Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

13 JÚN 2024

Novinky v stavebníctve a envirolegislatíve za máj 2024

 

autor článku

Roland Hogh

ADVOKÁTSKY KONCIPIENT

Šimon Hudák

PARTNER

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac máj 2024.

Do pozornosti dávame úplne nový stavebný zákon, ktorý pripravuje Ministerstvo dopravy SR. Zároveň vám aj tento mesiac prinášame aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným predpisom.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac máj 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

1.    ČO SA ZMENILO?

STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovanínie
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbenie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctvenie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrovnie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostiáno
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrolnie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátunie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na staveniskonie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušianie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonovnie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredienie
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadochnie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadovnie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z.nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzdušínie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolínie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesovnie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákonanie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôdnie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôdnie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadovnie
 

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy

 

     Zmeny vo vyhláške o výške podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania

Dňa 4.5.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Ministerstva dopravy SR č. 86/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti v znení neskorších predpisov (vyhláška o výške podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania).

Cieľom návrhu vyhlášky je úprava a precizovanie podmienok určovania výšky ročnej úrokovej sadzby pri úveroch zo Štátneho fondu rozvoja bývania poskytovaných právnickým osobám po zohľadnení podmienok v oblasti poskytovania štátnej pomoci a minimálnej pomoci.

Štátny fond rozvoja bývania môže poskytovať podporu len v súlade s osobitnými predpismi v oblasti štátnej pomoci. Pri posudzovaní žiadosti o poskytnutie podpory preto Štátny fond rozvoja bývania posudzuje kritériá štátnej pomoci. V prípade, ak výsledkom posúdenia je, že poskytnutím podpory na základe posudzovanej žiadosti nejde o štátnu pomoc ani minimálnu pomoc, navrhuje sa stanoviť výška ročnej úrokovej sadzby na úrovni 1 %.

Novela vyhlášky reaguje aj na potreby vyplývajúce z praxe. Ide najmä o potrebu doplnenia ostatných príjmov a podmienky zabezpečenia úveru pri obstaraní bytu formou budúcej kúpy u žiadateľa – fyzickej osoby.

Novela vyhlášky je účinná od 15.5.2024.

Znenie novely vyhlášky nájdete TU.

Aktuálne znenie vyhlášky o výške podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania nájdete TU.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy

  

2.   MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Ministerstvo dopravy SR pripravuje nový stavebný zákon

Dňa 3.6.2024 začalo MPK k predbežnej informácii Ministerstva dopravy SR k návrhu nového stavebného zákona (číslo legislatívneho procesu PI/2024/128). MPK k predbežnej informácii potrvá do 21.6.2024.

Pripravovaný nový stavebný zákon má nahradiť súčasný stavebný zákon (zákon č. 50/1976 Zb.) aj platný zákon o výstavbe (zákon č. 201/2022 Z. z.).

Cieľom prípravy nového stavebného zákona je podľa predkladateľa vytvoriť právny rámec na skvalitnenie, zjednodušenie a urýchlenie výstavby, zníženie administratívnej náročnosti povoľovacích konaní a nastolenie transparentnosti v tejto oblasti.

Podľa predbežnej informácie má nový stavebný zákon najmä:

