Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac júl 2022.
Upozorňujeme najmä na novelu Zákona o pozemkových
úpravách, ktorá bola dňa 21.7.2022 zverejnená v Zbierke zákonov.
Do pozornosti dávame aj ďalšie vzdelávacie
materiály Úradu pre verejné obstarávanie.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac júl 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac júl 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR
neboli za mesiac máj 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených
právnych predpisov.
V Zbierke
zákonov SR bola dňa 21.7.2022 zverejnená novela zákona č. 330/1991 Zb. o pozemkových
úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom
fonde a o pozemkových spoločenstvách (Zákon o pozemkových
úpravách) (parlamentná tlač 945) pod č. 257/2022 Z. z.
Novela zákona
rozširuje dôvody vykonania pozemkových úprav a súčasne reaguje na zmenu
klimatických podmienok so zameraním na potrebu zabezpečenia zadržiavania vody v krajine.
Dochádza k odstráneniu
nesúladu zákona č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri
majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva
štátu na obce a vyššie územné celky (Zákon o majetkovoprávnou
usporiadaní pozemkov) a doterajšej podoby Zákona o pozemkových úpravách,
ktoré sa prejavovali v priebehu celého konania o pozemkových
úpravách, vrátane rozporov v povolení alebo nariadení pozemkových úprav, v posudzovaní
obvodu pozemkových úprav, nejednoznačnom určení subjektu poskytujúceho náhradu
a pod.
Pokiaľ ide o ďalšie
legislatívne zmeny, novela zákona zavádza povinnosť vzdelanostného predpokladu
pre vedúcich projektov pozemkových úprav ako tzv. osobitný kvalifikačný
predpoklad, ktorý bude možné získať vykonaním skúšky pred skúšobnou komisiou
zriadenou ministerstvom.
Návrh zákona pre
jednotlivé fázy konania o pozemkových úpravách ustanovuje obsahové náležitostí
zloženia jednotlivých dokumentácií a zároveň stanovuje výnimky pre prípady, v
ktorých sa nebude na konkrétne prípady vyžadovať úplná dokumentácia.
Ďalšie legislatívne
zmeny riešia problémy doručovania počas pozemkových úprav v podobe ustanovenia
opatrovníka v prípadoch, kedy vlastník pozemku zomrie alebo je vyhlásený za
mŕtveho.
Návrh zákona
z hľadiska potreby odstránenia nejasností a aplikačných problémov z praxe
zavádza definíciu vlastného trvalého porastu a trvalého porastu na cudzom
pozemku a zároveň dochádza k definovaniu možných spôsobov riešenia vlastníctva
pozemku, na ktorom sa trvalý porast nachádza v pozemkových úpravách.
Tento zákon
nadobúda účinnosť dňom vyhlásenia, okrem čl. I bodov 1 až 126 a 128 až 145, čl.
II, čl. IV až VII a čl. IX a X, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2022 a
čl. I bod 127 a čl. VIII, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. januára 2023.
Schválené
znenie novely môžete nájsť TU.
Aktuálne
znenie Zákona o pozemkových úpravách nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pripravil Analýzu a
metodiku najčastejších porušení zákona o verejnom obstarávaní (Analýza a metodika) a
zameral sa na najčastejšie porušenia zákona o č. 343/2015 Z. z. verejnom
obstarávaní (Zákon o verejnom obstarávaní) pri aplikácii inštitútu opisu
predmetu zákazky a vyhodnocovania ponúk.
Analýza a metodika v štruktúrovanej forme mapuje najčastejšie porušenia Zákona
o verejnom obstarávaní, vysvetľuje aplikáciu inštitútu opisu predmetu zákazky a
vyhodnocovania ponúk.
Analýza a metodika zároveň poukazuje na príslušnú rozhodovaciu prax ÚVO,
ako aj Rady ÚVO.
Príslušný dokument nájdete TU.
Do pozornosti dávame taktiež nové usmernenie týkajúce sa
zákaziek financovaných z mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti. V zmysle usmernenia ÚVO
žiada verejných obstarávateľov, obstarávateľov a osoby podľa § 8 Zákona o
verejnom obstarávaní, aby v oznámení o vyhlásení verejného obstarávania,
oznámení o koncesii, oznámení o vyhlásení súťaže návrhov, oznámení použitom ako
výzva na súťaž a výzve na predkladanie ponúk uvádzali informácie týkajúce sa
financovania zákazky z fondov Európskej únie, z prostriedkov mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti alebo z iných
programov Európskej únie.
