Pozrite si najdôležitejšie
právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac máj
2024.
Do pozornosti dávame úplne
nový stavebný zákon, ktorý pripravuje Ministerstvo dopravy SR. Zároveň vám
aj tento mesiac prinášame aktuálny
prehľad vyhlášok k stavebným predpisom.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac máj 2024, ktorý si môžete stiahnuť
aj vo formáte PDF tu.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti áno Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom
legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych
predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 4.5.2024 bola v Zbierke zákonov SR
zverejnená vyhláška Ministerstva dopravy SR č. 86/2024 Z. z., ktorou sa mení
a dopĺňa vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej
podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach
poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov (vyhláška
o výške podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania).
Cieľom návrhu vyhlášky je úprava a
precizovanie podmienok určovania výšky ročnej úrokovej sadzby pri úveroch zo Štátneho
fondu rozvoja bývania poskytovaných právnickým osobám po zohľadnení
podmienok v oblasti poskytovania štátnej pomoci a minimálnej pomoci.
Štátny fond rozvoja bývania môže poskytovať podporu
len v súlade s osobitnými predpismi v oblasti štátnej pomoci. Pri posudzovaní
žiadosti o poskytnutie podpory preto Štátny fond rozvoja bývania posudzuje
kritériá štátnej pomoci. V prípade, ak výsledkom posúdenia je, že poskytnutím
podpory na základe posudzovanej žiadosti nejde o štátnu pomoc ani minimálnu
pomoc, navrhuje sa stanoviť výška ročnej úrokovej
sadzby na úrovni 1 %.
Novela vyhlášky reaguje aj na potreby vyplývajúce z
praxe. Ide najmä o potrebu doplnenia ostatných príjmov a
podmienky zabezpečenia úveru pri obstaraní bytu formou budúcej kúpy u žiadateľa
– fyzickej osoby.
Novela vyhlášky je účinná od 15.5.2024.
Znenie novely vyhlášky nájdete TU.
Aktuálne znenie vyhlášky o výške podpory zo
Štátneho fondu rozvoja bývania nájdete TU.
Dňa 3.6.2024 začalo MPK k predbežnej informácii
Ministerstva dopravy SR k návrhu nového stavebného zákona (číslo
legislatívneho procesu PI/2024/128). MPK k predbežnej informácii potrvá do
21.6.2024.
Pripravovaný nový stavebný zákon má
nahradiť súčasný stavebný zákon (zákon č. 50/1976 Zb.) aj platný zákon
o výstavbe (zákon č. 201/2022 Z. z.).
Cieľom prípravy nového stavebného zákona je podľa
predkladateľa vytvoriť právny rámec na skvalitnenie, zjednodušenie a urýchlenie
výstavby, zníženie administratívnej náročnosti povoľovacích konaní a nastolenie
transparentnosti v tejto oblasti.
Podľa predbežnej informácie má nový stavebný zákon najmä:
Návrh predbežnej informácie k stavebnému zákonu nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu nájdete TU.
Úrad pre územné
plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným
predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť
postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme
všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádiá
ich legislatívneho procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok
k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:
|
Názov vyhlášky |
Číslo a aktuálny stav legislatívneho
procesu |
Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces |
1. |
Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a
všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia |
Schválená a zverejnená v zbierke zákonov
dňa 11.10.2023
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
2. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh vyhlášky o požiadavkách na
bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb |
PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete
TU. |
4. |
Návrh vyhlášky o dokumentácii stavieb |
PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh vyhlášky o všeobecných
technických požiadavkách na stavby |
PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Návrh vyhlášky o štandardoch a
metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích
podkladov |
LP/2024/37 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
7. |
Vyhláška č. 49/2024
Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra
odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti |
Schválená a zverejnená v zbierke zákonov
dňa 15.3.2024
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. |
Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o
územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
Schválená a zverejnená v zbierke zákonov
dňa 28.3.2024
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. |
Návrh vyhlášky o informačnom systéme
(URBION) |
PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa
ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného
plánovania a výstavby |
Schválená a zverejnená v zbierke zákonov
dňa 20.3.2024
|
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú
podrobnosti o členení stavieb |
PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh vyhlášky o geodetických a
kartografických činnostiach vo výstavbe |
PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac nedošlo
k zmene v prípade žiadnej zo sledovaných
vyhlášok.
Ak sa chcete o pripravovaných
a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým
stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
Dňa 7.6.2024 bol do
NR SR predložený vládny návrh zákona o krajinnom plánovaní
a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o krajinnom plánovaní,
parlamentná tlač 356). Návrh zákona o krajinnom plánovaní navrhuje vláda
SR prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní.
