Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac január 2023.
Do pozornosti dávame rozšírenie okruhu sledovaných
právnych predpisov v našich monitoringoch stavebníctva a envirolegislatívy.
Upozorňujeme taktiež na novelu Zákona o
ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy.
Poukazujeme aj na predbežnú informáciu o
pripravovanej vyhláške o obsahu a rozsahu územnoplánovacej dokumentácie a o
územnoplánovacích podkladoch.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac január 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac január 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) áno Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
Už
je to presne jeden rok, čo sme v Poláček & Partners začali popri
energetickom monitoringu vydávať aj monitoring stavebníctva
a envirolegislatívy. Veríme, že aj vďaka nemu ste počas uplynulého roka
dokázali pružne reagovať na rôzne výzvy, ktoré prinášajú legislatívne zmeny v
stavebníctve a v životnom prostredí.
V Poláček
& Partners vieme čo je pre vás dôležité. Aby ste mohli urobiť správne
rozhodnutia, musíte mať dostatok informácií a mať ich v správnom čas.
Aj preto sme sa rozhodli, že počnúc monitoringom za mesiac január 2023
rozširujeme okruh monitorovaných právnych predpisov o niekoľko ďalších zákonov,
vyhlášok a nariadení, ktoré udávajú smer v stavebníctve aj
v životnom prostredí.
Od
tohto mesiaca nájdete v našom monitoringu vždy aj nasledovné právne
predpisy:
V Zbierke zákonov SR bola dňa 4.1.2023 zverejnená novela zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy) pod č. 2/2023 Z .z.
Schválením predmetnej novely dochádza k zníženiu výmery poľnohospodárskej pôdy, ktorú je možné v zastavanom území miest a obcí zabrať na výstavbu bez vydaného rozhodnutia o odňatí, a to zo súčasných 5000 m2 na 500 m2. Uvedená zmena je vyvolaná novým zákonom č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní, podľa ktorého sa bude do katastra nehnuteľností zapisovať taktiež nová, rozšírená hranica zastavaného územia obce, ktorú určí územný plán.
Ďalšia
zmena v zákone o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy má
za cieľ zdynamizovať proces územného plánovania a odstrániť prekážky pre
umiestňovanie investícií v regiónoch. Prijatá zmena spočíva v tom, že
orgány ochrany poľnohospodárskej pôdy už nebudú môcť ako dôvod nevydania
súhlasu s nepoľnohospodárskym použitím poľnohospodárskej pôdy uvádzať
množstvo použitých, resp. nepoužitých plôch v rámci platnej
územnoplánovacej dokumentácie.
Prijatá
novela zároveň dopĺňa § 6 ods. 1 a) a c) zákona č. 582/2004 Z. z. o
miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné
odpady, do ktorých pridáva definíciu ostatných plôch, a to pre potreby
určenia sadzby dane z pozemkov. Podľa novej právnej úpravy zmena sadzby
dane nastane pri tých pozemkoch, ktoré sú označené ako ostatné plochy a sú
využívané v poľnohospodárstve a v lesnom hospodárstve. Nová
sadzba dane bude rovnaká ako pri ornej pôde a ďalších poľnohospodárskych
pozemkoch. Všetky ďalšie ostatné plochy sa zdania rovnako ako doteraz. Uvedená
právna úprava výpočtu dane sa prvý krát použije na zdaňovacie obdobie roku
2024.
Schválená
novela sa taktiež dotkla znenia zákona č. 162/1995 Z. z. o katastri
nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam
(katastrálny zákon), v ktorom bol do § 9 doplnený nový druh pozemku,
a to ostatné poľnohospodárske plochy.
Novela zákona je účinná od 1.2.2023 (okrem
čl. II novely, ktorý nadobúda účinnosť 1.9.2023) a jej znenie nájdete TU.
Znenie
zákona o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy, účinné od 1.2.2023 nájdete
TU, a znenie
účinné od 1.9.2023 nájdete TU.
Dňa 13.1.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č. 543/2002
Z. z. o ochrane prírody a krajiny, ktorý je evidovaný pod číslom
parlamentnej tlače 1406.
Účelom návrhu zákona je vytvorenie legislatívneho rámca pre vznik Národného parku Podunajsko.
Dosiahne sa to prostredníctvom uloženia povinnosti vláde Slovenskej republiky vyhlásiť Národný park Podunajsko, zriadenia Správy Národného parku Podunajsko ako samostatnej príspevkovej organizácie ochrany prírody a umožnenia prechodu správy pozemkov a iného majetku vo vlastníctve štátu, ako aj súvisiacich práv a povinností vrátane práv a povinností vyplývajúcich z pracovnoprávnych vzťahov zo Štátnej ochrany prírody Slovenskej republiky a ďalších výlučne štátnych subjektov na Správu Národného parku Podunajsko.
