22 APRÍL 2025
autor článku
SENIORNÝ ADVOKÁT
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky
v oblasti energetiky za mesiac marec 2025.
Národnej rade SR bol predložený návrh nového zákona o poskytovaní údajov na účel
adresnej energopomoci. MH SR vydalo nové
usmernenia k energodotáciám pre oblasť plynárenstva. ÚRSO
zverejnil informáciu o znižovaní ceny taríf TSS až o takmer 20 %.
Upozorňujeme na plánované vyhlásenie výzvy
SIEA z Programu Slovensko zameranej na podporu energetickej
efektívnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov v podnikoch a na plánované
spustenie projektu Zelená podnikom.
Pripomíname tiež, že je spustená registrácia
na SAPI Energy Conference 2025, ktorá sa uskutoční 21-22. mája
a ktorej partnerom je aj naša advokátska kancelária. Za Poláček &
Partners na konferencii vystúpi Jozef Hudák.
Viac o týchto a mnohých ďalších
zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2025,
ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám
príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou (Pravidlá trhu s elektrinou) nie Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom (Pravidlá trhu s plynom) nie Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve
nie Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike
nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy
pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli
publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci
marec 2025 publikované žiadne zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov.
Naša advokátska kancelária je už tradične
partnerom podujatia SAPI
Energy Conference, na ktorej sa tentokrát stretneme 21-22. mája 2025.
Riešiť sa na nej budú podmienky pre rozvoj
obnoviteľných zdrojov energií, dekarbonizácia priemyslu, moderná energetika či
digitalizácia energetických sietí.
Za Poláček & Partners na konferencii
vystúpi advokát a partner Jozef
Hudák,
a to v panelovej diskusii na tému Predaj a zdieľanie zelenej
energie.
Registrovať sa na
konferenciu môžete TU.
Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR
SR“) bol dňa 17.3.2025 doručený vládny návrh na vydanie nového zákona o
poskytovaní údajov na účel adresnej energopomoci (ČPT: 774).
Návrh zákona bol predložený a vypracovaný ako
iniciatívny materiál Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len
„MH SR“), ktoré v súlade s príslušnými všeobecne záväznými právnymi
predpismi, uzneseniami vlády Slovenskej republiky a inými strategickými
dokumentmi od roku 2023 kompetenčne zastrešuje oblasť poskytovania pomoci
zraniteľným odberateľom energií v domácnosti a vybraným ďalším odberateľom
energií.
Existuje predpoklad, že počas roka 2026, resp. v
nadchádzajúcich ďalších rokoch, sa bude tzv. energopomoc ako adresná forma
pomoci poskytovať zraniteľným odberateľom v domácnosti, ktorí sú ohrození
energetickou chudobou.
Zámerom tohto návrhu je vytvorenie legislatívneho
rámca pre zber a analýzu sociálno-ekonomických údajov (o príjmoch,
dávkach a príspevkoch, ktoré tvoria príjmovú stránku domácností) a ďalších
informácií (najmä o veľkosti a charaktere spotreby energií a vody, ktoré tvoria
výdavkovú stránku domácností) tak o koncových odberateľoch elektriny v
domácnosti, koncových odberateľoch plynu v domácnosti, konečných spotrebiteľoch
vody v domácnosti a konečných spotrebiteľoch tepla v domácnosti, dodávaného systémom centralizovaného
zásobovania teplom, ale súčasne aj o ďalších členoch domácností, ktorí sú
taktiež konzumentmi energií.
Cieľom zberu a analýzy údajov je vytvorenie a
napĺňanie logicky štruktúrovanej databázy, ktorá bude prevádzkovaná MH SR. Táto sa v ďalšom období
transformuje na komplexný informačný systém na vyhodnocovanie ohrozenia
jednotlivých domácností energetickou chudobou a miery ich ohrozenia pri
vytvorení registra odberných miest so všetkými relevantnými údajmi potrebnými
na inštitucionalizovanie systému adresnej energopomoci.
Dôvodová správa k návrhu zákona ďalej uvádza,
že z hľadiska rozsahu sa voči súčasnej praxi nezavádzajú nové kategórie
informácií, ktoré už dnes evidujú a spracúvajú jednotlivé subjekty, od ktorých
návrh zákona predpokladá poskytovanie údajov, a to na základe žiadosti MH SR v
rozsahu a spôsobom uvedenom v žiadosti o poskytovanie údajov.
Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom jeho
vyhlásenia.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno
sledovať na tomto odkaze.
Dňa 17.3.2025
začalo pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 251/2012
Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (ďalej len „zákon o energetike“) a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony, a to zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii
v sieťových odvetviach (ďalej len „zákon o regulácii“), zákon č.
309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej
kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon
o podpore OZE“), zákon č. 657/2004
Z. z. o tepelnej energetike (ďalej len „zákon o teple“), zákon č.
391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon
o ARS“), zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o
štátnej banskej správe (ďalej len „banský zákon“) a zákon č. 71/2013 Z.
z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Ministerstva hospodárstva Slovenskej
republiky najmä z dôvodu transpozície európskej legislatívy v oblasti
revízie súčasného nastavenia vnútorného trhu s elektrinou v Európskej
únii (ďalej len „EÚ“), v oblasti podpory energie z obnoviteľných
zdrojov, v oblasti vnútorného trhu so zemným plynom, obnoviteľnými
plynmi a vodíkom a v oblasti metánových emisií (číslo LP: LP/2025/96).
Predkladaný návrh
zákona, okrem iného, transponuje a implementuje požiadavky v oblasti
reformy dizajnu vnútorného trhu s elektrinou, ktoré sú upravené najmä
nariadením Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1747 z 13. júna 2024 o
zlepšení koncepcie trhu s elektrinou (ďalej len „nariadenie (EÚ) 2024/1747“) a smernicou
Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1711 z 13. júna 2024 o zlepšení
koncepcie trhu s elektrinou v Únii (ďalej len „smernica (EÚ) 2024/1711“). Trendy v
oblasti redizajnu vnútorného trhu s elektrinou zahŕňajú o. i. efektívne
dosahovanie cieľov energetickej únie a cieľa dosiahnuť klimatickú neutralitu
najneskôr do roku 2050, integráciu nových prvkov sústavy a účastníkov trhu
s elektrinou.
Ďalším
legislatívnym aktom, ktorým sa čiastočne zaoberá predkladaná transpozícia do
slovenskej legislatívy, je smernica Európskeho parlamentu a Rady (EÚ)
2023/2413
z 18. októbra 2023. Predkladaný návrh zákona tiež predstavuje čiastočnú
transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) 2024/1788 z 13. júna 2024 o
spoločných pravidlách pre vnútorné trhy s obnoviteľným plynom, so zemným plynom
a s vodíkom, ktorou sa mení smernica (EÚ) 2023/1791 a zrušuje smernica
2009/73/ES.
Návrh novely zákona o energetike prináša najmä tieto zmeny:
Návrh zákona ďalej:
MH SR predkladá návrh zmeny zákona o
energetike aj z dôvodu čiastočnej transpozície tzv. 4. energetického
balíčka v plynárenstve.
Čiastočná transpozícia je zameraná
najmä na úpravu certifikácie prevádzkovateľa vodíkovej prepravnej siete a
úpravu pravidiel fungovania vnútorného trhu s vodíkom.
Návrh novely zákona o regulácii prináša, okrem iného, najmä tieto zmeny:
Návrh novely zákona o podpore OZE prináša najmä tieto zmeny:
Účinnosť zákona sa
navrhuje 1.1.2026, okrem tridsiateho piateho, štyridsiateho štvrtého a štyridsiateho
piateho bodu čl. III, kde sa navrhuje účinnosť 1.9.2026 a okrem čl. VII, kde sa navrhuje účinnosť 1.11.2025.
Stav aktuálneho
legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
Dňa 31.3.2025 sa
začalo pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa ustanovuje
vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
(legislatívny proces č.: LP/2025/110).
O predmetnom
návrhu sme vás informovali v Monitoringu za mesiac február 2025.
Ako sme uviedli, návrh vyhlášky má za cieľ
ustanoviť vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so splnomocňovacím ustanovením § 5
ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších
predpisov, a to hlavne vzor:
a)
žiadosti fyzickej osoby podnikateľa o vydanie
povolenia na podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené
územie,
b)
žiadosti právnickej osoby o vydanie povolenia na
podnikanie v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie.
V súčasnosti
je vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor
žiadosti o vydanie povolenia.
