Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac júl 2023.
Do pozornosti dávame novelizáciu až 15
právnych predpisov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s
reformou stavebnej legislatívy.
Upozorňujeme taktiež na nové vyhlášky
z dielne Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky.
Poukazujeme aj na novú výzvu Ministerstva
dopravy Slovenskej republiky na obnovu verejných budov.
O ďalších zaujímavostiach
sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac júl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe áno Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny áno Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) áno Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme
zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke
zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR bol dňa 11.7.2023 zverejnený
zákon č. 272/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany
životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorým sa
novelizovalo celkovo 15 zákonov.
Cieľom
návrhu zákona podľa predkladateľov bolo
zosúladiť osobitné právne predpisy v oblasti ochrany životného prostredia so
schválenými zákonmi na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky
fungovania novej stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať
zmeny v procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.
Podľa predkladateľov schválenie zákona č.
200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe
vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného
plánovania a výstavby obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte
účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. Táto úprava vo
veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej
legislatívy.
Novelami sa preto zaviedla najmä legislatívno-technická
úprava poznámok pod čiarou, úprava pojmov podľa novej stavebnej legislatívy,
prechodné ustanovenia z dôvodu prijatia novej stavebnej legislatívy a úprava
spojená so zriadením nového informačného systému územného plánovania a výstavby.
Zároveň sa do jednotlivých predpisov zavádzajú
zmeny vyvolané zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s
dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami
v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a
súvisiacim činnostiam, ako aj ďalšie zmeny vyplývajúce z novej stavebnej
legislatívy.
Schválená nová stavebná legislatíva o. i.
vychádza z tzv. koncentračnej zásady, kedy sa počas prípravy a
schvaľovania výstavby uplatní požiadavka, aby sa procesné úkony vyplývajúce z
osobitných predpisov zrealizovali určitom procesnom štádiu alebo do konca
určitého procesného momentu, konkrétne v rámci jedného prerokovania tej istej
veci. Jednoducho povedané, ak sa na projekt vzťahujú viaceré samostatné
požiadavky vyplývajúce z osobitných predpisov, ktoré sú dnes predmetom
samostatných konaní, aby tieto požiadavky boli naplnené v rámci jedného
integrovaného konania, v rámci ktorého orgány, ktoré by viedli k projektu
samostatné konania a vydávali samostatné rozhodnutia, vydajú v rámci
prerokovania stavebného zámeru záväzné stanovisko, ktoré nahradí samostatné
rozhodnutie. Uvedená koncentračná zásada je schváleným zákonom zavádzaná aj do
novelizovaných právnych predpisov.
Predmetným zákonom boli novelizované nasledovné právne
predpisy (odkazy na
jednotlivé predpisy uvádzame v ich znení po prijatí zákona):
1.
zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a
organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov;
2.
zákon č.
442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a
verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o
regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších
predpisov (zákon o verejných vodovodoch);
3.
zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (zákon
o ochrane prírody);
4.
zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o
priestupkoch v znení neskorších predpisov (zákon o vodách);
5.
zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA);
6.
zákon č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach (geologický zákon) v znení neskorších
predpisov;
7.
zákon č. 514/2008 Z. z. o nakladaní s odpadom z
ťažobného priemyslu a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov;
8.
zákon č. 3/2010 Z. z. o národnej infraštruktúre pre priestorové informácie v znení
neskorších predpisov;
9.
zákon č. 7/2010 Z. z. o ochrane pred povodňami v znení
neskorších predpisov;
10.
zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon
o integrovanej prevencii);
11.
zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon
o odpadoch);
12.
zákon č. 128/2015 Z. z. o prevencii závažných priemyselných havárií a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
13.
zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení
neskorších predpisov (zákon o územnom plánovaní);
14.
zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe v znení neskorších predpisov (zákon o výstavbe);
15.
zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon
o ochrane ovzdušia).
V nasledovnej časti tohto monitoringu sa
venujeme najdôležitejším zmenám vybraných právnych predpisov.
Do zákona sa zaviedla právna úprava vyvolaná
zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými orgánmi a
dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania
povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam.
Podľa novej
právnej úpravy bude možné v konaní o stavebnom zámere požiadať o výrub dreviny.
V prípade, ak žiadosť o výrub dreviny bude súčasťou stavebného zámeru,
orgán ochrany prírody vydávajúci súhlas bude dotknutým orgánom v konaní o
stavebnom zámere a namiesto súhlasu vydá záväzné stanovisko v konaní o
stavebnom zámere. Záväzné stanovisko podľa predchádzajúcej vety bude možné
použiť na preukázanie súhlasu s výrubom dreviny rovnako, ako súhlas orgánu
ochrany prírody.
V zákone
o vodách sa dopĺňa nová právna úprava, podľa ktorej v prípade, ak bude
činnosť, ktorou môže dôjsť k nesplneniu environmentálnych cieľov podľa § 16
ods. 6 písm. b) zákona o vodách predmetom konania vo výstavbe, orgán štátnej
vodnej správy nebude vydávať záväzné stanovisko alebo povolenie výnimky v
samostatnom konaní.
Orgán štátnej
vodnej správy taktiež v prípade, ak bude mať postavenie dotknutého orgánu
v konaní o stavebnom zámere, bude vydávať záväzné stanovisko ako dotknutý orgán
v tomto konaní.
