Pozrite
si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac február 2024.
Do
pozornosti dávame predovšetkým návrh novely viacerých energetických predpisov.
Meniť sa má aj zákon o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie (zákon EIA).
Venujeme sa aj novým usmerneniam MH SR týkajúcim sa poskytovania kompenzácií dodávateľom a vybraným účastníkom trhu s elektrinou a plynom.
Prečítajte si aj nový článok Jozefa Hudáka, ktorý sa bližšie pozrel na aktuálnu problematiku uzatvárania PPA zmlúv v energetike (Power Purchase Agreement).
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac február 2024 si môžete
stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V
našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v
uplynulom mesiaci. V mesiaci február 2024 nebola v Zbierke zákonov SR
publikovaná žiadna zmena niektorého z vyššie sledovaných právnych
predpisov.
V elektronickej zbierke zákonov bol zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa niekoľko existujúcich zákonov z oblasti energetiky. Návrh zákona sa zameriava na zmenu zákona č. 250/2012 Z. z. o regulácii (ďalej len „zákon o regulácii“), zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o tepelnej energetike“), zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby (ďalej len „zákon o podpore OZE“) a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike (ďalej len „zákon o energetike“). Novelou zákona o regulácii by malo dôjsť k rozšíreniu právomocí a kontrolných kompetencií Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), s cieľom posilniť jeho postavenie a zintenzívniť výkon štátneho dozoru.
Okrem toho sa novelizuje aj oblasť cenovej regulácie, kde sa navrhuje rozšíriť cenovú reguláciu o prístup do zásobníka a uskladňovanie plynu, a určité zmeny nastanú aj v rámci procesných pravidiel v konaní o cenovej regulácii. Zmeny sa ďalej navrhujú aj pre dodávateľov energií, a to napríklad ohľadom základného rámca cenovej regulácie dodávky elektriny a plynu, ich oznamovacích/informačných povinností voči ÚRSO a odberateľom, ako aj ohľadom náležitostí vyúčtovacích faktúr za združenú dodávku energií a pod.
V zákone o tepelnej energetike sa navrhujú doplniť ustanovenia, ktoré upravujú odpojenie odberateľa alebo konečného spotrebiteľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa tepla. Zároveň má novela zabezpečiť, aby štátny dozor v tejto oblasti vykonával ÚRSO.
V zákone o podpore OZE sa dopĺňajú
ustanovenia týkajúce sa tzv. ostrovných zariadení, ktoré fungujú mimo
trhu s elektrinou. Aj v tomto prípade má ÚRSO prevziať kompetencie pri výkone
štátneho dozoru.
Zmeny v zákone o energetike sú
zamerané na posilnenie práv a ochrany spotrebiteľov v energetickom sektore.
Návrh dopĺňa ustanovenia týkajúce sa povinností vo všeobecnom hospodárskom
záujme a prechodu právomoci v oblasti štátneho dozoru na ÚRSO. Okrem toho sa
upravujú požiadavky na zariadenia na výrobu elektriny na základe kvantitatívnej
analýzy nákladov a prínosov, ako aj frekvenčné nastavenie týchto zariadení.
Navrhovaný zákon má nadobudnúť účinnosť 1. júla 2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
V súvislosti s (aktuálnymi) kompetenciami ÚRSO v kontrolnej činnosti dávame do pozornosti článok nášho kolegu, Jozefa Hudáka, s názvom ÚRSO a kontrola v sieťových odvetviach z decembra 2023, v ktorom sa bližšie venuje priebehu kontroly zo strany ÚRSO.
V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená predbežná informácia o pripravovanom návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete (ďalej len „Pravidlá trhu s plynom“).
V nových Pravidlách trhu s plynom by sa mali upraviť:
Podľa dostupných informácií je
predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania určený na apríl
2024.
Stav aktuálneho legislatívneho
procesu, ktorý sa nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, je
možné sledovať na tomto
odkaze.
V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená aj predbežná informácia k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy (ďalej len „Pravidlá trhu s elektrinou“).
Predložený návrh Pravidiel trhu s elektrinou by mal zohľadňovať zmeny na vnútornom trhu s elektrinou v nadchádzajúcom období, a to najmä:
Termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je predbežne stanovený na apríl 2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 1.3.2024 boli v elektronickej zbierke zákonov publikované predbežné informácie k pripravovaným vyhláškam, ktorými sa menia a dopĺňajú:
Cieľom jednotlivých vyhlášok je spresnenie definícií, doplnenie nových štandardov kvality a sprísnenie tých súčasných.
