Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac jún 2023.
Bolo toho naozaj veľa!
Do pozornosti dávame schválenie zákona, ktorým
došlo k novelizácii až 59 právnych predpisov v súvislosti s reformou
stavebnej legislatívy.
Upozorňujeme taktiež na schválenie novely súčasného
Stavebného zákona. Zmenili sa aj nové stavebné zákony.
Poukazujeme aj na nové 3D modely povrchu Slovenska,
ktoré sú pre každého zadarmo.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac jún 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac jún 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) áno Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) áno Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá áno Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe áno Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách áno Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov áno Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme
zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke
zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR bol dňa 10. 6. 2023
zverejnený zákon č. 205/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v
súvislosti s reformou stavebnej legislatívy, ktorým sa v súvislosti
s reformou stavebnej legislatívy novelizovalo celkovo 59 zákonov.
Cieľom návrhu zákona podľa
predkladateľov bolo zosúladiť osobitné právne predpisy so schválenými zákonmi
na úseku územného plánovania a výstavby, odstrániť prekážky fungovania novej
stavebnej legislatívy v osobitnej právnej úprave a reflektovať zmeny v
procesoch územného konania a výstavby v osobitných predpisoch.
Podľa predkladateľov schválenie zákona č.
200/2022 Z. z. o územnom plánovaní a zákona č. 201/2022 Z. z. o výstavbe
vytvorilo stav, kedy osobitné predpisy dotýkajúce sa činností územného
plánovania a výstavby obsahujú právnu úpravu zodpovedajúcu úprave dnes ešte
účinného zákona č. 50/1976 Zb. v znení neskorších predpisov. Táto úprava vo
veľkej miere nie je kompatibilná s právnou úpravou po reforme stavebnej
legislatívy. Nejde pritom len o nesúlad formálny, ktorý by bolo možné preklenúť
výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob
povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných
predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2024 bolo
vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom
práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.
Novelami sa zaviedla najmä legislatívno-technická
úprava poznámok pod čiarou, úprava pojmov podľa novej stavebnej legislatívy,
prechodné ustanovenia z dôvodu prijatia novej stavebnej legislatívy a úprava
spojená so zriadením nového informačného systému územného plánovania a
výstavby.
Zároveň sa do jednotlivých predpisov zavádzajú
zmeny vyvolané zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s dotknutými
orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami v spôsobe
udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a súvisiacim
činnostiam, ako aj ďalšie zmeny vyplývajúce z novej stavebnej legislatívy.
Predmetným
zákonom boli novelizované nasledovné právne predpisy (odkazy na jednotlivé predpisy uvádzame
v ich znení po prijatí zákona):
1.
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný
zákon) v znení neskorších predpisov;
2.
Zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného
bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov;
3.
Zákon č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a o
štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov;
4.
Zákon č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení
neskorších predpisov;
5.
Zákon č. 377/1990 Zb. o hlavnom meste Slovenskej republiky
Bratislave v znení neskorších predpisov;
6.
Zákon č. 401/1990 Zb. o meste Košice v znení neskorších
predpisov;
7.
Zákon č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a
inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov;
8.
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní
pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových
spoločenstvách v znení neskorších predpisov;
9.
Zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní
(živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov;
10.
Zákon č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch a
autorizovaných stavebných inžinieroch v znení neskorších predpisov;
11.
Zákon č. 310/1992 Zb. o stavebnom sporení v znení
neskorších predpisov;
12.
Zákon č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových
priestorov v znení neskorších predpisov;
13.
Zákon č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení
neskorších predpisov;
14.
Zákon č. 42/1994 Z. z. o civilnej ochrane obyvateľstva
v znení neskorších predpisov;
15.
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise
vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení
neskorších predpisov;
16.
Zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie
vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov;
17.
Zákon č. 215/1995 Z. z. o geodézii a kartografii v znení
neskorších predpisov;
18.
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie
prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá v znení neskorších
predpisov;
19.
Zákon č. 64/1997 Z. z. o užívaní pozemkov v zriadených
záhradkových osadách a vyporiadaní vlastníctva k nim v znení neskorších
predpisov;
20.
Zákon č. 281/1997 Z. z. o vojenských obvodoch a zákon, ktorým
sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 222/1996 Z. z. o
organizácii miestnej štátnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v
znení neskorších predpisov;
21.
Zákon č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon) a
o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
22.
Zákon č. 144/1998 Z. z. o skladiskovom záložnom liste,
tovarovom záložnom liste a o doplnení niektorých ďalších zákonov v znení
neskorších predpisov;
23.
Zákon č. 254/1998 Z. z. o verejných prácach v znení
neskorších predpisov;
24.
Zákon č. 298/1999 Z. z. o správe štátnych hraníc v znení
neskorších predpisov;
25.
Zákon č. 136/2000 Z. z. o hnojivách v znení neskorších
predpisov;
26.
Zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
27.
Zákon č. 302/2001 Z. z. o samospráve vyšších územných celkov
(zákon o samosprávnych krajoch) v znení neskorších predpisov;
28.
Zákon č. 314/2001 Z. z. o ochrane pred požiarmi v znení
neskorších predpisov;
29.
Zákon č. 49/2002 Z. z. o ochrane pamiatkového fondu
v znení neskorších predpisov;
30.
Zákon č. 319/2002 Z. z. o obrane Slovenskej republiky
v znení neskorších predpisov;
31.
Zákon č. 503/2003 Z. z. o navrátení vlastníctva k pozemkom a o
zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 180/1995 Z. z. o
niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení
neskorších predpisov;
32.
Zákon č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení
neskorších predpisov;
33.
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní
poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej
prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
34.
Zákon č. 541/2004 Z. z. o mierovom využívaní jadrovej energie
(atómový zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov;
35.
Zákon č. 582/2004 Z. z. o miestnych daniach a miestnom
poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné odpady v znení neskorších
predpisov;
36.
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike v znení
neskorších predpisov;
37.
Zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v znení neskorších
predpisov;
38.
Zákon č. 538/2005 Z. z. o prírodných liečivých vodách,
prírodných liečebných kúpeľoch, kúpeľných miestach a prírodných minerálnych
vodách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov;
39.
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
40.
Zákon č. 124/2006 Z. z. o bezpečnosti a ochrane zdravia pri
práci a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov;
41.
Zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti
v znení neskorších predpisov;
42.
Zákon č. 218/2007 Z. z. o zákaze biologických zbraní a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
43.
Zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného
zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov;
44.
Zákon č. 669/2007 Z. z. o jednorazových mimoriadnych
opatreniach v príprave niektorých stavieb diaľnic a ciest pre motorové vozidlá
a o doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o
katastri nehnuteľností (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov;
45.
Zákon č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a
doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon)
v znení neskorších predpisov;
46.
Zákon č. 66/2009 Z. z. o niektorých opatreniach pri
majetkovoprávnom usporiadaní pozemkov pod stavbami, ktoré prešli z vlastníctva
štátu na obce a vyššie územné celky a o zmene a doplnení niektorých zákonov
v znení neskorších predpisov;
47.
Zákon č. 274/2009 Z. z. o poľovníctve a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
48.
Zákon č. 513/2009 Z. z. o dráhach a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
49.
Zákon č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších
predpisov;
50.
Zákon č. 226/2011 Z. z. o poskytovaní dotácií na spracovanie
územnoplánovacej dokumentácie obcí v znení neskorších predpisov;
51.
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
52.
Zákon č. 125/2015 Z. z. o registri adries a o zmene a doplnení
niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
53.
Zákon č. 282/2015 Z. z. o vyvlastňovaní pozemkov a stavieb a o
nútenom obmedzení vlastníckeho práva k nim a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov;
54.
Zákon č. 447/2015 Z. z. o miestnom poplatku za rozvoj a o
zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
55.
