Na
vysokej škole sa energetike vyhýbal, vlani ho medzinárodný rebríček The Legal
500 zaradil medzi kľúčových právnikov v tejto oblasti. Pracoval na kauze
Čistý deň, je supervízorom energetického monitoringu a pre svoju dôslednosť
občas zabudne vystúpiť z autobusu. Advokácia je alchýmia, tvrdí advokát
TOMÁŠ SISKOVIČ, ktorý bol začiatkom roka 2024 povýšený medzi seniorných
advokátov Poláček & Partners.
V advokátskej
kancelárii Poláček & Partners pracuješ od marca 2018. Advokátom si od
októbra 2021 a nedávno si bol povýšený medzi našich seniorných advokátov. Čo to
pre teba znamená?
Beriem to
jednak ako prejav dôvery a jednak ako ocenenie za moju prácu predtým.
Ako to
myslíš „predtým“?
Myslím si, že
u advokáta sa dá práca ohodnotiť až po uplynutí nejakého dlhšieho obdobia.
A asi sa za to dlhšie obdobie ukázalo, že môj výkon bol stabilný
a klienti boli spokojní. To je u nás, advokátov, tak trochu aj problém, že
výsledok mnohých vecí, na ktorých robíme, sa ukáže až oveľa neskôr. Sú konania,
pri ktorých až o 3-4 roky. Potom sa, žiaľ, aj menej tešíme zo svojich
úspechov. Kým sa totiž prejaví výsledok, človek pomaly aj zabudne, že danú vec riešil
a neskorší úspech už potom až tak neprežíva.
Ale
boli aj prípady, kde sa rýchlo dostavil výsledok. Napríklad, keď sme riešili jednu
veľkú kauzu týkajúcu sa skladovacej povinnosti, ktorá sa týkala najväčších
dodávateľov na Slovensku. Aj vďaka našim analýzam, ktoré poukázali na diery v legislatívnom
návrhu, resp. na jeho nekoncepčnosť, nakoniec ten návrh padol. Tam sme spravili
kus dobrej roboty, ktorú ocenili nielen naši klienti, ale aj iní, ktorí do toho
videli. V tom prípade sa výsledok, respektíve ocenenie dostavilo zhruba za
rok, čo je na naše pomery celkom rýchle.
Aké povinnosti
ti pribudli odkedy si seniorom? Aký je vlastne rozdiel medzi advokátom
a seniorným advokátom?
Rozdiel je najmä
v tom, že senior má na starosti viac projektov naraz. Kým advokát rieši
konkrétnu úlohu od A po Z, senior má takýchto projektov na ktoré dohľadá
naraz viacero, a preto si musí vedieť dobre manažovať čas. Zároveň musí vedieť
správne manažovať ľudí, a to tak, aby mali zápal pre prácu a aby ich to
bavilo. A to je celkom náročné, lebo zároveň musí byť často aj prísny.
Tak, ako mne kedysi vložil niekto dôveru do rúk, musím ja teraz dôverovať iným.
Ide ti to
alebo sa musíš tieto veci naučiť?
Je to vec,
ktorá sa podľa mňa učí roky. Aj ja sa to stále učím. Považujem to za akési
advokátske umenie nastaviť veci tak, aby bol každý spokojný: aj klient, aj
advokát.
Ako sa
plánuješ v týchto veciach zlepšiť?
Ja veľa
rozmýšľam o každej situácii, ktorú zažijem. Či som urobil správny krok, či
sa nedalo niečo spraviť lepšie. A ak čosi také nájdem, snažím sa
z toho poučiť. Okrem toho, najmä v komunikácii s klientmi treba vždy
jasne povedať, ako sa veci majú, aby klient vedel, čo môže, respektíve nemôže
očakávať.
A čo
komunikácia s kolegami, ktorých manažuješ? Akými pravidlami sa riadiš tam?