Prostredníctvom
záväzného stanoviska v konaní o stavebnom zámere sa bude podľa novej právnej
úpravy vydávať taktiež povolenie na osobitné užívanie vôd, ako aj povolenia na vysádzanie,
stínanie a odstraňovanie stromov a krov v korytách vodných tokov, na pobrežných
pozemkoch a v inundačných územiach, ťažbu piesku, štrku, bahna s výnimkou
liečivého bahna z pozemkov tvoriacich koryto, zasypávanie odstavených ramien
vodných tokov, močiarov a odkrytých podzemných vôd, odkrytie hladiny podzemných
vôd v dôsledku ťažby piesku, štrku alebo iných nevyhradených nerastov.
V prípade,
ak budú predmetné povolenia v konaní o stavebnom zámere nahradené
záväzným stanoviskom, na jeho zmenu alebo zrušenie sa použijú ustanovenia zákona
o výstavbe.
Novela zákona
o vodách mení taktiež právnu úpravu povolenia na vodné stavby. Podľa novej
právnej úpravy v prípade, ak sa podľa zákona o vodách vyžaduje
povolenie na osobitné užívanie vôd alebo ak sa osobitné užívanie vôd povoľuje
najneskôr s rozhodnutím o povolení stavby, povolenie na vodnú stavbu bude možné
vydať len na základe súhlasu orgánu štátnej vodnej správy vyjadreného v
záväznom stanovisku v konaní o stavebnom zámere. Na uskutočnenie jednoduchého
vodného zariadenia, ak nebude potrebné jeho povolenie ani ohlásenie podľa zákona
o výstavbe, sa nebude vyžadovať jeho povolenie orgánom štátnej vodnej
správy ani ohlásenie orgánu štátnej vodnej správy.
Povolenie
orgánu štátnej vodnej správy na uskutočnenie, zmenu alebo odstránenie vodnej
stavby bude súčasne rozhodnutím o povolení stavby a povolenie na jej uvedenie
do prevádzky bude súčasne kolaudačným osvedčením stavby.
Podmienkou
vydania rozhodnutia o povolení stavby pre prevádzkovo súvisiaci verejný vodovod
alebo prevádzkovo súvisiacu verejnú kanalizáciu bude písomná zmluva uzatvorená
podľa zákona o verejných vodovodoch.
Rovnako uzatvorenie
zmluvy podľa zákona o verejných vodovodoch bude podmienkou vydania
kolaudačného osvedčenia stavby pre verejný vodovod alebo verejnú kanalizáciu.
Podľa novej
právnej úpravy bude orgán štátnej vodnej správy dotknutým orgánom v konaní o
stavebnom zámere, ak vo veci nekoná ako špeciálny stavebný úrad. Vyjadrenia
orgánu štátnej vodnej správy podľa § 28 a súhlas podľa § 27 ods. 1 písm. a) až
d) a g) zákona o vodách sa budú považovať za záväzné stanoviská.
Vlastníci
verejného vodovodu a verejnej kanalizácie budú dotknutou právnickou osobou v
konaní o stavebnom zámere, ak vo veci nekoná orgán štátnej vodnej správy ako
špeciálny stavebný úrad a ich vyjadrenia sa budú považovať za záväzné
vyjadrenia.
V zákone EIA
sa zavádza nová právna úprava tzv. integrovaného konania o povolení stavby
a posudzovania vplyvov na životné prostredie.
Cieľom novej
právnej úpravy je podľa navrhovateľa zabezpečiť zjednodušenie a optimalizáciu
procesov prípravy a povoľovania investičných projektov, so zachovaním všetkých
environmentálnych štandardov a požiadaviek medzinárodných predpisov, a zároveň
odstrániť prvky umožňujúce neodôvodnené prieťahy v konaniach a prvky
nevyžadované medzinárodnými predpismi.
Súčasná podoba
legislatívnych predpisov určujúcich podmienky a požiadavky pre prípravu a
povoľovanie investičných projektov podľa navrhovateľa predstavuje viacstupňové,
časovo náročné samostatné konania, ktoré vedú jednotlivé príslušné orgány k
jednému a tomu istému projektu na viacerých úrovniach, prostredníctvom
viacerých informačných systémov a webových sídiel, počas ktorých sa k projektu
vyjadrujú tie isté dotknuté orgány štátnej aj verejnej správy a zástupcovia
verejnosti v rôznych fázach rozpracovania a v samostatných konaniach s rôznym
účelom.
Vyššie opísaný
stav spôsobuje podľa navrhovateľa najmä neprehľadnosť vývoja prípravy a
povoľovania projektu (dotknuté orgány aj verejnosť musia v rozmedzí mesiacov až
rokov prostredníctvom samostatných konaní a na viacerých stupňoch a miestach,
prostredníctvom rôznych informačných kanálov sledovať dostupnosť informácií a
hájiť svoje záujmy), časovú náročnosť (samostatné konania predstavujú
opakovanie totožných procesných úkonov v rôznych stupňoch, opakované možnosti
uplatnenia totožných pripomienok v rôznych štádiách rozpracovania projektu a
opakované možnosti uplatnenia opravných prostriedkov) a vytvára priestor pre
korupčné a obštrukčné správanie subjektov konania.
Pre maximálne
možné eliminovanie vyššie uvedených nedostatkov bolo podľa navrhovateľa
potrebné prijať viaceré úpravy, nadväzne na už schválený zákon o územnom
plánovaní a zákon o výstavbe, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. apríla 2024 a
predstavujú časť celkového procesu prípravy a schvaľovania investičných
projektov.
