Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

19 MAREC 2024

Novinky v energetike za február 2024

 

autor článku

Silvia Hodeková

ADVOKÁTKA

Tomáš Siskovič

SENIORNÝ ADVOKÁT

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky v oblasti energetiky za mesiac február 2024.

Do pozornosti dávame predovšetkým návrh novely viacerých energetických predpisov.

Meniť sa má aj zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (zákon EIA).

Venujeme sa aj novým usmerneniam MH SR týkajúcim sa poskytovania kompenzácií dodávateľom a vybraným účastníkom trhu s elektrinou a plynom. 

Prečítajte si aj nový článok Jozefa Hudáka, ktorý sa bližšie pozrel na aktuálnu problematiku uzatvárania PPA zmlúv v energetike (Power Purchase Agreement).

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.

Monitoring za mesiac február 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZEnie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o reguláciinie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetikenie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnostinie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynunie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budovnie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou)nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom)nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavynie
Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie
Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstvenie
Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činnostínie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektrinynie
Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajovnie
Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanienie
Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanienie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukciínie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenianie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZEnie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetikenie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetikenie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľomnie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektrinynie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetikenie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky teplanie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladovnie
Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtunie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetikenie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľanie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektrinynie
Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva teplanie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji teplanie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplomnie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vodynie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V mesiaci február 2024 nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena niektorého z vyššie sledovaných právnych predpisov.

Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy


2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

■     Návrh zákona, ktorým sa menia zákon o regulácii, zákon o energetike a súvisiace energetické predpisy

V elektronickej zbierke zákonov bol zverejnený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa niekoľko existujúcich zákonov z oblasti energetiky. Návrh zákona sa zameriava na zmenu zákona č. 250/2012 Z.  z. o regulácii (ďalej len „zákon o regulácii“), zákona č. 657/2004 Z.  z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o tepelnej energetike“), zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby (ďalej len „zákon o podpore OZE“) a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike (ďalej len „zákon o energetike“). Novelou zákona o regulácii by malo dôjsť k rozšíreniu právomocí a kontrolných kompetencií Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len ÚRSO“), s cieľom posilniť jeho postavenie a zintenzívniť výkon štátneho dozoru. 

Okrem toho sa novelizuje aj oblasť cenovej regulácie, kde sa navrhuje rozšíriť cenovú reguláciu o prístup do zásobníka a uskladňovanie plynu, a určité zmeny nastanú aj v rámci procesných pravidiel v konaní o cenovej regulácii. Zmeny sa ďalej navrhujú aj pre dodávateľov energií, a to napríklad ohľadom základného rámca cenovej regulácie dodávky elektriny a plynu, ich oznamovacích/informačných povinností voči ÚRSO a odberateľom, ako aj ohľadom náležitostí vyúčtovacích faktúr za združenú dodávku energií a pod.

V zákone o tepelnej energetike sa navrhujú doplniť ustanovenia, ktoré upravujú odpojenie odberateľa alebo konečného spotrebiteľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa tepla. Zároveň má novela zabezpečiť, aby štátny dozor v tejto oblasti vykonával ÚRSO. 

V zákone o podpore OZE sa dopĺňajú ustanovenia týkajúce sa tzv. ostrovných zariadení, ktoré fungujú mimo trhu s elektrinou. Aj v tomto prípade má ÚRSO prevziať kompetencie pri výkone štátneho dozoru.
Zmeny v zákone o energetike sú zamerané na posilnenie práv a ochrany spotrebiteľov v energetickom sektore. Návrh dopĺňa ustanovenia týkajúce sa povinností vo všeobecnom hospodárskom záujme a prechodu právomoci v oblasti štátneho dozoru na ÚRSO. Okrem toho sa upravujú požiadavky na zariadenia na výrobu elektriny na základe kvantitatívnej analýzy nákladov a prínosov, ako aj frekvenčné nastavenie týchto zariadení.

Navrhovaný zákon má nadobudnúť účinnosť 1. júla 2024.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.

V súvislosti s (aktuálnymi) kompetenciami ÚRSO v kontrolnej činnosti dávame do pozornosti článok nášho kolegu, Jozefa Hudáka, s názvom ÚRSO a kontrola v sieťových odvetviach z decembra 2023, v ktorom sa bližšie venuje priebehu kontroly zo strany ÚRSO.  

        Návrh vyhlášky, ktorou sa menia a dopĺňajú Pravidlá trhu s plynom

V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená predbežná informácia o pripravovanom návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete  (ďalej len „Pravidlá trhu s plynom“).