Návrhom zákona sa ukladá vláde Slovenskej republiky
vyhlásiť Národný park Podunajsko do 30. marca 2024.
Národný park Podunajsko má byť vyhlásený na území
sčasti zasahujúcom do okresov Bratislava II, Bratislava IV, Bratislava V,
Senec, Dunajská Streda, Komárno a Nové Zámky, predovšetkým v
hraniciach existujúcich chránených území, a to Chránenej krajinnej oblasti
Dunajské luhy, časti Chráneného vtáčieho územia Dunajské luhy a priľahlých
maloplošných chránených území. Samotným návrhom zákona sa ešte nevymedzujú
konkrétne hranice budúceho národného parku a ani jeho zóny.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 13.1.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený poslanecký návrh novely zákona č.
180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom,
ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 1402.
Predloženou novelou sa navrhuje zavedenie výnimiek zo zákazu prevodu vlastníckeho práva k pozemkom, ktoré tvorili verejný majetok (neknihované pozemky) a ktoré sú vo vlastníctve štátu a v správe Slovenského pozemkového fondu.
Na základe uvedeného sa navrhuje, aby výnimku tvorili
prevody pozemkov na účely výstavby verejnoprospešných stavieb, diaľnic a ciest
pre motorové vozidlá, významných investícií, priemyselných parkov, nájomných
bytov a pozemkov, ktoré sú právoplatným rozhodnutím štátneho orgánu určené na
výstavbu a ťažbu.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 13.1.2023 bol do
Národnej rady Slovenskej republiky doručený vládny návrh novely zákona č.
343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(Zákon o verejnom obstarávaní), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej
tlače 1353.
Predmetom novelizácie sú legislatívne úpravy potrebné pre riadnu implementáciu nariadenia 2019/1780, a to predovšetkým úprava zverejňovania niektorých informácií v rámci oznámení používaných v procese verejného obstarávania a taktiež zákonné zadefinovanie nových štandardných formulárov na uverejňovanie oznámení používaných vo verejnom obstarávaní. Uvedené nariadenie bude v plnej miere implementované až na základe prijatia novej vyhlášky podľa § 186 ods. 1 Zákona o verejnom obstarávaní, ktorou sa upravia predovšetkým obsahové náležitosti nových oznámení používaných vo verejnom obstarávaní.
Cieľom navrhovanej úpravy je vyprecizovať pravidlá zmeny zmluvy v prípade nahradenia pôvodného dodávateľa novým dodávateľom alebo pôvodného koncesionára novým koncesionárom na základe právneho nástupníctva. Navrhovaná úprava uvedené precizuje primárne vo vzťahu k právnemu nástupníctvu v dôsledku úmrtia fyzickej osoby. V praxi pôjde predovšetkým o situácie, ak je dodávateľom fyzická osoba so živnostenským oprávnením a v dôsledku jej úmrtia sa na základe nasledujúcej sukcesie zmení fyzická osoba vykonávajúca živnosť.
Návrh zákona taktiež upravuje niektoré ustanovenia
upravujúce problematiku výkonu dohľadu nad verejným
obstarávaním. V tejto súvislosti navrhovaná úprava predovšetkým precizuje a opravuje
legislatívnu úpravu v rámci výkonu dohľadu, ktorá bola prijatá v rámci
ostatných novelizácii Zákona o verejnom obstarávaní, ktoré nadobudli účinnosť v
prvom polroku 2022.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa
2.1.2023 Úrad pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky zverejnil
predbežnú informáciu o pripravovanom právnom predpise, a to vyhláške
Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a rozsahu
územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch.
Pripomienkovanie predbežnej informácie bolo ukončené dňa 16.1.2023.
Hlavným cieľom návrhu vyhlášky je ustanoviť podrobnosti o obsahu a rozsahu územnoplánovacej dokumentácie, o územnoplánovacích podkladoch, o všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia a o zastavovacích podmienkach v zmysle splnomocňovacích ustanovení zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní.
Návrh
vyhlášky má taktiež za cieľ nastaviť povinný a efektívny obsah novej
územnoplánovacej dokumentácie s ohľadom na obmedzené dátové, odborné a
finančné zdroje miest a obcí.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (PI/2023/1)
môžete sledovať TU.
Sprievodnú dokumentáciu k predbežnej
informácii nájdete TU.
Ministerstvo životného prostredia predložilo
dňa 30.1.2023 do MPK dlho očakávaný Zákon o zmene klímy a nízkouhlíkovej
transformácii Slovenskej republiky a o zmene a doplnení zákona č. 162/2015 Z.
z. Správny súdny poriadok v znení neskorších predpisov (klimatický zákon).
Návrh zákona vychádza z celospoločenskej požiadavky na riešenie klimatickej
krízy a opiera sa o európsku legislatívu.
Záujmom Ministerstva životného prostredia je prijať taký zákon o klíme, ktorý privedie Slovensko do éry uhlíkovej neutrality.
