Zmena je život. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za mesiac apríl 2023.
V prvom rade upozorňujeme na prijatie
nového nariadenia vlády SR, ktorým
došlo k rozšíreniu uplatnenia výšky
vybraných regulovaných taríf pre rok 2023 celoplošne na všetkých koncových odberateľov
elektriny a zároveň sa stanovila nová výška TPS na rok 2023.
Do pozornosti dávame tiež nové
prevádzkové poriadky spoločností SEPS, SSD aj OKTE.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac apríl 2023 sa bližšie dočítate
v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac apríl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme Vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie Vyhláška ÚRSO č. 24/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom nie Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky plynu (s účinnosťou od 16.12.2022 nahradila Vyhlášku č. 223/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve) nie Vyhláška ÚRSO č. 451/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v plynárenstve nie Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov nie Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie nie Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia nie Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie TEPELNÁ ENERGETIKA Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 248/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie Vyhláška MH SR č. 240/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej úžitkovej vody na odbernom mieste, pravidlá rozpočítavania množstva tepla dodaného v teplej úžitkovej vode a rozpočítavania množstva tepla nie Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre
vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované
v Zbierke zákonov v uplynulom mesiaci.
V mesiaci apríl 2023 nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena
niektorého z vyššie sledovaných právnych predpisov.
V Zbierke zákonov SR bolo dňa 26.4.2023 (pod č. 139/2023 Z. z.) zverejnené nariadenie
vlády Slovenskej republiky (ďalej len „vláda SR“), ktoré mení
nariadenie vlády SR č. 465/2022 Z. z., ktorým sa ustanovujú maximálne ceny pre časť
regulovanej dodávky elektriny a plynu pre vybraných koncových odberateľov a
výšky taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny v znení neskorších
predpisov (ďalej len „Nariadenie
465/2022“).
Na základe Nariadenia 465/2022 vláda SR na konci roka 2022 stanovila
maximálne ceny na rok 2023 pre časť regulovanej dodávky elektriny a plynu,
a to pre vybraných koncových odberateľov a rovnako ustanovila aj
výšky regulovaných taríf pre domácnosti a vybraných odberateľov elektriny.
Prostredníctvom
aktuálne prijatého nariadenia vlády SR č. 139/2023 Z. z. došlo
k rozšíreniu uplatnenia výšky vybraných regulovaných taríf pre rok 2023
celoplošne na
všetkých koncových odberateľov elektriny.
Výška tarify
za straty pri distribúcii elektriny pre odberateľov elektriny pre rok 2023
v zmysle prijatého nariadenia zostáva vo výške z úrovne roka 2022,
uvedenej v rozhodnutí Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“)
platnom pre kalendárny rok 2022, ktoré bolo vydané príslušnému
prevádzkovateľovi distribučnej sústavy.
Výška tarify za systémové služby (TSS) pre koncových odberateľov elektriny v
domácnosti a ostatných koncových odberateľov elektriny pre rok 2023 zostáva na
úrovni roka 2022, ktorú stanovil ÚRSO vo výške 6,2976 EUR/MWh (bez DPH).
Výška tarify za prevádzkovanie systému
(TPS) na rok 2023 nebude vo výške, ktorú na rok 2023 určilo ÚRSO predbežným
opatrením, t. j. 1. pásmo – 25,480 Eur/MWh, 2. pásmo – 19,0705
Eur/MWh, 3. pásmo – 1,8910 Eur/MWh, ale výška TPS pre jednotlivé
pásma zostane na úrovni z roku 2022, t. j. 1. pásmo - 15,9000 Eur/MWh, 2.
pásmo – 11,9000 Eur/MWh, 3. pásmo – 1,1870 Eur/MWh.
Prijaté nariadenie
č. 139/2023 Z. z. nadobudlo účinnosť dňa 1.5.2023 a má byť platné do konca roka 2023.
Dôvodová správa vrátane ostatnej
sprievodnej dokumentácie k prijatému nariadeniu je dostupná na tomto odkaze.
Nariadenie č.
139/2023 Z. z. je dostupné TU.
