Elektroenergetika,
plynárenstvo, tepelná energetika a vodné hospodárstvo. V týchto oblastiach
priznáva slovenská právna úprava výnimočné postavenie Úradu pre reguláciu
sieťových odvetví.
Súčasťou kompetencií Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej
len „ÚRSO“) je vykonávať nad týmito sieťovými odvetviami dohľad, resp.
kontrolnú činnosť. Tá je primárne upravená v zákone č. 250/2012 Z.z.
o regulácií v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon
o regulácii“).
Kontrola sa začína dňom, kedy zamestnanec ÚRSO predloží štatutárovi
kontrolovaného subjektu poverenie úradu na vykonanie kontroly (ďalej len
„poverenie“) alebo doručením poverenia kontrolovanému subjektu.
Kontrolovaný subjekt je povinný sa zúčastniť začiatku kontroly. Ak tak
zo závažných dôvodov nemôže urobiť, musí to najneskôr dva dni pred určeným
termínom písomne oznámiť ÚRSO.
Kontrolu vykonávajú v zásade zamestnanci ÚRSO. V odôvodnených
prípadoch si však ÚRSO môže na kontrolu prizvať aj iné osoby. Pôjde o
špecialistov, resp. odborne spôsobilé osoby v oblasti, ktorá patrí do
predmetu kontroly.
Poverenie je pre zákonný začiatok
a výkon kontroly kľúčovým dokumentom. Podľa § 31 ods.5 zákona o regulácii
musí obsahovať:
a)
názov a sídlo alebo meno a bydlisko alebo
miesto podnikania kontrolovaného subjektu,
b)
názov a sídlo ÚRSO,
c)
mená a priezviská zamestnancov ÚRSO a
prizvaných osôb,
d)
predmet kontroly,
e)
kontrolované obdobie,
f)
dátum a miesto vyhotovenia poverenia.
Na poverení zároveň ÚRSO musí vyznačiť meno, priezvisko, funkciu a podpis
zamestnanca oprávneného na udelenie poverenia, a ak sa poverenie predkladá
v listinnej forme, musí obsahovať aj otlačok pečiatky ÚRSO.
Správne vymedzenie predmetu kontroly
v poverení je pre zákonnosť postupu ÚRSO veľmi dôležité. Zamestnanec ÚRSO je
povinný vymedzený predmet rešpektovať. V prípade, ak by chcel kontrolovať
skutočnosti nad rámec predmetu kontroly, ÚRSO musí najprv vydať písomný
dodatok k povereniu, ktorým pôvodný predmet kontroly rozšíri.
Dodatok k povereniu sa vydáva aj v prípade,
ak ÚRSO chce rozšíriť kontrolované obdobie alebo poveriť výkonom kontroly
ďalšieho zamestnanca, prípadne inú prizvanú osobu.
Po predložení poverenia zo strany ÚRSO v listinnej
forme je kontrolovaný subjekt povinný doplniť dátum predloženia poverenia a podpis
štatutárneho zástupcu, spolu s otlačkom pečiatky kontrolovaného subjektu.
Po tom, čo začala kontrola, má kontrolovaný subjekt
viaceré povinnosti. Jednou jednou z nich je poskytovanie súčinnosti
zamestnancom ÚRSO v rozsahu ich oprávnení. Porušenie povinnosti
kontrolovaného subjektu v rámci kontroly je správny delikt, za ktorý ÚRSO
ukladá pokutu v rozsahu od 500 EUR do 100 000 EUR.
V prvom rade, pokiaľ zamestnanec
ÚRSO má pochybnosti o svojej nezaujatosti v súvislosti s výkonom
kontroly, je povinný takúto skutočnosť bez zbytočného odkladu písomne oznámiť
predsedovi ÚRSO.
Zákon
o regulácii upravuje aj situáciu, kedy pochybnosti o nezaujatosti
zamestnanca ÚRSO má samotný kontrolovaný subjekt. Táto pochybnosť
o nezaujatosti však musí byť odôvodnená buď so zreteľom na vzťah
zamestnanca ÚRSO k predmetu kontroly, alebo ku kontrolovanému subjektu, alebo
k zamestnancom kontrolovaného subjektu. V tomto prípade môže
kontrolovaný subjekt podať proti účasti zamestnanca ÚRSO na kontrole písomné
námietky, a to predsedovi ÚRSO.
V oboch prípadoch rozhoduje predseda
ÚRSO v lehote do piatich pracovných dní. Proti rozhodnutiu o
námietkach sa nemožno odvolať (§ 32 ods. 4 zákona o regulácii).
Samotné podanie námietok zakladajúcich pochybnosti o nezaujatosti
zamestnancov ÚRSO nemá odkladný účinok. Avšak, zamestnanec ÚRSO, ktorého nezaujatosť posudzuje predseda ÚRSO, môže až do
jeho rozhodnutia vykonať pri kontrole len také úkony, ktoré nedovoľujú
odklad.
