Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac máj 2024.
ÚRSO ukončil vyhodnotenie MPK nových cenových
vyhlášok v energetike, ako aj pripravovaných pravidiel trhu
s elektrinou a pravidiel trhu s plynom, ktoré majú nadobudnúť
účinnosť 1.7.2024. Na rozdiel od prvotných návrhov ÚRSO upustil od zmeny
metodiky TPS a TSS ako aj od radikálneho zvýšenia G-komponentu.
V rámci výziev
bola zverejnená výzva z Plánu obnovy a odolnosti SR, zameraná na podporu výstavby zariadení na výrobu vodíka
elektrolýzou využitím OZE a na jeho uskladnenie
a rovnako výzva č. 2 na podporu dekarbonizácie priemyslu.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac máj 2024,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy
pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli
publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V mesiaci máj 2024
nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena niektorého
z vyššie sledovaných právnych predpisov.
Dňa 21.5.2024
Národná rada Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) schválila vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v
sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o
regulácii“), a ktorým sa menia a dopĺňajú zákon č. 657/2004 Z. z. o
tepelnej energetike (ďalej len „zákon o tepelnej energetike“) a zákon č.
251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„zákon o energetike“).
Predmetný
zákon bol dňa 8.6.2024 vyhlásený v Zbierke zákonov SR pod č. 128/2024
Z. z..
Zákon upravuje
vybrané ustanovenia zákona o regulácií, zákona o tepelnej energetike a zákona o
energetike tak, aby bolo možné v čase mimoriadnych okolností zabezpečiť na
vymedzenom území núdzové prevádzkovanie zariadení potrebných na výkon
regulovanej činnosti, núdzové prevádzkovanie sústavy tepelných zariadení
alebo ich časti.
Prostredníctvom
prijatého zákona sa má zabezpečiť, okrem iného, aj kontinuita prevádzky
takýchto zariadení, keďže v prípade ich odstavenia a dlhodobého prerušenia
prevádzky, by totiž mohlo dôjsť k ich poškodeniu, čoho následkom by bolo obmedzenie
alebo prerušenie dodávky.
Okrem
iného boli prijaté nasledujúce zmeny:
§ doplnili sa kompetencie Úradu pre reguláciu sieťových
odvetví (ďalej len „ÚRSO“),
§ spresnili sa prípady mimoriadnej regulácie vykonávanej ÚRSO,
§ doplnili sa dôvody na zmenu a zrušenie rozhodnutí ÚRSO
vydaných regulovanému subjektu, ktorému bolo zrušené povolenie na podnikanie v
energetike alebo tepelnej energetike, a
§ upravili sa práva a povinností dotknutých účastníkov
trhu.
Prijatý
zákon je účinný dňom jeho vyhlásenia, t. j. od 8.6.2024.
Aktuálne
znenie zákona je dostupné na tomto odkaze.
V
elektronickej zbierke zákonov bola dňa 7.6.2024 aktualizovaná informácia o
vyhláške ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a
niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike (ďalej
len „cenová vyhláška v elektroenergetike“).
Ako sme informovali v monitoringu za mesiac apríl 2024, nová cenová vyhláška v elektroenergetike mala podľa pôvodného návrhu predloženého ÚRSO do MPK priniesť predovšetkým:
Ako
však uviedol ÚRSO vo svojom stanovisku v rámci vyhlásenia
o rozporoch k návrhu cenovej vyhlášky, ÚRSO po rozporových konaniach na základe interných analýz vplyvov na
jednotlivých účastníkov trhu s elektrinou a v prospech
pripomienkujúcich subjektov zmenil
svoj legislatívny zámer týkajúci sa
zmeny spôsobu výpočtu tarify za prevádzkovanie systému (TPS) a tarify za systémové služby (TSS) z pásmových
sadzieb na jednotné sadzby a individuálne sadzby TPS a TSS
a ponechal doterajší spôsob
výpočtu TPS a TSS v rozdelení na pásmové sadzby.
Podľa najnovšieho návrhu cenovej vyhlášky
v elektroenergetike by tak nemalo dôjsť k pôvodne navrhovanému
zrušeniu pásmovej TPS ani pásmovej TSS. Práve naopak, ÚRSO navrhuje
v prípade TPS aj TSS rozšírenie
pásiem o nové 4. pásmo.