Usmernenie ÚVO k zákazkám financovaným z mechanizmu na podporu
obnovy a odolnosti nájdete TU.
O tom, ako sa plánuje mesto, čo táto disciplína
obnáša, a aká je vízia ďalšieho rozvoja Bratislavy, sa budú predstavitelia Metropolitného
inštitútu Bratislava počas letných diskusií rozprávať na mestskej pláži Tyršák
s odborníčkami a odborníkmi na urbanizmus, architektúru a ďalšími
špecialistkami a špecialistami s dlhoročnými skúsenosťami.
Bližšie informácie o plánovaných diskusiách
nájdete TU.
Ľudstvo žije od 28. júla na ekologický dlh. Na
Slovensku nastal deň vyčerpania prírodných zdrojov zeme už 3. mája.
Ministerstvo životného prostredia SR (MŽP) upozorňuje, že negatívna skúsenosť s
ekologickým dlhom, ktorá sa každoročne opakuje, nám pripomína, že ľudstvo v
predstihu vyčerpalo všetky prírodné zdroje, ktoré je zem schopná nahradiť za
jeden rok.
MŽP podnecuje štátne inštitúcie a zodpovedné
ministerstvá k zodpovednému správaniu, aby znásobili potrebu okamžite riešiť
energetickú nezávislosť od fosílnych zdrojov, predovšetkým uhlia, ropy a plynu.
Prispieť k zmene však môže každý jednotlivec.
Európa a
Slovensko potrebuje urýchliť prechod od fosílnych palív na obnoviteľné zdroje
energie, obmedziť produkciu a spotrebu. Transformácia energeticky náročnej
výroby a pozitívne zmeny pri ochrane prírody a prírodných zdrojov pomôžu znížiť
ekologický dlh. Dôležité je plnohodnotne využívať potenciál obnoviteľných
zdrojov, predovšetkým solárnej energie, zdvojnásobiť tempo inštalácie tepelných
čerpadiel a začať využívať geotermálny potenciál.
MŽP sa
zameriava na zvyšovanie energetickej účinnosti budov, ktorá je míľnikom Plánu
obnovy a odolnosti SR. Komplexnou obnovou 30 tisíc rodinných domov, vrátane zlepšenia
tepelnoizolačných vlastností, zateplenia striech, výmeny okien, je možné
dosiahnuť úsporu na úrovni 40 %. Budovy v Európe sú
zodpovedné za dve pätiny celkovej spotreby energie a tým pádom významne
prispievajú k tvorbe emisií skleníkových plynov.
Na
Slovensku je zakázané od 1. januára 2022 používať v reštauráciách a na
hromadných podujatiach niektoré jednorazové plastové výrobky, ako príbory,
taniere, slamky, miešadlá na nápoje, či nádoby na potraviny vyrobené z
expandovaného polystyrénu. Slovensko tiež, ako prvý štát strednej Európy,
zálohuje od začiatku roku 2022 nápojové PET fľaše a plechovky.
MŽP v tomto duchu apeluje na každého jedného občana SR, ktorý môže prispieť k zníženiu ekologického dlhu, a to najmä predchádzaním vzniku odpadu, dôsledným triedením komunálneho odpadu, zbytočne neplytvaním potravinami.
Ďalšie zaujímavé príspevky z dielne MŽP za mesiac júl môžete nájsť TU.
Štatistický
úrad Slovenskej republiky prináša ďalšiu z publikácii, ktorá zahŕňa
mesačné informácie o výsledkoch stavebných podnikov registrovaných v SR,
predovšetkým o realizovanej stavebnej produkcii v podrobnejšom členení z
hľadiska vecnej štruktúry, ukazovatele o zamestnancoch, ich odpracovaných
hodinách, mzdách a produktivite práce. Publikácia je vždy vydávaná spätne
o dva mesiace, v tomto prípade za jún 2022.
