18 MAREC 2025
autor článku
ADVOKÁTSKY KONCIPIENT
PARTNER
Pozrite si najdôležitejšie
právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac február
2025.
Do
pozornosti dávame vyhlásenie nového Stavebného zákona v zbierke zákonov
SR, ako aj pripravované nové vyhlášky k Stavebnému zákonu.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac február 2025, ktorý si môžete stiahnuť
aj vo formáte PDF tu.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) nie Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom nie Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) áno Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) áno Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) áno Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách áno Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá áno Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania áno Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona áno Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny áno Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) áno Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách áno Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 19.2.2025 bol v Zbierke zákonov SR
zverejnený zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (Stavebný zákon). Nový Stavebný zákon nadobudne účinnosť
1.4.2025.
O pripravovanom Stavebnom zákone, jeho
schválení a cieľoch sme vás informovali v monitoringu za mesiac január 2025.
Podľa nového Stavebného zákona sa budú nové
stavby povoľovať od 1.4.2025. Budú sa však po nadobudnutí účinnosti nového
Stavebného zákona povoľovať všetky stavby? Nie. Niektoré
stavby sa naďalej budú povoľovať podľa súčasného stavebného zákona (vymedzené v
§ 84 nového Stavebného zákona). Dovoľujeme
si uviesť odpovede na dôležité otázky, ktoré dostávame v súvislosti
s novým Stavebným zákonom.
Áno. Právne vzťahy vzniknuté podľa doterajších predpisov
ostávajú zachované. Rovnako platí, že lehoty stanovené v týchto
rozhodnutiach lehoty plynú ďalej až do ich uplynutia.
Konania
začaté do 31.3.2025 na žiadosť stavebníka sa dokončia podľa súčasnej právnej
úpravy. Rovnako sa
podľa súčasnej právnej úpravy budú vydávať aj záväzné stanoviská dotknutých
orgánov pre tieto konania. Výnimka platí v prípade záväzných stanovísk
orgánov územného plánovania. Tie sa budú vydávať už podľa novej právnej úpravy,
účinnej od 1.4.2025.
Ak už bolo vydané platné
územné rozhodnutie podľa súčasného stavebného zákona, podľa akého režimu po
31.3.2025 prebehnú ďalšie povoľovacie konania (stavebné konanie, skúšobná
prevádzka, kolaudácia, zmena územného rozhodnutia)?
Ak
existuje platné územné rozhodnutie, následné povoľovacie konania po 31.3.2025
prebehnú podľa súčasnej právnej úpravy. Rovnako, podľa súčasného
stavebného zákona prebehnú všetky povoľovacie konania v prípade, ak už
bolo do 31.3.2025 vydané stavebné povolenie, pre ktoré sa nevyžadovalo územné
rozhodnutie.
Schválené a vyhlásené znenie nového
Stavebného zákona nájdete TU.
Znenie Stavebného zákona, účinné od 1.4.2025
nájdete TU.
Dňa 19.2.2025 bol v Zbierke zákonov SR
zverejnený zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v
súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (zberný zákon). Zberným
zákonom bolo novelizovaných viac ako 70 právnych predpisov.
Tak zberný zákon ako aj Stavebný zákon novelizujú sledované predpisy, a to najmä z dôvodu zosúladenia terminológie a iných legislatívno-technických zmien. Niektoré zmeny sú však zásadnejšie. Prinášame vám výber najzásadnejších zmien v sledovaných predpisoch, ktoré boli vyvolané novým Stavebným zákonom:
Ustanovenia zberného zákona budú nadobúdať účinnosť
postupne do 1.7.2026.
Vyhlásené znenie zberného zákona nájdete TU.
Znenie zberného zákona, účinné od 1.4.2025
nájdete TU.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR
a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným
predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za
cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného
dôvodu pre vás sledujeme
všetky relevantné vyhlášky (vrátane
schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete
v nasledovnej tabuľke:
|
Názov vyhlášky |
Číslo a
aktuálny stav legislatívneho procesu |
Odkaz
na vyhlášku/legislatívny proces |
1. |
Vyhláška
č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a
všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. |
Návrh
vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia
zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh o
stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb |
PI/2024/330 Ukončenie
predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh
vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb |
PI/2024/328 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh
vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby |
PI/2024/329 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Vyhláška
č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej
dokumentácie a územnoplánovacích podkladov |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. |
Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a
forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia
odbornej spôsobilosti |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. |
Vyhláška
č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. |
Návrh
vyhlášky o štruktúre a prevádzke informačného systému a o obsahu podaní a
obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb |
LP/2025/73 Ukončené
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky |
Aktuálne
štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Vyhláška
č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným
systémom územného plánovania a výstavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. |
Návrh
vyhlášky o členení stavieb |
LP/2025/72 Ukončené
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky |
Aktuálne
štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh
vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a
užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe |
LP/2025/83 Ukončené
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky |
Aktuálne
štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
13. |
Návrh
vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom
úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní
osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v
regionálnom úrade |
PI/2024/332 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov.
