17 MAREC 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac február 2025.
Regionálne distribučné spoločnosti
a SEPS zahájili verejné konzultácie navrhovaných zmien v ich prevádzkových
poriadkoch.
Bola zverejnená príručka z dielne
ÚRSO pre regulované subjekty, ktorá obsahuje prehľad povinností
regulovaných subjektov vo vzťahu k ÚRSO. ÚRSO tiež zverejnil výsledky
svojej kontrolnej činnosti za rok 2024.
Upozorňujeme aj na novú výzvu SIEA, ktorá je
zameraná na podporu progresívnych technológií a materiálov pre duálne
použitie.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac február 2025,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
---|---|
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
---|---|
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci február 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.
Dňa 12.2.2025 sa začalo pripomienkové konanie
k predbežnej informácii k návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu
sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie
povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny proces č. PI/2025/29).
Cieľom návrhu vyhlášky
je stanoviť vzor
žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8
zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov,
a to hlavne vzor:
a)
žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie
povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené
územie,
b)
žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na
podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.
V súčasnosti
je vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor
žiadosti o vydanie povolenia.
V termíne
do 25.2.2025 sa do prípravy právneho predpisu formou zasielania podnetov či
návrhov mohla zapojiť aj verejnosť. K predloženému návrhu však
v stanovenej lehote neboli predložené žiadne vyjadrenia.
Predpokladaný
termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je marec 2025.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na
tomto odkaze.
ÚRSO dňa 18.2.2025 na svojom webovom sídle
zverejnil príručku pre regulované subjekty obsahujúcu prehľad povinností regulovaných
subjektov vo vzťahu k ÚRSO.
Príručka aktualizovaná k 1.1.2025 je dostupná TU.
ÚRSO uvádza, že táto príručka bola vypracovaná na účely zjednodušenia orientácie medzi jednotlivými povinnosťami regulovaných subjektov vyplývajúcimi z platnej legislatívy, tak pre ÚRSO, ako aj pre regulované subjekty. Cieľom príručky je:
Viac k správe ÚRSO sa dozviete TU.
Organizátor krátkodobého trhu
s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) oznamom zo dňa 12.2.2025 informuje o
blížiacom sa termíne pre uplatnenie záruk pôvodu za rok 2024 do termínu 31.3.2025.
OKTE upozorňuje, že v prípade, že záruky
pôvodu nebudú do tohto termínu uplatnené, nevstúpia do výpočtu energetického
mixu pre slovenskú doménu a do mixu pre jednotlivých dodávateľov.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
Na webovom sídle spoločnosti Západoslovenská
distribučná, a.s. („ZSD“) bol dňa 4.3.2025 zverejnený oznam o
zahájení verejnej konzultácie k návrhu
prevádzkového poriadku ZSD.
Verejná konzultácia prebieha do 18. 03.
2025 do 12:00 hod.
Návrh zmien a doplnení prevádzkového
poriadku ZSD je dostupný na tomto odkaze.
Pripomienkovať návrh zmien a doplnení
prevádzkového poriadku ZSD môžete na tomto odkaze.
Dňa 28.2.2025
zverejnila spoločnosť Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“) oznam, že dňa
28.2.2025 zahajuje v zmysle § 19a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o
zmene a doplnení niektorých zákonov verejnú konzultáciu k návrhu
prevádzkového poriadku schváleného rozhodnutím ÚRSO č. 0015/2024/E-PP zo dňa
17.12.2024, ktorá bude trvať 10 pracovných dní, a to od
3.3.2025 do 14.3.2025.
SSD upozorňuje, že
na pripomienky doručené mimo uvedenej lehoty sa nebude
prihliadať. Pripomienky k návrhu prevádzkového poriadku môžu
záujemcovia vkladať po registrácii TU, prípadne pri nefunkčnosti elektronického systému určeného na vkladanie
pripomienok, možno zaslať pripomienky aj na emailovú adresu vk@ssd.sk.
Návrh prevádzkového
poriadku je dostupný TU.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
Spoločnosť Východoslovenská distribučná, a.s.
(„VSD“)
zverejnila oznam o začatí verejnej konzultácie k zmenám prevádzkového
poriadku VSD.
Verejná konzultácia prebieha od 4.3.2025 do 18.3.2025
do 18:00 hod.
Návrh prevádzkového poriadku VSD je dostupný
po prihlásení na webovom sídle VSD.
Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová
sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) bol dňa 4.3.2025 zverejnený oznam o
zahájení verejnej konzultácie k návrhu
prevádzkového poriadku SEPS.
Verejná konzultácia prebieha od 5.3.2025 do 18. 03.
