Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac máj 2022.
Upozorňujeme najmä na nový Zákon
o štátnej podpore nájomného bývania, ktorý bol schválený parlamentom dňa
25.5.2022.
Z aktuálnych legislatívnych procesov vám dávame
do pozornosti návrh Vyhlášky o odpadoch a Nariadenie o výške
poplatkov za odpad.
Poukazujeme aj na prebiehajúce prerokovávanie Územného
plánu hlavného mesta SR Bratislavy.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac máj 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie
uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za
uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR
neboli za mesiac máj 2022 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených
právnych predpisov.
Dňa 25.5.2022
prešiel tretím čítaním poslanecký návrh zákona o štátnej podpore nájomného
bývania (parlamentná tlač 619) (Zákon o štátnej podpore nájomného bývania).
Jeho cieľom
je vytvoriť prostredie, ktoré umožní výstavbu štátom podporovaného nájomného
bývania s regulovanou výškou nájomného a zárukou dlhodobého bývania. Zákon
o štátnej podpore nájomného bývania má riešiť aktuálny problém v oblasti
bývania na Slovensku, a to je fyzická a cenová dostupnosť bývania pre široké skupiny
obyvateľstva.
Zákon prináša
rozšírenie možností nadobúdania bytových domov aj prostredníctvom nadobudnutia
podielu v obchodnej spoločnosti, ktorá je vlastníkov týchto bytových domov.
Počet bytov
na projekt nájomného bývania je stanovený v minimálnej výške 20. Oprávneným
subjektom na určovanie kritérií na získanie postavenia nájomcu bude vláda,
ktorá ustanoví nariadením vlády maximálnu výšku nájomného bez nákladov na
prevádzku, údržbu, opravy bytového domu či energie. Výška nájomného môže byť
odlišná v závislosti od regiónov, ale aj projektov.
Nová právna
úprava zavádza taktiež nový pojem "záujemca" na pomenovanie statusu
fyzickej osoby, ktorá prejavila záujem o získanie postavenia nájomcu. S cieľom
vzniku lacnejších, štátom podporovaných nájomných bytov má vzniknúť Agentúra na
podporu štátneho nájomného bývania. Agentúra okrem iného schvaľuje projekt
nájomného bývania vrátane spôsobu jeho financovania a priebežne kontroluje
realizáciu projektu.
Zamestnávateľ
bude môcť zároveň prispieť zamestnancovi na štátom podporované nájomné bývanie,
pričom táto suma bude oslobodená od dane z príjmov fyzických osôb aj od
sociálnych a zdravotných odvodov.
Na stavbu,
obnovu a prestavbu bytového domu alebo jeho časti na bývanie, vrátane pozemku,
bude platiť znížená sadzba DPH 5 %. Znížená sadzba sa nebude vzťahovať na
nebytové priestory, napr. obchod, služby, apartmány či výrobné prevádzky.
Nový Zákon o
podpore štátneho nájomného bývania bude účinný od 1.7.2022 s výnimkou
článkov III, V, VI, VIII až X, ktoré nadobúdajú účinnosť 1.1.2023.
Finálne
znenie zákona môžete nájsť TU.
V monitoringu za mesiac
február 2022 sme Vás informovali o navrhovanej novele Zákona
o miestnych daniach a miestnom poplatku za komunálne odpady a drobné stavebné
odpady (Zákon o miestnych daniach).
Dňa 5.5.2022 bola predmetná novela (č. 178/2022 Z.
z.) schválená v treťom čítaní.
Cieľom novely Zákona
o miestnych daniach je umožniť mestám a obciam vyrubiť vyššiu daň
z tzv. schátraných stavieb.
Jedná sa o stavby,
ktoré sú neudržiavané, nezodpovedajú základným požiadavkám na stavby alebo sú
stavbami závadnými, ohrozujúcimi život alebo zdravie osôb.
V druhej časti sa
predmetná novela zameriava na formulačné spresnenia zákona za účelom
odstránenia výkladových nejasností.
Novela Zákona
o miestnych daniach je účinná od 15.6.2022 a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie zákona nájdete TU.
Dňa 26.05.2022 začalo prebiehať vyhodnocovanie
medzirezortného pripomienkového konania (MPK) k návrhu vyhlášky
Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky (MŽP) o stavebných
odpadoch a odpadoch z demolácií (Vyhláška o stavebných
odpadoch).