Dňa 3.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie
k návrhu vyhlášky o
štruktúre a prevádzke informačného systému a o obsahu podaní a obsahu a rozsahu
dokumentácie stavieb. Návrh vyhlášky upravuje najmä štruktúru
a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o
náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej
dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného
stanoviska a záväzného vyjadrenia.
Dňa 3.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie
k návrhu vyhlášky
o členení stavieb. Vyhláška o členení
stavieb ustanovuje členenie
stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v
informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v
informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a
podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného
identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej
využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.
Dňa 14.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie
k návrhu vyhlášky o
postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby
a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe. Vyhláška upravuje
podrobnosti o úlohách geodeta v jednotlivých fázach prípravy, zhotovovania a
užívania stavieb, obsah a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom, obsah a náležitosti
dokumentácie vyhotovovanej pri výkone vybraných geodetických a kartografických
činností, vrátane kvalitatívnych požiadaviek na ich vyhotovenie a autorizácie
výsledkov vybraných geodetických a kartografických činností pri príprave,
zhotovovaní a užívaní stavby.
Ak
sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame
do pozornosti náš článok Prehľad
vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
Dňa 27.2.2025 bola v Zbierke zákonov SR
zverejnená vyhláška, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky č. 453/2000 Z. z., ktorou sa vykonávajú
niektoré ustanovenia stavebného zákona (vyhláška k stavebnému zákonu).
Zmenou vyhlášky k stavebnému zákonu sa zavádza
nová príloha vyhlášky, ktorej obsahom sú podrobnosti dokumentácie stavieb
jadrového zariadenia a stavieb súvisiacich s jadrovým zariadením.
Hlavnou časťou dokumentácie je súhrnná
technická správa, ktorá obsahuje identifikačné údaje o stavbách, žiadateľovi a
spracovateľovi dokumentácie, podrobný popis územia súboru stavieb a celkový
popis súboru stavieb, dopravnú a technickú infraštruktúru, požiadavky stanovené
podľa osobitných právnych predpisov, popis vplyvov na životné prostredie a
zásady organizácie výstavby a ďalej sú súčasťou súhrnnej technickej správy aj
situačné výkresy.
Aktuálne znenie vyhlášky nájdete TU.
Aktuálne znenie vyhlášky k stavebnému
zákonu nájdete TU.
Dňa 14.2.2025 začalo MPK k návrhu nariadenia
vlády SR, ktorým sa mení nariadenie vlády SR č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za
odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov
(číslo legislatívneho procesu: LP/2025/50).
Cieľom novely je premietnuť do nariadenia zvýšenie
ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy pred zábermi. K tomuto zvýšeniu
ochrany dochádza rozšírením zákonnej ochrany poľnohospodárskej
pôdy na všetky
poľnohospodárske pôdy najvyššej kvality (nie len na vybrané pôdy v jednotlivých
katastrálnych územiach) a úpravou povinnosti platenia odvodu za odňatie
poľnohospodárskej pôdy pre všetky poľnohospodárske pôdy podľa ich
kvality.
Zároveň sa upravuje aj ustanovenie týkajúce sa výstavby
rodinných domov. V dôsledku plánovanej novej právnej úpravy stavebného konania je
potrebné zosúladiť terminológiu so schváleným novým stavebným zákonom, ktorý už
nepoužíva pojem rodinný dom, ale všeobecnejší pojem bytová budova. V tomto
kontexte sa návrhom zjednodušuje a zjednocuje právna úprava pre bytové budovy.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely
nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Pôvodná výška finančných prostriedkov
alokovaných na program Obnov dom sa zvýšila o viac než 50 miliónov
eur – z 28,5 milióna
eur na 82,84 milióna eur. Príležitosť získať dotáciu 19 tisíc eur tak
bude mať až trikrát viac majiteľov rodinných domov, ktorí požiadali v
štandardnej výzve na prelome starého a nového roka o finančné prostriedky na
obnovu rodinných domov.
