Zmena je
život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac december 2022.
Do popredia dávame predovšetkým informáciu
ÚRSO o regulovaných
cenových položkách v elektroenergetike
a v plynárenstve, a tiež o regulovaných cenách tepla v
systémoch centrálneho zásobovania teplom (CZT) na rok 2023.
Z dotačných schém upozorňujeme
na výzvu MH SR na poskytnutie dotácie na pokrytie dodatočných nákladov v
dôsledku uplatňovania limitu nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla počas
roka 2023, ako aj na výzvu SIEA zameranú na podporu výstavby zariadení
na využitie slnečnej energie na výrobu elektriny.
Vášmu záujmu by rovnako nemali ujsť ani prijaté novely
viacerých energetických právnych predpisov, a to napríklad novely Zákona o energetike
alebo Cenovej vyhlášky v plynárenstve.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac december 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac december 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike áno Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom áno Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) áno Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve áno Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike áno Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla áno Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny
vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov v
uplynulom mesiaci.
Dňa 8.12.2022 bol v Zbierke zákonov SR pod č. 433/2022 Z. z. zverejnený
zákon, ktorým sa mení
a dopĺňa Zákon o energetike (zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike) a ktorým sa menia
a dopĺňajú aj niektoré ďalšie dotknuté zákony.
Predmetná novela prináša najmä tieto zmeny:
Prijatá novela upravuje aj postup a podmienky pre
uplatnenie cenovej regulácie za regulované činnosti v tepelnej energetike
určením limitu nárastu ceny a rozširuje použitie ustanovení Zákona o
poskytovaní dotácií v pôsobnosti MH SR na pokrytie rozdielu cien tepla.
Predmetná novela
nadobudla účinnosť dňa 8.12.2022, okrem niektorých jej ustanovení, ktoré nadobúdajú
účinnosť až 5.2.2023.
Sprievodná
dokumentácia k prijatej novele je k dispozícii na
tomto odkaze. Prijatý zákon č. 433/2022 Z. z.
v platnom znení je dostupný TU.
Dňa 16.12.2022 bola v Zbierke zákonov SR pod č. 450/2022 Z. z. zverejnená
vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (ďalej len „Cenová
vyhláška v plynárenstve“). Prijatá Cenová
vyhláška v plynárenstve nahrádza doterajšiu vyhlášku ÚRSO č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovovala cenová regulácia v
plynárenstve pre predchádzajúce regulačné obdobie.
Cenová vyhláška
v plynárenstve určuje rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie dodávky plynu, rozsah, štruktúru a výšku oprávnených nákladov,
spôsob určenia výšky primeraného zisku, postup a podmienky uplatňovania ceny,
podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho predkladania na celé regulačné
obdobie.
Vyhláška okrem iného novelizuje tiež Pravidlá trhu (vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z.), kedy ruší ustanovenie § 76 ods. 10 Pravidiel trhu týkajúce sa sadzby za odobratý plyn pri dodávke poslednej inštancie pre koncového odberateľa plynu v domácnosti.
Cenová vyhláška
v plynárenstve je účinná od 16.12.2022 s výnimkou ustanovenia § 11, ktorý je účinný
od 1.1.2023.
Dôvodová správa k prijatej Cenovej
vyhláške v plynárenstve je dostupná TU. Samotné
znenie vyhlášky je dostupné TU.
Dňa 16.12.2022 v Zbierke zákonov SR bola pod č. 451/2022 Z. z. zverejnená
vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných
činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných
činností v plynárenstve.
Vyhláška vo
všeobecnosti ustanovuje rozsah a spôsob vykonávania cenovej regulácie v plynárenstve
okrem dodávky plynu, rozsah, štruktúru a výšku oprávnených nákladov,
spôsob určenia výšky primeraného zisku, postup a podmienky uplatňovania ceny,
podrobnosti o návrhu ceny a spôsobe jeho predkladania na celé regulačné
obdobie.