Predmetnou
novelou sa tak zakladá rámec na vytvorenie jednotného integrovaného konania,
počas ktorého budú zabezpečené a záväzne zohľadnené požiadavky
čiastkových/zložkových súčastí (napr. oblasť ochrany vôd, odpadového
hospodárstva, ovzdušia, energetiky, sietí a pod.) a všetkých súvisiacich
stavieb a vyvolaných investícií (princíp hlavná stavba „pohltí“ vedľajšie
stavby).
Týmto
prístupom bude podľa navrhovateľa zabezpečená vyššia kvalita
rozhodovania príslušného orgánu konajúceho vo veci jednotného integrovaného
konania (vyššia kvalita poskytnutých dát = vyššia kvalita rozhodovania,
integrácia konaní = vyššia miera zohľadňovania kumulatívnych a synergicky
pôsobiacich aspektov), zvýšená prehľadnosť konania (jednotné konanie vedené v
jednom čase a jednom informačnom systéme zvýši prehľadnosť a dostupnosť dát pre
dotknuté orgány verejnej aj štátnej správy a pre verejnosť) a zároveň budú
odstránené prvky vytvárajúce priestor pre korupčné a obštrukčné správanie
subjektov konania (jeden konajúci orgán namiesto viacerých orgánov, jedno
konanie vedené v jednom čase a jednotnom informačnom systéme = zvýšenie
transparentnosti konania samotného a zároveň zníženie rizika korupčných
praktík).
Schválením
novely taktiež došlo k zmene položky č. 16 v prílohe číslo 8., časti
2. (Energetický priemysel) zákona EIA, upravujúcej činnosti, ktoré podliehajú
zisťovaciemu konaniu alebo povinnému hodnoteniu. Podľa nového znenia tak pod
položku č. 16 v prílohe č. 8, časti 2. zákona EIA budú spadať nasledovné
činnosti, objekty a zariadenia: „Potrubia na prepravu plynu, ropy alebo
chemikálií vrátane súvisiacich zariadení“, pre ktoré (i) so svetlosťou
od 800 mm vrátane alebo dĺžkou od 40 km vrátane bude potrebné uskutočniť povinné
hodnotenie, resp. (ii) so svetlosťou od 300 mm do 800 mm alebo
dĺžkou od 5 km do 40 km bude potrebné uskutočniť zisťovacie konanie.
Do zákona
o integrovanej prevencii sa zavádza princíp koncentračnej zásady. Podľa
novej právnej úpravy ak sa bude jednať o integrované povoľovanie prevádzky,
ktoré vyžaduje konanie o stavebnom zámere, Slovenská inšpekcia životného
prostredia (SIŽP) bude v integrovanom povoľovaní špeciálnym stavebným úradom.
V prípade,
ak bude súčasťou integrovaného povoľovania podľa predchádzajúcej vety
posudzovanie vplyvu prevádzky na životné prostredie, inšpekcia na posúdenie
vplyvu na životné prostredie a povolenia stavby primerane použije postup
integrovaného konania.
Účinnosťou novej
stavebnej legislatívy prejde agenda rezortu životného prostredia v oblasti
posudzovania vplyvov na životné prostredie a integrovaného povoľovania,
ako aj v oblasti územného plánovania na Úrad pre územné plánovanie
a výstavbu Slovenskej republiky a stavebné úrady.
Dôvodom
prijatej zmeny je podľa navrhovateľa požiadavka podnikateľov v oblasti
stavebníctva, ako aj energetiky, telekomunikácií, strojárenstva a iných
priemyselných odvetví, vychádzajúca z obavy z nepripravenosti orgánov
v rezorte životného prostredia na integrované konanie a výkon
pôsobnosti špeciálneho stavebného úradu.
V zákone
o výstavbe sa taktiež dopĺňa príloha č. 2 o drobné stavby, ktoré
podliehajú iba ohláseniu. Rozsah týchto stavieb sa preberá zo zákona
o vodách.
V zákone
o ochrane ovzdušia došlo k úprave ustanovení, nakoľko zákon
o ochrane ovzdušia bol schválený tesne pred predložením návrhu zákona o
zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v
súvislosti s reformou stavebnej legislatívy.
Uvedené zmeny
v zákone o ochrane ovzdušia tak boli schválené s cieľom zosúladenia
tohto zákona s novou stavebnou legislatívou. Navrhované zmeny nepredstavujú
vecný posun zákona o ochrane ovzdušia, ale len zosúladenie konfliktných
ustanovení s novými pravidlami územného plánovania a výstavby.
Tento zákon nadobudol účinnosť 15. júla 2023 okrem čl. II až XV, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1. apríla 2024 a jeho účinné znenie nájdete TU.
Znenie
zákona účinné od 1. apríla 2024 nájdete TU.
Odkazy
na jednotlivé právne predpisy v novelizovanom znení nájdete v úvode
tohto príspevku.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 7.7.2023 zverejnený zákon č. 267/2023 Z. z., ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o Environmentálnom
fonde).
Dôvodom schválenia
novely podľa navrhovateľov bola snaha o zefektívnenie a urýchlenie niektorých
procesov v činnosti Environmentálneho fondu, ako štátneho účelového fondu
zriadeného na uskutočňovanie štátnej podpory starostlivosti o životné
prostredie.
Navrhovateľ považoval
za nevyhnutné, aby verejné prostriedky, s ktorými disponuje Environmentálny
fond, boli práve v dnešnej situácii, kde sa kladie osobitný dôraz na ochranu
životného prostredia vo všetkých segmentoch ľudskej činnosti, využívané
efektívne a aby bol zabezpečený rýchly a transparentný proces poskytovania
podpory z prostriedkov Environmentálneho fondu vo forme dotácií a úverov.
