Zmena je život. A legislatívne zmeny môžu mať
pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac marec 2022.
Do pozornosti dávame predovšetkým viaceré zásadné
zmeny v energetických predpisoch, ktoré sú následkom mimoriadnej situácie
na trhu s plynom z dôvodu aktuálneho vojenského konfliktu na
Ukrajine. Prijaté zmeny sa týkajú Zákona o energetike, Zákona
o regulácii, ako aj Zákona o podpore OZE.
Energetikov poteší aj novinka, že SIEA dňa
29.3.2022 vyhlásila výzvu na podporu výstavby zariadení s využitím OZE. Podpora
je určená na výstavbu zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou s využitím OZE,
prípadne aj v kombinácii s jeho distribučnou sieťou a/alebo čerpacou stanicou
vodíkovej mobility.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac marec 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac marec 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | áno |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | áno |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | áno |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657 / 2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 248 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328 / 2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283 / 2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152 / 2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 240 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308 / 2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny
vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov
za uplynulý mesiac.
Dňa 25.3.2022 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená
novela, zákon č. 85/2022 Z. z., ktorou sa menia a
dopĺňajú nasledovné energetické predpisy:
Dôvodom pomerne náhleho prijatia tejto novely
v rámci skráteného legislatívneho konania mala byť aktuálna dlhodobo nepriaznivo
vyvíjajúca sa situácia na európskom energetickom trhu, ohrozujúca cenovú
dostupnosť dodávok elektriny a zemného plynu.
Hlavným zámerom novely je tak posilnenie a zefektívnenie
prvkov cenovej regulácie na trhu dodávky elektriny a plynu pre doterajšie
cenovo regulované skupiny odberateľov elektriny a plynu.
Novela prináša, okrem
iného, zmenu pojmu „zraniteľný odberateľ“. Doposiaľ používaný pojem
„zraniteľný odberateľ“, ktorým sa vymedzoval odberateľ v domácnosti, ktorého
životné funkcie sú závislé od odberu elektriny, bol nahradený pojmom „závislý
odberateľ“. Pod pojmom „zraniteľný
odberateľ“ je „po novom“ označovaný okruh osôb s právom na dodávku
elektriny alebo dodávku plynu za ceny regulované Úradom pre reguláciu sieťových
odvetví (ÚRSO). Tento okruh osôb bol súčasne rozšírený o (i) odberateľov
mimo domácnosti, ktorí odoberajú elektrinu alebo plyn na prevádzku zariadenia
sociálnych služieb alebo zariadenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately, a tiež o (ii) skupinu koncových odberateľov plynu,
ktorými sú vlastníci bytov a nebytových priestorov v bytovom dome, a ktorá
odoberá plyn na výrobu tepla a ohrev teplej úžitkovej vody pre domácnosti. Cenová regulácia pre tieto subjekty sa však uskutoční až od nasledujúceho
kalendárneho roka 2023.
Zároveň
platí, že od 1.4.2022 už v Zákone o
energetike a Zákone o regulácii nenájdete pojem „malý podnik“, ktorý bol nahradený
(i) odberateľom elektriny mimo domácnosti s celkovým ročným odberom
elektriny za predchádzajúci rok najviac 30 000 kWh, resp. (ii) odberateľom plynu odberateľ plynu mimo domácnosti s celkovým ročným
odberom plynu za predchádzajúci rok najviac 100 000 kWh.
Čo sa týka lokálnych
zdrojov, tak od 1.4.2022 je jediným limitom pre inštaláciu
lokálneho zdroja, ako aj pre dodávku prebytočnej elektriny do distribučnej sústavy,
iba výška maximálnej rezervovanej kapacity odberného miesta. Novelou tak došlo
k odstráneniu doterajšieho limitu inštalovaného výkonu vo výške 500 kW a limitu
10 % inštalovaného výkonu pre dodávku prebytočnej elektriny vyrobenej lokálnym
zdrojom do sústavy.
Naviac, od úhrady tarify za prevádzkovanie systému
budú lokálne zdroje dodávajúce prebytočnú elektrinu do distribučnej sústavy
oslobodené až do výšky 1 000 MWh ročne.
Zároveň platí, že každý výrobca elektriny v lokálnom
zdroji, ktorý dodáva prebytočnú elektrinu do sústavy, bude mať práva a
povinnosti výrobcu podľa Zákona o energetike. Bude mať preto taktiež povinnosť
uzavrieť zmluvu o prístupe do distribučnej sústavy
a distribúcii elektriny a povinnosť zabezpečiť si zodpovednosť za svoju odchýlku v sústave.
Dôležitou
novinkou pre všetkých prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav je
skutočnosť, že pokiaľ sa bude lokálny zdroj pripájať do miestnej
distribučnej sústavy, ktorá je pripojená do regionálnej distribučnej
sústavy, výrobca v lokálnom zdroji má tiež povinnosť uzatvoriť zmluvu o
pripojení do regionálnej distribučnej sústavy.
