Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac február 2024.
Aj tento mesiac vám prinášame aktuálny prehľad
vyhlášok k stavebným predpisom. Upozorňujeme aj na najzásadnejšie
navrhované zmeny v novele zákona EIA. Taktiež si nenechajte ujsť prehľad
schválených zmien v stavebnej legislatíve.
Viac o týchto a mnohých
ďalších zaujímavostiach sa dozviete v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac február 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme
zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke
zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR
neboli za mesiac február 2024 publikované žiadne
zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.
Úrad pre územné
plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero
vyhlášok, ktoré majú za cieľ
zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné
vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho
procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom
nájdete v nasledovnej tabuľke:
|
Názov
vyhlášky |
Číslo a aktuálny stav
legislatívneho procesu |
Odkaz na vyhlášku/legislatívny
proces |
1. |
Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a
spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích
podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a
funkčné využívanie územia |
Schválená a zverejnená v zbierke
zákonov dňa 11.10.2023
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je
dostupné na tomto
odkaze. |
2. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh vyhlášky o požiadavkách
na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb |
PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh vyhlášky o dokumentácii
stavieb |
PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh vyhlášky o všeobecných
technických požiadavkách na stavby |
PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Návrh vyhlášky o štandardoch a
metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích
podkladov |
LP/2024/37 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
7. |
Návrh vyhlášky o obsahu a forme
žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a o spôsobe overenia
odbornej spôsobilosti |
LP/2024/14 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
8. |
Návrh vyhlášky o
územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
LP/2024/19 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
9. |
Návrh vyhlášky o informačnom
systéme (URBION) |
PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Návrh vyhlášky o vzoroch
formulárov používaných informačným systémom |
LP/2024/31 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
11. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa
ustanovujú podrobnosti o členení stavieb |
PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh vyhlášky o geodetických a
kartografických činnostiach vo výstavbe |
PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov:
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach
dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom. V prípade akejkoľvek zmeny článok priebežne aktualizujeme.
Dňa 15.2.2024 sa začalo vyhodnocovanie MPK k vládnemu návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA, číslo legislatívneho
procesu LP/2024/45). Pripravovaná novela mení zákon EIA v znení účinnom
odo dňa 1.4.2024.
Podľa predkladateľa je účelom pripravovanej novely zákona EIA odstránením
goldplatingu a priblížením hlavnému účelu smernice zefektívniť
procesy súvisiace s hodnotením vplyvov, pri súčasnom posilnení odbornej stránky
posudzovania a zabezpečenia úplnej účasti verejnosti v rozsahu definovanom v
európskej legislatíve a Aarhuskom dohovore.
Medzi najpodstatnejšie zmeny pripravovanej novely zákona možno zaradiť (i) úplné
vylúčenie verejnosti zo zisťovacieho konania, (ii) zmeny v predmetoch
posudzovania, (iii) úplne novú právnu úpravu zisťovacieho konania, (iv) zmeny
v procese posudzovania vplyvov, a (v) novú prílohu č. 8, ktorá stanovuje činnosti
a ich prahové hodnoty, pre ktoré je potrebné uskutočniť zisťovacie
konanie, resp. povinné posudzovanie vplyvov na životné prostredie.
V prípade, ak sa chcete o plánovaných zmenách v zákone EIA
dozvedieť viac, prečítajte si náš článok Taraba novelizuje zákon EIA. Aké zmeny chystá ministerstvo od mája?, v ktorom sme zhrnuli 5 najzásadnejších navrhovaných zmien
v zákone EIA. O pripravovanej novele zákona EIA sme vás tiež
informovali v monitoringu
za mesiac január.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu
nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Národná rada SR dňa 13.2.2024 schválila vládny návrh zákona, ktorý mení
stavebnú legislatívu. Schválená novela mení nielen aktuálne platný zákon č.
50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon), ale aj
nové stavebné predpisy (zákon o územnom plánovaní a zákon o výstavbe) a
osobitné zákony súvisiace so stavebnou legislatívou (parlamentná tlač 148).
