Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto sledujeme všetky zmeny
legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne novinky za mesiac apríl
2023.
Do pozornosti dávame schválený Zákon o ochrane
ovzdušia.
Upozorňujeme taktiež na vyhlásenú prírodnú
rezerváciu Homoľa, chránený areál Tisovský kras a chránený areál Pramenná
oblasť Rimavy.
Poukazujeme aj na poslanecký návrh nového
zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (tzv. Zákon EIA).
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac apríl 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac apríl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov
SR neboli za mesiac apríl 2023 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených
právnych predpisov.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 28.4.2023 zverejnený zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane
ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o ochrane
ovzdušia).
Hlavným cieľom
návrhu zákona je zabezpečenie a udržanie dobrej kvality ovzdušia, zavedenie
politík a opatrení z Národného programu znižovania emisií do roku 2030 a tiež
priemet politík z Programového vyhlásenia vlády 2021 do právnej úpravy. Ďalšie
zmeny vychádzajú zo skúseností získaných doterajšou aplikačnou praxou.
Právna úprava
návrhu zákona sleduje tri hlavné línie, a to kvalitu ovzdušia -
ustanovením prípustnej úrovne znečistenia ovzdušia a nástrojmi na jej
zlepšenie, zníženie celkových emisií - ustanovením národných záväzkov
znižovania emisií a prijatím politík a opatrení na ich dodržanie, a obmedzovanie
emisií na zdroji – ustanovením emisných požiadaviek pre stacionárne zdroje
znečisťovania ovzdušia a tiež ustanovením požiadaviek na kvalitu vybraných
výrobkov ako sú palivá alebo regulované výrobky.
Navrhovaná
zmena právnej úpravy zahŕňa viacero nových nástrojov a prvkov, napríklad:
Zavádza sa osobitné povoľovanie
stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, v
ktorom budú určené rozhodujúce podmienky prevádzky zdroja vrátene emisných
limitov. Absencia komplexného povolenia v súčasnosti je príčinou
nejednoznačného uplatňovania požiadaviek na limitovanie emisií a ich
monitorovanie. Pre jestvujúce zdroje sa na získanie povolenia ustanovuje
prechodné obdobie.
Ustanovuje sa
regulácia vybraných osobitných činností, ak sú vykonávané samostatne a nie sú spojené so
stacionárnym zdrojom. Takéto činnosti nebudú potrebovať
individuálne povolenie, avšak budú musieť spĺňať ustanovené záväzné podmienky
vykonávania danej činnosti. Porušenie
týchto podmienok bude sankcionované.
Návrhom zákona sa odstraňuje transpozičný
deficit zo Smernice Európskeho parlamentu a Rady 2010/75/EÚ z 24. novembra 2010
o priemyselných emisiách (integrovaná prevencia a kontrola znečisťovania
životného prostredia) (prepracované znenie) týkajúci sa požiadavky na odbornú
spôsobilosť na prevádzkovanie spaľovne odpadov a zariadenia na spoluspaľovanie
odpadov.
Návrhom zákona budú posilnené kompetencie samospráv na regionálnej a
miestnej úrovni, vrátane možnosti vypracovania miestnych
programov na zlepšenie kvality ovzdušia. Obce budú mať právomoc všeobecne
záväzným nariadením obmedziť prevádzkovanie vybraných malých zdrojov
znečisťovania ovzdušia, zakázať vybrané osobitné činnosti na svojom území,
napríklad domáce údenie uprostred obce alebo prijať rôzne opatrenia na
obmedzenie cestnej dopravy.
Zákon
o ochrane ovzdušia je účinný od 1.7.2023 a jeho znenie nájdete TU.
V
Zbierke zákonov SR bolo dňa 15.4.2023 zverejnené nariadenie vlády č. 127/2023
Z. z., ktorým sa vyhlasuje prírodná rezervácia Homoľa.
Navrhovaná
PR Homoľa je súčasťou ochranného pásma Národného parku Muránska planina a na
celej výmere sa prekrýva s územím európskeho významu SKUEV0204 Homoľa, ktoré je
súčasťou európskej sústavy chránených území Natura 2000.