Podľa názoru Ministerstva je silnou stránkou
predkladaného návrhu zákona to, že na jednej strane stanovuje konkrétne
sektorové klimatické ciele pre sektory mimo európskeho systému obchodovania s
emisiami (EÚ ETS), ako je cestná doprava, budovy, poľnohospodárstvo, sektor
využívania pôdy, zmien vo využívaní pôdy a lesného hospodárstva a odpady. Na
strane druhej definuje povinnosti a zodpovednosť jednotlivých ministerstiev
v oblasti plnenia týchto cieľov prostredníctvom sektorových klimatických plánov.
V návrhu zákona je zakotvený vznik Rady
pre klimatickú zodpovednosť, ktorej hlavnou úlohou bude zhodnotenie pokroku
jednotlivých ministerstiev pri napĺňaní sektorových klimatických cieľov.
Návrh zákona taktiež zavádza inštitút tzv. klimatickej
žaloby. To znamená, že občania budú mať možnosť podať žalobu na orgán
verejnej správy za nedostatočné plnenie svojich záväzkov.
V návrhu zákona je ďalej samostatne určený
systém s mechanizmom reportovania údajov a sankcie za ich neposkytnutie.
Ďalšie zaujímavé informácie ku klimatickému
zákonu nájdete na tomto odkaze.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/29)
môžete sledovať TU.
Sprievodnú dokumentáciu k predbežnej informácii
nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) vo svojich metodických usmerneniach dlhodobo upozorňuje, že výnimka zo Zákona o verejnom obstarávaní na nákup a prenájom sa týka iba existujúcich stavieb. Táto výnimka ponúka verejným obstarávateľom možnosť kúpiť alebo prenajať existujúcu nehnuteľnosť bez realizácie verejného obstarávania.
Podľa názoru ÚVO ju však nie je možné
využiť napríklad vtedy, keď verejný obstarávateľ uzatvorí zmluvu o budúcej
kúpnej zmluve s iným subjektom a následne po zrealizovaní stavby si túto
verejný obstarávateľ s využitím danej výnimky odkúpi (čo ÚVO považuje za
nezákonný postup, nakoľko má ísť o účelové vyhýbanie sa verejnému obstarávaniu
stavebných prác).
Najnovšie rozhodnutie Najvyššieho správneho
súdu Slovenskej republiky už v jednom prípade potvrdilo rozhodovaciu prax ÚVO. Najvyšší
správny súd konštatoval, že mesto Šaľa dalo spoločnosti Innovia, s.r.o. na
základe nájomnej zmluvy pozemky, na ktorých sa uskutočnila výstavba bytových
domov so sociálnymi bytmi podľa požiadaviek mesta Šaľa. Mesto sa už uzavretím
zmlúv o budúcej kúpnej zmluve zaviazalo, že nadobudne do svojho vlastníctva
bytové domy so sociálnymi bytmi a za tým účelom určilo aj podmienky v zmluve o budúcej kúpnej zmluve.
V uvedenom prípade má byť podstatné,
že mesto Šaľa sa uzatvorením predmetných zmlúv o budúcich kúpnych zmluvách
vyhlo povinnosti uzavrieť zmluvu podľa Zákona o verejnom obstarávaní, čím malo
z jeho strany dôjsť k porušeniu zákona.
Ďalšie informácie vrátane znenia
rozhodnutia Najvyššieho správneho súdu nájdete TU.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu zverejnil na
svojej internetovej stránke oznámenie pre stavebné úrady týkajúce sa
povoľovaní veterných elektrární, ktoré môže slúžiť ako návod pre stavebné
úrady v prípade povoľovania výstavby veterných elektrární.
V predmetnom oznámení Úrad okrem iného poukazuje na skutočnosť, že stavebné úrady musia pri povoľovaní veterných elektrární vychádzať zo smernice Ministerstva životného prostredia SR č. 3/2010-4.1., ktorou sa ustanovujú štandardy a limity pre umiestňovanie veterných elektrární a veterných parkov na území Slovenskej republiky, s výnimkou tzv. mikro veterných elektrární s maximálnym inštalovaným výkonom 5 kW, alebo s maximálnym priemerom vrtule 3,5 m alebo s výškou stožiara maximálne 35 m vrátane.
Úrad ďalej poukazuje na nasledujúce zaujímavé skutočnosti:
Stavebník primerane podľa druhu veternej elektrárne potrebuje zabezpečiť
taktiež:
Ďalšie informácie
o povoľovaní výstavby veterných turbín v územnom a stavebnom
konaní sa dočítate TU.
Úrad pre verejné obstarávanie prináša aktuálne rozhodnutia Súdneho dvora EÚ. V rozhodnutiach sa dozviete napríklad, že:
Tieto a viacero ďalších zaujímavých rozhodnutí
nájdete na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac január 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.