Pokiaľ ide o individuálnu TPS, ÚRSO navrhuje doplnenie prílohy č. 2 k vyhláške o 2 ďalšie NACE kódy, vďaka čomu dôjde k rozšíreniu subjektov,
ktorí budú môcť žiadať o určenie individuálnej TPS.
Zmena návrhu cenovej vyhlášky
v elektroenergetike sa rovnako dotkne rezervovanej kapacity
v odovzdávacom mieste, ktorá by z aktuálnej hodnoty 15 % mala byť
navýšená „len“ na hodnotu 20 % namiesto pôvodne navrhovaných 50 % z MRK alebo
hodnoty celkového inštalovaného výkonu elektroenergetického zariadenia.
Návrh
novej cenovej vyhlášky v elektroenergetike má nadobudnúť účinnosť od 1.7.2024.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu rokovania
poradných orgánov vlády SR, možno sledovať na
tomto odkaze. Upravené znenie návrhu novej cenovej
vyhlášky je dostupné TU.
Dňa 31.5.2024 bola v elektronickej
zbierke zákonov aktualizovaná tiež informácia o vyhláške ÚRSO, ktorou sa
ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a niektoré
podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej len „cenová
vyhláška v plynárenstve“).
Návrh cenovej vyhlášky v plynárenstve by
mal zohľadniť ciele a priority regulačnej politiky pre 6. regulačné obdobie, ako
aj získané poznatky z doterajšej regulácie.
Navrhovaná cenová regulácia v plynárenstve by mala zahŕňať:
Návrh cenovej vyhlášky v plynárenstve
má byť účinný od 1.7.2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu,
ktorý sa momentálne nachádza v štádiu rokovania poradných orgánov vlády SR,
možno sledovať na
tomto odkaze.
V elektronickej
zbierke zákonov bola aktualizovaná informácia o vyhláške ÚRSO, ktorou sa mení
a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová
regulácia v tepelnej energetike (ďalej len „cenová vyhláška v tepelnej
energetike“).
Zmena cenovej vyhlášky v tepelnej energetike by mala priniesť:
Cenová
vyhláška v tepelnej energetike má nadobudnúť účinnosť od 1.7.2024.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu rokovania
poradných orgánov vlády SR, možno sledovať na
tomto odkaze.
V elektronickej
zbierke zákonov bola dňa 31.5.2024 aktualizovaná informácia o vyhláške
ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 207/2023 Z. z, ktorou
sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové
náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou
prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení vyhlášky č. 492/2023 Z.
z (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“).
O pripravovaných pravidlách trhu
s elektrinou sme vás informovali v monitoringu za mesiac február 2024.
Podľa dôvodovej správy by mal návrh pravidiel trhu s elektrinou zohľadňovať zmeny na vnútornom trhu s elektrinou v nadchádzajúcom období, a to najmä:
Novelizované
pravidlá trhu s elektrinou majú byť účinné od 1.7.2024.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu
rokovania poradných orgánov vlády SR, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa
31.5.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia
o vyhláške ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č.
208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného
trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa
siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú
súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení vyhlášky č.
491/2023 Z. z (ďalej len „pravidlá trhu s plynom“).
O pripravovanom
právnom predpise sme Vás informovali v monitoringu za mesiac január 2024.
Novelizácia pravidiel trhu s plynom má za cieľ predovšetkým zmenu:
Pravidlá trhu s plynom v novom
znení majú nadobudnúť účinnosť od 1.7.2024.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu spracovania
pred vyhlásením v Zbierke zákonov SR, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa
24.5.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia
k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených
nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení
dodávateľa a spôsob ich výpočtu.
Návrh
vyhlášky zrušuje doterajšiu vyhlášku ÚRSO č. 283/2010 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných
odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich
výpočtu.
