Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac marec 2023.
Do pozornosti dávame schválenú novelu Zákona o
posudzovaní vplyvov na životné prostredie, Stavebného zákona, Zákona
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia a Zákona o územnom plánovaní.
Upozorňujeme taktiež na prebiehajúce
vyhodnocovanie MPK k návrhu novely Zákona o Štátnom fonde rozvoja
bývania.
Poukazujeme aj na novú výzvu z Plánu obnovy a
odolnosti SR, zameranú na obnovu starších rodinných domov.
O ďalších zaujímavostiach
za mesiac marec 2023 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac marec 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) áno Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) áno Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
V Zbierke zákonov SR bol dňa 1.3.2023 zverejnený
zákon č. 69/2023 Z. z., ktorým sa novelizovali (i) Zákon č. 24/2006 Z.
z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
(Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie), (ii) Zákon č.
50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)
v znení neskorších predpisov, (iii) Zákon č. 39/2013 Z. z.
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení
neskorších predpisov (Zákon o integrovanej prevencii a kontrole
znečisťovania životného prostredia) a (iv) Zákon č. 200/2022 Z. z.
o územnom plánovaní (Zákon o územnom plánovaní).
Schválením predmetnej novely došlo
k spresneniu pojmu „povolenie“, ktorý je definovaný v § 3 písm. j)
Zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V zmysle prijatej
zmeny sa za povolenie nepovažuje kolaudačné rozhodnutie. Uvedené však neplatí
v prípade, ak bolo kolaudačné rozhodnutie vydané v kolaudačnom
konaní, ktoré bolo spojené s konaním o zmene stavby. Oproti
pôvodnému zneniu § 3 písm. j) Zákona o posudzovaní vplyvov na životné
prostredie je tak zmena v tom, že podľa novej úpravy pod pojem povolenie
spadá už iba také kolaudačné rozhodnutie, ktoré bolo vydané v tzv.
„spojenom konaní“ spolu s konaním o zmene stavby. Cieľom prijatej
zmeny podľa navrhovateľa bolo zosúladiť predmetnú právnu úpravu s § 78 ods. 2
Stavebného zákona a vylúčiť prípadné výkladové nejasnosti týkajúce sa
možných účastníkov spojeného kolaudačného konania s konaním o zmene
stavby.
Predmetnou novelou sa taktiež upravuje
posudzovanie vplyvov strategických dokumentov, ktoré podľa odborného
stanoviska štátneho orgánu ochrany prírody a krajiny majú samostatne alebo
v kombinácii s iným dokumentom alebo činnosťou pravdepodobne významný vplyv na
územie patriace do európskej sústavy chránených území, navrhované chránené
vtáčie územie alebo územie európskeho významu. Podľa predchádzajúcej
právnej úpravy musel byť takýto strategický dokument posudzovaný aj
v rámci zisťovacieho konania. Schválenou novelou došlo k „preskočeniu“
zisťovacieho konania a špecifikované strategické dokumenty tak budú priamo
podliehať posudzovaniu vplyvov na životné prostredie.
Novela zároveň zavádza právnu úpravu, ktorá má za
cieľ skrátiť proces posudzovania vplyvov navrhovanej činnosti, ktorá
podlieha posudzovaniu vplyvov na životné prostredie na základe odborného
stanoviska orgánu ochrany prírody a krajiny a to tým, že po vydaní
takéhoto stanoviska sa bude v konaní pokračovať priamo podľa § 30 Zákona
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (prerokovanie a určenie
rozsahu hodnotenia). Nebude teda potrebné konanie viesť od predloženia zámeru,
čo podľa navrhovateľa predstavuje výraznú časovú úsporu.