Zákon č. 87/2018 Z. z. o radiačnej ochrane a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
56.
Zákon č. 112/2018 Z. z. o sociálnej ekonomike a sociálnych
podnikoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších
predpisov;
57.
Zákon č. 452/2021 Z. z. o elektronických komunikáciách
v znení neskorších predpisov;
58.
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní v znení
neskorších predpisov;
59.
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe.
V nasledovnej časti tohto monitoringu sa
venujeme najdôležitejším zmenám vybraných právnych predpisov.
Schválením predmetnej novely došlo
k zavedeniu povinnosti príslušného stavebného úradu sprístupniť
prostredníctvom informačného systému územného plánovania a výstavby obci
kolaudačné osvedčenie týkajúce sa stavby v jej katastrálnom území bezodkladne
po nadobudnutí jeho právoplatnosti.
Novela zákona taktiež do Zákona o obecnom
zriadení zaviedla novú kompetenciu obcí, podľa ktorej obce môžu pri výkone
samosprávy postupovať aj tak, že sa v súvislosti s investičnou činnosťou v obci
s investorom písomne dohodne, že súčasťou takejto investičnej činnosti bude aj
iná činnosť vykonaná celkom alebo v časti na účet investora a v prospech obce a
výsledok takejto inej činnosti bude bezodplatne prevedený na obec. Zákon ďalej
špecifikuje, že ak takúto inú činnosť predstavuje zhotovenie stavby, tak (i) predmetná
stavba musí byť umiestnená v katastrálnom území obce alebo v jej jednotlivej
časti, v ktorej sa vykonáva investičná činnosť, a musí byť určená na niektorý z
účelov, na ktorý možno použiť výnos z miestneho poplatku za rozvoj,
a zároveň (ii) obec je dotknutým orgánom podľa všeobecného predpisu o
výstavbe v rozsahu vydávania záväzného stanoviska k súladu dohody podľa prvej
vety v časti zhotovenia stavby s návrhom stavebného zámeru.
V zákone o pozemkových úpravách boli
zavedené zmeny vyvolané zrušením niektorých inštitútov v rámci územného
plánovania, ako aj konania vo výstavbe, ako aj zmenou pojmov podľa novej
stavebnej legislatívy. Zároveň sa zavádza legislatívno-technická úprava
poznámok pod čiarou a úprava vyvolaná zmenou v pojmoch podľa novej
stavebnej legislatívy.
Do právnej úpravy živnostenského zákona sa
vložila nová právna úprava nasledovných regulovaných živností ako aj podmienok
na ich vykonávanie, a to: (i) Vypracovanie projektovej dokumentácie jednoduchej
stavby a drobnej stavby a zmien týchto stavieb, (ii) Vedenie
uskutočňovania stavebných prác drobnej stavby a zmien týchto stavieb, (iii)
Zhotovovanie stavieb, a (iv) Zhotovovanie inžinierskych stavieb.
Vzhľadom na uskutočnené zmeny v úprave
regulovaných živností v oblasti stavebníctva sa prijala právna úprava, ktorá
ustanovila prechodné obdobie dvoch rokov, počas ktorého možno určité činnosti
vykonávať aj na základe doterajších živnostenských oprávnení a využiť toto
obdobie na získanie nových oprávnení, či už podľa živnostenského zákona, alebo
podľa Zákona č. 138/1992 Zb. o autorizovaných architektoch
a autorizovaných stavebných inžinieroch.
V Zákone o autorizovaných architektoch
sa zaviedli legislatívno-technické zmeny nadväzujúce na nové regulované
povolania. Zároveň sa do zákona zaviedol pojem odbornej spôsobilosti
z dôvodu jeho absencie v doterajšej úprave.
Úprava ustanovení o oprávneniach architektov a
krajinných architektov reaguje na zmeny ich povinností, ustanovené v novej
stavebnej legislatíve, konkrétne v zákone č. 201/2022 Z.z. o výstavbe. Navrhuje
sa upraviť oprávnenia najmä vo vzťahu ku novej nomenklatúre projektovej
dokumentácie, úprave povinností a oprávnení projektanta, procesnému postupu pri
konaní o stavebnom zámere, overení projektu stavby a kolaudácii.
V súvislosti s cieľmi novej stavebnej
legislatívy, najmä potrebou prípravy novej územnoplánovacej dokumentácie a
termínov jej obstarania, je podľa navrhovateľov potrebné zásadne posilniť
personálne kapacity územnoplánovacích pracovísk prípravou a autorizáciou nových
odborníkov na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie. Aby bolo možné
rozšíriť prístup k povolaniu, je podľa navrhovateľov potrebné vytvorenie aj
samostatného povolania „autorizovaný územný plánovač”, ktorému budú zverené
potrebné vyhradené činnosti.
Okrem uvedeného,
navrhovanou úpravou došlo k rozšíreniu kategórii, v ktorých je stavebný
inžinier oprávnený poskytovať svoje služby. Zaviedla sa nová kategória č.
5 – inžinier pre elektrotechnické a
elektroenergetické vybavenie stavieb. Zaviedli sa taktiež nové regulované
povolania, ktorých regulačným orgánom je Slovenská komora stavebných
inžinierov, konkrétne kontrolní inžinieri pre vyhradené stavby a autorizovaný stavbyvedúci
a autorizovaný stavebný dozor ako aj rozsah ich vykonávanej činnosti.
V zákone o vlastníctve bytov došlo
v nadväznosti na zmeny v pojmoch podľa novej právnej úpravy stavebnej
legislatívy k novému predmetu a rozsahu právnej úpravy. Podľa
predkladateľa sa jedná o pozitívne vymedzenie zákona ako komplexnej úpravy práv
a povinností súvisiacich s vlastníctvom bytov a nebytových priestorov.
Zákon o vlastníctve bytov upravuje niekoľko
skupín právnych vzťahov. Vlastníctvo bytov a nebytových priestorov tvorí
základnú skupinu právnych vzťahov. Ďalšia skupina vzťahov vychádza z regulácie
práv a povinností vo vzťahu ku správe domov. Úprava práv a povinností
vlastníkov bytov a nebytových priestorov pozostáva nielen z ich vzájomných
vzťahov, ale aj zo vzťahov s tretími osobami. Súčasťou zákona sú aj podmienky,
pri ktorých je možné nadobudnúť vlastníctvo k bytom a nebytovým priestorom.
Negatívne sa vymedzuje, že do pôsobnosti zákona o vlastníctve bytov nepatria
bytové domy s jedným bytom.
Navrhuje sa aj úprava pojmov v predmetnom zákone,
a to nielen na účely zosúladenia, ale aj zachovania osobitností potrebných pre
fungovanie právnej úpravy vlastníctva bytov a nebytových priestorov. Uvedené
definície vychádzajú z technického opisu, ekonomických a aplikačných skúseností
a platia výlučne na účely tejto právnej úpravy.
Podľa novej právnej úpravy sa Zákon
o vlastníctve bytov s výnimkou § 29 a 29a ods. 1 vzťahuje aj na nebytové
domy, v ktorých sú byty a nebytové priestory vo vlastníctve alebo
spoluvlastníctve jednotlivých vlastníkov a zároveň spoločné časti a spoločné
zariadenia sú v podielovom spoluvlastníctve týchto vlastníkov bytov a
nebytových priestorov. Na správcu nebytového domu sa na rozdiel od správcu
bytovej budovy nevzťahuje zákon č. 246/2015 Z.z. o správcoch bytových domov a o
zmene a doplnení zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 182/1993 Z.z. o
vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov.
V Zákone o katastri nehnuteľností sa
zavádza povinnosť správcu nového informačného systému územného plánovania
a výstavby zasielať okresnému úradu informáciu o vydaní kolaudačného
osvedčenia stavby a osvedčenia o skutočnom zhotovení stavby a sprístupniť príslušnému
orgánu štátnej správy na úseku katastra údaje z tohto informačného systému na
účely plnenia úloh podľa tohto zákona, najmä vo vzťahu ku katastrálnemu konaniu
a k úlohám spojeným s vedením katastra a aktualizáciou katastrálneho operátu.
