Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac február 2023.
Do pozornosti dávame návrhy noviel niektorých
zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy.
Upozorňujeme taktiež na vládny návrh zákona o
krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Poukazujeme aj na vládny návrh novely zákona o
katastri nehnuteľností.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac február 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac február 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní | nie |
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe | nie |
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol | nie |
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu | nie |
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac február 2023 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
Dňa 24.2.2023 boli do Národnej rady Slovenskej republiky doručené tri poslanecké
návrhy zákonov v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktoré sú
evidované pod číslami parlamentnej tlače 1498, 1504, 1505.
Cieľom návrhov zákonov je zosúladiť osobitné
právne predpisy so schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby,
odstrániť prekážky fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej
úprave a reflektovať zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných
predpisoch.
Podľa názoru predkladateľov noviel, schválenie zákona č.
200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe
vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného
plánovania a výstavby obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte
účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. Táto úprava vo
veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej
legislatívy. Nejde pritom len o nesúlad formálny, ktorý by bolo možné preklenúť
výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob
povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch,
aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2024 bolo vzájomné
pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom
práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.
Novelami sa zavádza najmä legislatívno-technická
úprava poznámok pod čiarou, úprava pojmov podľa novej stavebnej
legislatívy, prechodné ustanovenia z dôvodu prijatia novej stavebnej
legislatívy a úprava spojená so zriadením nového informačného systému
územného plánovania a výstavby.
Zároveň sa do jednotlivých predpisov zavádzajú zmeny vyvolané zavedením
inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými
právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení,
súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam, ako aj ďalšie
zmeny vyplývajúce z novej stavebnej legislatívy.
Vybraným navrhovaným zmenám sa ďalej venujeme v ďalších častiach
tohto monitoringu.
Prvým z vyššie uvedených návrhov je návrh novely niektorých zákonov
v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, evidovaný pod číslom
parlamentnej tlače 1498. Predmetný návrh zákonanovelizuje celkovo 57 právnych
predpisov.
Osobitne vo vzťahu k zmenám navrhovaným
v Živnostenskom zákone, ktorá nadväzuje na zavedenie nových regulovaných povolaní v nových
stavebných predpisoch, poukazujeme na návrh ustanoviť prechodné
obdobie dvoch rokov, počas ktorého možno činnosti vykonávať aj na základe
doterajších živnostenských oprávnení a využiť toto obdobie na získanie nových
oprávnení, či už podľa živnostenského zákona, alebo podľa zákona SNR č.
138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a autorizovaných stavebných
inžinieroch v znení neskorších predpisov.
Vo väzbe na zmeny v pojmoch podľa novej stavebnej
legislatívy sa novo vymedzuje predmet a rozsah právnej úpravy
zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Ide o pozitívne
vymedzenie zákona ako komplexnej úpravy práv a povinností súvisiacich s vlastníctvom
bytov a nebytových priestorov. Navrhuje sa úprava pojmov v predmetnom zákone, a
to nielen na účely zosúladenia, ale aj zachovania osobitností potrebných pre
fungovanie právnej úpravy vlastníctva bytov a nebytových priestorov. Uvedené
definície vychádzajú z technického opisu, ekonomických a aplikačných skúseností
a platia výlučne na účely tejto právnej úpravy.
V rámci zmien navrhovaných v zákone
o správe majetku štátu osobitne poukazujeme na úpravu nových podmienok, za akých možno
pozemok vo vlastníctve štátu rozdeliť do menších celkov. Pri delení pozemku
musí správca brať do úvahy využiteľnosť jednotlivých rozdelených alebo
oddelených pozemkov a ekonomickú výhodnosť tohto delenia pre štát. Využiteľnosť
pozemku štátu, ktoré ostáva vo vlastníctve štátu, nemôže byť zhoršená oproti
využiteľnosti pôvodného pozemku. Ani hodnota pozemku, ktorý ostáva štátu, sa
delením nemôže znížiť oproti hodnote pôvodného pozemku pred delením. Z tohto dôvodu
sa prípustnosť delenia pozemkov štátu nebude (oproti terajšiemu stavu)
posudzovať len v prípade predaja pozemkov do 200 m2, ale vždy pri každom delení
pozemku štátu do menších celkov, t. j. bez ohľadu na jeho výmeru.