Predmetom ochrany PR Homoľa je prioritný
biotop európskeho významu Kr 6 Xerotermné kroviny (* 40A0), biotopy európskeho
významu Ls 5.1 Bukové a jedľovo-bukové kvetnaté lesy (9130), Ls 5.4 Vápnomilné
bukové lesy (9150), Sk 1 Karbonátové skalné steny a svahy so štrbinovou
vegetáciou (8210), biotopy druhov živočíchov európskeho významu kunka
žltobruchá (Bombina variegata), podkovár malý/podkovár krpatý (Rhinolophus
hipposideros), uchaňa čierna/netopier čierny (Barbastella barbastellus),
netopier veľký/netopier obyčajný (Myotis myotis), netopier brvitý (Myotis
emarginatus), biotopy rastliny európskeho významu kyjanôčka zelená (Buxbaumia
viridis (Moug.)Moug. &Nestl. (o)) a biotopy druhu rastliny národného
významu smrečinovec plazivý (Goodyera repens (L.) R. Br.). 2 Ciele starostlivosti
o chránený areál, opatrenia na ich dosiahnutie a zásady využívania územia
upravuje program starostlivosti o chránené územie podľa § 54 ods. 5 zákona.
Program starostlivosti o chránené územie je pripravený ako integrovaný dokument
pre Chránené vtáčie územie Muránska planina – Stolica, Národný park Muránska
planina, chránené areály Pramenná oblasť Rimavy, Tisovský kras a Stolica a pre
prírodnú rezerváciu Homoľa. Keď budú uvedené chránené areály a prírodná
rezervácia vyhlásené formou nariadení vlády Slovenskej republiky, následným
krokom bude predloženie programu starostlivosti (zosúladeného s vládou
schválenými nariadeniami) na schválenie vládou Slovenskej republiky.
Na území
PR Homoľa platí štvrtý stupeň ochrany podľa § 15 Zákona č. 543/2002 Z.
z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov.
Ochranné pásmo PR sa osobitne nevyhlasuje a neplatí ani ochranné pásmo
ustanovené v § 17 ods. 7 zákona.
Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje prírodná rezervácia Homoľa je
účinné od 1.5.2023 a jeho znenie nájdete TU.
V
Zbierke zákonov SR bolo dňa 15.4.2023 zverejnené nariadenie vlády č. 126/2023
Z. z., ktorým sa vyhlasuje chránený areál Tisovský kras.
Dôvodom
predloženia návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje
chránený areál Tisovský kras, bolo splnenie požiadavky vyplývajúcej z článku 4
ods. 4 smernice Rady 92/43/EHS z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov
a voľne žijúcich živočíchov a rastlín (Ú. v. ES L 206, 22.7.1992; Mimoriadne
vydanie Ú. v. EÚ, kap. 15/zv. 2) v platnom znení, podľa ktorého členské štáty
určia lokality uvedené v zozname lokalít európskeho významu ako osobitné
chránené územia a stanovia priority v oblasti ochrany a potrebné opatrenia,
najneskôr do šiestich rokov.
Na
základe uvedeného ustanovenia vypracovala Správa národného parku Muránska
planina so sídlom v Revúcej projekt ochrany na vyhlásenie chráneného areálu
(CHA) Tisovský kras, ktorý je takmer celý súčasťou európskej sústavy
chránených území Natura 2000.
Predmetom
ochrany chráneného územia je predovšetkým 20 biotopov európskeho významu a
národného významu, biotopy 14 chránených
druhov rastlín, biotopy 19 druhov vtákov a 18 ďalších chránených druhov
živočíchov európskeho a národného významu, ako aj vybrané abiotické javy.
Stabilné
biotopy tohto vtáčieho druhu v CHVÚ boli síce potvrdené predovšetkým v rámci
územia Národného parku Muránska planina a v rámci ďalšieho navrhovaného
chráneného územia (Stolica), významná je však aj ochrana priľahlých chránených
území, medzi ktoré patrí navrhovaný chránený areál Tisovský kras. Potenciálne
vhodné biotopy pre hlucháňa v rámci navrhovaného chráneného areálu, najmä staré
rozvoľnené zmiešané lesy, by mohli slúžiť ako nášľapné kamene medzi jadrovou
populáciou v Národnom parku Muránska planina a lokalitou Klenovský Vepor na
koridore, ktorý je potrebné podľa Programu záchrany hlucháňa hôrneho na roky
2018 – 2022 potrebné udržať. Dobrá konektivita je základným predpokladom pre
dlhodobé prežitie metapopulácie.
