Rozumieme, aké náročné je zorientovať sa vo svete
neustálych zmien právnych predpisov, ktoré môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac január 2024.
Dôležité: Ministerstvo životného prostredia zverejnilo do
pripomienkovania novelu zákona EIA.
Opäť
prinášame aj prehľad vyhlášok k stavebným predpisom, ktoré boli
predložené do MPK.
Upozorňujeme aj na zmenu kompetencií
ústredných orgánov štátnej správy pri príprave stavebných predpisov.
O ďalších zaujímavostiach
sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac január 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd áno Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 12.1.2024 bolo
v Zbierke zákonov SR zverejnené nariadenie
vlády SR č. 2/2024 Z. z., ktorým sa mení a
dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa
ustanovuje výška
neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so
spoplatňovaním užívania vôd v znení neskorších
predpisov.
Novela nariadenia reflektuje
na zákon č. 525/2023 Z. z., ktorý novelizoval zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách
(vodný zákon) a zákon č. 587/2004 o Environmentálnom fonde. O tejto novele
sme vás informovali v monitoringu za mesiac december, ktorý nájdete TU.
Novela nariadenia pridala ochranu pred povodňami ako službu, ktorá
patrí do ekonomicky oprávnených nákladov správcu vodných tokov. Taktiež ustanovila, že výška ekonomicky oprávnených nákladov správcu
vodohospodársky významných vodných tokov sa znižuje o výšku príjmov z
poplatkov za užívanie vôd.
Taktiež sa mení prijímateľ poplatkov za užívanie vôd. Po novom bude priamym príjemcom poplatkov za užívanie vôd správca vodohospodársky významných vodných tokov
– Slovenský vodohospodársky podnik š. p. (SVP). Podľa
predchádzajúcej právnej úpravy boli finančné prostriedky z týchto
poplatkov poukazované na osobitný účet Environmentálneho fondu.
Novela nariadenia mení
taktiež lehotu pre správcu vodohospodársky významných vodných tokov na
vykonanie ročného zúčtovania a vydanie výkazu o nedoplatkoch a preplatkoch za
predchádzajúci kalendárny rok, a to z 31. marca na 20. marca. Uvedené má
za cieľ zabezpečiť dostatok časového priestoru na prípravu žiadosti o
úhradu nákladov zo štátneho rozpočtu, ktorú je treba podať do 31.marca
a pre ktorej vypracovanie je nevyhnutné disponovať finálnym ročným
zúčtovaním poplatkov.
Novela nariadenia
nadobudla účinnosť 15.1.2024 a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie
nariadenia č. 755/2004 Z. z. nájdete TU.
Dňa 6.2.2024 bol zo strany Ministerstva životného prostredia SR (MŽP) do
MPK predložený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o
posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA).
Navrhovateľ sa snaží o zefektívnenie procesov. Návrh prináša
jasnejšie stanovenie priebehu zisťovacieho konania. Zásadnou zmenou má
byť vylúčenie
verejnosti zo zisťovacieho konania. Zmeny sa dotknú aj procesu vydávania záverečného
stanoviska pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie. Zásadne sa má meniť
aj príloha
č. 8 zákona EIA, ktorý stanovoval prahové hodnoty pre projekty vo vzťahu
k tomu, či majú podliehať zisťovaciemu konaniu, alebo priamo pri
posudzovaní vplyvov. Predkladateľ dôvod týchto veľkých zmien opiera
o údajnú presnejšiu transpozíciu smernice Európskeho parlamentu a Rady
2014/52/EÚ zo 16. apríla 2014, ktorou sa mení smernica 2011/92/EÚ o posudzovaní
vplyvov určitých verejných a súkromných projektov na životné prostredie (tzv.
smernica EIA).
MPK k návrhu novely zákona EIA prebieha do 14.2.2024.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu môžete sledovať TU.
Sprievodnú dokumentáciu k novele nájdete TU.
