Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac apríl 2022.
Upozorňujeme najmä na nové stavebné zákony,
ktoré boli schválené parlamentom a nadobúdajú účinnosť dňa 1.4.2024.
Z aktuálnych legislatívnych procesov vám dávame
do pozornosti návrh Zákona o ochrane ovzdušia.
Poukazujeme aj na novo navrhnuté pravidlá
zónovania hlavného mesta SR Bratislavy na základe vyhotovenej urbanistickej
štúdie, ktorá odporúča pravidlá pre maximálnu výšku nových budov.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac apríl 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac apríl 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov
SR neboli za mesiac február 2022 publikované žiadne z vyššie uvedených
právnych predpisov.
Dňa 27.4.2022 prešli tretím čítaním vládne
návrhy Zákona o územnom plánovaní a Zákona o výstavbe (nové
stavebné zákony). Pôvodný stavebný zákon platil od roku 1976, odkedy bol
niekoľkokrát novelizovaný. Cieľom novej právnej úpravy je najmä reagovať na
súčasné výzvy a priniesť zefektívnenie stavebného
a územnoplánovacieho procesu.
Jednou z najvýraznejších zmien, ktorá sa
začne realizovať už v priebehu tohto leta, bude vznik Úradu pre územné
plánovanie a výstavbu SR, ktorý bude usmerňovať územné plánovanie a riadiť
stavebné konania.
Nový Zákon o územnom plánovaní má podľa
predkladateľov priniesť „posilnenie výskumu v oblasti územného plánovania a
prenášanie výsledkov výskumu do zásad územného plánovania, profesionalizáciu
štátnej správy a znižovanie administratívnej záťaže pri činnostiach súvisiacich
s územným plánovaním“.
Územné plánovanie sa má elektronizovať a vďaka
využívaniu dát sa majú zrušiť územné stanoviská prostredníctvom územného
konania. Procesy územného plánovania sa majú celkovo zjednodušiť, zrýchliť by
sa mohlo aj prijímanie zmien a doplnkov územných plánov. Zároveň platí, že plánom
musí disponovať každá obec, štruktúra plánov bude zjednotená.
Výrazné zmeny prináša aj Zákon o výstavbe. Nastáva
prenos kompetencií na centrálny orgán, ktorý bude konať prostredníctvom ôsmich
regionálnych úradov, ktoré budú vykonávať pôsobnosť stavebného úradu pre územie
celého kraja.
Povoľovanie stavieb bude prebiehať
jednoduchším spôsobom vďaka elektronizácii, zavedeniu informačného systému a
nárastu významu projektantov, ktorí budú zabezpečovať povoľovanie stavby pre
stavebníka.
Dvojstupňové územné a stavebné konanie sa
nahradí a namiesto toho sa bude vydávať iba samostatné rozhodnutie o
stavebnom zámere. Zámer s príslušnou dokumentáciou bude vložený do nového
informačného systému Urbion, ktorý ho automaticky posúdi a zverejní pre
dotknuté strany na vyjadrenie.
Čierne stavby budú posudzované tvrdšie. Zrušuje
sa inštitút dodatočného povolenia stavby, v prípade porušenia zákona sa bude
postihovať nielen stavebník či zhotoviteľ, ale aj osoby poverené výkonom
stavebného dozoru a stavbyvedúci.
Nakoniec došlo aj k úprave definície susedného
pozemku a vymedzenia účastníkov konania, ktorých postavenie sa posilnilo. Postavenie
pamiatkového úradu ako špeciálneho stavebného úradu sa vypustilo.
Nové stavebné zákony budú účinné od 1.4.2024
a ich finálne znenie nájdete TU
a TU.
V advokátskej kancelárii POLÁČEK &
PARTNERS sme oba zákony detailne sledovali, analyzovali a diskutovali s našimi
partnermi z praxe. Súčasťou našich aktivít bola aj príprava rozsiahleho
dokumentu pripomienok, ktoré boli do legislatívneho procesu predložené.