Navrhované úpravy
vyplynuli z dôvodu prijatia zákona č. 363/2022 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
o podpore OZE a zákona č. 128/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon
o regulácii.
Návrh vyhlášky taktiež zohľadňuje skúsenosti, ktoré vyplynuli z konaní
o vecnej regulácii vo veci vydávania povolení na podnikanie
v tepelnej energetike.
Účinnosť vyhlášky
sa navrhuje od 1.7.2025, aby bola zabezpečená primeraná lehota
na oboznámenie sa s navrhovanou úpravou.
MPK trvá 15 pracovných dní do 22.4.2025.
Stav aktuálneho
legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
ÚRSO
oznamom zo dňa 26.5.2025 pripomína držiteľom povolení na podnikanie
v energetike ich povinnosť písomne požiadať ÚRSO do 30.6.2025 o uvedenie
údajov o vlastníkovi elektroenergetického zariadenia na výrobu,
prepravu, distribúciu a uskladňovanie plynu, zariadenia na prepravu pohonných
látok alebo ropy, zariadenia na plnenie tlakových nádob alebo zariadenia na
rozvod skvapalneného plynného uhľovodíka v povolení.
Povinnosť písomne požiadať
ÚRSO v lehote do 30.6.2025 o uvedenie údajov o vlastníkovi sústavy
tepelných zariadení alebo jej časti v povolení platí aj pre držiteľov
povolení na podnikanie v tepelnej energetike.
ÚRSO
upozorňuje, že za nesplnenie povinností podľa zákona o energetike (§ 96n ods.
3) a zákona o teple (§ 38af ods. 3) je povinný uložiť držiteľovi povolenia pokutu.
Viac
k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 1.4.2025
na svojom webovom sídle informoval, že z vlastného podnetu vyzval spoločnosti Slovenská
elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) a Organizátora
krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej len „OKTE“) na preskúmanie tarify
za systémové služby (TSS).
ÚRSO uvádza, že pri tomto prieskume
identifikoval priestor na zníženie cien. V rámci cenového konania ÚRSO
následne znížil výšku TSS pre odberateľov v skupine 2 (s odberom nad 1
GWh/ročne) o - 19,24 % a pre odberateľov v skupine 3
(odber nad 100 GWh/ročne) o - 18,80 %.
Podľa slov ÚRSO takéto zníženie taríf TSS
prispeje k nižším nákladom pre slovenských podnikateľov, čo predstavuje
významný krok k posilneniu ich konkurencie schopnosti na európskom aj svetovom
trhu, čo v konečnom dôsledku prinesie prospech pre domácich spotrebiteľov.
Viac
k správe ÚRSO sa dozviete TU.
SEPS na svojom
webovom sídle informovala, že bolo zverejnené rozhodnutie ÚRSO č. 0312/2025/E
zo dňa 31.03.2025 vo veci určenia maximálnych cien za poskytovanie podporných
služieb od 1.4.2025 do 31.12.2027.
Predmetné
rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom
webovom sídle informovala tiež o zverejnení rozhodnutia ÚRSO č. 0313/2025/E zo
dňa 31.3.2025, ktorým ÚRSO určil tarify za systémové služby od 1.4.2025 do
31.12.2027.
Predmetné
rozhodnutie je k dispozícii TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Envirofond dňa 10.4.2025 na svojom webovom
sídle zverejnil novú Výzvu K-1/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie
dotácie prevádzkam, pri ktorých sa predpokladá vystavenie skutočnému riziku
úniku uhlíka v dôsledku výrazných nepriamych nákladov, ktoré v skutočnosti vznikajú z
premietania nákladov súvisiacich z emisiami skleníkových plynov do cien
elektrickej energie.
Pomoc podľa schémy má byť poskytovaná na ročnej
báze formou kompenzácie v nasledujúcom roku po roku, v ktorom boli vynaložené
náklady.
Termín na podanie
žiadostí je do 10.6.2025.
Znenie výzvy je
dostupné na tomto odkaze.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
Dňa 4.4.2025 Slovenská inovačná a energetická agentúra
(ďalej len „SIEA“) na svojom
webovom sídle informovala, že vyhlási v 15. kalendárnom týždni tohto roka výzvu
z Programu Slovensko zameranú na podporu energetickej efektívnosti a využívanie
obnoviteľných zdrojov v podnikoch.