Ďalej, v procese prípravy je rozšírenie výzvy
pre domácnosti, ktoré sú ohrozené energetickou chudobou. Nízkopríjmové
domácnosti tak budú môcť opäť požiadať nenávratný finančný príspevok 10-tisíc eur
na čiastkovú obnovu ich staršieho domu. K žiadosti nebude potrebný energetický
certifikát, rovnako sa počíta s vyplácaním záloh do výšky 5 tisíc
eur. Podrobnosti upravenej mimoriadnej výzvy envirorezort včas zverejní.
O zvýšení pomoci sa viac dočítate na tomto odkaze.
Európska komisia dňa 26.2.2025 predstavila
plán na záchranu priemyslu. Okrem nového emisného cieľa do roku 2040 chce
dať 100
miliárd eur na podporu čistej výroby v EÚ, aby európskym podnikom pomohla konkurovať
Číne či Spojeným štátom.
Financovanie má byť zabezpečené z
„Priemyselnej dekarbonizačnej banky.“ Tá spojí peniaze z viacerých zdrojov: z
existujúceho Inovačného fondu EÚ, ktorý podporuje nízkouhlíkové technológie, z
revidovaného programu InvestEU, ktorý má prilákať viac súkromných investícií,
ako aj z príjmov z obchodovania s emisnými povolenkami.
Komisia do plánu zaradila aj nový čiastkový
emisný cieľ na rok 2040, ktorý počíta s 90 % znížením čistých emisií
skleníkových plynov. Stále pritom platí finálny zámer dosiahnuť kompletnú uhlíkovú neutralitu
do roku 2050.
Viac o pláne komisie sa dočítate na tomto odkaze.
Slovenská republika by mohla v období rokov
2026 až 2032 čerpať zo Sociálno-klimatického fondu EÚ približne 1,53 miliardy
eur. V prvom rade je
však potrebné transponovať smernicu EÚ, ktorá sa týka nového systému
obchodovania s emisnými kvótami (ETS II) pre budovy a cestnú dopravu.
Vo fonde má byť počas sedemročného obdobia
alokovaných približne 65 miliárd eur, ktoré sa budú prerozdeľovať medzi všetky
členské krajiny. Slovensko môže čerpať 2,4 percenta z celkovej alokácie.
Do konca júna 2025 je potrebné vypracovať
Sociálno-klimatický plán, ktorý určí konkrétne opatrenia, na ktoré sa Slovensko
zameria. Financie
majú byť určené na podporu zraniteľných domácností, zraniteľných užívateľov
dopravy či zraniteľné mikropodniky.
Viac o sociálno-klimatickom fonde sa
dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej
len „MŽP“) vyhlásilo dňa 28.2.2025 výzvu na čerpanie finančných prostriedkov z
Programu Slovensko 2021 - 2027. Celková výška finančných prostriedkov
určených na vyčerpanie vo výzve z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho
rozvoja je 20 miliónov eur.
Výzva je smerovaná do podpory zavádzania,
zefektívnenia alebo rozšírenia systému množstvového zberu zmesového komunálneho
odpadu z
domácností ako nástroja na zníženie produkovaného zmesového komunálneho odpadu.
Podporené bude obstaranie hmotných a nehmotných aktív nevyhnutných na
zavedenie systému množstvového zberu
Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty zabezpečujúce
výkon samosprávnych úloh alebo subjekty, ktoré konajú ako verejné orgány vykonávajúce
verejnú právomoc v oblasti zabezpečovania verejnoprospešných služieb zberu
a nakladania s komunálnym odpadom. Konkrétne ide o obce, ich rozpočtové
a príspevkové organizácie, združenia obcí a subjekty v 100 %
vlastníctve obcí.
Úplné znenie výzvy na predkladanie
žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bude dostupné na
tomto odkaze.
Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.
Vláda Slovenskej republiky dňa 15. januára
2025 schválila zadanie Koncepcie územného rozvoja Slovenska (KURS).
Úrad tak mohol začať obstarávať jej spracovanie.
Návrh zadania KURS je vypracovaný v súlade s
príslušnými ustanoveniami zákona a vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a
výstavbu SR. Spracovateľom návrhu zadania je úrad, ako ústredný orgán územného
plánovania v spolupráci s odborne spôsobilými osobami.