Úrad pre územné
plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero
vyhlášok, ktoré majú za cieľ
zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné
vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádiá ich legislatívneho
procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom
nájdete v nasledovnej tabuľke:
|
Názov
vyhlášky |
Číslo a aktuálny stav
legislatívneho procesu |
Odkaz na vyhlášku/legislatívny
proces |
1. |
Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a
spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích
podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a
funkčné využívanie územia |
Schválená a zverejnená v zbierke
zákonov dňa 11.10.2023
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je
dostupné na tomto
odkaze. |
2. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú
niektoré ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh vyhlášky o požiadavkách
na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb |
PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh vyhlášky o dokumentácii
stavieb |
PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh vyhlášky o všeobecných
technických požiadavkách na stavby |
PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Návrh vyhlášky o štandardoch a
metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích
podkladov |
LP/2024/37 Do 19.2.2024 prebieha MPK
k návrhu vyhlášky |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
7. |
Návrh vyhlášky o obsahu
žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích
podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej
spôsobilosti |
LP/2024/14 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
8. |
Návrh vyhlášky o
územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
LP/2024/19 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
9. |
Návrh vyhlášky o informačnom
systéme (URBION) |
PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Návrh vyhlášky o vzoroch
formulárov používaných informačným systémom |
LP/2024/31 Do 9.2.2024 prebieha MPK
k návrhu vyhlášky |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
11. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa
ustanovujú podrobnosti o členení stavieb |
PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh vyhlášky o geodetických a
kartografických činnostiach vo výstavbe |
PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov:
Proces prípravy
vyhlášky je aktuálne vo fáze medzirezortného pripomienkového konania (MPK),
a to do 19.2.2024.
Predmetnou vyhláškou
dôjde k úprave štandardov a metodiky spracovania
územnoplánovacej dokumentácie.
Cieľom návrhu vyhlášky
je poskytnúť podrobnejšie vysvetlenie použitých pojmov, konkretizovanie obsahu
a spôsobu spracovania územnoplánovacej dokumentácie, vrátane podmienok a
regulatívov priestorového usporiadania a
funkčného využívania územia.
Súčasťou vyhlášky budú aj spôsob používania a štandardy jednotlivých regulačných nástrojov v textovej a grafickej časti územnoplánovacej dokumentácie tak, aby boli aplikovateľné v rámci informačného systému územného plánovania a výstavby. Návrh vyhlášky ustanovuje metodiku a štandardy aj vo vzťahu k územnoplánovacím podkladom.
Proces
prípravy vyhlášky je aktuálne vo fáze vyhodnotenia medzirezortného
pripomienkového konania (MPK).
Cieľom návrhu vyhlášky
je jednoznačným spôsobom upraviť podrobnosti o obsahu a rozsahu žiadosti o
zápis do registra odborne spôsobilých osôb, o spôsobe vykonávania
skúšky a o vydaní preukazu odbornej spôsobilosti.
Návrh vyhlášky má za cieľ vytvoriť jednotnú formu obsahu žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a informovať o spôsobe získania odbornej spôsobilosti. Digitalizáciou a podávaním žiadosti prostredníctvom formulára v informačnom systéme sa podľa predkladateľa daný proces zefektívni a prispeje sa tým aj k zníženiu byrokracie.
Proces
prípravy vyhlášky je aktuálne vo fáze vyhodnotenia medzirezortného
pripomienkového konania (MPK).
Cieľom
návrhu vyhlášky je jednoznačné definovanie
územnotechnických a urbanistických požiadaviek na výstavbu z
hľadiska územnotechnického pre všetkých aktérov v procesoch územného plánovania
a výstavby.
Návrh
vyhlášky upravuje ucelené územnotechnické požiadavky na výstavbu, podľa ktorých
sa bude postupovať pri obstarávaní a spracovaní územnoplánovacej
dokumentácie a územnoplánovacích podkladov, projektovej činnosti, pri
povoľovaní budov, inžinierskych stavieb, reklamných stavieb a terénnych úprav,
pri vydávaní záväzného stanoviska v prípade, keď obec nemá územnoplánovaciu
dokumentáciu či pri vymedzovaní stavebných pozemkov.
Návrh vyhlášky zároveň definuje niektoré základné pojmy pre výstavbu v územnom plánovaní.
Proces
prípravy vyhlášky je aktuálne vo fáze medzirezortného pripomienkového konania
(MPK), a to do 9.2.2024.
Cieľom
návrhu vyhlášky je zavedenie jednotných vzorov
formulárov používaných informačným systémom v procese
obstarávania územnoplánovacej dokumentácie pre všetkých účastníkov procesu s
cieľom optimalizácie a postupnej automatizácie.