Vyhláška je
účinná od 16.12.2022.
Dôvodová správa k vyhláške je dostupná TU a samotná vyhláška je dostupná TU.
Dňa 28.12.2022 bola v Zbierke zákonov SR pod č. 503/2022 Z. z. zverejnená
vyhláška Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (MH SR) (ďalej len „Vyhláška“), ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom
mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej
vode, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v
decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo
vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla.
Predmetná
Vyhláška zrušuje doterajšiu vyhlášku
MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa
ustanovovala teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá
rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania
množstva tepla.
Vyhláška prináša najmä
tieto zmeny:
Vyhláška je
účinná od 1.1.2023. Jej znenie je dostupné
na
tomto odkaze.
Dôvodová
správa k prijatej Vyhláške, vrátane ďalšej sprievodnej dokumentácie, je
dostupná TU.
Dňa 20.12.2022 bolo v Zbierke zákonov SR pod č. 465/2022 Z. z. zverejnené
nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť regulovanej
dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a výšky taríf pre
domácnosti a vybraných odberateľov elektriny.
Prijaté nariadenie určuje maximálne ceny pre časť
regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov, ktorými sú
odberatelia elektriny a plynu mimo domácnosti ako sú napr. zariadenia
sociálnych služieb, zaradenia sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej
kurately, bytové domy s nájomnými bytmi vo vlastníctve obce alebo vyššieho
územného celku a pod.
Nariadenie zároveň zabraňuje nárastu taríf pre domácnosti a vybraných
koncových odberateľov elektriny, ktoré by mali nepriaznivý dopad na výšku
koncovej ceny elektriny pre tieto subjekty. Nariadenie rovnako stanovuje rámec
pre zabezpečenie kompenzácie pre dotknuté subjekty v súvislosti s opatreniami
krízovej regulácie.
Prijaté nariadenie
stanovuje najmä:
Na
základe tohto nariadenia sú podľa slov Úradu pre reguláciu sieťových odvetví
(ÚRSO) dotknuté regulované subjekty povinné uplatniť voči vybraným skupinám
odberateľov stanovené cenové stropy a limity nárastu cien energií, ktoré
majú prednosť pred regulovanými cenami stanovenými ÚRSO v cenových
rozhodnutiach pre rok 2023.
Prijaté nariadenie vlády
SR je účinné od 20.12.2022.
Dôvodová správa k nariadeniu je dostupná na tomto odkaze a samotné nariadenie
je k dispozícii TU.
Dňa 20.12.2022 bolo v Zbierke zákonov SR pod č. 464/2022 Z. z. zverejnené nariadenie vlády SR, ktorým sa ustanovuje
limit nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla. Následne bolo nariadenie
novelizované nariadením vlády SR zverejneným v Zbierke zákonov SR pod č. 523/2022 Z. z. dňa 31.12.2022.
Vláda SR ustanovila limit nárastu ceny tepla pre koncových odberateľov v
bytových objektoch v nadväznosti na ust. § 45j Zákona
o regulácií (zákon č. 250/2012 Z. z.), v zmysle ktorého platí, že regulovaný
subjekt, ktorý vykonáva regulovanú činnosť výroba, distribúcia a/alebo dodávka tepla, a ktorému ÚRSO na prvý
rok regulačného obdobia začínajúceho 1. januárom 2023 schválil alebo určil cenu
cenovým rozhodnutím, môže uplatniť schválenú alebo určenú cenu najviac do výšky
limitu nárastu ceny, ktorý určí vláda nariadením
Vláda SR stanovila limit nárastu ceny tepla pre koncových odberateľov v
bytových objektoch vo výške jednozložkovej hodnoty maximálnej ceny tepla
naposledy schválenej alebo určenej ÚRSO pre rok 2022 zvýšenej o 20
eur na MWh vrátane DPH.