Úrad je povinný obstarať a schváliť záväznú
časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska do 31. marca 2027.
O obstarávaní novej KURS sa viac dočítate
na tomto odkaze.
Envirorezort má pripravovať novelu zákona,
ktorá prinesie posun v problematike odstraňovania nelegálnych skládok. V súčasnosti sa má
vytvárať pracovná skupina pre zlepšenie odhaľovania nelegálnych skládok a
nastavenie systémového financovania ich odstraňovania. Má sa pracovať aj
na zvýšení informovanosti občanov o možnostiach, kde a za aké poplatky je
možné zákonným spôsobom odovzdať odpad
Ministerstvo zároveň avizuje legislatívny
návrh, ktorý poskytne štátu pri sanáciách environmentálnych záťaží väčšie
právomoci,
napríklad pri vstupoch na pozemky, ktoré by boli možné bez toho, aby štát musel
získavať vlastnícky alebo právny vzťah k pozemkom.
Viac o zámere MŽP sa dočítate na tomto odkaze.
Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS)
vyhlásila dňa 17.2.2025 druhý ročník grantovej výzvy zameranej na
podporu realizácie vodozádržných opatrení. Do 17. júna sa v nej môžu žiadatelia
uchádzať o prostriedky v celkovom objeme 322 133 eur.
O dotáciu sa môžu uchádzať nielen fyzické
osoby, ale tiež subjekty verejnej správy (školy, škôlky, domovy sociálnych
služieb a podobne), mestá a obce a právnické osoby vrátane správcovských
spoločností okrem developerov. Podmienkou pre poskytnutie grantu je
realizácia príslušného vodozádržného opatrenia v oblasti územnej pôsobnosti BVS.
Viac o dotácií sa dočítate na tomto odkaze.
Európsky parlament a Rada dosiahli predbežnú
dohodu v rámci druhého čítania schvaľovania revízie rámcovej smernice o nových
opatreniach na znižovanie textilného a potravinového odpadu v Európskej Únii.
Prvou zmenou je, že štáty budú mať plošnú
povinnosť nastaviť na svojom území systémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov, prostredníctvom ktorých budú
producenti, ktorí na európskom trhu obchodujú s textilom, povinní pokryť aj
náklady na zber, triedenie a recykláciu
textilu.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na
všetkých výrobcov, vrátane tých, ktorí podnikajú prostredníctvom e-shopov
nezávisle na tom, či sídlia v krajinách EÚ alebo mimo Únie. Medzi produkty
bude patriť oblečenie a doplnky, obuv, prikrývky,
posteľná a kuchynská bielizeň, záclony, či klobúky. Členské štáty môžu
tiež zaviesť takéto systémy zodpovednosti aj pre výrobcov matracov.
Súčasťou balíka predbežných dohôd sú aj nové
ciele pre potravinárstvo. Novým záväzkom je, aby členské štáty do roku 2030 znížili
potravinový odpad v spracovateľskom a výrobnom sektore o 10 %. Zároveň by
mali znížiť potravinový odpad v prepočte na obyvateľa o 30 % v oblastiach
maloobchodu a spotreby, čo zahŕňa reštaurácie, stravovacie služby aj odpad z
domácností.
Viac o nových cieľoch sa dočítate na tomto odkaze.
Európska komisia predstavila tzv. Omnius
balík
zmien pre lepšiu konkurencieschopnosť. Cieľom je dosiahnuť 25 % zníženie
administratívnej záťaže pre všetky firmy a aspoň 35 % pre malé a stredné
podniky. Vďaka zmenám majú dosiahnuť úsporu administratívnych
nákladov až 6,3 miliárd eur ročne.
Priemyselní lídri a obchodné skupiny návrhy
chvália. Ocenili najmä ústupky v oblasti znižovania povinností,
ktoré zaviedla smernica o firemnom udržateľnom reportovaní (CSRD) a smernica
o udržateľnej dôslednosti podnikov (CSDDD). Naopak, environmentálne a
ľudskoprávne organizácie oponujú, že balík pod zámienkou zjednodušenia podkopáva
firemnú zodpovednosť.
Viac o Omnius balíku sa dočítate na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac február 2025 si
môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu stavebnej a environmentálnej legislatívy nie sú zdrojom právne
záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť
informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za
týmto účelom.
Zdieľať článok