Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac december 2022.
Do pozornosti dávame prechod kompetencii na Úrad
pre územné plánovanie a výstavbu SR.
Upozorňujeme taktiež na novelu Zákona
o pozemkových úpravách a návrh novely Zákona o posudzovaní
vplyvov.
Poukazujeme aj na najnovšie rozhodnutia
Súdneho dvora EÚ vo veci verejných obstarávaní.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac december 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac december 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac december 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
Dňa 1.1.2023 nadobudla účinnosť novela zákona
č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný
poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom
plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon).
Novozriadený Úrad pre územné plánovanie
a výstavbu SR (Úrad), tak od nového roka preberá pôsobnosť
Ministerstva dopravy Slovenskej republiky (Ministerstvo) v oblasti územného
plánovania, výstavby, vyvlastnenia a stavebného poriadku podľa
doterajších všeobecne záväzných právnych predpisov.
Napríklad, pokiaľ doteraz rozhodovalo
v odvolacích konaniach Ministerstvo, po novom to je práve Úrad.
Bližšie informácie o Úrade a jeho
kompetenciách nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 23.12.2022
zverejnená novela zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách,
usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde
a o pozemkových spoločenstvách (Zákon o pozemkových úpravách)
(parlamentná tlač 1254) pod č. 487/2022 Z. z.
Novela zavádza nové ust. § 18a, ktoré vymedzuje
povinnosť pre štát vynaložiť najmenej 40 % z celkového objemu finančných
prostriedkov štátneho rozpočtu určených na nariadené pozemkové úpravy na
vyhotovenie projektovej dokumentácie, realizáciu a údržbu spoločných zariadení
a opatrení pri každom poskytnutí finančných prostriedkov.
Určením povinnosti minimálne 40%
prostriedkov, ktoré štát vyčlení na pozemkové úpravy, použiť na projektovanie,
realizáciu a údržbu spoločných zariadení sa síce neodstráni, ale aspoň by malo
dôjsť k zmierneniu doterajšej absolútnej nerovnováhy medzi vykonávaním
komasácií a budovaním spoločných zariadení.
Faktom je, že na Slovensku sa spomedzi 3557
katastrálnych území nenachádza ani jedno, kde by boli spoločné zariadenia
komplexne vybudované. Dôvodom je skutočnosť, že akékoľvek prostriedky štátu v
minulosti vyčleňované na pozemkové úpravy, vždy spotrebovali geodetické práce
spojené so sceľovaním pozemkov.
K stanoveniu len 40-percentného podielu
pristúpili predkladatelia návrhu novely zákona ako ku kompromisu medzi
doterajšou praxou, keď na spoločné zariadenia sa vynakladal 0-percentný podiel
a poznaním skutočnosti, že tieto náklady predstavujú reálne v priemere 77 %. Z
toho vyplýva, že vzhľadom na potrebu zvyšovať odolnostný potenciál krajiny sa
bude musieť v budúcnosti zvyšovať aj 40 percentný podiel určený na spoločné
zariadenia až na úroveň 77 %.
Novela zákona je účinná odo dňa 1.2.2023.
Schválené znenie novely môžete nájsť TU.
Aktuálne znenie Zákona o pozemkových
úpravách nájdete TU.
Dňa 22.12.2022 začalo prebiehať medzirezortné
pripomienkové konanie (MPK) k novele zákona č. 24/2006 Z. z.
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (Zákona o posudzovaní
vplyvov).
Cieľom
návrhu zákona je zrýchlenie niektorých procesov v rámci zákona o
posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktoré je potrebné absolvovať pri
osobitných zásahoch do zemskej kôry na využívanie geotermálnej energie, avšak
bez využitia geotermálnej vody.
Cieľom
zákona je zrýchliť proces, ktorý v konečnom dôsledku umožní využívať
geotermálne teplo, ktoré môže byť následne využívané na vykurovanie domácností
či verejných budov v danej obci či lokalite. Zároveň sa v banskom
zákone upravujú niektoré procesné aspekty pri procesoch dobývania ložísk
ropy alebo zemného plynu za účelom zrýchlenia a zefektívnenia vyhľadávania a
povoľovania ťaženia z takýchto ložísk.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
(LP/2022/827) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu novely Zákona
o posudzovaní vplyvov a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 13.12.2022 začalo prebiehať
vyhodnocovanie MPK k novele zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej
prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia (Zákon
o integrovanej prevencii).
