia nemá charakter úplného
zániku práva na podporu doplatkom. Ak výrobcovi elektriny po 1.11.2020 vzniknú
nedoplatky na daniach a odvodoch, právo na podporu doplatkom mu nezanikne ako
celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových
povinností.
Viac o novele Zákona
o podpore OZE nájdete v tomto článku.
Táto novela nadobudla
účinnosť 1.11.2020.
Dňa 8.10.2020 bola v Zbierke zákonov SR pod č.
276/2020 Z. z. publikovaná novela Zákona o regulácii. Jej znenie je
k dispozícii na tomto
odkaze.
Cieľom novely je zabezpečenie vyššej miery kontroly
hospodárenia teplárenských spoločností a vodárenských spoločností pri
uzatváraní zmlúv o poskytovaní služieb na účely zabezpečovania regulovanej
činnosti v tepelnej energetike a vo vodnom hospodárstve (tzv. SLA zmluvy).
Tieto zmluvy
uzatvárané mimo proces verejného obstarávania budú podliehať preskúmaniu a schvaľovaniu
zo strany Úradu pre reguláciu sieťových odvetví. Novela zároveň
definuje aj určité výnimky, na ktoré sa povinnosť predkladať zmluvy na
schválenie nebude vzťahovať.
Novela zároveň zavádza povinné zverejňovanie takýchto zmlúv v
zmysle Zákona o slobodnom prístupe k informáciám.
Upozorňujeme aj na zavedenie povinnosti dodatočnej
kontroly zmlúv už uzavretých mimo procesu verejného obstarávania. Zmluvy o poskytovaní
služieb podľa § 29 ods. 6 Zákona o regulácii uzatvorené pred 1.11.2020 je
regulovaný subjekt povinný predložiť na schválenie Úradu
najneskôr do 31.1.2021. Dňom právoplatnosti rozhodnutia Úradu o
neschválení zmluvy o poskytovaní služieb vzniká účastníkom zmluvy právo
odstúpiť od zmluvy.
Táto novela nadobudla účinnosť 1.11.2020.
Organizátor
krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE) na svojom webe dňa 22.10.2020 oznámil vyhlásenie
prvej elektronickej aukcie na záruky pôvodu elektriny z OZE a záruk pôvodu
elektriny vyrobenej VÚ KVET. Aukcia záruk pôvodu sa uskutočnila
dňa 5.11.2020, teda iba 2 týždne od oznámenia OKTE.
Záruky pôvodu elektriny
preukazujú, že odoberaná elektrina je vyrobená z obnoviteľných zdrojov energie
alebo vysokoúčinnou kombinovanou výrobou. Výrobca z obnoviteľných zdrojov,
ktorý nepoberá podporu doplatkom, môže požiadať OKTE o vydanie záruky pôvodu elektriny
na jeho účet. Podporovaným výrobcom však OKTE záruky pôvodu na ich účet nevydá.
Automaticky ich totiž generuje tri mesiace po výrobe elektriny z OZE a vedie na
oddelenom účte. Tieto záruky pôvodu budú teraz záujemcom ponúkané na aukciách.
V tejto súvislosti odkazujeme aj na náš článok týkajúci sa záruk pôvodu, ktorý
je dostupný na tomto linku.
Podľa oznámenia OKTE sa
do aukcie mohol prihlásiť každý subjekt, ktorý:
Záruky pôvodu elektriny, ktoré budú ponúkané vo
forme aukcie, sú viazané na elektrinu vyrobenú v zariadeniach, ktoré v rámci
výrobného obdobia poberali podporu doplatkom alebo príplatkom v zmysle § 8b odseku
3 Zákona o podpore OZE.
Podrobnosti o aukcii sú dostupné na tomto linku.
Dňa 23.10.2020 bola
Úradom pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) schválená zmena prevádzkového
poriadku OKTE.
Dôvodom zmeny má byť
skutočnosť, že banka, u ktorej sú vedené účty pre potreby zloženia depozitu na
finančnú zábezpeku pre zúčtovanie odchýlok a pre krátkodobý trh, oznámila svoje
rozhodnutie od októbra 2020 uplatňovať pre tieto účty negatívnu úrokovú sadzbu.
OKTE zároveň uviedol, že v súvislosti so zmenou prevádzkového poriadku boli
dotknuté subjekty informované a bola im daná možnosť prejsť vo finančnom
zabezpečení na využitie bankovej záruky. Bližšie informácie k tejto téme
sú k dispozícii pod týmto linkom.
OKTE zatiaľ
konsolidované zmeneného svojho prevádzkového poriadku nezverejnil, avšak k
dispozícii je rozhodnutie ÚRSO o zmene prevádzkového poriadku, ktoré nájdete na
tomto odkaze.
Nový prevádzkový
poriadok OKTE je účinný od 1.11.2020.
Štátny tajomník MH
SR Karol Galek na konferencii Energoforum oznámil, že MH SR chce do konca roka spustiť veľkú aukciu na
podporu zelenej energetiky.
V prípade
jej zrealizovania pôjde o historicky prvú aukciu na nové zariadenia, ktoré budú
vyrábať elektrinu z obnoviteľných zdrojov energie. Úspešní záujemcovia aukcie
môžu získať podporu formou príplatku, ktorú im bude
zúčtovateľ podpory (OKTE) vyplácať po dobu 15 rokov. Na základe aukcie by mohlo
pribudnúť až 50 MW zelenej energie. Rozhodujúcim kritériom pre výber zariadení
bude ponúknutá cena elektriny.