V zákone o opatreniach na urýchlenie
výstavby diaľnic sa zavádza nová právna úprava týkajúca sa územných plánov.
Podľa novej právnej úpravy sa Umiestenie stavby diaľnice sa v územnom pláne
mikroregiónu a územnom pláne obce vyznačí na základe jej technického riešenia v
mierke 1:10 000 podľa stavu aktuálneho v čase spracúvania územného plánu.
Technické riešenie obstará na vlastné náklady stavebník diaľnice a bezodplatne
ho odovzdá obci.
Ak obec nemá územný plán obce alebo ak v
schválenom územnom pláne obce nie je diaľnica umiestnená na základe technického
riešenia podľa odseku 1, podkladom na vydanie rozhodnutia o stavebnom zámere je
okrem podkladov podľa osobitného predpisu3) aj projekt výstavby diaľnic
schválený vládou Slovenskej republiky.
V zákone o samosprávnych krajoch sa
zavádza nová právna úprava vyvolaná zavedením inštitútu záväzných stanovísk v
spojení s dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým
súvisiacimi zmenami v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných
vyjadrení k stavbám a súvisiacim činnostiam.
Podľa novej právnej úpravy sa samosprávny kraj
pri výkone samosprávy stará o všestranný rozvoj svojho územia a o potreby svojich
obyvateľov, najmä obstaráva zadanie a návrh Koncepcie územného rozvoja regiónu
a územného plánu mikroregiónu a schvaľuje Koncepciu územného rozvoja regiónu a
územný plán mikroregiónu vrátane ich zmien a doplnkov, a to spolu so všeobecne
záväzným nariadením, ktorým sa vyhlasuje ich záväzná časť.
V zákone o ochrane poľnohospodárskej
pôdy došlo k legislatívno-technickej úprave poznámok pod čiarou
v dôsledku prijatia novej stavebnej legislatívy a zároveň
k prijatiu prechodných ustanovení, podľa ktorých pre obec, ktorá má územný
plán schválený do 31. marca 2024, je až do schválenia nového územného plánu
podľa všeobecného predpisu o územnom plánovaní hranicou zastavaného územia obce
buď a)hranica územia určeného lomovými bodmi zastavaného územia obce, ktoré
boli premietnuté do katastra nehnuteľností po 1. apríli 2024, alebo b)hranica
územia určeného lomovými bodmi zastavaného územia obce, ktoré boli premietnuté
do katastra k 1. januáru 1990, ak nedošlo k premietnutiu podľa písmena a).
V Zákone o miestnych daniach sa prijala
legislatívno-technická úprava poznámok pod čiarou a úprava vyvolaná zmenou v
pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy. Zároveň sa spresnila definícia
stavebného pozemku, aby nedochádzalo k aplikačným nezrovnalostiam.
V zákone sa zároveň zavádza negatívne vymedzenie
stavebného pozemku na účely dane z nehnuteľností. Za stavebný pozemok sa nebude
považovať pozemok, na ktorom sa realizuje drobná stavba, zmena stavby,
prístavba alebo nadstavba. Ak rozhodnutie o povolení stavby stratí platnosť a
zároveň sa nezačali stavebné práce na pozemku, taký pozemok tiež nebude
stavebným ďalej pozemkom a zaradí sa na účely dane z pozemkov podľa evidencie v
katastri nehnuteľností. Ak v rozhodnutí o povolení stavby bude uvedený aj
pozemok (parcela) vo vlastníctve inej osoby ako osoby stavebníka a na tomto
pozemku budú realizované len inžinierske stavby, pozemok sa na účely dane z
nehnuteľností nebude považovať za stavebný pozemok.
V zákone o energetickej hospodárnosti
budov došlo k legislatívno-technickej úprave poznámok pod čiarou
a taktiež právna úprava dôležitých pojmov v dôsledku prijatia novej
stavebnej legislatívy.
V Zákone o ochrane verejného zdravia
došlo k spresneniu situácií, kedy úrad verejného zdravotníctva alebo
regionálny úrad verejného zdravotníctva vydávajú záväzné stanoviská. Uvedené
orgány vydávajú záväzné stanoviská k (i) návrhom na posúdenie strategických
dokumentov, k návrhom na posúdenie navrhovaných činností, k zmenám navrhovaných činností, a
k žiadostiam; (ii) územným plánom v rozsahu v akom ovplyvňujú zdravé
životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky, podľa piatej časti tohto
zákona; (iii) návrhu stavebného zámeru v konaní o stavebnom zámere, ak ide o
stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné
podmienky alebo zdravé pracovné podmienky podľa piatej časti Zákona
o ochrane verejného zdravia; (iv) doložke súladu projektu stavby s
podmienkami určenými v záväznom stanovisku podľa predchádzajúceho bodu, ak si
to v záväznom stanovisku vyhradil; (v) povoleniu skúšobnej prevádzky a k
povoleniu predčasného užívania stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé
životné podmienky alebo zdravé pracovné podmienky podľa piatej časti Zákona
o ochrane verejného zdravia; (vi) kolaudácii stavby, ak ide o stavbu, ktorá ovplyvňuje zdravé životné podmienky
alebo zdravé pracovné podmienky podľa piatej časti Zákona o ochrane
verejného zdravia; (vii) návrhom na určenie ochranných pásiem vodárenských
zdrojov.
V zákone o vyvlastňovaní pozemkov bolo
v súvislosti so zmenou pojmov v právnych predpisoch upravujúcich výstavbu
(zákon o výstavbe) potrebné zmeniť predmet miestneho poplatku za rozvoj. Pojem
„Právoplatné stavebné povolenie“ sa nahrádza pojmom „právoplatné rozhodnutie o
povolení stavby“ (následne sú identické zmeny vo všetkých tvaroch aj ďalej v
celom zákone), pojem „zmena stavby pred dokončením“ v novom zákone o výstavbe
nie je, pretože aj k zmene nedokončenej stavby sa vždy vydáva nové „rozhodnutie
o povolení stavby“. Adekvátna trvalá náhrada pojmu „dodatočné povolenie stavby“
v novom zákone o výstavbe nie je s výnimkou prechodného ustanovenia, ktorým je
možné dodatočne legalizovať stavby pred účinnosťou zákona o výstavbe. Z
tohto dôvodu je potrebné definovať v predmete poplatku aj stavby, na ktoré bolo
vydané osvedčenie o spôsobilosti stavby na prevádzku. Ohlásené stavby zo
zákona o výstavbe môžu byť len drobné stavby do 25 m2, preto je vznik poplatkovej
povinnosti po účinnosti zákona o výstavbe k týmto stavbám vzhľadom na
„odpočítateľnú položku“ 60 m2 zo základu poplatku irelevantný.
Naďalej platí, že predmetom
poplatku za rozvoj je len stavba, ktorej uskutočnením vznikne nová alebo ďalšia
podlahová plocha. Preto pre vylúčenie pochybností existujúca skolaudovaná stavba,
ktorá prechádza stavebnými úpravami, zmenou účelu využitia stavby,
rekonštrukciou, údržbou, nadstavením alebo pristavením časti stavby je
predmetom poplatku vždy len v takom rozsahu, kde sa posúdi rozdiel vo finálnej
podlahovej ploche nadzemnej časti stavby po realizácii stavebnej činnosti a
pred ňou. Predmetom poplatku je len kladný rozdiel v podlahovej ploche
nadzemnej časti stavby, pokiaľ § 6 ods. 8 a § 16 ods. 4 neustanovujú inak (ide
o špeciálny režim k zníženiu podlahovej plochy počas realizácie stavby, kde
konečná výška poplatkovej povinnosti má po zohľadnení zmien na stavbe byť v
sume zodpovedajúcej konečnej podlahovej ploche nadzemnej časti realizovanej
stavby).