Novely jednotlivých vyhlášok si kladú za cieľ tiež odstrániť niektoré byrokratické prekážky a zvýšiť ochranu odberateľov.
Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania vyššie uvedených noviel vyhlášok je stanovený na jún 2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej informácie, je možno sledovať na tomto odkaze.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej informácie, je možné sledovať na tomto odkaze.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú
štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, ktorý sa
momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej
informácie, je možné sledovať na tomto
odkaze.
Dňa 15.2.2024 bol v
elektronickej zbierke zákonov zverejnený návrh pripravovaného zákona, ktorý upravuje
a rozširuje platný zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na
životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon EIA“).
Účelom navrhovaného
zákona je odstrániť tzv. goldplating (t.j. stav keď implementovaná slovenská
právna úprava ide nad rámec minimálnych
požiadaviek príslušných európskych predpisov), priblížiť sa k hlavnému cieľu smernice
č. 2011/92/EK o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov
na životné prostredie (ďalej len „smernica EIA“), ako aj zefektívniť
procesy súvisiace s hodnotením vplyvov – zisťovacie konanie, určenie rozsahu
hodnotenia a samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie – pri súčasnom
posilnení odbornej stránky posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti
v rozsahu definovanom v európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore.
Podľa dôvodovej správy
súčasný zákon o EIA bol schválený skoro pred 20 rokmi a bol novelizovaný viac
ako 20-krát, pričom najvýznamnejšie zmeny boli prijaté po schválení novej smernice
EIA a jej významnej revízii v roku 2014. Napriek tomu, že mnohé aspekty z
revidovanej smernice EIA boli implementované, novela zákona EIA nezohľadnila
jasné rozdelenie procesov spojených s posudzovaním vplyvov na životné
prostredie, ktoré boli stanovené v smernici EIA (konkrétne rozdelenie
zisťovacieho konania – screeningu, určenia rozsahu hodnotenia a samotného
procesu posudzovania vplyvov). Doteraz používaný a momentálne zastaraný model
uplatňovania týchto procesov v praxi bol viackrát príčinou neopodstatnených
prieťahov a stagnácie EIA procesov v Slovenskej republike.
Novela zákona EIA
preto navrhuje v súlade so smernicou EIA jednoznačné oddelenie procesu
zisťovacieho konania a určenia rozsahu hodnotenia od samotného procesu
posudzovania vplyvov na životné prostredie, s cieľom zjednodušiť a
znížiť počet súvisiacich procesných krokov a zároveň zaviesť presnejšiu
reguláciu požiadaviek na odbornosť osôb vykonávajúcich hodnotenie vplyvov s
cieľom priblížiť slovenskú právnu úpravu k európskej smernici EIA. Zákonodarca plánuje
v rovnakom duchu zmeniť a doplniť aj niektoré prílohy zákona EIA.
Aktuálny stav
legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu
vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, je možné sledovať na tomto odkaze.
Viac o tom, aké
konkrétne zmeny prinesie novela zákona EIA, sa môžete dočítať v našom článku, ako aj v Monitoringu
stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac február 2024.
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky
(ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle zverejnilo usmernenie na
poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s elektrinou a plynu v
súvislosti so stanovením maximálnej výšky taríf pre koncových odberateľov
elektriny a pre odberateľov plynu v roku 2024.
Cieľom usmernenia je naplniť nariadenie vlády
Slovenskej republiky č. 472/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf
pre koncových odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu.
Vydané usmernenie je záväzné pre účastníkov trhu
s elektrinou a plynom, ktorí účtujú tarify pre odberateľov elektriny a pre
odberateľov plynu na základe rozhodnutí ÚRSO a na ktorých sa vzťahujú
povinnosti podľa nariadenia vlády.
Viac k usmerneniu sa dozviete TU.
Dňa 12.2.2024 sa na webovom sídle MH SR objavila
informácia o verzii č. 2 usmernenia MH SR na poskytovanie kompenzácií
dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/ plynu pre
vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovaných v roku
2024.
Dôvodom prijatia usmernenia je naplnenie cieľov
nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 463/2023 Z. z., ktorým sa
ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových
odberateľov plynu v domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky
elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za
časť regulovanej dodávky plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu a
podmienky ich uplatnenia.
Toto usmernenie je záväzné pre všetkých
dodávateľov elektriny, ktorí dodávajú elektrinu pre vybraných zraniteľných
odberateľov elektriny a všetkých dodávateľov plynu, ktorí dodávajú plyn
vybraným zraniteľným odberateľom plynu, na ktorých sa vzťahuje predmetné
nariadenie vlády.