V nových Pravidlách trhu s plynom by sa mali upraviť:

  • podrobnosti pri zmluvných vzťahoch v rámci prístupu do prepravenej siete a prepravy plynu,
  • podmienky ochrany zraniteľných odberateľov plynu,
  • štruktúra informácií o zabezpečenom množstve plynu pre dodávku plynu koncovým odberateľom plynu,
  • zmluvné náležitosti pri zmluvách o dodávke plynu,
  • spôsob, rozsah a štruktúru poskytovania meraných a vyhodnotených údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu v závislosti od typu merania na odbernom mieste a štruktúry merania, ako aj uchovávanie údajov o spotrebe prevádzkovateľmi sietí,
  • postup a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, formy a obsahu uchovávaných údajov.

Podľa dostupných informácií je predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania určený na apríl 2024.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, je možné sledovať na tomto odkaze.

■     Návrh vyhlášky, ktorou sa menia a dopĺňajú Pravidlá trhu s elektrinou

V elektronickej zbierke zákonov bola zverejnená aj predbežná informácia k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy (ďalej len „Pravidlá trhu s elektrinou“).

Predložený návrh Pravidiel trhu s elektrinou by mal zohľadňovať zmeny na vnútornom trhu s elektrinou v nadchádzajúcom období, a to najmä:

  • proces zmeny bilančnej skupiny,
  • zodpovednosť za odchýlku a vzťahy medzi účastníkmi trhu s elektrinou, ak dochádza k prenášaniu zodpovednosti za odchýlku na iného účastníka trhu s elektrinou,
  • procesno-technické úpravy a optimalizáciu procesov, ktoré súvisia s novými účastníkmi a činnosťami na trhu s elektrinou: aktívny odberateľ, energetické spoločenstvo, nezávislý a integrovaný agregátor, poskytovanie flexibility, prevádzkovanie zariadení na uskladňovanie elektriny a iné s tým spojené oblasti,
  • úpravu procesov súvisiacich s cezhraničnou výmenou regulačnej elektriny, cezhraničným obstarávaním a poskytovaním podporných služieb pre prevádzkovateľa prenosovej sústavy a iné s tým spojené oblasti,
  • podmienky pripojenia elektroenergetických a odberných elektrických zariadení do sústavy,
  • podrobnosti v oblasti tokov jalového elektrického výkonu a jeho kompenzácie,
  • spôsob, rozsah a štruktúru poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste elektriny a ich uchovávanie, 
  • postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, formu a obsah uchovávaných údajov.

Termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je predbežne stanovený na apríl 2024.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu pripomienkovania predbežnej informácie, možno sledovať na tomto odkaze.

■     Návrhy vyhlášok, ktorými sa menia štandardy kvality

Dňa 1.3.2024 boli v elektronickej zbierke zákonov publikované predbežné informácie k pripravovaným vyhláškam, ktorými sa menia a dopĺňajú:

  • vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z.;
  • vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z.;
  • vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny.

Cieľom jednotlivých vyhlášok je spresnenie definícií, doplnenie nových štandardov kvality a sprísnenie tých súčasných.

Novely jednotlivých vyhlášok si kladú za cieľ tiež odstrániť niektoré byrokratické prekážky a zvýšiť ochranu odberateľov.

Predpokladaný termín začatia pripomienkového konania vyššie uvedených noviel vyhlášok je stanovený na jún 2024.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej informácie, je možno sledovať na tomto odkaze.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO 278/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej informácie, je možné sledovať na tomto odkaze.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu novely vyhlášky ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu ukončeného pripomienkovania predbežnej informácie, je možné sledovať na tomto odkaze.

■     Návrh novely zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (zákon EIA)

Dňa 15.2.2024 bol v elektronickej zbierke zákonov zverejnený návrh pripravovaného zákona, ktorý upravuje a rozširuje platný zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon EIA“).

Účelom navrhovaného zákona je odstrániť tzv. goldplating (t.j. stav keď implementovaná slovenská právna úprava ide nad rámec minimálnych požiadaviek príslušných európskych predpisov), priblížiť sa k hlavnému cieľu smernice č. 2011/92/EK o posudzovaní vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (ďalej len „smernica EIA“), ako aj zefektívniť procesy súvisiace s hodnotením vplyvov – zisťovacie konanie, určenie rozsahu hodnotenia a samotné posudzovanie vplyvov na životné prostredie – pri súčasnom posilnení odbornej stránky posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti v rozsahu definovanom v európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore.