Podpora má byť
primárne zameraná na zlepšovanie energetickej efektívnosti v podnikoch
a na využívania obnoviteľných zdrojov energie (OZE) v podnikoch na báze
aktívnych odberateľov elektriny, samospotrebiteľov energie z OZE a komunít
vyrábajúcich energie z OZE.
Oprávneným žiadateľom môžu byť
mikropodniky, malé, stredné a veľké podniky a tiež subjekty, ktoré sa
stávajú účastníkmi hospodárskej súťaže, a to bez ohľadu na ich právnu formu a
spôsob financovania. Projekty bude možné realizovať na celom
území Slovenska.
Minimálna výška
podpory na projekt je 50-tisíc eur a maximálna výška
na projekt nesmie presiahnuť 3 milióny eur. Maximálna miera
príspevku môže byť až 65 %, v závislosti od veľkosti podniku
a realizovanej aktivity.
Prostredníctvom
jednej žiadosti bude možné získať podporu na dva druhy opatrení. Na zvyšovanie
energetickej efektívnosti podnikov je vyčlenených takmer 43
miliónov eur a na využívanie obnoviteľných zdrojov viac ako 24
miliónov eur.
Podporované budú
opatrenia energetickej efektívnosti, ktoré sa týkajú budov, ale aj iných
oblastí v podnikoch.
Pomoc na
zlepšovanie hospodárnosti budov je možné získať, ak budova dosiahne plánovanú
úsporu primárnej energie minimálne 30 %. Intenzita podpory bude odzrkadľovať
dosahovanú úsporu.
Súčasťou žiadosti
o nenávratný finančný príspevok bude predloženie energetického
auditu.
Žiadateľ bude
povinný ukončiť realizáciu všetkých hlavných aktivít projektu do 36
mesiacov
od nadobudnutia účinnosti zmluvy o NFP.
Podpora využívania
obnoviteľných zdrojov energie v systémoch zásobovania energiou je zameraná na
inštaláciu zariadení, uskladňovanie energie a zavádzanie systémov
monitorovania, optimalizácie a riadenia spotreby energie.
Bližšie informácie
sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 31.3.2025 SIEA
na svojom webovom sídle informovala, že v spolupráci s MH SR spúšťa projekt Zelená podnikom.
Formou poukážky môžu podniky získať finančnú
podporu na vypracovanie energetického auditu a inštaláciu zariadení, ktoré
využívajú obnoviteľné zdroje energie: fotovoltické panely, tepelné čerpadlá,
slnečné kolektory, veterné turbíny a systém na akumuláciu energie.
Finančnú podporu môžu získať mikro, malé a
stredné podniky a aj živnostníci z celého Slovenska. „Žiadať môžu aj
malé firmy a prevádzky so sídlom v rodinných domoch, napríklad autodielne
či menšie pekárne. Naším cieľom je pomôcť podnikateľom znížiť náklady
na energie a posilniť ich energetickú nezávislosť,“ uviedla generálna
riaditeľka SIEA.
Maximálna výška podpory na podnik je 50
000 eur. Podnik môže získať podporu vo výške 40 % oprávnených výdavkov,
resp. až 45 %, ak preukáže viac ako 80 % vyrobenej energie, pričom minimálne
polovica musí byť využitá v podniku. Na energetický audit poukážka preplatí 45
% z oprávnených výdavkov. Limity inštalácií sú stanovené na 250 kW pre
elektrinu, pri teple nie sú žiadne obmedzenia.
Harmonogram spustenia:
Celkový rozpočet Zelenej podnikom je 66 560
948,90 eur (44,4 mil. eur pre menej rozvinuté regióny a 22,1 mil. eur pre viac
rozvinuté regióny).
Bližšie informácie
sa dočítate na tomto odkaze.
MH SR
v mesiaci marec 2025 zverejnilo na svojom webovom sídle usmernenie
na poskytovanie kompenzácie vybraným účastníkom trhu s plynom v súvislosti
so stanovením maximálnej výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v
domácnosti a vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu v roku 2025, s cieľom naplniť
Nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre
koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných
koncových odberateľov plynu.
