Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac august 2022.
Upozorňujeme najmä na návrh Nariadenia
k podmienkam uvádzania stavebných výrobkov na trh.
Do pozornosti dávame aj uloženie povinnosti
aplikovania nástrojov zeleného verejného obstarávania niektorým verejným
obstarávateľom.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac august 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac august 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR
neboli za mesiac august 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených
právnych predpisov.
Dňa 26.8.2022 začalo prebiehať medzirezortné
pripomienkové konanie (MPK) k návrhu nariadenia Európskeho parlamentu
a Rady, ktorým sa stanovujú harmonizované podmienky uvádzania stavebných
výrobkov na trh, ktorým sa mení nariadenie EÚ č. 2019/1020 a zrušuje nariadenie
EÚ č. 305/2011 (Nariadenie).
Nariadenie definuje všeobecné a špecifické
ciele. Všeobecným cieľom je dosiahnuť dobre fungujúci jednotný trh so
stavebnými výrobkami a adaptovať rámec tak, aby prispieval k dosiahnutiu cieľov
zelenej a digitálnej transformácie, najmä k modernému, konkurencieschopnému
hospodárstvu, efektívne využívajúcemu zdroje.
Špecifickým cieľom je odblokovať systém
technickej harmonizácie, znížiť vnútroštátne prekážky obchodu s výrobkami, na
ktoré sa vzťahuje nariadenie EÚ č. 305/2011, zlepšiť presadzovanie predpisov a
dohľad nad trhom, poskytnúť väčšiu zrozumiteľnosť, znížiť administratívnu záťaž
prostredníctvom zjednodušenia a digitalizácie a v neposlednom rade zaistiť
bezpečné stavebné výrobky, ako aj znížiť ich vplyv na životné prostredie a
klímu využívaním digitálnych nástrojov (digitálny pas výrobku). Harmonizácia
pravidiel v sektore stavebníctva by tak mohla zlepšiť konkurencieschopnosť a
znížiť prekážky na trhu.
Návrh Nariadenia minimalizuje náklady na
dodržiavanie predpisov prostredníctvom dobre fungujúceho procesu normalizácie,
jasnejších ustanovení, stimulácie opätovného používania výrobkov, menšieho
počtu dodatočných vnútroštátnych požiadaviek a vytvorenia rovnakých podmienok
pre všetkých výrobcov, najmä malé a stredné podniky, vo všetkých členských
štátoch.
Návrh Nariadenia v maximálnej možnej miere
využíva potenciál digitalizácie na zníženie administratívnej záťaže. Povedie to
k väčšej transparentnosti v dodávateľských reťazcoch, umožní uchovávať údaje o
stavebných výrobkoch v stavebných denníkoch a využívať ich na výpočty
vyžadované podľa iných právnych predpisov (napr. smernice o energetickej
hospodárnosti budov).
Legislatívny návrh Nariadenia nájdete TU.
Stanovisko Slovenskej republiky k Nariadeniu
nájdete TU.
Vládny kabinet dňa 31.8.2022 uznesením schválil
Návrh na uloženie povinnosti aplikovania nástrojov zeleného verejného
obstarávania vo verejných obstarávaniach týkajúcich sa výstavby alebo
rekonštrukcie pozemných stavieb (Návrh), ktoré ministerstvám a ďalším štátnym
inštitúciám ukladá od 1. októbra 2022 vo verejných obstarávaniach, týkajúcich
sa výstavby alebo rekonštrukcie pozemných stavieb nad 30 tisíc EUR aplikovať
nástroje zeleného verejného obstarávania. Zelené verejné obstarávanie pri
obstarávaní stavebných prác je jedným z pilierov reforiem v rámci Plánu obnovy
a odolnosti SR.
Výnimku budú mať drobné
stavebné práce do 30 tisíc EUR, ktoré vzhľadom na svoj charakter, rozsah a
hodnotu možno označiť za menej významné, často je ich potrebné vykonať v
krátkom čase od zadania za účelom odstránenia vzniknutých škôd na stavbách,
resp. ako prevenciu pred vznikom hroziacich škôd.
Strategickým cieľom pre Slovensko je
dosiahnutie 50 % podielu zrealizovaných „zelených“ zákaziek orgánmi štátnej
správy z celkového objemu nimi uzavretých zmlúv pre vybrané skupiny produktov.
Podľa Envirostratégie by mal
tento podiel v roku 2030 dosiahnuť až 70 % z celkovej hodnoty verejného
obstarávania.
Bližšie informácie o Návrhu nájdete TU.
