Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

20 FEBRUÁR 2025

Novinky v energetike za január 2025

 

autor článku

Tomáš Siskovič

SENIORNÝ ADVOKÁT

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac január 2025.

Účinnosť nadobudli novely cenových vyhlášok v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva, tepelnej energetiky, novela zákona o energetike, ako aj novely pravidiel pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinoupravidiel pre fungovanie vnútorného trhu s plynom.

Rovnako upozorňujeme aj na nové legislatívne povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v sektore energetiky.

Novinkou sú aj špecifikácie a výzvy Envirofondu SIEA. Zverejnené boli tiež usmernenia MH SR ku kompenzáciám a dotáciám cien energií pre rok 2025.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac január 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.

Prajeme vám príjemné čítanie!

1.          ČO SA ZMENILO?

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZEnie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o reguláciinie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetikenie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnostinie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynunie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budovnie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou)nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom)nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavynie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činnostínie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukciínie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenianie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZEnie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetikenie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetikenie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľomnie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektrinynie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky teplanie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladovnie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtunie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetikenie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľanie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektrinynie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji teplanie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplomnie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vodynie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci január 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy

2.     MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Nová ohlasovacia povinnosť voči NBÚ pre prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v sektore energetiky

Od 1. januára 2025 nadobudla účinnosť novela zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti (ďalej len „Zákon o kybernetickej bezpečnosti“), ktorá implementuje smernicu NIS 2.

Nová legislatíva zavádza povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v zákonom vymedzených oblastiach (napr. v oblasti energetiky kam spadajú služby v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike  atď.).  

Ak do tejto kategórie patríte, musíte napríklad:

  • zaviesť bezpečnostné opatrenia na riadenie kybernetických rizík;
  • splniť požiadavky na detekciu a riešenie kybernetických incidentov
  • určiť manažéra kybernetickej bezpečnosti a mnohé iné.

Ak sa identifikujete ako prevádzkovateľ základnej služby, máte povinnosť ohlásiť sa Národnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) do 60 dní odo dňa začatia poskytovania služieb, resp. 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti nového znenia Zákona, teda najneskôr do 3. marca 2025.  V opačnom prípade môže NBÚ uložiť pokutu až do výšky 500 000 EUR. Po vašom oznámení NBÚ rozhodne o tom, či vašu spoločnosť zapíše alebo nezapíše do registra prevádzkovateľov základnej služby. 

Bližšie informácie ohľadom novej ohlasovacej povinnosti nájdete v našom článku Nové povinnosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti: Ste prevádzkovateľom základnej služby?

     ÚRSO zverejnil prehľad základných zmien pre odberateľov v nových vyhláškach o pravidlách trhu

ÚRSO dňa 13.1.2025 uverejnil na svojom webovom sídle prehľad základných zmien účinných od 1.1.2025 vo vyhláške ÚRSO  č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“) a vyhláške ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s plynom“).

         Zmena pravidiel trhu s elektrinou z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:

  • stransparentnenie zverejňovania dostupnej kapacity pre pripojenie výrobcov elektriny prevádzkovateľmi regionálnych distribučných sústav,
  • doplnenie postupu evidencie závislých odberateľov elektriny aj pre závislých odberateľov mimo domácnosti, čím sa zabezpečí, že závislí odberatelia elektriny mimo domácnosti, ktorí využívajú elektrinu na zabezpečenie základných životných funkcií fyzickej osoby alebo ťažko zdravotne postihnutej fyzickej osoby budú vždy informovaní o plánovanom prerušení distribúcie elektriny,
  • po novom bude tiež možné splniť podmienky pre zaradenie medzi závislých odberateľov elektriny v domácnosti aj čestným vyhlásením odberateľa elektriny, že na danom odbernom mieste žije závislý odberateľ elektriny, ak závislý odberateľ elektriny zároveň nie je odberateľom elektriny v domácnosti na tomto odbernom mieste,
  • úpravu procesov pri zmene dodávateľa elektriny, vďaka ktorým bude mať koncový odberateľ viac informácií o tomto procese a súčasne sa tak zabráni potenciálnemu blokovaniu zmeny dodávateľa elektriny pôvodným dodávateľom elektriny v prípade existencie pohľadávok.

