Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac september 2024.
ÚRSO zahájil legislatívne procesy
k návrhu novej Cenovej vyhlášky
v tepelnej energetike a k novelám vyhlášok o štandardoch kvality.
Vašej pozornosti by
nemali uniknúť ani nový prevádzkový
poriadok SEPS, aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v
omeškaní s úhradou nedoplatkov alebo vyhlásenie druhej výzvy na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti
dekarbonizácie.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac september 2024,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy
pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli
publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
Dňa 4.9.2024 začalo pripomienkové konanie
k predbežnej informácií o návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu
sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa
ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike (ďalej len „Cenová vyhláška v tepelnej energetike“), pod
číslom legislatívneho procesu: PI/2024/199.
Cieľom návrhu má byť úprava a doplnenie
niektorých ustanovení Cenovej vyhlášky v tepelnej energetike, a to
najmä rozsahu, štruktúry a výšky ekonomicky oprávnených nákladov.
Predprípravná fáza legislatívneho procesu bola
ukončená dňa 4.9.2024.
Predpokladaný termín začatia medzirezortného
pripomienkového konania je október
2024.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu
pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného
pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu
elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, pod číslom legislatívneho
procesu: LP/2024/477.
Navrhovaná zmena má priniesť:
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v
primárnej legislatíve ako aj skúsenosti,
ktoré vyplynuli z uplatňovania štandardov kvality v praxi.
Návrh
vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu
vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného
pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z., ktorou sa
ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie
plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z., pod číslom
legislatívneho procesu: LP/2024/480.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
Návrh vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v
primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania
štandardov kvality v praxi.
Návrh
vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý
sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového
konania, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 12.9.2024 predložil ÚRSO do medzirezortného
pripomienkového konania návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky
tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z., pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/481.
Navrhovaná zmena a doplnenie má priniesť:
Návrh
vyhlášky má taktiež zohľadňovať zmeny v primárnej legislatíve ako aj skúsenosti, ktoré vyplynuli z uplatňovania
štandardov kvality v praxi.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu
vyhodnotenia medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 30.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové
konanie k návrhu vyhlášky, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na
odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v
teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na
množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom
zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v
decentralizovanom zdroji tepla, pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/217.
Cieľom návrhu má byť posilnenie možnosti vlastníkov
bytov a nebytových priestorov rozhodovať pri zohľadňovaní rozsahu ekonomicky
oprávnených nákladov pre decentralizované zdroje tepla v súvislosti s výkonom
správy.
Návrhom sa navrhuje spresniť ustanovenia o
prerozdelení nákladov na vykurovanie pre byty a nebytové priestory s
individuálnou prípravou tepla v bytových domoch so zvýhodnenou, ale aj s
nevýhodnou polohou. Návrh vyhlášky zároveň reaguje na úpravy § 17e ods. 4
zákona č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o
zmene a doplnení niektorých zákonov zvyšujúce minimálnu teplotu teplej vody na
odbernom mieste.
Okrem toho sa návrhom majú riešiť aj niektoré ďalšie
problémy identifikované v rámci aplikačnej praxe.
Dátum účinnosti vyhlášky sa navrhuje od 15.12.2024.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa nachádza v štádiu medzirezortného
pripomienkového konania, možno sledovať na
tomto odkaze.
Dňa 25.9.2024 začalo medzirezortné pripomienkové
konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani
z elektriny, uhlia a zemného plynu (ďalej len „Zákon
o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“), pod
číslom legislatívneho procesu: LP/2024/496.
Primárnym
cieľom návrhu zákona má byť podpora výroby elektriny z OZE, motivovanie
potencionálnych výrobcov, zníženie záťaže na životné prostredie
a posilnenie energetickej bezpečnosti Slovenskej republiky.
Účelom
návrhu zákona má byť poskytnutie úľavy občanom a právnickým osobám, ktoré
disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, a to tak, že ich
oslobodí od (i) povinnosti platenia dane a (ii) preukazovania
záruky pôvodu elektriny z obnoviteľných zdrojov energie (OZE).
Podľa
návrhu zákona sa hranica malého zdroja energie posúva zo súčasných 10 kW na
50 kW.
V zmysle
súčasného znenia Zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia
a zemného plynu sa oslobodenie od dane aplikuje iba, ak je vyrobená
energia z OZE a ak sa jej výroba preukáže zárukou pôvodu elektriny
z OZE. Návrhom zákona sa navrhuje oslobodiť malé zdroje od povinnosti
preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo má zjednodušiť a urýchliť proces
ich využívania.