Vymedzené
územie je v súlade s § 21 Zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody
a krajiny v znení neskorších predpisov (Zákon o ochrane prírody
a krajiny) zaradené do kategórie chránený areál s navrhovanými zónami A, C
a D, pre ktoré platí piaty, tretí a druhý stupeň ochrany. Zonáciou
chráneného areálu vznikne zóna A vo výmere 37,72 ha, čo predstavuje 2,42 %
výmery navrhovaného chráneného areálu, zóna C s tretím stupňom ochrany vo
výmere 368,03 ha, čo predstavuje 23,62 % výmery navrhovaného chráneného areálu
a zóna D s druhým stupňom ochrany vo
výmere 1 152,41 ha, čo predstavuje 73,96 % výmery navrhovaného chráneného
areálu.
Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Tisovský kras je
účinné od 1.5.2023 a jeho znenie nájdete TU.
V
Zbierke zákonov SR bolo dňa 15.4.2023 zverejnené nariadenie vlády č. 125/2023
Z. z., ktorým sa vyhlasuje chránený areál Pramenná oblasť Rimavy.
Dôvodom
predloženia návrhu nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje
chránený areál Pramenná oblasť Rimavy (ďalej len „nariadenie vlády“), je
splnenie požiadavky vyplývajúcej z článku 4 ods. 4 smernice Rady 92/43/EHS z
21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne žijúcich živočíchov a rastlín,
podľa ktorého členské štáty určia lokality uvedené v zozname lokalít európskeho
významu ako osobitné chránené územia a stanovia priority v oblasti ochrany a
potrebné opatrenia, najneskôr do šiestich rokov.
Celé
predmetné územie bolo súčasťou Národného parku Muránska planina vyhláseného
nariadením vlády Slovenskej republiky č. 259/1997 Z. z., avšak podľa nariadenia
vlády Slovenskej republiky č. 278/2022 Z. z., ktorým sa vyhlasuje Národný park
Muránska planina, jeho zóny a ochranné pásmo, bolo (s účinnosťou od 1. 10.
2022) z národného parku vyňaté. Chránený areál zodpovedá manažmentovej
kategórii chránených území podľa Svetovej únie ochrany prírody IUCN Chránená
krajina – kategória V. Tá je definovaná ako chránené územia, v ktorých
interakcia medzi človekom a prírodou dala vznik krajine so špecifickým
charakterom s významnými ekologickými, biologickými, kultúrnymi a krajinárskymi
hodnotami; udržiavanie integrity tejto interakcie je nevyhnutné pre ochranu a
zachovanie takýchto území a na ne viazaných prírodno ochranných a ďalších
hodnôt.
Predmetom
ochrany chráneného areálu je predovšetkým 19 biotopov európskeho významu a
národného významu, biotopy 9 chránených druhov rastlín európskeho a národného
významu, biotopy 57 chránených druhov živočíchov európskeho a národného
významu, z toho 19 druhov vtákov ako aj vybrané abiotické javy a významné
krajinné prvky tvorené porastami starších lieskových krovín.
Navrhovaný
chránený areál sa nachádza v hlinito-kamenitej fluviálno-deluviálnej sutine
južného úpätia najvyššieho vrcholu geomorfologického podcelku Fabova hoľa
(1438,8 m n. m.). Masív Fabovej hole buduje hercýnske kryštalinikum, s
dominantným zastúpením karbónskych granitov granodioritov, často so svetlými
výrastlicami draselného živca. Na východnom okraji územia sa granitoidné
horniny miestami stýkajú, prostredníctvom úzkeho pásma spodnotriasových
kremencov a/alebo karbónskych bridlíc, so suitou strednotriasových vápencov
muránskeho príkrovu. Popri okraji vyrovnaného dolného úseku rieky Rimava sa
vyskytujú telesá biotiticko amfibolických andezitov.
Vymedzené
územie je v súlade s § 21 zákona zaradené do kategórie chránený areál s
tretím stupňom ochrany. Pri zachovaní súčasného stupňa ochrany sa
zohľadňovala prítomnosť biotopov, ich zachovalosť a vzácnosť, ako aj nároky na
extenzívne využívanie väčšiny týchto biotopov, rekreačno-športové a iné
využívanie územia, ktoré nie je v rozpore s cieľmi ochrany, i výskyt
zastavaných plôch a infraštruktúry.
Nariadenie
vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vyhlasuje chránený areál Pramenná oblasť
Rimavy je účinné od 1.5.2023 a jeho znenie nájdete TU.