Vypracovanie
návrhu vyhlášky vyvolalo prijatie zákona č. 363/2022 Z. z., ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie
a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o podpore OZE“) a
ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Podľa
dôvodovej správy je cieľom pripravovaného návrhu ustanoviť rozsah ekonomicky
oprávnených nákladov a spôsob výpočtu ich výšky, ktorý zabezpečí
kompenzáciu ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa
od sústavy tepelných zariadení dodávateľa, ktoré dodávateľ nepredpokladal, a
ktoré nemá zahrnuté v cene tepla.
Návrh
vyhlášky by mal byť účinný od 1.7.2024.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu po
rokovaní poradných orgánov vlády SR, možno sledovať na tomto odkaze.
Na webovom sídle Ministerstva hospodárstva
Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) bola dňa
30.5.2024 zverejnená výzva z Plánu obnovy a odolnosti
SR, zameraná na podporu zvyšovania
flexibility elektroenergetických sústav pre vyššiu integráciu OZE - výstavba
zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE a na jeho uskladnenie s kódom 01I03-26-V08.
Výzva je určená pre fyzické alebo právnické osoby. Podporené
projekty môžu byť realizované na celom území SR.
Podpora sa týka projektov zameraných na výstavbu
nového zariadenia na výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE s inštalovaným
výkonom rovným alebo väčším
ako 0,05 MW. Súčasťou zariadenia na
výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE pritom môže byť aj zariadenie na
uskladnenie vodíka vyrobeného výlučne v tomto zariadení. MH SR ale
upozorňuje, že samostatné investície na uskladnenie vodíka sú v rámci výzvy
neoprávnené.
Maximálna výška podpory na projekt nesmie presiahnuť
4
000 000 eur. Celkovo je alokovaných 13 560 000 eur.
Pri vyhodnocovaní žiadostí sa bude primárne hľadieť
na nákladovú
efektívnosť projektu. Platí, že schválené projekty musia zabezpečiť
environmentálnu udržateľnosť v súlade so zásadou „výrazne nenarušiť“. Podporené
tak budú iba projekty spĺňajúce požiadavky legislatívy EÚ a SR v oblasti
ochrany životného prostredia ako aj ostatnej relevantnej legislatívy.
K uzatvoreniu výzvy by malo dôjsť
30.7.2024.
Výzva MH SR je dostupná na
tomto odkaze.
Bližšie informácie MH SR k výzve sa dozviete TU.
Na webovom sídle informačného systému Plánu obnovy a odolnosti
SR došlo k zverejneniu výzvy č. 2 na predkladanie žiadostí o
poskytnutie prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti zameranej na
podporu dekarbonizácie priemyslu.
Hlavným cieľom výzvy je podpora investícií na
ochranu životného prostredia v podobe znižovania emisií skleníkových plynov v
odvetviach priemyselnej výroby nákladovo-efektívnym spôsobom, a to v
súlade s národnými cieľmi Integrovaného národného energetického a klimatického
plánu na roky 2021 – 2030 a Nízkouhlíkovou stratégiou rozvoja SR do roku 2030 s
výhľadom do roku 2050.
Oprávnení žiadatelia sú fyzické alebo právnické
osoby podľa
§ 2 ods. 2 písm. a) až c) Obchodného zákonníka. Prijímateľmi prostriedkov
podpory sú vždy podniky, ktoré vykonávajú priemyselné hospodárske činnosti v jednom alebo
viacerých oprávnených sektoroch spadajúcich pod prílohu č. 1 zákona č. 414/2012
Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami.
Výzva nestanovuje minimálnu ani maximálnu výšku
poskytovaných prostriedkov mechanizmu na jeden projekt ani na jedného
žiadateľa.
Výzva bola vyhlásená dňa 30.5.2024. Dátum jej
uzavretia je stanovený na 30.7.2024.
V rámci danej výzvy je celkovo alokovaných 340
469 769,00 EUR.
Celé znenie výzvy č. 2 nájdete TU.
Bližšie informácie k výzve sa dočítate TU.
Na
stránke MH SR bola dňa 13.5.2024 zverejnená informácia o plánovanej
výstavbe nového jadrového bloku, ktorý by mal byť vo vlastníctve štátu.
Výstavba jadrového bloku sa plánuje v Jaslovských Bohuniciach v rámci
existujúcej infraštruktúry atómovej elektrárne. Po dokončení výstavby by mal
byť nový jadrový blok doposiaľ najväčším na SR.