Uvedené znamená, že výrobcovia a dodávatelia tepla sú povinní pri
fakturácii ceny za dodané teplo do bytových objektov postupovať podľa
nariadenia vlády č. 464/2022 Z. z. a neuplatňovať voči uvedeným koncovým
odberateľom ceny tepla schválené alebo určené od 1.1.2023 rozhodnutím ÚRSO.
Čo sa týka dodávky tepla v systémoch CZT pre ďalšie skupiny
odberateľov tepla, tieto nie sú predmetom uvedeného naradenia vlády SR a
zostávajú naďalej regulované na základe maximálnej ceny tepla stanovenej v
rozhodnutí ÚRSO.
V tejto súvislosti podotýkame, že MH SR zároveň už aj vyhlásilo výzvu
na poskytnutie dotácie pre dodávateľov tepla, ktorej sa venujeme
v nasledujúcich častiach tohto monitoringu.
Nariadenie vlády SR č.
464/2022, v znení novely č. 523/2022 Z. z., je účinné od 31.12.2022.
Prijaté nariadenie vlády SR, ktorým sa
ustanovuje limit nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla, je dostupné TU.
Dňa 9.1.2023 vyhlásilo MH SR výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie
dotácie na pokrytie dodatočných nákladov v dôsledku uplatňovania limitu nárastu
schválenej alebo určenej ceny tepla z kapitoly MH SR.
Cieľom výzvy je poskytnúť dotáciu na pokrytie dodatočných nákladov v
dôsledku uplatňovania limitu nárastu schválenej alebo určenej ceny tepla počas
roka 2023, ktorý bol nariadením vlády SR č. 464/2022 Z. z. stanovený vo
výške jednozložkovej hodnoty maximálnej ceny tepla naposledy schválenej alebo
určenej ÚRSO pre rok 2022 zvýšenej o 20 eur na MWh vrátane DPH.
Oprávneným žiadateľom na získanie dotácie je
dodávateľ tepla, ktorý dodáva teplo koncovým odberateľom v bytových objektoch a ktorému
ÚRSO na prvý rok regulačného obdobia začínajúceho 1.1.2023 schválil alebo určil
cenu cenovým rozhodnutím.
Výzva obsahuje opis mechanizmu pre poskytovanie dotácie pre dodávateľov
tepla vrátanie poskytovania prostriedkov na mesačnej báze počas nadchádzajúceho
roku 2023.
Lehota na predkladanie žiadostí o dotáciu je
do 31.12.2023. Disponibilný objem
zdrojov je stanovený na 394 800 000 EUR.
Znenie výzvy je dostupné na TOMTO odkaze.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) dňa 22.12.2022
otvorila výzvu na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného
finančného príspevku zameranú na výstavbu zariadení na využitie
slnečnej energie na výrobu elektriny.
Znenie tejto
výzvy je k dispozícii TU.
Prostredníctvom
danej výzvy môžu podniky požiadať o nenávratné finančné príspevky na inštaláciu
fotovoltických systémov, ktoré im pomôžu znížiť náklady na elektrinu. Výzva sa
zameriava na výstavbu fotovoltických zariadení s inštalovaným výkonom od 10
do 500 kW v prípade pripojenia zariadenia do elektrizačnej sústavy a bez
obmedzenia výkonu v prípade ostrovnej prevádzky.
Upozorňujeme
však, že táto podpora sa týka výlučne projektov s miestom inštalácie mimo
Bratislavského samosprávneho kraja, ktoré budú zrealizované do konca
roku 2023.
O nenávratný
finančný príspevok môžu požiadať fyzické alebo právnické osoby
s oprávnením na podnikanie zapísané v obchodnom alebo
živnostenskom registri nepretržite najmenej 36 kalendárnych mesiacov ku dňu
predloženia žiadosti. Na výstavbu zariadení na využitie slnečnej energie na
výrobu elektrickej energie je vyčlenených 10 miliónov eur.
Výzva by mala
byť otvorená až do vyčerpania alokácie a žiadosti je preto možné podávať
priebežne. Termín uzavretia prvého hodnotiaceho kola bol stanovený na 31.1.2023.
