V súvislosti so štandardmi kvality dodávky elektriny zákon upravuje viacero povinností. Ich nedodržanie je sankcionované pokutami. V tomto článku sa dozviete, na ktorých dodávateľov sa vzťahuje povinnosť vyhodnocovania a zverejňovania štandardov kvality. Na pokuty si však treba dávať pozor aj vtedy, ak dodávateľ nemá povinnosť ich vyhodnocovať.
Každý účastník trhu s elektrinou, ktorý vykonáva
prenos, distribúciu alebo dodávku elektriny, je povinný dodržiavať určitú
kvalitu týchto poskytovaných služieb.
Právnymi predpismi požadovaná kvalita prenosu, distribúcie
alebo dodávky elektriny je stanovená takzvanými štandardmi kvality. Tie
sú upravené vo vyhláške Úradu pre reguláciu sieťových odvetví č. 236/2016 Z. z.
ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny
a dodávky elektriny (ďalej len „vyhláška“).
V zmysle vyhlášky je dodávateľ elektriny povinný vyhodnocovať
štandardy kvality, a vyhodnotenie za predchádzajúci rok predložiť
Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) do konca februára. Teda
vyhodnotenie štandardov kvality za rok 2023 boli dodávatelia elektriny povinný
predložiť ÚRSO do konca februára 2024.
Dodávateľ elektriny je zároveň povinný toto vyhodnotenie
štandardov kvality za predchádzajúci rok zverejniť od konca februára, a
to počas 12 mesiacov. Zverejniť to môže buď na webovom sídle dodávateľa alebo
iným obvyklým spôsobom.
Pozrime sa bližšie na subjekt, na ktorého sa vzťahuje
povinnosť vyhodnocovať a zverejňovať štandardy kvality dodávky elektriny.
Keďže ide o štandardy kvality dodávky elektriny, predpoklad
je, že by sa mali vzťahovať na dodávateľa elektriny, však? V podstate áno.
Nie je to však až také jednoduché.
V prvom rade je potrebné zistiť, kto je vlastne dodávateľ
elektriny.
Dodávateľ elektriny je zákonom č. 251/2012 Z. z.
o energetike (ďalej len „zákon o energetike“) definovaný ako osoba,
ktorá má povolenie na dodávku elektriny.
Tu nám nedá neupozorniť na zákonnú nepresnosť, aj keď to nie
je podstatou tohto článku. Dodávateľom elektriny je nielen osoba, ktorá má
povolenie na dodávku elektriny, ale aj osoba, ktorá síce povolenie nemá, ale podniká
na základe potvrdenia o splnení oznamovacej povinnosti. Správne by tak mal
zákon za dodávateľa elektriny označovať osobu, ktorá má oprávnenie (nie
povolenie) na podnikanie v energetike na činnosť „dodávka elektriny“. To
však iba na okraj.
Čo presne predstavuje činnosť „dodávka elektriny“ definuje
tiež zákon o energetike. Uvádza, že dodávkou elektriny je predaj
elektriny.
Ak by sme chceli spojiť a zjednodušiť tieto pojmy, tak dodávateľom
elektriny je každý subjekt, ktorý elektrinu predáva a má povolenie (resp.
oprávnenie) na činnosť dodávka elektriny.
A tu sa dostávame k podstate veci.
Predať elektrinu sa dá totiž viacerými spôsobmi. Jedným
z nich je, že dodávateľ elektrinu predá koncovému odberateľovi elektriny.
Druhým spôsobom je, že dodávateľ predá elektrinu subjektu, ktorý nie je
koncovým odberateľom elektriny. Táto osoba elektrinu nakupuje na domácich alebo
zahraničných trhoch s elektrinou na účely jej ďalšieho predaja, a dodáva
ju iným účastníkom trhu. Napríklad aj dodávateľovi elektriny, ktorý ju už
následne predá koncovému odberateľovi elektriny. V praxi sa takýto subjekt
zvykne označovať aj ako obchodník s elektrinou. Stále je však považovaný
za dodávateľa elektriny, pretože elektrinu predáva.
Dodávka elektriny je teda zákonný pojem, ktorý v sebe
subsumuje (aj keď nepozorovane) dve činnosti: predaj elektriny koncovým
odberateľom a predaj elektriny iným účastníkom trhu.
