Výstavba či
rekonštrukcia zariadení na výrobu elektriny z OZE býva časovo náročná.
Problémom často nie je ani tak samotná technická realizácia, ako skôr zdĺhavé
povoľovacie procesy, ktoré projekty najviac brzdia. EÚ však prináša dočasný
nástroj, vďaka ktorému by tieto procesy nemali v niektorých prípadoch
presiahnuť 3 mesiace. Uvoľnenie sa dotkne aj EIA.
Rada ministrov
pre energetiku členských štátov EÚ koncom minulého roka prijala nariadenie[1], ktorým sa
stanovuje rámec na urýchlenie zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov (ďalej
len „Nariadenie“)[2].
Tento právny akt predstavuje ďalší z nástrojov na riešenie energetickej krízy
spojenej s ruskou agresiou na Ukrajine.
Podstata novej
úpravy spočíva v zavedení cielených opatrení, ktoré umožňujú širšie a rýchlejšie
využívanie obnoviteľných zdrojov energie (ďalej len „OZE“).
Nariadenie sa má
uplatňovať len počas 18 mesiacov od nadobudnutia účinnosti, t. j. do 30.
júna 2024. Európska komisia má však do konca tohto roka Nariadenie posúdiť
z hľadiska potreby pokračovať v procese urýchleného zavádzania OZE,
pričom bude môcť navrhnúť predĺženie jeho platnosti aj po tomto dátume.
V každom
prípade možno očakávať, že tento proces a s tým súvisiace zrýchlené
vydávanie príslušných povolení sa bude zintenzívňovať. Vyplýva to aj z hlavných
cieľov nariadenia REPowerEU[3],
ktoré spočívajú v odstrihnutí sa od ruských fosílnych palív a podpore
energetickej transformácie tiež cestou diverzifikácie zdrojov
a rozšíreného využívania OZE.
Plnenie týchto
cieľov majú zabezpečiť predovšetkým opatrenia, ktoré sú súčasťou novej kapitoly
REPowerEU v rámci aktualizovaného Plánu obnovy a odolnosti SR. Za jednu
z kľúčových oblastí sú označené práve povoľovacie procesy[4],
ktoré by sa podľa zverejneného textu mali urýchliť, zjednodušiť
a digitalizovať, pričom dôraz sa kladie najmä na administratívne
a povoľovacie konania súvisiace s rozvojom veternej
a geotermálnej energie. Samotným legislatívnym a procesným zmenám,
ako aj posilneniu chýbajúcich administratívnych kapacít má však predchádzať
analýza existujúceho stavu a jeho porovnanie „s procesmi v iných
krajinách EÚ“ externými konzultantmi, ktorá má byť vypracovaná až koncom
roka 2024. Návrh nového legislatívneho rámca, ktorý by mal zahŕňať zmeny pre
jednotlivé oblasti životného prostredia (vody, ovzdušie, odpady atď.)[5]
vrátane vzniku „čiastočne špecializovanej štátnej správy“ pre povoľovacie
konania na úrovni krajov, má byť realitou až koncom júna 2026, čo je hraničný
termín pre všetky míľniky v Pláne obnovy SR.
Konkrétnym
účelom Nariadenia je urýchlenie povoľovacích procesov, pokiaľ ide
o určité vybrané typy technológií či oblasti činnosti zameraných na
využívanie OZE. Do povoľovacích procesov pritom z pohľadu Nariadenia
spadajú všetky administratívne fázy v rámci postupu udeľovania povolení na
výstavbu, modernizáciu a prevádzku zariadení OZE, a to od momentu
prijatia kompletnej žiadosti žiadateľa až do oznámenia konečného rozhodnutia
príslušným orgánom.
Nariadenie
obsahuje spolu štyri oblasti, v ktorých sa má uplatňovať zrýchlený
postup vydávania povolení, a to pri
(i)
inštalácii solárnych zariadení,
(ii)
modernizácii zariadení na výrobu elektriny
z OZE,
(iii)
zariadeniach zameraných na integráciu OZE do
sústavy vrátane projektov uskladňovania elektriny a
(iv)
inštalácii tepelných čerpadiel.
V tomto prípade
ide o projekty inštalácie solárnych zariadení (eventuálne spolu so
zariadeniami na uskladňovanie energie) na strechách alebo v podobe
integrovaných systémov, a to v existujúcich alebo budúcich „umelých
konštrukciách“[6]
s výnimkou umelých vodných plôch. Dôležitou podmienkou však je, že výroba
elektriny zo slnečnej energie nesmie predstavovať primárny cieľ tejto stavby.