Ja sa držím
pravidla: chváľ verejne a kritizuj medzi štyrmi očami. Vždy, keď viem, že
niekto spravil niečo dobre, tak sa ho snažím pochváliť aj pred ostatnými. Pokiaľ
je to kritika, prípadne len dobré rady, ktoré som aj ja dostával, tie hovorím
osamote. Treba sa naučiť prijať to a potom na tom stavať. Napokon, aj ja
mám kopec vecí, o ktorých viem, že by som v nich mohol byť lepší
a chcem na nich ďalej pracovať.
Ktoré
napríklad?
Nedá mi
odovzdať prácu, s ktorou sám nie som spokojný. To je moja silná aj slabá
stránka zároveň. Treba však vedieť, kedy prestať. Napríklad s hľadaním
a zisťovaním.
Hovoríš
teda, že niekedy nevieš prestať hľadať riešenie pre klienta?
Stáva sa to.
Poviem si, ach, dám tomu ešte hodinu, a ešte ďalšiu hodinu... V tomto
paragrafe alebo judikáte určite bude niečo, čoho sa dá chytiť. A naozaj sa
už stalo, že na poslednú chvíľu som našiel niečo super. Lenže potom mi to
nedalo pri iných prípadoch a hľadal som odpoveď a hľadal,
a hľadal... Advokát však musí vedieť povedať stop. V našej práci existuje
riziko, že pri tom kvante informácií niečo prehliadneme, ale treba sa dostať do
stavu, keď je to riziko minimálne a dokážem povedať, že riešenie znie takmer
s istotou takto. Skrátka, nájsť ten správny čas, kedy si viem povedať, že
mám dosť informácií a „pátranie“ môžem uzavrieť.
No
a ako teda vieš, kedy je dosť?
Mám
pocit, že pri komplexných prípadoch sa len výnimočne stáva, že odpoveď je jasná
priamo z právnej úpravy. Často je to celkom alchýmia, lebo tých ciest je
veľa. Závisí aj od toho, či ide o spor alebo projekt, a tiež, v akom
sme postavení. Či napríklad hľadáme argument „pre“ niečo a za každú cenu musíme
niečo nájsť, alebo hľadáme argumenty pre silnejšiu pozíciu klienta v určitom
prípade.
Takže
tvoja najlepšia vlastnosť – dôslednosť – je zároveň tvojou najväčšou výzvou. Je
ešte niečo, v čom by si sa chcel zlepšiť?
Chcel by som
mať napríklad vždy nadhľad nad vecami, lebo sa stáva, že som nervózny, ako daný
prípad dopadne. Čo je na jednej strane dobré, na druhej strane, aj keď zatvorím
dvere do kancelárie, často nesiem ten problém naďalej v hlave.
Je to
medzi právnikmi bežné? Je pre vás ťažké nechať za sebou prácu, keď z nej
odídete?
No nie je to
ako predávať v obchode, ktorý zavrieš a máš čistú hlavu.
To je
jasné, ale sú aj iné práce, ktoré sú mentálne náročné, a predsa si ich nenesieme
nutne so sebou domov. Je právničina v tomto iná?
Nie vždy, ale
keď je niečo dôležité a nenájdeš na to riešenie v práci, tak
rozmýšľaš o tom aj cestou domov. Okrem toho, keď máš v hlave veľa
informácií, treba čas na to, aby správne zapadli do skladačky. Pamätám si, ako
som raz cestoval autobusom, a vtom ma zrazu akoby osvietilo a prišiel
som na riešenie problému.
Stalo sa
ti, že si pre tuhé premýšľanie nad prácou zabudol vystúpiť na tej správnej
zastávke?
Áno, stalo sa
mi to cestou do práce. Mal som prestúpiť na iný autobus, ale nechtiac som sa
odviezol niekam úplne inam.
A je
to podľa teba typické pre právnikov alebo je to iba tebou, respektíve tým, že
si taký dôsledný?