2025.
Oznámenie SEPS o zahájení verejnej
konzultácie nájdete TU.
Návrh zmien a doplnení prevádzkového
poriadku SEPS je dostupný na tomto odkaze.
Zúčastniť sa na verejnej konzultácii
k navrhnutým zmenám v prevádzkovom poriadku je možné zaslaním
pripomienok prostredníctvom priloženého formulára na emailovú
adresu: konzultacie.pp@sepsas.sk.
Formulár na zaslanie pripomienok SEPS nájdete na tomto odkaze.
Dňa 7.2.2025 informovala Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“)
o vyhlásení novej výzvy s názvom „Inovačné poukážky na progresívne
technológie a materiály pre duálne použitie“.
Znenie výzvy na predkladanie žiadostí
o poskytnutie pomoci de minimis prostredníctvom inovačných poukážok je
dostupné TU.
SIEA uvádza, že v rámci národného projektu Zvýšenie inovačnej výkonnosti
slovenskej ekonomiky 2 podporí podniky pri vývoji, testovaní a zavádzaní
pokročilých technologických riešení pre civilný aj obranný sektor. SIEA
zároveň podporuje intenzívnu spoluprácu medzi výskumnými inštitúciami a
podnikmi.
Inovačné poukážky môžu
podnikatelia získať v hodnote od 3000 do 30 000 eur, pričom
intenzita pomoci je až 85 % oprávnených nákladov.
Podnikatelia môžu využiť tiež komplexné online inovačné poradenstvo,
ktoré im poskytne odborné rady a technickú podporu potrebnú na realizáciu
projektov.
Cieľom výzvy je podporiť vývoj a zavádzanie progresívnych technológií a materiálov s duálnym použitím prostredníctvom aktivít, ako sú:
Podľa zverejnených informácií sa podávanie žiadostí prostredníctvom
portálu INOWA spustí dňa 10.3. 2025.
Viac informácií k danej správe nájdete na tomto odkaze.
Dňa
26.2.2025 SIEA na svojom webovom sídle informovala, že v
rámci projektu Zelená domácnostiam prepláca mesačne rekordný počet poukážok na
inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie, avšak proces
preplácania podľa SIEA spomaľuje vysoká chybovosť žiadostí. Z toho dôvodu
SIEA pripravila odporúčania pre zhotoviteľov, ako sa vyhnúť najčastejším
chybám a overiť, či je žiadosť o preplatenie poukážky kompletná.
SIEA uvádza, že nesprávne
bývajú údaje o mieste inštalácie, vlastníkoch nehnuteľnosti, inštalovanom
zariadení alebo sú chyby vo faktúrach, dokladoch o inštalácii, prípadne
fotodokumentácia nie je kompletná. SIEA musí v takýchto prípadoch dodatočne
vyžiadať doplnenie alebo opravu chybných údajov, čím sa preplácanie poukážok
výrazne predlžuje.
Manuál s odporúčaniami,
ako sa vyhnúť najčastejším chybám a na čo si dať pozor pri žiadostiach o
preplatenie poukážky, je k dispozícii TU.
Bližšie
informácie vrátane ďalších tipov sú dostupné na tomto odkaze.
Organizátor
krátkodobého trhu s elektrinou - OKTE, a.s. (ďalej
len „OKTE“) dňa 28.2.2025 oznámil na svojom webovom sídle,
že počas servisného okna dňa 18.3.2025 (v čase 17:00 - 21:00
hod.) plánuje výmenu klientskych certifikátov XMtrade ISZO - PSEUDONYM a XMtrade
ISOT - PSEUDONYM.
OKTE v tejto súvislosti informuje, že sa
menia len certifikáty, nie certifikačná autorita. Výmena má mať pritom
dopad predovšetkým na používateľov, ktorí nahlasujú údaje do systémov XMtrade®/ISZO
a XMtrade®/ISOT cez automatizované rozhrania. Netýka sa používateľov, ktorí nahlasujú
údaje cez portál.
Systémy XMtrade®/ISZO a XMtrade®/ISOT
budú nové certifikáty používať od 21:00 hod. odo dňa 18.03.2025.
Verejná časť certifikátov je dostupná na stiahnutie TU.
OKTE ďalej avizuje, že výmena certifikátov
XMtrade ISZO TEST - PSEUDONYM a XMtrade ISOT TEST - PSEUDONYM v prostrediach
TEST a SANDBOX prebehne dňa 11.03.2025 počas servisnej
odstávky (v čase 17:00 - 21:00 hod.).