Schválené znenie zákonov aktuálne podrobne
analyzujeme. V najbližšej dobe sa preto môžete tešiť na praktické rady a príspevky
o tom, čo bude nové a na čo si bude treba dať pozor.
Praktické rady a príspevky k novým
stavebným zákonom môžete sledovať na internetovej stránke advokátskej
kancelárie POLÁČEK & PARTNERS.
Dňa 9.4.2022 začalo prebiehať vyhodnocovanie
medzirezortného pripomienkového konania (MPK) k návrhu nového zákona
o ochrane ovzdušia (Zákon o ochrane ovzdušia).
Ide o návrh zákona, ktorý má nahradiť
doterajší (i) zákon č. 478/2002 o ochrane ovzdušia a ktorým sa dopĺňa zákon
č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia v znení
neskorších predpisov (zákon o ovzduší) a (ii) zákon č. 137/2010 Z.
z. o ovzduší v znení zákona č. 318/2012 Z. z., zákona
č. 180/2013 Z. z., zákona č. 350/2015 Z. z., zákona č. 293/2017
Z. z., zákona č. 194/2018 Z. z. a zákona č. 74/2020 Z. z.
Návrh Zákona o ochrane ovzdušia má
stanoviť podmienky pre prevádzku stacionárneho zdroja znečistenia ovzdušia
(technologické celky, sklady a skládky palív, surovín a produktov, skládky
odpadov, lomy a iné plochy s možnosťou zaparenia, horenia alebo úletu
znečisťujúcich látok alebo iná stavba, objekt, zariadenie a činnosť, ktorá
znečisťuje alebo môže znečisťovať ovzdušie) vrátane emisných limitov.
Posilnené majú byť kompetencie samospráv na
regionálnej a miestnej úrovni, napríklad pri vypracovaní programov
starostlivosti o kvalitu ovzdušia.
Obciam by mala prináležať tiež právomoc
obmedziť prevádzkovanie malých zdrojov znečisťovania ovzdušia a zakázať
niektoré činnosti ako napríklad domáce údenie uprostred obce, alebo prijať
obmedzenia cestnej dopravy.
Keďže Slovensko má problém s kvalitou ovzdušia
v dôsledku vykurovania domácností tuhým palivom, návrh zákona by mal umožniť
pravidelné kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivá a kvapalné
palivá, ktoré bude môcť vykonávať iba osoba s odbornou spôsobilosťou.
Kontroly sa navrhujú vykonávať obciam alebo
inšpekcii, a to odobraním vzoriek a steru z komína.
Účinnosť zákona sa stanovuje na 1. januára
2023, v závislosti od dĺžky legislatívneho procesu.
Znenie návrhu zákona si môžete pozrieť TU.
Legislatívny proces k tomuto predpisu,
vrátane znenia predložených pripomienok môžete sledovať TU.
V monitoringu
za mesiac február 2022 sme vás informovali o pripravovanom návrhu novely
zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (Zákon o odpadoch), ktorý bol dňa 15.2.2022 predložený do MPK.
Predmetnú
novelu z dielne Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) schválili poslanci
v I. čítaní.
Ide o ďalšiu
z reforiem, ktorá je nevyhnutnou súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR. Právna
úprava zavádza selektívnu demoláciu stavieb, ktorá výrazne znižuje náklady
súvisiace s odstránením stavebného odpadu. Skládkovanie bude najdrahším
spôsobom nakladania s odpadom.
Reforma
stavebného odpadu sa týka priemyselných odpadov a veľkých stavieb, veľkých
developerských firiem, rekonštrukcie ciest, či chodníkov. Nová právna úprava
zavádza v tomto smere selektívnu demoláciu, ktorá podporuje triedenie pri
zdroji, šetrí peniaze a podporuje obehové hospodárstvo.
V zmysle
novej právnej úpravy sa bude vyžadovať, aby sa recyklovalo najmenej 70 %
stavebného a demolačného odpadu, ktorý nie je nebezpečný.
