Zmena
je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky
zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za
mesiac september 2020.
Upozorňujeme
najmä na najnovšiu novelu Zákona o podpore OZE, ktorá bola len nedávno
podpísaná prezidentkou SR a publikovaná v Zbierke zákonov SR. Táto
novela odstránila existenčný problém vyše 100 výrobcov zelenej elektriny, ktorým
hrozila strata podpory pre svoje nedoplatky voči Sociálnej poisťovni. Taktiež
dávame do pozornosti zmeny vo niekoľkých prevádzkových dokumentoch viacerých
účastníkov trhu s elektrinou, ako napr. SEPS, OKTE či VSD.
Prajeme
vám príjemné čítanie.
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom
monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených
právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý
mesiac.
Dňa 24.9.2020 bola schválená novela Zákona o podpore OZE a dňa 8.10.2020 bola aj
publikovaná v Zbierke zákonov SR pod č. 277/2020 Z. z. Jej znenie je k dispozícii
na tomto
odkaze.
Novela odstránila existenčný problém vyše 100
výrobcov elektriny, ktorým malo právo na podporu doplatkom zaniknúť. Dôvodom
boli ich nedoplatky voči Sociálnej poisťovni, kvôli ktorým sa ocitli na čiernom
zozname Úradu pre reguláciu sieťových odvetví.
Zákon o podpore ustanovoval, že výrobcovi
elektriny zaniká právo na podporu, ak počas doby poberania podpory neuhradil
daňový nedoplatok na dani, nedoplatok na poistnom na zdravotné poistenie, dlžné sumy na poistnom na sociálne poistenie a dlžné
sumy na príspevkoch na starobné dôchodkové sporenie. Výška dlhu nebola
rozhodujúca. Výrobca elektriny tak mohol prísť o podporu aj pre drobný
nedoplatok.
Schválená novela zásadným spôsobom zmenila charakter
tejto sankcie a zároveň odstránila jej likvidačné dopady na výrobcov.
Pre
všetkých výrobcov s právom na doplatok (nie len tých, ktorí sú uvedení
v spomínanom zozname) je teraz kľúčové, aby do času účinnosti novely (t.j.
do 1.11.2020) dôkladne preverili doterajšie plnenie svojich daňových
a odvodových povinností a prípadné nedoplatky riadne uhradili.
Bližšie informácie k novele nájdete v tomto
článku.
Ministerstvo hospodárstva SR informuje verejnosť
o príprave transpozície Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2018/2001 o
podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie.
Odborná verejnosť sa môže do tohto procesu zapojiť
formou zaslania podnetov. Podnety na zmenu legislatívy možno zasielať do 22.10.2020
na emailovú
adresu red2@mhsr.sk.
Hlavným cieľom smernice je zvýšiť do roku 2030
podiel energie z obnoviteľných zdrojov v EÚ na hrubej konečnej energetickej
spotrebe na úroveň aspoň 32 %. %. Viac informácii o smernici si môžete
prečítať v sprievodcovi
Zimným energetickým balíčkom, ktorý si môžete stiahnuť ako PDF na
tomto odkaze.
Oznam ministerstva je k dispozícii na tomto
linku.
September 2020 priniesol viaceré zmeny v dokumentoch
Slovenskej elektrizačnej a prenosovej sústavy, a.s. (SEPS). Upozorňujeme najmä na:
Okrem týchto zmien dávame do pozornosti aj nasledovné
aktuality:
Dňa 1.9.2020 nadobudol účinnosť aktualizovaný
Prevádzkový poriadok Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE).
Vo všeobecnosti dochádza v znení prevádzkového
poriadku k zmenám v súvislosti s uplatnením nových ustanovení Pravidiel
trhu (vyhlášky č. 24/2013 Z. z.).
Prevádzkový poriadok po novom spresňuje niektoré
ustanovenia týkajúce sa evidencie, prevodov a organizovania trhu so zárukami
pôvodu elektriny vyrobenej z obnoviteľných zdrojov energie a so zárukami
pôvodu elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou výrobou.
Aktuálne účinný prevádzkový poriadok OKTE nájdete pod
týmto
odkazom.
