Vo viacerých európskych krajinách je komunitná energetika zaužívaný a fungujúci koncept. Od 1.10.2022 môžeme jej základy nájsť už aj v slovenskej právnej úprave v podobe energetického spoločenstva a komunity vyrábajúcej energiu z obnoviteľných zdrojov energie. Ich potenciál však zatiaľ využívať nevieme.
Predstavte si, že máte na streche
fotovoltickú elektráreň a spolu s vašou obcou a jej ostatnými
obyvateľmi či miestnymi podnikmi sa podieľate na výrobe elektrickej
energie do takej miery, že nielenže sa stanete v tejto oblasti sebestačnými,
ale z výroby elektrickej energie viete aj profitovať.
Niečo podobné v zahraničí už dlhšiu dobu reálne funguje. Hovorí sa tomu komunitná energetika. Ako ilustračný
príklad možno uviesť obec Kněžice v Českej republike, ktorá má tiež prívlastok „energeticky nezávislá obec“. Práve vďaka
bioplynovej stanici a výhrevni na biomasu ako alternatívneho paliva je táto
obec plne schopná pokryť energetické potreby svojich obyvateľov a zároveň
predajom prebytkovej elektriny vytvárať obci príjem.
Komunitná
energetika je súčasťou balíka opatrení Európskej únie označeným ako „Čistá
energia pre všetkých Európanov“ (Clean Energy for all Europeans Package). Hlavnými
cieľmi tohto balíka opatrení je uprednostňovať energetickú efektívnosť,
dosiahnuť celosvetovo vedúce postavenie v oblasti energie z OZE a tiež zabezpečiť
spravodlivé podmienky pre spotrebiteľov.
Slovenská
republika tento balíček čiastočne transponovala novelou[1] zákona o energetike[2],
ktorá od 1. októbra 2022 priniesla viacero zmien a zaujímavých noviniek. Jednou
z nich je práve aj komunitná energetika, ktorá do slovenského právneho
poriadku priniesla hneď dvoch nových hráčov na trhu, a to energetické
spoločenstvo a komunitu vyrábajúcu energiu z OZE[3].
Základné
vymedzenie energetického spoločenstva a komunity vyrábajúcej energiu z OZE
vychádza z práva Európskej únie[4].
Primárnym účelom nových hráčov na trhu s energiami je organizácia komunitárnych
aktivít v oblasti energetiky, a to:
§
prostredníctvom
právnickej osoby založenej špecifickými osobami,
§
s
demokratickými princípmi riadenia a
§
za nekomerčným
účelom a na nediskriminačnom základe vo vzťahu k ostatným účastníkom
trhu.
Vyššie
uvedené princípy vychádzajúce z európskej právnej úpravy boli následne
transformované do novovytvoreného ust. § 11a zákona
o energetike. Toto ustanovenie upravuje tak energetické spoločenstvo,
ako aj komunitu vyrábajúcu energiu z OZE.
Hlavnými
činnosťami energetického spoločenstva sú výroba elektriny, dodávka
elektriny, zdieľanie elektriny, uskladňovanie elektriny, činnosti agregácie,
distribúcie elektriny, prevádzka nabíjacej stanice alebo výkon iných činností,
poskytovania iných služieb súvisiacich so zabezpečovaním energetických potrieb
jej členov alebo spoločníkov.
Hlavné
činnosti komunity vyrábajúcej energiu z OZE sú veľmi podobné, avšak s tým
rozdielom, že komunita vyrábajúca energiu z OZE môže pôsobiť nielen na
trhu s elektrinou, ale aj na trhoch s inými energiami, ak je splnená podmienka,
že ide o energiu z OZE.
Cieľom
vykonávania vyššie uvedených činností energetického spoločenstva a komunity
vyrábajúcej energiu z OZE je realizácia environmentálnych, hospodárskych
alebo sociálnych komunitných prínosov.
