Power Purchase Agreement, alebo PPA zmluvy,
sa v európskom priestore uzatvárajú už vyše desaťročia. Ich rozvoj možno
spájať s výstavbou obnoviteľných zdrojov, najmä veterných elektrární, a
ich rozšírenie podporila aj výstavba projektov fotovoltických elektrární.
PPA zmluvy v energetike sa
v súčasnosti čoraz častejšie spomínajú aj na Slovensku. Vplývajú na to
nielen otrasy cien energií a snaha o ich dlhoročnú stabilizáciu, ale aj záujem
o nákup tzv. zelenej elektriny.
Na trhu sa vytvorilo veľa rôznych druhov
zmlúv a ich variácií, ktoré možno zaradiť pod označenie Power Purchase
Agreement.
Vo všeobecnosti platí že, PPA zmluva má
primárne spájať výrobcu elektriny s odberateľom elektriny, ktorý zväčša býva
koncovým odberateľom elektriny. Tieto strany si dohodnú dodávku elektriny na
dlhšie časové obdobie (spravidla 15 a viac rokov). Dlhoročnou zmluvou môžu
obe strany sledovať nielen environmentálne ciele, ale aj aj zníženie rizika
z neočakávaných pohybov ceny elektriny na trhu.
Samotné označenie Power Purchase Agreement, alebo PPA zmluva, v sebe obsahuje rôzne podkategórie zmlúv a obchodných modelov, ktoré sa líšia napríklad podľa toho:
Ak výrobca elektriny
alebo odberateľ elektriny má záujem o PPA zmluvu, je dobré, aby si najprv
stanovil, ktorý model bude najlepšie spĺňať jeho potreby. Predtým by si mal
odpovedať okrem iného na týchto 5 otázok:
Umiestnenie výrobného
zariadenia má zásadný význam. Má výrobca dodávať vyrobenú elektrinu priamo
odberateľovi alebo bude na dodávku využívať distribučnú sústavu?
Pokiaľ má byť dodávka
realizovaná prostredníctvom distribučnej sústavy, nemožno zabudnúť na náklady a
poplatky (napr. distribučné), ktoré sú s tým spojené. Zároveň je dobré ujasniť
si, či pôjde o regionálnu distribučnú sústavu alebo miestnu distribučnú
sústavu. Dodávka, resp. distribúcia elektriny môže byť realizovaná aj cez obe,
ak je napr. odberné miesto pripojené v miestnej distribučnej sústave,
pričom výrobca elektriny je pripojený do regionálnej distribučnej sústavy.
Pokiaľ by dodávka
nemala byť realizovaná cez distribučnú sústavu, je na zváženie, či pre
odberateľa nebude vhodný napríklad koncept tzv. lokálneho
zdroja, ktorému zákon priznáva osobitné výhody.
Otázka umiestnenia
zdroja je dôležitá aj z pohľadu stavebných predpisov. V zásade,
pokiaľ ide o fotovoltiku, tá môže byť umiestnená nielen na budove, ale aj
na pozemku. Oba varianty majú svoje osobitosti z pohľadu stavebného
konania. Pri výstavbe na pozemku je potrebné spĺňať štandardy územného plánu
danej obce, kedy by malo ísť v zásade o výrobné územie. V praxi
sa často rieši aj problematika výstavby zariadení na výrobu elektriny na
poľnohospodárskej pôde. V tom prípade sa rieši dočasné alebo trvalé
odňatie z poľnohospodárskeho pôdneho fondu. Tejto problematike sme sa
bližšie venovali v našom skoršom článku.
V praxi
sa stretávame s názorom, že pokiaľ dodávka elektriny nie je realizovaná
cez distribučnú sústavu, vzťahy s prevádzkovateľom distribučnej sústavy
nie je potrebné riešiť.
Nie je
to tak.
Prevádzkovateľ aktívne vstupuje do realizácie zariadenia na výrobu elektriny, a to aj v prípade riešení, ktoré sa zvyknú označovať ako behind-the-meter PPA alebo ako off-site PPA. Samozrejme, osobitný režim sa týka tzv. ostrovných prevádzok.
Prevádzkovateľ
distribučnej sústavy sa hneď na začiatku vyjadruje k dostatočnej kapacite v sústave
a k možnosti pripojenia. Jeho stanovisko je dôležité aj na účely
územného a stavebného konania. Zároveň má zásadné postavenie pri
uzatváraní a pri zmenách zmluvy o pripojení, bez ktorej skutočné
fungovanie PPA zmlúv zväčša nie je možné.
Zanedbanie
vzťahov s prevádzkovateľom distribučnej sústavy môže mať za následok
nielen výrazné zdržanie projektu, ale niekedy aj samotnú nemožnosť jeho
realizácie. Pripomíname, že podmienky výstavby a pripojenia zariadenia na
výrobu elektriny nie sú upravené iba v zákonoch a vyhláškach, ale aj
v prevádzkových poriadkoch a v technických podmienkach daného
prevádzkovateľa distribučnej sústavy, ktoré sa vo viacerých aspektoch líšia.