V zákone o správe majetku štátu sa taktiež upravujú možné
prípady prenájmu dočasne prebytočného nehnuteľného majetku štátu bez nutnosti
vykonať ponuku v registri ponúkaného majetku štátu, avšak za trhové nájomné. Ide o výnimku zo
súťažného nakladania s majetkom štátu, preto výpočet možných prípadov je
limitovaný.
Predmetný návrh novely taktiež upravuje kompetencie hlavného mesta a
jednotlivých mestských častí.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Druhým z vyššie
uvedených návrhov je návrh novely niektorých zákonov v oblasti ochrany
životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, evidovaný
pod číslom parlamentnej tlače 1505. Predmetný návrh zákona novelizuje celkovo 11
právnych predpisov.
Osobitne poukazujeme na navrhované zmeny v zákone
č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a
doplnení niektorých zákonov, v ktorom sa okrem iného navrhuje zaviesť tzv. integrované
konanie.
Cieľom úpravy integrovaného konania o povolení stavby a posudzovania
vplyvov je v prvom rade zabezpečiť zjednodušenie a optimalizáciu procesov
prípravy a povoľovania investičných projektov, so zachovaním všetkých
environmentálnych štandardov a požiadaviek medzinárodných predpisov, a zároveň odstrániť
prvky umožňujúce neodôvodnené prieťahy v konaniach a prvky nevyžadované
medzinárodnými predpismi.
Súčasná podoba legislatívnych predpisov určujúcich podmienky a požiadavky
pre prípravu a povoľovanie investičných projektov predstavuje viacstupňové,
časovo náročné samostatné konania, ktoré vedú jednotlivé príslušné orgány podľa
osobitných predpisov k jednému a tomu istému projektu na viacerých úrovniach,
prostredníctvom viacerých informačných systémov a webových sídiel, počas
ktorých sa k projektu vyjadrujú tie isté dotknuté orgány štátnej aj verejnej
správy a zástupcovia verejnosti v rôznych fázach rozpracovania a v samostatných
konaniach s rôznym účelom.
Vyššie opísaný stav spôsobuje okrem iného neprehľadnosť vývoja prípravy a
povoľovania projektu (dotknuté orgány aj verejnosť musia v rozmedzí mesiacov až
rokov prostredníctvom samostatných konaní a na viacerých stupňoch a miestach,
prostredníctvom rôznych informačných kanálov sledovať dostupnosť informácií a
hájiť svoje záujmy), časovú náročnosť (samostatné konania predstavujú
opakovanie totožných procesných úkonov v rôznych stupňoch, opakované možnosti
uplatnenia totožných pripomienok v rôznych štádiách rozpracovania projektu a
opakované možnosti uplatnenia opravných prostriedkov) a vytvára priestor pre
korupčné a obštrukčné správanie subjektov konania.
Pre maximálne možné eliminovanie vyššie uvedených nedostatkov je potrebné
prijať viaceré úpravy. Zakladá sa rámec na vytvorenie jednotného integrovaného
konania, počas ktorého budú zabezpečené a záväzne zohľadnené požiadavky
čiastkových/zložkových súčastí (napr. oblasť ochrany vôd, odpadového
hospodárstva, ovzdušia, energetiky, sietí a pod.) a všetkých súvisiacich
stavieb a vyvolaných investícií (princíp hlavná stavba „pohltí“ vedľajšie
stavby). Týmto prístupom bude podľa navrhovateľov zabezpečená vyššia kvalita
rozhodovania príslušného orgánu konajúceho vo veci jednotného integrovaného
konania, zvýšená prehľadnosť konania a zároveň budú
odstránené prvky vytvárajúce priestor pre korupčné a obštrukčné správanie
subjektov konania.
Princíp integrovaného konania sa navrhuje premietnuť aj na účely zákona
č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Tretím z vyššie uvedených návrhov je návrh novely niektorých zákonov
v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej
legislatívy, evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1504. Predmetný návrh
zákona novelizuje celkovo 11 právnych predpisov.
Osobitne poukazujeme na zmenu v zákone
č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny (Zákon
o ochrane prírody a krajiny), kde sa činnosti súvisiace s
výstavbou, na ktoré sa vyžadoval súhlas dotknutého orgánu ustanovujú ako
zakázané činnosti. Uvedené sa navrhuje z dôvodu, že v prípade týchto
činností sa budú môcť vydávať výnimky len za splnenie zákonom stanovených
podmienok. V nadväznosti na predchádzajúce úpravy, resp. znenie zákona sa ako
neodôvodnené vypúšťajú vybrané výnimky umožňujúce prevod pozemkov vo
vlastníctve štátu.
