Zmena je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za mesiac január 2023.
Do popredia dávame predovšetkým prijatie
viacerých nariadení vlády SR, ktorými sa napríklad ustanovujú (i)
maximálne ceny a výšky taríf v rámci dodávky energií pre vybraných
odberateľov, (ii) výšky stropov trhových príjmov pri predaji elektriny z
vybraných zdrojov (resp. palív), (iii) pevné ceny elektriny pre
stanovenie podpory elektriny vyrobenej z bioplynu, biomasy alebo VÚKVET
a iné. Zo strany ÚRSO došlo zároveň k vydaniu predbežného
opatrenia, v ktorom sa rozhodlo o výške TSS a TPS na rok 2023.
Taktiež upozorňujeme na výzvu MH SR
na predkladanie žiadostí o poskytnutie dotácie na pokrytie dodatočných nákladov
v dôsledku uplatňovania limitu nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla, ako
aj iné (vydané prípadne ešte len plánované) výzvy na predkladanie žiadosti
o poskytnutie finančnej pomoci.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac január 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309 / 2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250 / 2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251 / 2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321 / 2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609 / 2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490 / 2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 24 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18 / 2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278 / 2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236 / 2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4 / 2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284 / 2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212 / 2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599 / 2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270 / 2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416 / 2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202 / 2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č.657 / 2004Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č.248 / 2016Z. z.,ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č.277 / 2012Z. z.,ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č.328 / 2005Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č.283 / 2010Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č.151 / 2005Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č.152 / 2005Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č.15 / 2016Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č.240 / 2016Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla | nie |
Vyhláška MH SR č.308 / 2016Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č.14 / 2016Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny
vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v
uplynulom mesiaci.
■ V mesiaci január 2023 nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena
niektorého z vyššie sledovaných právnych predpisov.
Dňa 13.1.2023 bolo v Zbierke
zákonov SR pod č. 16/2023 Z. z. publikované nové nariadenie vlády Slovenskej republiky (ďalej len
„vláda SR“), a následne dňa 3.2.2023 aj nové nariadenie vlády SR č. 37/2023
Z. z.
Obe vyššie uvádzané nové
nariadenia menia a dopĺňajú nariadenie vlády
SR č. 465/2022 Z. z.,
ktorým sa ustanovujú:
(i)
maximálne ceny pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných
koncových odberateľov, a
(ii)
výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny.
O nariadení vlády SR č. 465/2022 Z. z. sme Vás
informovali v Monitoringu za mesiac december 2022.
Čo sa týka nariadenia vlády SR č. 16/2023 Z. z., toto bolo podľa
dôvodovej správy prijaté ako reakcia na stále pretrvávajúcu energetickú krízu a
jej negatívne dopady (predovšetkým) vo vzťahu k slovenským domácnostiam. Týmto nariadením vláda SR upravila postup
určenia maximálnej ceny elektriny alebo plynu (obsiahnutý v predošlom
nariadení vlády SR č. 465/2022 Z. z.) pre prípady, ak dodávateľ elektriny alebo
plynu nemal pre rok 2022
schválené regulované ceny elektriny pre malé podniky, resp. regulované ceny
plynu pre odberateľov v domácnosti.
Čo sa týka nariadenia vlády SR č. 37/2023 Z. z., toto špecifikuje text nariadenia č. 465/2022 Z. z. a zároveň zosúlaďuje postup pri určovaní výšky kompenzácie pre dodávateľa elektriny a dodávateľa plynu s nariadením vlády SR č. 19/2023 Z. z.
Nariadenie vlády SR č. 16/2023 Z. z. je účinné od 13.1.2023. Sprievodná dokumentácia spolu s dôvodovou správou
k nariadeniu je dostupná na tomto odkaze. Samotné nariadenie je dostupné TU.
Nariadenie vlády SR č. 37/2023 Z. z. je účinné od 3.2.2023. Sprievodná dokumentácia spolu s dôvodovou správou
k nariadeniu je dostupná na tomto odkaze a samotné nariadenie je dostupné TU.