Reforma
nezasahuje do drobného stavebného odpadu, ktorý patrí pod komunálny odpad a na
zberný dvor. Pre zberné dvory nenastáva zmena v spôsobe využívania drobného
stavebného odpadu. Bežného človeka, ktorý žije v rodinnom, alebo bytovom dome a
rekonštruuje si kuchyňu, kúpeľňu, alebo inú miestnosť v dome, sa novela Zákona
o odpadoch nedotkne.
Ďalšou
povinnosťou, ktorá vyplýva z návrhu novely Zákona o odpadoch, je zriadenie
miesta na triedenie stavebného odpadu a následná povinná systematická kontrola.
Spoločnosti,
ktoré vykonávajú selektívnu demoláciu, musia zabezpečiť špeciálne kontajnery na
jednotlivé typy odpadov priamo na stavbe, následne aj odvoz vytriedených
zložiek odpadu zo stavby.
Tieto
materiály sa môžu opätovne využiť na ďalšie spracovanie. Taktiež sa zavádza
povinnosť ohlásiť začiatok a ukončenie demolačných prác. Týmito opatreniami sa
umožní rozvoj trhu spracovateľov odpadu, ale aj výrobkov, vyrábaných z pôvodne
odpadových materiálov.
Aktuálne
znenie návrhu novely Zákona o odpadoch nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu môžete sledovať TU.
V rámci
Plánu obnovy dochádza k zverejňovaniu pravidelných noviniek a najdôležitejších
aktualít za daný mesiac.
V aprílových
novinkách sa dozviete informácie týkajúce sa napr. príspevkov na obnovu
rodinných domov a súčasne nájdete aj rôzne odkazy na zaujímavé články
a rozhovory.
Aprílové novinky nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie
sa v rámci národného projektu Zvyšovanie efektívnosti v oblasti verejného
obstarávania na Slovensku venuje trom sekundárnym politikám – zelenému
verejnému obstarávaniu, sociálnemu a verejnému obstarávaniu inovatívnych
riešení.
Inovatívne obstarávanie možno
zaradiť pod najmladšiu z politík, ale rovnako dôležitú a ide ruka v ruke s aktuálnym
vývojom.
O tom, čo
je základom inovatívneho verejného obstarávania, aké sú jeho benefity a čo si
vlastne predstaviť pod pojmom inovácia v rámci verejného obstarávania, sa
môžete dozvedieť v novom podcaste.
Rovnako
tak zistíte, čo je možné si predstaviť pod ubytovacími domami, ktoré spĺňajú aj
náročnejšie požiadavky na moderné bývanie a ako možno požiadať o podporu
výstavby a obnovy zariadení sociálnych služieb a pod.
Rozhovor
môžete nájsť TU.
Predseda Úradu pre verejné obstarávanie spoločne s ministrom dopravy diskutovali o náraste cien v stavebníctve a dôsledkoch na verejné obstarávanie.
Zaujímavý rozhovor môžete
nájsť TU.
Bratislava má po dlhých
rokoch pravidlá, ktoré navrhujú maximálnu výšku nových budov.
Metropolitný
inštitút Bratislavy (MIB) prišiel s návrhom, aké pravidlá by mali platiť pri
rozvoji Bratislavy do výšky. Vznikla urbanistická štúdia výškového zónovania,
ktorá odporúča pravidlá pre maximálnu výšku nových budov.
Cieľom
usmernenia je najmä zachovanie panorámy Bratislavy s ohľadom na Malé Karpaty a
vyniknutie typických dominánt, ako sú Kamzík alebo Bratislavský hrad.
Štúdia
bola spracovaná na sekcii územného plánovania MIB v spolupráci s magistrátom.
Počas procesu spracovania boli do diskusie oslovení aj externí odborníci, ako
architekti, inžinieri či zástupcovia investorov. Štúdia je podkladovým materiálom,
ktorého pravidlá sa následne cez zmeny a doplnky zapracujú aj do územného plánu
mesta.
Bližšie
informácie k novým pravidlám nájdete TU.
Vypracovanú
štúdiu výškového zónovania Bratislavy môžete nájsť TU.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie
poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu
službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V
prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať
advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej
služby za týmto účelom.