Návrh Vyhlášky o stavebných odpadoch tvorí
súčasť reformy nakladania so stavebným odpadom.
Stavebné odpady a odpady z demolácií predstavujú
dlhodobo, z hľadiska produkcie odpadov, najvýznamnejší odpadový prúd. Zároveň
sú špecifické svojím vysokým potenciálom opätovného použitia a recyklácie,
vrátane nahradzovania veľkého množstva primárnych surovín, čo môže mať významné
výhody z hľadiska udržateľného rozvoja a kvality života. Aj v nadväznosti na
tento potenciál boli stavebné odpady a odpady z demolácií zaradené medzi
prioritné oblasti Akčného plánu EÚ pre obehové hospodárstvo. Slovenská
republika patrí dlhodobo na chvost v miere recyklácie stavebných odpadov.
V návrhu vyhlášky sa ustanovujú požiadavky na
oddelené zhromažďovanie jednotlivých stavebných odpadov a materiálov,
požiadavky na recyklované stavebné odpady a odpady z demolácií, ale aj
požiadavky na prevádzkovanie mobilných zariadení na spracovanie stavebných
odpadov.
Návrhom vyhlášky sú ustanovené špecifické požiadavky
pre zaradenie ako vedľajší produkt nekontaminovanú zeminu a iný prirodzene sa
vyskytujúci materiál, odstránené asfaltové zmesi a odstránené stavebné materiály. V návrhu vyhlášky
sa ustanovujú podrobnosti o ohlásení začiatku a ukončenia demolačných prác
prostredníctvom jednoduchého formulára.
Dátum účinnosti návrhu vyhlášky je navrhnutý na 1.
júla 2022 z dôvodu priamej väzby na reformu nakladania so stavebným a demolačným
odpadom.
Znenie návrhu vyhlášky si môžete pozrieť TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu môžete
sledovať TU.
Dňa 27.5.2022 bol MŽP
predložený návrh nariadenia vlády SR, ktorým sa mení nariadenie vlády SR č.
330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie
odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov
z poplatkov za uloženie odpadov (Nariadenie o výške poplatkov za
odpad).
Nariadenie bolo následne dňa 8.6.2022 uznesením vlády
Slovenskej republiky schválené.
Cieľom návrhu nariadenia je upraviť poplatky za
uloženie stavebných a demolačných odpadov na skládky odpadov tak, aby úprava
poplatkov znevýhodňovala uloženie odpadov na skládky odpadov pred ich
recykláciou.
Úprava poplatkov sa týka tých druhov odpadov, ktoré
majú podstatný vplyv na množstvo stavebných odpadov.
Ide o betón (17 01 01), zmesi betónu (17 01 07),
bitúmenové zmesi (17 03 02), tehly (17 01 02), škridly (17 01 03) a zmiešané
odpady zo stavieb (17 09 04). Pri výkopovej zemine a kamenive sa umožňuje jej
recyklácia, preto sa zvyšuje sadzba za skládkovanie z aktuálnych 7 eur za tonu
na 8 eur od 1. júla 2022, od roku 2023 na 10 eur za tonu a od roku 2024 na 15
eur za tonu. V prípade stavebných odpadov ako betón, tehly alebo škridly
dochádza k zvýšeniu zo súčasných 8 eur na 25 eur za tonu od 1. júla 2022, od
roku 2023 na 30 eur za tonu a od roku 2024 na 35 eur za tonu.
Kompletnú dokumentáciu k nariadeniu nájdete TU.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) prináša ďalšie zo série
tzv. „ÚVOdzoviek“ v ktorých ponúka prehľad a citácie zo zaujímavých
rozhodnutí a európskej judikatúry.
Prvé rozhodnutie poukazuje na to, že elektronickú aukciu, ktorá prebehla
v súlade s pravidlami a podmienkami uvedenými v súťažných podkladoch, nemožno
opakovať len na základe rozhodnutia obstarávateľa z dôvodu, že opakovaná aukcia
by mohla viesť k hospodárnejšiemu výsledku.
Druhé rozhodnutie približuje situáciu, kedy zhotoviteľ, ktorý nebol
spokojný s vyhotovenou referenciou, a verejný obstarávateľ nevyhovel jeho
žiadosti o úpravu tejto referencie, podal návrh na jej úpravu rade ÚVO.
