Ako právnici pôsobiaci
v oblasti energetiky sa čoraz častejšie stretávame
s otázkami smerujúcimi k lokálnym zdrojom: čo je lokálny zdroj, ako
sa odlišuje od štandardného zdroja vyrábajúceho elektrinu z obnoviteľnej energie
a v čom spočívajú jeho výhody? Vzhľadom na rôzne výzvy, ktoré prináša
súčasná energetická kríza, nie je prekvapením, že možnosťami využitia lokálnych
zdrojov sa pritom nezaoberajú už len veľké podniky, ale aj menšie firmy
a domácnosti.
Právne ukotvenie lokálneho zdroja obsahujú ustanovenia § 4b zákona o podpore[1]. Z jeho definície[2] vyplýva, že musí ísť o také zariadenie, ktoré:
V rámci charakteristických znakov lokálneho zdroja je potrebné
osobitne poukázať aj na to, že výrobcom, ktorý produkuje elektrinu v lokálnom
zdroji, môže byť len tzv. aktívny odberateľ, ktorý uzatvoril s prevádzkovateľom distribučnej sústavy zmluvu o pripojení lokálneho zdroja do distribučnej
sústavy.
Práve pozícia aktívneho odberateľa vytvára základný rozdiel medzi režimom
bežného výrobného zariadenia (v praxi sa používa tiež pojem „paralelný zdroj“) od režimu a možností
lokálneho zdroja.
V zmysle ust. § 4 ods. 6 zákona o energetike[3]
je aktívnym odberateľom koncový odberateľ
elektriny[4]
alebo skupina spoločne konajúcich koncových odberateľov elektriny, ktorí (i) spotrebúvajú alebo uskladňujú elektrinu vyrobenú v ich výrobných zariadeniach,
(ii) dodávajú vlastnú
vyrobenú elektrinu alebo (iii) poskytujú flexibilitu, pričom žiadna z uvedených činností, ktoré
konkrétny odberateľ vykonáva, nesmie predstavovať
jeho hlavnú podnikateľskú činnosť.
Zároveň platí, že aktívnym odberateľom je vždy odberateľ elektriny v domácnosti alebo právnická osoba
založená na iný ako podnikateľský účel, ktorá vykonáva
aspoň jednu z vyššie uvedených činností. V ostatných prípadoch možno
za aktívneho odberateľa považovať len takého koncového odberateľa, ktorého príjmy z výkonu vyššie
vymenovaných činností nepresahujú v súčte za posledné účtovné obdobie príjmy z ktorejkoľvek jeho
inej podnikateľskej činnosti.
Lokálny zdroj má svoje miesto v národnej
legislatíve od roku 2018 a súvisí s celoeurópskym snažením rozšíriť
a zjednodušiť využívanie obnoviteľných zdrojov naprieč sektormi, od
domácností až po veľké priemyselné podniky. Právna úprava lokálneho zdroja
zároveň od jeho ukotvenia novelou zákona o podpore č. 309/2018 Z. z.
prešla viacerými významnými zmenami, výsledkom ktorých bolo zrušenie niektorých
obmedzení oproti pôvodnej úprave, a tým aj zatraktívnenie režimu lokálneho
zdroja.
Jednou z hlavných zmien bolo bezpochyby zrušenie
limitu pre inštalovaný výkon, v rámci ktorého sa zariadenie mohlo
považovať za lokálny zdroj a ktorý bol do roku 2022 stanovený na úrovni 500 kW.
V súčasnosti takéto obmedzenie už neplatí a jedinou „veľkostnou“ hranicou
je už spomínaná maximálna rezervovaná kapacita odberného miesta
lokálneho zdroja, ktorá je pre daný lokálny zdroj dohodnutá v zmluve
o pripojení a ktorá nesmie byť prekročená.
Dôvodov, prečo výrobcovia elektriny siahajú po lokálnom zdroji, je viacero. Medzi nesporné výhody sa radia najmä isté administratívne uvoľnenia, ale aj finančné zvýhodnenia, ktoré sa aplikujú v procese pripájania či počas samotnej prevádzky lokálneho zdroja. Ide o:
Okrem vyššie vymenovaných výhod by sme chceli
osobitne poukázať tiež na možnosť výrobcu požiadať o vydanie záruky
pôvodu elektriny. Záruku pôvodu vydáva Organizátor krátkodobého trhu
s elektrinou (ďalej len „OKTE“) na žiadosť výrobcu a v zmysle
ust. § 8a zákona o podpore slúži na preukázanie, že elektrina bola
vyrobená z takého zdroja, ktorý je uvedený v záruke (v prípade lokálneho
zdroja to znamená konkrétny obnoviteľný zdroj). Záruku pôvodu môže výrobca
uplatniť voči odberateľovi po dobu 12 mesiacov, odkedy bola elektrina vyrobená,
prípadne s ňou môže obchodovať tak, že ju prevedie na iného účastníka trhu
v súlade s pravidlami stanovenými v Prevádzkovom poriadku OKTE.