Významnou
časťou návrhu vyhlášky sú práve prílohy, v ktorých sa predmetné formuláre spodrobňujú na úroveň
kategórií oddielov informácií, ktoré budú obsahovať. Tieto prílohy sú určené
ako podklad pre ďalšie technické riešenie formulárov v jednotnom prostredí slovensko.sk. Samotné elektronické formuláre
budú potom integrované na portál úradu a sú k dispozícii pre zúčastnených
aktérov procesov územného plánovania.
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach
dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom. V prípade akejkoľvek zmeny článok priebežne aktualizujeme.
Dňa 25.1.2024 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 7/2024 Z. z., ktorým
sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a
organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a ktorým sa
menia a dopĺňajú niektoré zákony (Kompetenčný zákon).
Podľa novely Kompetenčného zákona sa o náležitú právnu úpravu vecí
patriacich do pôsobnosti Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR bude starať
Ministerstvo dopravy SR, ktoré bude zároveň pre Úrad pre územné plánovanie a
výstavbu SR pripravovať návrhy zákonov a iných všeobecne záväzných právnych
predpisov, zverejňovať ich a po prerokovaní v pripomienkovom konaní predkladať
vláde Slovenskej republiky. Príprava legislatívy v oblasti stavebných
predpisov sa tak v dôsledku novej právnej úpravy vracia na Ministerstvo
dopravy SR, ktoré zastrešuje taktiež legislatívne procesy už začaté
a nedokončené Úradom pre územné plánovanie a výstavbu SR.
Novela zákona je účinná od 1.2.2024 a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie Kompetenčného zákona nájdete TU.
Dňa 15.1.2024 bol do NR SR predložený vládny návrh zákona, ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku
(stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú
niektoré zákony.
Návrh novely stavebných predpisov vláda navrhla prerokovať
v skrátenom legislatívnom konaní. Prerokovanie sa má uskutočniť na
aktuálnej schôdzi NR SR, ktorej koniec je naplánovaný na 16.2.2024.
Cieľom navrhovanej novely je najmä naliehavá požiadavka oddialiť
nadchádzajúcu účinnosť zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe (zákon o výstavbe) v
súvislosti s nepripravenosťou na spustenie povoľovacích procesov podľa novej
legislatívy o výstavbe. Navrhuje sa preto odloženie účinnosti zákona o výstavbe
o jeden rok, t. j. do 1. apríla 2025.
V súvislosti s posunutím účinnosti zákona o výstavbe vláda
navrhuje zmeny v aktuálne účinnom stavebnom zákone
a zákone č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní (zákon o územnom
plánovaní) tak, aby boli aplikovateľné súčasne. Návrh zákona totiž
počíta s tým, že zákon o územnom plánovaní nadobudne účinnosť
v plánovanom čase, a to 1.4.2024.
Novela sa dotkne taktiež zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní
vplyvov na životné prostredie (zákon EIA). Podľa navrhovanej právnej úpravy bude môcť
navrhovateľ podať odvolanie proti rozhodnutiu vydanému v zisťovacom konaní, v ktorom príslušný
orgán určil, že sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena bude
posudzovať podľa zákona EIA. Pokiaľ príslušný orgán v zisťovacom konaní rozhodne, že sa
navrhovaná činnosť alebo jej zmena nebude posudzovať podľa zákona
EIA, odvolanie
bude môcť podať len účastník konania.
V zmysle navrhovanej novely sa na zisťovacie konanie nebude
vzťahovať zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok).
O najdôležitejších z týchto navrhovaných zmien
v stavebných predpisoch sa môžete dočítať v našom článku Vláda opäť
mení stavebné predpisy. Na čo sa pripraviť od 1. apríla 2024?
O pripravovanej novele stavebných predpisov sme vás informovali
v monitoringu za mesiac december 2023, ktorý môžete nájsť na tomto
odkaze.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu v NR SR môžete sledovať TU.
Sprievodnú dokumentáciu k novele stavebných predpisov predloženú do
NR SR nájdete TU.
Ministerstvo životného prostredia zverejnilo dňa 29.1.2024 informáciu
o začatí konzultácií s podnikateľskými subjektmi k návrhu zákona,
ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní
s emisnými kvótami a zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon
o Environmentálnom fonde).