Pri takýchto
projektoch je maximálna lehota na vydanie povolenia stanovená na 3 mesiace,
pričom „v prípade potreby“ budú môcť byť projekty oslobodené od požiadavky
určenia, či je potrebné posúdenie vplyvov na životné prostredie (v slovenských
podmienkach pôjde o tzv. zisťovacie konanie podľa Zákona o EIA[7]), alebo od
požiadavky vykonať osobitné posúdenie vplyvov na životné prostredie (tzv.
povinné hodnotenie alebo „veľká EIA“).
Za vágne zatiaľ
považujeme, že k oslobodeniu má dochádzať „v prípade potreby“, pričom
okolnosti nie sú bližšie špecifikované. V praxi tak môže dochádzať k rôznym
výkladom , čo prináša riziko, že takáto „potreba“ bude v podobných
prípadoch z pohľadu jedného úradu existovať, ale z pohľadu iného
úradu či pracoviska nie.[8]
Na druhej strane
Nariadenie jasne stanovuje fikciu udelenia povolenia na inštaláciu projektom
s kapacitou maximálne 50 kW v prípade absencie odpovede príslušného orgánu
po dobu 1 mesiaca od podania žiadosti.
Pokiaľ ide
o modernizáciu zariadení na výrobu elektriny z OZE, Nariadenie
na vydanie povolenia stanovuje maximálnu lehotu 6 mesiacov, a to vrátane
vydania povolenia na pripojenie do sústavy pre projekty zahŕňajúce zvýšenie
inštalovaného výkonu daného zariadenia, ako aj ukončenie procesu EIA.
V prípade
projektov, kde zvýšenie inštalovaného výkonu predstavuje 15 % a menej, na
vydanie povolenia na pripojenie do sústavy sa uplatňuje 3-mesačná lehota, „pokiaľ
neexistujú opodstatnené bezpečnostné obavy alebo technická nezlučiteľnosť s
komponentmi systému.“[9]
Nariadenie zároveň
pre projekty modernizácie elektrární či súvisiacej sieťovej infraštruktúry
zavádza zjednodušený postup v súvislosti s EIA, a to spôsobom,
že zisťovacie konanie aj samotná „veľká“ EIA sa majú zamerať na potenciálne
významné vplyvy vyplývajúce zo zámeru projektu. Zo zisťovacieho konania sú
napr. oslobodené projekty modernizácie solárnych elektrární, ktoré nezahŕňajú
priestorové rozšírenie a implementujú opatrenia na zmiernenie vplyvov na
životné prostredie, ktoré boli definované pri pôvodnom projekte.
V prípade
iných projektov zameraných na integráciu OZE do sústavy či uskladňovanie
energie Nariadenie umožňuje oslobodiť takéto projekty od posudzovania EIA
za predpokladu, že projekty sa nachádzajú na špecifickom území pre OZE alebo
sústavu určenom štátom a takéto územie bolo zároveň predmetom tzv.
strategického environmentálneho hodnotenia podľa smernice 2001/42/ES[10].
Prevádzkovateľom zariadení v rámci konkrétnych projektov však ostáva
povinnosť implementovať vhodné a primerané opatrenia na ochranu druhov, resp.
ak to nie je možné, zaplatiť peňažnú náhradu na zabezpečenie ochrany dotknutých
druhov.
Ak ide o
inštaláciu tepelných čerpadiel, lehota na udelenie povolenia musí
predstavovať maximálne 1 mesiac, resp. 3 mesiace v prípade tepelných čerpadiel
na získavanie geotermálnej energie. Nariadenie spája vydanie povolenia na
pripojenie do sústavy len
s oznamovacou povinnosťou za podmienok, že:
§
elektrický výkon zariadenia je maximálne 12 kW
alebo 50 kW v prípadoch, že ide o samospotrebiteľa a elektrický
výkon zariadenia dosahuje aspoň 60 % jeho elektrického príkonu;
§
nie sú potrebné ďalšie práce v súvislosti s
pripojením;
§
neexistuje technická nezlučiteľnosť komponentov ani
odôvodnené bezpečnostné obavy.
Je zároveň na
mieste upozorniť, že v dôsledku tzv. priameho účinku nariadenia EÚ táto
nová právna úprava platí bez toho, aby musela byť do slovenského právneho
poriadku transponovaná (na rozdiel od smerníc). Povinnosti vyplývajúce
z obsahu nariadenia preto príslušné úrady zaväzujú a občania majú
nárok domáhať sa ich uplatňovania.