Novinkou
je tiež nová povinnosť pre SEPS, ako prevádzkovateľa prenosovej sústavy, zverejňovať
a pravidelne aktualizovať voľnú kapacitu v sústave, a to na
základe pravidiel rozvrhnutia voľnej
kapacity pripojenia do sústavy. Tieto pravidlá by mal SEPS určiť vo svojich technických podmienkach
prístupu a pripojenia do sústavy pre zariadenia na výrobu elektriny, zvlášť aj
pre lokálne zdroje, medzi prevádzkovateľa prenosovej sústavy a prevádzkovateľov
distribučných sústav. Pravidlá rozvrhnutia voľnej kapacity pripojenia do
sústavy by mal SEPS určiť do 31.5.2022.
Novela
Zákona o regulácii, Zákon o podpore OZE ako aj Zákon o energetike je účinná od 1.4.2022.
Novela zákona č. 85/2022 Z. z. spolu
s dôvodovou správou je dostupná TU a TU.
Zákon o regulácii
v znení novely je dostupný na tomto odkaze, Zákon o podpore OZE na tomto odkaze, a znenie Zákona o energetike je k dispozícii na tomto odkaze.
V Zbierke zákonov SR bola
dňa 29.3.2022 pod č. 88/2022 Z. z. zverejnená novela vyhlášky ÚRSO č. 18/2017
Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike (Cenová
vyhláška v elektroenergetike).
Novela vyhlášky
upravila obdobie pri určení koeficientu
CEPxe,t, ktorý sa používa pri výpočte maximálnej
ceny za elektrinu CEt na účely dodávky elektriny pre domácnosti (§ 32 ods. 1
písm. a) vyhlášky) a malému podniku (§ 35 ods. 1 písm. a) vyhlášky). Pôvodná
úprava obdobia „od 1. apríla roku t-1 do 30. septembra roku t-1“ bola nahradená
slovami „od 1. júla roku t-1 do 30. septembra roku t-1“.
V zmysle
prechodného ustanovenia v § 46g Cenovej vyhlášky v elektroenergetike sa podľa účinných úprav prvýkrát postupuje
pri vykonávaní cenovej regulácie na rok 2023.
Novela Cenovej vyhlášky
v elektroenergetike nadobudla účinnosť dňa 31.3.2022 a je dostupná na tomto odkaze.
Aktuálne znenie Cenovej vyhlášky
v elektroenergetike je dostupné na tomto odkaze.
Slovenská
inovačná a energetická agentúra (SIEA) zverejnila plánovanú výzvu na podporu
výstavby zariadení s využitím OZE, ktorej hlavným
cieľom je zvýšiť podiel obnoviteľných zdrojov energie na hrubej konečnej
energetickej spotrebe SR.
Výzva bola
vyhlásená dňa 29.3.2022 a v súčasnosti je otvorená do vyčerpania alokácie.
Prostredníctvom
tejto výzvy by mala byť zo strany SIEA poskytnutá podpora na výstavbu zariadení
na výrobu vodíka elektrolýzou s využitím OZE, prípadne aj v kombinácii s jeho
distribučnou sieťou a/alebo čerpacou stanicou vodíkovej mobility v súlade so
zameraním EZD.
Podpora
výstavby uvedených zariadení by mala byť poskytnutá do výšky 15 miliónov EUR.
Výška
nenávratného finančného príspevku predstavuje 60 % z celkových oprávnených
výdavkov. Na jeden projekt je možné v rámci tejto výzvy získať príspevok
maximálne 6 miliónov EUR.
Výzva je určená
pre fyzické alebo právnické osoby s oprávnením na podnikanie s minimálne
3-ročnou existenciou na trhu.
Predmetná
výzva je dostupná na tomto odkaze, pričom všetky
zverejnené dokumenty a informácie sú dostupné na tomto odkaze.
SIEA, ako
sprostredkovateľský orgán pre Operačný program Kvalita životného prostredia, informuje
prostredníctvom svojho webového sídla, že dňa 29.4.2022 uzavrie výzvu s
kódom OPKZP-PO4-SC451-2019-60 zameranú na výstavbu, rekonštrukciu a
modernizáciu zariadení na výrobu elektriny a tepla vysoko účinnou kombinovanou
výrobou s maximálnym tepelným príkonom 20 MW.
Po uzatvorení
výzvy už viac nebude možné predkladať žiadosti o nenávratný finančný príspevok.
Výzva je dostupná na tomto odkaze. Oznam o uzatvorení výzvy je
dostupný na tomto odkaze.