Usmernenie je
záväzné pre účastníkov trhu s plynom, ktorí účtujú tarify pre koncových
odberateľov plynu v domácnosti a vybraných zraniteľných koncových odberateľov
plynu na základe rozhodnutia ÚRSO a na ktorých sa vzťahujú povinnosti podľa
nariadenia vlády.
Predmetné
usmernenie MH SR je dostupné na tomto odkaze.
MH SR
v mesiaci marec 2025 zverejnilo na svojom webovom sídle aj ďalšie
usmernenie, a to Podrobnosti mechanizmu pre priebežné
vyplácanie kompenzácie dodávateľom plynu za odberateľov plynu v domácnosti v
súvislosti s uplatňovaním nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z.
z.
Usmernením sa majú
riadiť všetci dodávatelia plynu, ktorí dodávajú plyn pre domácnosti na základe
cenového rozhodnutia ÚRSO a príslušných právnych predpisov, a na ktorých
sa vzťahujú povinnosti podľa predmetného nariadenia vlády.
Predmetné usmernenie MH SR je dostupné na tomto odkaze.
Dňa 18.3.2.2025
ÚRSO na svojom webovom sídle informoval o tom, že vydáva usmernenie k
fakturovaniu platby za prístup do distribučnej sústavy užívateľovi distribučnej
sústavy.
ÚRSO usmerňuje prevádzkovateľov regionálnych distribučných sústav (ďalej len „RDS“), že podľa § 23 ods. 12 vyhlášky ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike v znení neskorších predpisov, prevádzkovatelia RDS nesmú fakturovať platbu za prístup do distribučnej sústavy za príslušný mesiac podľa ods. 11 tejto vyhlášky, ak užívateľ RDS na odbernom mieste a odovzdávacom mieste súčasne v jednom mieste pripojenia do RDS prevádzkuje:
Viac
k danej správe sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 3.3.2025 ÚRSO
informoval o zmene výpočtu platby za prístup do distribučnej sústavy pre
vybrané sadzby Stredoslovenskej distribučnej, a.s. (ďalej len „SSD“), platnú od 1.7.2025.
Avizovaná zmena sa týka domácností s tarifami D5, D6, D7 a D8, v ktorých je v
súčasnosti asi 80 tisíc odberných miest distribučnej sústavy SSD. U väčšiny
odberných miest sa podľa výpočtov SSD neočakáva zmena na faktúrach. U zvyšných
odberných miest sa predpokladá zmena v objeme desiatok eur ročne.
ÚRSO uvádza, že
cenník platný od 1.1.2025 poskytuje spoločnosti SSD dostatočný priestor na
informovanie domácností o možnostiach úpravy veľkosti ističa či zmeny tarify.
Zmena nemá vplyv na výrobcov a dodávateľov elektriny, ale predpokladá sa
zlepšenie dostupnosti pripojovacej kapacity u prevádzkovateľov distribučných
sietí.
ÚRSO zároveň odporúča odberateľom s
dotknutými tarifami konzultovať potrebu veľkosti existujúceho ističa s
odborníkmi, aby sa predišlo zbytočným nákladom v budúcnosti. Informácie o
veľkosti ističa sú dostupné na samotnom ističi, v zmluve o pripojení, v distribučnom
portáli a na vyúčtovacej faktúre. Postup krokov na výmenu ističa je zverejnený
na stránke spoločnosti SSD, kde odberatelia nájdu aj informácie o oprávnených
osobách, ktoré môžu výmenu uskutočniť.
Dňa 17.3.2025 SIEA na
svojom webovom sídle informovala o zmene pravidiel rozpočítavania nákladov na teplo v bytových domoch
v roku 2025.
SIEA vo svojej správe uvádza, že jedným
z hlavných cieľov vyhlášky MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorá bola pripravená v
spolupráci s Asociáciou rozpočítavateľov tepla a vody Slovensko, Slovenskou
obchodnou inšpekciou a SlEA, bolo zabezpečiť, aby boli náklady na teplo a teplú
vodu pre vlastníkov bytových domov rozdelené čo najspravodlivejšie a aby nová
vyhláška v sebe zahŕňala aj riešenia pre aktuálne spôsoby dodávky tepla.
V roku 2024 bola vyhláška opätovne
zmenená novelou číslo 337/2024 Z. z., pričom cieľom zmeny bolo rozšíriť
možnosti vlastníkov bytov a nebytových priestorov rozhodovať o prerozdelení
nákladov na vykurovanie a prípravu teplej vody.