Dňa 17.1.2023 bolo v Zbierke
zákonov SR bolo pod č. 19/2023 Z. z. uverejnené nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú maximálne
ceny (a podmienky ich uplatnenia) za časť:
(i)
regulovanej dodávky plynu pre koncových
odberateľov plynu v domácnosti a malých odberateľov plynu, a
(ii)
regulovanej dodávky elektriny pre malých
odberateľov elektriny.
Toto nariadenie bolo prijaté za
účelom riešenia problému rastúcich cien plynu a elektriny vrátane dopadov týchto
vysokých cien energií na odberateľov v domácnosti a na malých odberateľov.
Na základe prijatého nariadenia boli na rok 2023 ustanovené
tieto ceny:
V zmysle vyjadrení
Ministerstva hospodárstva SR prijatie tohto nariadenia má mať (okrem iného) za
následok, že pokiaľ malí odberatelia už dostali od svojho dodávateľa zálohové
faktúry vo vyššej sume ako určuje predmetné nariadenie vlády SR, takéto faktúry
budú dodávateľmi stornované a odberateľom budú zaslané nové zálohové
predpisy v súlade s cenami ustanovenými vyššie uvedeným nariadením.
Nariadenie vlády SR č. 19/2023 Z. z. je účinné od 18.1.2023.
Celá dokumentácia vrátane dôvodovej správy k nariadeniu je dostupná na tomto odkaze a samotné nariadenie je dostupné TU.
Dňa 3.2.2023 bolo
v Zbierke zákonov SR pod č. 39/2023 Z. z. zverejnené nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú pevné ceny elektriny pre stanovenie podpory elektriny
vyrobenej:
(i)
z bioplynu,
(ii)
z biomasy, alebo
(iii)
vysoko účinnou kombinovanou výrobou (ďalej len „VÚKVET“).
Predmetné nariadenie v rámci
krízovej regulácie v energetike tak týmto ustanovuje výšku pevnej ceny
elektriny pre stanovenie podpory elektriny:
Vyššie uvedené stanovenie
pevnej ceny elektriny pre stanovenie podpory elektriny sa nevzťahuje na výrobu
elektriny z VÚKVET zo
zemného plynu a čierneho uhlia, pre rok 2023.
Nariadenie vlády SR č. 39/2023 Z. z. je účinné od 3.2.2023.
Dôvodová správa k tomuto nariadeniu vrátane ďalšej sprievodnej
dokumentácie je dostupná na tomto odkaze. Nariadenie
č. 39/2023 Z. z. je dostupné TU.
V Zbierke zákonov SR bolo dňa
3.2.2023 pod č. 38/2023 Z. z. zverejnené nariadenie vlády SR, ktorým sa
v súvislosti s tzv. „odvodom z nadmerných príjmov výrobcov
elektriny“ ustanovuje:
(i)
spôsob určenia výšky nadmerného príjmu z predaja vyrobenej elektriny,
(ii)
strop trhového príjmu,
(iii)
náklad na odchýlku,
(iv)
rozsah informácií potrebných na monitorovanie a podávanie správ
Európskej komisii, a
(v)
pevné ceny elektriny pre stanovenie stropu trhového príjmu elektriny
vyrobenej z bioplynu, biomasy alebo VÚKVET.
Odvod z nadmerných príjmov
výrobcov elektriny bol do slovenského právneho poriadku zavedený novelou Zákona o energetike
(č. 433/2022 Z. z.), o ktorej sme Vás informovali v Monitoringu za mesiac december 2022.
Zatiaľ čo predmetná novela Zákona
o energetike (v ust. § 25a až § 25k) ustanovuje všeobecné pravidlá
pre uplatňovanie a správu odvodu z nadmerných príjmov výrobcov elektriny, predmetné
nariadenie vlády SR konkrétnejšie ustanovuje spôsob určenia výšky nadmerného
príjmu z predaja vyrobenej elektriny vrátane spôsobu preukazovania stropu trhového
príjmu získaného z predaja 1 MWh vyrobenej elektriny, určuje výšky stropov
trhového príjmu pre vymedzené zdroje a palivá a iné.