Ministerstvo hospodárstva SR dňa
23.9.2020 publikovalo na svojom webe sídle informáciu, že aj tento rok prerozdelilo finančnú kompenzáciu pre energeticky náročné podniky. Kompenzácie tento
rok získa 97 spoločností, ktoré si rozdelia 40 miliónov
eur. Výška kompenzácie pre jednotlivé podniky
závisí od reálnej spotreby elektrickej energie. Oznam ministerstva je dostupný
na tomto linku.
Ministerstvo zároveň
zverejnilo aj kompletný zoznam
oprávnených spoločností s príslušnou výškou
kompenzácie. Vyplatenie kompenzácie je podmienené preukázaním zápisu v Registri
partnerov verejného sektora, ak ide o podnik, ktorý má povinnosť zápisu do tohto registra. Zoznam si
môžete pozrieť na tomto
odkaze.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví oznámil na svojom webe, že sa bude
konať verejná konzultácia k návrhom znenia vzorových obchodných podmienok pre
dodávku elektriny a plynu v rámci poskytovania univerzálnej služby pre
malé podniky a domácnosti.
Dňa 12.10.2020 bude otvorená verejná konzultácia k návrhu vzorových
obchodných podmienok pre dodávku plynu. Pripomienky a návrhy možno
zaslať v termíne od 12.10.2020 do 23.10.2020 na adresu: plyn@urso.gov.sk.
Dňa 19.10.2020 bude otvorená verejná konzultácia k návrhu obchodných
podmienok pre dodávku elektriny. Pripomienky a návrhy zmien možno
zaslať v termíne od 19.10.2020 do 30.10.2020 na adresu: elektrina@urso.gov.sk.
Oznámenie úradu je k dispozícii pod týmto linkom.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví zverejnil na svojom webe návrh Dodatku
k regulačnej politike na regulačné obdobie 2017-2021 na verejné
pripomienkovanie.
Dodatok navrhuje okrem iného predĺžiť súčasné regulačné obdobie (2017-2021)
o jeden rok (t. j. do konca roku 2022).
Úrad mal podľa Zákona o regulácii povinnosť zverejniť do 30.11.2020
návrh novej Regulačnej politiky na ďalšie regulačné obdobie (t. j. od 2022).
Predseda Úradu však vysvetlil potrebu prijatia dodatku (namiesto novej
Regulačnej politiky) nasledovne:
Úrad zároveň oznamuje, že po vyhodnotení pripomienok, finalizácii a
prijatí Dodatku následne začne aj s prípravou novej Regulačnej politiky.
Oznam Úradu, ako aj Dodatok k regulačnej politike, je
k dispozícii na tomto
odkaze.
Spoločnosť Stredoslovenská energetike, a.s. (SSE) na
svojom webe informuje, že zo strany prevádzkovateľa distribučnej sústavy
Stredoslovenská distribučná a.s. (SSD) od 1.10.2020 dochádza k zmenám
povinností pri zmene odberateľa odberného
miesta elektriny.
Podnikateľ
alebo domácnosť, ktorí chceli prepísať svoje odberné miesto v elektrine na
iného odberateľa, potrebovali doteraz vyplniť formulár na zmenu odberateľa.
V rámci tohto jedného formulára pôvodný odberateľ ukončil zmluvu
a nový odberateľ uzatvoril novú zmluvu so SSE, ako so svojím novým
dodávateľom elektriny.
Od
1.10.2020 bude distribučná spoločnosť SSD navyše vyžadovať pri zmene odberateľa
aj ukončenie pripojovacej zmluvy pôvodného odberateľa a uzatvorenie novej
pripojovacej zmluvy pre nového odberateľa.
Oznámenia
SSE nájdete pod týmto a týmto linkom.
Spoločnosť Východoslovenská distribučná, a.s. (VSD)
na svojom webe informuje, že
od 1.10.2020 vstúpi do platnosti nový Cenník služieb a poplatkov VSD. Nový cenníka
je k dispozícii pod týmto
linkom.
VSD zároveň zverejnila, že od 1.9.2020 platí nová
sada dokumentov súvisiacich s výmenou dát medzi dodávateľmi elektriny
a distribútorom. Dokumenty nájdete pod týmto
odkazom.