Návrhom zákona sa zavádza nový systém
obchodovania s emisnými kvótami skleníkových plynov. Upravujú sa nové
základné pojmy, zmeny bezodplatnej alokácie, postupné zrušenie bezodplatnej
alokácie v letectve, využitie výnosov z aukcií, platnosť emisných kvót,
implementuje nízkouhlíkové mechanizmy, ustanovuje povinnosti Ministerstva
životného prostredia Slovenskej republiky a ruší povinnosti okresných úradov.
K návrhu zákona bude prebiehať online stretnutie. Predbežne je
plánované v dátumoch od 12. do 16. februára 2024 (odkaz na pripojenie
bude zo strany MŽP zverejnený dodatočne).
Už teraz však majú podnikatelia v prípade záujmu možnosť zasielať
svoje pripomienky k návrhu novely na adresy simon.lacena@enviro.gov.sk a emissions@enviro.gov.sk, a to v termíne do 29. februára 2024.
O konzultáciách podnikateľských subjektov s MŽP sa viac
dočítate na tomto odkaze.
Návrh zákona a sprievodnú dokumentáciu k nemu nájdete TU.
Štátny podnik Vodohospodárska výstavba vyhlásil dňa 12.1.2024 tender na
modernizáciu Vodnej elektrárne Gabčíkovo.
Modernizáciou by sa mala zabezpečiť spoľahlivá a bezpečná výroba
energie z našej najväčšej vodnej elektrárne na ďalších 30 rokov. Malo by prísť
ku generálnej oprave, výmene ôsmich turbogenerátorov a zabezpečeniu
moderných technológií.
Výzva na predkladanie ponúk bola zverejnená v Európskom vestníku
verejného obstarávania, ale tiež v slovenskom vestníku. Predpokladaná hodnota
zákazky je takmer 350 mil. eur. Záujemcovia môžu predkladať ponuky do 90 dní od
zverejnenia.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
MŽP vyhlásilo dňa 29.1.2024 deviatu výzvu z Programu Slovensko. Táto
výzva je zameraná na podporu triedeného zberu komunálnych
odpadov prostredníctvom budovania a rozširovania zberných dvorov.
Na tento účel je vo výzve alokovaných 23 miliónov 671-tisíc eur. Z toho
pre menej rozvinutý región je určená suma 20 380 292 eur a pre viac
rozvinutý región, ktorý tvorí územie Bratislavského kraja, 3 290 708 eur.
Oprávnenými žiadateľmi sú obce, združenia obcí a
príspevkové či rozpočtové organizácie obcí na celom území Slovenskej republiky. Obce sú ale rozdelené
do kategórií, od ktorých závisí finančný limit príspevku.
Do prvej kategórie patria samosprávy do 30-tisíc obyvateľov, kde je
finančný limit 500-tisíc eur. V druhej kategórii sa nachádzajú samosprávy od 30-tisíc
do 50-tisíc obyvateľov a s limitom 600-tisíc eur. V poslednej kategórii sú
samosprávy nad 50-tisíc obyvateľov a s finančným limitom jeden milión eur
O novej výzve MŽP sa viac dočítate na
tomto odkaze.
Predseda Úradu pre
verejné obstarávanie (ÚVO) dňa 25.1.2024 vydal rozhodnutie č. 14038-9000/2023,
ktorým korigoval odôvodnenie rozhodnutia úradu č. 12263-6000/2023-OD,
12558-6000/2023-OD zo dňa 8.9.2023 v súvislosti s posúdením bežnej dostupnosti
predmetu zákazky.
ÚVO v rámci
vydaného rozhodnutia zamietol námietky navrhovateľov smerujúce proti podmienkam
uvedeným v iných dokumentoch potrebných na vypracovanie žiadosti o účasť v
užšej súťaži zadávanej postupom dynamického nákupného systému na predmet
nadlimitnej zákazky s názvom „DNS – Pripojenia koncových uzlov siete GOVNET“.
Podľa predsedu úradu
úrad nesprávne vyhodnotil skutočnosť, že kontrolovaný v rámci opisu predmetu
zákazky uviedol minimálne požadované parametre, v dôsledku čoho kontrolovaný jasným
a určitým spôsobom vymedzil predmet zákazky.