Právnik podľa
mňa musí byť dôsledný, no asi to tak nemá každý. Bavil som sa o tom
s kolegami a niektorí sa nad riešeniami zamýšľajú dokonca aj v sprche.
Problémy klientov často vnímame ako vlastné. Potom do toho dáva človek
prirodzene väčšiu snahu, len aby to dobre dopadlo. Som veľmi šťastný, keď vieme
klientovi pomôcť a naopak, som smutný, keď mu musíme povedať, že no
bohužiaľ, nedá sa s tým nič robiť. Respektíve, takmer vždy existuje nejaká
cesta alebo riešenie. Lenže niektoré sú reálne, iné menej.
Hovoril
si, že si smutný, ak nevieš priniesť riešenie. O tebe je v kancelárii
známe, že máš veľmi ľudský prístup ku klientom. Ako to vnímaš ty a ako si
buduješ dobré vzťahy s klientmi?
Máme to
šťastie, že nielen klienti si vyberajú nás, ale v podstate aj my si
vyberáme klientov, takže vnútorne som vždy stotožnený s tým, čo robím. Čo
je pre mňa veľmi dôležité. Ja si ani nespomínam na žiadnu negatívnu skúsenosť s klientom.
Dôležité je, aby sme sa s klientom vedeli otvorene priateľsky porozprávať.
Aj keď sme mali ťažké prípady a bolo treba klientovi povedať niečo, čo sa mu
nemuselo páčiť, vždy sme mu úprimne komunikovali, ako sa veci majú. Čiže je tam
vždy úprimnosť a potom aj radosť v tom pracovnom vzťahu. Nedávno mi
jedna klientka napísala, že sme jej veľmi pomohli. Po takýchto správach sa mi
aj lepšie pracuje, lebo vidím, že to čo robím, má zmysel.
Hovoril
si, že negatívne spomienky nemáš. Pamätáš si niečo veľmi pozitívne, ľudské
s klientom?
Veľmi som sa
tešil, keď sme vyhrali prípad Čistý deň. Nad tým sme strávili strašne veľa
hodín. Stovky hodín. A mal som veľkú radosť, že to dopadlo pre pani
Blahovú dobre. Mal som pocit, že tým pomáham nielen jej, ale možno aj
spoločnosti.
Klienti nám
tiež zvyknú ďakovať, že sme im zachránili biznis. Iní hovoria, že sa ešte nestretli
s takouto prácou, čo samozrejme, rovnako poteší.
S takouto
prácou? Čo tým mali na mysli?
Myslím tým
kvalitu práce. Tá je u nás podľa mňa nastavená vysoko. Keď navyše klienti
vidia, že nejde len o kvalitu, ale že aj náš prístup je trochu iný, než
býva u právnikov zvykom, je to potom podľa mňa pre nich veľmi hodnotný „balík“.
Klienti
väčšinou ďakujú mailom, no ja viem o jednej situácii, keď ti jedna klientka
bola taká vďačná, že ťa chcela vystískať.
Aha, áno.
Hovorila to však kolegom, nie priamo mne. Povedala, že je taká šťastná, že by
ma najradšej objala, keby mohla. To bolo veľmi milé.
Medzinárodný
rebríček The Legal 500 ťa vlani zaradil medzi kľúčových právnikov (key lawyers)
v energetike. Je táto oblasť tvoja srdcovka? Prečo?
Keď som mal
na univerzite oblasť súvisiacu s energetikou, bol som si istý, že s ňou
nikdy robiť nebudem. Vôbec som jej nerozumel, nechápal som, prečo sa v nej rozlišujú
rovnaké pojmy ako preprava a distribúcia. Až neskôr som pochopil, že to nie
je to isté. V advokácii som teda začal v iných oblastiach a na
rôznych projektoch. Postupne pribúdali aj prípady z oblasti energetiky
a čím viac som sa v energetike šprtal, tým viac ma to začalo baviť. Mám pocit,
že energetike človek skutočne porozumie až po niekoľkých rokoch a stále by
som nepovedal, že som úplný expert na energetiku. Ale čím lepší mám prehľad,
tým viac ma to baví.