Dňa 14.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký
návrh zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov, ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1700 (Nový Zákon EIA).
Podľa navrhovateľov sa týmto návrhom zákona zabezpečuje rekodifikáciu
procesov na úseku posudzovania vplyvov na životné prostredie a povoľovania
stavebných projektov. Prípravou a predložením nového návrhu zákona o
posudzovaní vplyvov na životné prostredie sa má zabezpečiť kvalitné posúdenie
priamych a nepriamych vplyvov na životné prostredie vrátane účinkov na zdravie ľudí
a pre projekty, ktoré sú stavbou, vydanie stavebného povolenia. Rekodifikácia
ponecháva právo verejnosti na prístup k informáciám a k spravodlivosti v
záležitostiach životného prostredia.
Termín „navrhovaná činnosť“ sa v novom zákone o posudzovaní vplyvov
na životné prostredie nahrádza pojmom „projekt“. Pojem „rozhodnutie v
zisťovacom konaní“ sa nahrádza pojmom „rozhodnutie zo zisťovacieho konania“.
Definuje sa pojem nulový variant.
Návrh Nového Zákona EIA upravuje procesné postupy
posudzovania strategických dokumentov a ich zmien a projektov a ich zmien a
vydanie stavebného povolenia pre projekty, ktoré sú zároveň stavbou. Návrh zákona
upravuje možnosti prístupu verejnosti do konania a procesné postavenie
dotknutej verejnosti, dotknutých orgánov, rezortných orgánov, dotknutých
právnických osôb a povoľujúcich orgánov do procesu zisťovacieho konania ako aj
posudzovania vplyvov na životné prostredie. Odstráni sa povinnosť predkladať
varianty projektu.
Výsledkom zisťovacieho konania je rozhodnutie, v ktorom príslušný orgán
určí, či sa strategický dokument alebo projekt bude posudzovať podľa tohto
zákona. Zároveň predstavuje jeden z podkladov pre podanie žiadosti o vydanie
stavebného povolenia. Ak príslušný orgán rozhodne, že sa strategický dokument
alebo projekt bude posudzovať podľa tohto zákona, postupuje sa ďalej v konaní
prerokovaním návrhu rozsahu hodnotenia, v ktorom príslušný orgán určí napríklad
varianty, ktoré je potrebné podrobnejšie vypracovať a hodnotiť. Správu o
hodnotení predloží obstarávateľ pre strategické dokumenty a navrhovateľ pre
projekty spoločne so žiadosťou o vydanie stavebného povolenia. Výsledkom z
posudzovania vplyvov na životné prostredie bude rozhodnutie o povolení stavby,
ktoré obsahuje aj vyhodnotenie vplyvov projektu na životné prostredie vrátane
vplyvov na zdravie a v prípade súhlasu s realizáciou projektu tak aj opatrenia
a podmienky, ktorými sa predpokladá že sa zabezpečí predchádzanie, eliminácia,
zmiernenie a kompenzácia nepriaznivých
vplyvov projektu.
Nový Zákon EIA upravuje aj procesné problémy aplikácie ustanovení pre konanie o
podnete, ktorého výsledkom je rozhodnutie, v ktorom príslušný orgán určí, či je
projekt predmetom posudzovania vplyvov na životné prostredie. Zákon upravuje
prahové hodnoty v prílohe č. 8 k zákonu pre projekty podliehajúce posudzovaniu
vplyvov na životné prostredie alebo zisťovaciemu konaniu.
Cieľom návrhu zákona je aj definovanie ustanovení, ktoré sa aplikujú v
prípade potreby zabezpečenia civilnej ochrany obyvateľstva po vyhlásení stavu
ropnej núdze, stavu núdze v elektroenergetike a stavu plynovej núdze. Potreba
úpravy vyplýva zo súčasného pretrvávajúceho vojnového konfliktu na území
Ukrajiny.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 14.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon o nájme poľnohospodárskej pôdy), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1690.
Ako uvádza navrhovateľ zákona v dôvodovej správe, Slovenský
pozemkový fond (SPF) v zmysle zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva,
pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách
v znení neskorších prepisov spravuje
pozemky, ktoré sú vo vlastníctve štátu rovnako ako aj pozemky nezistených
vlastníkov. Keďže SPF sám nemôže podnikať, na tieto pozemky uzatvára príslušné
nájomné zmluvy s užívateľom, ktorý garantuje obrobenosť týchto pozemkov podľa
ich druhu.