Medzi najzaujímavejšie zmeny v zákone o Environmentálnom fonde patrí:
Novela zákona je účinná od 7.7.2023
a jej znenie nájdete TU.
Znenie zákona o štátnej podpore nájomného
bývania, účinné od 25.6.2023 nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 1.7.2023 zverejnený zákon č. 260/2023 Z. z. ktorým sa mení
a dopĺňa zákon č. 90/2016 Z. z. o úveroch na bývanie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o úveroch na
bývanie).
Predmetom
novely zákona je umožniť spotrebiteľom bezplatne raz za mesiac požiadať o
predčasnú splátku úveru na bývanie alebo jeho časti, ak kumulatívna výška
predčasných splátok v kalendárnom roku nepresiahne 30 % istiny úveru. Tomuto
právu korešponduje zákaz veriteľom požadovať od spotrebiteľov poplatky, sankcie
alebo náhrady nákladov.
Nová úprava
sa bude uplatňovať na predčasné splatenie úveru na bývanie alebo jeho časti po
1. septembri 2023.
Novela zákona je účinná od 1.7.2023 a jej
znenie nájdete TU.
Znenie zákona o niektorých opatreniach na usporiadanie
vlastníctva k pozemkom, účinné od 15.6.2023 nájdete TU.
Záväzné stanovisko predstavuje podklad pre rozhodnutie stavebného úradu v
prípade, kde nie je v pôsobnosti stavebného úradu, aby si urobil vlastný záver
vo veci týkajúcej sa ochrany verejného záujmu. Pri vydávaní záväzného
stanoviska, dotknutý orgán ako spolupracujúci orgán verejnej správy
špecializujúci sa na oblasť mimo pôsobnosti stavebného úradu, v zmysle zásady
zákonnosti skúma, či predmetná otázka patrí do jeho pôsobnosti a rovnako skúma
aj súlad s verejným záujmom. Dotknutý orgán záväzným stanovisko vyjadrí súhlas
resp. nesúhlas s predmetom rozhodovania stavebného úradu, pričom v prípade
súhlasného stanoviska môže určiť požiadavky na zabezpečenie ochrany verejného
záujmu vo vzťahu k rozsahu svojej pôsobnosti.
Dotknutý orgán ukladá požiadavky v záväznom stanovisku v rozsahu svojej pôsobnosti
len na základe právneho predpisu. „... dotknutý orgán v konaní nepresadzuje
svoje subjektívne práva, právne záujmy, ani sa nekoná o jeho právnych
povinnostiach. Treba zdôrazniť, že dotknuté orgány nepredkladajú záväzné
stanoviská týkajúce sa ich subjektívnej právnej sféry, ale týkajúce sa
verejných záujmov, ktorých ochrana vyplýva z osobitného právneho predpisu.“ (Rozsudok
NS SR, sp. zn. 6Sžo/87/2014)
Z uvedeného vyplýva, že § 140b ods. 1 Stavebného zákona sa nevzťahuje na
tú časť záväzného stanoviska dotknutého orgánu, ktorá obsahuje požiadavku
prekračujúcu pôsobnosť dotknutého orgánu a ktorá nevyplýva z konkrétneho
právneho predpisu. V prípade nedodržania povinnosti zosúladenia požiadavky s
konkrétnym právnym predpisom sa stavebný úrad s touto časťou záväzného
stanoviska vysporiada ako s každým podkladom k rozhodnutiu a v časti, ktorá nie
je v súlade s konkrétnym právnym predpisom na ňu stavebný úrad nebude
prihliadať.
Nové metodické usmernenie Úradu pre územné plánovanie a výstavbu
Slovenskej republiky je dostupné na tomto odkaze.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č.
248/2023 Z. z. o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia (vyhláška
o požiadavkách na stacionárne zdroje znečisťovania ovzdušia).
Cieľom vyhlášky podľa navrhovateľa je ustanoviť
členenie a kategorizáciu stacionárnych zdrojov, zoznam vybraných osobitných
činností a ich charakteristiky, členenie a vymedzenie zariadení stacionárnych
zdrojov, agregačné pravidlá, zoznam znečisťujúcich látok, pre ktoré sa určujú
emisné limity, technické požiadavky a podmienky prevádzkovania, prípustnú mieru
znečisťovania ovzdušia vyjadrenú ako emisné limity, technické požiadavky a podmienky
prevádzkovania stacionárnych zdrojov, termíny, lehoty a podmienky ich platnosti
vrátane výnimiek z nich, podmienky uplatňovania prechodných opatrení,
požiadavky a podmienky vykonávania vybraných osobitných činností a oznamovanie
ich výkonu, požiadavky zabezpečenia rozptylu emisií znečisťujúcich látok,
zásady umiestňovania zdrojov znečisťovania ovzdušia a odporúčané odstupové
vzdialenosti, požiadavky na vypracovanie plánu riadenia zápachu a plánu
riadenia prašnosti.
Do vyhlášky sa zároveň dopĺňa zoznam vybraných osobitných činností a
požiadavky a podmienky na ich vykonávanie, oznamovanie výkonu osobitných
činností, umiestňovania zdrojov znečisťovania ovzdušia a odporúčané odstupové
vzdialenosti a požiadavky na vypracovanie plánu riadenia zápachu a plánu
riadenia prašnosti.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č.
249/2023 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania
ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí (vyhláška o monitorovaní emisií zo
stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia).
Monitorovaním emisií zo stacionárnych
zdrojov znečisťovania ovzdušia sa
zisťujú údaje o množstve znečisťujúcej látky vypustenej zo stacionárneho
zdroja do ovzdušia a o dodržiavaní emisných limitov, technických požiadaviek a
podmienok prevádzkovania, ktoré sú ustanovené osobitným predpisom alebo určené
okresným úradom v súhlase alebo určené v integrovanom povolení.