Záruku pôvodu však možno použiť aj na účely oslobodenia
od spotrebnej dane v zmysle zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z
elektriny, uhlia a zemného plynu. V tejto súvislosti upozorňujeme, že
novelou zákona o podpore č. 363/2022 Z. z. sa odstránila podmienka, na
základe ktorej sa záruky pôvodu vydávali len tým výrobcom, ktorí časť vyrobenej
elektriny dodávali do sústavy. To znamená, že podľa aktuálnej úpravy je možné
o záruku pôvodu požiadať aj vtedy, ak lokálny zdroj vyrába elektrinu
len na účely vlastnej spotreby a nedodáva žiadne prebytky do sústavy.[5]
V kontexte výhod lokálneho zdroja je potrebné
zároveň pripomenúť, že režim lokálneho zdroja nemožno kombinovať
s podporou vo forme doplatku, príplatku či povinného výkupu.[6]
Lokálny
zdroj, ako vyplýva z jeho definície, má slúžiť najmä na uspokojenie
potrieb svojho odberného miesta, t.j. na vlastnú spotrebu vyrobenej
elektriny. Okrem toho však môže lokálny zdroj tzv. prebytky vyrobenej elektriny
dodávať aj do sústavy.
V minulosti
bolo možné dodávať elektrinu z lokálneho zdroja maximálne do výšky 10 %
z celkového inštalovaného výkonu zariadenia, pričom ak došlo k prekročeniu
tejto hranice v dvoch po sebe nasledujúcich štvrťhodinách, prevádzkovateľ distribučnej
sústavy mohol odpojiť lokálny zdroj od sústavy bez nároku na náhradu škody.[7]
V súčasnosti je jediným zákonom stanoveným limitom pre množstvo
dodanej elektriny výška maximálnej rezervovanej kapacity lokálneho zdroja s tým,
že možnosť prevádzkovateľa odpojiť zariadenie od sústavy v prípade jej
prekročenia ostala zachovaná.[8]
Ak výrobca
elektriny v lokálnom zdroji plánuje dodávať elektrinu do sústavy,
upozorňujeme, že vždy je potrebné takúto dodávku zmluvne zabezpečiť. Bez
príslušnej zmluvy by totiž dochádzalo k neoprávnenej dodávke elektriny podľa
ust. § 46a zákona o energetike, čím by sa výrobca vystavil hrozbe sankcie
zo strany prevádzkovateľa sústavy, ako aj povinnosti nahradiť mu prípadnú
škodu.
Výrobcovi účinná
právna úprava dáva možnosť upraviť si podmienky dodávky prostredníctvom
štandardnej zmluvy o dodávke elektriny, ale aj prostredníctvom zmluvy
o nákupe elektriny z obnoviteľných zdrojov. Druhá spomenutá zmluva
predstavuje tzv. power purchase agreement (PPA zmluva) – zmluvný
typ, ktorý bol do národnej legislatívy zavedený transpozíciou smernice (EÚ) 2018/2001
o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov, kedy sa odberateľ
zaväzuje odoberať elektrinu z OZE priamo od výrobcu. Podľa našich
informácií však tento zmluvný typ zatiaľ nenachádza na Slovensku praktické
uplatnenie.
Pre úplnosť dodávame, že výrobca elektriny
v lokálnom zdroji má okrem samospotreby a dodávky elektriny
odberateľovi aj ďalšie možnosti, ako s vyrobenou elektrinou naložiť.
Môže vyrobenú elektrinu uskladniť, dodávať elektrinu energetickému
spoločenstvu, ktorého je členom, alebo zdieľať elektrinu inému koncovému
odberateľovi alebo energetickému spoločenstvu (ktorého je členom). Rovnako môže
ponúkať flexibilitu na organizovaných trhoch s elektrinou či poskytovať
podporné služby - to všetko samozrejme po splnení podmienok vyplývajúcich
z relevantných predpisov.
Skôr
než začneme vyrábať elektrinu v lokálnom zdroji
Predtým, ako sa konkrétny projekt lokálneho zdroja začne realizovať, je nutné:
Prvé uvedené súvisí s oprávnením na
podnikanie v energetike. Výroba a dodávka elektriny je všeobecne
považovaná za podnikanie v energetike, na ktoré je potrebné povolenie.