No ale ako
si začal robiť na prípadoch v oblasti energetiky, keď si tomu nerozumel
a ani si to robiť nechcel?
Bol som
hodený do vody. Keď som začínal, bol som v energetike na bode nula.
O tej oblasti som nevedel nič. Išlo to postupne.
To muselo
byť dosť náročné.
Energetika
je veľmi ťažká právna oblasť. Keď si myslíš, že si šikovný právnik a začneš
robiť energetiku, tak zistíš, že tvoje doterajšie poznatky nestačia. Začínaš
naozaj akoby odznova sa tie veci učiť. Ale keď to zvládneš, tak ťa to nabije, povzbudí.
Čomu sa
v rámci energetiky predovšetkým venuješ?
Momentálne
mám na starosti najmä veci týkajúce sa dodávateľských vzťahov, napríklad
zmluvy, obchodné podmienky, revízie základných typov zmlúv, ktoré v tejto súvislosti
uzatvárajú dodávateľ, odberateľ, výrobca elektriny atď.
Ďalej sú to
rôzne analýzy, ktoré s tým súvisia. Napríklad týkajúce sa flexibility či
agregácie. Našimi klientmi sú aj priemyselné parky s miestnou distribučnou
sústavou, tak tam, keď začínajú s výstavbou zdroja, treba zastrešiť všetky
tie zmluvné vzťahy, ktoré pritom vznikajú. Vzťahy voči výrobcovi, dodávateľom,
distribučným spoločnostiam, ktoré majú vlastné prevádzkové poriadky
a dávajú na výstavbu povolenie.
V Poláček
& Partners pravidelne pripravuješ, respektíve supervízuješ aj naše každomesačné energetické monitoringy, takže máš vynikajúci prehľad. Čo sú podľa
teba najväčšie výzvy energetickej politiky a legislatívy
v súčasnosti?
V poslednej
dobe sa dosť skloňujú veci, ktoré prišli zo zimného energetického balíčka, ako
napríklad flexibilita a agregácia. Energetické spoločenstvá, akumulácia a zdieľanie
elektriny sú tiež nové míľniky. Po dlhom čase to prinieslo nový vietor na trh
a teraz sa s tým postupne začína oboznamovať aj ten náš trh, začínajú
sa riešiť nové projekty, ktoré doteraz neboli ani možné. Dlho sme totiž mali –
nazval by som to – obdobie temna. Nič sa
nedalo stavať, riešiť, boli obmedzené výstavby zdrojov a teraz sa to
posledné roky trochu rozbehlo a posunulo vpred.
Okrem toho, máme
tu pozostatky energetickej krízy. Bude tiež zaujímavé sledovať, čo sa bude diať,
keď cena komodity klesne alebo, naopak, keby cena elektriny a plynu opätovne
stúpla. Na trhu vládla taká paradigma – stálica, že elektrina je lacná. Lenže
to sa zmenilo. Pravdepodobne už nikdy nebude taká lacná, ako sme boli doteraz
zvyknutí, a uvidíme, čo prinesie budúcnosť.
Ty
subjektívne očakávaš aký vývoj v tomto ohľade?
Ja si myslím,
že sa to bude postupne zlepšovať a ceny pôjdu ešte dolu, pokiaľ sa na trhu
nestane niečo neočakávané.
Poučili
sme sa podľa teba z energetickej krízy, ktorá nastala po vypuknutí vojny
na Ukrajine?