Oslobodenie
od dane z elektrickej energie pre malé zdroje má znížiť finančné zaťaženie
domácností a právnických osôb, ktoré investovali do alternatívnych zdrojov
energie, ako sú solárne panely, malé veterné turbíny a podobne. Táto úľava má
okrem iného prispieť k energetickej sebestačnosti osôb.
Návrh
zákona má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý
sa momentálne nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania, možno
sledovať na tomto odkaze.
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil aktualizovaný
zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o
podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o
zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o podpore OZE a KVET“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných
nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných
nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po
splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.
Zoznam ÚRSO pritom zohľadňuje evidenciu nedoplatkov
výrobcov elektriny z OZE k 30.9.2024 a je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v
tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore
OZE a KVET, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu
nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom
alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči
daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na
sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej
poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku
práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky
voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo
ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových
povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne
byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom
sídle ÚRSO na
tomto odkaze.
Ministerstvo
hospodárstva SR (ďalej len „MH SR“) dňa 20.9.2024 na svojom webovom sídle
informovalo, že Úrad vlády SR v rámci komponentu 9 Plánu obnovy a odolnosti SR
zverejnil výzvu
zameranú na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti
dekarbonizácie č. 2 (kód: 09I04-03-V04).
MH SR je sprostredkovateľom v rámci výzvy a bude
zabezpečovať jej implementáciu. Daná výzva má za cieľ podporiť zelenú
transformáciu, dekarbonizáciu, ako aj odolnosť a adaptáciu na zmenu klímy v
témach, ktoré sú zosúladené s prioritnými témami, očakávanými v programe
Horizont Európa.
Oprávnenými žiadateľmi sú:
Výzva bola otvorená
dňa 19.9.2024 a termín jej uzavretia je určený na 31.12.2024.
Alokácia výzvy je
14 889 000 EUR.
Celé znenie výzvy
je dostupné TU.
Bližšie informácie
sa dozviete TU.
Environmentálny
fond (ďalej len „Envirofond“) dňa 16.9.2024 na svojom webovom sídle zverejnil informáciu, že vydal novú úverovú špecifikáciu
činností podpory formou úveru pre obce a vyššie územné celky.
Envirofond zároveň
z dôvodu zverejnenia novej špecifikácie vydal usmernenie
k uzatvoreniu špecifikácie Podmienky špecifikácie podpory formou úveru
pre obce a vyššie územné celky ku dňu 16.9.2024.
Bližšie informácie
sa dozviete TU.
Envirofond dňa
11.9.2024 zverejnil zoznam odpovedí na často kladené otázky ohľadom Výzvy MoF – 2/2024 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných
prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na
podporu investícií na
modernizáciu energetických systémov vrátane uskladňovania energie a zlepšenia
energetickej efektívnosti.
Vypracovaný
dokument Envirofondu s odpoveďami na často kladené otázky žiadateľov je
dostupný TU.
Znenie samotnej výzvy MoF –
2/2024 je dostupné TU.
Dňa 24.9.2024 organizátor
krátkodobého trhu s elektrinou, spoločnosť OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) zverejnila
úvodné informácie a kontakt k projektu, ktorý OKTE spúšťa
pod pracovným názvom „Fakturačné údaje v OKTE“.
Projekt má naplniť
požiadavky vyplývajúce z vyhlášky ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa
ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové
náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou
prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy.
OKTE informuje, že
aktuálne prebieha tzv. fáza 1 (špecifikácia), ktorej cieľom je vypracovanie
koncepčného návrhu riešenia Fakturačných údajov v OKTE a jeho
postupné prerokovanie s účastníkmi trhu.
Bližšie informácie
o danom projekte sú dostupné TU.
Dňa 30.9.2024 MH SR na svojom webovom sídle informovalo o plánovanom osobitnom odvode pre energetické firmy. MH SR uvádza, že tento odvod z konsolidačných opatrení navrhlo vypustiť. Avšak, toto rozhodnutie bude podľa slov MH SR musieť byť na základe požiadavky Ministerstva financií SR (ďalej len „MF SR“) kompenzované iným opatrením, ktorým je dodatočná úprava sadzby dane z príjmu právnických osôb a zmeny pri vyplácaní dividend zo sektora energetiky.