Návrh vyhlášky ustanovuje spôsob, lehoty
a požiadavky na zisťovanie množstva vypúšťaných znečisťujúcich látok, na
preukazovanie údajov o dodržaní určených emisných limitov, technických
požiadaviek a podmienok prevádzkovanie, kvality ovzdušia a náležitosti
protokolov z kontinuálneho monitorovania emisií.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 250/2023
Z. z. o kvalite ovzdušia (vyhláška o kvalite ovzdušia).
Návrh vyhlášky
ustanovuje limitné hodnoty znečisťujúcich látok na ochranu zdravia ľudí,
kritické úrovne znečistenia ovzdušia na ochranu vegetácie, cieľové hodnoty
znečisťujúcich látok a dlhodobé ciele; indikátor priemernej expozície, národný cieľ
zníženia expozície a záväzok zníženia koncentrácie expozície PM2,5, referenčné
metódy na hodnotenie kvality ovzdušia, ciele v kvalite údajov na hodnotenie
kvality vonkajšieho ovzdušia, horné medze a dolné medze na hodnotenie úrovne
znečistenia vonkajšieho ovzdušia vybranými znečisťujúcimi látkami, požiadavky
na umiestňovanie vzorkovacích miest na stále meranie a na merania na vidieckych
pozaďových staniciach; kritériá určenia
najmenšieho počtu vzorkovacích miest na stále meranie; informačné prahy,
výstražné prahy a podmienky na vydanie oznámení o smogovej situácii; zoznam aglomerácií a zón;
informácie a údaje, ktoré majú byť v programoch na zlepšenie kvality ovzdušia;
informácie a údaje o kvalite ovzdušia sprístupňované verejnosti.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 252/2023
Z. z. o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia, podrobnostiach odborných
posudkov a výkone kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo a
kvapalné palivo (vyhláška o odbornej spôsobilosti v ochrane ovzdušia).
Cieľom vykonávacieho predpisu podľa
navrhovateľa je ustanovenie podrobností o požiadavkách na získanie odbornej
spôsobilosti na vyhotovenie odborných posudkov pre jednotlivé odbory odborného
posudzovania, prevádzkovanie a riadenie spaľovne odpadov alebo zariadenia na
spoluspaľovanie odpadov a výkon kontrol malých spaľovacích zariadení. Návrh
vyhlášky špecifikuje podrobnosti o kvalifikačných a technických predpokladoch
na získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti a o preukazovaní a posudzovaní
ich splnenia, náležitosti žiadosti na vydanie osvedčenia o odbornej
spôsobilosti a podrobnosti o skúške.
Predmetná vyhláška ďalej ustanovuje
podrobnosti o osvedčení o odbornej spôsobilosti a predlžovaní jeho platnosti,
oznamovaní zmien údajov, podmienok a dokladov, na základe ktorých bolo vydané
osvedčenie, žiadosti na jednorazové povolenie na vyhotovenie odborného posudku
a o preukazovaní a posudzovaní predpokladov na jednorazové povolenie, o
náležitostiach odborného posudku alebo čiastkového odborného posudku a o
požiadavkách na ich vyhotovovanie a výkon kontroly malých spaľovacích zariadení
na tuhé palivo a kvapalné palivo.
Vo vyhláške sú bližšie ustanovené
kompetencie ministerstva v súvislosti s vydávaním osvedčenia o odbornej spôsobilosti
vrátane výzvy na opakované preukázanie osobitnej odbornej spôsobilosti, na
zrušenie alebo zmenu osvedčenia o odbornej spôsobilosti ako aj pozastavenie
jeho platnosti.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 253/2023
Z. z. o požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu (vyhláška o
požiadavkách na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu).
Vyhláška ustanovuje technické požiadavky a
podmienky prevádzkovania platné pre skladovacie zariadenia, plniace zariadenia
a mobilné zásobníky používané na skladovanie, plnenie a prepravu benzínu z
jedného distribučného skladu do iného distribučného skladu alebo z
distribučného skladu na čerpaciu stanicu a na plnenie benzínu do nádrží
motorových vozidiel a spôsob a požiadavky na zisťovanie a preukazovanie údajov
o ich dodržaní.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 254/2023
Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia (vyhláška,
ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ochrane ovzdušia).
Vyhláška ustanovuje požiadavky na vedenie
prevádzkovej evidencie stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia, rozsah
údajov o stacionárnom zdroji, emisiách znečisťujúcich látok a o dodržiavaní
emisných limitov a emisných kvót, náležitosti súboru technicko-prevádzkových
parametrov a technicko-organizačných opatrení vrátane opatrení na zmierňovanie
priebehu a odstraňovanie dôsledkov havarijných stavov, a rozsah a náležitosti
oznamovania údajov do Národného emisného informačného systému. Súčasťou
predpisu je ustanovený obsah správy o prevádzke spaľovne odpadov a zariadenia
na spoluspaľovanie odpadov ako aj obsah programu znižovania emisií zo
stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a obsah údajov a spôsob
informovania verejnosti.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023 zverejnená
vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 256/2023 Z.
z. o regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel (vyhláška o
regulovaných výrobkoch s obsahom organických rozpúšťadiel).