  • upraviť pôsobnosť orgánov verejnej správy vo výstavbe – navrhuje sa zriadiť nové stavebné obvody pre prvostupňové stavebné úrady; všeobecným stavebným úradom bude obec, ktorá bude vykonávať iba návrhové konania; odvolacím orgánom budú regionálne úrady v sídle kraja;
  • upraviť pôsobnosť Slovenskej stavebnej inšpekcie – s cieľom posilniť vplyv štátneho stavebného dohľadu bude Slovenská stavebná inšpekcia začlenená do organizačnej štruktúry Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR a jeho regionálnych úradov; stavebná inšpekcia bude vykonávať štátny stavebný dohľad pre všeobecné stavby, kontrolovať realizáciu stavieb, dávať výzvy na nápravu, kontrolovať ich plnenie, nariaďovať opatrenia vo verejnom záujme, zabezpečovať ich výkon, prejednávať priestupky a správne delikty a ukladať pokuty;
  • upraviť priestupky a iné správne delikty a rozšíriť okruh sankcionovaných osôb – podľa nového stavebného zákona bude možné za priestupok sankcionovať aj zhotoviteľov stavieb či osoby vykonávajúce stavebný dozor. Cieľom úpravy je, aby za porušenie zákona zodpovedal subjekt, ktorý ho spôsobil, nie výlučne objednávateľ služby (stavebník);
  • zjednodušiť a zrýchliť procesy povoľovania stavieb – nový stavebný zákon plánuje ponechať proces posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) ako samostatný proces; územné a stavebné konanie zlúči do jedného konania, kde sa rozhodovanie v správnom konaní má obmedziť iba na prerokovanie nevyriešených rozporov z tzv. prípravnej fázy; zavedie sa povinnosť prerokovania stavebného zámeru s dotknutými subjektmi ešte pred začatím konania na stavebnom úrade; zavedie sa kategorizácia stavieb a tým bude prispôsobený proces ich povoľovania;
  • posilniť postavenie a zodpovednosť odborne spôsobilých osôb – stavebný zákon plánuje zvýšiť zodpovednosť projektanta voči stavebníkovi, dotknutým orgánom a stavebnému úradu; zvýšiť zodpovednosť stavebného dozoru a zhotoviteľa; a podrobne upraviť práva a povinnosti odborne spôsobilých osôb;
  • zabezpečiť podmienky pre digitalizáciu agendy štátnej stavebnej správy a vytvorenie jedného úložiska projektovej dokumentácie.

Návrh predbežnej informácie k stavebnému zákonu nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

     Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádiá ich legislatívneho procesu.

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

 

Názov vyhlášky

Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu

Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces

1.

Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

2.

Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe

PI/2023/263

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

3.

Návrh vyhlášky o požiadavkách na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb

PI/2023/264

Ukončenie predprípravnej fázy

 

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

4.

Návrh vyhlášky o dokumentácii stavieb

PI/2023/265

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

5.

Návrh vyhlášky o všeobecných technických požiadavkách na stavby

PI/2023/266

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

6.

Návrh vyhlášky o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov

LP/2024/37

Vyhodnotenie MPK

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

7.

Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

8.

Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

9.

Návrh vyhlášky o informačnom systéme (URBION)

PI/2023/291

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

10.

Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

11.

Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb

PI/2023/318

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

12.

Návrh vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe

PI/2023/227

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade žiadnej zo sledovaných vyhlášok.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

     Návrh zákona o krajinnom plánovaní bol predložený do NR SR

Dňa 7.6.2024 bol do NR SR predložený vládny návrh zákona o krajinnom plánovaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o krajinnom plánovaní, parlamentná tlač 356). Návrh zákona o krajinnom plánovaní navrhuje vláda SR prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní.

Cieľom krajinného plánovania je vytvoriť nástroj integrovaného manažmentu krajiny, ktorý bude predstavovať komplexnú starostlivosť o krajinu, a zároveň bude súhrnom zásad, činností a opatrení, ktoré prispejú k dosiahnutiu a udržaniu ekologickej stability v územnom systéme ekologickej stability, zabráneniu poškodenia alebo k obnove krajinného rázu, utváraniu podmienok na udržiavanie, obnovovanie a šetrné využívanie prírodných zdrojov, ochrane poľnohospodárskej pôdy, zachovaniu prírodného dedičstva, kultúrneho dedičstva a nehnuteľného pamiatkového fondu a k zlepšeniu kvality životného prostredia.

S nadväzujúcimi metodickými dokumentmi a mapovými podkladmi bude zákon dôležitým odborným podkladom pre územnoplánovaciu dokumentáciu a následné schvaľovacie procesy pre povoľovanie stavieb a činnosti.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu môžete sledovať TU.

     Elektronizácia pri odpadovej evidenčnej povinnosti

Dňa 8.5.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Ministerstva životného prostredia SR č. 89/2024 Z. z. o evidenčnej a ohlasovacej povinnosti. Zverejnená vyhláška ruší a nahrádza vyhlášku  Ministerstva životného prostredia SR č. 366/2015 Z. z. o evidenčnej povinnosti a ohlasovacej povinnosti.

Cieľom novej vyhlášky je elektronizácia odpadového hospodárstva. Podľa novej úpravy by mali byť dáta od pôvodcov odpadu a ďalších subjektov zasielané do Informačného systému odpadového hospodárstva (ISOH) výlučne elektronicky a v zmysle ustanovených príloh.

Podľa novej vyhlášky bude povinná osoba viesť evidenciu za každé miesto výskytu odpadu. Evidencia sa bude viesť v elektronických evidenčných listoch odpadu a bude musieť byť archivovaná, v elektronickej podobe, 5 rokov. Na účely vedenia tejto evidencie bude miesto výskytu odpadu identifikované pomocou priradeného identifikátora.