Aby sa však zabezpečila
efektívna a jednotná aplikačná prax, je potrebné, aby relevantné rezorty
(predovšetkým Ministerstvo životného prostredia SR) čo najskôr vydali metodické
usmernenia, ktoré by stanovili vhodný mechanizmus zavedenia nových postupov
vrátane lehôt, a to pre každý orgán, ktorý v povoľovacích procesoch vystupuje.
Európska komisia ešte v máji minulého roka práve v kontexte plánu
REPowerEU vydala odporúčanie[11] a usmernenie[12] pre členské
štáty na podporu urýchľovania povoľovacích postupov pre projekty v oblasti
OZE, vrátane príkladov dobrej praxe z viacerých krajín EÚ. Touto mäkkou
formou Komisia ponúkla členským štátom návod na urýchlenie udeľovania povolení
demonštrovaním postupov, ktoré sa osvedčili v iných krajinách. Konkrétne
príklady môžu slúžiť ako inšpirácia aj pre naše orgány, a to nielen pre
spomenuté metodické usmernenie ministerstva, ale predovšetkým pre samotnú
aplikáciu Nariadenia príslušnými úradmi.
V prípade,
ak by ste ohľadom Nariadenia alebo jeho aplikácie mali otázky, môžete sa na nás
obrátiť. Radi vám pomôžeme.
Vladimíra Muravská sa dlhodobo špecializuje na energetiku. Nikoleta Kakusová je odborníčka na obchodné, korporátne,
správne a pozemkové právo, ako aj na právo nehnuteľností.
V energetike sme doma. Venujeme sa jej hĺbkovo a
dlhodobo a našu odbornosť v tejto oblasti nedávno ocenil aj medzinárodný rebríček
Legal 500. Viac
v článku na našom webe.
Kráčajte s nami! Buďte informovaní o našich
novinkách v sekcii zaujímavosti.
[1]
Nariadenie Rady (EÚ) 2022/2577 z 22. decembra 2022, ktorým sa stanovuje rámec
na urýchlenie zavádzania energie z obnoviteľných zdrojov, Ú. v. EÚ L 335,
29.12.2022, s. 36 – 44.
[2] Rada EÚ
prijatie Nariadenia oprela o článok 122 Zmluvy o fungovaní EÚ, ktorý hovorí o
možnosti rozhodnúť o vhodných hospodárskych opatreniach predovšetkým v čase,
keď sa vyskytnú vážne ťažkosti v dodávke určitých produktov najmä v oblasti
energetiky, a to v duchu solidarity medzi členskými štátmi.
[3]
Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2023/435 z 27. februára 2023,
ktorým sa mení nariadenie (EÚ) 2021/241, pokiaľ ide o kapitolu REPowerEU v
plánoch obnovy a odolnosti, a ktorým sa menia nariadenia (EÚ) č. 1303/2013,
(EÚ) 2021/1060 a (EÚ) 2021/1755 a smernica 2003/87/ES.
[4] Legislatívne a procesné zmeny na zrýchlenie vydávania environmentálnych povolení predstavujú čiastkové opatrenie tzv. reformy 1 na podporu udržateľnej energetiky. Dostupné na: https://www.planobnovy.sk/site/assets/files/3330/repowereu.pdf.
[5] Čiastkovou
úpravou je aktualizácia tabuľky 2 prílohy č. 8 k zákonu č. 24/2006 Z. z., ktorá zaviedla nižšie prahové
hodnoty pre zisťovacie konanie či povinné hodnotenie v prípade
geotermálnych vrtov a zariadení využívajúcich veternú energiu.
[6] Podľa
nášho názoru sa týmto pojmom myslia „stavby“ (z angl. originálu “artificial
structures“).
[7] Zákon č.
24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o EIA“).
[8] Štáty
môžu z dôvodu ochrany kultúrneho alebo historického dedičstva, prípadne
bezpečnosti a obranným záujmom vyňať určité oblasti alebo stavby (čl. 4 ods. 2
Nariadenia).
[9] Čl. 5
ods. 2 Nariadenia.
[10] Smernica
2001/42/ES Európskeho parlamentu a Rady z 27. júna 2001 o posudzovaní
účinkov určitých plánov a programov na životné prostredie.
[11] Odporúčanie
Komisie z 18. 5. 2022 o urýchlení postupov udeľovania povolení na projekty v
oblasti energie z obnoviteľných zdrojov a uľahčení zmlúv o nákupe energie.
[12]
Usmernenia pre členské štáty týkajúce sa osvedčených postupov na urýchlenie
postupov udeľovania povolení na projekty v oblasti energie z obnoviteľných
zdrojov.