V tejto
súvislosti uvádzame, že k predmetnej výzve sa uskutoční dňa 11.1.2023
v Bratislave aj informačný seminár, prístupný bude aj online.
Záujemcovia o osobnú účasť sa môžu registrovať na stránke
www.siea.sk prostredníctvom registračného formulára, ktorý je dostupný TU.
Viac informácií
k otvorenej výzve sa dozviete na tomto odkaze.
Dňa 12.12.2022 ÚRSO vydal usmernenie pre prevádzkovateľov
miestnych distribučných sústav a prevádzkovateľov distribučnej siete, ku ktorej
je pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu, ktorým upozorňuje
na zmeny
týkajúce sa prevádzkových poriadkov.
ÚRSO na svojom webovom sídle upozorňuje, že dňa 1.10.2022 nadobudla
účinnosť novela Zákona o energetike (zákon č. 256/2022 Z. z.), ktorá má vplyv
na súčasný proces schvaľovania prevádzkových poriadkov prevádzkovateľov
miestnych distribučných sústav (MDS) a prevádzkovateľov distribučnej siete, ku
ktorej je pripojených menej ako 100 000 koncových odberateľov plynu (LDS).
V zmysle platnej legislatívy sú prevádzkovatelia MDS a LDS, ktorí
majú prevádzkový poriadok schválený ÚRSO, povinní predložiť ÚRSO na
schválenie návrh na zmenu prevádzkového poriadku do 90 dní odo dňa, kedy
sa zmenili podmienky, na základe ktorých bol prevádzkový poriadok schválený,
vrátane zmien vyplývajúcich zo všeobecne záväzných právnych predpisov.
V zmysle Zákona o energetike ďalej platí, že ak prevádzkovateľ MDS
alebo LDS nepredkladá návrh prevádzkového poriadku na schválenie ÚRSO, alebo ak
ÚRSO návrh prevádzkového poriadku neschváli, je prevádzkovateľ MDS alebo
LDS povinný prevziať vzorový prevádzkový poriadok zverejnený
na webovom sídle ÚRSO.
ÚRSO odporúča prevádzkovateľom, ktorí majú schválený prevádzkový poriadok
podľa vzorového prevádzkového poriadku bez doplnenia osobitných
podmienok, prevziať vzorový prevádzkový poriadok bez potreby
schvaľovania ÚRSO. V prípade prevzatia vzorového prevádzkového poriadku je
potrebné ÚRSO zaslať „Oznámenie o prevzatí vzorového prevádzkového
poriadku“ a „Návrh na
zrušenie rozhodnutia úradu o schválení prevádzkového poriadku“. Uvedené dokumenty budú zároveň návrhom na
začatie konania o vecnej regulácii vo veci zrušenia aktuálne platných
rozhodnutí ÚRSO, ktorými ÚRSO schválil prevádzkový poriadok pre prevádzkovateľov
MDS a LDS.
Bližšie informácie k danej problematike sa dočítate na tomto
odkaze.
Dňa 29.12.2022 zverejnilo MH SR správu, že vypracovalo a Európskej
komisii predložilo ďalší návrh pomoci, ktorá je zameraná na zmiernenie dopadov
vysokých cien elektriny a zemného plynu. Táto forma pomoci má byť určená pre
hospodárske subjekty, vrátane väčších a energeticky náročných firiem na
Slovensku.
MH SR informuje, že pripravovaná schéma pomoci vychádza z Dočasného
krízového rámca pre opatrenia štátnej pomoci na podporu hospodárstva v dôsledku
agresie Ruska proti Ukrajine, ktorú prijala Európska komisia ešte 23.3.2022.