V zákone o posudzovaní vplyvov na
životné prostredie sa navrhuje zaviesť definícia stavby
v režime integrovaného povoľovania. V zmysle ďalších navrhovaných
zmien sa navrhuje zrušiť možnosť podať odvolanie proti rozhodnutiu zo
zisťovacieho konania, že navrhovaná činnosť sa má posudzovať. Účelom úpravy
je zefektívnenie a skrátenie procesu a zníženie administratívnej záťaže.
Možnosť odvolania proti rozhodnutiu bude zachovaná pri vydaní záverečného
stanoviska. Taktiež na základe aplikačnej praxe, kedy aj v jednoznačných a
jednoduchých prípadoch mal navrhovateľ povinnosť vypracovať odborný posudok, čo
zvyšovalo finančnú a časovú náročnosť procesu, dáva novela príslušnému orgánu
možnosť vypustiť vypracovanie odborného posudku, príp. ho nahradiť konzultáciou
s odborníkom.
V zákone o posudzovaní vplyvov sa
taktiež navrhuje zaviesť definíciu prepojenia prerokovania stavebného
zámeru, konania o stavebnom zámere, zisťovacieho konania a posudzovania vplyvov
na životné prostredie, ako aj účastníkov týchto konaní.
Ak navrhovateľ vyhodnotí, že je výhodnejšie
napríklad z dôvodu vyššej hospodárnosti vykonať samostatné konanie podľa
zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, požiada príslušný orgán aby
neuplatnil články o prepojení procesov.
Novela taktiež umožňuje príslušnému orgánu
zastaviť konanie v prípade, ak dotknutý orgán vo svojom stanovisku týkajúcom sa
vplyvov na životné prostredie a zdravie vyjadrí nesúhlas a dôvod nesúhlasu nie
je možné odstrániť ani opatreniami, ktoré zabránia znečisťovaniu životného
prostredia, zmiernia znečisťovanie životného prostredia alebo zabránia
poškodzovaniu životného prostredia. Podmienky na zastavenie musia byť splnené
kumulatívne.
O uvedenom návrhu novely prebehlo v NR SR hlasovanie dňa
23.3.2023. Predmetný návrh zákona neprešiel do druhého čítania.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 24.2.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č. 587/2004
Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (Zákon o environmentálnom fonde), ktorý je evidovaný
pod číslom parlamentnej tlače 1503.
Dôvodom predloženia návrhu zákona je
snaha o zefektívnenie a urýchlenie niektorých procesov v činnosti
Environmentálneho fondu, ako štátneho účelového fondu zriadeného na
uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné prostredie.
Navrhovatelia považujú za nevyhnutné, aby
verejné prostriedky, s ktorými disponuje Environmentálny fond, boli práve v
dnešnej situácii, kde sa kladie osobitný dôraz na ochranu životného prostredia
vo všetkých segmentoch ľudskej činnosti, využívané efektívne a aby bol
zabezpečený rýchly a transparentný proces poskytovania podpory z prostriedkov
Environmentálneho fondu vo forme dotácií a úverov.
Osobitne poukazujeme na vypustenie
podmienky možnosti podporiť realizáciu takých aktivít, ktoré sa týkajú
chráneného územia zahŕňajúceho aspoň čiastočne územie najmenej piatich
obcí, a to s cieľom nelimitovať žiadateľov v tomto smere minimálneho počtu
obcí, ale umožniť poskytnutie podpory pre viacerých oprávnených žiadateľov.
Taktiež poukazujeme na zavedenie nového
procesu hodnotenia podaných žiadostí o podporu a to tak, že celý detailný
proces fondu pri hodnotení žiadostí bude popísaný už v samotnej zverejnenej
špecifikácii žiadosti o podporu. Žiadateľ o podporu sa bude vedieť s týmto
procesom oboznámiť ešte pred podaním žiadosti o podporu a súčasne bude vedieť
tento proces fondu kontrolovať. Súčasne uvedená úprava umožní prispôsobovať
proces hodnotenia podaných žiadostí o podporu fondom v závislosti od osobitných
potrieb tej-ktorej oblasti podpory.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 17.2.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č.
582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a
drobné stavebné odpady, ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1449.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je dodatočne
upresniť ustanovenie zákona o určení ročnej sadzby dane zo stavieb, presnejšie
upresniť povinnosť správcu dane upraviť rozdiel medzi sadzbami tejto dane na
10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou sadzbou dane.