Národnej rade
Slovenskej republiky (ďalej len „NR
SR“) bol dňa 14.4.2023
predložený návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
Zákon o regulácii (zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach) a ktorým sa
mení
a dopĺňa Zákon o energetike (zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov).
Predloženým návrhom
zákona sa navrhuje upraviť nastavenie podmienok pre výpočet kompenzácií v
režime krízovej regulácie, posilnenie ochrany koncových odberateľov elektriny a
plynu ako aj vytvorenie dohľadu nad dodávateľmi elektriny a plynu.
Podľa
predkladateľov návrhu jednotlivé vládne nariadenia vydané v rámci režimu
krízovej regulácie podľa § 16a Zákona o regulácii, ustanovili kompenzácie
vysokých cien energií na základe rozdielu medzi cenovým stropom stanoveným
vládou SR a zmluvnou cenou dodávateľov za dodávku pre zraniteľných odberateľov.
K tomuto ďalej
uvádzajú, že podľa zistení z praxe však niektorí dodávatelia neaktualizujú
zmluvné ceny elektriny a plynu či pre regulovaných alebo neregulovaných
odberateľov, ani napriek klesajúcim trhovým cenám energií, ktoré v prípade
elektriny a plynu od začiatku roka 2023 klesli o približne 50% v porovnaní
s decembrom 2022. Niektorí dodávatelia
tak získavajú nových zraniteľných odberateľov, pre ktorých s najväčšou
pravdepodobnosťou kupujú elektrinu a plyn za aktuálne nízke trhové ceny
energií, avšak prípadné úspory nákladov na nákup energetických komodít nepremietajú,
respektíve nedostatočne premietajú do svojich zmluvných cien.
Z uvedeného
dôvodu vznikajú pre zdroje štátneho rozpočtu využívané pri kompenzáciách určité
riziká. Na základe predloženého návrhu sa navrhuje zaviesť používanie
ukazovateľ tzv. čistých nákladov pri výpočte kompenzácií počas krízovej
regulácie, ktorý sa v súčasnosti používa pri výpočte kompenzácií počas
platnosti rozhodnutia o uložení povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme.
Návrh zákona by mal
rovnako umožniť pružnejšiu zmenu dodávateľa, posunúť termín pre prihlásenie sa
odberateľov do dodávky elektriny alebo plynu za cenu regulovanú ÚRSO na ďalší
kalendárny rok z 31. marca až na 30. novembra predchádzajúceho roka ako aj
predĺžiť platnosť cenových rozhodnutí za dodávku elektriny a plynu na celé
regulačné obdobie.
Predložený zákon by
mal byť účinný dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov SR.
Navrhované znenie zákona, dôvodová správa a aktuálny stav prebiehajúceho legislatívneho procesu možno nájsť na tomto odkaze.
NR SR bol ešte dňa
13.1.2023 predložený návrh na vydanie zákona, ktorým sa má zmeniť
a doplniť Zákon o tepelnej energetike (zákon č. 657/2004
Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov) a ktorým sa má
rovnako doplniť Zákon o
regulácii (zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových
odvetviach v znení neskorších predpisov). Predmetný návrh zákona bol dňa
28.3.2023 schválený a následne dňa 19.4.2023 vrátený prezidentkou NR SR na
prerokovanie.
Na základe
predloženého návrhu zákona by malo dôjsť k zjednodušeniu povoľovacieho procesu
pri výstavbe nových zdrojov tepla využívajúcich prevažne obnoviteľné zdroje
energie (OZE) alebo odpadové teplo vrátane decentralizovaných zdrojov tepla,
zabezpečujúcich dodávku tepla pre bytové domy ako aj iné objekty spotreby
tepla.
Dôvodová správa
uvádza, že predloženým návrhom by sa mali chrániť od odpájania tie účinné
systémy centralizovaného zásobovania teplom (CZT), ktoré už dnes využívajú OZE
v podiele 65 % a viac.
Ďalším
z cieľom predloženého návrhu je taktiež (i) zapojenie
mestských častí v Bratislave a v Košiciach do plánovania a tvorby
koncepcií rozvoja tepelného hospodárstva na ich území a (ii) navýšenie verejnej
kontroly pri cenotvorbe dodávateľov tepla, ktorí v mestách a obciach
zabezpečujú zásobovanie obyvateľstva teplom prostredníctvom účasti miest a obcí
v cenových konaniach v postavení zúčastnenej osoby.