Pripravovaná schéma ponúka 4 možnosti pomoci, ktoré sa líšia podmienkami
a intenzitou. Pokiaľ ide o oprávnenosť žiadosti, tá sa bude posudzovať napríklad
aj podľa algoritmu, do ktorého bude vstupovať spotreba, jednotková cena za rok
2021 a 2022. Podmienkou vyplatenia pomoci bude v 3 zo 4 možností medziročný
pokles EBITDA (zisk pred úrokmi, daňami, odpismi a amortizáciou) oproti roku
2021, a to minimálne o 30 % a viac. Čo sa týka výpočtu oprávnených nákladov,
ten je daný dočasným rámcom stanoveným Európskou komisiou a nedá sa ho zmeniť.
O danú pomoc momentálne nie je možné žiadať, nakoľko sa najprv
vyžaduje jej schválenie Európskou komisiou
a následne aj vládou SR.
Viac k pripravovanej pomoci zo strany MH SR sa dočítate na tomto
odkaze.
ÚRSO rozhodol o
regulovaných cenových položkách v elektroenergetike na rok 2023 a
vypracoval prehľad, ktorý má prispieť k lepšej orientácii odberateľov o
uplatňovaných cenách.
Regulované
cenové položky predstavujú ceny za sieťové poplatky (tarifa za
distribúciu a prenos elektriny, tarifa za prevádzkovanie systému, a tarifa za
systémové služby) ako aj o ceny za dodávku elektriny pre zraniteľných
odberateľov na rok 2023.
ÚRSO informuje,
že v roku 2023 dochádza k celkovému zvýšeniu sieťových poplatkov v
rozmedzí od 42 % pre odberateľov elektriny pripojených na veľmi vysokom
napätí až po 64 % pre odberateľov elektriny pripojených na nízkom napätí.
Čo sa týka
domácností a vybraných zraniteľných odberateľov, tým sa na základe
mimoriadnych opatrení vlády SR časť koncovej ceny za dodávku elektriny zvýši
cca o 5 %, pričom sieťové poplatky ostávajú na rovnakej úrovni ako v roku 2022.
Tarifa za
prevádzkovanie systému (TPS) v
jednotlivých pásmach koncovej spotreby sa na rok 2023 zvyšuje o cca 60 % v
porovnaní s rokom 2022.
Poplatky za
prístup a distribúciu elektriny sú na rovnakej úrovni v porovnaní s rokom 2022, výrazne však narástli
náklady na straty v distribúcii.
Poplatky za
prístup a prenos elektriny, vrátane poplatku za straty v prenose, sú nezmenené v porovnaní s rokom 2022.
Výška tarify
za systémové služby (TSS) narástla o cca
60 % oproti roku 2022, na výšku 10,132 Eur/MWh.
Maximálna
regulovaná cena dodávky elektriny pre domácnosti vzrastie v priemere o cca 5 %. V prípade
ostatných zraniteľných odberateľov, ako napr. odberatelia mimo domácností s
limitom ročnej spotreby elektriny do 30 MWh, bytové kotolne, zariadenia
sociálnych služieb, nájomné a sociálne byty, a pod., maximálna regulovaná cena
za dodávku elektriny vzrastie v priemere o viac ako šesťnásobok.
V tejto
súvislosti pripomíname, že vláda SR prijala dňa 15.12.2022 nariadenie č. 465/2022
Z. z., ktorým boli stanovené cenové stropy na jednotlivé položky koncovej ceny
elektriny na rok 2023. Na základe tohto nariadenia sú dotknuté regulované
subjekty povinné uplatniť voči vybraným skupinám odberateľov stanovené
cenové stropy a limity nárastu cien energií, ktoré majú prednosť pred
regulovanými cenami stanovenými ÚRSO v cenových rozhodnutiach pre rok
2023.
V prípade
domácností, dodávatelia uplatnia maximálnu regulovanú cenu za dodávku elektriny
stanovenú úradom, t. j. nárast o cca 5 %, pričom ostatné cenové položky -
distribúcia, TSS a TPS – ostávajú na rovnakej výške ako v roku 2022. Ak sa
nezmenia cenové položky mimo regulačného rámca ÚRSO (odvod do Národného
jadrového fondu alebo DPH), celková koncová cena elektriny pre domácnosti sa
zmení iba nepatrne, cca o 2,5 %, v porovnaní s rokom 2022.