Zároveň sa do Zákona
o vyvlastňovaní pozemkov zaviedla legislatívno-technická zmena súvisiaca
so zmenou pojmov v novom zákone o výstavbe. Pojem „bytový dom“ sa nahrádza
pojmom „bytová budova“. Pojem „stavebné povolenie“ sa nahrádzajú pojmom
„rozhodnutie o povolení stavby“ a pojem „rozhodnutie o dodatočnom povolení
stavby“ sa nahrádza pojmom „osvedčenie o spôsobilosti nepovolenej stavby“.
Adekvátna trvalá náhrada pojmu „dodatočné povolenie stavby“ v novom zákone o
výstavbe nie je a pojem „ohlásenej stavby“ už nie je kvôli „odpočítateľnej
položke“ potrebný (viď bod 1). Ďalej sa pojem „realizácia stavby“ nahrádza
pojmom „uskutočňovanie stavebných prác“.
V súvislosti so zmenou postupu pri zmenách
nedokončenej stavby, keďže k zmene nedokončenej stavby sa vždy vydáva nové
„rozhodnutie o povolení stavby“, už nebude potrebné novým rozhodnutím rušiť
pôvodné rozhodnutie a nebude dochádzať k započítavaniu už vyrubeného poplatku.
Rozhodnutie o vyrubení sa vydá samostatne a zvlášť ku každému rozhodnutiu o
povolení stavby.
V zákone
o elektronických komunikáciách sa zavádza nová právna úprava vyvolaná
zmenou v pojmoch podľa novej stavebnej legislatívy a zrušením niektorých
inštitútov v rámci územného plánovania. Konkrétne sa pojmy „stavebnými úradmi,
špeciálnymi stavebnými úradmi, inými stavebnými úradmi a okresnými úradmi“
nahrádzajú slovami „Úradom pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky,
stavebnými úradmi, špeciálnymi stavebnými úradmi a okresnými úradmi“.
Zároveň sa zavádza nová právna
úprava vyvolaná zavedením inštitútu záväzných stanovísk v spojení s
dotknutými orgánmi a dotknutými právnickými osobami a s tým súvisiacimi zmenami
v spôsobe udeľovania povolení, súhlasov a obdobných vyjadrení k stavbám a
súvisiacim činnostiam.
Podľa novej právnej úpravy môže podnik v
nevyhnutnom rozsahu a ak je to vo verejnom záujme zriaďovať a prevádzkovať
verejné siete a stavať a umiestňovať ich vedenia alebo ich iné časti, ako aj
pridružené prostriedky, na cudzej nehnuteľnosti alebo v cudzej nehnuteľnosti
alebo cudzie nehnuteľnosti nimi križovať. Vlastníkovi takejto nehnuteľnosti
patrí za obmedzenie v obvyklom užívaní nehnuteľnosti podľa prvej vety primeraná
náhrada. Ak sa na rozsahu obmedzenia užívania nehnuteľnosti vlastník a podnik
nedohodnú a ide o činnosť, ktorú možno uskutočniť len na základe rozhodnutia o
povolení stavby podľa overeného projektu stavby podľa osobitného predpisu, splnenie podmienok na uplatnenie práva podľa
prvej vety posudzuje na žiadosť podniku stavebný úrad v overení projektu stavby
a ak rozhodnutie o povolení stavby je zároveň overením projektu stavby, v
konaní o stavebnom zámere.
Ak sa podnik a vlastník nehnuteľnosti nedohodnú
inak, primeranú náhradu za obmedzenie v obvyklom užívaní nehnuteľnosti podnik
vyplatí vlastníkovi nehnuteľnosti v lehote, v ktorej je povinný podať návrh na vykonanie
záznamu do katastra nehnuteľností, a to vo výške dohodnutej s vlastníkom. Ak sa
vlastník nehnuteľnosti a podnik nedohodnú na výške náhrady, o výške náhrady na
návrh vlastníka nehnuteľnosti alebo podniku rozhodne stavebný úrad príslušný
podľa odseku 1 a ak taký nie je, tak príslušné regionálne pracovisko Úradu pre
územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky, v ktorého obvode sa nachádza
dotknutá nehnuteľnosť (ďalej len „orgán konajúci o náhrade“). Orgán konajúci o
náhrade pri rozhodovaní o výške náhrady môže konania týkajúce sa jednej
líniovej stavby zlúčiť do spoločného konania, a v prípade potreby zachovania
zásady hospodárnosti môže časť konania, týkajúcu sa jedného alebo viacerých
vlastníkov, vylúčiť na samostatné konanie. Podnik je povinný na základe výzvy
orgánu konajúceho o náhrade na vlastné náklady zabezpečiť znalecký posudok pre
potreby určenia výšky primeranej náhrady za obmedzenie v obvyklom užívaní
nehnuteľnosti. Ak vlastník nehnuteľnosti namietne skutočnosti, ktoré sú obsahom
znaleckého posudku, orgán konajúci o náhrade zabezpečí odborné vyjadrenie alebo
vysvetlenie znalca na účel posúdenia skutočností, ktoré sú dôležité na
rozhodnutie o sume náhrady za obmedzenie v obvyklom užívaní nehnuteľnosti.
Náklady spojené s vyhotovením odborného vyjadrenia alebo vysvetlenia znalca sú
trovami konania, ktoré znáša podnik.
Zároveň bola do Zákona
o elektronických komunikáciách zavedená úprava vyvolaná zriadením nového
informačného systému územného plánovania a výstavby a budovaním jeho údajovej základne. V zmysle
uvedeného príslušný úrad bude povinný poskytovať údaje špecifikované zákonom do
informačného systému územného plánovania a výstavby vrátane osobných údajov bez
súhlasu dotknutých osôb v rozsahu, štruktúre, forme a kvalite nevyhnutnej na účely
podľa osobitných predpisov.
V zákone o územnom
plánovaní sa prijala právna úprava, ktorá spresňuje a upravuje niektoré ustanovenia
zákona, ktoré boli identifikované ako potenciálne spôsobujúce výkladové
nejasnosti.
V zmysle uvedeného tak v Zákone
o územnom plánovaní došlo k spresneniu podmienok priestorového
usporiadania územia a funkčného využitia územia, ktorými sa po novom
rozumejú textovo a graficky vyjadrené regulatívy umiestňovania výstavby a
uskutočňovania činností, ktoré majú vplyv na územie príslušného
priestorovo-funkčného celku alebo jeho časti a na zabezpečenie udržateľného
územného rozvoja; podmienky priestorového usporiadania územia a funkčného
využívania územia sú obsahom každej územnoplánovacej dokumentácie.
Ďalej došlo k zmene právnej úpravy týkajúcej
sa menovania a odvolávania predsedu Úradu pre územné plánovanie a výstavbu
Slovenskej republiky. Podľa novej právnej úpravy predsedu predmetného úradu
menuje a odvoláva Národná rada Slovenskej republiky, na návrh najmenej 15
poslancov národnej rady a na obdobie sedem rokov.
Nová právna úprava ďalej vo vzťahu
k vyhotovovaniu územnoplánovacej dokumentácie dopĺňa, že táto nesmie byť
vyhotovená v rozpore so štandardmi a metodikou jej spracovania, s požiadavkami
na obsah a spôsob spracovania, so
všeobecnými požiadavkami na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia a s územnotechnickými požiadavkami na výstavbu.
Ďalšou zmenou novej právnej
úpravy vo vzťahu k územnoplánovacej dokumentácii predstavuje povinnosť
vyznačiť novú hranicu zastavaného územia obce v katastri nehnuteľností, ak je určená
v záväznej časti územného plánu obce. Podkladom na vykonanie zápisu je
súpis parciel s vyznačením kódu umiestnenia pozemku, zjednodušený operát
geometrického plánu a uznesenie obecného zastupiteľstva, ktorým bol schválený
územný plán.