Podľa dôvodovej správy súčasný zákon o EIA bol schválený skoro pred 20 rokmi a bol novelizovaný viac ako 20-krát, pričom najvýznamnejšie zmeny boli prijaté po schválení novej smernice EIA a jej významnej revízii v roku 2014. Napriek tomu, že mnohé aspekty z revidovanej smernice EIA boli implementované, novela zákona EIA nezohľadnila jasné rozdelenie procesov spojených s posudzovaním vplyvov na životné prostredie, ktoré boli stanovené v smernici EIA (konkrétne rozdelenie zisťovacieho konania – screeningu, určenia rozsahu hodnotenia a samotného procesu posudzovania vplyvov). Doteraz používaný a momentálne zastaraný model uplatňovania týchto procesov v praxi bol viackrát príčinou neopodstatnených prieťahov a stagnácie EIA procesov v Slovenskej republike.

Novela zákona EIA preto navrhuje v súlade so smernicou EIA jednoznačné oddelenie procesu zisťovacieho konania a určenia rozsahu hodnotenia od samotného procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie, s cieľom zjednodušiť a znížiť počet súvisiacich procesných krokov a zároveň zaviesť presnejšiu reguláciu požiadaviek na odbornosť osôb vykonávajúcich hodnotenie vplyvov s cieľom priblížiť slovenskú právnu úpravu k európskej smernici EIA. Zákonodarca plánuje v rovnakom duchu zmeniť a doplniť aj niektoré prílohy zákona EIA.

Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa momentálne nachádza v štádiu vyhodnocovania medzirezortného pripomienkového konania, je možné sledovať na tomto odkaze.

Viac o tom, aké konkrétne zmeny prinesie novela zákona EIA, sa môžete dočítať v našom článku, ako aj v Monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac február 2024

■     MH SR zverejnilo usmernenie na poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s elektrinou a plynom v súvislosti so stanovením maximálnej výšky taríf pre koncových odberateľov

Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle zverejnilo usmernenie na poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s elektrinou a plynu v súvislosti so stanovením maximálnej výšky taríf pre koncových odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu v roku 2024.

Cieľom usmernenia je naplniť nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 472/2023 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu.

Vydané usmernenie je záväzné pre účastníkov trhu s elektrinou a plynom, ktorí účtujú tarify pre odberateľov elektriny a pre odberateľov plynu na základe rozhodnutí ÚRSO a na ktorých sa vzťahujú povinnosti podľa nariadenia vlády.

Viac k usmerneniu sa dozviete TU.

■     MH SR zverejnilo usmernenie na poskytovanie kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou pre vybraných zraniteľných odberateľov

Dňa 12.2.2024 sa na webovom sídle MH SR objavila informácia o verzii č. 2 usmernenia MH SR na poskytovanie kompenzácií dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/ plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovaných v roku 2024.

Dôvodom prijatia usmernenia je naplnenie cieľov nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 463/2023 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu a podmienky ich uplatnenia.

Toto usmernenie je záväzné pre všetkých dodávateľov elektriny, ktorí dodávajú elektrinu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a všetkých dodávateľov plynu, ktorí dodávajú plyn vybraným zraniteľným odberateľom plynu, na ktorých sa vzťahuje predmetné nariadenie vlády.

Viac o usmernení sa dozviete TU a TU.

     ÚRSO zverejnilo nový vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov MDS

Upozorňujeme, že dňa 9.2.2024 bol na webovom sídle ÚRSO zverejnený nový vzorový prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov miestnych distribučných sústav.

Nový vzorový prevádzkový poriadok nájdete TU.

■     SSD ukončila ďalšiu verejnú konzultáciu ku zmene jej prevádzkového poriadku

Dňa 27.2.2024 zverejnila spoločnosť Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“) na svojej webovej stránke oznámenie o začatí verejnej konzultácie k návrhu jej prevádzkového poriadku.

Dňa 28.2.2024 SSD spustila verejnú konzultáciu k návrhu prevádzkového poriadku, ktorý bol schválený rozhodnutím Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ÚRSO) č. 0015/2023/E-PP zo dňa 29. decembra 2023. Táto konzultácia trvala 10 pracovných dní od 28. februára 2024 do 12. marca 2024. V súčasnosti SSD vyhodnocuje pripomienky doručené v rámci stanovenej lehoty.