Aj keď
uzatvorenie PPA zmluvy spravidla smeruje na dlhšie obdobie (15-20 rokov), počas
tohto obdobia môžu nastať rôzne situácie. Je dobré sa nad nimi zamyslieť už pri
samotnej príprave PPA zmluvy.
Na mieste sú otázky:
Osobitnou
kategóriu je možnosť automatického predĺženia zmluvy, resp. prolongácie PPA
zmluvy.
Pokiaľ
PPA zmluva zanikne, zaujímavé pre obe zmluvné strany môže byť dohodnutie
ďalšieho nakladania so samotným zariadením na výrobu elektriny. Do úvahy
pripadá napríklad právo odberateľa kúpiť zariadenie na výrobu elektriny
a ďalej ho prevádzkovať vo vlastnej réžii.
Jedným
z účelov PPA zmluvy je zabezpečenie stabilnej ceny elektriny. Nemusí to však
platiť vždy a bezvýhradne.
Pri
uzatváraní PPA zmluvy odporúčame nesústrediť sa len na jednotkovú cenu za MWh
elektriny.
Je dôležité
posúdiť, či táto cena má nejaké zložky, ktoré sa môžu v čase meniť,
prípadne, či samotná cena za MWh sa môže meniť, a ak áno, v akých
situáciách a za akých podmienok.
Je
dobré vedieť, či ide o finálnu cenu za dodávku elektriny, prípadne, či
k nej budú pripočítané aj iné položky, ktoré môžu mať dopad na ekonomickú
stránku dodávky z PPA zmluvy.
Nie je
na škodu sa zamyslieť aj nad tým, čo v prípade, ak do režimu zmluvy
zasiahne neskoršia právna úprava. Môže ísť o stabilné zásahy, alebo dočasné,
napr. prostredníctvom mimoriadnej regulácie podľa §
16 zákona č. 250/2015 o regulácii (zákon o regulácii).
Vo viacerých
európskych krajinách je trh s PPA zmluvami v porovnaní so Slovenskom
momentálne oveľa rozvinutejší. Tomu zodpovedá aj ich právna úprava
a štandardy na trhu.
V praxi sa
stretávame so snahou aplikovať tieto zahraničné modely aj na Slovensku. Hoci
fyzikálne zákony platia všade rovnako, tie právne majú svoj samostatný život.
Ten sa líši v skoro každej európskej krajine, a to aj napriek
základnému rámcu, ktorý je obsiahnutý v práve Európskej únie.
Aplikáciu
zahraničného modelu je dobré najprv konfrontovať so slovenskými právnymi
podmienkami, ktoré môžu byť obsiahnuté vo všeobecne záväzných právnych
predpisoch, prípadne aj v prevádzkových poriadkoch jednotlivých hráčov
energetického trhu.
V prípade
rozporu s právnou úpravou totiž hrozí neplatnosť PPA zmluvy ako takej,
s čím sú spojené viaceré komplikácie. Nezáleží pritom na skutočnosti, či sa
podľa takejto zmluvy už začalo plniť, resp. či jej neplatnosť bola zistená na
začiatku obchodu alebo až po rokoch.
PPA zmluvy nie sú
v našej právnej úprave osobitne a komplexne upravené. Pri ich
posudzovaní je potrebné prihliadať na všeobecnú právnu úpravu najmä výroby,
distribúcie a dodávky elektriny, ako aj na špecifiká, ktoré sa aplikujú na
obnoviteľné zdroje elektriny.
V tejto
súvislosti poukazujeme napríklad na zákon
o podpore obnoviteľných zdrojov č. 309/2009 Z.z. (zákon o
podpore),
ktorý rámcovo definuje zmluvu o nákupe elektriny z obnoviteľných zdrojov
energie ako zmluvu, ktorou sa odberateľ elektriny zaväzuje odoberať elektrinu
vyrobenú z obnoviteľných zdrojov energie priamo od výrobcu elektriny (§ 2 ods.
3 písm. p) zákona o podpore).
Zákon o podpore
priznáva právo výrobcovi elektriny v lokálnom zdroji dodávať elektrinu
odberateľovi elektriny aj na základe zmluvy o nákupe elektriny z obnoviteľných
zdrojov energie (§ 4b ods. 13 zákona o podpore).
Zákon tiež ukladá
ministerstvu hospodárstva povinnosť posudzovať právne prekážky uzatvárania
dlhodobých zmlúv o nákupe energie z obnoviteľných zdrojov, odstraňovať
neodôvodnené prekážky, uľahčovať prijímanie týchto zmlúv a zabezpečovať,
aby tieto zmluvy nepodliehali neprimeraným alebo diskriminačným postupom alebo
poplatkom (§ 14 ods. 8 zákona o podpore).
Možno očakávať, že
rozvoj PPA zmlúv na Slovensku vyvolá silnejší dopyt po detailnejšej právnej
úprave, resp. po odstránení obmedzení, ktoré sa vzťahujú na jednotlivé modely,
ktoré sa aktuálne realizujú iných európskych krajinách.