Návrh zákona postúpil
do redakcie, ale doposiaľ nebol vydaný v Zbierke Zákonov SR. Stav
aktuálneho legislatívneho procesu k danému návrhu je možné sledovať na tomto
odkaze.
Účinnosť tohto
zákona sa navrhovala od 1.5.2023.
Samotné znenie
návrhu zákona vrátane dôvodovej správy a zvyšnej
sprievodnej dokumentácie je dostupné TU.
Dňa 14.4.2023 bol
NR SR predložený tiež návrh na
vydanie zákona, ktorým by sa mal meniť a doplniť Zákon o energetike (zákon
č. 251/2012 Z. z. o energetike) a ktorým sa zmenia a doplnia niektoré
ďalšie zákony.
Ako uvádza dôvodová správa
k predloženému návrhu, aktuálna právna úprava si zakladá na spolupráci
medzi prevádzkovateľom prenosovej sústavy (SEPS) a prevádzkovateľmi
distribučných sústav (ZSD, SSD, VSD) v rámci jednostupňového procesu pripájania
do sústavy.
Každý žiadateľ o pripojenie svojho zariadenia
na výrobu elektriny alebo zariadenia na uskladňovanie elektriny v zmysle
terajšej právnej úpravy komunikuje priamo s prevádzkovateľom sústavy, do ktorej
sa pripája (prevádzkovateľa distribučnej sústavy, prevádzkovateľa miestnej
distribučnej sústavy). Žiadatelia o pripojenie sa však v praxi
stretávajú s tým, že im prevádzkovatelia sústav ich žiadosti o pripojenie
odmietajú, a to z dôvodu nedostatku voľnej kapacity pripojenia bez toho, aby
vôbec pristúpili k vyhodnoteniu splnenia technických a obchodných podmienok
pripojenia do nimi prevádzkovaných sústav.
V dôsledku uvedeného následne vznikajú
v praxi zbytočné prieťahy, ktoré by sa mali oddelením procesu určovania
a prideľovania voľnej kapacity na pripojenie od procesu vyhodnocovania splnenia
technických a obchodných podmienok pripojenia do sústavy vyriešiť.
Na základe predloženého návrhu by malo byť prideľovanie
voľnej kapacity pripojenia spojené aj s povinnosťou zložiť primeranú
finančnú zábezpeku, ktorá sa žiadateľovi vráti až po uvedení zariadenia na
výrobu elektriny alebo zariadenia na uskladňovania elektriny do prevádzky.
Predloženým návrhom sa ďalej navrhuje aj skrátenie
platnosti potvrdenia prevádzkovateľa prenosovej sústavy o pridelení voľnej
kapacity pripojenia, skrátenie platnosti osvedčenia na výstavbu energetického
zariadenia, zrušenie časového obmedzenia platnosti doposiaľ pridelených voľných
kapacít pripojenia alebo zavedenie opatrení proti opakujúcim sa a špekulatívnym
žiadostiam blokujúcim dostupnú kapacitu.
Predložený návrh
zákona by mal byť účinný od 1. 9. 2023.
Stav
aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
Dôvodová správa a
samotný návrh novely Zákona o energetike sú dostupné TU.
Ministerstvo
hospodárstva Slovenskej Republiky (ďalej len „MH SR“) dňa 28.4.2023
informovalo na svojom webovom sídle o tom, že došlo k vyhláseniu novej
výzvy s kódom 03I04-26-V01 z Plánu obnovy a odolnosti,
zameranej na podporu nabíjacej infraštruktúry.
Vyhlásená
výzva MH SR má podporiť budovanie verejne prístupnej nabíjacej infraštruktúry
popri cestných infraštruktúrach, hlavne v mestách a obciach.
V rámci
danej výzvy by mala byť poskytnutá finančná pomoc vo výške približne 10
miliónov EUR (bez DPH). Výška pomoci pre oprávnených žiadateľov by
mala byť poskytnutá až do výšky 100 % oprávnených výdavkov projektu.
