Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárií POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac jún 2022.
Upozorňujeme na novelu Zákona o odpadoch,
ktorá nadobudla účinnosť dňa 30.6.2022.
Z aktuálnych legislatívnych procesov vám dávame
do pozornosti návrh novely Katastrálneho zákona a Zákona
o posudzovaní vplyvov.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac jún 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac jún 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V monitoringu za mesiac február a apríl 2022 sme Vás informovali o navrhovanej novele zákona č.
79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon
o odpadoch).
Predmetná novela č. 230/2022 Z. z. bola dňa
v 29.6.2022 zverejnená v Zbierke zákonov SR.
Ide o ďalšiu
z reforiem, ktorá je nevyhnutnou súčasťou Plánu obnovy a odolnosti SR. Právna
úprava zavádza selektívnu demoláciu stavieb, ktorá výrazne znižuje náklady
súvisiace s odstránením stavebného odpadu. Skládkovanie bude najdrahším
spôsobom nakladania s odpadom.
Reforma
stavebného odpadu sa týka priemyselných odpadov a veľkých stavieb, veľkých
developerských firiem, rekonštrukcie ciest, či chodníkov. Nová právna úprava
zavádza v tomto smere selektívnu demoláciu, ktorá podporuje triedenie pri
zdroji, šetrí peniaze a podporuje obehové hospodárstvo.
V zmysle
novej právnej úpravy sa bude vyžadovať, aby sa recyklovalo najmenej 70 %
stavebného a demolačného odpadu, ktorý nie je nebezpečný.
Reforma
nezasahuje do drobného stavebného odpadu, ktorý patrí pod komunálny odpad a na
zberný dvor. Pre zberné dvory nenastáva zmena v spôsobe využívania drobného
stavebného odpadu. Bežného človeka, ktorý žije v rodinnom alebo bytovom dome a
rekonštruuje si kuchyňu, kúpeľňu, alebo inú miestnosť v dome, sa novela Zákona
o odpadoch nedotkne.
Ďalšou
povinnosťou, ktorá vyplýva z návrhu novely Zákona o odpadoch, je zriadenie
miesta na triedenie stavebného odpadu a následná povinná systematická kontrola.
Spoločnosti,
ktoré vykonávajú selektívnu demoláciu, musia zabezpečiť špeciálne kontajnery na
jednotlivé typy odpadov priamo na stavbe, následne aj odvoz vytriedených
zložiek odpadu zo stavby.
Tieto
materiály sa môžu opätovne využiť na ďalšie spracovanie. Taktiež sa zavádza
povinnosť ohlásiť začiatok a ukončenie demolačných prác. Týmito opatreniami sa
umožní rozvoj trhu spracovateľov odpadu, ale aj výrobkov, vyrábaných z pôvodne
odpadových materiálov.
Novela je
účinná od 30.6.2022 a jej aktuálne znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie Zákona o odpadoch nájdete
TU.
Dňa 14.06.2022 začalo prebiehať vyhodnocovanie
medzirezortného pripomienkového konania (MPK) k návrhu novely zákona 162/1995
Z. z. o katastri nehnuteľnosti a o zápise vlastníckych
a iných práv k nehnuteľnostiam (Katastrálny zákon).
Cieľom návrhu zákona je reflektovať niektoré
otázky aplikačnej praxe a upraviť vzťahy v súlade s identifikovanými potrebami
adresátov právnej úpravy.
Návrh novely zavádza evidovanie ruín ako
kultúrnych pamiatok.
Podrobnejšie sa upravuje právne postavenie a
kompetencie katastrálnej inšpekcie, precizuje a dopĺňa právnu úpravu
katastrálnych konaní.
Návrhom zákona sa zjednodušuje návrh na
začatie katastrálneho konania v listinnej podobe. Podrobnejšie sa upravuje
konanie o zázname, pričom sa zavádza možnosť vykonania záznamu v časti ako aj
možnosť požiadať o vykonanie záznamu urýchlene.
Skracuje sa lehota na vykonanie záznamu na základe rozhodnutia súdu o zriadení
zabezpečovacieho opatrenia. Rovnako sa precizuje právna úprava konania o
poznámke. Bližšie sa upravuje prešetrovanie údajov katastra a zároveň sa
ustanovuje lehota na toto prešetrenie. Pri konaní o oprave chyby v katastrálnom
operáte sa pri väčšom počte účastníkov tohto konania ustanovuje doručovanie
verejnou vyhláškou.
