Do pozornosti vám dávame najmä aktuálne
prebiehajúce legislatívne procesy k novelám energetických vyhlášok ÚRSO a verejnú
konzultáciu k úpravám vybraných častí Dokumentu B Technických podmienok SEPS.
Novinkou je tiež spustenie projektu Zelená solidarita.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac október 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
Dňa 9.10.2024 sa začalo
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č.
208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom,
obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a
prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou
prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení neskorších predpisov
(ďalej len „Pravidlá trhu s plynom“), číslo
legislatívneho procesu: LP/2024/530.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Pravidiel trhu s plynom so zameraním na úpravu:
Navrhované úpravy vyplývajú
zo zmien zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach (ďalej len
„zákon o regulácií“) a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o energetike“), ktoré boli
novelizované zákonom č. 109/2024 Z. z.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia
pripomienkového konania, možno sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 9.10.2024 sa
začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 147/2024
Z. z.,
ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a
niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej
len „Cenová vyhláška v plynárenstve“) pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/529.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Cenovej vyhlášky v plynárenstve, a to najmä:
Navrhované úpravy vyplývajú
zo zmien zákona o regulácii a zákona o energetike, ktoré boli novelizované
zákonom č. 128/2024 Z. z.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia
pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 10.10.2024
začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška
ÚRSO č.
312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej
energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. (ďalej len „Cenová
vyhláška v tepelnej energetike“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/539.
Potreba
vypracovania návrhu vyhlášky mala vyplynúť z dôvodu prijatia zákona č. 128/2024
Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o regulácií a ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony.
Konkrétne,
doplnením § 69 ods. 2 písm. z) do Zákona o energetike sa ukladá povinnosť
dodávateľovi plynu dodávať plyn koncovému odberateľovi plynu na výrobu tepla a
dodávku tepla za cenu, ktorá nesmie byť vyššia ako hodnota ustanovená ÚRSO vo
všeobecne záväznom predpise. Uvedené má vplyv na uplatňovanie Cenovej vyhlášky
v tepelnej energetike pri určovaní maximálnych cien tepla.
Vzhľadom na vyššie
uvedené, návrh vyhlášky upravuje ustanovenia týkajúce sa ekonomicky oprávnených
nákladov v cene tepla. Návrh vyhlášky zásadne nemení rozsah a štruktúru
ekonomicky oprávnených nákladov, ani spôsob vykonávania cenovej regulácie,
ustanovuje ale maximálnu výšku ekonomicky oprávnených
nákladov na nákup plynu pre výpočet ekonomicky oprávnených variabilných
nákladov.
Okrem toho návrh
vyhlášky nahrádza pojem „prepojený podnik“ pojmom „previazaný podnik“,
a to formou doplnenia základných pojmov.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia
pripomienkového konania, možno sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 21.10.2024
začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových
odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa
ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové
náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou
prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov
(ďalej len „Pravidlá trhu s elektrinou“), číslo
legislatívneho procesu: LP/2024/574.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Pravidiel trhu s elektrinou so zameraním na úpravu podrobností k:
Dátum ukončenia
pripomienkového konania je 11.11.2024.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu pripomienkovania,
možno sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 21.10.2024
začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 154/2024
Z. z.,
ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky
vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike (ďalej len „Cenová
vyhláška v elektroenergetike“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/573.
Cieľom návrhu vyhlášky je upraviť a upresniť niektoré ustanovenia Cenovej vyhlášky v elektroenergetike, a to najmä:
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu vyhodnotenia
pripomienkového konania, možno sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 22.10.2024 bola
v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 503/2022 Z. z., ktorou sa
ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania
nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo
dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo
množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky
oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla, pod
číslom legislatívneho procesu: LP/2024/503.
Cieľom návrhu má
byť posilnenie možnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov rozhodovať pri
zohľadňovaní rozsahu ekonomicky oprávnených nákladov pre decentralizované
zdroje tepla v súvislosti s výkonom správy.
Zároveň sa návrhom
navrhuje spresniť ustanovenia o prerozdelení nákladov na vykurovanie pre byty a
nebytové priestory s individuálnou prípravou tepla v bytových domoch so
zvýhodnenou, ale aj s nevýhodnou polohou. Návrh vyhlášky zároveň reaguje na
úpravy § 17e ods. 4 zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji
verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov zvyšujúce minimálnu
teplotu teplej vody na odbernom mieste.
Okrem toho sa
návrhom majú riešiť aj niektoré ďalšie problémy identifikované v rámci
aplikačnej praxe.
Dátum účinnosti
vyhlášky sa navrhuje od 15.12.2024.
Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa
nachádza v štádiu vyhodnotenia pripomienkového konania, možno sledovať na
tomto odkaze.
Dňa 23.10.2024 bola v elektronickej zbierke
zákonov aktualizovaná informácia o návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon
č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a
doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení
neskorších predpisov (ďalej len „Zákon o spotrebnej dani
z elektriny, uhlia a zemného plynu“) pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/496.