Vráťme sa však k povinnosti vyhodnocovať štandardy
kvality dodávky elektriny. Vyhláška jasne stanovuje, že povinnosť dodržiavať
a vyhodnocovať štandardy kvality dodávky elektriny sa vzťahuje iba na
dodávateľa elektriny, ktorý dodáva elektrinu koncovým odberateľom elektriny.
Prečo sa potom v praxi bežne deje, že ÚRSO začína pokutové
konanie aj voči dodávateľovi elektriny, ktorý nedodáva elektrinu koncovým
odberateľom elektriny? A to aj napriek tomu, že povinnosť vyhodnocovať
štandardy kvality sa naňho nevzťahuje?
Vysvetlenie je potrebné hľadať vo vyhláške a zákone
o regulácii (zákon č. 250/2012 Z. z.).
Vyhláška ustanovuje, že v prípade, ak regulovaný
subjekt v predchádzajúcom roku nevykonával dodávku elektriny koncovým
odberateľom elektriny, je povinný túto skutočnosť oznámiť ÚRSO do
konca februára príslušného roka. Toto oznámenie môže vykonať v listinnej alebo
elektronickej podobe.
Čo sa však stane, ak regulovaný subjekt má vydané
povolenie na dodávku elektriny a zároveň neoznámil do konca februára ÚRSO,
že nevykonával dodávku elektriny koncovým odberateľom elektriny?
V takomto prípade ÚRSO automaticky predpokladá, že
takáto osoba dodávala elektrinu aj koncovým odberateľom elektriny, čiže mala
povinnosť vyhodnocovať štandardy kvality dodávky elektriny a tie do konca
februára zverejniť a predložiť ÚRSO. Porušenie tejto povinnosti je
kvalifikované ako správny delikt podľa § 36 ods. 1 písm. l) zákona o regulácii,
za ktorý ÚRSO uloží pokutu od 500 eur do 100 000 eur.
Ak ste teda dodávateľom elektriny, na ktorého sa
vyhodnocovanie štandardov kvality dodávky elektriny nevzťahuje (pretože ste
nedodávali elektrinu koncovým odberateľom elektriny), nezabudnite na zákonnú
povinnosť oznámiť túto skutočnosť ÚRSO do konca februára každého roka.
To však nie je všetko.
Upozorňujeme ešte na jednu zákonnú medzeru, ktorá môže
takémuto dodávateľovi elektriny privodiť pokutové konanie aj
v prípade, keď ÚRSO (v zmysle vyhlášky) oznámil, že v predchádzajúcom roku
nedodával elektrinu koncovým odberateľom elektriny.
Regulované subjekty totiž majú povinnosť vykonávať
regulovanú činnosť, na ktorú majú vydané povolenie alebo potvrdenie
o splnení oznamovacej povinnosti. Ak túto regulovanú činnosť
v predchádzajúcom roku nevykonávali, musia túto skutočnosť oznámiť ÚRSO do
konca februára príslušného roka. Inak im bude uložená pokuta v rozmedzí od
500 eur do 100 000 eur za spáchanie správneho deliktu podľa § 36 ods. 1 písm.
x) zákona o regulácii.
ÚRSO si tak môže oznámenie dodávateľa o nedodávaní
elektriny koncovým odberateľom v minulom roku vyložiť aj tak, že
takýto dodávateľ vlastne nevykonával regulovanú činnosť, na ktorú má vydané
oprávnenie. A keďže túto skutočnosť neoznámil ÚRSO, dopustil sa správneho
deliktu.
„Recept“ na zabránenie začiatku pokutového konania
v tomto prípade v právnych predpisoch nenájdete. Bol vytvorený praxou
ÚRSO. A ten je nasledovný.
Ak ste dodávateľom elektriny a v minulom roku ste
nedodávali elektrinu koncovým odberateľom elektriny, do konca februára
príslušného roka oznámte túto informáciu ÚRSO.
Zároveň ÚRSO oznámte, že v minulom roku ste
vykonávali regulovanú činnosť v súlade s oprávnením na podnikanie na činnosť „dodávka elektriny“, a to predajom elektriny iným
účastníkom trhu ako koncovým odberateľom elektriny. Toto oznámenie môžete
urobiť súčasne alebo aj v samostatných dokumentoch.
Týmto spôsobom by ste sa mali úspešne vyhnúť začatiu pokutového konania za (ne)vyhodnocovanie štandardov kvality dodávky elektriny.