20 FEBRUÁR 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac január 2025.
Účinnosť nadobudli novely cenových vyhlášok v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva,
tepelnej energetiky, novela
zákona o energetike, ako aj novely pravidiel pre fungovanie vnútorného
trhu s elektrinou a pravidiel pre fungovanie vnútorného trhu
s plynom.
Rovnako
upozorňujeme aj na nové legislatívne povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a
kritických služieb v sektore energetiky.
Novinkou sú aj špecifikácie a výzvy Envirofondu a SIEA. Zverejnené boli tiež usmernenia MH SR ku kompenzáciám a dotáciám cien energií
pre rok 2025.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac január 2025,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej
legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré
boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke
zákonov SR neboli v mesiaci január 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.
Od 1. januára 2025
nadobudla účinnosť novela zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti
(ďalej len „Zákon o kybernetickej bezpečnosti“), ktorá implementuje
smernicu NIS 2.
Nová legislatíva zavádza
povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a kritických
služieb v zákonom vymedzených oblastiach (napr. v oblasti
energetiky kam spadajú služby v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej
energetike atď.).
Ak do tejto kategórie patríte, musíte napríklad:
Ak sa identifikujete ako prevádzkovateľ základnej služby, máte povinnosť ohlásiť sa Národnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) do 60 dní odo dňa začatia poskytovania služieb, resp. 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti nového znenia Zákona, teda najneskôr do 3. marca 2025. V opačnom prípade môže NBÚ uložiť pokutu až do výšky 500 000 EUR. Po vašom oznámení NBÚ rozhodne o tom, či vašu spoločnosť zapíše alebo nezapíše do registra prevádzkovateľov základnej služby.
Bližšie informácie
ohľadom novej ohlasovacej povinnosti nájdete v našom článku Nové povinnosti v
oblasti kybernetickej bezpečnosti: Ste prevádzkovateľom základnej služby?
ÚRSO dňa 13.1.2025 uverejnil na svojom
webovom sídle prehľad základných zmien účinných od 1.1.2025 vo vyhláške ÚRSO č.
207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie
vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku
prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah
obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa
sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“) a vyhláške ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie
vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa
siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú
súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení neskorších
predpisov (ďalej len „pravidlá
trhu s plynom“).
Zmena pravidiel trhu s elektrinou z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:
Zmena pravidiel trhu s plynom z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:
Viac k danej správe sa dočítate na
tomto odkaze.
Dňa 1.1.2025 nadobudli účinnosť nové cenové vyhlášky
v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva, aj tepelnej energetiky.
ÚRSO dňa 10.1.2025 uverejnil na svojom webovom sídle prehľad najzásadnejších zmien v rámci cenových vyhlášok pre bežných spotrebiteľov.
Vyhláška ÚRSO č. 402/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike (ďalej len “cenová vyhláška v elektroenergetike”) prináša:
Vyhláška ÚRSO č. 390/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej len „cenová vyhláška v plynárenstve“) prináša:
Vyhláška č. 393/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. (ďalej len „cenová vyhláška v tepelnej energetike“) prináša:
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 17.1.2025 bol Národnej rade Slovenskej republiky
(ďalej len „NR SR“) doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
609/2007 Z. z. o spotrebnej dani
z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z.
o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení
neskorších predpisov (ďalej len „zákon
o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony
(číslo legislatívneho procesu: LP/2024/618).
Cieľom predkladaného návrhu zákona je:
Tento zákon má
nadobudnúť účinnosť 1.5.2025 okrem čl. I
bodov 1 až 49, 51 až 53, čl. II bodu 3 a čl. III bodov 1 až 4, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1.7.2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý je
v štádiu rozhodovania predsedu NR SR, možno sledovať na
tomto odkaze a tiež TU.
Dňa 15.1.2025 Enviromentálny fond (ďalej len „Envirofond“)
zverejnil
na svojom webovom sídle informáciu, že vyhlasuje výzvu MoF – 3/2025 na
predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na
projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na výrobu energie z obnoviteľných
zdrojov energie a na podporu vysoko účinnej kogenerácie.
