Do podateľne Národnej rady SR bol krátko pred veľkonočnými
sviatkami doručený vládny návrh zákona, ktorý má novelizovať viacero
energetických predpisov. Vybrali sme z neho 10 zmien, ktoré by mohli zaujímať
prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav (MDS) a prevádzkovateľov nadväzujúcich
distribučných sietí, do ktorých je pripojených menej ako 100 000 odberných
miest, resp. lokálnych distribučných sietí (LDS).
Návrh novely, ako aj aktuálny legislatívny proces, nájdete na tomto odkaze.
Podľa návrhu novely má ÚRSO
získať novú právomoc, a to kontrolovať uplatnenie cien určených nariadením
vlády podľa § 16a ods. 3 zákona o regulácii (t.j. pri vykonávaní krízovej
regulácie) a § 45j zákona o regulácii (t.j. zastropovanie cien elektriny
a plynu) (ust. § 9 ods. 1 písm. b) zákona o regulácii).
Návrh novely zároveň
ustanovuje, že ak regulovaný subjekt uplatní tieto ceny v rozpore s nariadením
vlády, dopustí sa správneho deliktu s možnosťou uloženia pokuty v rozmedzí
od 500 eur do 100 000 eur.
Podľa aktuálnej právnej úpravy
majú prevádzkovatelia MDS a prevádzkovatelia LDS povinnosť predkladať ÚRSO do
31. augusta posledného kalendárneho roka regulačného obdobia návrh ceny za
pripojenie do distribučnej sústavy, resp. siete (ust. § 14, ods. 5 písm. a)
zákona o regulácii a ust. § 14, ods. 5 písm. b) zákona o regulácii).
Návrh zákona túto povinnosť
navrhuje vypustiť, a to s cieľom znížiť administratívnu záťaž pre
prevádzkovateľov MDS a LDS. Tieto subjekty totižto pripájanie nevykonávajú
v takom rozsahu a v takej frekvencii ako prevádzkovatelia RDS, resp. SPP-D.
Nezaniká síce povinnosť, aby
dané subjekty disponovali cenou za pripojenie do sústavy alebo siete schválenou
alebo určenou ÚRSO. Bude však na ich rozhodnutí, kedy podajú návrh ceny.
Navrhuje sa, aby cenové
rozhodnutia pre regulované činnosti, ktorými sú dodávka elektriny a dodávka
plynu zraniteľným odberateľom, ktorí uzatvorili zmluvu o združenej dodávke
elektriny alebo plynu za cenu regulovanú ÚRSO, platili celé regulačné
obdobie a nie len jeden kalendárny rok.
Takýto dodávateľ je povinný
predložiť ÚRSO návrh ceny na prvý rok regulačného obdobia do 31. októbra
posledného kalendárneho roka regulačného obdobia.
V § 14 zákona o regulácii sa
navrhuje vypustenie odsekov 12 až 14, t.j. ustanovení upravujúcich
zverejňovanie údajov o ekonomicky oprávnených nákladoch vrátane rozsahu
investícií a primeranom zisku, ktoré sú započítané do určenej alebo schválenej
ceny aj pre regulované činnosti pripojenia, prístupu a distribúcie
elektriny.
Podľa dôvodovej správy je cieľom
tejto úpravy odbúravanie administratívy, pričom by naďalej malo byť zabezpečené
informovanie účastníkov trhu o vydaných cenových rozhodnutiach. ÚRSO zostáva
totiž zachovaná povinnosť uverejňovania právoplatných rozhodnutí ÚRSO na svojom
webovom sídle (ust. § 10 písm. f) druhého bodu zákona o regulácii).
Návrh zákona upravuje v § 29
ods. 1 písm. o) treťom bode zákona o regulácii povinnosť regulovaného
subjektu predkladať ÚRSO v rozsahu, spôsobom a v termínoch, ktoré určí úrad,
údaje o množstve spotreby elektriny a plynu podľa jednotlivých kategórií
odberateľov. Táto povinnosť sa dopĺňa tak, že k týmto údajom treba
predložiť aj vyčíslenia skutočných nákladov na zabezpečenie dodávky
elektriny a dodávky plynu podľa jednotlivých kategórií odberateľov.
Návrh
zákona mení definíciu zákonných pojmov „distribučná sústava“ a „miestna
distribučná sústava“. Pri oboch pojmoch navrhuje doplniť, že za vlastníctvo
distribučnej sústavy, resp. miestnej distribučnej sústavy sa nepovažuje
samostatné vlastnenie transformátora alebo časti elektrickej stanice.