Viac k návrhu nového prevádzkového poriadku SSD nájdete TU.

■     Prevádzkový poriadok ZSD čaká ďalšia zmena

Dňa 4.3.2024 oznámila aj spoločnosť Západoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „ZSD“) na svojom webovom sídle, že dňa 4.3.2024 začala verejnú konzultáciu zmeny jej prevádzkového poriadku.

ZSD informuje, že  posledným dňom na zaslanie pripomienok je 15.3.2024.

Návrh prevádzkového poriadku ZSD, ku ktorému bolo možné zaslať pripomienky, je možné nájsť na webovom sídle prevádzkovateľa ZSD TU.

Viac o zmenách prevádzkového poriadku ZSD sa dočítate TU.

■     SIEA informuje o obmedzeniach pre energetické komunity v zahraničí a na Slovensku

Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) na svojom webovom sídle zverejnila informácie o príležitostiach a obmedzeniach pre energetické komunity v zahraničí a na Slovensku.

Cieľom medzinárodného projektu REC4EU, na ktorom sa podieľa SIEA, je poskytnúť podporu pri vzniku a udržateľnom fungovaní energetických komunít. Na druhom projektovom workshope prezentovali výsledky SWOT analýzy, ktorá mapuje fungovanie energetických komunít v zahraničí a na Slovensku. Taktiež boli predstavené príklady dobrej praxe a pripravované podporné mechanizmy. Výsledky SWOT analýzy identifikovali silné a slabé stránky energetických komunít v zahraničí a na Slovensku.

Energetické komunity umožňujú fyzickým osobám, malým a stredným podnikom a samosprávam spoločne investovať do zariadení na využívanie OZE a zdieľať vyrobenú elektrinu. Ich výhody spočívajú v znížení závislosti od dovozu energie, podpore lokálnej výroby a spotreby energie, ako aj zvyšovaní aktívneho zapojenia občanov. Vytváranie a prevádzkovanie energetických komunít prináša výzvy spojené s legislatívnymi, technickými a ekonomickými aspektmi.

Slovensko je stále na začiatku implementácie energetických komunít, s legislatívnym rámcom z roku 2022. Očakáva sa aktualizácia existujúcej legislatívy a zavedenie spresnení pre lepšie fungovanie energetických komunít a spoločenstiev.

Viac k danej téme sa dočítate TU.

■     SEPS zverejnila desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy

Na webovom sídle Slovenskej elektrizačnej a prenosovej sústavy (ďalej len „SEPS“) bol zverejnený dokument s názvom Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na roky 2024 až 2033. Dokument bol vypracovaný k aprílu 2023 v súlade s požiadavkami a postupmi podľa §29 zákona o energetike.

Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na obdobie rokov 2024 – 2033 je k dispozícii TU.

Bližšie informácie sa dočítate TU.

■       SEPS zverejnila nový prevádzkový poriadok

Na webovom sídle SEPS bola zverejnená informácia, že dňa 4. 3. 2024 nadobudla účinnosť zmena kapitoly 4 prevádzkového poriadku SEPS schválená rozhodnutím ÚRSO č. 0003/2024/E-PP zo dňa 1. 3. 2024. 

Úplné znenie prevádzkového poriadku SEPS s účinnosťou od 4.3.2024 je dostupné TU.

Bližšie informácie sa dočítate TU.

■       Vyhodnotenie verejnej konzultácie zmeny prevádzkového poriadku OKTE

Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej len „OKTE“) oznámil, že v období od 5. februára 2024 do 9. februára 2024 prebehla verejná konzultácia týkajúca sa pripravovaného prevádzkového poriadku OKTE.

OKTE informuje, že do tejto verejnej konzultácie sa zapojilo 7 dotknutých účastníkov trhu a bolo vznesených celkovo 53 pripomienok, z ktorých bolo 10 plne alebo čiastočne prijatých.

Text pripomienok spolu s vyjadrením OKTE a vyhodnotením pripomienok je k dispozícii TU.

OKTE zároveň oznamuje, že návrh jeho prevádzkového poriadku bol upravený na základe výsledkov verejnej konzultácie a je dostupný TU.

Bližšie informácie k oznamu OKTE sa dočítate TU.

■     ÚRSO upozorňuje na dôležité zmeny pri podávaní žiadostí a využívaní tlačív

ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil informáciu týkajúcu sa zmien v procese podávania žiadostí a využívania tlačív.