Primárnym cieľom návrhu zákona má byť podpora
výroby elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE), motivovanie
potencionálnych výrobcov, zníženie záťaže na životné prostredie
a posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenskej republiky.
Účelom návrhu zákona má byť poskytnutie úľavy
občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej
energie, a to tak, že ich oslobodí od (i) povinnosti platenia
dane a (ii) preukazovania záruky pôvodu elektriny z OZE.
Podľa návrhu zákona sa hranica malého zdroja
energie posúva zo súčasných 10 kW na 50 kW.
V zmysle súčasného znenia Zákona
o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu sa
oslobodenie od dane aplikuje iba, ak je vyrobená energia z OZE a ak
sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny z OZE. Návrhom zákona sa
navrhuje oslobodiť malé zdroje od povinnosti preukazovať záruku pôvodu
elektriny, čo má zjednodušiť a urýchliť proces ich využívania.
Oslobodenie od dane z elektrickej
energie pre malé zdroje má znížiť finančné zaťaženie domácností
a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov energie,
ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má okrem
iného prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.
Návrh zákona má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Medzirezortné pripomienkové konanie bolo ukončené dňa 3.10.2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na
tomto odkaze.
Dňa 30.10.2024 bola v elektronickej
zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a
dopĺňa
vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality
prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, pod číslom
legislatívneho procesu: LP/2024/477.
Navrhovaná zmena má priniesť:
Návrh vyhlášky má taktiež
zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania
štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno
sledovať na tomto odkaze.
Dňa 29.10.2024 bola
v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z., ktorou sa
ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie
plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z., pod číslom
legislatívneho procesu: LP/2024/480.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
Návrh vyhlášky má
taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania
štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav legislatívneho procesu možno
sledovať na tomto odkaze.
Dňa 29.10.2024 bola
v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO,
ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa
ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z., pod
číslom legislatívneho procesu: LP/2024/481.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v
primárnej legislatíve ako aj skúsenosti,
ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.
Návrh
vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno
sledovať na tomto odkaze.
Envirofond dňa 23.10.2024 na
svojom webovom sídle zverejnil novú Špecifikáciu činností pre oblasť:
Odstraňovanie následkov mimoriadneho zhoršenia kvality vôd alebo mimoriadneho
ohrozenia kvality vôd ohrozujúcich alebo poškodzujúcich životné prostredie –
Havárie.
Špecifikácia je dostupná na
tomto odkaze.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
Spoločnosť
Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom
webovom sídle dňa 7.10.2024 zverejnila informáciu o zverejnení dokumentu s
finálnou verziou otázok a odpovedí k zverejneným „Súťažným podkladom na
obstaranie podporných služieb na rok 2025“.
Finálne znenie
dokumentu je dostupné na
tomto odkaze.
Envirofond dňa 8.10.2024 na svojom webovom
sídle zverejnil novú Výzvu K-1/2024 na predloženie žiadostí na poskytnutie
dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku
úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z
premietania nákladov súvisiacich z emisiami skleníkových plynov do cien
elektrickej energie.
Pomoc podľa schémy má byť poskytovaná na ročnej
báze formou kompenzácie v nasledujúcom roku po roku, v ktorom boli vynaložené
náklady.
Termín na podanie
žiadostí je do 9.12.2024.
Znenie výzvy je
dostupné na
tomto odkaze.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
Dňa 11.10.2024 SEPS na svojom webovom sídle
zverejnila informáciu, že v informačnom systéme Damas Energy bolo dňa
14.10.2024 zverejnené výberové konanie na obstaranie podporných služieb na
obdobie 1.11.2024 – 30.11.2024.
Informácia je dostupná TU.
Dňa 14.10.2024 Ministerstvo hospodárstva SR
(ďalej len „MH SR“) v spolupráci so Slovenskou
inovačnou a energetickou agentúrou (ďalej len „SIEA“) vyhlásilo výzvu na predkladanie žiadostí o
príspevok z Programu Slovensko zameranú na zvyšovanie energetickej efektívnosti
verejných budov v regióne Hornej Nitry.
Výzva je zameraná na podporu
administratívnych budov, školských zariadení, nemocníc, športových hál a
ďalších verejných objektov, ktoré majú potenciál dosiahnuť minimálne 30 %
úspory primárnej energie. Takýto prístup má zabezpečiť zníženie energetických
nákladov a zvýšenie komfortu pre občanov regiónu.
Na podporu v rámci výzvy sú oprávnené
projekty,
ktoré sú uvedené v Zozname zámerov strategických projektov pre Fond na
spravodlivú transformáciu schválenom Radou partnerstva Trenčianskeho
samosprávneho kraja.
Vo výzve je alokovaných viac ako 15 miliónov eur zo zdrojov Fondu na
spravodlivú transformáciu.
Bližšie informácie sa dozviete TU a na
tomto odkaze.
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil
aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5
a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko
účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len
„zákon o podpore“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných
nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných
nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po
splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.
Zoznam ÚRSO je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom
sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné
pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 zákona o
podpore, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže
pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo
príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči
daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na
sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej
poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však
nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak
výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na
podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania
s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky
uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie
sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na
tomto odkaze.