Nariadenie vlády SR č. 38/2023 Z. z. je účinné od 3.2.2023.
Dôvodová správa k nariadeniu je dostupná na tomto odkaze a samotné nariadenie je dostupné TU.
Ako sme Vás už informovali v našom poslednom monitoringu, Úrad pre
reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) ešte dňa 30.9.2022 predložil do
medzirezortného pripomienkového konania návrh na vydanie novej cenovej vyhlášky
v elektroenergetike. Nová cenová vyhláška má nahradiť doterajšiu cenovú
vyhlášku ÚRSO č. 18/2017 Z. z., podľa
ktorej sa postupovalo pri vykonávaní cenovej regulácie v 5. regulačnom období
(t.j. v rokoch 2017 až 2022).
Nová cenová vyhláška v elektroenergetike má ustanoviť novú cenovú
reguláciu v elektroenergetike, a to na 6. regulačné obdobie, pričom podľa
pôvodných plánov mala byť v účinnosti už od 1.1.2023 (až do 31.12.2027).
Nová cenová vyhláška v elektroenergetike bude upravovať rozsah a
spôsob vykonávania cenovej regulácie v elektroenergetike, rozsah, štruktúru a
výšku ekonomicky oprávnených nákladov, spôsob určenia výšky primeraného zisku,
postup a podmienky uplatňovania ceny, podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho
predkladania na celé regulačné obdobie.
Cenová
vyhláška sa naďalej nachádza v štádiu vyhodnotenia medzirezortného
pripomienkového konania a jej aktuálny stav možno sledovať na tomto odkaze.
Dôvodová správa spolu s návrhom novej cenovej
vyhlášky sú dostupné na tomto odkaze.
Dňa 16.1.2023 Organizátor krátkodobého trhu
s elektrinou (ďalej lej „OKTE“) na svojom webovom sídle informoval,
že ÚRSO na základe vydaného predbežného opatrenia „provizórne“ určil tarify
za poskytovanie systémových služieb (TSS) a za prevádzku systému (TPS), a
to na obdobie od 1.1.2023 do 31.12.2023.
Výška TSS narástla o cca 60 % na výšku 10,132
Eur/MWh a výška TPS v jednotlivých pásmach koncovej spotreby sa rok
2023 zvyšuje o cca 60 % v porovnaní s rokom 2022.
Podľa tohto rozhodnutia (predbežného opatrenia) sa
postupuje pri uplatňovaní cien od 1.1.2023 do 31.12.2023, ak ÚRSO toto
predbežné opatrenie nezruší po pominutí dôvodov, pre ktoré bolo vydané, alebo
nevydá vo veci príslušné cenové rozhodnutie.
Predbežné opatrenie ÚRSO č.: 0008/2023/E-PR zo dňa
30.12.2022 vydané pre regulovaný subjekt OKTE je dostupné TU.
ÚRSO na svojom webovom sídle
upozornilo výrobcov elektriny o ich
povinnosti poskytovať ÚRSO podľa § 27
ods. 2 písm. r) Zákona o energetike každoročne do 30. mája údaje za predchádzajúci rok, očakávané údaje v
prebiehajúcom roku a plánované údaje na nasledujúci rok o výrobe elektriny vo vlastnom zariadení na výrobu elektriny, vlastnej
spotrebe vyrobenej elektriny pri výrobe elektriny, ostatnej vlastnej spotrebe
elektriny a dodávke vlastnej vyrobenej elektriny.
Tlačivo pre účely povinného
hlásenia údajov výrobcami elektriny, aktualizované a doplnené o položku SK
NACE kód je dostupné TU.