Schválené znenie zákona je finálne a bude účinné od 1.4.2024.
Cieľom navrhovanej novely podľa predkladateľa bolo najmä oddialiť
nadchádzajúcu účinnosť zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (zákon o
výstavbe) v súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov
podľa novej legislatívy o výstavbe. Navrhuje sa preto odloženie účinnosti
zákona o výstavbe o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025.
Ako teda budú vyzerať povoľovacie konania
od 1.4.2024? V článku Parlament definitívne schválil zmeny v stavebnej legislatíve. Od apríla nás čaká nový režim sme spísali 10 najdôležitejších schválených zmien, o ktorých by ste
mali vedieť:
1.
súčasný
stavebný zákon bude platiť (v znení zmien) minimálne do 1.4.2025;
2.
od
1.4.2024 nadobudne účinnosť zákon o územnom plánovaní, účinnosť zákona
o výstavbe sa odkladá o rok;
3.
zavádza
sa nová úprava vyhlasovania stavebnej uzávery;
4.
vypustila
sa možnosť zriadiť chránenú časť krajiny;
5.
používanie
systému URBION bude zatiaľ na dobrovoľnej báze;
6.
novela
rozšírila okruh stavieb, pre ktoré bude možné spojiť územné a stavebné
konanie;
7.
stavebný
zákon má nové definície súboru stavieb, hlavnej stavby a súčasti stavby;
8.
súbor
stavieb bude povoľovať vždy len jeden stavebný úrad;
9.
povoľovanie
čiernych stavieb sa bude viesť podľa novej právnej úpravy; a
10.
mení
sa okruh orgánov štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie.
O pripravovanej
zmene stavebnej legislatívy sme vás tiež informovali v monitoringu
za mesiac január.
Schválený zákon, ktorý novelizuje stavebné predpisy
doteraz nebol vyhlásený v Zbierke zákonov SR. Jeho finálne znenie však
môžete nájsť na tomto odkaze.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR pracuje
na vývoji portálu územného plánovania (URBION), ktorý sa spustí 1. apríla
2024. Od februára začína úrad s prvým testovaním systému.
Informačný
systém úradu okrem agendy územného plánovania bude pokrývať aj oblasť výstavby.
Vzhľadom na plánované odsunutie účinnosti zákona o výstavbe sa v súčasnosti
interné kapacity úradu plne sústreďujú na vývoj špecializovaného portálu pre
územné plánovanie.
Informačný systém URBION by tak mal od 1.4.2024 spustiť najmä nasledovné formuláre územného plánovania:
O pripravovanom testovaní systému URBION sa
viac dočítate na tomto odkaze.
V dňoch 22.2.2024 až 26.2.2024 sa uskutočnilo MPK k predbežnej informácii Ministerstva životného prostredia (MŽP), k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (vodný zákon, číslo legislatívneho procesu PI/2024/42).
Cieľom pripravovanej novely vodného zákona je
odstránenie legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel. Touto právnou úpravou
sa podľa predkladateľa zavádza legislatívna zmena, ktorá vyplýva z návrhu
Vykonávacieho rozhodnutia Rady (EÚ) zo 14. júla 2023, ktorým sa mení
vykonávacie rozhodnutie Rady z 13. júla 2021 o schválení a posúdení Plánu
obnovy a odolnosti SR, konkrétne z Reformy 1, čiastkové opatrenie 3: Podpora
tepelných čerpadiel v rámci Komponentu 19 REPowerEU Plánu obnovy a odolnosti
SR.
Sprievodnú dokumentáciu k predbežnej informácii nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie SR (ÚVO) informoval o nových
možnostiach vyhľadávania v systéme TED (Tenders Electronic Daily).
TED je pokročilým
nástrojom zameraným najmä na podnikateľov, ktorí dodávajú tovary, služby
a stavebné práce prostredníctvom verejného obstarávania. Obsahuje totiž
informácie o verejnom obstarávaní v štátoch Európskej únie, Európskeho
hospodárskeho priestoru, kandidátskych krajinách a v iných krajinách.