Vzhľadom na osobitné postavenie
hlavného mesta sa zaviedla právna úprava, podľa ktorej je príslušný orgán na
vydanie záväzného stanoviska na území hlavného mesta SR Bratislava ustanovený
zákonom o hlavnom meste. Cieľom podľa navrhovateľa bolo poskytnúť
samospráve hlavného mesta priestor na úpravu, ktorá najlepšie reflektuje rozdelenie
úloh medzi mesto a mestské časti. V prípade, ak takýto orgán ustanovený
nie je, bude ním mesto alebo mestská časť, podľa toho, kto ako orgán územného
plánovania schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu.
Podľa novej právnej úpravy príslušným orgánom
územného plánovania na vydanie záväzného stanoviska na území mesta Košice je
mesto alebo mestská časť, a to podľa toho, kto ako orgán územného plánovania
schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu. Ak hlavné mesto Slovenskej republiky
Bratislava alebo mesto Košice nemá schválený územný plán, príslušným orgánom
územného plánovania na vydanie záväzného stanoviska na ich území je príslušný
samosprávny kraj.
Z dôvodu potreby viacerých
spresňujúcich úprav sa navrhuje ustanoviť § 25 (právna úprava informačného systému)
v novom znení. Podstatnou vecnou úpravou je zavedenie inštitútu digitálneho obrazu
Slovenskej republiky, ktorý bude predstavovať svojho druhu referenčnú databázu
údajov o povrchu Slovenskej republiky a objektov na ňom sa nachádzajúcich.
Povinné použitie týchto údajov sa ustanovuje vo vzťahu k ostatným systémom,
ktoré tieto údaje evidujú, či vo svojej činnosti používajú. Cieľom je
zabezpečiť, aby údaje v hodnotách ako sú zaznamenané v digitálnom obraze
Slovenskej republiky boli používané jednotne pri činnostiach v územnom
plánovaní a výstavbe a v širšom kontexte aj pri činnostiach evidencie objektov
a javov na povrchu Slovenskej republiky. Vzhľadom na potenciál, ktorý nový
informačný systém územného plánovania a výstavby ponúka sa tiež navrhuje, aby
mohol poskytovať elektronické služby, ktoré sú založené na využití jeho
komplexnej a jedinečnej povahy. Navrhuje sa tiež, aby prednostný účel takto
poskytovaných služieb bol v zákone priamo vyjadrený a sledoval vedeckú,
výskumnú alebo analytickú činnosť, s presahom do rozvoja digitálnej ekonomiky.
Inak povedané, aby tieto služby boli poskytované tak, aby aspoň jedným z
efektov bola aj podpora súvisiaceho ekosystému a možnosť stavať na činnosti
informačného systému územného plánovania a výstavby nadstavbu služieb zo strany
súkromného sektora.
Nová právna úprava zároveň
spresňuje ustanovenie o použití podkladu, ktorý bol získaný na základe dohody s
inou osobou, ako územnoplánovacieho podkladu. V záujme udržania štandardu
spracovania týchto podkladov sa vyžaduje, aby boli spracované aj v tomto
prípade kvalifikovaným spracovateľom podľa zákona a aj spôsobom, ktorý zákon a
jeho vykonávacie predpisy vyžadujú. Inak povedané, proces spracovania bude mať
rovnaké nároky na kvalitu spracovateľa a výstupu, či už ho vykonáva orgán
územného plánovania, alebo externý subjekt.
Nová právna úprava sa dotkla aj
otázok doručovania. Vzhľadom na to, že množstvo elektronických
dokumentov bude prístupných prostredníctvom informačného systému územného
plánovania a výstavby navrhuje sa, aby pri doručovaní takýchto dokumentov
neboli doručované priamo dokumenty, ale len odkazy na miesto ich sprístupnenia
v informačnom systéme. Podľa predkladateľa je dôvod tejto úpravy aj
praktický, častokrát ide o objemom veľké súbory, čo jednak zahlcuje kapacitu
elektronickej schránky a častokrát aj naráža na kapacitu samotnej elektronickej
správy.
Zároveň došlo k zmene v spôsobe poskytovania údajov a prístupu k údajom zo strany správcu informačného systému územného plánovania a výstavby. Zachováva sa princíp prístupu k všetkým údajom ktoré sú pre činnosť územného plánovania a výstavby nevyhnutné, pričom sa zároveň upúšťa od výpočtu rozsahu údajov, ktoré je možné poskytnúť, keďže výpočet nie je schopný reflektovať dynamiku zmien a vývoja rôznych zdrojov údajov. Navrhuje sa na úrovni zákona explicitne upraviť najmä poskytovanie údajov v predpísanej štruktúre a elektronicky, poskytovanie metadát k údajom, úpravu spôsobu uzatvárania dohôd o zabezpečení poskytovania údajov a vyjadrenie vzťahu ku kategóriám údajov, ktoré sú chránené podľa osobitných predpisov. Poskytovanie údajov by malo prebiehať prioritne v elektronickej podobe, definovanej štruktúre a automatizovaným spôsobom, a to najmä v prípadoch, ak ide o zdroj údajov, ktorý poskytuje údaje prostredníctvom modulu procesnej integrácie a integrácie údajov podľa zákona o e-Governmente. Predmetný zákon obsahuje úpravu tohto modulu, ako aj jeho fungovania, vrátane riadenia prístupu k údajom a ich poskytovanie elektronicky a nepretržitým spôsobom prístupu.
V zákone o výstavbe došlo na základe
požiadavky Úradu jadrového dozoru k vypusteniu obmedzenia rozsahu,
v ktorom tento úrad vykonával činnosť špeciálneho stavebného úradu.
S cieľom odstrániť potenciálne výkladové
nejasnosti sa explicitne ustanovil princíp, ktorý bol od počiatku so zriadením
informačného systému územného plánovania a výstavby spájaný – a to, že všetky
konania, ktorých výsledkom je povolenie stavby, sa vykonávajú v tomto systéme,
a to aj v prípade, ak sú procesne upravené iným predpisom a prípadne spojené
(integrované) s ďalšími konaniami.
Vzhľadom na to, že množstvo elektronických
dokumentov bude prístupných prostredníctvom informačného systému územného
plánovania a výstavby sa prijala právna úprava, podľa ktorej doručovaní
takýchto dokumentov neboli doručované priamo dokumenty, ale len odkazy na
miesto ich sprístupnenia v informačnom systéme. Podobne ako v prípade
zmien v Zákone o územnom plánovaní je dôvod aj praktický, častokrát
ide o objemom veľké súbory, čo jednak zahlcuje kapacitu elektronickej schránky
a častokrát aj naráža na kapacitu samotnej elektronickej správy.
Podľa novej právnej úpravy možno v hlavnom meste
Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice v dohode uzatvorenej v
súvislosti s investičnou činnosťou v meste alebo mestskej časti pre konkrétnu
stavbu, zmenu stavby, stavebnú úpravu, konkrétne stavebné práce, odstránenie
stavby, terénne úpravy, vonkajšie úpravy a konštrukcie dohodnúť odchýlky od
záväznej časti územného plánu v rozsahu ustanovenom osobitnými predpismi o
hlavnom meste Slovenskej republiky a o meste Košice.
Novela zároveň do Zákona o výstavbe zavádza
novú právnu úpravu geodeta a špecifikuje jeho povinnosti. Podľa novej
právnej úpravy je geodetom na účely Zákona o výstavbe osoba, ktorá vykonáva
geodetické a kartografické činnosti pri príprave a zhotovovaní stavby. Geodet
musí spĺňať podmienky na výkon geodetických a kartografických činností podľa
osobitného predpisu.
Ak ide o vyhradenú stavbu, súbor stavieb alebo o
rozsiahlu stavbu, na ktorej je potrebný väčší počet geodetov, podľa novej
právnej úpravy hlavný geodet koordinuje pre jednotlivé stavby súboru stavieb
alebo pre jednotlivé úseky alebo časti stavby jedného alebo niekoľkých
geodetov.