Na
to, aby mohlo vzniknúť energetické spoločenstvo alebo komunita vyrábajúca
energiu z OZE, je nevyhnutné, aby boli
súčasne splnené aj nasledovné podmienky:
§
vždy musí
ísť o právnickú osobu,
§
ktorá nevykonáva
svoje činnosti primárne za účelom dosahovania zisku,
§ je založená na dobrovoľnej účasti,
§
spôsob
vykonávania kontroly je založený na demokratickom princípe,
§
členov
tvoria len zákonom
vymedzené subjekty (fyzické osoby, malé podniky, stredné podniky – iba pri
komunitách vyrábajúcich energiu z OZE, vyššie územné celky, obce v územnom
obvode vyššieho územného celku, v ktorom má energetické spoločenstvo a komunita
sídlo).
Ak
právnická osoba splní zákonné podmienky, automaticky sa stane energetickým
spoločenstvom alebo komunitou vyrábajúcou energiu z OZE. Splnenie podmienok
však vyhodnocuje ÚRSO[5],
ktoré na návrh vydáva osvedčenie. Toto osvedčenie slúži týmto právnickým
osobám na preukázanie sa v právnych vzťahoch s inými účastníkmi trhu s
elektrinou alebo trhu s plynom.
Následne
budú energetické spoločenstvá a komunity vyrábajúce energiu z OZE evidované
na webovom sídle Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO).
Nevyhnutným
predpokladom pre existenciu energetického spoločenstva a komunity
vyrábajúcej energiu z OZE je dodržiavanie vyššie uvedených základných podmienok
počas ich celého fungovania. V opačnom prípade môže ÚRSO pristúpiť k zrušeniu
osvedčenia.
Právnou
úpravou komunitnej energetiky sa do súčasného pomerne centralizovaného trhu s
energiami zavádza istý prvok decentralizácie. Koncovým odberateľom to
dáva možnosť znížiť množstvo odobratej energie a závislosť od centrálneho
dodávateľa a lokálne si zabezpečiť istú mieru samostatnosti s energiami na
komunitnej úrovni.
Novela
zákona o energetike so sebou prináša aj ďalší prvok, ktorým je zdieľanie
elektriny alebo plynu.
Zdieľanie
je definované ako
poskytovanie elektriny aktívnym odberateľom alebo energetickým spoločenstvom a poskytovanie
plynu komunitou vyrábajúcou energiu z obnoviteľných zdrojov z iného dôvodu
ako je predaj.
Podľa
dôvodovej správy k novele sa zdieľanie od dodávky odlišuje predovšetkým tým, že
ide o (i) bezodplatné poskytovanie elektriny/plynu, alebo že (ii)
platba za zdieľanie nebude priamo úmerným protiplnením za poskytnutie elektriny/plynu.
Právo
na zdieľanie elektriny/plynu má byť upravené v zakladateľskom
dokumente energetického spoločenstva alebo komunity vyrábajúcej energiu z
OZE a bude napríklad podmienené poskytnutím členského vkladu. Podotýkame, že zdieľanie
elektriny/plynu bude prebiehať na základe inej zmluvy než zmluvy o (združenej)
dodávke elektriny/plynu, keďže v takom prípade by išlo o klasickú dodávku,
a teda o predaj.
V praxi
to môže vyzerať napríklad tak, že aktívni odberatelia nebudú odkázaní len na
to, aby elektrinu sami spotrebovali, prípadne ukladali do vlastných úložísk či
predávali do siete. So zdieľaním sú spojené širšie možnosti v oblasti komunitnej
energetiky, v ktorých bude bežnou praxou zdieľanie prebytkov medzi členmi, napríklad
susedmi alebo zdieľanie do miestnych výrobných fabrík. Samotný prevádzkový
model energetického spoločenstva alebo komunity bude závisieť už od vzájomnej
dohody členov a ich potrieb.
Veľkou
výhodou slovenskej právnej úpravy je, že pokiaľ ide o energetické spoločenstvo
alebo komunitu vyrábajúcu energiu z OZE, činnosti ako výroba elektriny v
zariadení s inštalovaným výkonom do 1 MW, uskladňovanie elektriny
v zariadení na uskladňovanie elektriny s inštalovaným výkonom do 1 MW,
agregácia alebo dodávka elektriny a výroba alebo dodávka biometánu pre
svojich členov nie sú považované za podnikanie v energetike a na ich
vykonávanie postačuje „jednoduché“ oznámenie ÚRSO[6].