V súvislosti s prístupom k údajom katastra
prostredníctvom katastrálnych portálov sa zavádza povinná bezplatná registrácia
za účelom plnenia povinností vyplývajúcich z právnych predpisov upravujúcich
nakladanie s osobnými údajmi a za účelom zabezpečenia ochrany osobných údajov
osôb evidovaných v katastri, ako aj za účelom zabránenia zneužívania údajov
katastra. Údaje z tejto registrácie budú môcť byť použité aj pre potreby
orgánov činných v trestnom konaní.
Návrh novely taktiež ustanovuje novú skutkovú
podstatu priestupku ako aj porušenia poriadku na úseku katastra nehnuteľností,
a to neoprávnené spracúvanie údajov katastra nehnuteľností.
V súvislosti s nadobúdaním nehnuteľností
cudzími štátmi sa zavádza povinnosť skúmať v konaní o návrhu na vklad udelenie
predchádzajúceho súhlasu Ministerstva zahraničných vecí a európskych
záležitostí Slovenskej republiky na nadobudnutie nehnuteľnosti cudzím štátom.
Význam zmenou prechádzajú aj správne
poplatky týkajúce sa katastrálneho konania.
Z dôvodu, že sa
správne poplatky na úseku katastra nehnuteľností neupravovali minimálne od roku
2005, návrh novely upravuje výšku týchto správnych poplatkov a to o mieru
inflácie od roku 2005. Zároveň sa zavádzajú niektoré nové správne poplatky na
úseku katastra nehnuteľností.
Na základe návrhu
novely katastrálneho zákona by sa mali správne poplatky v súvislosti s úkonmi
na katastri zmeniť nasledovne:
Znenie
návrhu novely a konsolidované znenie zákona si môžete pozrieť TU
a TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu č. LP/2022/261
môžete sledovať TU.
V monitoringu
za mesiac marec
2022 sme vás informovali
o pripravovanej novele zákona č. 569/2007 Z. z. o geologických prácach
(Geologický zákon), ktorá je evidovaná pod číslom parlamentnej tlače 978.
Predmetná
novela bola dňa 29.6.2022 schválená v III. čítaní a postupuje do
redakcie.
Účelom novely je zabrániť utajovaniu záverečných správ financovaných z
verejných zdrojov, ale tiež záverečných správ z geologického prieskumu
životného prostredia a záverečných správ zo sanácie envirozáťaží.
Návrh novely Geologického zákona nedovoľuje súkromným spoločnostiam
zatajovať výsledky prieskumu, ktoré potvrdzujú kontamináciu pôdy a vôd.
Doterajšia
úprava umožňovala informácie z „utajených“ záverečných správ poskytovať iba
ústredným orgánom štátnej správy, ak ich nevyhnutne potrebovali na plnenie úloh
vo verejnom záujme.
Návrh novely zavádza taktiež povinnosť oboznámiť objednávateľa záverečnej
správy z geologického prieskumu alebo zo sanácie environmentálnej záťaže so
závažným rizikom pre ľudské zdravie a životné prostredie, zisteným a overeným v
ich katastrálnom území.
Novela je účinná odo dňa vyhlásenia v Zbierke zákonov, okrem čl. I
až IV, ktoré nadobúdajú účinnosť dňa 1. augusta 2022.
Znenie
novely zákona nájdete TU.
Aktuálne
znenie Geologického zákona nájdete TU.
Dňa
16.6.2022 bol poslancami Národnej rady v I. čítaní schválený návrh novely
zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a
doplnení niektorých zákonov (Zákon o posudzovaní vplyvov), ktorá je
evidovaná pod číslom parlamentnej tlače 1060.
Cieľom
predloženého zákona je zabrániť obštrukciám šikanózneho charakteru zo strany
jednotlivcov spomedzi tzv. verejnosti.
Návrh novely
zachováva právo verejnosti vyjadrovať sa k správe vecí verejných, ale zároveň
vytvára predpoklady, aby toto právo bolo v rovnováhe s právom vlastníkov
nehnuteľností na získanie jednotlivých rozhodnutí v reálnom čase.
V
doterajšej aplikačnej praxi bolo možné sa niekedy stretnúť s výhradami zo
strany správnych orgánov alebo navrhovateľov projektov, že niektorí
predstavitelia tzv. verejnosti údajne vykonávajú svoje zákonné práva šikanóznym
spôsobom, a to ako v procese posudzovania vplyvov na životné prostredie, tak aj
v následnom správnom konaní o povolení navrhovanej činnosti.