Zákon o energetike však rozlišuje prípady, kedy povolenie nie je potrebné
a postačí len oznámenie výkonu danej činnosti ÚRSO.
V prípade lokálneho zdroja (kedy je
výrobca elektriny zároveň v pozícii aktívneho odberateľa) výroba, dodávka
či uskladňovanie elektriny v zariadení s inštalovaným výkonom do 1 MW nie
je podnikaním v energetike. Aj tu však platí, že výrobca je povinný
oznámiť ÚRSO v lehote 30 dní začiatok, ukončenie a zmenu vykonávanej činnosti,
v následku čoho ÚRSO vydá potvrdenie o splnení oznamovacej
povinnosti.
Ak veľkosť inštalovaného výkonu lokálneho
zdroja presahuje 1 MW, výrobca je už povinný požiadať o povolenie
na podnikanie v energetike pre konkrétnu činnosť, ktorú chce vykonávať
(výroba, dodávka, uskladňovanie). Zákon získanie povolenia podmieňuje
preukázaním technických predpokladov zariadenia či kritériami voči zodpovednej
osobe, ktorá bude zodpovedať za výkon činnosti v lokálnom zdroji.[9]
Nevyhnutným predpokladom výstavby/inštalácie
lokálneho zdroja je prirodzene tiež dostatok voľnej kapacity na
pripojenie do želanej distribučnej sústavy. Slovenská elektrizačná prenosová
sústava na svojom webovom sídle pravidelne
aktualizuje objem vyčerpanej a voľnej pripájacej kapacity jednotlivých
regionálnych distribučných sústav aj špecificky pre lokálne zdroje.
Za predpokladu, že v sústave existuje
dostatočná kapacita a ak nejde o tzv. ostrovnú prevádzku, lokálny
zdroj sa pripája do distribučnej sústavy (regionálnej alebo miestnej),
a to na základe zmluvy o pripojení lokálneho zdroja do
distribučnej sústavy. Prevádzkovatelia regionálnych distribučných sústav
(Západoslovenská distribučná spoločnosť, Stredoslovenská distribučná spoločnosť
a Východoslovenská distribučná spoločnosť) zverejňujú vzor zmluvy o
pripojení na svojich webových sídlach. Upozorňujeme, že konkrétne obchodné
a technické podmienky pripojenia lokálneho zdroja sa medzi jednotlivými
prevádzkovateľmi mierne líšia.
Zákon o podpore však pre proces pripájania
lokálneho zdroja definuje určité požiadavky, ktoré sa všeobecne aplikujú.
Jednou z nich je povinnosť žiadateľa
o pripojenie lokálneho zdroja získať stanovisko prevádzkovateľa
distribučnej sústavy k rezervovanej kapacite na pripojenie lokálneho
zdroja (okrem zariadenia do 150 kW, ktoré vyrobenú
elektrinu nebude dodávať do sústavy). Distribučná spoločnosť je povinná stanovisko vydať
do 15 pracovných dní od doručenia žiadosti a má platnosť 12 mesiacov od
vydania. Zákon pamätá aj na prípad, keď sa na realizáciu lokálneho zdroja
vyžaduje aj osvedčenie na výstavbu energetického zariadenia podľa ust. § 12
zákona o energetike, ktoré vydáva Ministerstvo hospodárstva SR. Ak je toto
osvedčenie vydané do 6 mesiacov od vydania stanoviska k rezervovanej
kapacite, platnosť stanoviska sa predlžuje o čas platnosti osvedčenia.
Následne má žiadateľ povinnosť vypracovať projektovú
dokumentáciu pripojenia, ktorú mu schvaľuje príslušný prevádzkovateľ
distribučnej sústavy do 30 dní, a vybudovať
(resp. inštalovať) lokálny zdroj do 12 mesiacov od vydania stanoviska (resp. do
vypršania platnosti osvedčenia na výstavbu).
Prevádzku lokálneho zdroja je možné spustiť až po
uzavretí zmluvy o prístupe a distribúcii elektriny
v zmysle ust. § 26 ods. 5 zákona o energetike, po vysporiadaní otázky
zodpovednosti za odchýlku a po úspešnom vykonaní funkčnej skúšky.
Upozorňujeme, že z praxe vyplýva taktiež povinnosť výrobcu zaslať
prevádzkovateľovi distribučnej sústavy oznámenie o prevádzke lokálneho
zdroja.