Predmetná výzva vrátane príloh a dokumentov je
dostupná TU.
Poskytovateľom pomoci podľa tejto schémy je
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP SR“) a vykonávateľom je Envirofond.
Príjemcom pomoci (žiadateľom) je podnik v zmysle článku 107 ods. 1 ZFEÚ, t. j.
subjekt, vykonávajúci hospodársku činnosť, ktorému sa poskytuje pomoc na
realizáciu oprávnených projektov podľa tejto schémy bez ohľadu na jeho právne
postavenie, spôsob financovania a bez ohľadu na to, či dosahuje zisk.
Hospodárskou činnosťou sa pritom rozumie každá činnosť spočívajúca
v ponuke tovarov a/alebo služieb na trhu. Pomoc podľa tejto schémy je
možné poskytnúť podnikom vo všetkých veľkostných kategóriách.
Odhadovaný rozpočet tejto výzvy je pre celé obdobie
2024 - 2026 vo výške 350
miliónov eur.
Pre žiadateľov o poskytnutie finančných
prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu k
výzve MoF - 3/ 2025 je na webovom sídle Envirofondu zverejnená príručka, dostupná TU.
Žiadatelia majú zároveň možnosť zúčastniť sa online webinára – školenia pre žiadateľov, ktorý sa uskutoční dňa 18.2.2025 od 9:15 do
13:30 hod prostredníctvom
platformy MS TEAMS. Pre účasť na online webinári je potrebné prihlásenie
prostredníctvom tohto registračného
formulára.
Bližšie informácie k výzve MoF – 3/2025 sa
dozviete na
tomto odkaze.
Dňa 28.1.2025 Envirofond uverejnil informáciu
o vyhlásení výzvy MoF – 4/ 2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie
finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov
Modernizačného fondu na
podporu investícií na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich
verejných budov.
Výzva MoF – 4/ 2025 vrátane všetkých relevantných
príloh a dokumentov je k dispozícii TU.
Znenie samotnej výzvy je dostupné TU.
Cieľom danej podpory sú investície do aktivít a
opatrení zameraných na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich
verejných budov s dôrazom na ochranu ovzdušia.
Alokácia pre danú výzvu je stanovená vo výške 200 mil. eur.
Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty štátnej správy a ostatné subjekty
verejnej správy špecifikované vo výzve.
Termín uzavretia hodnotiaceho kola 1 je stanovený na
30.4.2025.
Envirofond súčasne pozýva žiadateľov na online webinár – školenie, ktoré sa uskutoční dňa 11.3.2025 od 9.15 do
12.00 hod na platforme MS
TEAMS. Pre účasť na seminári je potrebná registrácia prostredníctvom tohto registračného
formulára.
Ďalšie informácie sú dostupné na
tomto odkaze.
Dňa
13.1.2025 vyhlásila Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“)
výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu zníženia energetickej
náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách (kód: PSK-SIEA-007-2024-ITI-EFRR).
Výzva je určená pre projekty integrovanej územnej investície.
Znenie výzvy spolu
s prílohami je dostupné TU.
Cieľom je zlepšenie energetickej
hospodárnosti a obnova verejných budov, ako aj podpora inštalácie
zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.
Celkovo je zo zdrojov Európskej únie
vyčlenených 148 036 180 eur.
Táto výzva je určená pre verejný sektor.
O nenávratné finančné prostriedky môžu žiadať samosprávne kraje, mestá,
obce, ako aj ich príspevkové a rozpočtové organizácie v rámci
celého Slovenska.
Jednou z podmienok
je, že celkové oprávnené výdavky na projekt musia byť vyššie ako 201 000 eur a musí byť schválený vo forme Projektového zámeru
Radou partnerstva alebo Kooperačnou radou udržateľného mestského rozvoja (UMR).