Rovnaký
režim pre posudzovanie nezaujatosti sa vzťahuje aj na prizvané osoby zo strany ÚRSO.
Zamestnanci ÚRSO majú oprávnenie vstúpiť do objektov, zariadení,
prevádzok či pozemkov. Kontrolovaný subjekt im musí zabezpečiť vhodné podmienky
na výkon kontroly. ÚRSO však pritom musí rešpektovať právo nedotknuteľnosti obydlia
zaručené v čl. 21 Ústavy.
Oprávnenie vstupu môže ÚRSO uplatniť nielen voči kontrolovanému subjektu,
ale aj voči subjektu či osobe, ktorá na základe zmluvy alebo splnomocnenia s kontrolovaným
subjektom vykonáva jeho činnosti. Z daných činnosti potom plynú tejto
osobe práva a povinnosti, ktoré by inak prislúchali kontrolovanému
subjektu. Tieto činnosti musia bezprostredne súvisieť s predmetom kontroly.
Zamestnanci ÚRSO taktiež môžu požadovať od kontrolovaného subjektu,
prípadne od osoby popísanej v predchádzajúcom odseku, aby im
v primeranej lehote poskytli dokumenty potrebné na výkon kontroly. Týmito
dokumentmi môžu byť: doklady, originály dokladov, iné písomnosti, vyjadrenia či informácie, a to aj
také, ktoré sú uložené v elektronickej forme. ÚRSO z nich môže vyhotovovať
kópie a výpisy alebo vyžadovať ich úradne overené preklady do slovenského
jazyka.
Tieto údaje môžu zamestnanci ÚRSO odobrať aj mimo priestorov
kontrolovaného subjektu. O odobratí originálov dokumentov však musia vydať
potvrdenie a chrániť ich pred stratou, zničením, poškodením a zneužitím.
Napokon, ak už originály dokladov nie sú potrebné na ďalší výkon kontroly, sú
povinní vrátiť ich tomu, komu boli odňaté. Naopak, povinnosťou kontrolovaného
subjektu je potvrdiť zamestnancom ÚRSO vrátenie týchto dokumentov.
Zamestnanci ÚRSO majú zachovávať mlčanlivosť o skutočnostiach,
o ktorých sa dozvedeli pri výkone kontroly, pokiaľ tejto povinnosti neboli
zbavení. Zároveň však platí, že ak zistia nedostatky, ktoré patria do
kompetencie iného orgánu, tieto nedostatky mu oznámia.
Kontrolovaný subjekt má právo sa počas kontroly písomne vyjadrovať ku
kontrolným zisteniam.
Ak pri kontrole neboli zistené nedostatky, zamestnanci ÚRSO vypracujú záznam
o výsledku vykonanej kontroly.
Ak kontrola zistila nedostatky, zhotovuje sa protokol o výsledku
vykonanej kontroly (ďalej len „protokol“). V ďalšom texte sa
sústredíme na tento menej priaznivý variant.
ÚRSO v protokole opíše preukázané kontrolné zistenia a uvedie
aj vyjadrenia kontrolovaného subjektu k nim. Prílohou protokolu sú
písomnosti a doklady, ktoré preukazujú kontrolné zistenia.
Ďalšie náležitosti protokolu sú bližšie uvedené v § 35 ods. 1 zákona
o regulácii.
Zamestnanci
ÚRSO sú povinní oboznámiť kontrolovaný subjekt s protokolom. Zákon
zároveň ukladá kontrolovanému subjektu povinnosť zúčastniť sa takéhoto oboznámenia
s protokolom.
Po oboznámení kontrolovaného
subjekt s protokolom ho zamestnanci ÚRSO požiadajú, aby v určenej
primeranej lehote predložil svoje písomné vyjadrenie ku kontrolným zisteniam.
V tomto vyjadrení by mal Regulovaný subjekt dôkladne predniesť všetky
svoje pripomienky a argumenty, ktoré v súvislosti s výkonom
kontroly chce ÚRSO adresovať. Obvykle ide o najkomplexnejší
a najrozsiahlejší úkon kontrolovaného subjektu v rámci kontroly.
Zákon o regulácii uvádza, že pokiaľ toto vyjadrenie spochybňuje samotné
kontrolné zistenia, považuje sa dané podanie za tzv. námietky.
Upozorňujeme na to, že tieto námietky je treba odlíšiť od námietok zaujatosti
podľa § 32 zákona o regulácii, ktoré sme popisovali vyššie.
ÚRSO má povinnosť tieto námietky riadne preveriť.
Pokiaľ ÚRSO dôjde k záveru, že námietky sú dôvodné, a teda
jeho kontrolné zistenia neboli správne, pripraví dodatok k protokolu,
ktorý sa stane súčasťou protokolu.
Pokiaľ však ÚRSO vyhodnotí námietky ako neopodstatnené, toto svoje
stanovisko písomne zdôvodní a oznámi kontrolovanému subjektu, a to najneskôr do
termínu prerokovania protokolu.