Nový portál obsahuje množstvo zlepšení, nových
prvkov a rozšírených funkcií. Zoznam hlavných noviniek nájdete na tomto
odkaze.
Za pozornosť stojí predovšetkým Expertné vyhľadávanie. To umožňuje vyhľadať zákazky podľa rozličných kritérií. Vyhľadávacie
polia obsahujú preddefinovaný filter, ktorý obsahuje kategórie ako napríklad
Obchodné príležitosti, Predmet zákazky, Postup a iné.
O novinkách vo vyhľadávaní v systéme TED sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Dňa 13. 2. 2024 vydala Rada Úradu pre verejné obstarávanie SR (ÚVO)
rozhodnutie č. 14876-9000/2023 v odvolacom konaní. Meritom tohto konania
bolo posúdiť, či stavebné práce, obstarávané v rámci zákaziek č. 1 až 22
dynamického nákupného systému (DNS), spĺňajú požiadavku bežnej dostupnosti na
trhu, a teda, či bol kontrolovaný oprávnený za účelom obstarania predmetných
stavebných prác použiť DNS.
Rada konštatovala, že smernica, ani zákon o
verejnom obstarávaní, nevylučuje použitie DNS na účely zadávania zákaziek na
uskutočnenie stavebných prác. Rada mala taktiež za to, že smernica, ako ani zákon o verejnom
obstarávaní, nebráni použitiu jedného DNS na zadávanie
zákaziek na tovary, služby, či stavebné práce rôznej povahy (kategórie). V tejto súvislosti Rada
uviedla, že pre určenie, čo možno považovať za stavebné práce bežne dostupné na
trhu, nie je nevyhnutne potrebné preukázanie skutočnosti, že obstarávané
stavebné práce boli určené na uspokojovanie bežných prevádzkových potrieb,
keďže nejde o povinný definičný znak posúdenia bežnej dostupnosti na trhu.
O rozhodnutí Rady ÚVO sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Ministerstvo životného
prostredia vyhlásilo jedenástu
výzvu na čerpanie finančného príspevku z Programu Slovensko.
Výzva
je zameraná na sanáciu environmentálnych záťaží druhej fázy projektov, pri
ktorých prechádza povinnosť sanácie na štát a
ktorých prvá fáza bola podporená z finančných prostriedkov Operačného programu
Kvalita životného prostredia v programovom období 2014 – 2020. Na tento účel je
alokovaných vyše 21 miliónov eur.
Oprávneným
žiadateľom je výlučne Ministerstvo životného prostredia SR na realizáciu projektov na území Bratislavského, Banskobystrického a
Trenčianskeho kraja.
O výzve na sanáciu
envirozáťaží sa viac dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného
prostredia SR vyhlásilo medzinárodný
tender na zneškodnenie 150 ton nebezpečných odpadov obsahujúcich toxické PCB
látky v lokalite podniku Chemko Strážske. Ide
o povinnosť, ktorú mu vláda uložila uznesením v januári.
Ministerstvo zvolilo
postup tzv. užšej súťaže vzhľadom na skutočnosť, že viacerí potenciálni
dodávatelia vzniesli požiadavku na podrobnú obhliadku lokality a odobratie
vzoriek pre vypracovanie čo najkvalifikovanejšej ponuky.
Užšia
súťaž je vyhlásená pre neobmedzený počet dodávateľov, pričom konečnú ponuku budú môcť predložiť dodávatelia spĺňajúci
kvalifikačné predpoklady osobného postavenia a technickej spôsobilosti.
Oznámenie
o vyhlásení verejného obstarávania a odkaz na kompletné súťažné
podklady sú zverejnené v Úradnom
vestníku Európskej únie a môžete ich
nájsť TU.