Takéto zavedenie sektorovej dane by podľa MH SR mohlo
spôsobiť komplikácie, predovšetkým vo vzťahu konkurencieschopnosti slovenských
energetických podnikov a ich investičných aktivít. Dohoda medzi MH
SR a MF SR má zabezpečiť, že memorandum so Slovenskými elektrárňami nebude
nutné dodatočne otvárať a elektrárne tak budú naďalej schopné garantovať
ceny elektriny pre domácnosti.
MH SR dúfa, že nový mechanizmus solidarity prispeje k
stabilizácii verejných financií a posilní hospodársku súdržnosť krajiny, pričom
vytvorí priestor pre ďalší rozvoj a investície slovenskej ekonomiky.
Bližšie informácie
sú dostupné TU.
Dňa 1.10.2024 OKTE
na svojom webovom sídle oznámil, že od 10.9.2024 do 24.9.2024 prebehla verejná
konzultácia k pripravovanému prevádzkovému poriadku OKTE.
Podľa OKTE sa do
verejnej konzultácie zapojili 4 účastníci trhu a vznesených bolo 5
pripomienok, z ktorých čiastočne
alebo úplne boli akceptované 3.
Text pripomienok
s vyjadrením OKTE je dostupný TU.
Pozmenené znenie
prevádzkového poriadku OKTE na základe akceptovaných pripomienok je
dostupné TU.
Bližšie informácie
sú dostupné TU.
Dňa 19.9.2024 OKTE
na svojom webovom sídle oznámil, že v dátume od 4.9.2024 do 18.9.2024 prebehla
verejná konzultácia technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT a ISZO.
Do verejnej
konzultácie sa zapojil 1 účastník trhu, ktorý vzniesol 2 pripomienky.
Pripomienky spolu s vyjadrením OKTE nájdete TU.
Spoločnosť OKTE
súčasne oznámila, že technické špecifikácie externých rozhraní systému
ISOT a ISZO boli zverejnené TU a TU.
Účinnosť týchto
verzií technických špecifikácií sa predpokladá odo dňa 18.11.2024.
Bližšie informácie
nájdete dostupné TU.
Dňa 1.10.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle
informoval o zavedení dvojzložkovej ceny vodného a stočného, ktorá bude
pozostávať z fixnej zložky ceny a variabilnej zložky ceny v záujme nastavenia
úhrady za vodohospodárske služby adresne a na základe skutočných ekonomicky
oprávnených nákladov za využitie vodohospodárskych služieb.
ÚRSO uvedenú zmenu odôvodňuje tým, že náklady na
prevádzku vodovodov a kanalizácií boli doteraz zahrnuté do celkovej ceny
vodného a stočného, pričom odberatelia s minimálnym odberom v podstate
nijako neprispievali na udržiavanie potrubí, aj keď ich mali neustále
k dispozícii, ale platili to za nich odberatelia s normálnym odberom.
Zavedením
dvojzložkovej ceny by malo podľa ÚRSO dôjsť k spravodlivejšiemu rozdeleniu
nákladov medzi všetkých odberateľov, pričom priemerná cena vodného
a stočného sa výrazne nezmení.
Viac k danej správe sa dočítate TU.
ÚRSO dňa 24.9.2024
na svojom webovom sídle zverejnil správu o nákladoch na opravu OZE pre
účely predĺženej podpory.
ÚRSO uvádza, že náklady na opravu sú náklady vynaložené na odstránenie čiastočného
fyzického opotrebovania alebo poškodenia na účely uvedenia do predchádzajúceho
stavu alebo prevádzkyschopného stavu. Uvedením do prevádzkyschopného stavu sa
rozumie vykonanie opravy aj s použitím iných než pôvodných materiálov,
náhradných dielov, súčastí alebo technológií, ak nedôjde k zmene technických
parametrov alebo zvýšeniu výkonnosti majetku a ani k zmene účelu použitia.
Dokument ÚRSO
k nákladom na opravu OZE pre účely predĺženej podpory je dostupný TU.
Viac k danej
správe sa dočítate TU.
Dňa 20.9.2024 ÚRSO
na svojom webovom sídle zverejnil metodiku
pre stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností v
sieťových odvetviach (ďalej len „Metodika“).
Metodika stanovuje
presné postupy, ktorými sa stanovuje všeobecná hodnota majetku, ktorá je
základom pre stanovenie
ceny v cenových konaniach vedených ÚRSO, a
to najmä v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike a vo vodnom
hospodárstve.