Nová právna úprava zároveň upravuje otázku
platnosti vydaného územného rozhodnutia podľa starej právnej úpravy. Podľa
schválenej novely územné rozhodnutie o umiestnení stavby vydané podľa
doterajších predpisov, ktoré nezaniklo, je rozhodnutím o povolení stavby podľa
tohto zákona. Dokumentácia na územné rozhodnutie o umiestnení stavby podľa
doterajších predpisov, na základe ktorej bolo vydané územné rozhodnutie, je
schváleným stavebným zámerom podľa tohto zákona. Ak bude územné rozhodnutie
o umiestnení stavby podľa prvej vety a dokumentácia na územné rozhodnutie o
umiestnení stavby podľa druhej vety podkladom na vypracovanie projektu podľa
Zákona o výstavbe, k vypracovanému projektu sa môže vyjadriť dotknutý orgán a
dotknutá právnická osoba, ktoré by sa inak mohli vyjadriť k žiadosti o stavebné
povolenie podľa doterajších predpisov.
Predmetná novela zároveň zavádza
právnu úpravu, ktorou sa ruší Slovenská stavebná inšpekcia. Pôsobnosť
Slovenskej stavebnej inšpekcie v oblasti štátneho stavebného dohľadu podľa
doterajších predpisov je podľa novej právnej úpravy pôsobnosťou stavebného
úradu v rámci výkonu štátneho stavebného dohľadu.
Tento zákon nadobúda účinnosť 15. júna 2023 (okrem čl. V bodov 8 a 9 a čl. VI bodov 1
až 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1. augusta 2023, čl. V bodov 5, 6, 11 a 12, čl.
VI bodov 6 a 8, čl. XLVIII bodu 15 a čl. LVII bodov 2 až 8 a bodu 21, ktoré
nadobúdajú účinnosť 1. septembra 2023, čl. LVIII bodov 6 a 7, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1. októbra 2023, čl. L bodu 17, ktorý nadobúda účinnosť 1. januára
2024, čl. I až IV, čl. V bodov 1 až 4, 7 a 10, čl. VI bodu 5, čl. VII až XXII,
čl. XXIII bodov 1, 2 a 9 až 15, čl. XXIV až XLVII, čl. XLVIII bodov 1 až 14 a
16 až 26, čl. XLIX, čl. L bodov 1 až 16 a 18 až 20, čl. LI až LVI, čl. LVII
bodov 1 a 9 až 20, čl. LVIII bodov 1 a 8 až 37 a čl. LIX, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1. apríla 2024, a čl. V bodu 13 a čl. VI bodu 7, ktoré nadobúdajú
účinnosť 1. apríla 2025.) a jeho znenie nájdete TU.
Odkazy
na jednotlivé právne predpisy v novelizovanom znení nájdete v úvode
tohto príspevku.
V Zbierke zákonov SR bol dňa
7. 6. 2023 zverejnený zákon č. 195/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon)
v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (Stavebný zákon).
Cieľom
návrhu zákona bolo priznať zastupiteľstvám samosprávneho kraja, obce, mesta a v
Bratislave a Košiciach aj zastupiteľstvám ich mestských častí právomoc
schvaľovať podnety na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie a podnety na jej
aktualizáciu a premietnuť povinnosť obstarať takúto dokumentáciu župnému,
obecnému a mestskému úradu (magistrátu) aj do stavebného zákona.
Už v súčasnosti má župný, obecný a mestský úrad
(magistrát) povinnosť vykonávať uznesenia zastupiteľstva, pri územnom plánovaní
sa tak často nedeje, navyše zastupiteľstvo nemôže v zmysle stavebného zákona
meniť a dopĺňať návrh všeobecne záväzného nariadenia samosprávneho kraja, mesta
alebo obce, ktorý sa týka územného plánovania, hoci podľa zákona Slovenskej
národnej rady č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov
by tak mohlo robiť. Návrh zákona priznáva uvedeným zastupiteľstvám právomoc
prijímať uznesenia k územnoplánovacej dokumentácii, ktoré bude župný, obecný
alebo mestský úrad (magistrát) povinný vykonať (obstarať nový územný plán alebo
jeho zmeny a doplnky) za predpokladu, že tým nebude prekročená územná pôsobnosť
orgánu, ktorý ho schválil, a že nie je v rozpore so zákonom, inak bude môcť
predseda samosprávneho kraja, primátor alebo starosta využiť sistačné právo
podľa platnej legislatívy. Takéto oprávnenie zastupiteľstiev sa premieta aj do
stavebného zákona.
Novela
zákona je účinná od 1. 7. 2023 (okrem čl. VI, ktorý nadobúda účinnosť 1. apríla
2024) a jej znenie nájdete TU.
Znenie
Stavebného zákona, účinné od 1. 7. 2023 nájdete TU.
V Zbierke zákonov SR bol dňa 29. 6. 2023
zverejnený zákon č. 240/2023 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 504/2003
Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných
pozemkov a o zmene niektorých zákonov (Zákon o nájme poľnohospodárskych
pozemkov).
Podľa
názoru navrhovateľa je prenájom poľnohospodárskej pôdy v Slovenskej republike
nedostatočne kontrolovaný najmä v prípade štátnej pôdy, ktorú spravuje
Slovenský pozemkový fond. Mnohé poľnohospodárske podniky nemajú záujem uvoľniť
pôdu, na ktorú nemajú právny nárok, a to hlavne z dôvodu, že na každý hektár je
možné získať podporu a častokrát je táto pôda dlhodobo prenajímaná takým
nájomcom, ktorí sa o pôdu nestarajú a doslovne ju zanedbávajú. Poctivý farmári
sa k pôde dostávajú iba ťažko a dotácie častokrát nesmerujú tým, ktorí pracujú najtvrdšie a v
potravinovej sebestačnosti sa Slovensko absolútne prepadáva.
Na základe uvedeného sa zaviedlo právo Slovenského pozemkového
fondu odstúpiť od nájomnej zmluvy aj pred uplynutím dohodnutého času nájmu v
prípade, ak nájomca nevyužíva prenajaté pozemky riadnym spôsobom na dohodnutý
účel a so starostlivosťou riadneho hospodára. Slovenský pozemkový fond je
v zmysle novej právnej úpravy
povinný vypovedať nájomnú zmluvu s nájomcom, ktorý nevyužíva prenajatú
pôdu na poľnohospodársku činnosť, na ktorý je pozemok určený. Nájomcovi vzniká povinnosť vždy k 31.12
daného kalendárneho roka predložiť Slovenskému pozemkovému fondu čestné
vyhlásenie s overeným podpisom nájomcu, že prenajatá pôda sa využíva s
pravidlami uvedenými v nájomnej zmluve.
Novela
zákona je účinná od 1. 7. 2023 a jej znenie nájdete TU.
Znenie
Zákona o nájme poľnohospodárskych pozemkov, účinné od 1. 7. 2023 nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 23. 6. 2023 zverejnený zákon č. 231/2023 Z. z., ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 222/2022 Z. z. o štátnej podpore nájomného bývania
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o štátnej podpore nájomného
bývania).
Schválenou
novelou sa zavádza možnosť investičných partnerov vytvárať medzi spoločnosťou
investičného partnera a spoločnosťou prenajímateľa aj iné úrovne
spoločností.
V súvislosti s uvedeným sa zo zákona vypúšťa podmienka, aby pri
prenajímateľovi nemuseli mať investiční partneri 100 percentný podiel ako
spoločníci či akcionári. Do spoločnosti prenajímateľa sa súčasne umožňuje aj
vstup subjektov rozpočtu verejnej správy, ktoré môžu zapojením svojho majetku
participovať na projektoch štátom podporovaného nájomného bývania.