Obnovená budova zároveň musí dosiahnuť plánovanú úsporu primárnej energie minimálne 30 %.
Pre záujemcov o
podporu je pripravený aj informačný
seminár, ktorý sa
uskutoční 13.2.2025 v Bratislave (viac TU).
Viac informácií
k danej výzve nájdete na
tomto odkaze a tiež TU.
Na webovom sídle
Envirofondu bol ku dňu 29.1.2025 zverejnený aktualizovaný zoznam činností, na ktoré bude možné
predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 spolu s predpokladaným termínom
zverejnenia.
Zoznam
aktualizovaný k 29.1.2025 je dostupný TU.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
(ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle zverejnilo oznámenie k
nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú
výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných
vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu.
Predmetné
oznámenie MH SR je k dispozícii TU.
V zmysle
oznámenia má dodávateľ
povinnosť od
1.1.2025 v cenách za služby súvisiace s distribúciou plynu použiť distribučné
tarify určené v oznámení, pričom variabilné sadzby a sadzby za krytie strát sa
posudzujú v súčte podľa tabuľky uvedenej v oznámení.
Prevádzkovateľ distribučnej siete (ďalej len „PDS“) bude za domácnosti a vybranú skupinu zraniteľných odberateľov uplatňovať voči dodávateľom plynu sadzby uvedené v tabuľke podľa oznámenia. Zároveň bude PDS za domácnosti a vybraných zraniteľných odberateľov kompenzovaný za rozdiel sadzieb podľa rozhodnutia ÚRSO č. 0025/2025/P a sadzieb podľa tabuľky, a to:
Viac k danej téme sa dočítate na
tomto odkaze.
Dňa 13.12.2024 schválila Vláda SR, s účinnosťou
od 1.1.2025, nariadenie
vlády SR č. 382/2024, ktorým sa
ustanovuje maximálna
cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla na
rok 2025 a podmienky jej uplatnenia (ďalej len „nariadenie č. 382/2024“).
Nariadenie č. 382/2024 je dostupné TU.
MH SR v
súlade s § 1 odsek 5) nariadenia č.
382/2024 vydalo Usmernenie
Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky na poskytovanie úhrady
dodávateľom tepla v súvislosti s dodávkou tepla pre koncových odberateľov tepla
v bytových budovách, zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra
sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a
sociálnej kurately a študentských domovoch realizovanou v roku 2025 (ďalej
len „usmernenie MH SR“).
Usmernenie MH SR je dostupné TU.
Usmernenie
MH SR určuje podrobnosti mechanizmu pre priebežné vyplácanie úhrady
rozdielu ceny tepla pre rok 2025 a je záväzné pre všetkých dodávateľov
tepla, ktorí požiadajú o úhradu rozdielu medzi cenou tepla schválenou
alebo určenou ÚRSO a cenou tepla určenou nariadením č. 382/2024.
Bližšie informácie vrátane ďalších
relevantných dokumentov sú dostupné na
tomto odkaze.
MH SR na svojom
webovom sídle zverejnilo usmernenie z januára 2025 ku
poskytovaniu kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti
s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov
elektriny/plynu realizovanou v roku 2025.
Predmetné
usmernenie MH SR je dostupné TU.
Dané usmernenie vydalo MH SR s cieľom naplniť
nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z. z., ktorým sa
ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup
do prepravnej siete a prepravu plynu pre koncových odberateľov plynu v
domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných
zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky
plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre vybraných
zraniteľných odberateľov plynu na rok 2025 a podmienky ich uplatnenia (ďalej
len „nariadenie č. 384/2024“).
Nariadenie č. 384/2024 je k dispozícii TU.
Bližšie informácie k poskytnutiu
kompenzácie sa dozviete na tomto odkaze.
Organizátor
krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 23.1.2025 na
svojom webovom sídle zverejnil oznam, že v čase
od 9.1.2025 do 19.1.2025 prebiehala verejná konzultácia ku
zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre
informačný systém EDC (ďalej len „TŠVD“).