V treťom rozhodnutí sa dočítate o tom, že verejný obstarávateľ je tým
subjektom, ktorý určuje predmet plnenia zákazky, a to na základe svojich
požiadaviek a potrieb tak, aby výsledok verejného obstarávania čo najlepšie
zodpovedal práve jeho potrebám (samozrejme pri dodržaní všetkých princípov
verejného obstarávania) a nie požiadavkám uchádzača.
Súčasťou dokumentu sú aj ďalšie zaujímavé rozhodnutia ÚVO spoločne
s rozsudkom Súdneho dvora EÚ vzťahujúcim sa na problematiku začatia
plynutia lehoty na podanie žiadosti o preskúmanie rozhodnutia obstarávateľa.
Príslušný dokument nájdete TU.
ÚVO súčasne pripravil aj 2. vydanie časopisu Moderný prístup
k verejnému obstarávaniu.
Časopis sa zameriava na propagáciu využívania strategického verejného
obstarávania (zelené verejné obstarávanie, sociálne aspekty vo verejnom
obstarávaní a verejné obstarávanie inovatívnych riešení).
Kompletné znenie časopisu nájdete TU.
Odo dňa 10.6.2022 do 31.7.2022 bude prebiehať
prerokovanie návrhu územnoplánovacej dokumentácie „Územný plán hlavného mesta
SR za rok 2007 v znení neskorších zmien a doplnkov, zmeny
a doplnky 09“ (Zmeny a doplnky).
Predkladané zmeny a doplnky s poradovým číslom 9
celomestskej územnoplánovacej dokumentácie sú navrhnuté na podklade podnetov vo
verejnom a komunálnom záujme predložených mestskými časťami, odbornými útvarmi
magistrátu, mestskými organizáciami a Metropolitným inštitútom Bratislavy –
sekciou územného plánovania na základe výzvy hlavného mesta.
Zmeny a doplnky existujúceho územného plánu majú
vytvoriť mimo iné aj vhodné podmienky na ďalší rozvoj a zveľaďovanie
mesta, ktorý sa bude môcť diať aj s podporou z Plánu obnovy
a odolnosti. Na výstavbu a obnovu budov je v Pláne obnovy vyčlenených vyše
2,7 miliardy eur, ďalších viac ako 600 miliónov eur bude smerovať do investícií
v rámci dopravnej a energetickej infraštruktúry.
Kompletná dokumentácia Zmien a doplnkov v
elektronickej podobe je prístupná TU.
S návrhom Zmien a doplnkov sa budú môcť záujemcovia
oboznámiť podrobnejšie na Konzultačnom stánku, ktorý sa uskutoční dňa 22. júna
2022 (streda) medzi 14:00 až 18:00 hod. vo Faustovej sieni v budove Starej
radnice.
Z dôvodu umožnenia zapojenia širokej verejnosti do prerokovania návrhu Zmien
a doplnkov bude dňa 22. júna zverejnená aj videoprezentácia návrhu Zmien a doplnkov cez
streamovací kanál youtube. Cez platformu SLI.DO s použitím kódu #zad09 bude
možné v priebehu 22. júna 2022 zasielať doplňujúce otázky k návrhu Zmien a doplnkov. Následne
budú na tieto doplňujúce otázky vypracované odpovede a tie budú spolu s otázkami zverejnené od 30. júna až do konca prerokovania
(t.j. do 31. júla vrátane) na webstránke mesta.
Pre pripojenie k videoprezentácií je potrebné
sledovať webovú stránku hlavného mesta SR Bratislavy, kde bude link zverejnený.
Pripomienky k návrhu Zmien a doplnkov môže verejnosť
uplatniť aj písomnou formou v termíne do 31. júla 2022 vrátane, na adresu:
Magistrát hlavného mesta SR Bratislavy, Oddelenie obstarávania
územnoplánovacích dokumentov, Primaciálne nám. 1, P. O. BOX 192, 814 99
Bratislava 1, alebo elektronickou poštou na adresu:
uzemnedokumenty@bratislava.sk.
Monitoring za mesiac máj 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie
poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu
službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V
prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať
advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej
služby za týmto účelom.