Od 16.2.2024 ÚRSO vyzýva všetky subjekty, ktoré podliehajú regulácii, aby používali nové tlačivá a elektronické formuláre, ktoré sú dostupné na webovom sídle ÚRSO.

Tieto pripravené tlačivá by nemali mať zmenenú formu a sú len adaptované na ďalšie efektívne spracovanie informácií.

ÚRSO vyzýva regulované subjekty, aby všetky žiadosti zasielali vo formáte XLSX (Microsoft Excel), ktorý je k dispozícii na webovom sídle ÚRSO v predpísanej podobe. ÚRSO zároveň vyžaduje, aby jednotlivé súbory mali názov v súlade s predpísaným vzorom a v správnej forme, pričom názov súboru má obsahovať špecifický identifikátor, napríklad – „žiadosť  Návrh ceny výrobcu elektriny z OZE (O_00003)“.

ÚRSO zdôrazňuje, že v prípade, ak žiadosť nebude podaná vo formáte XLSX, existuje reálna hrozba, že nebude spracovaná. Aj keď je stále možné podávať žiadosti tradičnou cestou prostredníctvom pošty, elektronický spôsob je preferovaný a odporúčaný pre rýchlejšie spracovanie a efektívnejšiu komunikáciu.

Bližšie informácie k novinkám zavedeným ÚRSO sa dočítate TU.

■     ÚRSO presadzuje zmeny v prospech odberateľov pri zmene dodávateľa energií

Dňa 28.2.2024 ÚRSO na svojom webovom sídle oznámil svoj zámer upraviť podmienky týkajúce sa zmeny dodávateľa energií. Tlačová správa uvádza, že nové vedenie ÚRSO hodnotí súčasnú legislatívu o zmene dodávateľa energií ako nevýhodnú pre odberateľov, a preto už iniciovalo významné zmeny v tejto oblasti.

ÚRSO pri tom poukazuje najmä na súčasný postup, podľa ktorého môžu odberatelia požiadať svojho dodávateľa elektriny alebo plynu o ukončenie zmluvy do 31. marca daného roka, pričom táto zmena nadobúda účinnosť až od 1. januára nasledujúceho roka. Ak odberateľ v stanovenom termíne neukončí zmluvu, automaticky sa mu predlžuje na nasledujúci kalendárny rok.

Vzhľadom na zjavné nevýhody tejto právnej úpravy pre odberateľov sa ÚRSO rozhodlo iniciovať zmenu zákona o energetike. Táto zmena, okrem iného, zruší ustanovenie o lehote do 31. marca, čím poskytne odberateľom väčšiu flexibilitu pri zmene dodávateľa energií.

ÚRSO informuje verejnosť, že o ďalšom legislatívnom vývoji bude priebežne informovať. V súčasnosti však stále platí existujúca právna úprava, a preto odberatelia, ktorí si prajú zmeniť dodávateľa energií, musia tak urobiť do 31. marca 2024.

Bližšie informácie k danej téme sa dočítate TU.

■     Jadrová energia bola Medzinárodnou energetickou agentúrou uznaná ako čistý energetický zdroj

MH SR informovalo o výsledkoch ministerského zasadnutia Medzinárodnej energetickej agentúry (ďalej len „IEA“). V priebehu tohto zasadnutia sa po prvýkrát dosiahlo uznanie jadrovej energie ako čistého energetického zdroja, čo sa odráža v záveroch tohto významného stretnutia.

Hlavnými témami diskusie boli výzvy a príležitosti súvisiace s transformáciou energetického sektora na riešenie klimatických zmien. Diskutovalo sa o urýchlení prechodu na uhlíkovú neutralitu do roku 2050, pričom pozornosť bola venovaná aj nedávnym záverom Konferencie OSN o zmene klímy (COP28) v Dubaji. Dôležitou súčasťou rokovaní boli aj otázky týkajúce sa energetickej bezpečnosti v oblasti dodávok ropy, zemného plynu a elektriny počas prechodu na čistú energiu. Zdôraznené boli tiež témy podpory nových technológií, rozvoja obnoviteľných zdrojov energie (OZE), energetickej efektívnosti a zabezpečenia prístupu k dôležitým nerastným surovinám.

Závery tohto zasadnutia IEA predstavujú historický krok v prospech jadrovej energie, ktorá sa teraz oficiálne uznáva ako čistý a dôležitý prídavok k plneniu globálnych energetických cieľov.

Bližšie informácie k danej téme sa dočítate TU.


Monitoring za mesiac február 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.


 Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom. 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články