         Zmena pravidiel trhu s plynom z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:

  • upravenie podrobností k tzv. „samoodpočtom“, odpočtu meradla na odbernom mieste koncovým odberateľom plynu a nahlásení stavu meradla prevádzkovateľovi distribučnej siete v dostatočnej lehote,
  • komplexnosť informácií vo vyúčtovaní dodávky plynu (vyúčtovacej faktúre) platnej od 1. 1. 2025,
  • úpravu procesov pri zmene dodávateľa plynu, vďaka ktorým bude mať koncový odberateľ viac informácií o tomto procese, vrátane možnosti zrýchleného procesu pri zmene dodávateľa od 1.1. 2026, ktorý umožňuje vykonať technický proces zmeny dodávateľa plynu v ktorýkoľvek pracovný deň do 24 hodín od podania žiadosti o zmenu dodávateľa plynu.

Viac k danej správe sa dočítate na tomto odkaze.

     ÚRSO informuje o hlavných zmenách pre odberateľov v nových cenových vyhláškach

Dňa 1.1.2025 nadobudli účinnosť nové cenové vyhlášky v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva, aj tepelnej energetiky.

ÚRSO dňa 10.1.2025 uverejnil na svojom webovom sídle prehľad najzásadnejších zmien v rámci cenových vyhlášok pre bežných spotrebiteľov.

Vyhláška ÚRSO č. 402/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike (ďalej len “cenová vyhláška v elektroenergetike”) prináša:

  • oslobodenie spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome od platby tarify za prevádzkovanie systému elektriny vyrobenej a spotrebovanej bez využitia distribučnej sústavy,
  • úpravu výpočtu ceny za pripojenie zariadenia na výrobu elektriny alebo zariadenia na uskladňovanie elektriny bez existujúceho odberného miesta, čo nebolo doteraz legislatívne riešené.

Vyhláška ÚRSO č. 390/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej len „cenová vyhláška v plynárenstve“) prináša:

  • pre domácnosti nižšie ceny za dodávku tepla, vzhľadom ku skutočnosti, že určenie maximálnej ceny za služby obchodníka pri dodávke plynu koncovému odberateľovi plynu na výrobu tepla a dodávku tepla bude transparentné a na základe trhových faktorov s predpokladom postupnej eliminácie neprehľadných neprimeraných cien, ktoré sa mohli uplatňovať pri dodávke plynu výrobcom tepla.

Vyhláška č. 393/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. (ďalej len „cenová vyhláška v tepelnej energetike“) prináša:

  • zmenu v regulácii maximálnej výšky ceny zemného plynu na výrobu tepla a dodávku tepla pre zmluvy o dodávke plynu a zmluvy o združenej dodávke plynu na výrobu tepla uzatvorené od 1. 1. 2025. ÚRSO akceptovanou pre cenu tepla bude maximálna cena za služby obchodníka na výrobu a dodávku tepla pre zmluvy uzatvorené medzi výrobcom tepla (koncovým odberateľom plynu) a dodávateľom plynu najviac vo výške, ktorá je súladná s vyhláškou č. 390/2024 Z.z.,
  • precizovanie pojmu „prepojený podnik“ a súčasne nahradenie tohto pojmu kvôli jednoznačnému výkladu v praxi pojmom „previazaný podnik“. Úprava ustanovenia sa týka regulovaných subjektov, ktoré koexistujú v tzv. reťazci dodávateľov tepla a položky primeraný zisk.

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

     Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu

Dňa 17.1.2025 bol Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo legislatívneho procesu: LP/2024/618).

Cieľom predkladaného návrhu zákona je:

  • znížiť administratívnu záťaž zjednodušením procesu registrácie pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí sú už registrovaní ako platitelia dane,
  • v nadväznosti na elektronizáciu komunikácie medzi jednotlivými subjektmi a správcom dane zrušiť povinnosť preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii,
  • prispôsobiť právnu úpravu zdieľania elektriny aktuálnym trendom v oblasti energetickej politiky,
  • vypustiť osobitné ustanovenie pre stlačený zemný plyn § 39a, pretože súčasne platná smernica Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny v platnom znení nerozlišuje daňovú diferenciáciu pre stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG). Predmetom dane by bol zemný plyn ako taký, a to bez ohľadu na to, či sa ako pohonná látka alebo palivo bude používať v stlačenej forme ako (CNG) alebo v skvapalnenej forme ako (LNG).