Viac o usmernení sa dozviete TU a TU.
Upozorňujeme, že dňa 9.2.2024 bol na webovom
sídle ÚRSO zverejnený nový vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov
miestnych distribučných sústav.
Nový vzorový prevádzkový poriadok nájdete TU.
Dňa 27.2.2024
zverejnila spoločnosť Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“)
na svojej webovej stránke oznámenie o začatí verejnej konzultácie k návrhu jej
prevádzkového poriadku.
Dňa 28.2.2024
SSD spustila verejnú konzultáciu k návrhu prevádzkového poriadku, ktorý bol
schválený rozhodnutím Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) č.
0015/2023/E-PP zo dňa 29. decembra 2023. Táto konzultácia trvala 10 pracovných
dní od 28. februára 2024 do 12. marca 2024. V súčasnosti SSD vyhodnocuje
pripomienky doručené v rámci stanovenej lehoty.
Viac k návrhu
nového prevádzkového poriadku SSD nájdete TU.
Dňa 4.3.2024 oznámila aj spoločnosť
Západoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „ZSD“) na svojom webovom
sídle, že dňa 4.3.2024 začala verejnú konzultáciu zmeny jej prevádzkového
poriadku.
ZSD informuje, že posledným dňom na
zaslanie pripomienok je 15.3.2024.
Návrh prevádzkového poriadku ZSD, ku ktorému bolo
možné zaslať pripomienky, je možné nájsť na webovom sídle prevádzkovateľa ZSD TU.
Viac o zmenách prevádzkového poriadku ZSD sa
dočítate TU.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej
len „SIEA“) na svojom webovom sídle zverejnila informácie o príležitostiach
a obmedzeniach pre energetické komunity v zahraničí a na
Slovensku.
Cieľom medzinárodného projektu REC4EU, na ktorom
sa podieľa SIEA, je poskytnúť podporu pri vzniku a udržateľnom fungovaní
energetických komunít. Na druhom projektovom workshope prezentovali výsledky
SWOT analýzy, ktorá mapuje fungovanie energetických komunít v zahraničí a na
Slovensku. Taktiež boli predstavené príklady dobrej praxe a pripravované
podporné mechanizmy. Výsledky SWOT analýzy identifikovali silné a slabé stránky
energetických komunít v zahraničí a na Slovensku.
Energetické komunity umožňujú fyzickým osobám,
malým a stredným podnikom a samosprávam spoločne investovať do zariadení na
využívanie OZE a zdieľať vyrobenú elektrinu. Ich výhody spočívajú v znížení
závislosti od dovozu energie, podpore lokálnej výroby a spotreby energie, ako
aj zvyšovaní aktívneho zapojenia občanov. Vytváranie a prevádzkovanie
energetických komunít prináša výzvy spojené s legislatívnymi, technickými a
ekonomickými aspektmi.
Slovensko je stále na začiatku implementácie
energetických komunít, s legislatívnym rámcom z roku 2022. Očakáva sa
aktualizácia existujúcej legislatívy a zavedenie spresnení pre lepšie
fungovanie energetických komunít a spoločenstiev.
Viac k danej téme sa dočítate TU.
Na webovom sídle Slovenskej elektrizačnej a
prenosovej sústavy (ďalej len „SEPS“) bol zverejnený dokument s názvom
Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na roky 2024 až 2033. Dokument
bol vypracovaný k aprílu 2023 v súlade s požiadavkami a postupmi podľa §29
zákona o energetike.
Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na
obdobie rokov 2024 – 2033 je k dispozícii TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
Na webovom sídle SEPS bola zverejnená informácia,
že dňa 4. 3. 2024 nadobudla účinnosť zmena kapitoly 4 prevádzkového poriadku
SEPS schválená rozhodnutím ÚRSO č. 0003/2024/E-PP zo dňa 1. 3.
2024.
Úplné znenie prevádzkového
poriadku SEPS s účinnosťou od 4.3.2024 je dostupné TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej
len „OKTE“) oznámil, že v období od 5. februára 2024 do 9. februára 2024
prebehla verejná konzultácia týkajúca sa pripravovaného prevádzkového poriadku
OKTE.
OKTE informuje, že do tejto verejnej konzultácie
sa zapojilo 7 dotknutých účastníkov trhu a bolo vznesených celkovo 53
pripomienok, z ktorých bolo 10 plne alebo čiastočne prijatých.
Text pripomienok spolu s vyjadrením OKTE a
vyhodnotením pripomienok je k dispozícii TU.
OKTE zároveň oznamuje, že návrh jeho prevádzkového
poriadku bol upravený na základe výsledkov verejnej konzultácie a je dostupný TU.