Avizovaná zmena
súvisela s doplnením časového vymedzenia správ AGR 17 až AGR 19.
OKTE vo svojom
ozname informuje, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili
účastníci trhu, a tým pádom neboli vznesené ani žiadne pripomienky.
Zmena TŠVD EDC na verziu 1.32 je dostupná TU.
Termín nasadenia do prevádzky je 19.3.2025..
Viac k danej
téme sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 14.1.2025 OKTE zverejnil na svojom webovom sídle
upozornenie, že na základe otvoreného listu od ACER (dostupný TU) existuje povinnosť pre účastníkov trhu využívajúcich algoritmické
obchodovanie nahlásiť túto skutočnosť v centralizovanom
európskom registri účastníkov veľkoobchodného trhu s energiou (CEREMP).
Viac k registrácii účastníkov trhu
a aktualizácii údajov (CEREMP) možno zistiť TU.
OKTE pripomína, že táto nahlasovacia
povinnosť účastníkov trhu vznikla 7.5.2024.
Viac k danému oznamu sa dočítate na
tomto odkaze.
Dňa 13.1.2025 OKTE oznámil, že
od 31.12.2024 do 10.1.2025 prebiehala verejná konzultácia k
pripravovaným zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov
trhu pre informačný systém zúčtovateľa podpory OZE a KVET - ISOZE (ďalej
len „TŠVD OZE“).
Plánovaná zmena súvisela
s doplnením podpory viacerých základov dane a sadzieb DPH v prípade
opravných vyhodnotení výkupu.
OKTE
uvádza, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili účastníci
trhu, a teda neboli vznesené žiadne pripomienky. Zmena TŠVD OZE na verziu v1.2
je dostupná TU.
Predpokladaný termín nasadenia do
prevádzky je 11.03.2025..
Bližšie
informácie sú dostupné TU.
ÚRSO dňa 31.1.2025 na svojom webovom sídle zverejnil
svoju reakciu na situáciu, v rámci ktorej viacerí výrobcovia tepla v SR
obdržali oznámenie od dodávateľa plynu SPP, a.s. ohľadne dodatočných prepravných
nákladov, ktoré vznikli v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného
plynu z Ruska do SR cez územie Ukrajiny od 1.1.2025.
Podľa
informácií v oznámení dodávateľa plynu o uplatnení ceny za služby, ktoré
súvisia s prepravou plynu podľa prepravnej trasy z nemeckého obchodného
bodu THE, dodatočné náklady na prepravu plynu od 1.1.2025 vznikli
v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného plynu cez územie
Ukrajiny, ktorej účinnosť sa skončila k 31.12.2024 a následného
zastavenia toku zemného plynu cez vstupný bod Veľké Kapušany. Pre zabezpečenie
dostatočného množstva zemného plynu pre spotrebiteľov plynu prišlo ku zmene
medzinárodných prepravných trás zemného plynu, konkrétne z pôvodnej prepravnej
trasy na prepravnú trasu z nemeckého obchodného bodu THE.
ÚRSO
vo svojej reakcii k uvedenému oznámeniu dodávateľa plynu uvádza, že
dodávateľ plynu by mal regulovanému subjektu preukázať zodpovedajúcu výšku nákladov na prepravu plynu
spojenú so zmenou prepravnej trasy plynu v súlade s § 19 ods. 7 vyhlášky ÚRSO
č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie
vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku
prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných
podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete, ako
aj zdokladovať, že nákup plynu na zabezpečenie dodávky plynu pre
regulovaný subjekt sa uskutočňuje prostredníctvom nemeckého obchodného bodu
THE.
Podľa
slov predsedu ÚRSO však ÚRSO od začiatku roku 2025 nezaznamenal toky plynu cez vstupné body prepravnej siete, ktoré
by preukazovali, že nákup plynu sa uskutočňuje prostredníctvom prepravnej trasy
z nemeckého obchodného bodu THE, teda ÚRSO k 31.1.2025 nezistil výraznú zmenu ekonomických parametrov, z ktorých sa vychádzalo pri určení ceny alebo
schválení ceny v cenovom konaní, a teda nezistil dôvod na zmenu vydaného cenového
rozhodnutia.