Nový spôsob rozpočítavania by tak mal
podľa SIEA zmierniť rozdiely v merných nákladoch medzi jednotlivými bytmi,
ktoré boli spôsobené najmä nevhodným pomerom základnej a spotrebnej zložky. Ak
sa väčšina nákladov na teplo rozpočítavala podľa spotreby nameranej na
pomerových rozdeľovačoch vykurovacích nákladov alebo určených meradlách, neboli
dostatočne zohľadnené prechod tepla medzi samotnými bytmi a straty tepla pri
distribúcii. V dôsledku toho časť vlastníkov bytov platila niekoľkonásobne
vyššie čiastky za vykurovanie, pretože teplo sa od nich šírilo do susedných
neobývaných, alebo zámerne nevykurovaných bytov deliacimi konštrukciami
(stenami, stropmi) medzi nimi.
Súčasná právna úprava odporúča
rozpočítavať celkové náklady na množstvo dodaného tepla v pomere 60 % základná
zložka podľa podlahovej plochy bytu a 40 % podľa nameranej spotreby s tým, že
vlastníci môžu rozhodnúť o jeho zmene. Novinkou je, že vyhláška určuje, že
podiel základnej zložky nemôže byť nižší ako 30 %, a predovšetkým zavádza
kontrolný mechanizmus, ktorý má zabezpečiť spravodlivé rozdelenie nákladov.
Podľa neho by nemal rozdiel medzi bytom s minimálnou jednotkovou cenou za teplo
na štvorcový meter celkovej plochy vykurovaného priestoru a bytom s maximálnou
cenou na štvorcový meter prekročiť 2,85-násobok.
Bližšie informácie k danej téme sú
dostupné na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 19.3.2025 zverejnil na svojom
webovom sídle reakciu na otázky spotrebiteľov, týkajúce sa
energetických certifikátov.
ÚRSO vo svojej správe hovorí, že energetické certifikáty sú dôležitým
nástrojom na hodnotenie energetickej hospodárnosti budov, avšak ich pravosť a
presnosť sú kľúčové pre zachovanie dôvery v tento systém.
Certifikáciu musia vykonávať len oprávnené
osoby v súlade so zákonom č. 555/2005 Z. z. a vykonávacími predpismi. Súčasťou
tohto procesu je fyzická obhliadka nehnuteľnosti, na základe ktorej sa
získavajú potrebné vstupné údaje.
ÚRSO, ktorý
v tejto oblasti vykonáva štátny dozor, upozorňuje, že pokiaľ oprávnená
osoba nepostupuje podľa zákona, hrozí jej pokuta do 5 000 eur.
ÚRSO súčasne zdôrazňuje, že cieľom
energetických certifikátov je podporiť transparentnosť a zodpovedné
hospodárenie s energiami. Spotrebitelia by preto mali byť oboznámení so svojimi
právami a povinnosťami v tejto oblasti.
Spoločnosť OKTE oznamom zo dňa 27.3.2025
informovala verejnosť, že v dátume od 6.3.2025 do 16. 3.2025 prebiehala
verejná konzultácia k pripravovaným zmenám technickej špecifikácie externých
rozhraní pre účastníkov trhu pre Informačný systém organizátora trhu
XMtrade®/ISOT v1.20 (ďalej len „TŠVD“).
OKTE uviedla, že do verejnej konzultácie sa
zapojil jeden účastník trhu, pričom pripomienky spolu s vyjadrením OKTE sú
dostupné TU.
OKTE zároveň oznamuje, že návrh technickej
špecifikácie externých rozhraní systému v1.20 so zapracovanými pripomienkami
bol riadne zverejnený TU. Táto verzia TŠVD vstúpi do platnosti 11. 6.
2025 spolu so spustením
projektu 15 MTU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa
27.3.2025 uverejnil OKTE oznam, že dňa 1.4.2025 o 21:00 spúšťa novú verziu
vnútrodenného trhu (VDT) na platforme ISOT v produkčnom prostredí.
OKTE
vo svojom ozname uvádza, že nová verzia VDT na platforme ISOT prináša množstvo
vylepšení a nových funkcií, a to:
1. Nové webové rozhranie obchodnej obrazovky: Medzi hlavné benefity novej obchodnej obrazovky patria:
2.