Predpokladaná hodnota tendra bez DPH je 594 375 eur. Žiadosti je možné podávať do
28.3.2024, do 10:00. Toxické látky by mali
byť zneškodnené do dvanástich
mesiacov od uzavretia zmluvy s úspešným
dodávateľom.
Viac informácií o súťaži
na likvidáciu PBC sudov sa dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného
prostredia SR plánuje riešiť tému ilegálne
postavených studní. Podľa ministra
životného prostredia sú na Slovensku tisíce ilegálnych studní. Riešenie by
podľa neho mohla predstavovať amnestia na
studne.
Minister zároveň
poukázal na klesanie spodných vôd, ktoré potrebuje mať MŽP pod kontrolou, či na
nutnosť zaviesť iný manažment vodnej politiky.
Viac informácií o plánovanom
riešení ilegálnych studní sa dočítate na tomto odkaze.
Európska komisia na
základe analýzy prínosov a nákladov odporúča zníženie
čistých emisií skleníkových plynov o 90 percent do roku 2040 v porovnaní s úrovňami v roku 1990.
Toto oznámenie neustanovuje právne záväzné povinnosti pre
členské štáty EU, jeho cieľ je spustiť diskusiu, ktorá má vyústiť do legislatívy po júnových voľbách do Európskeho parlamentu.
Návrh by sa mal po
väčšine realizovať prostredníctvom zachytávania emisií. Viacero krajín EÚ už navrhovaný cieľ podporili.
Viac informácií o pláne
Eurokomisie znížiť emisie o 90% do roku 2040 sa dočítate na tomto odkaze.
Stav
a napredovanie najväčších projektov z Plánu obnovy je možné sledovať v rozšírenom investičnom semafore dostupnom na tomto odkaze.
Pôvodný investičný
semafor, ktorý monitoroval projekty s hodnotou nad 50 miliónov eur, bol
rozšírený. Teraz obsahuje ďalších 28 investícií s hodnotou nad 20 miliónov eur. Ide tak celkovo o 31
projektov so súhrnnou hodnotou dve miliardy eur.
Semafor mapuje plnenie
harmonogramu čiastkových krokov, ktoré sú potrebné k tomu, aby boli investície
dokončené včas a v rozsahu, aký je potrebný pre naplnenie daného cieľa plánu
obnovy. Takýmito krokmi je napríklad príprava projektovej dokumentácie,
vyhlásenie verejného obstarávania či podpisy zmlúv so zhotoviteľmi stavby. V
semafore sú znázornené splnené kroky ako aj také kroky, ktorých plnenie je
oneskorené. V čase spustenia semaforu žiaden z najväčších investičných
projektov nečelí priamemu ohrozeniu splnenia.
Okrem investičného
semaforu môže verejnosť sledovať plnenie jednotlivých záväzkov, teda míľnikov a
cieľov plánu obnovy, podľa žiadostí o platbu. Doteraz Slovensko zaslalo
Európskej komisii štyri žiadosti o platbu za už splnené opatrenia. Doteraz sme
obdržali prvé tri platby, a to v plnej výške, doma tak máme takmer dve miliardy
eur za splnené míľniky a ciele.
Viac informácií
o rozšírenom semafore sa dozviete na tomto odkaze.
Európska únia spustila
projekt technickej podpory, ktorý má pomôcť Slovensku pri príprave novej národnej stratégie adaptácie na zmenu
klímy. Ministerstvo životného prostredia SR začalo
v tejto súvislosti spolupracovať s medzinárodným tímom expertov z viacerých
organizácií a konzultačných firiem.
Cieľom je do konca roku 2024 pripraviť systematickejšiu adaptačnú stratégiu. Aktivity podporené projektom môžu byť napríklad nasledovné:
Ministerstvo chce do
projektu zapojiť čo najviac relevantných aktérov, ktorí sa budú môcť
k projektu vyjadriť
prostredníctvom diskusií a ďalších aktivít. Projektový tím je možné
kontaktovať v anglickom či slovenskom jazyku na
mailovej adrese slovakia.adaptation@trinomics.eu.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac február 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.