Bližšie informácie k oznamu OKTE sa dočítate
TU.
ÚRSO na svojom webovom sídle
zverejnil informáciu týkajúcu sa zmien v procese podávania žiadostí a
využívania tlačív.
Od 16.2.2024 ÚRSO vyzýva všetky
subjekty, ktoré podliehajú regulácii, aby používali nové tlačivá a elektronické
formuláre, ktoré sú dostupné na webovom sídle ÚRSO.
Tieto pripravené tlačivá by nemali mať zmenenú formu a sú len adaptované na ďalšie efektívne spracovanie informácií.
ÚRSO vyzýva regulované subjekty, aby všetky žiadosti zasielali vo formáte XLSX (Microsoft Excel), ktorý je k dispozícii na webovom sídle ÚRSO v predpísanej podobe. ÚRSO zároveň vyžaduje, aby jednotlivé súbory mali názov v súlade s predpísaným vzorom a v správnej forme, pričom názov súboru má obsahovať špecifický identifikátor, napríklad – „žiadosť Návrh ceny výrobcu elektriny z OZE (O_00003)“.
ÚRSO zdôrazňuje, že v prípade, ak žiadosť nebude podaná vo formáte XLSX, existuje reálna hrozba, že nebude spracovaná. Aj keď je stále možné podávať žiadosti tradičnou cestou prostredníctvom pošty, elektronický spôsob je preferovaný a odporúčaný pre rýchlejšie spracovanie a efektívnejšiu komunikáciu.
Bližšie informácie k novinkám zavedeným ÚRSO sa dočítate TU.
Dňa 28.2.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle oznámil
svoj zámer upraviť podmienky týkajúce sa zmeny dodávateľa energií. Tlačová
správa uvádza, že nové vedenie ÚRSO hodnotí súčasnú legislatívu o zmene
dodávateľa energií ako nevýhodnú pre odberateľov, a preto už iniciovalo
významné zmeny v tejto oblasti.
ÚRSO pri tom poukazuje najmä na súčasný postup, podľa
ktorého môžu odberatelia požiadať svojho dodávateľa elektriny alebo plynu o
ukončenie zmluvy do 31. marca daného roka, pričom táto zmena nadobúda účinnosť
až od 1. januára nasledujúceho roka. Ak odberateľ v stanovenom termíne neukončí
zmluvu, automaticky sa mu predlžuje na nasledujúci kalendárny rok.
Vzhľadom na zjavné nevýhody tejto právnej úpravy pre
odberateľov sa ÚRSO rozhodlo iniciovať zmenu zákona o energetike. Táto zmena, okrem
iného, zruší ustanovenie o lehote do 31. marca, čím poskytne odberateľom väčšiu
flexibilitu pri zmene dodávateľa energií.
ÚRSO informuje verejnosť, že o ďalšom legislatívnom
vývoji bude priebežne informovať. V súčasnosti však stále platí existujúca
právna úprava, a preto odberatelia, ktorí si prajú zmeniť dodávateľa
energií, musia tak urobiť do 31. marca 2024.
Bližšie
informácie k danej téme sa dočítate TU.
MH SR informovalo o výsledkoch
ministerského zasadnutia Medzinárodnej energetickej agentúry (ďalej len „IEA“).
V priebehu tohto zasadnutia sa po prvýkrát dosiahlo uznanie jadrovej energie
ako čistého energetického zdroja, čo sa odráža v záveroch tohto významného
stretnutia.
Hlavnými témami diskusie boli výzvy a
príležitosti súvisiace s transformáciou energetického sektora na riešenie
klimatických zmien. Diskutovalo sa o urýchlení prechodu na uhlíkovú neutralitu
do roku 2050, pričom pozornosť bola venovaná aj nedávnym záverom Konferencie
OSN o zmene klímy (COP28) v Dubaji. Dôležitou súčasťou rokovaní boli aj otázky
týkajúce sa energetickej bezpečnosti v oblasti dodávok ropy, zemného plynu a
elektriny počas prechodu na čistú energiu. Zdôraznené boli tiež témy podpory
nových technológií, rozvoja obnoviteľných zdrojov energie (OZE), energetickej
efektívnosti a zabezpečenia prístupu k dôležitým nerastným surovinám.
Závery tohto zasadnutia IEA predstavujú
historický krok v prospech jadrovej energie, ktorá sa teraz oficiálne uznáva
ako čistý a dôležitý prídavok k plneniu globálnych energetických cieľov.
Bližšie
informácie k danej téme sa dočítate TU.
Monitoring za
mesiac február 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.