Pre úplnosť uvádzame, že okrem regionálnej
distribučnej sústavy je možné lokálny zdroj pripojiť aj do miestnej
distribučnej sústavy (ďalej len „MDS“). Pre tieto prípady zákon
zaviedol povinnosť, aby každé pripojenie lokálneho zdroja do MDS bolo
reflektované v zmluve o pripojení, ktorú má MDS uzatvorenú s nadradenou regionálnou distribučnou sústavou.[10]
Je nevyhnutné ešte poznamenať, že okrem vyššie
načrtnutého procesu pripájania sa na prevádzkovateľa lokálneho zdroja vzťahujú tiež
povinnosti vyplývajúce zo stavebnej legislatívy a legislatívy
v oblasti ochrany životného prostredia. Z pohľadu stavebných
predpisov sa povinnosti rôznia predovšetkým v závislosti od toho, či ide
o lokálny zdroj inštalovaný na streche/obvode plášťa budovy (napr. solárne
panely), alebo o stavbu na pozemku. Z pohľadu enviro predpisov je zasa
v niektorých prípadoch nutné vykonať posudzovanie vplyvov na životné
prostredie (EIA), a to v podobe tzv. zisťovacieho konania alebo aj
povinného hodnotenia (tzv. veľká EIA), ak ide o náročnejšie projekty.
Lokálny
zdroj predstavuje čoraz atraktívnejšiu formu výroby elektriny, ktorá vzhľadom
na flexibilnejší režim a menšiu administratívnu či finančnú záťaž sprístupňuje
využívanie obnoviteľných zdrojov tiež menším firmám a domácnostiam.
Navyše, vzhľadom na pribúdajúce možnosti využitia bude záujem oň zrejme narastať
aj vďaka rozvoju komunitnej energetiky, PPA zmlúv či skladovania elektriny. Potenciál
lokálneho zdroja však, prirodzene, bude možné napĺňať len za predpokladu
zabezpečenia dostatočného objemu voľnej pripájacej kapacity zo strany
distribučných spoločností.
Narodila sa v roku 1988, pochádza z Humenného. Študovala právo na Univerzite Komenského v Bratislave a na Štokholmskej univerzite a Európske interdisciplinárne štúdiá so špecializáciou na energetiku na College of Europe. Absolvovala viaceré odborné stáže na Slovensku, v Štokholme a v Paríži. Pôsobila v Európskej komisii (DG ENER), v Európskom parlamente a na College of Europe. Do kancelárie Poláček & Partners prišla zo sekcie energetiky Ministerstva hospodárstva SR, kde pracovala ako špecialista na energetickú a surovinovú politiku. Ovláda anglický, francúzsky a poľský jazyk.
Viac o Vladke sa dozviete aj v tomto rozhovore s ňou.
Vladka tiež pravidelne a rada píše odborné články. Prečítajte si jej najnovší: Povoľovacie procesy pri OZE budú rýchlejšie.
[1] Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore
obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o podpore“).
[2] Ust. § 2 ods. 3 písm. n) zákona o podpore.
[3] Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a
o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o energetike“).
[4] Koncový odberateľ elektriny je
definovaný ako odberateľ elektriny v domácnosti alebo odberateľ elektriny mimo
domácnosti, ktorý nakupuje elektrinu pre vlastnú spotrebu (ust. § 3 písm. b)
bod 8 zákona o energetike).
[5] Otáznou ostáva realizácia tejto novej
právnej úpravy, tzn. či aplikačná prax OKTE už dostatočne odráža zmenu
primárnej legislatívy v tomto zmysle.
[6] Ust. § 4b ods. 1 zákona o podpore.
[7] Dôvodová správa k zákonu č.
309/2018 Z. z..
[8] I keď súčasná právna úprava
explicitne neuvádza, že nie je možné dodávať do sústavy celý objem vyrobenej
elektriny, ako sme uviedli, pôvodný zámer zákonodarcu smeroval k tomu, aby
elektrina vyrobená v lokálnom zdroji slúžila predovšetkým na vlastnú spotrebu. Ak
by k nej vôbec nedochádzalo, mohlo by sa javiť, že lokálny zdroj by
stratil jeden zo svojich hlavných definičných znakov, a tým
potenciálne aj príslušné výhody spájajúce sa s režimom lokálneho zdroja.
[9] Žiadateľ o povolenie čo
oznamovateľ musí rátať s povinnosťou zaplatiť príslušný poplatok podľa zákona
č. 145/1995 Z. z. o správnych poplatkoch, ktorý sa líši v závislosti od
veľkosti zariadenia aj konkrétnej činnosti.
[10] Ust. § 4b ods. 3 písm. a) zákona o podpore.