Zo znenia vyhlásenej
výzvy vyplýva, že jej oprávnenými žiadateľmi sú (i) obce a mestá nad 7
000 obyvateľov a nimi zriadené organizácie, (ii) okresné mestá
a nimi zriadené organizácie a (iii) vyššie územné celky a nimi
zriadené organizácie.
Výzva zostáva
otvorená až do vyčerpania výšky pridelených finančných prostriedkov, prípadne
do momentu rozhodnutia vykonávateľa o jej ukončení.
Bližšie
informácie k výzve nájdete TU.
Viac k oznamu MH SR sa dočítate TU.
Dňa 14.4.2023 bol
NR SR predložený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o regulácii a
ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o energetike.
Predložený návrh
zákona pojednáva o uložení povinností, ktoré súvisia s uskladňovaním plynu v
zásobníkoch.
Podľa dôvodovej správy je predložený návrh
reakciou na prípadné riziká pri dodávke plynu z tretích krajín ako aj reakciou
na iniciatívu Európskej komisie, ktorá bola pripravená s účelom zvýšenia
bezpečnosti dodávok plynu.
Účinnosť
predloženého návrhu zákona sa navrhuje 1.9.2023.
Navrhované znenie zákona a dôvodová správa sú k dispozícii TU.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu k predloženému návrhu zákona možno sledovať na tomto odkaze.
Slovenská elektrizačná a prenosová sústava (SEPS) dňa 14.4.2023 informovala, že bol zverejnený Prevádzkový poriadok PPS, ktorý bol schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0007/2023/E-PP zo dňa 29. 03. 2023.
Nový prevádzkový poriadok SEPS je účinný od 14.04.2023.
Rozhodnutie ÚRSO č. 0007/2023/E-PP zo dňa 29. 03. 2023, ktorým bol schválený Prevádzkový poriadok PPS, je dostupný TU.
Viac k zverejnenej správe spoločnosti SEPS sa dočítate TU.
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou (OKTE) informoval, že dňa 1.5.2023 nadobúda účinnosť zmena Prevádzkového poriadku OKTE, a.s., ktorá bola schválená ako konsolidované znenie ÚRSO.
Prijatá zmena prevádzkového poriadku OKTE sa týka vzorca pre stanovenie ceny odchýlky s ohľadom na existenciu cezhraničného vnútrodenného trhu a zvýšenia hornej prahovej hodnoty pre spustenie druhej aukcie.
Rozhodnutie
ÚRSO č. 0008/2023/E-PP o zmene Prevádzkového poriadku OKTE je zverejnené TU.
Konsolidované znenie Prevádzkového poriadku OKTE, a.s., ktorý je v platnosti od 1.5.2023, nájdete TU.
Dňa 16.3.2023 bol rozhodnutím ÚRSO č. 0005/2023/E-PP schválený nový
prevádzkový poriadok prevádzkovateľa distribučnej sústavy spoločnosti
Stredoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „SSD“).
Prijaté zmeny v prevádzkovom poriadku SSD zohľadňujú najmä
nedávne novely Zákona o regulácii, Zákona o energetike, vyhlášky č. 24/2013 Z. z. ÚRSO, ktorou sa
ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a pravidlá pre
fungovanie vnútorného trhu s plynom, a zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE a zmeny vyplývajúce z aplikačnej praxe pri výkone činnosti
spoločnosti.
Nový prevádzkový predpis SSD je platný odo dňa 1.4.2023.
Rozhodnutie č. 0005/2023/E-PP, ktorým ÚRSO schválil nový prevádzkový
poriadok SSD, je možné nájsť TU.
Oznamom zo dňa 2.5.2023 informovalo Ministerstvo
životného prostredia SR (MŽP) o svojom pláne vyhlásiť 81. výzvu
na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného
príspevku z Operačného programu Kvalita životného prostredia.
81. výzva MŽP
bude zameraná na vypracovanie predprojektovej a projektovej
dokumentácie.
Avizovaná výzva
by mala byť vyhlásená v rámci týchto špecifických cieľov:
Celkové finančné prostriedky vyčlenené na túto výzvu sa pohybujú vo výške 500 000,- EUR a pochádzajú zo zdrojov EÚ (Kohézneho fondu).