Vyplnené hlásenie je každý
výrobca elektriny povinný zaslať elektronicky na e-mailovú adresu ÚRSO: hlasenia@urso.gov.sk a zároveň písomne poštou
na adresu sídla ÚRSO.
Viac k oznamu ÚRSO sa
dočítate TU.
Ministerstvo hospodárstva SR
(ďalej len „MH SR“) vyhlásilo dňa 9.1.2023 výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie
dotácie na pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku uplatňovania limitu nárastu
schválenej alebo určenej ceny tepla z kapitoly MH SR.
Prostredníctvom danej výzvy poskytne MH SR dotácie na
pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku uplatňovania limitu nárastu schválenej
alebo určenej ceny tepla počas roka 2023, vďaka čomu sa majú zabezpečiť
stabilné dodávky tepla pre všetkých koncových odberateľov tepla v bytových
objektoch, a to prostredníctvom pokrytia rozdielu medzi cenou tepla
schválenou alebo určenou ÚRSO a cenou tepla, ktorú určila vláda SR svojím
nariadením.
Výzva určuje, že oprávneným žiadateľom dotácie je
regulovaný subjekt (dodávateľ tepla), ktorý dodáva teplo koncovým odberateľom v
bytových objektoch a ktorému ÚRSO na prvý rok regulačného obdobia začínajúceho
1. januárom 2023 schválil alebo určil cenu cenovým rozhodnutím.
Vykonávanie výzvy upresňuje manuál MH SR pre dodávateľov
tepla v súvislosti s vykonávaním predmetného nariadenia vlády SR, ktorým sa
ustanovuje limit nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla, ktorý je dostupný
TU.
Lehota na predkladanie žiadostí
o túto dotáciu je určená do 31.12.2023.
Finančné zdroje vyčlenené pre
danú výzvu predstavujú sumu vo výške 394,8 mil. EUR.
Predmetná výzva MH SR je zverejnená TU.
Viac informácií k poskytnutiu
danej dotácie sa dočítate TU.
MH SR zverejnilo na svojom
webovom sídle všeobecný prehľad jednotlivých vládou SR prijatých
opatrení a nariadení, ktoré boli schválené pre jednotlivé subjekty, či už
domácnosti, zraniteľných odberateľov alebo podnikateľov, nazvaný ako Prehľad pomoci pre elektrinu, plyn a teplo.
Daný prehľad MH SR je dostupný na tomto odkaze.
Viac k tlačovej správe MH
SR k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
MH SR dňa 10.1.2023 informovalo o svojich aktivitách v boji
s vysokými cenami energií pre domácnosti, verejný sektor a podnikateľské
subjekty na Slovensku v minulom roku 2022 a o plánoch pomoci na
rok 21023.
MH SR konkrétne informovalo, že
v roku 2022 vyhlásilo prvú výzvu vo výške 40 mil. EUR na pomoc v boji
s vysokými cenami energií pre energeticky náročné podniky, ktorá bola
vyplatená 138 firmám. Následne MH SR vyhlásilo v zmysle
schémy pomoci 2.1 Dočasného krízového rámca Európskej komisie výzvu pre všetky
subjekty vykonávajúce hospodársku činnosť. Koncom roka zaslalo MH SR Európskej komisii ďalšiu schému pomoci
tzv. 2.4 v zmysle Dočasného krízového rámca Európskej komisie. Európska
komisia dňa 31.1.2023 oznámila MH SR schválenie tejto schémy štátnej pomoci.
Vďaka schválenému rozpočtu na rok 2023 by malo MH SR pokračovať
v príprave viacerých kompenzácií pre podnikateľov aj v priebehu roka
2023.