Dnešná cena
elektriny je závislá od globálnej situácie na celom svete. To, že bola vojna, je
len jeden z faktorov, ktorý tam zohral rolu. Niektoré faktory boli aj
prírodné, ktoré sa v zásade nedajú veľmi ovplyvniť. Treba sa z toho
poučiť do budúcna, aby sme na takéto výkyvy boli lepšie pripravení. Zároveň je
otázne, či sa spravilo všetko pre to, aby sa už teraz domácnosti naučili šetriť
spotrebu elektriny a boli pripravené na to, že cena elektriny pre tento
segment skôr či neskôr stúpne. Teraz totiž máme zastropované ceny
v domácnostiach a tie domácnosti nevidia realitu trhovej ceny, a preto
v zásade nikto nemá dôvod šetriť elektrinou. Dotácie, ktoré štát dáva na
elektrinu, to sú neskutočne veľké peniaze, miliardy. To sa nedá takto dotovať donekonečna
a raz to bude musieť skončiť. Z môjho pohľadu je preto dôležité, aby boli
domácnosti postupne pripravované na zmenu ceny, teda aby nepocítili náhly veľký
skok, ktorý by potom finančne nevedeli zvládnuť.
Poďme na
nepracovné témy. Čím sa zvykneš odreagovať od práce, aké máš koníčky?
Je toho veľa,
no nemám na všetko dostatok času. Mám rád šport, knihy, hudbu, filmy, som rád,
keď môžem ísť niekam do prírody na prechádzku s priateľkou, to je relax.
Viem sa tešiť aj z mála. A čo mám strašne rád a čo mi vie dať energiu
na dlhú dobu, je cestovanie. Rád objavujem nové krajiny. Keď sme navštívili Peru,
z toho som potom čerpal ešte pol roka.
Nie si ty
náhodou Strelec?
Som, hej.
Máš nejaký
cestovateľský sen?
Veľmi by som
si chcel ísť na Island. Aj Afriku by som rád videl, ale mám pred tým zatiaľ
celkom rešpekt, jednak kvôli chorobám a jednak kvôli bezpečnosti.
Vidím tam
za tebou v rohu aj gitaru...
Áno, hrávam
na gitare. Ja som chodil aj na ZUŠ, takže často hrám klasiku, ale mám rád aj
také, povedal by som, že už old school kapely, ako sú Guns N´ Roses či
Metallica.
Na teambuildingoch
však s tebou gitara ešte nebola.
Nedávno sme
sa s kolegom Ďurom, ktorý tiež hrá na gitare, bavili, že by sme mohli raz
priniesť aj gitaru. Ale hlavne, rád by som sa do toho opäť viac dostal, lebo to,
ako som hral voľakedy, to je úplne iný level. Po základnej umeleckej škole sa
dalo ísť ďalej už len na konzervatórium, a vedel som, že zas až taký
talent nie som.
Všetko sa
dá predsa naučiť. Koniec koncov aj energetika...
To je pravda.
Dokonca sa mi raz stalo, že na jednom pohovore na potenciálneho zamestnávateľa
veľmi zapôsobilo, že viem hrať na gitare. Pamätám si, ako mi konateľ hovoril,
že to nie je len o tom, že hrám na gitare, ale dôležité sú tie vlastnosti,
ktoré sa k tomu viažu, teda že človek musí byť pri učení hry na gitaru dôsledný
a trpezlivý.
Tak ti
prajem, nech máš viac času na hudbu a tvoje koníčky.
Ďakujem. No
to je aj o manažmente seba samého. Ja mám nevýhodu v tom, že som
nočný typ, takže sa akoby „zobúdzam“ až o dvanástej a potom mám celý deň
posunutý. Doobeda sa ešte len rozbieham a poobede som oveľa
produktívnejší.
Vidíš, ja
som vedela, že tento rozhovor mám naplánovať až na tretiu poobede.