Vyhláška ustanovuje zoznam farieb, lakov a
výrobkov s obsahom organických rozpúšťadiel určených na povrchovú úpravu
vozidiel, objektov a ich častí, hraničné hodnoty pre najvyšší obsah organických
rozpúšťadiel v týchto regulovaných výrobkoch, označovanie ich obalov. Ide o
náterové látky s dekoratívnym, funkčným a ochranným účelom, ktoré sa používajú
na natieranie budov, iných objektov a konštrukcií a materiály používané na
lakovanie automobilov alebo ich častí pri ich údržbe, oprave alebo na účely
dekorovania mimo výrobného procesu.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č.
257/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky č. 262/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah
plánu obnovy verejného vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri
ich vypracúvaní (vyhláška, ktorou sa ustanovuje obsah plánu obnovy verejného
vodovodu, plánu obnovy verejnej kanalizácie a postup pri ich vypracúvaní).
Cieľom novely vyhlášky podľa navrhovateľa
je v súlade s ustanoveniami zákona definovať pre vlastníka verejného vodovodu
alebo vlastníka verejnej kanalizácie podrobnosti o vytváraní a použití účelovej
finančnej rezervy upravenú v §16a tohto zákona účinného od 01. 01. 2022. V
návrhu vyhlášky je určený aj formát poskytovania informácií a výška vytvárania
účelovej finančnej rezervy.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č.
258/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky č. 110/2005 Z. z., ktorou sa vykonávajú
niektoré ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne
rastúcich rastlín reguláciou obchodu s nimi a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (vyhláška, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o ochrane druhov voľne žijúcich živočíchov a voľne rastúcich
rastlín reguláciou obchodu s nimi).
Predmetom novely vyhlášky je nová príloha,
ktorá obsahuje vzor úradného tlačiva inventárneho listu k potvrdeniu o putovnej
výstave. Inventárny list vypĺňa Ministerstvo životného prostredia Slovenskej
republiky v súvislosti s vydávaním potvrdenia o putovnej
výstave, ku ktorému sa pripája v prípade, že predmetom potvrdenia o putovnej
výstave je viac exemplárov.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bola dňa 1.7.2023
zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č.
259/2023 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú
niektoré ustanovenia zákona o odpadoch v znení neskorších predpisov (vyhláška, ktorou
sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch).
Cieľom novely vyhlášky je predovšetkým
úprava podrobností o vážení zmesového odpadu a triedených komunálnych odpadov v
nadväznosti na schválenie zákona č. 216/2021 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
Novela vyhlášky zároveň upravuje spôsoby,
ktorými môže zberová spoločnosť zabezpečiť požiadavky obce na váženie zmesového
odpadu a triedených zložiek komunálnych odpadov, vyzbieraných na jej území.
Novela vyhlášky taktiež ustanovuje aj
podrobnosti o materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov vo vzťahu k
trvanlivosti, opraviteľnosti, opätovnému použitiu, recyklovateľnosti a
prítomnosti nebezpečných látok prostredníctvom novej prílohy č. 10c. Upravuje
tiež spôsob, ako výrobcovia obalov a výrobcovia neobalových výrobkov poskytujú údaje
o materiálovom zložení obalov a neobalových výrobkov uvádzaných na trh zmluvnej
organizácii zodpovednosti výrobcov pre obaly.
Vyhláška je účinná od 1.7.2023 a jej znenie nájdete TU.
Znenie vyhlášky účinné od 1.7.2023 nájdete TU.
Dňa 12.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu
vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa mení
vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 450/2019 Z.
z., ktorou sa ustanovujú podmienky a spôsoby odstraňovania inváznych
nepôvodných druhov (číslo legislatívneho procesu LP/2023/376).
Návrh vyhlášky stanovuje podmienky a
spôsoby odstraňovania inváznych nepôvodných druhov živočíchov a rastlín
vzbudzujúcich obavy Európskej únie a inváznych nepôvodných druhov živočíchov a
rastlín vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky, pričom dopĺňa spôsoby odstraňovania pre druhy, ktoré boli
doplnené do zoznamu Európskej únie vydaním vykonávacieho nariadenia.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 12.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu
nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa mení nariadenie vlády
Slovenskej republiky č. 449/2019 Z. z., ktorým sa vydáva zoznam inváznych
nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky (číslo legislatívneho
procesu LP/2023/375).
V novelizovanom znení nariadenia
vlády, ktorým sa mení nariadenie vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vydáva
zoznam inváznych nepôvodných druhov vzbudzujúcich obavy Slovenskej republiky sa
preto navrhuje vydať novú prílohu č. 2, v ktorej nebude uvedený druh sumček
čierny (Ameiurus melas).
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Dňa 8.7.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu
nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa ustanovujú hranice chránených
oblastí prirodzenej akumulácie vôd (číslo legislatívneho
procesu LP/2023/374).
Ustanovenie hraníc chránených vodohospodárskych oblasti (CHVO) podľa
popisu v platných nariadeniach vlády Slovenskej socialistickej republiky v
súčasnosti už nie je postačujúce. Hranice CHVO sú v týchto právnych predpisoch
ustanovené len slovne.
V tomto návrhu nariadenia sú hranice CHVO
ustanovené s presnosťou na parcely katastrálnych území obcí.
Každé CHVO je uvedené v samostatnej prílohe.
V prílohách sú uvedené všetky katastre obcí, ktoré sa celé nachádzajú
v jednotlivých CHVO. Ak sa v CHVO nachádza iba časť obce, uvedené sú
všetky parcely nachádzajúce sa v CHVO s poznámkou, či celá parcela
alebo iba jej časť. Identifikáciu konkrétnej časti parcely je možné zistiť na
preložením vektorovej mapy hraníc CHVO, ktorá je súčasťou nariadenia vlády,
s vektorovou mapou katastra nehnuteľností.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu
nájdete TU.