Doterajšia právna úprava upravuje, že
uzavretie a rekultiváciu skládok odpadov zabezpečia tie štátne orgány, ktoré
vydali povolenia na ich prevádzkovanie.
V praxi to znamená, že jeden a ten istý orgán
zabezpečí vypracovanie, prípadne aktualizáciu projektu na uzavretie skládky
odpadov, vydanie príslušného povolenia, realizáciu potrebných stavebných úkonov
a po ukončení procesu vydá potvrdenie o uzavretí skládky odpadov, pričom bude
zároveň povinný uzavretú skládku odpadov monitorovať, a to až tridsať rokov po
jej uzatvorení a rekultivácii.
Na základe tejto právnej úpravy, pokiaľ by sa
príslušnému orgánu nepodarilo zabezpečiť uzavretie a rekultiváciu skládky
odpadov v lehote stanovenej v jeho vlastnom povolení, bol by povinný sám sebe
uložiť sankciu vo forme pokuty.
Uvedené rozpory by mal odstrániť predložený
návrh zákona prenesením povinnosti zabezpečiť uzavretie a rekultiváciu
skládky odpadov na ministerstvo, ktoré môže uzatvorením a rekultiváciou
skládky odpadov, prípadne jej časti alebo jej následným monitoringom poveriť
niektorú z organizácií vo svojej
zriaďovateľskej pôsobnosti.
Ministerstvo alebo ním poverená organizácia
prostredníctvom svojich zamestnancov zabezpečí všetky úkony, potrebné na
uzavretie a rekultiváciu skládky odpadov alebo jej časti. Monitoring a
následnú starostlivosť o uzavretú skládku odpadov alebo jej časť sa bude
realizovať prostredníctvom podnikateľského subjektu, disponujúceho oprávnením
na výkon takejto činnosti.
Náklady na uzavretie, rekultiváciu a následný
monitoring skládky odpadov
nebude ministerstvo ani poverená
organizácia hradiť z vlastných prostriedkov, ale využije prostriedky z účelovej
finančnej rezervy. V prípade nedostatočnej účelovej finančnej rezervy budú
ministerstvu poskytnuté potrebné prostriedky zo štátneho rozpočtu, ktoré bude
ministerstvo následne vymáhať od prevádzkovateľa, zodpovedného za uzatváranú
skládku.
Za účelom zabránenia špekulatívnym prevodom
majetku, ktorým by sa prevádzkovateľ chcel vyhnúť finančnej zodpovednosti za
uzatvorenie a rekultiváciu skládky odpadov, ktorú zabezpečilo ministerstvo,
bude prevod majetku a majetkových práv, súvisiacich s činnosťou skládky
odpadov, podmienený súhlasom Slovenskej inšpekcie životného prostredia, resp.
okresného úradu.
Návrh zákona rieši aj prípady nezákonného
umiestňovania odpadu fyzickými osobami a podnikateľskými subjektami. Bez
ohľadu na to, či takáto osoba umiestňuje odpad na vlastnom pozemku alebo
pozemku vo vlastníctve iného subjektu, po preukázaní nezákonného umiestňovania
odpadu bude táto osoba povinná na základe rozhodnutia okresného úradu zabezpečiť
zhodnotenie, príp. zneškodnenie nezákonne umiestneného odpadu na vlastné
náklady a prostredníctvom subjektu, ktorý je na takúto činnosť oprávnený.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
(LP/2022/725) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu novely Zákona
o integrovanej prevencii a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 6.12.2022 začalo prebiehať vyhodnocovanie
MPK k vyhláške č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o odpadoch.
Cieľom návrhu vyhlášky je predovšetkým úprava
podrobností o vážení zmesového odpadu a triedených komunálnych odpadov v
nadväznosti na schválenie zákona č. 216/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o
odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Návrh vyhlášky upravuje spôsoby, ktorými môže
zberová spoločnosť zabezpečiť požiadavky obce na váženie zmesového odpadu a
triedených zložiek komunálnych odpadov, vyzbieraných na jej území.
Návrh vyhlášky ustanovuje aj podrobnosti o
materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov vo vzťahu k
trvanlivosti, opraviteľnosti, opätovnému použitiu, recyklovateľnosti a
prítomnosti nebezpečných látok prostredníctvom novej prílohy č. 10c. Upravuje
tiež spôsob, ako výrobcovia obalov a výrobcovia neobalových výrobkov poskytujú
údaje o materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov uvádzaných na trh
zmluvnej organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
(LP/2022/765) môžete sledovať TU.