Pripravovaná aukcia by mala
vychádzať z podmienok predchádzajúcej plánovanej aukcie, ktorá bola na jar
tohto roku zrušená z dôvodu obmedzení vplyvom koronavírusu. Predošlá
aukcia bola určená pre slnečné, veterné, biomasové, bioplynové, vodné a
geotermálne elektrárne, a tiež zdroje využívajúce skládkový plyn a plyn z
čističiek odpadových vôd. V rámci podmienok predošlej akcie bola pre
slnečné elektrárne dovolená kapacita od 100 kW do 2 MW na jeden zdroj. Pri
slnečných elektrárňach zároveň mala platiť podmienka, aby sa nestavali na
poľnohospodárskej pôde. Pri ostatných druhoch obnoviteľných zdrojov bolo
rozpätie stanovené na 500 kW až 10 MW.
Celú diskusia z
konferencie Energofórum si môžete pozrieť na tomto linku a informácie
o aukcii si môžete prečítať v tomto článku.
Zároveň, na seminári SAPI "Fotovoltika a OZE v roku 2021"
konanom dňa 27.10.2020, štátny tajomník MH SR Karol Galek a Michal
Pokorný zo SEPS uviedli, že začiatkom budúceho roku by malo dôjsť aj k reálnemu
odstráneniu stop stavu, teda zákaz pripájania nových zdrojov do
distribučnej siete mimo niekoľkých povolených výnimiek. Uvedené zaznelo dokonca
aj na spomínanej konferencii Energofórum.
V dôsledku dokončenia cezhraničného spojenia s
Maďarskom sa má totižto uvoľniť kapacita v elektrizačnej sústave na úrovni cca
260 MW.
Informácia je dostupná na tomto
odkaze.
Európska komisia pripravuje novú stratégiu označovanú ako
„Vlna obnovy,“ ktorej cieľom je zlepšiť energetickú hospodárnosť budov.
V stratégii sa bude klásť dôraz na
opatrenia v troch oblastiach:
Podľa odhadov, budovy
v štátoch EÚ produkujú až jednu tretinu celkových európskych emisií,
avšak napriek tomu až 75% takýchto budov nespĺňa zodpovedajúce energetické
štandardy. Zámerom Komisie je v nasledujúcich 10 rokoch aspoň
zdvojnásobiť mieru obnovy a zabezpečiť, aby renovácie viedli k vyššej
energetickej hospodárnosti a efektívnosti využívania zdrojov.
Podľa predpokladov Európskej komisie by sa do roku 2030 mohlo
zrenovovať 35 miliónov budov. V stavebníctve by sa zároveň mohlo vytvoriť
až 160 000 ďalších zelených pracovných miest.
Viac sa dozviete v článku energie-portal.sk, ktorý je
k dispozícii na tomto linku.
Generálny riaditeľ spoločnosti MH Manažment Ľuboš Lopatka uviedol, že väčšina
zákazníkov štátnych teplární sa môže tešiť na nižšie ceny tepla. Spoločnosť MH
Manažment spravuje šesticu najväčších teplárenských podnikov na Slovensku. Od roku 2016 je nástupcom zrušeného Fondu národného majetku. Jej 100 %
akcionárom je MH SR.
V Bratislave by mali ceny klesnúť o 10 % oproti minulému roku, v Žiline
o 4 % a v Košiciach o takmer 2 %.V Martine sa znížia o 0,6 % a v Trnave o 0,4 %.
Nie však všade bude prebiehať iba znižovanie - vo Zvolene ceny naopak stúpnu o 3
%.
Teplárenské spoločnosti aktuálne tvoria tzv. MH teplárenský holding. „MH
teplárenský holding je štandardný model riadenia, keď sme centralizovali všetky
činnosti, ktoré týchto 6 spoločností zabezpečovalo, ibaže to bolo roztrieštené.
Výhodou je, že to prináša výrazné zníženie počtu riadiacich stupňov a činnosti,
ktoré sú podporné, sa dajú zdieľať v rámci skupiny. Výsledkom by malo byt
efektívnejšie hospodárenie," priblížil Lopatka. Posilnená by mala byť
aj kontrola.
Oznam MH SR si môžete pozrieť na tomto linku.
ÚRSO na svojom webe oznámil, že pre súčasné regulačné obdobie zavádza
označenie „5. regulačné obdobie“. Tento pojem nahradí doteraz používané číselné
označenie súčasného regulačného obdobia: „od 1. januára 2017 do 31. decembra
2021“, resp. po predpokladanom prijatí Dodatku k Regulačnej politike na
regulačné obdobie 2017 – 2021 označenie: „od 1. januára 2017 do 31. decembra
2022“.
Úrad začne tento pojem uplatňovať aj vo svojich cenových rozhodnutiach.
Oznam Úradu je dostupný na tomto odkaze.
Podľa zverejnených informácii na webe ÚRSO
bolo za 3. štvrťrok 2020 zo strany ÚRSO vykonaných spoločne 18 kontrol,
v rámci ktorých zistil 36 porušení a uložil spolu 12 pokút v celkovej výške
41 900 EUR.
Najčastejšie porušenia mali byť v oblasti
elektroenergetiky a plynárenstva vo vykonávaní regulovaných činností
(distribúcia elektriny, plynu a dodávka elektriny, plynu) bez platného, Úradom
vydaného povolenia, a nesplnenia oznamovacej povinnosti.
Zverejnené
oznámenie ÚRSO nájdete na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac október 2020 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. a nezodpovedajú za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.