Tento zákon má nadobudnúť účinnosť 1.5.2025 okrem čl. I bodov 1 až 49, 51 až 53, čl. II bodu 3 a čl. III bodov 1 až 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1.7.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý je v štádiu rozhodovania predsedu NR SR, možno sledovať na tomto odkaze a tiež TU.

     Výzva MoF – 3/2025 na podporu investícií na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov energie, a na podporu vysoko účinnej kogenerácie

Dňa 15.1.2025 Enviromentálny fond (ďalej len „Envirofond“)  zverejnil na svojom webovom sídle informáciu, že vyhlasuje výzvu MoF – 3/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov energie a na podporu vysoko účinnej kogenerácie.

Predmetná výzva vrátane príloh a dokumentov je dostupná TU.

Poskytovateľom pomoci podľa tejto schémy je Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP SR“) a vykonávateľom je Envirofond.

Príjemcom pomoci (žiadateľom) je podnik v zmysle článku 107 ods. 1 ZFEÚ, t. j. subjekt, vykonávajúci hospodársku činnosť, ktorému sa poskytuje pomoc na realizáciu oprávnených projektov podľa tejto schémy bez ohľadu na jeho právne postavenie, spôsob financovania a bez ohľadu na to, či dosahuje zisk. Hospodárskou činnosťou sa pritom rozumie každá činnosť spočívajúca v ponuke tovarov a/alebo služieb na trhu. Pomoc podľa tejto schémy je možné poskytnúť podnikom vo všetkých veľkostných kategóriách.

Odhadovaný rozpočet tejto výzvy je pre celé obdobie 2024 - 2026 vo výške 350 miliónov eur.

Pre žiadateľov o poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu k výzve MoF - 3/ 2025 je na webovom sídle Envirofondu zverejnená príručka, dostupná TU.

Žiadatelia majú zároveň možnosť zúčastniť sa online webinára – školenia pre žiadateľov, ktorý sa uskutoční dňa 18.2.2025 od 9:15 do 13:30 hod prostredníctvom platformy MS TEAMS. Pre účasť na online webinári je potrebné prihlásenie prostredníctvom tohto registračného formulára.

Bližšie informácie k výzve MoF – 3/2025 sa dozviete na tomto odkaze.

     Výzva MoF – 4/2025 na podporu investícií na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov

Dňa 28.1.2025 Envirofond uverejnil informáciu o vyhlásení výzvy MoF – 4/ 2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov.

Výzva MoF – 4/ 2025 vrátane všetkých relevantných príloh a dokumentov je k dispozícii TU.

Znenie samotnej výzvy je dostupné TU.

Cieľom danej podpory sú investície do aktivít a opatrení zameraných na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov s dôrazom na ochranu ovzdušia.

Alokácia pre danú výzvu je stanovená vo výške 200 mil. eur.

Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty štátnej správy a ostatné subjekty verejnej správy špecifikované vo výzve.

Termín uzavretia hodnotiaceho kola 1 je stanovený na 30.4.2025.

Envirofond súčasne pozýva žiadateľov na online webinár – školenie, ktoré sa uskutoční dňa 11.3.2025 od 9.15 do 12.00 hod na platforme MS TEAMS. Pre účasť na seminári je potrebná registrácia prostredníctvom tohto registračného formulára.

Ďalšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.

     Výzva SIEA zameraná na podporu zníženia energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách

Dňa 13.1.2025 vyhlásila Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu zníženia energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách (kód: PSK-SIEA-007-2024-ITI-EFRR). Výzva je určená pre projekty integrovanej územnej investície.

Znenie výzvy spolu s prílohami je dostupné TU.

Cieľom je zlepšenie energetickej hospodárnosti a obnova verejných budov, ako aj podpora inštalácie zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.

Celkovo je zo zdrojov Európskej únie vyčlenených 148 036 180 eur.

Táto výzva je určená pre verejný sektor. O nenávratné finančné prostriedky môžu žiadať samosprávne kraje, mestá, obce, ako aj ich príspevkové a rozpočtové organizácie v rámci celého Slovenska.