V záujme odbremenenia malých a niektorých stredných podnikov sa zavádza aj inštitút prvého prevzatia odpadu. Prvé prevzatie odpadu predstavuje prevzatie odpadu k povinnej osobe, na účel zaslania elektronickej dávky do informačného systému.

O vyhláške sme vás informovali v procese MPK v monitoringu za mesiac september 2023, ktorý nájdete TU.

Vyhláška nadobudne účinnosť 1.1.2026 a jej znenie nájdete TU.

     Výhody pri využívaní systémov tepelných čerpadiel

Dňa 24.5.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 325).

Účelom návrhu zákona je zabezpečiť odstránenie legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel. V zmysle tohto cieľa sa v návrhu zákona zavádza výnimka pre odbery podzemných vôd na účely využitia ich tepelného potenciálu formou oslobodenia od platenia platieb a poplatkov podľa § 78 a 79 vodného zákona. Taktiež sa stanovujú aj primerané príspevky za rozličné spôsoby nakladania s vodami.

Nová úprava zavádza pojem tepelný potenciál, ktorý má nahradiť pojem energetický potenciál. Tepelný potenciál je užší pojem a vzťahuje sa podľa predloženej novely iba na schopnosť poskytnúť tepelnú energiu pre využitie tepelnými čerpadlami.

Podľa novely vodného zákona sa povinnosť mať povolenie orgánu štátnej vodnej správy rozšíri aj na výkon niektorých činností, ktoré môžu významne ovplyvniť vodné pomery, napr. odberom tepelného potenciálu vôd bez ich priameho odberu. Maximálne trvanie platnosti povolenia na užívanie vôd pre využitie ich tepelného potenciálu sa ustanovuje na 10 rokov.

Po novom taktiež pri vodoprávnom konaní podľa vodného zákona by mal mať štát ako správca vodných tokov pozíciu účastníka konania v správnom konaní.

O návrhu zákona sme Vás informovali v procese MPK v monitoringu za mesiac marec 2024.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

     Nahradenie zvýšenia hodnoty nehnuteľnosti po sanácií

Dňa 23.5.2024 bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 332).

Cieľom návrhu zákona je, aby pri sanácií súkromných pozemkov z verejných prostriedkov vlastníci týchto pozemkov boli povinný platiť štátu celú náhradu finančných prostriedkov vyplývajúcu zo zvýšenia trhovej ceny nehnuteľnosti.

Ak by vlastník sanovanej nehnuteľnosti na výzvu ministerstva neuhradil sumu zodpovedajúcu finančnej náhrade, prípadne neuzavrel s ministerstvom záložnú zmluvu, ministerstvu by malo vzniknúť k tejto nehnuteľnosti zákonné záložné právo na dobu maximálne 7 rokov. Na základe tohto záložného práva  môže vlastník sanovanej nehnuteľnosti previesť sanovanú nehnuteľnosť na inú osobu až potom, ako uhradí sumu zodpovedajúci finančnej náhrade.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

     Obnov dom mini: Výzva pre stavebné firmy

Slovenská agentúra životného prostredia a Ministerstvo životného prostredia SR pripravujú novú dotačnú schému Obnov dom mini, zameranú na podporu čiastkovej obnovy rodinných domov pre domácnosti ohrozené energetickou chudobou.

V rámci prípravy výzvy Obnov Dom Mini pripravuje SAŽP databázu stavebných firiem a živnostníkov, ktorí sú schopní realizovať práce ako zateplenie častí stavebných konštrukcií, výmena okien a dverí, výmena zdroja tepla či inštalácia vybraných obnoviteľných zdrojov energie.

Každý, kto má záujem byť súčasťou tejto výzvy a ponúknuť svoje služby pre domácnosti hľadajúce renováciu, sa môže zaregistrovať elektronicky na webovom sídle Obnov dom.

Pilotná výzva podporí z prostriedkov REPowerEU čiastočnú obnovu najmenej 3 060 rodinných domov. Na čiastkovú obnovu bude poskytnutý nenávratný finančný príspevok vo výške maximálne 10 000 eur, ktorý bude čiastočne vyplatený aj pred obnovou.

O výzve pre stavebné firmy sa viac dočítate na tomto odkaze.

