Úrad pre reguláciu sieťových
odvetví (ÚRSO) zverejnil návrh dlhoočakávanej vyhlášky, ktorej cieľom je upraviť
podmienky pripojenia a zjednotiť rôzne procesy pripájania zariadení do distribučných
sústav a do prenosovej sústavy. Pripomienky je možné zasielať do
30.10.2023. V článku sa dozviete najdôležitejšie navrhované zmeny.
Čakali na ňu výrobcovia,
odberatelia, distribučné sústavy, SEPS, respektíve každý, kto sa ako-tak zaujíma
o energetiku. Legislatívny proces novej vyhlášky, ktorou sa ustanovujú
podmienky pripájania a postup prevádzkovateľa sústavy pri pripojení, sa začal
skoro presne rok po tom, ako Zákon o energetike (zákon č. 251/2012 Z. z.) na
to ÚRSO splnomocnil.[1]
Priebeh legislatívneho procesu
môžete sledovať TU, pričom aktuálne prebieha medzirezortné
pripomienkové konanie, ktoré sa skončí 30.10.2023.
V súčasnosti totiž na
Slovensku platí, že ak chcete pripojiť zariadenie do distribučnej sústavy, čaká
vás úplne iný postup na strednom, východnom či západnom Slovensku. Iný postup
je tiež pri pripojení zariadení do prenosovej sústavy SEPS. Prevádzkovatelia
sústav majú vlastné a nejednotné pravidlá pripájania do sústav upravené vo svojich
prevádzkových poriadkoch a technických podmienkach.
Ambíciou vyhlášky ÚRSO je tieto
procesy (okrem iného) zjednotiť a zaviesť ich transparentnosť. Pozrieme sa
na pár návrhov pravidiel pripájania, ktoré by mali platiť naprieč celým
Slovenskom.
ÚRSO navrhuje tieto tri podmienky pripojenia do sústavy:
V súčasnosti naprieč troma
regionálnymi distribučnými sústavami a prenosovou sústavou nie je možné jasne
určiť moment, kedy sa voľná kapacita v sústave pre žiadateľa zarezervuje.
ÚRSO v návrhu vyhlášky tento moment upravuje a tiež zjednocuje.
V prípade menších elektroenergetických
zariadení, na ktorých
výstavu nie je potrebné osvedčenie vydané Ministerstvom hospodárstva SR[2]
(napríklad pri slnečných a veterných elektrárňach do výšky inštalovaného
výkonu 5 MW), by mal byť kľúčový moment predloženia návrhu zmluvy
o pripojení zo strany prevádzkovateľa sústavy. Odvtedy sa kapacita pre
žiadateľa rezervuje na 30 dní (v prípade pripojenia do distribučných sústav na
napäťovej úrovni NN a VN) alebo 60 dní (v prípade pripojenia do prenosovej
sústavy), alebo 90 dní (v prípade pripojenia do distribučných sústav na
napäťovej úrovni VVN). Ak žiadateľ dovtedy návrh zmluvy o pripojení neprijme,
kapacitu stráca.
V prípade väčších
zariadení, na ktorých
výstavbu je už potrebné získať osvedčenie vydané Ministerstvom hospodárstva SR[3]
(napríklad pri slnečných a veterných elektrárňach nad výšku inštalovaného
výkonu 5 MW), sa kapacita rezervuje od vydania stanoviska prevádzkovateľa
sústavy k tomuto osvedčeniu. Rezervovaná kapacita však zaniká, pokiaľ (i)
žiadateľ do 30 dní nepodá žiadosť o vydanie osvedčenia, (ii)
konanie o vydanie osvedčenia sa právoplatne zastaví alebo (iii)
žiadosť bude ministerstvom hospodárstva zamietnutá.
Súčasťou zmluvy o pripojení sú obchodné a technické podmienky prevádzkovateľa sústavy. Tieto podmienky podliehajú vecnej regulácii zo strany ÚRSO. Podľa návrhu vyhlášky by v konkrétnej zmluve o pripojení mali mať tieto podmienky v prípade pripájania do distribučných sústav limitovanú platnosť a účinnosť. Inými slovami, navrhuje sa, že:
Výška pripojovacieho poplatku
a jeho nejednotný moment úhrady je aktuálne v praxi rovnako problematický.
Vyhláška ÚRSO navrhuje, aby sa pripojovací poplatok platil v zásade
v troch častiach.
Prvú časť vo výške 50% z pripojovacieho poplatku by sa mala uhradiť
do 30 dní od podpisu zmluvy o pripojení. Druhú časť vo výške 30%
z pripojovacieho poplatku bude potrebné uhradiť do 30 dní od doručenia
potvrdenia o tom, že prevádzkovateľovi sústavy boli doručené všetky
doklady potrebné k pripojeniu. Tretiu časť vo výške 20%
z pripojovacieho poplatku žiadateľ uhradí do 30 dní po doručení protokolu,
ktorý potvrdzuje pripojenie jeho zariadenia do sústavy.
Návrh vyhlášky tiež upravuje situáciu,
kedy je potrebné na krátku dobu pripojiť odberné elektrické zariadenie
napríklad z dôvodu výstavby, verejných podujatí či kultúrnych
a zábavných akcií.
Ide o krátkodobé
pripojenie odberného miesta, ktoré je možné vykonať iba na existujúcom odbernom
mieste pripojenom do distribučnej sústavy a na napäťovej úrovni NN alebo VN.
Takéto pripojenie môže trvať najviac 30 po sebe nasledujúcich dní
a požadovaná kapacita krátkodobého pripojenia nemôže prekročiť maximálne
rezervovanú kapacitu existujúceho odberného miesta.
Napokon vyhláška sa jemne
dotýka aj pripojenia tzv. malých zdrojov. Ide o zariadenia na výrobu
elektriny z obnoviteľných zdrojov energie s celkovým inštalovaným
výkonom do 10,8 kW.[4]
Návrh vyhlášky však vo veľkej miere odkazuje na úpravu pripájania malých
zdrojov v Zákona o podpore OZE (zákon č. 309/2009 Z. z.). Návrh
vyhlášky však osobitne nerieši pripájanie lokálnych zdrojov.
Práve toto pripomienkové
konanie predstavuje významný priestor na podnety z praxe a návrhy na
zlepšenie, o ktorých sa pri rôznych príležitostiach intenzívne diskutuje.
Lehota na pripomienky
k návrhu vyhlášky uplynie 30.10.2023. Predkladať ich možno po
prihlásení TU.
Nikoleta Kakusová sa špecializuje na energetiku a správne a pozemkové právo.
Nikoleta je aj
autorkou jedného z našich
najčítanejších článkov na webe s názvom: Viete, aký je rozdiel medzi parcelou registra C
a E?
[1] Ust. § 95 ods. 2 písm. n) Zákona o energetike účinný
od 7.10.2022.
[2] Podľa § 12 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z.
o energetike.
[3] Podľa § 12 ods. 2 zákona č. 251/2012 Z. z.
o energetike.
[4] Ust.
§ 2 ods. 3 písm. k) zákona č. 309/2009 Z. z.