Ministerstvo životného prostredia SR predstavilo
zmeny, ktoré uľahčia samosprávam získať peniaze na environmentálne projekty,
ako aj budovanie vodárenskej infraštruktúry, ktorých cieľom je zvýšiť komfort
života ľudí na vidieku a zabrániť poškodzovaniu životného prostredia. Na
dotácie sa môžu tešiť aj teplárne.
Environmentálny fond dňa 22.8.2022 spustil
výzvu na 40 miliónov EUR, v rámci ktorej môžu obce do dvetisíc obyvateľov
získať dotáciu na budovanie vodárenských zdrojov, verejných vodovodov,
verejných kanalizácií a čistiarní odpadových vôd. O dotáciu sa môže uchádzať 1
400 obcí, prioritne obce, ktoré sa nachádzajú v chránených územiach. Kľúčovou
zmenou je poskytovanie výhodných úverov samosprávam a poskytovanie dotácií na
podporu teplárenstva z Modernizačného fondu.
Ministerstvo životného prostredia SR umožňuje
mestám, obciam a vyšším územným celkom získať výhodné pôžičky na zelené
projekty, predovšetkým na vybudovanie vodozádržných opatrení, zelených striech,
zatepľovanie verejných budov, výsadbu zelene, či podporu obnoviteľných zdrojov
energie a elektromobility.
Celková výška úverov predstavuje v roku 2022 sumu 50 miliónov EUR a
výhodné úvery prinášajú nasledovné benefity:
Slovenskí výrobcovia tepla môžu využiť 149,5
milióna EUR na modernizáciu energetických systémov vrátane uskladňovania
energie a zlepšenie energetickej efektívnosti. Mechanizmus štátnej pomoci
Slovensku schválila Európska investičná banka.
Žiadateľmi, môžu byť výrobcovia tepla alebo
výrobcovia tepla, ktorí sú zároveň výrobcami elektrickej energie.
Bližšie informácie o dotáciách nájdete TU.
Environmentálny fond zverejnil taktiež výzvu
na podávanie žiadostí na získanie dotácie v oblasti budovania vodárenskej
infraštruktúry.
Výzvu môžete nájsť TU.
Úrad
geodézie, kartografie a katastra Slovenskej republiky (ÚGKK) vytvoril
edukačné video, v ktorom približuje zaujímavé informácie o práci
s webovou stránkou Geoportál, kde sa nachádzajú údaje z oblastí, ako geodetické
základy a kataster nehnuteľností.
Každej
z týchto oblastí je venovaná samostatná sekcia.
Video
približuje početné možnosti, ktoré portál ponúka a obsahuje užitočné rady
a praktické znázornenia.
Pre
prehratie videa kliknite SEM.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pripravil pre verejných
obstarávateľov a obstarávateľov zhrnutie jeho metodickej a vzdelávacej činnosti
za 2. štvrťrok 2022, obsahujúce najčastejšie okruhy otázok, ktoré boli
predmetom metodickej a vzdelávacej práce Inštitútu verejného obstarávania.
ÚVO sa v zhrnutí zaoberá napríklad nárastom cien jednotlivých
komodít v stavebníctve, ktoré v značnej miere ovplyvňujú prebiehajúce ale
aj ukončené postupy verejného obstarávania. ÚVO sa v rámci svojej metodickej
činnosti venoval tejto problematike a snažil sa pomôcť verejným obstarávateľom
a obstarávateľom, ako by sa s výrazným nárastom cien mali vysporiadať.
V nadväznosti na uvedené vypracoval ÚVO usmernenie, ktoré
nájdete TU.
Zamestnanci ÚVO vypracovali a zverejnili ďalšiu infografiku,
tentokrát išlo o revízne postupy, ktorá sa týka najdôležitejších zmien v
oblasti revíznych postupov. Kompletné zosumarizované vzdelávacie materiály k
Veľkej novele, teda všetky všeobecné usmernenia, podcasty a infografiky,
nájdete TU.
Zhrnutie informácii k 2.
štvrťroku 2022 nájdete TU.
Obnova rodinných domov tvorí súčasť plánu obnovy za
účelom boja s klimatickou a energetickou krízou. Práve reformy a investície v
oblasti zelenej ekonomiky tvoria najväčšiu časť Plánu obnovy a odolnosti.
Využívaním neefektívnych zdrojov tepla trpí taktiež životné
prostredie. Domy postavené pred rokom 2013 poväčšine nespĺňajú súčasné
štandardy energetickej náročnosti a sú záťažou pre životné prostredie.
Návratnosť investícií do znižovania emisií sa odzrkadlí najmä v podobe
nižších účtov za energie, zhodnotenia majetku, zlepšenia života a rovnako
tak aj zdravia.
Bližšie informácie a postupnosť krokov, ako získať príspevok na
obnovu domu nájdete TU.
Monitoring za mesiac august 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.