     Druhá dekarbonizačná výzva za 340 miliónov eur

Envirorezort ohlásil dňa 31.5.2024 spustenie v poradí druhej výzvy zameranej na dekarbonizáciu priemyslu z Plánu obnovy a odolnosti SR za 340 miliónov eur. Cieľom celej dekarbonizačnej schémy z Plánu obnovy je znížiť emisie skleníkových plynov aspoň o 1 232 926 ton ekvivalentu CO2.

O získanie nenávratných finančných prostriedkov sa môžu uchádzať priemyselné podniky spadajúce pod Európsky systém obchodovania s emisiami (EU ETS), do ktorého spadá 90% všetkých emisií z priemyslu. Minimálna ani maximálna výška poskytnutých finančných prostriedkov v rámci jednej žiadosti pritom nie sú stanovené.

Hlavnou podmienkou je zníženie emisií z prevádzky podniku registrovaného v systéme EU ETS aspoň o 30 % v porovnaní s referenčným obdobím. Za oprávnené náklady však bude možno považovať iba investičné náklady priamo spojené s realizáciou projektu a vynaložené po podaní žiadosti o poskytnutie prostriedkov. Hlavným kritériom pri posudzovaní žiadostí bude najnižšia suma žiadaného príspevku za ušetrenú tonu emisií (70 % váha) a absolútne zníženie emisií (30 % váha).

Viac o výzve sa dozviete na tomto odkaze.

     Spustená výzva na výstavbu zariadení na výrobu vodíka

Ministerstvo hospodárstva zverejnilo výzvu z plánu obnovy na podporu zvyšovania flexibility elektroenergetických sústav pre vyššiu integráciu OZE – výstavba zariadení na výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE a na jeho uskladnenie. Výzva bude vyhlásená do 30. júla 2024 a maximálna výška podpory na projekt nesmie presiahnuť 4 000 000 eur. Celková alokácia výzvy je 13 560 000 eur.

Podporené môžu byť projekty zamerané na výstavbu nového zariadenia na výrobu vodíka elektrolýzou využitím OZE s inštalovaným výkonom rovným alebo väčším ako 0,05 MW.

O novej výzve z plánu obnovy sa viac dočítate na tomto odkaze.

     Nová príručka ÚVO k prípravným trhovým konzultáciám

V rámci projektu „Zodpovedné verejné obstarávanie“ vydal Úrad pre verejné obstarávanie SR (ÚVO) nový všeobecný dokument týkajúci sa prípravných trhových konzultácií.

Tento dokument slúži ako návod a podpora pre verejných obstarávateľov a dodávateľov, ktorí sa zaujímajú o správne a účinné uskutočnenie prípravných konzultácií v súlade so zákonnými požiadavkami.

Tento všeobecný dokument poskytuje jasné usmernenia a odporúčania ako správne organizovať a riadiť prípravné trhové konzultácie s cieľom dosiahnuť lepšie výsledky a podporiť princípy transparentnosti a nediskriminácie vo verejnom obstarávaní.

O vydanej príručke k pripravovaným trhovým konzultáciám sa viac dočítate na tomto odkaze.

Príručka k trhovým konzultáciám je dostupná na tomto odkaze.

     Aktualizácia Koncepcie vodnej politiky

Ministerstvo životného prostredia zverejnilo 24.5.2024 Oznámenie o zmene strategického dokumentu s celoštátnym dosahom „Aktualizácia Koncepcie vodnej politiky do roku 2030 s výhľadom do roku 2050“.

Stanoviská verejnosti k tomuto oznámeniu je možné predkladať do 15 dní od dátumu zverejnenia na tomto odkaze

Oznámenie a ostatné dokumenty nájdete na tomto odkaze.

     BVS vyhlasuje grantovú výzvu na podporu vodozádržných opatrení

Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) vyhlasuje grantovú výzvu na podporu vodozádržných opatrení. Na projekty rozdelí sumu vo výške 200 000 eur. Záujemcovia sa môžu do výzvy zapojiť prostredníctvom online formulárov do 31. augusta.

Do výzvy sa môžu zapojiť fyzické osoby, verejné subjekty (školy, škôlky, občianske združenia či domovy sociálnych služieb, obce v pôsobnosti BVS) či firmy a správcovské spoločnosti. Pre každú z týchto skupín sú vyčlenené financie vo výške 50 000 eur. 