Jeho výkon
sa plánuje až do úrovne 1 200 MWh. Súčasné jadrové bloky na Slovensku
dosahujú výkon len čosi okolo 500 MWh.
MH SR v rámci
danej témy potvrdilo aj to, že pristupuje k ukončeniu plošných dotácií vysokých
cien energií pre domácnosti a zároveň zdôraznilo, že toho času už pracuje
na efektívnejších a adresnejších formách pomoci.
Viac
k tejto téme sa dočítate TU.
Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry
(ďalej len „SIEA“) zverejnila dňa
27.5.2024 informáciu o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve
Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie
obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách s kódom PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR.
SIEA uvádza, že ku dňu 24.5.2024 bolo v rámci
danej výzvy predložených 584 žiadostí.
Výzva je však aj naďalej otvorená.
Bližšie
informácie sa dozviete TU.
Dňa 16.5.2024 SIEA zverejnila
informáciu o projekte LIVE LEAPto11, ktorý má pomôcť zlepšiť energetickú
efektívnosť v priemysle a v podnikoch.
Medzinárodný projekt LIFE
LEAPto11 predstavuje iniciatívu na zvýšenie energetickej efektívnosti v
priemysle a v podnikoch, ktorou sa chce posilniť udržateľnosť energetických
auditov a systémov energetického manažérstva (EnMS). Súčasťou projektu je aj
SEIA.
Projekt je zameraný na
vyhodnotenie, vylepšenie a optimalizáciu súčasných národných programov a
efektívnejšieho využívania zdrojov.
Podľa článku 11 revidovanej
smernice EED č. 27/2012/EÚ vzniká povinnosť zaviesť EnMS systém alebo podstúpiť
každé 4 roky energetický audit, ktorý je stanovený pre podniky na základe ich
spotreby energie. Doteraz bola rozhodujúca veľkosť podniku a ekonomické kritériá.
Revidovaná smernica EED tiež zavádza viacero možností motivácie MSP k zavedeniu
systémov EnMS, respektíve k absolvovaniu energetického auditu.
SIEA uvádza, že okrem zvýšenia
efektivity národných programov budú v rámci projektu analyzované aj ďalšie
aspekty novej smernice súvisiace s úsporami energie v podnikateľskom sektore.
Posilňovaním synergií medzi energetickými auditmi, EnMS a povinnými schémami
energetickej efektívnosti sa bude projekt snažiť maximalizovať vplyv iniciatív
zameraných na efektívne využívanie energie v podnikateľskom sektore.
Bližšie informácie sa dočítate
TU.
Na stránke Organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej len „OKTE“) bola dňa 31.5.2024 uverejnená
informácia o finálnej verzii národného energetického mixu.
Národný energetický mix slúži
dodávateľovi pre stanovenie jeho energetického mixu (podielu jednotlivých
zdrojov elektriny na dodávke) na tú časť elektriny, ktorá nie je podložená
uplatnenými zárukami pôvodu v súlade s príslušnými predpismi.
Uvedený národný energetický
mix je finálnym výsledkom z dát dostupných do 31. mája 2024.
Národný energetický mix je
dostupný TU.
Viac k danej téme sa dočítate TU.
Slovenská elektrizačná
a prenosová sústava (ďalej len „SEPS“) uverejnila na svojom webovom
sídle správu o projekte Core Flow-Based Intraday Capacity Calculation
(Core FB IDCC), ktorý v rámci vnútrodenného trhu rieši vývoj a implementáciu
výpočtu vnútrodenných kapacít na základe toku (metóda „flow-based“) v rámci
regiónu pre koordinovaný výpočet prenosových kapacít Core.
Región sa skladá z ponukových
oblastí členských štátov EÚ: Rakúsko, Belgicko, Chorvátsko, Česká republika,
Francúzsko, Nemecko, Maďarsko, Luxembursko, Holandsko, Poľsko, Rumunsko,
Slovensko a Slovinsko.
Viac o danom projekte sa
dočítate TU.
Monitoring za mesiac máj 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste
sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.