Znenie návrhu novely vyhlášky
a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Podľa slov hlavného mesta SR sa v rámci vyhlásenej
výzvy na zmenu územného plánu za účelom zvýšenia dostupnosti bývania v
Bratislave prijalo mesto 128 žiadostí od developerov a vlastníkov pozemkov.
Vyhlásená výzva a spolupráca medzi súkromným
sektorom a samosprávou predstavuje nový nástroj zvýšenia dostupnosti bývania,
vrátane nájomného bývania.
Výzva bola otvorená od polovice
decembra 2021 do konca apríla 2022. Počas tohto obdobia malo prísť 128
žiadostí väčšinou od developerov, no aj fyzických osôb – majiteľov pozemkov.
Z celkového počtu prijatých
žiadostí splnilo podmienky až 92 žiadostí. Z pohľadu mestských častí prišlo
najviac žiadostí so zámerom zmien a doplnkov územného plánu v Ružinove (31
žiadostí, ktoré splnili podmienky), v Petržalke (14 žiadostí), v Rači (11
žiadostí) či v Devínskej Novej Vsi (7 žiadostí).
Vzhľadom na vysoký počet žiadostí
týkajúcich sa Ružinova – zóny Mlynské Nivy (16 predložených žiadostí od
rôznych majiteľov pozemkov) bude pre toto územie pripravená urbanistická
štúdia, ktorú pripraví Metropolitný inštitút Bratislavy. Pôjde tak o prvú
mestskú urbanistickú štúdiu, ktorá bude koordinovať záujmy vlastníkov pozemkov
a verejný záujem obyvateľov. Po ukončení urbanistických štúdií sa následne
verejne prerokujú, vrátane diskusií so zástupcami jednotlivých mestských častí.
Ďalšie zaujímavé informácie k zmene
územného plánu Bratislavy nájdete TU.
Portál elektronických služieb
katastra nehnuteľností (ESKN), upozorňuje na používanie elektronických služieb
so starším typom elektronického občianskeho preukazu vydaného pred 20.6.2021.
Je pravdou, že Ministerstvo
vnútra SR spoločne s Ministerstvom investícií, regionálneho rozvoja a
informatizácie SR pripravujú legislatívne a technické zmeny umožňujúce v
prechodnom období používanie týchto kariet eID pre nižšie úrovne autorizácie,
avšak vzhľadom na to, že v katastri nehnuteľností sú vyžadované predovšetkým
podpisy na úrovni osvedčeného podpisu, teda v elektronickom svete kvalifikovaný
elektronický podpis s časovou pečiatkou,
tieto nižšie úrovne autorizácie nebudú vo všeobecnosti pre
elektronickú komunikáciu s katastrom dostatočné.
Bližšie informácie o používaní
portálu ESKN nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie prináša aktuálne rozhodnutia Súdneho dvora EÚ. V rozhodnutiach sa dozviete napríklad, že verejný obstarávateľ:
Súčasne došlo Súdnym dvorom EÚ napríklad aj k
nasledovnému ustáleniu:
Zásada proporcionality v zmysle článku 18 ods. 1
smernice Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom
obstarávaní a o zrušení smernice 2004/18/ES sa má vykladať tak, že bráni
vnútroštátnej právnej úprave, ktorá verejnému obstarávateľovi ukladá povinnosť
ukončiť postup verejného obstarávania, ak v prípade odstúpenia uchádzača, ktorý
bol pôvodne vybraný na základe predloženia ekonomicky najvýhodnejšej ponuky,
tvorí uchádzač, ktorý predložil druhú ekonomicky najvýhodnejšiu ponuku, s týmto
uchádzačom jeden hospodársky subjekt.
Tieto a viacero ďalších zaujímavých rozhodnutí
nájdete TU.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR zmenilo od
nového roka názov. Vypadáva nielen časť názvu „výstavba“ ale aj niektoré
kompetencie rezortu.
Od nového roka sa kompetencie v oblasti územného
plánovania, stavebného poriadku a vyvlastňovania presunú na novozriadený Úrad
pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, ktorý bol zavedený
v nadväznosti na prijatie nových stavebných zákonov.
Bližšie informácie nájdete TU alebo na stránke úradu TU.
Monitoring za mesiac december 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.