Cieľom krajinného
plánovania je vytvoriť
nástroj integrovaného manažmentu krajiny, ktorý bude predstavovať komplexnú starostlivosť o
krajinu, a zároveň bude súhrnom zásad, činností a opatrení, ktoré prispejú k
dosiahnutiu a udržaniu ekologickej stability v územnom systéme ekologickej
stability, zabráneniu poškodenia alebo k obnove krajinného rázu, utváraniu
podmienok na udržiavanie, obnovovanie a šetrné využívanie prírodných zdrojov,
ochrane poľnohospodárskej pôdy, zachovaniu prírodného dedičstva, kultúrneho
dedičstva a nehnuteľného pamiatkového fondu a k zlepšeniu kvality životného prostredia.
S nadväzujúcimi
metodickými dokumentmi a mapovými podkladmi bude zákon dôležitým odborným podkladom pre
územnoplánovaciu dokumentáciu a následné schvaľovacie procesy pre povoľovanie
stavieb a činnosti.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu môžete sledovať TU.
Dňa 8.5.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená
vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 89/2024 Z. z. o evidenčnej a
ohlasovacej povinnosti. Zverejnená vyhláška ruší a nahrádza vyhlášku Ministerstva životného prostredia SR č.
366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti.
Cieľom novej vyhlášky je elektronizácia
odpadového hospodárstva. Podľa novej úpravy by mali byť dáta od pôvodcov
odpadu a ďalších subjektov zasielané do Informačného systému
odpadového hospodárstva (ISOH) výlučne elektronicky a v zmysle
ustanovených príloh.
Podľa novej vyhlášky bude povinná osoba viesť evidenciu
za každé miesto výskytu odpadu. Evidencia sa bude viesť v elektronických
evidenčných listoch odpadu a bude musieť byť archivovaná,
v elektronickej podobe, 5 rokov. Na účely vedenia tejto evidencie bude miesto
výskytu odpadu identifikované pomocou priradeného identifikátora.
V záujme odbremenenia malých a niektorých stredných
podnikov sa zavádza aj inštitút prvého prevzatia odpadu. Prvé prevzatie
odpadu predstavuje prevzatie odpadu k povinnej osobe, na účel
zaslania elektronickej dávky do informačného systému.
O vyhláške sme vás informovali v procese
MPK v monitoringu za mesiac september 2023, ktorý nájdete TU.
Vyhláška nadobudne účinnosť 1.1.2026 a jej znenie
nájdete TU.
Dňa 24.5.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene
zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení
neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (parlamentná
tlač č. 325).
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť odstránenie
legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel. V zmysle tohto
cieľa sa v návrhu zákona zavádza výnimka pre odbery podzemných vôd na účely
využitia ich tepelného potenciálu formou oslobodenia od platenia platieb a
poplatkov podľa § 78 a 79 vodného zákona. Taktiež sa
stanovujú aj primerané príspevky za rozličné spôsoby nakladania s vodami.
Nová úprava zavádza pojem tepelný
potenciál, ktorý má nahradiť pojem energetický potenciál.
Tepelný potenciál je užší pojem a vzťahuje sa podľa predloženej novely iba
na schopnosť poskytnúť tepelnú energiu pre využitie tepelnými čerpadlami.
Podľa novely vodného zákona sa povinnosť mať
povolenie orgánu štátnej vodnej správy rozšíri aj na výkon niektorých činností,
ktoré môžu významne ovplyvniť vodné pomery, napr. odberom tepelného potenciálu
vôd bez ich priameho odberu. Maximálne trvanie platnosti povolenia na
užívanie vôd pre využitie ich tepelného potenciálu sa ustanovuje na 10 rokov.
Po novom taktiež pri vodoprávnom konaní podľa
vodného zákona by mal mať štát ako správca vodných tokov pozíciu
účastníka konania v správnom konaní.
O návrhu zákona sme Vás informovali
v procese MPK v monitoringu
za mesiac marec 2024.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa 23.5.2024 bol do NR SR doručený poslanecký návrh
na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých
opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 332).
Cieľom návrhu zákona je, aby pri
sanácií súkromných pozemkov z verejných prostriedkov vlastníci týchto
pozemkov boli povinný platiť štátu celú náhradu
finančných prostriedkov vyplývajúcu zo zvýšenia trhovej ceny nehnuteľnosti.
Ak by vlastník sanovanej nehnuteľnosti na výzvu
ministerstva neuhradil sumu zodpovedajúcu finančnej náhrade, prípadne neuzavrel
s ministerstvom záložnú zmluvu, ministerstvu by malo vzniknúť k tejto
nehnuteľnosti zákonné záložné právo na dobu maximálne 7
rokov. Na základe tohto záložného práva môže vlastník sanovanej nehnuteľnosti
previesť sanovanú nehnuteľnosť na inú osobu až potom, ako uhradí sumu
zodpovedajúci finančnej náhrade.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Slovenská agentúra životného prostredia a
Ministerstvo životného prostredia SR pripravujú novú dotačnú schému Obnov dom
mini, zameranú na podporu čiastkovej obnovy rodinných domov pre
domácnosti ohrozené energetickou chudobou.