MH SR na svojom webovom sídle avizuje vyhlásenie novej
výzvy v mesiaci február 2023. Podľa slov MH SR bude pripravovaná výzva určená
pre malé, stredné a veľké podniky. Konkrétne by daná výzva mala byť
pokračovaním pomoci v zmysle schémy pomoci 2.1. Oproti pôvodnej výzve by
mala byť nová výzva rozšírená, a to o pomoc menším odberateľom elektriny mimo
domácností s celkovým ročným odberom elektriny za predchádzajúci rok najviac 30
000 kWh a odberateľom plynu mimo domácností s celkovým ročným odberom plynu za
predchádzajúci rok najviac 100 000 kWh.
Vyhlásenie ďalšej výzvy plánuje MH SR aj na prelome
mesiacov marec a apríl 2023. Predmetná výzva by mala byť určená pre energeticky
náročné podniky, ktoré spĺňajú kritériá ustanovené Zákonom o podpore
(zákon č. 309/2009 Z. z.) a Vyhláškou MH SR č. 106/2019 Z. z..
Bližšie informácie
k správe MH SR sa dočítate na tomto odkaze.
ÚRSO prostredníctvom svojho
webového sídla zverejnil informáciu o aktualizácii usmernenia pre
dodávateľov a odberateľov tepla. Uvedená aktualizácia zohľadňuje zmenu
nariadenia vlády SR o regulovaných cenách tepla zo dňa 29.12.2022.
Vláda SR koncom roka 2022 schválila zmenu pôvodného
nariadenia č. 464/2022 Z. z., ktorým sa ustanovuje limit nárastu
schválenej alebo určenej ceny tepla, a určila, že koncovým odberateľom v
bytových objektoch stúpne jednozložková hodnota maximálnej ceny tepla od
1.1.2023 o maximálne 20 eur/MWh (vrátane DPH) v porovnaní s naposledy
schválenou alebo určenou ÚRSO pre rok 2022.
Uvedené tak v praxi
znamená, že výrobcovia a dodávatelia tepla sú povinní pri fakturácii ceny za
dodané teplo do bytových objektov postupovať v zmysle platného znenia
nariadenia vlády SR č. 464/2022 Z. z. a neuplatňovať si voči uvedeným koncovým
odberateľom ceny tepla schválené alebo určené od 01.01.2023 rozhodnutím ÚRSO.
Predmetom uvedeného naradenia vlády SR však nie regulované ceny tepla za dodávku
tepla zo systémov centrálneho zásobovania teplom (CZT) pre ďalšie skupiny
odberateľov, ktoré by sa mali uplatňovať na základe maximálnej ceny
tepla stanovenej v rozhodnutí ÚRSO. Uvedené však nevylučuje to, aby si teplárenské
spoločnosti voči svojim odberateľom uplatnili aj také ceny tepla, ktoré sú
nižšie ako maximálne regulované.
Detailnejšie informácie ÚRSO o regulovaných cenách tepla
na rok 2023 sú zverejnené na tomto odkaze.
Znenie nariadenia vlády č. 464/2022 Z. z. (účinné od
29.12.2022) je dostupné TU.
Ministerstvo životného
prostredia Slovenskej republiky (ďalej len „MŽP“) zverejnilo informáciu o predložení historicky
prvého klimatického zákona do medzirezortného pripomienkového
konania.
MŽP uvádza, že SR by mala vďaka klimatickému zákonu vstúpiť
do éry tzv. uhlíkovej neutrality.
Návrh klimatického zákon obsahuje konkrétne klimatické
ciele pre sektory mimo európskeho systému obchodovania s emisiami (EÚ
ETS), určuje povinnosti a zodpovednosť jednotlivých ministerstiev
v oblasti plnenia týchto cieľov na základe sektorových klimatických
plánov, ustanovuje vznik Rady pre klimatickú zodpovednosť, zavádza tiež inštitút
klimatickej žaloby, ustanovuje systém s mechanizmom reportovania údajov ako aj
prípadné sankcie za neposkytnutie týchto údajov.
Návrh klimatického zákona sa
aktuálne nachádza v štádiu medzirezortného pripomienkového konania.
Viac informácií ku klimatickému zákonu sa dočítate TU.
Monitoring za mesiac január 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.