Týmto návrhom sa určuje, že uvedený násobok najnižšej ročnej sadzby dane
sa vzťahuje na sadzby dane určené v jednotlivej časti obce, ak má obec určené
jednotlivé časti v zmysle § 17a zákona, resp. na sadzby dane určené v
jednotlivom katastrálnom území, ak má obec viac katastrálnych území. Uvedené
riešenie ochráni najmä menej ekonomicky alebo sociálne slabších občanov, u
ktorých by naplnenie tejto povinnosti v zmysle doterajšieho znenia spôsobilo
dosť značný nárast tejto daňovej povinnosti, čo nie je vhodné ani vzhľadom na
aktuálnu ekonomickú situáciu na Slovensku.
Zároveň sa navrhuje posunúť splnenie povinnosti upraviť rozdiel medzi
ročnými sadzbami tejto dane na 10-násobok medzi najvyššou a najnižšou ročnou
sadzbou dane zo zdaňovacieho obdobia 2024 na zdaňovacie obdobie 2027. Odloženie uvedenej
povinnosti o 3 roky umožní sa obciam a mestám lepšie pripraviť na túto novú
skutočnosť. Uvedené riešenie má taktiež za cieľ ochrániť najmä menej ekonomicky
alebo sociálne slabších občanov, u ktorých by naplnenie tejto povinnosti v
zmysle doterajšieho znenia zákona spôsobilo dosť značný nárast tejto daňovej
povinnosti už od 1. januára 2024.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 24.2.2023 bol do Národnej rady Slovenskej republiky doručený
poslanecký návrh novely zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny
(Zákon o ochrane prírody a krajiny), ktorý je evidovaný pod číslom
parlamentnej tlače 1507.
Podľa predloženého návrhu novely sa v § 27 ods. 3 Zákona o ochrane
prírody a krajiny na konci pripája povinnosť pre ministerstvo resp.
okresný úrad v sídle kraja, aby si po prerokovaní s dotknutými vlastníkmi
vyžiadali písomný súhlas so zriadením územia európskeho významu od vlastníkov
dotknutých pozemkov, v prípade ak sa jedná o spoločnú nehnuteľnosť, písomný súhlas so
zriadeným územia európskeho významu od nadpolovičnej väčšiny všetkých
spoluvlastníkov takejto spoločnej nehnuteľnosti. Každý vlastník by mal byť
riadne a osobne informovaný o zámere smerujúcom k obmedzeniu jeho vlastníckych
oprávnení, aby mal možnosť uplatniť všetky svoje právne možnosti zúčastniť sa
procesu vyhlasovania územia európskeho významu. Možnosť oznamovať zámer
verejnou vyhláškou sa zúži iba na doručovanie tzv. nezistenému vlastníkovi.
Podľa navrhovateľov nie je možné, aby štát prostredníctvom ním zriadených
štátnych inštitúcií vyhlasoval na majetku súkromného vlastníka bez jeho súhlasu
akékoľvek obmedzujúce opatrenia na užívanie súkromného majetku. Štát nemôže
vstupovať do práv súkromného vlastníctva, nedovoľuje mu to žiadne zákonné
ustanovenia platné na území Slovenskej republiky ani žiadne zákonné ustanovenie
platné v Európskej únii.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 24.2.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č. č.
24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých
zákonov (Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie), ktorý je
evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1487.
Cieľom návrhu zákona je zrýchlenie niektorých
procesov v rámci zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, ktoré je
potrebné absolvovať pri osobitných zásahoch do zemskej kôry na využívanie
geotermálnej energie, avšak bez využitia geotermálnej vody.
Zrýchli sa tak proces, ktorý v konečnom dôsledku umožní využívať
geotermálne teplo, ktoré môže byť následne využívané na vykurovanie domácností
či verejných budov v danej obci či lokalite. Zároveň sa v banskom zákone
upravujú niektoré procesné aspekty pri procesoch dobývania ložísk ropy alebo
zemného plynu za účelom zrýchlenia a zefektívnenia vyhľadávania a povoľovania
ťaženia z takýchto ložísk.
O uvedenom návrhu novely prebehlo v NR SR hlasovanie dňa
23.3.2023. Predmetný návrh zákona neprešiel do druhého čítania.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 24.2.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený vládny návrh zákona o krajinnom
plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o krajinnom
plánovaní), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1476.