Viac k 81. výzve MŽP sa dočítate TU.
Slovenská inovačná a energetická agentúra (SIEA) zverejnila dňa
14.4.2023 informáciu o navýšení indikatívnej výšky finančných prostriedkov,
ktoré boli pôvodne vyčlenené na výzvu s kódom OPKZP-PO4-SC411-2022-79, ktorá sa zameriava
na výstavbu zariadení na využitie slnečnej energie na výrobu
elektriny.
Finančné prostriedky by mali byť navýšené o sumu 2.5 mil. EUR.
Výzva zameraná na výstavbu zariadení na využitie slnečnej
energie na výrobu elektriny je dostupná TU.
Celková výška finančných prostriedkov, ktoré boli vyčlenené na danú výzvu
po úprave predstavuje sumu 12.5 mil. EUR.
Viac k zverejnenej správe SIEA sa dočítate na tomto
odkaze.
Dňa 24.4.2023 ÚRSO zverejnil na svojom webovom sídle Správu o
vyhodnotení štandardov kvality za rok 2022, ktorou hodnotí úroveň
dodržiavania štandardov kvality v roku 2022 osobitne pre oblasť elektroenergetiky, tepelnej
energetiky, plynárenstva a vodárenstva.
ÚRSO vo svojej správe porovnáva vyhodnotenia štandardov kvality za roky
2020, 2021 a 2022, informuje o výške vyplatených kompenzačných platieb v
rokoch 2020, 2021 a 2022 ako aj o výkone kontroly dodržiavania príslušných
ustanovení Zákona o regulácii týkajúcich sa štandardov kvality.
Štandardy kvality sa zameriavajú predovšetkým na ochranu koncových odberateľov,
pričom sa jedná o súbor pravidiel a postupov, ktoré musí každý dodávateľ a
prevádzkovateľ dodržiavať, aby každý odberateľ dostal za cenu, ktorú platí
za energie a vodu, primeranú kvalitu.
ÚRSO vo svojej správe pripomína, že regulované subjekty majú povinnosť
vyhodnotenia štandardov kvality zverejňovať na svojich webových sídlach alebo
vo výročnej správe alebo iným obvyklým spôsobom.
Kompletná správa ÚRSO o vyhodnotení štandardov kvality za rok 2022 je
dostupná TU.
Viac k správe ÚRSO na danú tému sa dočítate na tomto
odkaze.
ÚRSO dňa 27.4.2023 informoval na svojom webovom sídle o tom, že stále
pokračuje vo výbere dodávateľa poslednej inštancie (DPI) na dodávku elektriny pre časť
vymedzeného územia, na ktorom vykonáva distribúciu elektriny spoločnosť
Stredoslovenská distribučná, a.s. (SSD).
Lehota na predkladanie žiadostí je ÚRSO stanovil od 2.5.2023 do
15.6.2023 (vrátane).
Bližšie informácie, kritériá výberu DPI ako aj samotný postup pre
uchádzačov sú zverejnené na tomto mieste.
Viac k správe ÚRSO sa dočítate TU.
MŽP na svojom webovom sídle informovalo aj o vyhlásení novej výzvy
na predkladanie žiadostí o grant v rámci programu
pre životné prostredie a ochranu klímy s názvom LIFE 2021-2027,
ktorá bola vyhlásená Európskou komisiou.
Na danú výzvu bola vyčlenená finančná pomoc v celkovej výške 611
mil. EUR.
Daná výzva je
vyhlásená osobitne pre jednotlivé oblasti podpory a typy projektov,
pričom sa týka tzv. štandardných akčných projektov, strategických
integrovaných projektov, operačných grantov, projektov technickej pomoci
a prípravných projektov na podporu ad hoc legislatívnych
a politických priorít (PLP).
Jednotlivé alokácie,
termíny uzávierok jednotlivých výziev ako aj termíny vyhlásenia ostatných
výziev sú dostupné na stránke MŽP TU.
Viac k danej výzve sa dozviete TU.
Monitoring za mesiac apríl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu energetickej legislatívy.
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.