Systémy XMtrade®/ISZO, XMtrade®/ISOT
budú preto dňa 11.03.2025 (TEST a SANDBOX) a 18.03.2025 (PROD)
v čase od 17:00 do 21:00 hod. nedostupné.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
Dňa
10.2.2025 OKTE zverejnil oznam, že k 10.2.2025 bola zrealizovaná výmena vzorových dokumentov pre
import odberateľov, ktoré sa nachádzajú v EDC.
Zmena sa podľa OKTE týka
výlučne číslovania legendy, preto OKTE žiada užívateľov o venovanie
zvýšenej pozornosti tejto časti, pri nahrávaní alebo zmene odberateľov.
Bližšie
informácie sú dostupné na tomto odkaze.
ÚRSO
dňa 25.2.2025 zverejnil na svojom webovom sídle svoj
postoj k aktuálnej téme tzv. maričov elektriny.
Ide o zariadenia navrhnuté na spotrebovanie
prebytočnej elektrickej energie v distribučnej sústave tým, že ju
premieňajú na teplo, ktoré sa následne vypúšťa do okolitého prostredia
bez ďalšieho využitia.
ÚRSO uvádza, že tento proces sa využíva najmä
v situáciách, keď je výroba elektriny
z obnoviteľných zdrojov v EÚ, ako sú solárne panely alebo veterné turbíny, vyššia
než aktuálna spotreba, čo môže viesť k destabilizácii elektrickej
sústavy.
Podľa slov ÚRSO k tomuto
"boomu" prispieva aj to, že mariče sa môžu zapájať do poskytovania
podporných služieb pre prenosovú sústavu, kde ich prevádzkovatelia dostávajú
zaplatené za okamžité spotrebovanie elektriny a české distribučné spoločnosti
údajne zaznamenali prudký nárast žiadostí o pripojenie.
Tento spôsob riešenia však považuje ÚRSO za
neakceptovateľný, pričom mariče elektriny považuje za neekologické
a neekonomické plytvanie vyrobenou elektrinou, ktorá bola paradoxne
vyrobená ako tzv. zelená elektrina.
ÚRSO v tejto súvislosti apeluje na
potrebu návratu k zdravému rozumu pri chaotickej výstavbe zdrojov na výrobu
tzv. zelenej energie v Európskej únii a k návratu k zdravému
energetickému mixu, ktorého základom musí byť čistá jadrová elektrina.
Viac
k vyjadreniu ÚRSO sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 22.2.2025 ÚRSO
zverejnil na svojom webovom sídle správu, v ktorej uvádza, že prevádzkovatelia miestnych distribučných
sústav
používajú účelový výklad zákona a dodávajú elektrinu koncovým odberateľom za
ceny, ktoré sú pre odberateľov vyššie, než by mohli byť podľa rozhodnutia ÚRSO.
ÚRSO v súvislosti
so vzniknutou situáciou navrhuje precizovanie dnes platnej legislatívy v záujme
vyššej ochrany spotrebiteľov. Predseda ÚRSO Jozef Holjenčík: „Našim
návrhom úpravy zákona môžeme dosiahnuť pôvodný zámer zákonodarcu, teda
vylúčenie dodávky elektriny koncovým odberateľom pripojeným do miestnej
distribučnej sústavy za ceny nakupovanej elektriny bez možnosti zmluvného
dojednania. Tým sa vytvorí konkurenčné prostredie a tlak na znižovanie cien.“
ÚRSO uvádza, že ceny boli navyšované aj
prostredníctvom prepojených tretích osôb, ktoré mali zazmluvnené neregulované
ceny a následne ich refakturovali koncovým odberateľom. Zároveň si neplnili
povinnosti prevádzkovateľa distribučnej sústavy a dodávateľa elektriny
vyplývajúce z platnej právnej úpravy, vrátane slobodného výberu dodávateľa
elektriny.
ÚRSO preto chce posilniť ochranu práv spotrebiteľov a zvýšiť dôveru v regulovaný trh s
energiou v SR. V súvislostí s tým ÚRSO už predložilo svoje návrhy ministerstvu
hospodárstva.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 4.2.2025 na svojom webovom sídle
informoval, že v minulom roku vykonal 51 kontrol u regulovaných aj neregulovaných subjektov a
uložil 167 pokút v celkovej výške 707 510 eur.
18 kontrol bolo v subjektoch, ktoré sa
zaoberajú výkonom činnosti v elektroenergetike, 12 v plynárenstve, 22 v
tepelnej energetike a 15 vo vodnom hospodárstve, pričom v niektorých subjektoch
sa kontrolovalo pri jednej kontrole viac regulovaných činností. Vykonané boli
aj 2 kontroly v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby
elektriny a tepla a 2 kontroly sa týkali ochranného pásma.