Novela odôvodňuje túto zmenu zamedzením vytvárania účelových miestnych distribučných sústav, ktoré nemajú dostatočné elektroenergetické zariadenia. Takéto konanie môže byť diskriminačné voči ostatným účastníkom trhu v rámci cenotvorby.
Zákon
o energetike sa v § 17 navrhuje doplniť odsekom 22, ktorým sa zavedie
povinnosť pre dodávateľov elektriny a dodávateľov plynu zverejňovať cenníky
za dodávku elektriny a dodávku plynu nepodliehajúcej cenovej regulácii do
30. novembra na nasledujúci kalendárny rok a pravidelne ich
aktualizovať najmenej raz za tri mesiace, ak dôjde k zmene
nákladov na zabezpečenie dodávky elektriny alebo dodávky plynu pre koncových
odberateľov elektriny a koncových odberateľov plynu.
Zároveň
sa navrhuje zavedenie povinnosti dodávateľa elektriny alebo dodávateľaplynu informovať
ÚRSO o mieste zverejnenia cenníka.
V zmysle
návrhu zákona sa v § 17f zákona o energetike navrhujú upraviť ustanovenia
o obsahu vyúčtovacej faktúry.
V prvom rade sa navrhuje, aby vyúčtovacia faktúra obsahovala dodatočné informácie, a to:
Návrh
zákona však obsahuje aj negatívny výpočet údajov, ktoré nesmú byť uvádzané
na vyúčtovacej faktúre.
Vyúčtovacia
faktúra nemôže obsahovať iné údaje, ako tie, ktoré sú potrebné pre vyhotovenie
vyúčtovania za dodávku elektriny alebo vyúčtovania za dodávku plynu uvedené v §
17f ods. 9 a 10 zákona o energetike, ako ani údaje, ktoré by
spôsobili nejednoznačnosť a neprehľadnosť vyúčtovacej faktúry.
Cieľom
má byť ochrana spotrebiteľa pred nevyžiadanou reklamou, rôznymi doplnkovými
produktmi a ponukami, ktoré nie sú nevyhnutné a potrebné pre poskytovanie
regulovaných tovarov a služieb.
Návrh zákona ustanovuje v § 31 ods. 2 zákona o energetike dve nové povinnosti pre prevádzkovateľov distribučnej sústavy, a to:
Podľa
navrhovateľa sú tieto nové povinnosti reakciou na výsledky analýzy SEPS, ktorá
preukázala pozitívny vplyv pri vykonaní frekvenčných požiadaviek na výrobcov
elektriny (RETROFITU). Ide o požiadavky stanovené Nariadením Komisie (EÚ)
2016/631 zo 14. apríla 2016, ktorým sa stanovuje sieťový predpis pre požiadavky
na pripojenie výrobcov elektriny do elektrizačnej sústavy (Nariadenie RFG).
Uvedené
požiadavky je možné aplikovať na výrobcov elektriny len v prípade, ak sa
povinnosti pre výrobcov ohľadom frekvencie upravia zákonom. Cieľom úpravy je
definovať limity frekvencie pri výrobe elektriny, ktoré výrobca elektriny musí
dodržať. Výsledkom má byť, že prevádzkovateľ prenosovej sústavy nebude musieť
obstarávať dodatočný objem podporných služieb (odhad ročný 109 MW), čo bude mat
pozitívny vplyv na bezpečnosť sústavy a jej prevádzku, zníženie nákladov na
obstaranie podporných služieb a teda zníženie koncových cien odberateľov
elektriny (nižšia tarifa TSS).
Navrhuje
sa úprava, resp. doplnenie splnomocňovacieho ustanovenia pre ÚRSO v § 95 ods. 2
písm. m) zákona o energetike ohľadom vydania všeobecne záväzného právneho
predpisu, ktorým sa ustanovujú podmienky pripojenia a postup prevádzkovateľa
sústavy pri pripojení elektroenergetických zariadení a odberných elektrických
zariadení do sústavy.
Návrh zákona dopĺňa, že tento predpis ustanoví najmä:
Upozorňujeme, že návrh zákona používa pre vymenovanie podmienok exemplifikatívny výpočet, používajúc slovo „najmä“. Znamená to, že ÚRSO môže upraviť aj iné, návrhom zákona nepomenované podmienky pripojenia zariadení do sústavy.
Navrhované
znenie novely sa môže v legislatívnom procese meniť alebo dopĺňať. Finálne
znenie budeme sledovať. Ak nechcete, aby vám uniklo, prihláste sa na odber
nášho Monitoringu energetickej legislatívy.