Nové
rozhrania API a WebSocket:
Nová Technická
špecifikácia výmeny dát v1.19 je účinná od 1.4.2025.
Bližšie
informácie sú dostupné na tomto odkaze.
Viac k danej
téme sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 31.3.2025
zverejnil OKTE oznámenie o vyhodnotení verejnej konzultácie k pripravovanej
úprave prevádzkového poriadku OKTE.
Verejná konzultácia
začala 14.3.2025, pričom posledným dňom na zaslanie pripomienok bol dátum
28.3.2025.
Zmena prevádzkového
poriadku podľa OKTE súvisí so zmenami legislatívy účinnými od 1.1.2025
a projektom 15‘ MTU. Okrem toho bol text prevádzkového poriadku
precizovaný úpravami vyplývajúcimi z aplikačnej praxe.
Do verejnej
konzultácie sa zapojili 3 dotknutí účastníci trhu a bolo vznesených 11
pripomienok, z ktorých 8 bolo akceptovaných.
Text pripomienok
spolu s vyjadrením spoločnosti OKTE je dostupný TU. Pozmenené znenie prevádzkového poriadku na
základe akceptovaných pripomienok je dostupné TU
Podrobné informácie
o verejnej konzultácii sú uvedené na webovom sídle OKTE na
tomto odkaze.
SSD zverejnila dňa
17.3.2025 oznam, že verejná konzultácia k návrhu prevádzkového poriadku
spoločnosti bola ukončená dňa 15.3.2025 o 00:00 hod.
Záznam z verejnej konzultácie by mal byť
zverejnený v najbližších dňoch.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
ÚRSO dňa 10.3.2025 na svojom webovom
sídle informoval, že podporuje vtláčanie biometánu do plynárenských sietí
predovšetkým z dôvodu, čo možno najefektívnejšieho využitia už existujúcich
plynárenských sietí v SR.
ÚRSO uviedol, že Slovensko disponuje rozsiahlou
sieťou plynárenskej infraštruktúry (druhá najhustejšia v EÚ), avšak tá
zaznamenáva pokles spotreby plynu v dôsledku šetrenia a prechodu odberateľov k
iným zdrojom ako je zemný plyn, ako aj pre výrazné zníženie tranzitu ruského
plynu cez Ukrajinu do SR. ÚRSO v tejto súvislosti uvádza, že vytvoril
vhodné legislatívne podmienky, ktorými podporuje využívanie plynárenskej
siete vtláčaním biometánu.
Aktuálne je podľa slov ÚRSO do distribučnej
siete v SR pripojená jedna biometánová stanica, ktorá od roku 2021 vyrába
biometán z biologicky rozložiteľného komunálneho odpadu. V blízkej budúcnosti
sa očakáva pripojenie ďalších piatich biometánových staníc.
Podľa slov predsedu ÚRSO sa približne tretina
zo stovky existujúcich bioplynových staníc v SR dnes technicky dokáže pripojiť
k plynárenskej sieti. SR má tak potenciál nahradiť biometánom približne
desatinu súčasnej spotreby zemného plynu, čo predstavuje dobrý krok k
udržateľnosti a energetickej nezávislosti SR.
Bližšie informácie
sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.
Dňa 7.3.2025 ÚRSO
informoval o blížiacom sa konci podpory garantovaných výkupných cien po
uplynutí 15 rokov pre mnohé zdroje obnoviteľnej energie.
Koniec spomínanej podpory sa týka
fotovoltických, veterných, biomasových i vodných elektrární.
ÚRSO je názoru, že
predĺženie podpory by znamenalo ďalšiu záťaž na verejné financie, vytváral by
sa tlak na možný rast cien elektriny, či diskrimináciu časti nových hráčov na
trhu. ÚRSO je presvedčený, že výrobcovia elektriny by mali byť schopní fungovať
na trhu samostatne aj bez závislosti na štátnych dotáciách.
Predseda ÚRSO vyjadril svoje presvedčenie, že
hlavný princíp rozvoja obnoviteľných zdrojov do budúcna spočíva v spotrebe
a využití elektriny a tepla priamo v mieste ich výroby. Takéto lokálne využitie
energie znižuje potrebu budovania a údržby rozsiahlej prenosovej
infraštruktúry, čo prispieva k celkovej efektívnosti energetického
systému.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
OKTE dňa 1.4.2025
zverejnil pozvánku na spoločné koordinované testovanie projektu 15’ MTU na
dennom trhu na medzinárodnej úrovni SDAC.