Ak sa úspešne uskutoční náhradné dedičské konanie na pozemky po
nezistenom vlastníkovi, tak SPF automaticky opraví nájomnú zmluvu tak, že
poníži v nájomnej zmluve konkrétnemu užívateľovi príslušnú výmeru a ďalej vec
nerieši. Nový vlastník pozemkov je však v paradoxnej situácii, keď zvyčajne
nevie ani kto jeho novonadobudnuté pozemky užíva a ani aké sú pozemky
doterajšieho nájmu. Vlastník má vlastnú predstavu ako s pozemkami naložiť.
Preto je podľa navrhovateľa potrebné napraviť
túto absenciu legislatívnej úpravy v záujme toho, aby vlastník mohol
plnohodnotne nakladať so svojim majetkom.
Z uvedených dôvodov sa navrhujú a
jednoznačne definujú podmienky výpovede z nájomného vzťahu, ktorý bol uzavretý
ešte so SPF. Výpovedná lehota sa navrhuje po dobu 1 hospodárskeho roku, ktorý
ale musí uplynúť celý a začína sa 1. novembrom príslušného roku. Písomná
výpoveď užívateľovi poľnohospodárskych pozemkov musí byť podaná pred týmto
dátumom, aby uplynul jeden hospodársky rok. Rovnako je možná úprava lehoty
výpovede aj vzájomnou dohodou.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 14.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na
životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov (Zákon o posudzovaní vplyvov), ktorý je evidovaný pod číslom
parlamentnej tlače 1636.
Cieľom návrhu zákona je zrýchlenie niektorých
procesov v rámci Zákona o posudzovaní vplyvov. Príslušné orgány v
niektorých štádiách procesu (napr. pri určovaní rozsahu navrhovanej činnosti
alebo jej zmeny, hodnotení pripomienok a určovania spracovateľa a pod.) majú
síce zákonom stanovenú povinnosť, no bez určenia lehoty v rámci ktorej majú
konať, preto často dochádza k zbytočným prieťahom v konaní posudzovaní vplyvov
na životné prostredie, čím sa spomaľuje celý stavebný proces. Návrh zákona
tak vo vybraných prípadoch určuje príslušnému orgánu lehotu na splnenie
zákonnej povinnosti.
Cieľom návrhu zákona je aj podpora budovania
obnoviteľných zdrojov energie (tzv. OZE), preto sa v prílohe zákona určujúcej prahové
hodnoty činnosť, objekty alebo zariadenia, ktoré determinujú rozsah
posudzovania vplyvov (povinné hodnotenie a zisťovacie konanie), upravujú
predmetné prahové hodnoty, a to podľa požiadaviek efektívnejšieho
posudzovania so zachovaním štandardu ochrany životného prostredia.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 14.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny
v znení neskorších predpisov (Zákon o ochrane prírody a krajiny), ktorý je
evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1626.
Podľa navrhovateľa je v súčasnosti časové obdobie vstupu verejnosti do
jednotlivých častí národných parkov v kompetencií správneho orgánu, ktorý
uvedené určuje v príslušnej vyhláške. Predmetným návrhom sa časové
obdobie otvárania turistických trás v národných parkoch vkladá priamo do zákona. Návrh je odklonom od
aktuálneho stavu, kedy sú turistické trasy otvárané od 15. júna do 31. októbra. Dôvodom navrhovanej
legislatívnej úpravy je podpora turizmu
a aktivít v rámci cestovného ruchu.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 13.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (Zákon
o verejnom obstarávaní), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1575.
Aktuálna právna úprava účinná od 1.2.2023 stanovuje povinnosť, aby každý
verejný obstarávateľ používal elektronickú platformu na obstarávanie a)
zákaziek s nízkou hodnotou a b) podlimitných zákaziek, ktorých je z pohľadu
celkového počtu realizovaných zákaziek najviac. Na rozdiel od týchto dvoch
skupín zákaziek, pri tretej skupine, ktorú tvoria tzv. nadlimitné zákazky, je
úprava odlišná a okrem elektronickej platformy môžu obstarávatelia používať aj
iné Úradom pre verejné obstarávanie registrované špecializované informačné
systémy. Za zmienku stojí, že nadlimitných zákaziek je síce menej ako v množine
podlimitných zákaziek a zákaziek s nízkou hodnotou, ale nadlimitné zákazky majú
vyššiu kumulatívnu peňažnú hodnotu.