V publikácii
môžete nájsť aj súhrnné údaje za celé odvetvie spoločne s analytickým
komentárom vývoja vybraných ukazovateľov. Do produkcie odvetvia stavebníctva sa
zahŕňa stavebná produkcia vykonaná na území Slovenskej republiky a v zahraničí
dodávateľskými stavebnými podnikmi s prevažujúcou stavebnou činnosťou
registrovanými v SR vrátane samostatne zárobkovo činných osôb (živnostníkov) a
stavebnými závodmi nestavebných podnikov, bez ohľadu na veľkosť meranú počtom
zamestnancov a formu vlastníctva.
Vývoj
vybraných ukazovateľov
Stavebná
produkcia v júni 2022 dosiahla 533,8 mil. eur a v porovnaní s júnom 2021 sa
znížila o 4,1 %. Po zohľadnení sezónnych vplyvov bola stavebná produkcia nižšia
o 5,0 % ako v máji 2022. Priemerná denná produkcia (24,3 mil. eur) sa pri
rovnakom počte pracovných dní medziročne znížila o 4,1 %.
Produkcia
realizovaná firmami v tuzemsku sa v porovnaní s júnom 2021 znížila o 5,0 % a
dosiahla 480,1 mil. eur. Jej podiel na celkovej stavebnej produkcii
predstavoval 89,9 %. Vývoj tuzemskej produkcie ovplyvnilo medziročné zníženie
novej výstavby o 4,4 % na 324,0 mil. eur a zvýšenie opráv a údržby o 3,7 % na
140,9 mil. eur. Objem produkcie realizovanej v zahraničí sa medziročne zvýšil o
4,5 % na 53,7 mil. eur; jeho podiel z celkového objemu produkcie tvoril 10,1 %.
V štruktúre tuzemskej produkcie nová výstavba
tvorila 67,5 %, podiel prác na opravách a údržbe tvoril 29,4 %. Z hľadiska
výrobného zamerania sa v porovnaní s júnom 2021 výstavba na budovách zvýšila o
1,7 % na 338,9 mil. Eur a práce na inžinierskych stavbách sa znížili o 17,6 %
na 141,2 mil. Eur.
V rámci
tuzemska tvorili práce na budovách 70,6 % a práce na inžinierskych stavbách predstavovali
z celkového objemu 29,4 % produkcie. Stavebné podniky realizovali v júni 2022
tržby za vlastné výkony a tovar nižšie o 7,2 %m v porovnaní s júnom 2021. Po zohľadnení
sezónnych vplyvov sa tržby v porovnaní s májom 2022 znížili o 3,3 %.
V
stavebných podnikoch sa v júni 2022 počet zamestnaných osôb medziročne zvýšil o
2,1 %. Produktivita práce, meraná stavebnou produkciou na zamestnanú osobu, sa
znížila o 6,8 %. Priemerná nominálna mesačná mzda v júni dosiahla 926 eur a
medziročne vzrástla o 13,3 %, reálna mzda sa zvýšila o 0,1 %.
Stavebná
produkcia za šesť mesiacov roku 2022 dosiahla 2 616,3 mil. eur a oproti
rovnakému obdobiu roka 2021 sa znížila o 0,1 %. Produkcia vykonaná v tuzemsku
medziročne klesla o 0,3 % na 2 360,6 mil. eur. V štruktúre tuzemskej produkcie
nová výstavba, vrátane modernizácií a rekonštrukcií, tvorila 68,4 %,
realizovaný objem prác (1 615,1 mil. eur) sa zvýšil o 0,4 %. Opravy a údržba v
objeme 661,8 mil. eur sa zvýšili o 0,9 % v porovnaní s minulým rokom a ich
podiel tvoril 28,0 %. Produkcia v zahraničí bola vyššia o 2,4 %.
Stavebné
podniky od začiatku roka realizovali tržby za vlastné výkony a tovar o 3,2 %
nižšie ako za rovnaké obdobie roku 2021.
V
priemere od začiatku roka 2022 sa v stavebných podnikoch počet zamestnaných
osôb v porovnaní s rokom 2021 zvýšil o 1,3 %. Produktivita práce, meraná
stavebnou produkciou na zamestnanú osobu, sa oproti roku 2021 znížila o 1,7 %.
Priemerná nominálna mesačná mzda od začiatku roka 2022 dosiahla 872 eur a
medziročne vzrástla o 10,5 %, reálna mzda sa znížila o 0,4 %.
Príslušný dokument si môžete stiahnuť TU.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.