Nová právna
úprava taktiež zavádza úpravu predpokladov na zaradenie iných priestorov ako
bytov do štátom podporovaného nájomného bývania z dôvodu, aby bolo možné uspokojiť
krátkodobé potreby bývania.
Z hľadiska
právnej istoty sa navrhuje formalizácia vydávania potvrdenia Agentúrou štátom
podporovaného nájomného bývania o splnení kritérií na účely získania
postavenia nájomcu.
Novou právnou
úpravou sa zároveň odstraňujú prekážky v nadobúdaní všetkých bytov
v bytovom dome prenajímateľom, pokiaľ vlastníkom nebytových priestorov
v bytovom dome je už iný vlastník resp. vlastníci, avšak byty v bytovom dome ako také sú
vhodné na projekty nájomného bývania. Zároveň sa zavádza možnosť previesť
vlastnícke právo k nebytovým priestorom na tretie osoby vzhľadom na
prevádzkovú a finančnú záťaž spojenú s užívaním týchto priestorov
prenajímateľom v rámci štátom podporovaného nájomného bývania.
Novela zákona je účinná od 25. 6. 2023
a jej znenie nájdete TU.
Znenie Zákona o štátnej podpore nájomného
bývania, účinné od 25. 6. 2023 nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bol dňa 7. 6. 2023 zverejnený zákon č. 194/2023 Z. z., ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom v znení neskorších predpisov (Zákon o
niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom).
Novelou zákona sa
ustanovujú výnimky zo zákazu prevodu
vlastníckeho práva k
pozemkom, ktoré tvorili verejný majetok (neknihované pozemky) a
ktoré sú vo vlastníctve štátu a v správe Slovenského pozemkového fondu. Uvedená právna úprava vyplynula z požiadaviek aplikačnej praxe. Na základe uvedeného výnimku tvorila prevody
pozemkov na účely výstavby verejnoprospešných stavieb, diaľnic
a ciest pre motorové
vozidlá, významných
investícií, priemyselných parkov,
nájomných bytov a pozemkov, ktoré sú právoplatným rozhodnutím štátneho orgánu
určené na výstavbu a ťažbu.
Novela zákona je účinná od 15. 6. 2023
a jej znenie nájdete TU.
Znenie Zákona o niektorých opatreniach na usporiadanie
vlastníctva k pozemkom, účinné od 15. 6. 2023 nájdete TU.
Ministerstvo dopravy vníma enormný záujem vo výzve na obnovu verejných
historických a pamiatkovo chránených budov zo strany samospráv. V týchto dňoch
suma žiadostí už prekročila 120 miliónov eur, ktoré boli vyčlenené na tento
účel.
Ako uviedla podpredsedníčka vlády pre plán obnovy a odolnosti a využívanie eurofondov
Lívia Vašáková, „o výzvu na obnovu historických budov je veľký záujem zo
strany samospráv. Podarilo sa nám vyrokovať s Európskou komisiou navýšenie
alokácie na toto opatrenie na 210 miliónov eur a zároveň sme výzvu
zatraktívnili na základe spätnej väzby zo strany samospráv. Presne takto si
predstavujeme efektívny spôsob manažovania investícií z európskych prostriedkov“.
Rezort dopravy eviduje 138 žiadostí za takmer 136 miliónov eur. Pri 15
žiadostiach už boli žiadatelia informovaní, že splnili podmienky výzvy a
pripravuje sa s nimi uzavretie zmlúv. Suma týchto žiadostí predstavuje takmer
14 miliónov eur. Ďalšie žiadosti sa priebežne vyhodnocujú.
Medzi schválenými žiadosťami je napríklad projekt mesta Sabinov,
konkrétne rekonštrukcia budovy mestského úradu, ktorý je z časti národnou
kultúrnou pamiatkou, či projekt Univerzity veterinárneho lekárstva a farmácie v
Košiciach. Zoznam schválených žiadostí je zverejnený na webovej
stránke ministerstva.
Ďalšie informácie o obnove verejných budov a navýšení alokácie
dočítate na tomto
odkaze.
Trojica priemyselných podnikov na Slovensku do roka 2026 ušetrí viac ako
tri milióny ton ekvivalentu CO2. Ide o porovnateľné množstvo emisií
skleníkových plynov ako v priemere vyprodukuje pol milióna Slovákov a Sloveniek
za celý rok. Na znižovanie emisií CO2 poputuje z plánu obnovy
a odolnosti celkovo 317 miliónov eur.
Vicepremiérka zodpovedná za plán obnovy a využívanie eurofondov spolu s
ministrom životného prostredia informovali o výsledkoch dekarbonizačnej výzvy z
plánu obnovy. Kritéria splnili tri spoločnosti, ktoré patria do kategórie
najväčších producentov emisií skleníkových plynov na Slovensku. Zelená
investícia za 317 miliónov eur podporí spoločnosti U. S. Steel Košice, Danucem
Slovensko Turňa nad Bodvou a Wienerberger slovenské tehelne.
Realizácia trojice projektov prinesie zníženie na úrovni takmer pätiny
všetkých emisií, ktoré minulý rok vypustili do ovzdušia na Slovensku
spoločnosti zapojené do systému obchodovania s emisnými kvótami. Zároveň
dosiahnutá úspora 2,5 násobne prevyšuje cieľ investície uvedený v pláne obnovy
a odolnosti.
Z celkovej sumy 317 miliónov eur získa 300 miliónov eur spoločnosť U. S.
Steel Košice na projekt dekarbonizácie výroby ocele inštaláciou elektrických
pecí. Spoločnosť Danucem Slovensko Turňa nad Bodvou splnila kritéria svojim
projektom na dekarbonizáciu šedého cementu za zhruba 8,4 miliónov eur a
spoločnosť Wienerberger slovenské tehelne s projektom na dekarbonizáciu výroby
v tehelni rovnako za 8,4 miliónov eur. Výzva z plánu obnovy je súčasťou schémy
štátnej pomoci na dekarbonizáciu priemyslu. Výzva bola vyhlásená 25. novembra
2022 a uzavretá 20. januára 2023.
O výsledkoch dekarbonizačnej výzvy sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Úrad geodézie,
kartografie a katastra SR (ÚGKK SR) ukončil v máji 2023 projekt tvorby
digitálneho modelu reliéfu (DMR 5.0) a digitálneho modelu povrchu (DMP 1.0),
oznámila inštitúcia v správe pre médiá. Používatelia ich nájdu zadarmo cez: Mapový
klient ZBGIS.
Projekt prebiehal päť rokov a stál 5,6 milióna eur. Medzičasom štát
rozbehol nové skenovanie terénu. Zber údajov prebiehal leteckým laserovým skenovaním v období rokov 2017
až 2022 a projekt stál 5,6 milióna eur.
Letecké laserové skenovanie mapuje skutočný povrch krajiny a jeho
výsledkom sú takzvané mračná bodov. Ich analýzou je možné zistiť, ktoré body sa
nachádzajú priamo na skutočnom teréne, ktoré body predstavujú stromy, domy,
cesty, hrádze a iné objekty. Ich spracovaním vznikne trojrozmerný model zemského
povrchu – samotného terénu vrátane vegetácie a skutočných objektov na teréne,
ako sú napríklad budovy alebo mosty.
Digitálne 3D modely majú význam pri digitálnej transformácii územného
plánovania a pri povoľovaní výstavby. Sú ďalším zdrojom informácií, či sa
výstavba nepovoľuje v oblastiach ohrozených povodňami a zosuvmi pôdy. Pomáhajú
aj pri hodnotení poľnohospodárskej pôdy vzhľadom na sklon a orientáciu voči
svetovým stranám, príkonu slnečného žiarenia v rôznych lokalitách či pokrytia
územia terestricky vysielaným signálom mobilných operátorov. Umožňujú takisto
študovať detailné morfologické členenie zemského povrchu.
O novom 3D modely povrchu krajiny sa viac dočítate na tomto odkaze.