Vzhľadom na množstvo prostriedkov, ktoré boli už preinvestované do
systému Elektronického verejného obstarávania (pôvodný štátny systém EVO) a
elektronického trhoviska (podľa zverejnených informácií od Ministerstva vnútra
SR ide o viac ako 30 mil. EUR bez DPH) považujú predkladatelia za neefektívne
prevádzkovať štátny elektronický nástroj, ktorý si bude vyžadovať ďalšie
investície na potrebné úpravy, jeho prevádzku a podporné služby, ktoré sú
nevyhnutné pre používanie nástroja užívateľmi. Zohľadňujúc personálne kapacity
Úradu vlády Slovenskej republiky, ktorý je správcom elektronickej platformy,
prevádzkovanie povinného štátneho prostriedku na elektronickú komunikáciu pri
najväčšom počte zákaziek údajne spôsobí výrazné nároky na podporné služby
(usmerňovanie užívateľov pri bežnom používaní elektronickej platformy). Náklady
na navýšenie / zamestnanie potrebného počtu zamestnancov poskytujúcich takéto
podporné služby, ktoré sú nevyhnutné pre úspešné prevádzkovanie nového štátneho
softvéru, nie sú vyčíslené a alokované v štátnom rozpočte.
Navrhuje sa preto alternatívne používanie
elektronickej platformy a registrovaných elektronických prostriedkov, aby sa
každé ministerstvo, samospráva, štátny alebo mestský podnik, univerzita alebo
nemocnica (t. j. akýkoľvek verejný obstarávateľ) mohol slobodne rozhodnúť aký
systém podľa svojich potrieb bude používať. Zavedením alternatívy
sa vytvorí dostatočný časový priestor na zrealizovanie verejného obstarávateľa
na výber dodávateľa, ktorý zrealizuje potrebné úpravy v elektronickej
platforme, zistí sa potrebná miera podporných služieb v takom rozsahu, ktorý
bude reálne potrebný a finančne efektívny pre štát. Alternatívnym používaním elektronickej platformy nie
je ohrozený stanovený cieľ v Pláne obnovy. Naopak, umožní cielene pracovať na
funkcionalitách porovnávania cien, ktorý je kľúčový pre splnenie stanoveného
cieľa, ku ktorému sa Slovenská republika zaviazala.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 6.4.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja
bývania v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (Zákon o ŠFRB), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1548.
Cieľom návrhu zákona je upraviť podmienky pre
podporu obnovy bytovej budovy, aby bolo možné na tento účel čerpať finančné
prostriedky z Európskych štrukturálnych a investičných fondov v rámci
programovacieho obdobia 2021 – 2027. Súčasne sa navrhuje zavedenie motivačných
prvkov, aby žiadatelia investovali finančné prostriedky na vybudovanie
technických zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie (tzv. OZE).
Zároveň sa navrhuje úprava maximálnej výšky podpory
takmer pre všetky účely podpory v nadväznosti na rastúce ceny stavebných
materiálov a stavebných prác a vytvorenie priestoru pre pružnejšie reagovanie
na ich vývoj v rámci vykonávacieho predpisu.
Návrhom novely zákona sa rieši aj zefektívnenie a súčasne aj
zjednodušenie a urýchlenie postupu pri poskytovaní podpory zo ŠFRB. Navrhuje sa
možnosť elektronickej komunikácie medzi ŠFRB a žiadateľom prostredníctvom
elektronického informačného systému fondu od podania žiadosti až po čerpanie
podpory a následnú kontrolu podmienok, za akých bola podpora poskytnutá.
Súčasťou návrhu sú aj legislatívne úpravy zákona č. 608/2003 Z. z. o
štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a
doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a zákona č. 443/2010 Z. z. o
dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní v znení neskorších predpisov
súvisiace so zmenami v zákone č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania
v znení neskorších predpisov.
Návrh zákona súčasne obsahuje úpravy a doplnenia, ktorých potreba
vyplynula z aplikačnej praxe.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
■ Prebieha vyhodnocovanie MPK k návrhu novely
Zákona o ochrane prírody a krajiny
Dňa 22.4.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k
novele Zákona o ochrane
prírody a krajiny v znení neskorších predpisov, ktorý je v Národnej
rade Slovenskej republiky evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1507.