Problém je v
tom, že mne to naozaj vo večerných hodinách myslí lepšie a za pár hodín často preukážem
mimoriadnu efektivitu či prídem na skvelé riešenia, čo by som len ťažko
dokázal cez deň v práci. Zároveň je pre mňa prirodzené chodiť spať neskoro
v noci, približne okolo jednej v noci. Rád by som to však zmenil
a nastavil sa viac na denný režim. Aj preto čítam teraz knihu Prečo spíme.
Podľa tejto knihy 40 percent ľudí sú denné typy, asi 30 percent sú neutrálne
typy niekde na rozmedzí medzi denným a nočným typom, a napokon, 30
percent sú nočné typy. A tí, ak ráno vstanú skôr, tak sú naozaj unavení. Genetika
ťa teda nepustí, nedá sa len tak ľahko preorientovať.
Ktovie,
možno raz aj na to príde a zamestnávatelia na to začnú brať ohľad.
Pre mňa by to
bolo ideálne, ale momentálne celý svet funguje na princípe, že všetko treba
riešiť ráno, respektíve doobeda, takže to nie je jednoduché nastaviť.
Už sa rozpráva
v spoločnosti o štvordňovom pracovnom týždni, možno aj harmonogram
pre nočné sovy raz bude realitou.
A ty si vieš
predstaviť, že by mal advokát štvordňový pracovný týždeň?
Samozrejme.
Veď pointa je, že na rovnaké množstvo práce bude menej pracovných dní, takže sa
bude musieť všetko spomaliť. Logicky sa to nestihne tak rýchlo ako predtým.
Teraz sme zvyknutí na to, že všetko dostaneme okamžite. Potvrdenie, odpoveď na
mail, zásielku... všetko chceme ihneď. Pred pár rokmi trvali tieto veci dlhšie,
my sami si to čím ďalej, tým viac zrýchľujeme.
Trend je naozaj
taký, že doba sa zrýchľuje. Myslím, že aj pandémia koronavírusu veľa vecí
urýchlila. Online meetingy kedysi neexistovali. Teraz je prirodzené, že ak
treba, vieme sa dohodnúť na „stretnutí“ hoci aj o pol hodiny.
Čo je síce
na jednej strane super, na druhej strane nám to rýchlo tempo môže aj uškodiť, nemyslíš?
No bude zaujímavé sledovať, ako sa tieto veci vyvinú. V tomto ohľade je veľkým míľnikom aj umelá inteligencia. Určite prinesie zmeny. Veľké kancelárie už teraz dávajú do AI milióny eur a je to otázka, či to nenahradí poradenstvo „menších“ advokátov, ktorí častejšie radia aj v jednoduchších prípadoch, pri ktorých sa dá nájsť odpoveď v zákone. Zadáš otázku do počítača a za pár sekúnd dostaneš odpoveď. O nás sa až tak veľmi nebojím, lebo pracujeme na špecifických veciach trochu inej náročnosti, ale v menej náročných veciach môže dôjsť k zmene. Napríklad Chat GPT už teraz dokáže pripraviť jednoduchšie zmluvy. A to sme iba na začiatku. Ktovie, aké to bude o niekoľko rokov, a to nielen v práve, ale povedzme aj v medicíne. Takže myslím si, že platí heslo: the future is now.
Narodil sa v roku 1991 v Prešove. Vyštudoval
právo na Univerzite Komenského v Bratislave. Už popri štúdiu pôsobil ako právny
asistent a po skončení univerzity pracoval ako advokátsky koncipient v advokátskych
kanceláriách, kde sa aktívne venoval komplexnému riešeniu súdnych sporov. V
Poláček & Partners sa od roku 2018 venuje najmä oblasti regulácie a podpory
obnoviteľných zdrojov energie a právnym vzťahom súvisiacim s výrobou, distribúciou
a dodávkami energií. Tomáš publikuje odborné články a pravidelne prednáša
na energetických konferenciách. Je tiež spolutvorcom a supervízorom našich
pravidelných mesačných noviniek v oblasti energetiky, ktoré sú
zverejňované na známych energetických portáloch.