Slovenské stavebníctvo dosiahlo podľa Štatistického
úradu Slovenskej republiky druhý mesiac po sebe negatívnu bilanciu. Medziročne
poklesli všetky zložky domácej stavebnej produkcie, najmä práce na oprave a
údržbe. Pokles zaznamenala už aj
stavebná produkcia realizovaná v zahraničí.
Podľa údajov zverejnených Štatistickým úradom Slovenskej republiky
stavebná produkcia v apríli 2023 dosiahla 477,4 mil. eur a klesla o 8,3 %. Po
zohľadnení sezónnych vplyvov produkcia v stavebníctve zostala na rovnakej
úrovni v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom.
Stavebné firmy v tuzemsku realizovali až 89,7 % z celkovej produkcie
odvetvia. V porovnaní s aprílom 2022 objem ich produkcie bol o 9 % nižší. Na
negatívnom výsledku sa podpísali všetky zložky domácej stavebnej produkcie.
Nová výstavba4) sa medziročne znížila o 7,3 % a stavebné práce na oprave a
údržbe budov až o 14,1 %. Miernejší pokles o 3,1 % vykázali ostatné práce,
ktoré tvoria najmenší podiel v rámci produkcie.
Práce na inžinierskych stavbách, kam patrí aj výstavba diaľnic, sa
medziročne spomalili najmenej, o 1,5 %, ale až o 13,5 % poklesla výstavba
budov.
Práce v zahraničí, ktoré boli vo februári a marci medziročne v pluse sa
počas apríla prepadli o 2,2 %. Z celkovej produkcie tvorili iba 10,3 %.
Od januára do apríla 2023 dosiahla stavebná produkcia objem takmer 1,8
mld. eur a medziročne sa znížila o 1,2 %. Objem stavebných prác v tuzemsku
celkovo poklesol o 0,9 %, pričom domáca nová výstavba bola medziročne vyššia o
3,8 %, ale opravy a údržba poklesli až o 9,3 % a ostatné práce o 1,7 %. Stavebné
práce v zahraničí boli oproti prvým štyrom mesiacom minulého roka nižšie o 4 %.
Viac o vývoji stavebníctva v podmienkach Slovenskej republiky
sa dočítate na tomto
odkaze.
Podľa Štatistického úradu Slovenskej republiky sa dokončovanie
bytov v prvých troch mesiacoch roka 2023 zrýchlilo, počet kolaudácií
vzrástol medziročne aj v porovnaní s priemerom rokov pred pandémiou. Naďalej sa
utlmoval rozbeh výstavby bytov.
Situácia v počte dokončených bytov v prvom
štvrťroku 2023 sa medziročne zlepšila, na území Slovenska sa skolaudovalo 4 578
bytov, o 12,3 % viac ako v rovnakom čase pred rokom. Súčasne to bol výrazne, o 17 % vyšší počet bytov, ako v
priemere počas prvých kvartálov piatich rokov pred pandémiou. Väčšinový, až
70 % podiel tvorili byty v rodinných domoch.
Pre objektívne
zhodnotenie dlhodobých trendov v bytovej výstavbe okrem referenčného
medziročného porovnania štatistický úrad uvádza aj porovnanie s priemerným
stavom počas rovnakého obdobia v piatich rokoch pred pandémiou (v r. 2015 až
2019). Roky 2020 – 2022 totiž zásadnejšie ovplyvnila pandémia a s ňou súvisiace
obmedzenia.
Medziročný prírastok dokončených bytov
zaznamenalo až 7 z 8 krajov SR, v štyroch išlo o dvojciferný rast. Najvyšší
medziročný relatívny prírastok – o viac ako dve tretiny sa prejavil v
Banskobystrickom kraji. Dlhodobo však ide o región s nízkym tempom výstavby. O
viac ako tretinu vzrástla nová výstavba v Bratislavskom kraji, kde počet
novopostavených bytov znova prekročil 1000. Región okolo hlavného mesta SR má
stále najvyšší počet dokončených bytov, v 1.štvrťroku sa na dokončenej výstavbe
v SR podieľal 22 %. Dvojciferné rasty zaznamenali tiež Košický a Prešovský
kraj. Menej bytov ako pred rokom sa dostavalo iba v Nitrianskom kraji.
Aktuálne počty dokončených bytov v 1.
štvrťroku 2023 boli súčasne až v siedmych krajoch vyššie ako v priemere počas
rokov pred pandémiou. Najvýraznejší, takmer trojštvrtinový nárast zaznamenal
Trenčiansky kraj. V porovnaní s priemerom rokov pred pandémiou klesol počet
bytov len v Bratislavskom kraji, aktuálne hodnoty boli nižšie o takmer 17 % ako
v priemere počas prvých štvrťrokov pred pandémiou.
Súčasne ku koncu marca 2023 bolo podľa
Štatistického úradu Slovenskej republiky na Slovensku rozostavaných takmer
80-tisíc bytových jednotiek, čo bolo rovnako ako pred rokom a súčasne o takmer
13 % viac ako v predpandemických rokoch.
Najviac bytov vo výstavbe bolo v Bratislavskom, Žilinskom a Trnavskom kraji.
O počte dokončených bytov v SR sa viac
dočítate na
tomto odkaze.
V júli bude Európsky parlament hlasovať o legislatíve o obnove prírodných
ekosystémov. Ministri členských krajín ju už schválili. Hlasovanie v
europarlamente však môže dopadnúť inak.
Dôvodom je odpor stredo-pravej Európskej ľudovej strany. S konzervatívnou
ECR a krajne pravicovou skupinou Identita a demokracia legislatívu odmietli pri
hlasovaní vo výboroch europarlamentu a môžu sa im podariť ju zamietnuť aj na
plenárnom zasadnutí.
O čo ide?
Nariadenie o obnove prírody má stanoviť minimálne ciele pre obnovu
prírody v členských krajinách. Štáty si však budú môcť vybrať spôsob obnovy,
vhodné projekty totiž závisia od lokálnych podmienok. Cieľom je zladiť prípadné
hospodárske využitie krajiny s ekologickou udržateľnosťou a odolnosťou, posunúť
sa k udržateľným spôsobom poľnohospodárstva, lesníctva či rybolovu.
To sa dnes nedeje. Viac ako 80 percent habitatov v Európe je v zlom alebo
veľmi zlom stave. Stráca sa biodiverzita, krajina je menej odolná voči zmenám
spôsobeným klimatickou krízou. Príkladom môžu byť lesy: v Európe sú zalesnené
takmer dve pätiny územia, mnohé z lesov sú v zlom stave. Nedokážu efektívne
plniť ekosystémové služby (napríklad zachytávanie uhlíka) a sú ohrozené suchom,
požiarmi či škodcami.
Hrozba odmietnutia nariadenia v europarlamente však ukazuje na trend, o
ktorom sme v tomto prehľade už písali: klesajúcu ochotu pokračovať v
posilňovaní zelených pravidiel. Dôvodom je rast populistickej krajnej pravice,
ktorá je v mnohých prípadoch spojená s antizelenou agendou, a blížiace sa
eurovoľby.
Proti navrhovanej legislatíve vystupujú najmä zástupcovia rybárov,
poľnohospodárska a lesnícka loby. Častým argumentom je, že prísnejšie
ekologické normy podkopávajú ekonomickú životaschopnosť a poškodzujú vidiek. K
tomu sa v poslednom čase pridal argument potravinovej bezpečnosti.
Nariadenie nie je ojedinelým príkladom. Pod podobným tlakom Komisia
predstavila pravidlá pre kvalitu pôdy. Oproti očakávaniam je návrh výrazne
slabší, neobsahuje povinné ciele, len dobrovoľné záväzky.
Viac sa o legislatíve
pre ochranu lesa a jej schvaľovaní dočítate na
tomto odkaze.
Monitoring za mesiac jún 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky.
Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a
presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva
a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým
odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK &
PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.