Podľa predloženého návrhu novely sa v § 27 ods. 3 Zákona o ochrane
prírody a krajiny na konci pripája povinnosť pre ministerstvo resp.
okresný úrad v sídle kraja, aby si po prerokovaní s dotknutými vlastníkmi
vyžiadali písomný súhlas so zriadením územia európskeho významu od vlastníkov
dotknutých pozemkov, v prípade ak sa jedná o spoločnú nehnuteľnosť, písomný súhlas so
zriadeným územia európskeho významu od nadpolovičnej väčšiny všetkých
spoluvlastníkov takejto spoločnej nehnuteľnosti. Každý vlastník by mal byť
riadne a osobne informovaný o zámere smerujúcom k obmedzeniu jeho vlastníckych
oprávnení, aby mal možnosť uplatniť všetky svoje právne možnosti zúčastniť sa
procesu vyhlasovania územia európskeho významu. Možnosť oznamovať zámer
verejnou vyhláškou sa zúži iba na doručovanie tzv. nezistenému vlastníkovi.
O predmetnom návrhu zákona sme vás už informovali v monitoringu
za mesiac február 2023, ktorý je dostupný na tomto odkaze.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Tretia výzva na predkladanie žiadostí v rámci programu Obnov dom je
uzavretá. Spôsobil to enormný záujem žiadateľov, ktorí naplnili kvótu 10-tisíc
podaných žiadostí už po 14-tich hodinách.
Prioritou Slovenskej agentúry životného prostredia (SAŽP) teraz bude čo
najrýchlejšie vyhodnotenie podaných žiadostí. Ministerstvo životného prostredia
SR vyzýva občanov, ktorí si žiadosť zaevidovali na stránke www.obnovdom.sk, aby
nezabudli na povinnosť do 15 dní doručiť žiadosť aj v listinnej podobe do
podateľne SAŽP, alebo niektorej z regionálnych kancelárií spolu s povinnými
prílohami.
Envirorezort už aktuálne pracuje na vyhlásení ďalšej výzvy, ktorú bude
chcieť spustiť čo najskôr, ako to bude možné.
O úspechu tretej výzvy z programu Obnov dom sa viac dočítate na tomto
odkaze.
26. apríla 2023 schválila vláda SR aktualizáciu
plánu obnovy spolu s novou zelenou kapitolou s názvom REPowerEU. Slovensko tak
využilo možnosť Európskej komisie zahrnúť túto kapitolu do plánu obnovy a
získať navyše prostriedky na nové zelené opatrenia. Cieľom REPowerEU je znížiť
závislosť na ruských fosílnych palivách a bojovať s klimatickou krízou. Slovensko je tretia
krajina v Európskej únii, ktorá posiela novú zelenú kapitolu na schválenie
Európskej komisii.
Nová kapitola zahŕňa šesť reforiem a osem investícií v hodnote 403
miliónov eur v štyroch kľúčových oblastiach: energetika a povoľovacie procesy,
obnova a spravovanie budov, udržateľná doprava, rozvoj zelených zručností.
Cieľom opatrení je usporiť energie, podporiť rýchlejšie zavádzanie
obnoviteľných zdrojov energie (OZE) a diverzifikáciu dodávok energie. Celková
alokácia REPowerEU pre Slovensko je zložená z nenávratnej finančnej podpory
(grantu) vo výške 366 miliónov eur a finančného príspevku z pobrexitovej
adaptačnej rezervy v sume 36 miliónov eur.
V rámci energetiky ráta REPowerEU s alokáciou vo
výške 150 miliónov eur. Medzi nové opatrenia patrí zjednodušenie environmentálnych povoľovacích
procesov, podpora udržateľnej energetiky, vytvorenie dvoch pilotných zón na
rozvoj veternej energie na Slovensku, lepšie využívanie geotermálnej energie a
spracovanie bioodpadov, či modernizácia prenosových vedení a investície do
regionálnych distribučných sústav.
Časť obnova a spravovanie budov je v
REPowerEU dimenzovaná na 149 miliónov eur. Je
v nej zahrnutá reforma spravovania budov štátnej správy, vznik databázy o
energetickej hospodárnosti budov, posilnenie obnovy rodinných domov špecificky
zameranej na domácnosti trpiace energetickou chudobou. Táto časť taktiež
navyšuje existujúcu podporu obnovy verejných a pamiatkovo chránených budov v
pláne obnovy.
O nových opatreniach pridaných do Plánu obnovy sa viac dočítate na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac apríl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.