Metodika pre
stanovenie hodnoty zariadení využívaných pre výkon regulovaných činností je
dostupná TU.
Viac k správe
ÚRSO sa dočítate TU.
Dňa 10.9.2024 Západoslovenská distribučná, a. s.
(ďalej len „ZSD“) zverejnila na svojom webovom sídle informáciu
o slávnostnom otvorení novej elektrickej stanice Mierovo pri Bratislave.
ZSD uvádza, že do výstavby novej elektrickej stanice
Mierovo a súvisiacich elektrických vedení putovala investícia viac ako 20
mil. eur, s mierou spolufinancovania EÚ vo výške 35 %, z Nástroja na prepájanie
Európy (CEF = Connecting Europe Energy).
Elektrická stanica Mierovo bola vybudovaná v rámci
projektu spoločného záujmu Európskej únie s názvom Danube Ingrid, je výsledkom
spolupráce dvoch slovenských spoločností – SEPS a ZSD – a maďarského
prevádzkovateľa distribučnej sústavy E.ON Észak-dunántúli Áramhálózati Zrt. Ide
o projekt s prioritným štatútom a postavením najvyššieho vnútroštátneho
významu.
Vďaka výstavbe stanice Mierovo sa rozšíri
kapacita pre integráciu výrobcov energie z obnoviteľných zdrojov do
distribučnej sústavy, zlepší sa pripájanie nových odberateľov a súčasne sa
zvýši bezpečnosť a spoľahlivosť distribúcie v regióne.
Viac k danej správe ZSD sa dočítate TU.
Na webovom sídle
Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (ďalej len „SIEA“) bola dňa
3.9.2024 zverejnená informácia o výške žiadaných finančných prostriedkov vo
výzve Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo
verejných budovách s kódom
PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR – 32.
hodnotiace kolo.
SIEA vo svojej
správe uvádza, že ku dňu 27.9.2024 bolo v rámci danej výzvy predložených
707 žiadostí. Výzva zostáva aj naďalej otvorená.
Bližšie
informácie sa dozviete TU.
Na webovom sídle
SIEA bola dňa 13.9.2024 zverejnená aj informácia o vyhlásení výzvy na
predloženie pilotného národného projektu Zelená podnikom (kód: PSK-SIEA-005-2024-NP-EFRR).
Národný projekt
Zelená podnikom má zabezpečiť (i) podporu inštalácie zariadení na využívanie OZE v
mikropodnikoch, malých a stredných podnikoch na celom území Slovenskej
republiky prostredníctvom vydaných poukážok, ako aj (ii) zvýšenie podielu
využívania obnoviteľných zdrojov so zohľadnením princípov udržateľnosti a
podporou decentralizácie výroby energie.
Znenie výzvy je
dostupné TU.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
Spoločnosť
Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom
sídle dňa 1.10.2024 informovala, že dňa 1.10.2024 nadobudol účinnosť jej
zmenený prevádzkový poriadok, schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0011/2024/E-PP zo
dňa 27. 09. 2024.
Prevádzkový poriadok SEPS, účinný
od 1.10.2024, je dostupný TU.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
Na webovom sídle SEPS bola dňa 30.9.2024
zverejnená informácia o tom, že ÚRSO dňa 12.9.2024 vydal rozhodnutie č.
0009/2024/E-TP, ktorým mení svoje rozhodnutie o schválení technických
požiadaviek na regulačné služby obstarávané prevádzkovateľom prenosovej sústavy
a technických požiadaviek na obstarávané nefrekvenčné podporné služby (Dokument
B) a podmienky obstarania nefrekvenčných podporných služieb na základe trhových
postupov prevádzkovateľom prenosovej sústav.
Dokument B, účinný od 1.10.2024, je k dispozícii TU.
Na webovom sídle SEPS bola dňa 27.9.2024 zverejnená informácia
o schválení objemov podporných služieb na rok 2025, a to
rozhodnutím predstavenstva spoločnosti SEPS zo dňa 10. 9. 2024.
Požiadavky na podporné služby pre rok 2025 sú dostupné TU.
Viac podrobností sa dozviete TU.
Dňa 19.9.2029 SEPS zverejnila tiež informáciu o uverejnení pravidiel
výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre obdobie od 1.1.2025
do 31.12.2025, ktoré sú zverejnené TU.
Monitoring za mesiac september 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.