V rámci prípravy výzvy Obnov Dom Mini pripravuje
SAŽP databázu stavebných firiem a živnostníkov, ktorí sú schopní realizovať
práce ako zateplenie častí stavebných konštrukcií, výmena okien a dverí, výmena
zdroja tepla či inštalácia vybraných obnoviteľných zdrojov energie.
Každý, kto má záujem byť súčasťou tejto výzvy a
ponúknuť svoje služby pre domácnosti hľadajúce renováciu, sa môže zaregistrovať
elektronicky na webovom sídle Obnov dom.
Pilotná výzva podporí z prostriedkov REPowerEU
čiastočnú obnovu najmenej 3 060 rodinných domov. Na čiastkovú obnovu bude
poskytnutý nenávratný finančný príspevok vo výške maximálne 10 000 eur, ktorý
bude čiastočne vyplatený aj pred obnovou.
O výzve pre stavebné firmy sa viac dočítate na tomto odkaze.
Envirorezort ohlásil dňa 31.5.2024
spustenie v poradí druhej výzvy zameranej na dekarbonizáciu priemyslu
z Plánu obnovy a odolnosti SR za 340 miliónov eur. Cieľom celej
dekarbonizačnej schémy z Plánu obnovy je znížiť emisie skleníkových plynov
aspoň o 1 232 926 ton ekvivalentu CO2.
O získanie nenávratných finančných prostriedkov sa
môžu uchádzať priemyselné podniky spadajúce pod Európsky
systém obchodovania s emisiami (EU ETS), do ktorého
spadá 90% všetkých emisií z priemyslu. Minimálna ani maximálna
výška poskytnutých finančných prostriedkov v rámci jednej žiadosti pritom nie
sú stanovené.
Hlavnou podmienkou je zníženie
emisií z prevádzky podniku registrovaného v systéme EU ETS
aspoň o 30 % v porovnaní s referenčným
obdobím. Za oprávnené náklady však bude možno považovať iba investičné
náklady priamo spojené s realizáciou projektu a vynaložené po podaní žiadosti o poskytnutie
prostriedkov. Hlavným kritériom pri posudzovaní žiadostí bude najnižšia suma
žiadaného príspevku za ušetrenú tonu emisií (70 % váha) a absolútne zníženie
emisií (30 % váha).
Viac o výzve sa dozviete na tomto
odkaze.
Ministerstvo hospodárstva zverejnilo výzvu
z plánu obnovy na podporu zvyšovania flexibility elektroenergetických sústav
pre vyššiu integráciu OZE – výstavba zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou
využitím OZE a na jeho uskladnenie. Výzva bude vyhlásená do 30. júla 2024 a maximálna
výška podpory na projekt nesmie presiahnuť 4 000 000 eur. Celková alokácia
výzvy je 13 560 000 eur.
Podporené môžu byť projekty zamerané na výstavbu
nového zariadenia na výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE s inštalovaným
výkonom rovným alebo väčším ako 0,05 MW.
O novej výzve z plánu obnovy sa viac
dočítate na
tomto odkaze.
V rámci projektu „Zodpovedné verejné obstarávanie“
vydal Úrad pre verejné obstarávanie SR (ÚVO) nový
všeobecný dokument týkajúci sa prípravných trhových konzultácií.
Tento dokument slúži ako návod a podpora pre
verejných obstarávateľov a dodávateľov, ktorí sa zaujímajú o správne a účinné
uskutočnenie prípravných konzultácií v súlade so zákonnými požiadavkami.
Tento všeobecný dokument poskytuje
jasné usmernenia a odporúčania ako správne organizovať a riadiť prípravné
trhové konzultácie s cieľom dosiahnuť lepšie výsledky a podporiť princípy
transparentnosti a nediskriminácie vo verejnom obstarávaní.
O vydanej príručke k pripravovaným trhovým
konzultáciám sa viac dočítate na
tomto odkaze.
Príručka k trhovým konzultáciám je dostupná na
tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia zverejnilo
24.5.2024 Oznámenie o zmene strategického dokumentu s celoštátnym dosahom „Aktualizácia
Koncepcie vodnej politiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050“.
Stanoviská verejnosti k tomuto oznámeniu je možné
predkladať do 15 dní od dátumu zverejnenia na tomto
odkaze.
Oznámenie a ostatné dokumenty nájdete na tomto
odkaze.
Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) vyhlasuje grantovú
výzvu na podporu vodozádržných opatrení. Na projekty
rozdelí sumu vo výške 200 000 eur. Záujemcovia sa
môžu do výzvy zapojiť prostredníctvom online formulárov do 31.
augusta.