MH SR
informuje majiteľov domových kotolní, že majú do konca apríla 2022 čas na
rozhodnutie, či v roku 2023 chcú alebo nechcú patriť medzi subjekty s
regulovanou cenou plynu.
Podľa
doterajšej právnej úpravy patrili medzi regulované subjekty iba domové kotolne
so spotrebou do 100 MWh plynu ročne.
MH SR dáva
majiteľom domových kotolní možnosť slobodného výberu, avšak súčasne upozorňuje
na to, že hoci takáto zmena môže majiteľom za súčasných podmienok napomôcť, v
konečnom dôsledku aj regulovaná cena môže byť veľmi vysoká, nakoľko aj táto sa
odvíja od situácie na trhu.
Predmetnú
správu MH SR si môžete prečítať na tomto odkaze.
SEPS, ako prevádzkovateľ prenosovej sústavy SR, otvoril verejnú konzultáciu k dokumentu: „Stratégia zabezpečenia dostatočného objemu podporných služieb pre rok 2023“.
Podľa slov spoločnosti SEPS predstavuje táto stratégia sumár informácií a argumentov pre zabezpečenie dostatočného objemu podporných služieb (PpS) na rok 2023 pri minimalizácii nákladov na obstaranie PpS na základe ekonomicky efektívneho a transparentného princípu.
Verejná konzultácia má slúžiť slúži ako priestor pre vedenie odbornej diskusie a prípravu podmienok pre uskutočnenie výberového konania na obstaranie PpS na rok 2023.
Záujemcovia môžu
predkladať svoje pripomienky e-mailom na adresu konzultacia_pps@sepsas.sk.
Ukončenie verejnej konzultácie je naplánované na deň 15.4.2022. Po jej ukončení by
mal byť výsledok odprezentovaný na webinári dňa 28.4.2022. O účasť na
tomto webinári je možné požiadať mailom na adrese konzultacia_pps@sepsas.sk
do 15.4.2022.
Stratégia zabezpečenia dostatočného objemu podporných
služieb pre rok 2023 je dostupná na tomto odkaze, pričom príloha k stratégií je k dispozícii na tomto odkaze.
V súvislosti so spustením projektu Core FB MC
informuje OKTE o zmenách v technickej špecifikácii externých rozhraní. Táto
zmena by mala priniesť zrušenie publikovania denných cezhraničných kapacít.
V rámci prípravy na túto zmenu OKTE sprístupnila
aktualizovanú verziu dokumentu „Technická špecifikácia externých rozhraní
systému“. Dokument je k dispozícii na tomto odkaze. Informácie týkajúce sa zmien v rámci Core FB MC na obchodnej platforme
OKTE sú bližšie uvedené v prezentácii OKTE dostupnej na tomto
odkaze.
Oznam OKTE k zmenám v technickej špecifikácii
externých rozhraní je dostupný na tomto odkaze.
Vzhľadom na aktuálny vojenský konflikt na Ukrajine
Ministerstvo hospodárstva SR (MH SR) pravidelne monitoruje situáciu
a aktualizuje informácie na svojom webovom sídle.
Dňa 31.3.2022 MH SR informovalo, že zimná vykurovacia
sezóna na SR skončila, a to bez akýchkoľvek obmedzení. Toho času už dochádza k plneniu
zásobníkov na ďalšiu vykurovaciu sezónu.
Podľa slov MH SR zatiaľ k obmedzeniu prúdenia plynu
a ropy z Ruska nedošlo a tieto komodity sú dodávané
v zmluvne dohodnutých množstvách. Nakoľko však stále existuje hrozba
straty týchto dodávok, MH SR intenzívne pracuje na znižovaní energetickej
závislosti SR od Ruska.
Ak by došlo k prerušeniu
dodávok ropy z Ruska, dovoz potrebnej ropy pre Slovensko by mala zabezpečiť spoločnosť
Slovnaft cez ropovod Adria, ktorá disponuje aj vlastnými zásobami ropy.
Aktuálne by Slovensko malo
mať zásoby ropy na 120 dní. Zákon stanovuje, že tieto musia byť na úrovni
minimálne 90 dní.
Viac k aktuálnej
situácii sa dočítate v správe na tomto odkaze.
ÚRSO informuje, že zriadilo
takzvaného „ÚRSO ombudsmana“ na ochranu
slovenských odberateľov, ktorý by mal byť riešením spotrebiteľských problémov v energetike.
ÚRSO ombudsman je dostupný na tomto odkaze.
ÚRSO ombudsman je virtuálna platforma, ktorej úlohou je
pomôcť spotrebiteľovi tým, že dôjde k prepojeniu znalostí odborníkov z ÚRSO s
„know-how“ združení na ochranu práv spotrebiteľov, ktoré na Slovensku pôsobia.
Viac informácii sa dočítate na tomto
odkaze.
Monitoring zamesiac marec 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.