Ministerstvo životného prostredia Slovenskej republiky v intenciách
s cieľmi Plánu obnovy a odolnosti SR a Stratégie environmentálnej politiky
Slovenskej republiky do roku 2030 pripravilo návrh zákona o krajinnom plánovaní
a o zmene a doplnení niektorých zákonov, ktorý by mal vytvoriť
legislatívny rámec integrovaného manažmentu krajiny v súlade s Európskym
dohovorom o krajine, v súčasnosti už Dohovoru o krajine Rady Európy (pôvodný
názov tohto dohovoru je „Európsky dohovor o krajine“).
Návrh zákona spolu s nadväzujúcimi metodickými dokumentmi a
mapovými podkladmi bude dôležitým nástrojom pri povoľovaní stavieb a
iných činností. To bude mať významný vplyv na udržanie krajinných štruktúr, ekologickú
stabilitu a ochranu biodiverzity.
Cieľom krajinného plánovania je
vytvoriť nástroj integrovaného manažmentu krajiny, ktorý bude
predstavovať komplexnú starostlivosť o krajinu, a zároveň bude predstavovať
súhrn zásad, činností a opatrení, ktoré prispievajú k dosiahnutiu a udržaniu
ekologickej stability v územnom systéme ekologickej stability, zabráneniu
poškodenia alebo k obnove krajinného rázu, utváraniu podmienok na udržiavanie,
obnovovanie a šetrné využívanie prírodných zdrojov, ochrane poľnohospodárskej
pôdy, zachovaniu prírodného dedičstva, kultúrneho dedičstva a nehnuteľného
pamiatkového fondu a k zlepšeniu kvality životného prostredia; a ktoré
zabezpečujú elimináciu rizík spôsobených prírodnými aj antropickými silami,
sanáciu nepriaznivých zmien a ochranu a zveľaďovanie kultúrno-historických a
prírodných hodnôt územia.
Krajinné plány do svojho návrhu prevezmú aj územné systémy ekologickej
stability, ktoré v súčasnosti na mnohých miestach absentujú, a tým budú
odborným podkladom pre pozemkové úpravy. Taktiež budú koordinačným nástrojom
pre plány manažmentov povodí, dokumenty ochrany prírody a krajiny a návrh
adaptačných opatrení na zmenu klímy.
Návrh zákona obsahuje
okrem iného právnu úpravu (i) cieľov a úloh krajinného plánovania, (ii) dokumentácie
krajinného plánovania, ktorá charakterizuje tento základný nástroj krajinného plánovania a
charakterizuje Územie s osobitým režimom starostlivosti o krajinu, (iii) pôsobnosti
orgánov krajinného plánovania, ktorá komplexne upravuje kompetenčné a procesné ustanovenia orgánov
verejnej správy na úseku krajinného plánovania ako aj spracovateľa
a zoznam spracovateľov krajinného plánovania, a (iv) obstarávania
dokumentácie krajinného plánovania, ktorá komplexne upravuje obstarávanie,
prerokúvanie a schvaľovanie dokumentácie krajinného plánovania a jej aktualizáciu.
O uvedenom návrhu zákona prebehlo v NR SR hlasovanie dňa
16.3.2023. Predmetný návrh zákona neprešiel do druhého čítania.
Sprievodnú
dokumentáciu k zákonu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 24.2.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 162/1995
Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k
nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony (Zákon o katastri nehnuteľností), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej
tlače 1468.
Cieľom návrhu zákona je reflektovať niektoré
otázky aplikačnej praxe a upraviť vzťahy v súlade s identifikovanými potrebami
adresátov právnej úpravy.
Návrh novely zákona zavádza na základe požiadavky
Ministerstva kultúry Slovenskej republiky a Ministerstva pôdohospodárstva a
rozvoja vidieka Slovenskej republiky evidovanie ruín ako kultúrnych
pamiatok. Návrh novely zákona taktiež podrobnejšie upravuje právne
postavenie a kompetencie katastrálnej inšpekcie.
Ďalej návrh novely
zákona precizuje a dopĺňa právnu úpravu katastrálnych konaní. Návrhom
zákona sa zjednodušuje návrh na začatie katastrálneho konania v listinnej
podobe. Podrobnejšie sa upravuje konanie o zázname, pričom sa zavádza možnosť
vykonania záznamu v časti. Skracuje sa lehota na vykonanie záznamu na základe
rozhodnutia súdu o zriadení zabezpečovacieho opatrenia. Rovnako sa precizuje
právna úprava konania o poznámke. Bližšie sa upravuje prešetrovanie údajov
katastra a zároveň sa ustanovuje lehota na toto prešetrenie.