Do výzvy sa môžu zapojiť fyzické
osoby, verejné subjekty (školy, škôlky, občianske združenia či domovy
sociálnych služieb, obce v pôsobnosti BVS) či firmy a správcovské spoločnosti. Pre každú
z týchto skupín sú vyčlenené financie vo výške 50 000 eur.
Cieľom opatrení je zmierniť negatívne dosahy
klimatickej zmeny a odbremeniť kanalizačnú sústavu od dažďových vôd.
Viac o výzve sa dočítate na tomto
odkaze.
Enviroorganizácie Klimatická
koalícia, Priatelia Zeme – CEPA a Via Iuris začali zbierať
podpisy pod hromadnú pripomienku. Nepáči sa im
pripravovaná novela zákona o obchodovaní s emisnými kvótami a zákona o
Environmentálnom fonde.
Novela obsahuje okrem iného aj zmenu
v rozhodovaní o rozdeľovaní financií. Podľa
organizácií po novom rozhodovanie o tom, kam a koľko peňazí by malo
smerovať, bude čisto v kompetencii ministra. Tvrdia, že
v minulosti boli financie dopredu alokované pomerom podľa zákona.
Minister životného prostredia odmietol ich
vyjadrenia ako neopodstatnené a tvrdí, že navrhovaná novela umožní ministerstvu
životného prostredia flexibilne reagovať na aktuálnu situáciu a potrebu
financovania klimatických opatrení.
Viac o výhradách organizácií nájdete na tomto
odkaze.
Národná implementačná a koordinačná
autorita (NIKA) dňa 23.5.2024 vyhlásila, že považuje plnenie míľnikov a cieľov pre
veternú energetiku, za ktoré je zodpovedné ministerstvo životného prostredia,
ako „kritické“ a úlohu označila červenou farbou, ktorá
signalizuje, že nebola splnená v stanovenom termíne.
Envirorezort bol už v marci upozorňovaný na
stagnáciu procesu. Odvtedy došlo len k malému pokroku. Do
konca tohto roka má rezort stihnúť právnu úpravu pre takzvané go-to
zóny, čo sú oblasti zvlášť vhodné pre rozvoj veterných
elektrární, a zverejniť návrh metodiky pre tvorbu týchto oblastí. Až potom môže
Slovensko žiadať od Európskej komisie šiestu platbu z plánu obnovy.
Ďalšou fázou, ktorá má byť hotová do konca roka
2025, má byť následné vytvorenie týchto zón a uplatňovanie
spomínanej metodiky. Od splnenia aj tohto míľnika sa bude odvíjať ôsma
žiadosť o platbu.
NIKA taktiež zdôraznila potrebu koordinácie
so sekciou energetiky ministerstva hospodárstva. Ide najmä o
oblasti regulácie energetiky, územného plánovania a ďalších povoľovacích
konaní.
NIKA rovnako vidí viaceré nedostatky
aj v novele zákona o EIA navrhuje, aby rezort vypracoval tabuľku
zhody a v nej definoval, nakoľko
sa zákon o EIA, ktorý je teraz v parlamente, zhoduje s pôvodným plánom –
vykonávacím rozhodnutím Rady EÚ.
Viac o výhradách NIKA sa dočítate na tomto
odkaze.
Mesto Košice pripravuje nový územný plán. Jeho
cieľom je riešiť nedostatky súčasných územnoplánovacích podkladov a pripraviť
mesto na ďalšie výzvy a na rozvoj.
Návrh územného plánu môže verejnosť pripomienkovať
od 30. mája do 30. septembra prostredníctvom elektronického formulára.
Pripomienky je možné zaslať aj poštou na adresu magistrátu.
Viac informácií o možnosti pripomienkovania
nového územného plánu Mesta Košice sa dočítate na
tomto odkaze.
Bratislava je prvá a zatiaľ aj jediná samospráva,
ktorá má zriadenú Mestskú nájomnú agentúru. Od mája spúšťa Mestská nájomná
agentúra svoje služby aj pre širšiu verejnosť. Cieľom je pomôcť viacerým ľuďom
pri hľadaní dostupného a stabilného bývania. Služba však prináša benefity aj
majiteľom bytov, ktorých odbremení od mnohých starostí spojených s prenajímaním,
garantuje im pravidelnú platbu nájmu aj údržbu bytu.
Mestská nájomná agentúra je sociálnou inováciou,
ktorá už roky funguje v mnohých európskych krajinách. Mesto Bratislava ju
spustilo ako prvá samospráva na Slovensku. Jej hlavným cieľom je znižovanie
bariér v dostupnosti bývania, čo postupne povedie aj k vyššej kvalite života v
Bratislave.
O možnosti prenajať byt cez Mestskú nájomnú
agentúru sa viac dočítate na
tomto odkaze.
Monitoring za mesiac máj 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.