Jednou z podmienok je, že celkové oprávnené výdavky na projekt musia byť vyššie ako 201 000 eur a musí byť schválený vo forme Projektového zámeru Radou partnerstva alebo Kooperačnou radou udržateľného mestského rozvoja (UMR). Obnovená budova zároveň musí dosiahnuť plánovanú úsporu primárnej energie minimálne 30 %.

Pre záujemcov o podporu je pripravený aj informačný seminár, ktorý sa uskutoční 13.2.2025 v Bratislave (viac TU).

Viac informácií k danej výzve nájdete na tomto odkaze a tiež TU.

     Zoznam činností, na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 a predpokladaný termín zverejnenia

Na webovom sídle Envirofondu bol ku dňu 29.1.2025 zverejnený aktualizovaný zoznam činností, na ktoré bude možné predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 spolu s predpokladaným termínom zverejnenia.

Zoznam aktualizovaný k 29.1.2025 je dostupný TU.  

     Oznámenie MH SR k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle zverejnilo oznámenie k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu.

Predmetné oznámenie MH SR je k dispozícii TU.

V zmysle oznámenia má dodávateľ povinnosť od 1.1.2025 v cenách za služby súvisiace s distribúciou plynu použiť distribučné tarify určené v oznámení, pričom variabilné sadzby a sadzby za krytie strát sa posudzujú v súčte podľa tabuľky uvedenej v oznámení.

Prevádzkovateľ distribučnej siete (ďalej len „PDS“) bude za domácnosti a vybranú skupinu zraniteľných odberateľov uplatňovať voči dodávateľom plynu sadzby uvedené v tabuľke podľa oznámenia. Zároveň bude PDS za domácnosti a vybraných zraniteľných odberateľov kompenzovaný za rozdiel sadzieb podľa rozhodnutia ÚRSO č. 0025/2025/P a sadzieb podľa tabuľky, a to:

  • za cenu za dennú distribučnú kapacitu na súhrnom vstupnom bode a to podľa vstupnej kapacity pre domácnosti a pre vybranú skupinu
  • zraniteľných odberateľov podľa údajov nahlásených dodávateľom plynu,
  • za cenu súčtu variabilnej sadzby a sadzby za krytie strát v distribučnej sieti podľa distribuovaného množstva plynu,
  • za fixnú sadzbu za mesiac podľa počtu odberných miest,
  • za cenu za dennú distribučnú kapacitu na odbernom mieste podľa hodnoty zmluvne dohodnutej dennej distribučnej kapacity.

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

     Usmernenie MH SR k úhrade rozdielu ceny tepla pre rok 2025 v zmysle nariadenia vlády SR č. 382/2024 Z. z.

Dňa 13.12.2024 schválila Vláda SR, s účinnosťou od 1.1.2025, nariadenie vlády SR č. 382/2024, ktorým sa ustanovuje maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla na rok 2025 a podmienky jej uplatnenia (ďalej len „nariadenie č. 382/2024“).

Nariadenie č. 382/2024 je dostupné TU.

MH SR v súlade s § 1 odsek 5) nariadenia č. 382/2024 vydalo Usmernenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky na poskytovanie úhrady dodávateľom tepla v súvislosti s dodávkou tepla pre koncových odberateľov tepla v bytových budovách, zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a študentských domovoch realizovanou v roku 2025 (ďalej len „usmernenie MH SR“).

Usmernenie MH SR je dostupné TU.

Usmernenie MH SR určuje podrobnosti mechanizmu pre priebežné vyplácanie úhrady rozdielu ceny tepla pre rok 2025 a je záväzné pre všetkých dodávateľov tepla, ktorí požiadajú o úhradu rozdielu medzi cenou tepla schválenou alebo určenou ÚRSO a cenou tepla určenou nariadením č. 382/2024.

Bližšie informácie vrátane ďalších relevantných dokumentov sú dostupné na tomto odkaze.

     Usmernenie MH SR na poskytovanie kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovanou v roku 2025

MH SR na svojom webovom sídle zverejnilo usmernenie z januára 2025 ku poskytovaniu kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovanou v roku 2025.

Predmetné usmernenie MH SR je dostupné TU.

Dané usmernenie vydalo MH SR s cieľom naplniť nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu na rok 2025 a podmienky ich uplatnenia (ďalej len „nariadenie č. 384/2024“).