OKTE informuje, že účastníkom trhu bude
umožnené komplexné testovanie procesu – od zadávania objednávok v oboch
časových granularitách až po vyhodnotenie denného trhu v 15-minútových
intervaloch. Testovanie bude dostupné prostredníctvom webového rozhrania
systému ISOT, ako aj externej komunikácie definovanej v Technickej
špecifikácii výmeny dát v1.20. Pre účely organizovaného testovania bude
využité prostredie TEST, ktoré je určené na testovanie pred
produkčných verzií systému XMtrade®/ISOT.
Testovanie sa uskutoční v dňoch od 7.4.2025 do 15.5.2025.
Zhrnutie konkrétnych scenárov testovania
s účastníkmi trhu je dostupný v informačnom balíku pre
koordinované testovanie s účastníkmi trhu, ktoré je dostupné
v anglickom jazyku a publikované na stránkach Nemo Committee. Harmonogram
testovania a popis scenárov v slovenčine je dostupný aj v prezentácií
z webinára k projektu 15‘ MTU.
Pre registráciu je potrebné zaslať na
adresu market@okte.sk email s
predmetom „SDAC 15’ MTU Testovanie - Registrácia“ s požadovanými údajmi
zverejnenými na stránke ÚRSO.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
Viac sa dočítate na
tomto odkaze.
SEPS dňa 28.3.2025
informovala, že v dňoch od 28.3.2025 do 11.4.2025 (vrátane) prebieha verejná
konzultácia k dokumentu „Desaťročný plán rozvoja prenosovej sústavy na roky
2026 až 2035“.
Zúčastniť sa na
verejnej konzultácii k uvedenému návrhu je možné zaslaním pripomienok
prostredníctvom priloženého formulára na emailovú adresu: konzultacie.dprps@sepsas.sk.
Všetky Informácie a
podklady k verejnej konzultácii sú zverejnené TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS na svojom webovom sídle zverejnila dňa
20.3.2025 oznam, že dňom 19.3.2025 bola úspešne spustená piata vlna prechodu na
15-minútový obchodný interval (15 min Market Time Unit, „MTU“) pre vnútrodenné
obchodovanie.
V tejto vlne zavádza 32 cezhraničných
prepojení a 6 interných hraníc prechod zo 60 min MTU na 15 min MTU. Medzi nimi
bolo aj cezhraničné prepojenie medzi Slovenskom a Poľskom.
SEPS uvádza, že uvedenou zmenou na hranici
SK-PL sa zjednotila granularita obchodovania na všetkých troch hraniciach
ponukovej oblasti SR, tzn. SK-CZ, SK-HU a SK-PL v rámci jednotného
vnútrodenného trhu s elektrinou (SIDC) na 15 min.
SEPS pritom
očakáva, že zavedenie 15-minútového obchodného intervalu v kontinuálnom
vnútrodennom obchodovaní (XBID) a vnútrodenných aukciách (IDA) takmer v celej
Európe výrazne zvýši efektivitu vnútrodenného trhu.
Viac k danej
téme sa dočítate na tomto odkaze.
SEPS dňa 5.3.2025 zverejnila informáciu, že
dňa 3.3.2025 boli predstavenstvom spoločnosti SEPS schválené zmeny v
dokumentoch technických podmienok, vyplývajúce najmä z povinnosti zosúladenia
ich znenia so zmenenou sekundárnou energetickou legislatívou.
Zmeny sa týkajú dokumentov A, E a F.
Aktualizované dokumenty sú k dispozícii TU.
Viac sa dozviete na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej
len „MŽP“)
zverejnilo dňa 2.4.2025 informáciu o zverejnení pracovného návrhu metodiky
pre rozvoj veternej energetiky v rámci plnenia úloh vyplývajúcich
z Plánu obnovy.
MŽP informuje, že dokument je výsledkom
spoločnej práce relevantných subjektov a odborníkov združených
v rámci medzirezortnej pracovnej skupiny.
Dokument by mal byť počas roka 2025
dopracovaný na základe ďalších podnetov.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
Monitoring
za mesiac marec 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste
sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.
Zdieľať článok