Tieto
svoje práva vykonávajú častokrát výlučne s cieľom odďaľovania právoplatnosti
rozhodnutia o povolení činnosti, prípadne s cieľom sofistikovaného vyvíjania
nátlaku na navrhovateľov projektu, pričom im v
skutočnosti nejde o ochranu
životného prostredia ani o zmiernenie
vplyvov navrhovanej činnosti na životné prostredie.
Úplne
zjavné je to v prípadoch, keď po uzatvorení (vynútenej) dohody s navrhovateľom
projektu zrazu zainteresovaná verejnosť stiahne svoje podnety a návrhy,
prípadne súdne žaloby, pričom následne uzatvorená dohoda z hľadiska svojho
materiálneho smerovania nesleduje verejný záujem v oblasti životného
prostredia, ale výlučne uspokojenie nejakých finančných, či materiálnych
potrieb takýchto predstaviteľov zainteresovanej verejnosti, či ich sponzorov a
podporovateľov.
Aktuálne
znenie návrhu novely Zákona o posudzovaní vplyvov nájdete TU.
V monitoringu
za mesiac február
2022 sme vás
informovali o pripravovanej novele zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom
obstarávaní (Zákon o verejnom obstarávaní), ktorá je evidovaná pod číslom
parlamentnej tlače 904.
Cieľom novely bolo umožniť Úradu pre verejné
obstarávanie (ÚVO) ukladať pokuty v závislosti od miery zavinenia
a závažnosti protiprávneho konania. Predkladateľ naviac navrhoval
v časti správnych deliktov zmenu vo formulácii ukladania pokút z „uloží“ na „môže
uložiť“.
Návrh novely zároveň vymedzoval obdobie (od
1.1.2016 do 31.12.2021) za ktoré malo dôjsť k odpusteniu pohľadávok voči
samosprávam za správne delikty súvisiace s obstarávaním výstavby alebo
nadobudnutím nájomných bytov, bytových jednotiek a súvisiacej technickej
vybavenosti, ktoré voči nim štát eviduje z titulu právoplatného
rozhodnutia o uložení pokuty v zmysle Zákona o verejnom
obstarávaní.
Predmetná novela Zákona
o verejnom obstarávaní bola schválená dňa 22.6.2022 v III. čítaní a doručená
na podpis prezidentke Slovenskej republiky.
Prezidentka novelu dňa 11.7.2022 vrátila parlamentu na opätovné prerokovanie. Novele vyčítala najmä to, že v rozpore s právom EÚ umožňuje, aby ÚVO ani za najzávažnejšie porušenia zákona neuložilo žiadnu pokutu, ako aj to, že amnestuje právoplatne konštatované porušenie zákona v takej dôležitej oblasti, akou je oblasť verejného obstarávania, a to naviac pri jednom konkrétnom druhu porušenia pravidiel. Podľa prezidentky takýto postup ohrozuje účel správneho trestania a môže pôsobiť aj smerom do budúcnosti ako nežiadúci precedens. Prezidentka vrátenie novely odôvodnila ďalej aj tým, že je novela retroaktívna, nakoľko podľa jej čl. III má nová právna úprava nadobudnúť účinnosť 15. júna 2022, teda ešte pred jej schválením v národnej rade.
Schválené znenie novely Zákona
o verejnom obstarávaní a jej detaily nájdete TU a TU. Oficiálne stanovisko
prezidentky k novele nájdete na tomto odkaze.
V rámci Plánu obnovy dochádza k
zverejňovaniu pravidelných noviniek a najdôležitejších aktualít za daný mesiac.
V júnových novinkách sa dozviete
informácie týkajúce sa napr. schválenej novele Zákona o odpadoch
a o výzve na obnovu historických a pamiatkovo chránených budov.
V novinkách môžete súčasne nájsť aj rôzne odkazy na zaujímavé články a rozhovory.
Júnové novinky nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO)
prináša ďalšie zo série vzdelávacích materiálov.
V súvislosti s novelizovaným znením
ustanovenia § 11 zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní pripravil všeobecné
metodické usmernenie č. 7-2022 k uplatňovaniu ust. § 11 vo vzťahu k
verejným funkcionárom.
Jeho cieľom je poskytnúť verejným
obstarávateľom a obstarávateľom návod na postup, ktorý odráža požiadavky
zákona, zohľadňuje možnosti ponúkané verejne dostupnými zdrojmi a vyvažuje
administratívnu záťaž.
Všeobecné metodické usmernenie k
uplatňovaniu § 11 vo vzťahu k verejným funkcionárom nájdete TU.
Monitoring za mesiac jún 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.