V súvislosti s
prístupom k údajom katastra prostredníctvom katastrálnych portálov sa
zavádza povinná bezplatná registrácia za účelom plnenia povinností
vyplývajúcich z právnych predpisov upravujúcich nakladanie s osobnými údajmi a
za účelom zabezpečenia ochrany osobných údajov osôb evidovaných v katastri, ako
aj za účelom zabránenia zneužívania údajov katastra. Údaje z tejto registrácie
budú môcť byť použité aj pre potreby orgánov činných v trestnom konaní.
Návrh novely
zákona taktiež ustanovuje nové skutkové podstaty priestupkov ako aj
porušenia poriadku na úseku katastra nehnuteľností.
Zároveň sa
zavádza oprávnenie pre Ministerstvo financií Slovenskej republiky získavať a
používať údaje evidované v informačnom systéme katastra nehnuteľností na riadny
výkon centrálnej evidencie majetku alebo jej zmeny.
V súvislosti s
nadobúdaním nehnuteľností cudzími štátmi sa zavádza povinnosť skúmať v konaní o
návrhu na vklad udelenie predchádzajúceho súhlasu Ministerstva zahraničných
vecí a európskych záležitostí Slovenskej republiky a Slovenskej informačnej
služby na nadobudnutie nehnuteľnosti cudzím štátom. V prípade dobrovoľnej
dražby môže byť cudzí štát účastníkom dražby nehnuteľných vecí taktiež len s
predchádzajúcim súhlasom Ministerstva zahraničných vecí a európskych
záležitostí Slovenskej republiky a Slovenskej informačnej služby.
Sprievodnú
dokumentáciu k zákonu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Poslanci parlamentu opätovne schválili Prezidentkou
Slovenskej republiky vrátený vládny návrh zákona o ochrane ovzdušia
pripravený Ministerstvom životného prostredia. Poslanci však akceptovali pripomienky hlavy
štátu.
Zákon
sa zameriava na tri hlavné ciele, na celkovú kvalitu ovzdušia, zníženie
celkových emisií a obmedzenie emisií pri zdroji. Okrem stanovenia prípustnej
úrovne znečistenia ovzdušia a emisných požiadaviek pre stacionárne zdroje znečisťovania
ovzdušia, tiež definuje požiadavky na kvalitu vybraných výrobkov ako sú palivá
alebo regulované výrobky.
Právna úprava
zvyšuje právomoci štátu, okresných úradov a samospráv v boji za zvyšovanie
kvality ovzdušia. Obce získavajú
kompetenciu obmedziť, alebo zakázať prevádzkovanie vybraných malých zdrojov
znečisťovania ovzdušia a osobitných činností na svojom území všeobecne záväzným
nariadením. Rovnako budú môcť na svojom území vytvárať nízkoemisné zóny s
možnosťou obmedzenia cestnej dopravy.
Ďalšie informácie o novom
zákone o ochrane ovzdušia sa dočítate na tomto
odkaze.
V národnej rade prešiel prvým čítaním návrh novely
zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o
regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (Zákon
o tepelnej energetike), ktorý má
zjednodušiť povoľovanie výstavby nových obnoviteľných zdrojov tepla. Zároveň chce zabrániť odpájaniu spotrebiteľov od systémov centrálneho
vykurovania, ktoré už teraz využívajú obnoviteľné zdroje.
Obec či rezort hospodárstva budú musieť pri povoľovaní výstavby nových zdrojov tepla s výkonom nad 100 kilowattov posúdiť, či nový zdroj nezníži odber tepla z centralizovaného zdroja (CZT), ktorý využíva obnoviteľné zdroje. Ak by sa preukázalo, že nový zdroj spôsobí zníženie odberu z centrálneho vykurovania, ktorý využíva aspoň 65 percent obnoviteľných zdrojov, ministerstvo ani obec nebudú môcť osvedčenie vydať.
Výnimku z tohto pravidla dostanú podľa novely poslancov nové zdroje
tepla, ktoré využívajú prevažne obnoviteľné zdroje energie alebo odpadové
teplo. Výnimka sa týka aj decentralizovaných zdrojov ako sú veľké tepelné
čerpadlá.
Novela vytvára predpoklady pre vyššie zastúpenia biometánu, bioplynu a
geotermálnej energie nielen v centrálnom zásobovaní teplom, ale aj v
decentralizovaných kotolniach. Ak novelu poslanci parlamentu schvália, mala by
byť účinná od 1. mája 2023.
Ďalšie informácie
o novele zákona o teplárenstve sa dočítate na tomto
odkaze.
Sprievodnú
dokumentáciu k zákonu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Monitoring za mesiac február 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.