Ministerstvo dopravy SR zverejnilo oznámenie č. 5 o vykonaní zmien
vyhlásenej Výzvy č. 1 na predkladanie žiadostí o poskytnutie prostriedkov
mechanizmu na podporu obnovy a odolnosti na obnovu verejných historických a
pamiatkovo chránených budov z prostriedkov Plánu obnovy a odolnosti
SR.
Vzhľadom na veľký záujem oprávnených žiadateľov o tento typ podpory
predložené žiadosti výrazne prekročili pôvodne stanovenú alokáciu výzvy
v hodnote 120 mil. eur s DPH. Zmenou č. 5 sa alokácia navýšila
o ďalších 60 mil. eur s DPH na celkových 180 mil. eur s DPH.
V tejto súvislosti sa zároveň upravuje termín uzavretia výzvy
z pôvodne stanoveného 1. decembra 2024 na termín 31. júl 2023.
K zmenám vo výzve vydala kladné stanovisko aj Národná implementačná a
koordinačná autorita Úradu vlády SR – NIKA. Aktualizované dokumenty sú už
zverejnené na internetovej stránke www.mindop.sk/budovy.
O piatej zmene výzvy na obnovu verejných budov sa viac dočítate na tomto odkaze.
Od 16. augusta
už metodické pokyny, ktoré sa používajú na výpočet navýšenia ceny cestných a
železničných projektov, nebudú záväzné. Zhotovitelia projektov však budú môcť
svoje nároky aj ďalej predkladať Národnej diaľničnej spoločnosti,
Slovenskej správe ciest či Železniciam SR.
Ministerstvo dopravy pripravilo pre enormný rast cien stavebných
materiálov metodické pokyny, ktoré mohli zhotovitelia využiť na výpočet hodnoty
navýšenia ceny diela pre prebiehajúce cestné a železničné projekty. Keďže
sa situácia na trhu s výrobnými materiálmi ustálila, ministerstvo ruší pre
svoje podriadené organizácie záväznosť týchto metodických pokynov k 15.
augustu.
„Zhotovitelia a dodávatelia si budú môcť naďalej uplatniť nárok na
uzatvorenie dodatku k zmluve, ktorý sa týka nepredvídateľného zvýšenia
cien výrobných materiálov, na základe zákona o verejnom obstarávaní.
Metodické pokyny môžu aj naďalej použiť na vyčíslenie hodnoty navýšenia pre
účely dodatku,“ priblížil minister dopravy Pavol Lančarič.
Rozhodnutie ministra o zrušení metodického pokynu 27/2022 nájdete na tomto
odkaze.
O zmene podávania nárokov zhotoviteľov sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Ministerstvo
životného prostredia spustilo webovú aplikáciu umožňujúcu predaj pozemkov
v národných parkoch do rúk štátu. Prostredníctvom webovej stránky
ponukavykupupozemkov.sk môžu vlastníci nezáväzne ponúknuť svoj pozemok
v chránenom území. Cenu si môžu určiť aj sami, o finálnej kúpe
z predložených nezáväzných ponúk rozhodne komisia v septembri 2023.
Na výkup vhodných pozemkov je vyčlenených takmer 68 miliónov eur z plánu
obnovy a odolnosti. Prihlasovanie ponúk v prvom kole je otvorené
do 31. augusta 2023.
Samotný predaj je
dobrovoľný, uskutoční sa až po schválení ponuky a následnom podpise zmluvy s
vlastníkom. V priebehu septembra 2023 sa začne s vyhodnocovaním ponúk, ktoré
potrvá v priebehu septembra a októbra. Rozhodovať bude komisia zložená z
predstaviteľov Ministerstva životného prostredia a Útvaru hodnoty za peniaze.
Cieľom envirorezortu je vykúpiť do konca roka 12 tisíc hektárov pozemkov v
chránených územiach.
Viac sa
o spustenej výzve výkupu pozemkov v národných parkoch dočítate na
tomto odkaze.
Vedenie
ministerstva sa stretlo so zástupcami petičného výboru ohľadom návrhu zonácie
Národného parku Poloniny. Rezort životného prostredia považuje za nevyhnutnú
konštruktívnu diskusiu o jednotlivých národných parkoch. Každý národný park má
svoje regionálne špecifiká, ktoré je pri jeho zonácii potrebné zohľadňovať.
Zároveň je podľa rezortu dôležité hovoriť aj o socioekonomických prínosoch,
ktoré sú pre všetky fungujúce národné parky naopak spoločné.
Poloniny sú nielen
národným parkom, ale aj územím medzinárodného významu. Patria medzi držiteľov
Európskeho diplomu Rady Európy pre chránené územia a zároveň sú súčasťou
národného parku aj Staré bukové lesy a bukové pralesy Karpát, zaradené do
zoznamu svetového prírodného dedičstva UNESCO. V národnom parku sa nachádzajú
vzácne horské lúky nad hranicou lesa, takzvané poloniny, po ktorých park nesie
meno. Prírodné bohatstvo je dotvárané tradičnou rusínskou kultúrou a folklórom.
V prípade Polonín
zonácia prináša obavy najmä z výpadkov daní za nehnuteľnosti pre samosprávy.
Ministerstvo ponúklo spôsoby ako výpadky kompenzovať napríklad prostredníctvom
špecifickej podpory pre obce v národných parkov z Environmentálneho fondu.