Nariadenie č. 384/2024 je k dispozícii TU.

Bližšie informácie k poskytnutiu kompenzácie sa dozviete na tomto odkaze.  

     OKTE vyhodnotil verejnú konzultáciu zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní systému EDC

Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 23.1.2025 na svojom webovom sídle zverejnil oznam, že v čase od 9.1.2025 do 19.1.2025 prebiehala verejná konzultácia ku zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre informačný systém EDC (ďalej len „TŠVD“).

Avizovaná zmena súvisela s doplnením časového vymedzenia správ AGR 17 až AGR 19.

OKTE vo svojom ozname informuje, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili účastníci trhu, a tým pádom neboli vznesené ani žiadne pripomienky.

Zmena TŠVD EDC na verziu 1.32 je dostupná 
TU
Termín nasadenia do prevádzky je 
19.3.2025..

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

     OKTE informuje o povinnosti nahlasovania algoritmického obchodovania

Dňa 14.1.2025 OKTE zverejnil na svojom webovom sídle upozornenie, že na základe otvoreného listu od ACER (dostupný TU) existuje povinnosť pre účastníkov trhu využívajúcich algoritmické obchodovanie nahlásiť túto skutočnosť v centralizovanom európskom registri účastníkov veľkoobchodného trhu s energiou (CEREMP).

Viac k registrácii účastníkov trhu a aktualizácii údajov (CEREMP) možno zistiť TU.

OKTE pripomína, že táto nahlasovacia povinnosť účastníkov trhu vznikla 7.5.2024.

Viac k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze.

     OKTE informuje o vyhodnotení verejnej konzultácie zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní ISOZE

Dňa 13.1.2025 OKTE oznámil, že od 31.12.2024 do 10.1.2025 prebiehala verejná konzultácia k pripravovaným zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre informačný systém zúčtovateľa podpory OZE a KVET -  ISOZE (ďalej len „TŠVD OZE“).

Plánovaná zmena súvisela s doplnením podpory viacerých základov dane a sadzieb DPH v prípade opravných vyhodnotení výkupu.

OKTE uvádza, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili účastníci trhu, a teda neboli vznesené žiadne pripomienky. Zmena TŠVD OZE na verziu v1.2 je dostupná TU.

Predpokladaný termín nasadenia do prevádzky je 11.03.2025..

Bližšie informácie sú dostupné TU.

     ÚRSO informuje, že nevidí dôvod na dodatočné náklady pre výrobcov tepla

ÚRSO dňa 31.1.2025 na svojom webovom sídle zverejnil svoju reakciu na situáciu, v rámci ktorej viacerí výrobcovia tepla v SR obdržali oznámenie od dodávateľa plynu SPP, a.s. ohľadne dodatočných prepravných nákladov, ktoré vznikli v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného plynu z Ruska do SR cez územie Ukrajiny od 1.1.2025.

Podľa informácií v oznámení dodávateľa plynu o uplatnení ceny za služby, ktoré súvisia s prepravou plynu podľa prepravnej trasy z nemeckého obchodného bodu THE, dodatočné náklady na prepravu plynu od 1.1.2025 vznikli v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného plynu cez územie Ukrajiny, ktorej účinnosť sa skončila k 31.12.2024 a následného zastavenia toku zemného plynu cez vstupný bod Veľké Kapušany. Pre zabezpečenie dostatočného množstva zemného plynu pre spotrebiteľov plynu prišlo ku zmene medzinárodných prepravných trás zemného plynu, konkrétne z pôvodnej prepravnej trasy na prepravnú trasu z nemeckého obchodného bodu THE.

ÚRSO vo svojej reakcii k uvedenému oznámeniu dodávateľa plynu uvádza, že dodávateľ plynu by mal regulovanému subjektu preukázať zodpovedajúcu výšku nákladov na prepravu plynu spojenú so zmenou prepravnej trasy plynu v súlade s § 19 ods. 7 vyhlášky ÚRSO č. 208/2023 Z. z.,  ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete, ako aj zdokladovať, že nákup plynu na zabezpečenie dodávky plynu pre regulovaný subjekt sa uskutočňuje prostredníctvom nemeckého obchodného bodu THE.