Viac
k správe ÚRSO sa dozviete TU.
Začatie cenových konaní je reakciou
ÚRSO na zníženie cien zemného plynu na burzách koncom roka 2024. Podľa slov
ÚRSO začatie cenových konaní má za cieľ znížiť domácnostiam variabilnú zložku
ceny tepla v odôvodnených prípadoch, už počas roka 2025 bez toho, aby
museli čakať na zúčtovanie v marci/apríli roka 2026.ÚRSO dňa 21.1.2025 na svojom webovom sídle
informoval, že začal
z vlastnej iniciatívy cenové konania v teple.
Začatie cenových konaní je reakciou
ÚRSO na zníženie cien zemného plynu na burzách koncom roka 2024. Podľa slov
ÚRSO začatie cenových konaní má za cieľ znížiť domácnostiam variabilnú zložku
ceny tepla v odôvodnených prípadoch, už počas roka 2025 bez toho, aby
museli čakať na zúčtovanie v marci/apríli roka 2026.
ÚRSO vo svojej správe uvádza, že
z vlastného podnetu oslovil 173 dodávateľov tepla s tým, či a ako sa im
bude meniť cena zemného plynu na výrobu tepla na rok 2025 a či títo dodávatelia
plánujú podať na ÚRSO žiadosť o zmenu ceny tepla. Následne, u tých oslovených
dodávateľov tepla, ktorí budú mať výrazne nižšiu nákupnú cenu zemného plynu na
výrobu tepla na rok 2025 v porovnaní s rokom 2024 a neplánovali žiadať ÚRSO o
zmenu ceny tepla na rok 2025, ÚRSO začal cenové konania z vlastného podnetu už
koncom roka 2024. Takéto cenové konania o zmene ceny tepla na rok 2025
iniciované ÚRSO sú aktuálne rozpracované
u 14 regulovaných subjektov.
ÚRSO plánuje pokračovať v cenových
konaniach z vlastného podnetu aj naďalej. Jednotlivé cenové rozhodnutia
ÚRSO následne zverejní na svojom webovom sídle.
Viac k danej správe sa dočítate na
tomto odkaze.
ÚRSO ku dňu 23.1.2025 opätovne aktualizoval zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b
ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a
vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(ďalej len „zákon o podpore“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných
nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných
nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po
splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.
Zoznam
ÚRSO aktualizovaný ku dňu 23.1.2025 je dostupný TU.
Výrobcovia
elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 zákona o podpore,
v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre
zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo
príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči
daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na
sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej
poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku
práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky
voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo
ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových
povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne
byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle
ÚRSO na
tomto odkaze.
SEPS na svojom
webovom sídle dňa 15.1.2025 uverejnila informáciu, že buduje v
Senici na západnom Slovensku diaľkovo riadenú elektrickú stanicu (ESt) 400/110
kV.
SEPS uvádza, že výstavba novej ESt súvisí
s prechodom z napäťovej úrovne 220 kV na napäťovú úroveň 400 kV,
pričom prispeje k zvýšeniu bezpečnosti prenosovej sústavy a stability
dodávok elektrickej energie v regióne západného Slovenska
v budúcnosti.
V týchto dňoch
sa na mieste uskutočňuje inštalácia nového 400/110 kV transformátora T401
s výkonom 350 MVA. Ten nahradí zariadenie, ktoré obyvateľom Senice
a okolia slúžilo viac ako 40 rokov. Existujúca 220 kV rozvodňa
s transformátorom T201 je postupne demontovaná a na jej mieste vyrastie
nová 400 kV rozvodňa. Areál elektrickej stanice v Senici sa v rámci
výstavby rozšíri.
Viac k danej
správe sa dočítate TU.
Monitoring
za mesiac január 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste
sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.
Zdieľať článok