V prípade
vybraných zraniteľných odberateľov elektriny uvedených v nariadení vlády SR č. 465/2022
Z. z. (napr. zariadenia sociálnych služieb, bytové kotolne, ...), uplatnia dodávatelia
cenníky za dodávku elektriny tak, aby bol medziročný nárast variabilných
sadzieb a fixných platieb približne rovnaký ako u domácností. Ostatné
regulované cenové položky koncovej ceny - distribúcia, TSS a TPS – tiež
ostávajú na rovnakej výške ako v roku 2022. Z tohoto dôvodu dopady na koncovú
cenu elektriny pre tieto skupiny odberateľov budú podobné ako u domácností.
Viac k danej problematike sa dočítate na tomto
odkaze.
ÚRSO dňa 4.1.2023 rozhodol aj o cenách
za distribúciu plynu ako aj o cenách za dodávku plynu pre zraniteľných
odberateľov na rok 2023.
Čo sa týka distribúcie
plynu, vplyvom nárastu trhových cien plynu dochádza k celkovému zvýšeniu
regulovaných poplatkov za distribúciu plynu pre všetkých odberateľov v priemere
o 20 % a maximálnych regulovaných koncových cien plynu pre zraniteľných
odberateľov, vrátane domácností, v priemere o cca 200 %. Pretože zatiaľ
čo úroveň infraštruktúrnych nákladov na prevádzku distribučnej siete ostáva
stabilná, výrazne narástli náklady na nákup zemného plynu pre účely pokrytia
fyzických strát v distribučnej sieti, keďže prevádzkovateľ distribučnej siete
nakupuje plyn na neregulovanom trhu.
V prípade
domácností a vybraných zraniteľných odberateľov však platí, že na základe mimoriadnych opatrení vlády
SR sa skutočne uplatňované ceny za dodávku plynu v roku 2023 zvýšia v priemere
len o necelých 16 %. Prijaté mimoriadne opatrenia vlády SR majú totiž
prednosť pred cenovými rozhodnutiami úradu. Dňa 15.12.2022 vláda SR prijala nariadenie
č. 465/2022 Z. z., na základe ktorého sú dotknuté regulované subjekty povinné
uplatniť voči vybraným skupinám zraniteľných odberateľov stanovené cenové
stropy a limity nárastu cien za dodávku plynu.
Pokiaľ ide o prepravu plynu, regulované poplatky
za prepravu plynu pre domácnosti ostávajú nezmenené v porovnaní s rokom 2022.
Pri dodávke plynu pre domácnosti a iných zraniteľných odberateľov vzrastie maximálna regulovaná cena za
dodávku zemného plynu pre domácnosti a iné skupiny zraniteľných odberateľov na
rok 2023 v priemere o viac ako trojnásobok v porovnaní s rokom 2022. Dôvodom
je, že ÚRSO v regulovaných cenách dodávky plynu zohľadnil oprávnené náklady
dodávateľov na nakúpený plyn pre svojich zraniteľných odberateľov v súlade s
platnou legislatívou. Dodávatelia totiž nakupujú plyn na voľnom trhu, kde
trhové ceny plynu za rozhodujúce obdobie vzrástli v priemere o viac ako 350%.
Ostatné
regulované poplatky – za distribúciu a prepravu plynu – sa, aj v prípade
domácností, uplatnia na základe cenových rozhodnutí úradu a legislatívneho
rámca cenovej regulácie dodávok plynu pre zraniteľných odberateľov úradu na rok
2023.
Viac k danej problematike sa dočítate na tomto
odkaze.