Najviac porušení ÚRSO zistil v oblasti
elektroenergetiky, a to 59. Medzi najčastejšie porušenia zákona v jednotlivých
odvetviach patrilo podnikanie v sieťových odvetviach v rozpore s platnou
legislatívou, nedodržanie schválených obchodných podmienok dodávky elektriny a
plynu, nedodržanie určeného spôsobu cenovej regulácie a neuskutočňovanie
dodávok tovaru a služieb v súlade so schválenými alebo určenými cenami.
Najvyššia pokuta bola uložená vo výške 150 000
eur subjektu, ktorý
nepredložil ÚRSO v stanovenej lehote na schválenie zmluvu o dodávke elektriny,
ktorú uzatvoril s dcérskou spoločnosťou.
ÚRSO súčasne uložil regulovaným subjektom
povinnosť vrátiť odberateľom tepla a producentom odpadovej vody finančné
prostriedky, ktoré predstavovali rozdiel medzi uplatnenou cenou a cenou, ktorá
mala byť uplatnená podľa platných predpisov, v celkovej výške 484
751,40 eur.
ÚRSO upozorňuje, že
v roku 2025 ešte zintenzívni svoje kontroly u regulovaných subjektov.
V tejto súvislosti bude otvorené aj ďalšie regionálne pracovisko odboru
kontroly úradu v Banskej Bystrici.
Bližšie informácie
sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.
Východoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „VSD“) zverejnila dňa
7.2.2025 oznam, že na základe rozhodnutia ÚRSO sa podľa aktuálne platnej
cenovej vyhlášky (402/2024 Z. z.) uplatňuje
platba za prístup do distribučnej sústavy (tzv.
G-komponent) už aj pre výrobcov elektriny z vodnej energie
s výkonom do 1 MW.
Pre výrobcov to znamená, že za príslušný mesiac
dostanú od prevádzkovateľa distribučnej sústavy (VSD) faktúru na sumu, ktorá sa
vypočíta ako násobok sadzby za 1kW podľa platného distribučného cenníka krát 20
% maximálnej rezervovanej kapacity (MRK).
Sadzba za 1kW závisí od napäťovej úrovne, do ktorej
je zariadenie pripojené (dostupné v Cenníku distribúcie VSD na str.
21-23). Uvedené platí, ak je hodnota 20 % z MRK zariadenia vyššia,
ako hodnota rezervovanej kapacity (RK) odberného miesta, cez ktoré je
zariadenie pripojené do distribučnej sústavy.
Túto platbu však nebudú platiť tí výrobcovia, ktorí v príslušnom
mesiaci poskytli svoju výrobnú kapacitu na poskytovanie podporných služieb
prevádzkovateľovi prenosovej sústavy. Musia však o tom predložiť
potvrdenie od prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS) najneskôr do piateho
pracovného dňa po príslušnom mesiaci.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
Ministerstvo
hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) dňa 17.2.2025 na svojom webovom sídle
zverejnilo tlačovú správu o podpore
rozvoja inovatívneho priemyslu prostredníctvom väčšieho rozsahu investičnej
pomoci pre technológie.
MH SR uviedlo, že na základe jeho návrhu
schválila vláda SR nariadenie, ktorého cieľom je zvýšiť intenzitu regionálnej
investičnej pomoci o 10 percentuálnych bodov pre projekty v oblasti kritických
technológií. Toto opatrenie, ktoré reflektuje nové pravidlá schválené Európskou
komisiou, má umožniť Slovensku viac podporovať príchod inovatívnych investícií
v digitálnych technológiách, čistých technológiách a biotechnológiách. Nové
podmienky by mali podľa slov MH SR vstúpiť do platnosti od 1.3.2025.
Zvýšenou intenzitou investičnej pomoci budú podporené investičné
projekty v digitálnych technológiách, čistých technológiách s
nulovou uhlíkovou stopou a biotechnológiách, vrátane vývoja a výroby
liekov uvedených na zozname EÚ kritických liekov.
Okrem zvýšenia intenzity pomoci zavádza prijatý návrh strop maximálnej
výšky investičnej pomoci, ktorý zodpovedá pravidlám EÚ. Tento strop je
stanovený na 75 % oprávnených nákladov investičného zámeru, aby sa zabezpečila
férová a udržateľná podpora investícií. Nové pravidlá začnú platiť od 1.3.2025,
pričom zvýšená intenzita investičnej pomoci bude dostupná do 31.12.2027.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
Monitoring
za mesiac február 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste
sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť
informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za
týmto účelom.
Zdieľať článok