Cieľom opatrení je zmierniť negatívne dosahy klimatickej zmeny a odbremeniť kanalizačnú sústavu od dažďových vôd.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

     Enviroorganizácie nesúhlasia s novelou emisií a envirofondu

Enviroorganizácie Klimatická koalícia, Priatelia Zeme – CEPA a Via Iuris začali zbierať podpisy pod hromadnú pripomienku. Nepáči sa im pripravovaná novela zákona o obchodovaní s emisnými kvótami a zákona o Environmentálnom fonde.  

Novela obsahuje okrem iného aj zmenu v rozhodovaní o rozdeľovaní financií. Podľa organizácií po novom rozhodovanie o tom, kam a koľko peňazí by malo smerovať, bude čisto v kompetencii ministra. Tvrdia, že v minulosti boli financie dopredu alokované pomerom podľa zákona.

Minister životného prostredia odmietol ich vyjadrenia ako neopodstatnené a tvrdí, že navrhovaná novela umožní ministerstvu životného prostredia flexibilne reagovať na aktuálnu situáciu a potrebu financovania klimatických opatrení.

Viac o výhradách organizácií nájdete na tomto odkaze.

     Ministerstvo nevydalo metodiku k veterným elektrárňam v stanovenom termíne

Národná implementačná a koordinačná autorita (NIKA) dňa 23.5.2024 vyhlásila, že považuje plnenie míľnikov a cieľov pre veternú energetiku, za ktoré je zodpovedné ministerstvo životného prostredia, ako „kritické“ a úlohu označila červenou farbou, ktorá signalizuje, že nebola splnená v stanovenom termíne.

Envirorezort bol už v marci upozorňovaný na stagnáciu procesu. Odvtedy došlo len k malému pokroku. Do konca tohto roka má rezort stihnúť právnu úpravu pre takzvané go-to zóny, čo sú oblasti zvlášť vhodné pre rozvoj veterných elektrární, a zverejniť návrh metodiky pre tvorbu týchto oblastí. Až potom môže Slovensko žiadať od Európskej komisie šiestu platbu z plánu obnovy.

Ďalšou fázou, ktorá má byť hotová do konca roka 2025, má byť následné vytvorenie týchto zón a uplatňovanie spomínanej metodiky. Od splnenia aj tohto míľnika sa bude odvíjať ôsma žiadosť o platbu.

NIKA taktiež zdôraznila potrebu koordinácie so sekciou energetiky ministerstva hospodárstva. Ide najmä o oblasti regulácie energetiky, územného plánovania a ďalších povoľovacích konaní.

NIKA rovnako vidí viaceré nedostatky aj v novele zákona o EIA navrhuje, aby rezort vypracoval tabuľku zhody a v nej definoval, nakoľko sa zákon o EIA, ktorý je teraz v parlamente, zhoduje s pôvodným plánom – vykonávacím rozhodnutím Rady EÚ

Viac o výhradách NIKA sa dočítate na tomto odkaze.

     Verejnosť môže pripomienkovať územný plán Košíc

Mesto Košice pripravuje nový územný plán. Jeho cieľom je riešiť nedostatky súčasných územnoplánovacích podkladov a pripraviť mesto na ďalšie výzvy a na rozvoj.

Návrh územného plánu môže verejnosť pripomienkovať od 30. mája do 30. septembra prostredníctvom elektronického formulára. Pripomienky je možné zaslať aj poštou na adresu magistrátu.

Viac informácií o možnosti pripomienkovania nového územného plánu Mesta Košice sa dočítate na tomto odkaze.

     Bratislavčania už môžu prenajať svoj byt cez Mestskú nájomnú agentúru

Bratislava je prvá a zatiaľ aj jediná samospráva, ktorá má zriadenú Mestskú nájomnú agentúru. Od mája spúšťa Mestská nájomná agentúra svoje služby aj pre širšiu verejnosť. Cieľom je pomôcť viacerým ľuďom pri hľadaní dostupného a stabilného bývania. Služba však prináša benefity aj majiteľom bytov, ktorých odbremení od mnohých starostí spojených s prenajímaním, garantuje im pravidelnú platbu nájmu aj údržbu bytu.

Mestská nájomná agentúra je sociálnou inováciou, ktorá už roky funguje v mnohých európskych krajinách. Mesto Bratislava ju spustilo ako prvá samospráva na Slovensku. Jej hlavným cieľom je znižovanie bariér v dostupnosti bývania, čo postupne povedie aj k vyššej kvalite života v Bratislave.

O možnosti prenajať byt cez Mestskú nájomnú agentúru sa viac dočítate na tomto odkaze.


Monitoring za mesiac máj 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom. 


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články