ÚRSO prostredníctvom
svojho webového sídla dňa 5.1.2023
informoval, že do konca roku 2022 vydal z 333 cenových
návrhov teplárenských spoločností 248 rozhodnutí o cenách za výrobu,
distribúciu a dodávku tepla v systémoch centrálneho zásobovania teplom (CZT) na
rok 2023. Tieto pokrývajú asi 73 % podielu dodávok tepla v systémoch CZT v SR.
V priemere podľa zistení ÚRSO dochádza
k celkovému zvýšeniu maximálnych regulovaných cien tepla pre všetkých
odberateľov tepla v CZT systémoch o 112 %, a to s výraznými cenovými
rozdielmi medzi lokalitami CZT v závislosti od použitých palív, veľkosti
odberov tepla a pod.
Pokiaľ však ide o odberateľov
tepla v bytových objektoch, aj v prípade tepla platí, že skutočne
uplatňované ceny za dodávku tepla v roku 2023 sa základe mimoriadnych
opatrení vlády SR zvýšia maximálne o 20 Eur na MWh, vrátane DPH, voči
cenám naposledy schváleným alebo určeným úradom pre rok 2022. Prijaté
mimoriadne opatrenia vlády SR majú totiž prednosť pred cenovými rozhodnutiami
ÚRSO.
ÚRSO prostredníctvom svojho webového sídla ďalej informuje,
že v 50 lokalitách CZT s najmenšou zmenou ceny tepla v roku 2023 sa cena tepla
v priemere zníži o 2 % v porovnaní s rokom 2022, v 50 lokalitách CZT s
najvyššou zmenou ceny tepla v roku 2023 sa cena tepla v priemere zvýši o 243 %
v porovnaní s rokom 2022, v približne 200 lokalitách CZT, kde sú pripojené aj
domácnosti v bytových objektoch, cena tepla vzrastie v priemere o 92 % v
porovnaní s naposledy schválenou alebo určenou cenou pre rok 2022 (z toho v 55
lokalitách CZT je nárast ceny tepla menší alebo rovný 20 Eur/MWh, vrátane DPH).
Najväčší vplyv podľa slov ÚRSO na cenu tepla v
roku 2023 majú variabilné náklady zohľadňujúce náklady na palivo potrebné na
výrobu tepla a predstavujú až 84 % celkových nákladov na výrobu tepla.
Porovnávajúc rok 2022, variabilné náklady
teplárenských spoločností sa zvýšili až o 153%, pričom objemy tepla ostávajú
stabilné. Kľúčovým faktorom bol nárast cien zemného plynu a drevnej štiepky, z
ktorých sa vyrobí takmer 72 % tepla v CZT systémoch na Slovensku. Teplárenské
spoločnosti nakupujú potrebné palivá na voľnom trhu, kde ceny energií
medziročne vzrástli niekoľkonásobne.
V prípade ďalších skupín odberateľov tepla z CZT
systémov budú dodávatelia uplatňovať ceny tepla na základe cenových rozhodnutí úradu na rok
2023.
Viac k danej
problematike sa dočítate na tomto odkaze.
Slovenská elektrizačná
a prenosová sústava (SEPS) zverejnila na svojom webovom sídle informácie
o vydaní nasledovných rozhodnutí ÚRSO:
Viac k vyššie
uvedeným rozhodnutiam vydaným ÚRSO spoločnosti SEPS sa dočítate TU.
Následne, dňa
20.12.2022 boli predstavenstvom spoločnosti SEPS schválené zmeny v dokumentoch Technických podmienok spoločnosti SEPS vyplývajúce zo zosúladenia znenia s ustanoveniami Zákona
o energetike platnými od 1.10.2022, ako aj zo zmien v aplikačnej praxi.
Aktualizované dokumenty spoločnosti SEPS sú dostupné TU.
Dňa 16.12.2022 boli zo strany spoločnosti SEPS zverejnené tiež Pravidlá výberových konaní na obstaranie podporných služieb pre obdobie od 01.01.2023 do 31.12.2023. Dokument sa nachádza TU.
Monitoring za mesiac december 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber monitoringu energetickej legislatívy.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.