Právna
úprava energetických spoločenstiev a komunít vyrábajúcich energiu z OZE je
zatiaľ relatívne rámcová. Viacero zásadných vecí je ponechaných na vyhláške
ÚRSO, ktorá by mala nadobudnúť účinnosť v najbližších mesiacoch.
Samotné
zdieľanie elektriny aktuálne nie je realizovateľné. Predpokladom
riadneho zdieľania elektriny v rámci energetického spoločenstva, komunity
vyrábajúcej energiu z OZE alebo aktívnymi odberateľmi je predovšetkým funkčný
elektronický systém zobrazujúci jednotlivé dáta, čiže Energetické dátové
centrum (EDC).
Spustenie
Energetického dátového centra je aktuálne naplánované do dvoch
fáz. Podľa slov prevádzkovateľa EDC, ktorým má byť OKTE, a.s., sa spustenie
prvej fázy očakáva koncom júna tohto roka a začiatkom júla by mala byť
sprevádzkovaná základná funkčnosť tak, aby umožnila novým účastníkom trhu
participovať na zdieľaní elektriny a poskytovaní flexibility.
Rozvoju
komunitnej energetiky by malo dopomôcť aj Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré
rozširuje svoje pôsobnosti o vytvorenie podporného rámca na propagáciu
a uľahčenie rozvoja.
Postupom
času má vzniknúť taktiež kontaktné miesto pre usmernenie
administratívneho postupu ohľadom založenia, prevádzky a rozvoja
energetických spoločenstiev a komunít vyrábajúcich energiu z OZE,
ktorého úlohy bude plniť Slovenská inovačná a energetická agentúra.
Energetické
spoločenstvá a komunity vyrábajúce energiu z OZE sú aktuálne horúcou
témou, v ktorej sa skrýva veľký potenciál. V najbližších rokoch preto
môžeme očakávať rozmach komunitnej energetiky, ktorá by mala prispieť
k zvýšeniu energetickej efektívnosti a sebestačnosti.
Vzhľadom
na to, že úprava energetických spoločenstiev a komunít vyrábajúcich
energiu z OZE vymedzuje len základné podmienky ich vzniku
a fungovania, možno očakávať, že ďalšie
mechanizmy a procesy sa vytvoria až praxou.
Všetky zmeny v energetike pre vás aj naďalej priebežne sledujeme. Pokiaľ by ste ohľadom energetických spoločenstiev a komunít vyrábajúcich energiu z OZE potrebovali našu pomoc, neváhajte sa na nás s vašimi otázkami obrátiť.
Ilustračný
obrázok: rawpixel.com/Freepik
Matúš Gladiš je špecialista na energetiku, právo
obchodných spoločností a riešenie súdnych sporov. Nikoleta Kakusová sa špecializuje na energetiku a správne
a pozemkové právo.
V energetike
sme doma. Venujeme sa jej hĺbkovo a dlhodobo a našu odbornosť v tejto
oblasti nedávno ocenil aj medzinárodný rebríček Legal 500. Viac v článku na našom webe.
Kráčajte s nami! Buďte
informovaní o našich novinkách v sekcii zaujímavosti.
[1] Zákon č. 256/2022 Z. z. (ďalej len „novela“).
[2] Zákon č. 251/2012 Z .z. o energetike (ďalej len „zákon
o energetike“).
[3] Obnoviteľný zdroj energie (ďalej len „OZE“)
[4] Konkrétne v prípade energetického spoločenstva zo
smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2019/944 z 5. júna 2019 o spoločných
pravidlách pre vnútorný trh s elektrinou a o zmene smernice 2012/27/EÚ
a v prípade Komunity zo smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ)
2018/2001 z 11. decembra 2018 o podpore užívania energie z obnoviteľných
zdrojov.
[5] Úrad pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“).
[6] Ust. § 4 ods. 9 zákona o energetike.