Investície do rozvoja regiónu práve tohto regiónu vo výške cca 8 miliónov už
tento rok priniesol aj Plán obnovy a odolnosti SR.
Viaceré obavy ako
napríklad zákaz zberu lesných plodov pre vlastníkov, či zákaz predaja výrobkov
z dvora sa však nezakladajú na pravde a zonácia nové obmedzenia v tomto smere,
rovnako ako aj v iných národných parkoch neprinesie.
O rokovaní
Ministerstva životného prostredia o zonácii NP Poloniny sa viac dočítate na
tomto odkaze.
Podľa údajov Európskej environmentálnej agentúry predčasne zomrie na
Slovensku približne 4000 až 5700 ľudí ročne dôsledkom znečistenia ovzdušia.
Jemné prachové častice PM2,5 a ozón sa podieľajú na úmrtí na Slovensku siedmimi
percentami, zatiaľ čo priemer EÚ sú štyri percentá. Ministerstvo životného
prostredia v tejto súvislosti pripravilo vstupnú správu k príprave Stratégie ochrany
ovzdušia. Jej súčasťou sú dva
kľúčové dokumenty – Národný program znižovania emisií a Stratégia na zlepšenie
kvality ovzdušia. Verejnosť môže svoje námety a návrhy k týmto dokumentom
posielať do 31. októbra 2023 prostredníctvom formulára.
Ministerstvo životného prostredia pripravuje Stratégiu na zlepšenie
kvality ovzdušia (SZKO) a aktualizáciu Národného programu znižovania emisií
(NAPCP) na základe Metodiky písania strategických dokumentov, v súlade s
uznesením vlády Slovenskej republiky č. 197 z 26. apríla 2017 k návrhu Metodiky
a inštitucionálneho rámca tvorby verejných stratégií.
O možnosti zapojiť sa do tvorby Stratégie ochrany ovzdušia sa
dočítate na tomto
odkaze.
Ministerstvo školstva spustilo výzvu na komplexnú modernizáciu budov a
internátov štátnych a verejných vysokých škôl. Výzva je otvorená do konca roku
2024, pričom je na ňu alokovaných viac ako 44 miliónov eur (bez DPH).
Cieľom výzvy je podpora vysokých škôl pri rekonštrukcii budov vysokých
škôl a internátov, kedy zároveň dosiahnu úsporu primárnej energie vyššiu ako 30
%. Všetky dôležité informácie môžu záujemcovia zistiť na webstránke ministerstva.
Mestskí poslanci a poslankyne na júnovom mestskom zastupiteľstve
schválili dôležitý balík Zmien a doplnkov Územného plánu 08, ktorý reaguje na
nedostatok bytov v našom hlavnom meste. Ide o pilotný balík Zmien a doplnkov
Územného plánu v prospech budovania nájomných bytov na mestských pozemkoch, ako
aj na pozemkoch v súkromnom vlastníctve. V oboch prípadoch už dnes Územný plán
povoľuje výstavbu, po prijatí týchto Zmien a doplnkov však bude možné územie
doplniť o väčšie množstvo obytnej funkcie na úkor iných funkcií napr.
obchodných, administratívnych či výrobných a nevýrobných služieb. Všetky
lokality spĺňajú predpoklady na zmenu Územného plánu vo verejnom záujme.
Nájomné byty vzniknú v 13 lokalitách, v siedmich prípadoch ide o pozemky
mesta (napríklad Bazová, Šustekova, Bratská, Pastierska), zvyšné sú v súkromnom
vlastníctve (napríklad Východná, Agátová, Viedenská cesta, Na Vrátkach). Z
developerských projektov mesto získa viac ako 143 nájomných bytov. Celkovo sa
na pozemkoch v Bratislave otvoril potenciál pre výstavbu viac ako 3 000 bytov.
Prijatím Zmien a doplnkov 08 a zmenou funkčného kódu dôjde vo vybraných
lokalitách aj k navýšeniu podielu zelene.
O nových nájomných bytoch v Bratislave sa viac dočítate na tomto
odkaze.
V rámci štvrtej výzvy bude pre minimálne 5 000 žiadateľov vyčlenených 95
miliónov eur.
Ďalšia výzva na zlepšenie energetickej hospodárnosti rodinných domov v
rámci programu Obnov dom bude vyhlásená už v septembri tohto roka. Vyplýva to z
aktualizovaného harmonogramu výziev a priamych vyzvaní, ktorý zverejnilo
Ministerstvo životného prostredia SR spolu so Slovenskou agentúrou životného
prostredia. Nová výzva bude otvorená pre minimálne 5 000 žiadateľov. V roku
2024 je zároveň naplánované otvorené ďalších dvoch výziev – v marci a v
septembri. Kým na marcovú je vyhradená suma 95 000 000 eur, pri septembrovej
výzve sa ráta s alokáciou vo výške nevyčerpaných prostriedkov z
predchádzajúcich výziev.
Zo štatistických údajov, ktoré má Slovenská agentúra životného prostredia
(SAŽP) k dispozícii, vyplýva, že až 66% domov je pred realizáciou obnovy, 26%
domov v procese realizácie obnovy a 8% domov po obnove. O podporu je možné
žiadať aj počas alebo po prácach na obnove rodinného domu, a to spätne až k 1.
februáru 2020. Žiadatelia tak môžu v prácach pokračovať aj pred podaním
žiadosti, ale nesmú zabudnúť vyhotoviť fotodokumentáciu pred obnovou a
skonzultovať rozsah obnovy s oprávnenou osobou na vydávanie energetických
certifikátov.
O novej výzve na obnovu rodinných domov sa dočítate na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac júl 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.