Po podaní vyjadrenia k protokolu a vyhodnotenia prípadných
námietok nasleduje fáza prerokovania protokolu.
V praxi sa niekedy toto záverečné „prerokovanie protokolu“ (§ 35
ods. 5 zákona o regulácii) zamieňa s „oboznámením sa s protokolom“ (§
33 ods. 2 písm. d) zákona o regulácii). Ide pritom o dva rôzne úkony,
ktoré nastávajú v rôznych fázach výkonu kontroly. Zjednodušene možno
povedať, že ich predeľuje podanie vyjadrenia, resp. námietok voči protokolu zo
strany regulovaného subjektu.
Zamestnanci ÚRSO sú povinní vyzvať kontrolovaný subjekt na prerokovanie
protokolu. Kontrolovaný subjekt má zase povinnosť zúčastniť sa takéhoto prerokovania.
Ak to však zo závažných dôvodov nemôže, je povinný to najneskôr dva dni pred
určeným termínom písomne oznámiť ÚRSO.
ÚRSO je povinný prerokovať s kontrolovaným subjektom protokol,
vrátane jeho súčastí (prípadne aj dodatku k protokolu, ak bol vyhotovený).
Z prerokovania protokolu zamestnanci ÚRSO vyhotovia zápisnicu. Táto
zápisnica musí obsahovať najmä:
a)
dátum oboznámenia kontrolovaného subjektu s
protokolom,
b)
dátum prerokovania protokolu,
c)
mená a priezviská osôb prítomných na
prerokovaní protokolu a ich vlastnoručné podpisy,
d)
opatrenia uložené ÚRSO na odstránenie a
nápravu nedostatkov zistených pri vykonávaní kontroly vrátane
lehoty určenej na odstránenie a nápravu nedostatkov zistených pri vykonávaní
kontroly,
e)
potvrdenie kontrolovaného subjektu o vrátení originálov
dokladov a písomností poskytnutých na vykonanie kontroly.
Samotná kontrola je ukončená až podpísaním zápisnice o prerokovaní
protokolu kontrolovaným subjektom (alebo podpísaním záznamu, ak sa
nezistili nedostatky).
ÚRSO následne odovzdá kontrolovanému subjektu protokol (prípadne dodatok
k protokolu) a zápisnicu o prerokovaní protokolu.
Pri ukončení kontroly elektronicky je kontrola skončená doručením
doručenky o prevzatí protokolu a následne zápisnice o prerokovaní protokolu
(prípadne doručením doručenky o prevzatí záznamu).
Protokol sa považuje za prerokovaný aj vtedy, ak sa kontrolovaný subjekt
odmietne oboznámiť s protokolom, nedostaví sa na prerokovanie protokolu bez
predchádzajúceho písomného informovania ÚRSO, alebo sa vyhýba prerokovaniu
protokolu, odmietne sa písomne k nemu vyjadriť alebo podpísať zápisnicu o
prerokovaní protokolu. Túto skutočnosť vyznačí zamestnanec ÚRSO v zápisnici o
prerokovaní protokolu.
Najlepšia alternatíva pre kontrolovaný subjekt je, ak kontrola nenašla
žiadne pochybenia a ÚRSO vyhotovil záznam z kontroly.
V prípade, ak ÚRSO vyhotovil z kontroly protokol,
v ktorom konštatoval nedostatky, môže zároveň ÚRSO uložiť kontrolovanému
subjektu opatrenia na odstránenie a nápravu nedostatkov a stanoviť
lehotu na ich vykonanie. Preskúmanie ich plnenia môže byť predmetom ďalšej
kontroly.
V závislosti od konkrétnych zistení v kontrole môže ÚRSO začať
pokutové konanie, v ktorom za zistené nedostatky uloží kontrolovanému
subjektu pokutu. Konanie o uložení pokuty môže ÚRSO začať len do jedného roka
odo dňa, keď zistil, že došlo k správnemu deliktu, najneskôr však do piatich
rokov odo dňa, keď k nemu došlo.
Kontrolné zistenia môžu byť tiež základom pre začatie iných
administratívnych konaní zo strany ÚRSO.
Nemožno opomenúť, že proti kontrole, resp. jej výsledným materiálom
a uloženým opatreniam je možné brániť sa (za splnenia zákonných podmienok)
správnou žalobou na súde. Tento krok je vhodné posúdiť s ohľadom na
konkréte okolnosti toho-ktorého prípadu.
Jozef
Hudák vyštudoval právo na Univerzite Komenského v Bratislave. Ako advokát a partner v Poláček
& Partners sa dnes zaoberá vecnou reguláciou a zastupovaním klientov
v konaniach pred Úradom pre reguláciu sieťových odvetví. Okrem toho poskytuje
poradenstvo v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a inovácií v sektore
energetiky. O týchto témach pravidelne publikuje a prednáša na energetických
konferenciách. Medzinárodný rebríček The Legal 500 ho zaradil medzi
kľúčových slovenských advokátov v oblasti energetiky.