Minimálne požadované
parametre opisu predmetu zákazky, ktoré stanovil kontrolovaný v rámci
Informatívneho opisu predmetu zákazky, limitujú kontrolovaného pri zadávaní
zákaziek v rámci DNS, a to z pohľadu toho, že od týchto minimálnych požiadaviek
kontrolovaný nemôže upustiť, nakoľko sú striktne stanovené, záväzné, a preto je
nimi kontrolovaný viazaný.
Nakoľko úrad mal
dostatočný podklad na to, aby posúdil, či predmetom zadávania zákaziek v rámci
zriaďovaného DNS majú byť bežne dostupné služby, nemal v predmetnom prípade
rezignovať na preskúmanie namietaných skutočností ohľadom posúdenia bežnej
dostupnosti kontrolovaným vymedzeného opisu predmetu zákazky. Bolo zákonnou povinnosťou úradu sa riadne
vysporiadať s bežnou dostupnosťou služieb, ktoré budú predmetom zadávania
zákaziek v rámci zriaďovaného DNS.
O posúdení bežnej
dostupnosti v rozhodnutí predsedu ÚVO sa viac dočítate na tomto odkaze.
Celé znenie rozhodnutia
predsedu ÚVO nájdete na tomto odkaze.
Počas uplynulého mesiaca ÚVO zverejnil niekoľko nových metodických usmernení. Radi by sme vás upozornili na najzaujímavejšie z nich.
V metodickom usmernení č. 4804-5000/2023 zo
dňa 10. 01. 2024 sa ÚVO zaoberá
možnosťou pokračovať v plnení zákazky po premiestnení sídla hospodárskeho
subjektu do iného členského štátu – Českej republiky.
Podľa ÚVO zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (zákon
o verejnom obstarávaní) nevylučuje,
aby po uzatvorení zmluvy došlo k zmenám tak na strane hospodárskeho subjektu,
ako aj verejného obstarávateľa, čiže nie je vylúčená ani zmena sídla hospodárskeho
subjektu, pričom tento subjekt môže naďalej plniť
pôvodnú zákazku.
Ak aj po premiestnení sídla hospodárskeho subjektu do zahraničia bude
naďalej „existovať“ a plniť zákazku/zákazky pôvodný hospodársky subjekt, nie je
vylúčené, aby plnil činnosti spojené s dokončením už vysúťažených zákaziek aj prostredníctvom organizačnej zložky tohto
subjektu.
Metodické usmernenie je dostupné na tomto odkaze.
V metodickom usmernení č. 5325-5000/2024 zo
dňa 19.1.2024 sa ÚVO zaoberá povinnosťou zverejnenia
účtovných závierok a schválením splátkového kalendára pred predložením ponuky.
Podľa ÚVO samotné určenie podmienok účasti týkajúcich sa finančného a
ekonomického postavenia je podľa zákona o verejnom obstarávaní fakultatívne a
závisí plne od rozhodnutia verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa. Povinnosť
zverejňovať účtovné závierky nie je v § 33 ods. 1 priamo definovaná ako
podmienka účasti týkajúca sa finančného a ekonomického postavenia. V tejto
súvislosti však upozorňujeme, že podmienky účasti týkajúce sa finančného a
ekonomického postavenia sú v zákone o verejnom obstarávaní uvedené
demonštratívnym výpočtom, t.j. verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže
vyžadovať aj iné primerané podmienky, pokiaľ súvisia s finančným alebo
ekonomickým postavením.
Metodické usmernenie je dostupné na tomto odkaze.
V metodickom usmernení č. 4707-5000/2024 zo
dňa 17.1.2024 sa ÚVO zaoberá mimoriadne nízkymi ponukami podanými
cez elektronický kontraktačný systém (EKS).
Podľa ÚVO v rámci EKS nie je možné priamo iniciovať konanie, ktorým
by bolo preverené správanie iného uchádzača z pohľadu cenotvorby, rovnako nie
je možné podať námietky. Obchodovanie prostredníctvom uvedenej platformy sa
spravuje obchodnými podmienkami elektronickej platformy (OPEP). Pri súťaži
realizovanej cez elektronické trhovisko dochádza k automatizovanému uzavretiu
zmluvy, nedostatky na strane dodávateľa je možné riešiť z pohľadu verejného
obstarávateľa iba odstúpením od zmluvy (ak sú na to dané dôvody určené v OPEP,
v zmluve, alebo v ustanovení § 19 zákona o verejnom obstarávaní).
Metodické usmernenie je dostupné na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac január 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.