Dňa 15.10.2024 spoločnosť OKTE na svojom
webovom sídle informovala, že agentúra ACER dňa 23.9.2024 rozhodnutím č.
11/2024 prijala zmenu metodiky pre algoritmy pre denný a
vnútrodenný trh vrátane návrhu spoločného súboru požiadaviek.
Nové znenie metodiky pre algoritmy je dostupné TU.
Bližšie informácie nájdete TU.
Dňa 23.10.2024 SEPS na svojom webovom sídle informovala,
že v informačnom systéme Damas Energy bolo dňa 24.10.2024 zverejnené I., II. a
III. kolo Strednodobého výberového konania na obstaranie Podporných služieb na
obdobie 1.1.2025 – 31.12.2025.
Informácia je dostupná TU.
Dňa 24.10.2024 OKTE na svojom webovom sídle
informovala o vyhlásení elektronickej aukcie na záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných
zdrojov energie a záruk pôvodu elektriny vyrobenej vysoko účinnou kombinovanou
výrobou. Aukcia sa uskutočnila dňa 7.11.2024.
Informácie o počte a type záruk
pôvodu ponúkaných v aukcii, ako aj o samotnom priebehu aukcie sú dostupné na
tomto odkaze.
Bližšie informácie nájdete TU.
Na webovom sídle ÚRSO bolo zverejnené
rozhodnutie č. 0001/2025/E, ktorým ÚRSO určil ceny a tarify za poskytovanie
podporných služieb pre prevádzkovateľa prenosovej sústavy na rok 2025.
Rozhodnutie ÚRSO je dostupné na
tomto odkaze.
Dňa 24.10.2024 SIEA na svojom webovom sídle
informovala o prvej projektovej úlohe v rámci medzinárodného projektu
CREDIT4CE – mapovanie pripravenosti slovenských podnikov na dekarbonizáciu.
Projekt CREDIT4CE, ktorý je financovaný z
programu Interreg Central Europe, koordinuje SIEA. Spolu s partnerskými
organizáciami vykonávajú komplexné mapovanie stavu dekarbonizácie výrobných
malých a stredných podnikov.
SIEA uvádza, že po zmapovaní pripravenosti
slovenských podnikov na karbonizáciu má SIEA spolu s 9 partnermi pripraviť
dekarbonizačnú príručku a prostredníctvom jedinečnej digitálnej platformy
spojiť malé a stredné podniky so spoločnosťami, ktoré poskytujú podporu aj
inovatívne riešenia.
Mapovanie sa má uskutočňovať formou dotazníka
obsahujúceho informácie o tom, čo vplýva na klimatickú stopu výrobných
podnikov, pýta sa aj na plány dekarbonizácie a povedomie o dostupných
možnostiach jeho financovania.
Registračný formulár, prostredníctvom ktorého
môžu podniky požiadať o zapojenie do projektu, je dostupný na
tomto odkaze. SIEA má následne záujemcov informovať o
spustení dekarbonizačného hubu a prizve ich k spolupráci.
Bližšie informácie sú dostupné na
tomto odkaze.
Dňa 24.10.2024 SIEA na svojom webovom sídle
informovala, že MH SR a SIEA od 28.10.2024 spúšťajú projekt Zelená
solidarita na zníženie nákladov na energie pre
nízkopríjmové domácnosti.
Domácnosti, ktoré budú spĺňať podmienky, tak
už môžu žiadať o podporu na nákup zariadení využívajúcich OZE. SIEA uvádza, že
príspevok vo forme poukážky môže domácnostiam pokryť až 90 % oprávnených
výdavkov na kúpu a inštaláciu zariadenia – fotovoltických panelov, slnečných
kolektorov a kotlov na biomasu.
SIEA uvádza, že na projekt Zelená solidarita
je alokovaných 28,4 miliónov eur z európskych a národných zdrojov.
O projekte Zelená solidarita sme vás
bližšie informovali v monitoringu
za mesiac august
2024.
Bližšie informácie ohľadom projektu Zelená solidarita sú dostupné na
tomto odkaze.
Dňa 29.10.2024 SEPS informovala o verejnej konzultácií k úpravám vybraných častí
Dokumentu B Technických podmienok prístupu a pripojenia.
Predmetom verejnej konzultácie majú byť najmä nasledujúce úpravy v kapitole 3 (Hodnotenie kvality poskytovaných podporných služieb) Dokumentu B Technických podmienok:
Verejná konzultácia
trvá do 13.11.2024.
Bližšie informácie
sú dostupné na
tomto odkaze.
Na webovom sídle SIEA bola dňa 30.10.2024
zverejnená informácia o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve
Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie
obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách s kódom
PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR – 36. hodnotiace kolo.
SIEA vo svojej správe uvádza, že ku dňu 25.10.2024 bolo v rámci danej výzvy predložených 730 žiadostí. Výzva zostáva aj naďalej otvorená. Bližšie informácie sa dozviete TU.
Monitoring za mesiac október 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.