Dňa 29.9.2020 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený Nález Ústavného súdu SR
PL. ÚS 19/2017-115 zo dňa 8.7.2020. Súd v predmetnom náleze nevyhovel
návrhu skupiny 35 poslancov na vyslovenie nesúladu ustanovení § 11 ods. 7, 8 a
9 Pravidiel trhu (Vyhlášky č. 24/2013 Z. z.) s Ústavou SR a ďalšími zákonmi
označenými v návrhu.
Návrh bol odôvodnený najmä tým, že (i) povinnosť uhrádzať platbu
za systémové služby a platbu za prevádzkovanie systému nemá oporu v ustanovení
žiadneho zákona, (ii) tarifa za prevádzkovanie systému nemá povahu ceny
v sieťových odvetviach, a preto by nemala byť ani výsledkom regulačnej činnosti
úradu, a nakoniec tým, že (iii) pri zvolenom spôsobe určenia výšky
platby (tarify) za prevádzkovanie systému nie sú dotknuté osoby objektívne
spôsobilé akokoľvek zasiahnuť do procesu tvorby jej výšky.
Ústavný súd SR v predmetnom náleze konštatoval, že niektoré
námietky navrhovateľov boli v čase podania návrhu dôvodné, keďže právna
úprava Pravidiel trhu skutočne vykazovala isté nedostatky (najmä vo vzťahu k
rozsahu a kvalite regulácie). Podľa Ústavného súdu však v priebehu konania
došlo k zmene právnej úpravy, v dôsledku ktorej sa predmetné
nedostatky napravili a odstránili.
Ústavný súd napokon návrhu na vyslovenie nesúladu nevyhovel.
Znenie predmetného nálezu Ústavného súdu a jeho odôvodnenie je
dostupné na tomto
linku.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví si splnil svoju povinnosť podľa Zákona
o regulácii a zverejnil na svojom webe zoznam dodávateľov elektriny
a plynu poskytujúcich univerzálnu službu.
Univerzálnou službou sa rozumie služba pre odberateľov elektriny a plynu
v domácnosti alebo pre malé podniky, ktorú poskytuje dodávateľ elektriny lebo plynu
na základe zmluvy o združenej dodávke elektriny alebo plynu. Táto služba zahŕňa
súčasne aj distribúciu a dodávku elektriny alebo plynu a prevzatie zodpovednosti
za odchýlku, v ustanovenej kvalite za primerané, jednoducho a jasne
porovnateľné, transparentné a nediskriminačné ceny.
Zoznam je k dispozícii na tomto odkaze.
Úrad pre reguláciu sieťových odvetví na svojom webe
informuje o potrebe premietnutia trendu znižovania cien medzinárodnom trhu
so zemným plynom do regulovaných cien pre odberateľov plynu v domácnostiach a
pre malé podniky.
Úrad tak začal cenové konania voči všetkým
dodávateľom plynu vo veci zníženia ceny zemného plynu pre domácnosti
a malé podniky. Celkovo sa jedná o 42 regulovaných subjektov. Účinnosť
znížených cien bude plošne uplatnená od 1.1.2021.
Oznam Úradu je k dispozícii na tomto odkaze.
Ministerstvo
hospodárstva SR dňa 2.9.2020 informovalo na svojom webe, že od 2.9.2020 do
30.11.2020 je možné požiadať o dotáciu na vybudovanie verejne
prístupných elektrických nabíjacích staníc.
Ide o druhé kolo tejto podpory, na ktoré je vyčlenených 650 tisíc eur. Tentoraz môžu
o dotáciu požiadať okrem samosprávy už aj podnikatelia.
Obce, vyššie územné
celky a nimi zriadené organizácie môžu získať dotáciu vo výške 95 % sumy
potrebnej na svoj projekt, 5 % musia byť ich vlastné zdroje. Podnikatelia môžu
získať dotáciu vo výške 50 %.
Výzva je k dispozícii na tomto
odkaze. Oznam ministerstva je dostupný na tomto
linku.
Monitoring za mesiac september 2020 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Právne upozornenie
Informácie
poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú
zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie
právnych predpisov
v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej
republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú
právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. a nezodpovedajú za úplnosť a presnosť
informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.