Podľa slov predsedu ÚRSO však ÚRSO od začiatku roku 2025 nezaznamenal toky plynu cez vstupné body prepravnej siete, ktoré by preukazovali, že nákup plynu sa uskutočňuje prostredníctvom prepravnej trasy z nemeckého obchodného bodu THE, teda ÚRSO k 31.1.2025 nezistil výraznú zmenu ekonomických parametrov, z ktorých sa vychádzalo pri určení ceny alebo schválení ceny v cenovom konaní, a teda nezistil dôvod na zmenu vydaného cenového rozhodnutia.

Viac k správe ÚRSO sa dozviete TU.

     ÚRSO informuje, že začal cenové konania v teple

Začatie cenových konaní je reakciou ÚRSO na zníženie cien zemného plynu na burzách koncom roka 2024. Podľa slov ÚRSO začatie cenových konaní má za cieľ znížiť domácnostiam variabilnú zložku ceny tepla v odôvodnených prípadoch, už počas roka 2025 bez toho, aby museli čakať na zúčtovanie v marci/apríli roka 2026.ÚRSO dňa 21.1.2025 na svojom webovom sídle informoval, že začal z vlastnej iniciatívy cenové konania v teple.

Začatie cenových konaní je reakciou ÚRSO na zníženie cien zemného plynu na burzách koncom roka 2024. Podľa slov ÚRSO začatie cenových konaní má za cieľ znížiť domácnostiam variabilnú zložku ceny tepla v odôvodnených prípadoch, už počas roka 2025 bez toho, aby museli čakať na zúčtovanie v marci/apríli roka 2026.

ÚRSO vo svojej správe uvádza, že z vlastného podnetu oslovil 173 dodávateľov tepla s tým, či a ako sa im bude meniť cena zemného plynu na výrobu tepla na rok 2025 a či títo dodávatelia plánujú podať na ÚRSO žiadosť o zmenu ceny tepla. Následne, u tých oslovených dodávateľov tepla, ktorí budú mať výrazne nižšiu nákupnú cenu zemného plynu na výrobu tepla na rok 2025 v porovnaní s rokom 2024 a neplánovali žiadať ÚRSO o zmenu ceny tepla na rok 2025, ÚRSO začal cenové konania z vlastného podnetu už koncom roka 2024. Takéto cenové konania o zmene ceny tepla na rok 2025 iniciované ÚRSO  sú aktuálne rozpracované u 14 regulovaných subjektov.

ÚRSO plánuje pokračovať v cenových konaniach z vlastného podnetu aj naďalej. Jednotlivé cenové rozhodnutia ÚRSO následne zverejní na svojom webovom sídle.

Viac k danej správe sa dočítate na tomto odkaze

     ÚRSO opäť aktualizoval zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov

ÚRSO ku dňu 23.1.2025 opätovne aktualizoval zoznam výrobcov elektriny  podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o podpore“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.

Zoznam ÚRSO aktualizovaný ku dňu 23.1.2025 je dostupný TU.

Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 zákona o podpore, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.

Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.

Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.  

     SEPS buduje novú diaľkovo riadenú elektrickú stanicu na západnom Slovensku  

SEPS na svojom webovom sídle dňa 15.1.2025 uverejnila informáciu, že buduje v Senici na západnom Slovensku diaľkovo riadenú elektrickú stanicu (ESt) 400/110 kV.

SEPS uvádza, že výstavba novej ESt súvisí s prechodom z napäťovej úrovne 220 kV na napäťovú úroveň 400 kV, pričom prispeje k zvýšeniu bezpečnosti prenosovej sústavy a stability dodávok elektrickej energie v regióne západného Slovenska v budúcnosti.

V týchto dňoch sa na mieste uskutočňuje inštalácia nového 400/110 kV transformátora T401 s výkonom 350 MVA. Ten nahradí zariadenie, ktoré obyvateľom Senice a okolia slúžilo viac ako 40 rokov. Existujúca 220 kV rozvodňa s transformátorom T201 je postupne demontovaná a na jej mieste vyrastie nová 400 kV rozvodňa. Areál elektrickej stanice v Senici sa v rámci výstavby rozšíri.

Viac k danej správe sa dočítate TU.


Monitoring za mesiac január 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom. 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články