Ďalej novela Zákona o posudzovaní vplyvov na
životné prostredie zavádza aj novú úpravu postupu príslušného orgánu pri
pripomienkach, ktoré svojim obsahom napĺňajú znaky zneužitia práva,
resp. šikanózneho výkonu práva (tzv. zjavne nedôvodné pripomienky). Za
zjavne nedôvodnú pripomienku sa považuje taká pripomienka, ktorá sa zjavne
netýka navrhovanej činnosti, zmeny navrhovanej činnosti alebo jej vplyvov na
životné prostredie. V zmysle novej právnej úpravy v prípade, ak pripomienky
dotknutej verejnosti uvedené v odôvodnenom písomnom stanovisku smerujú proti
obsahu písomného stanoviska dotknutého orgánu, príslušný orgán konanie
nepreruší, ale pri odôvodnení svojho rozhodnutia stanoviská vyhodnotí na
základe správnej úvahy. Na zjavne nedôvodné pripomienky príslušný orgán
nebude prihliadať.
Taktiež sa zo Zákona o posudzovaní vplyvov vypúšťa
povinnosť predkladať zámery vo variantoch. Podľa novej právnej úpravy tak
navrhovateľ bude musieť príslušnému orgánu doručiť zámer, ktorý obsahuje nulový
variant stavu, ktorý by nastal, ak by sa navrhovaná činnosť alebo zmena
navrhovanej činnosti nerealizovala a jeden variant navrhovanej činnosti.
Uvedené neplatí iba v prípade líniových stavieb, kde povinnosť
variantnosti ostáva zachovaná. Podľa navrhovateľa má uvedená zmena výrazne
zrýchliť povoľovacie procesy.
Schválená novela zároveň zaviedla možnosť
neprihliadať na podania doručené po lehote. Taktiež zaviedla povinnosť
dotknutého orgánu v konaní uplatňovať pripomienky len v rozsahu svojej
pôsobnosti a svoje písomné stanovisko musí odôvodniť.
Novela v § 140b ods. 6 Stavebného zákona dopĺňa
lehotu, na ktorú môže stavebný úrad prerušiť konanie v prípade, ak
odvolanie proti rozhodnutiu vydanému podľa Stavebného zákona smeruje proti
obsahu záväzného stanoviska, a to najviac na 30 dní
a v odôvodnených prípadoch najviac na 60 dní.
Novela zároveň obsahuje právnu úpravu, ktorou sa
znenie Stavebného zákona zosúlaďuje so schválenou zmenou Zákona
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a zároveň obsahuje
prechodné ustanovenia upravujúce konania začaté a právoplatne neskončené
do účinnosti novely.
Schválená novela zavádza do Zákona
o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia zmeny spresňujúceho charakteru, ktorými sa najmä odstraňujú
výkladové nejasnosti a terminologické nepresnosti. Spresnenie nastáva
v prípade postupu pri podaní pripomienok účastníkov konania, ktoré smerujú
proti obsahu záväzného stanoviska. Podľa novej právnej úpravy ak pripomienky
účastníkov konania smerujú proti skutočnostiam, o ktorých už bolo právoplatne
rozhodnuté v záverečnom stanovisku alebo proti rozhodnutiu vydanému v
zisťovacom konaní podľa Zákona o posudzovaní vplyvov na životné
prostredie, inšpekcia životného prostredia konanie preruší najviac na 30 dní
a v odôvodnených prípadoch najviac na 60 dní. V rámci tejto lehoty o
pripomienkach rozhodne a svoje rozhodnutie zahrnie do záverečného rozhodnutia.
Novela zároveň zaviedla prechodné ustanovenie
upravujúce konania začaté a právoplatne neskončené do účinnosti novely.
Novela do Zákona o územnom plánovaní zavádza
legislatívno - technickú zmenu s cieľom k 1. aprílu 2024
zabezpečiť dôsledné zrušenie všetkých noviel Stavebného zákona. V dôsledku
schválenej zmeny Stavebného zákona sa tak do Zákona o územnom plánovaní
dopĺňa konkrétne čísla posledných noviel Stavebného zákona.
Novela
zákona je účinná od 1.4.2023 (okrem čl. II novely, ktorý nadobúda účinnosť 1.4.2024)
a jej znenie nájdete TU.
Znenie
Zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, účinné od 1.4.2023
nájdete TU.
Znenie
Stavebného zákona, účinné od 1.4.2023 nájdete TU,
Znenie
Zákona o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného
prostredia, účinné od 1.4.2023 nájdete TU, a
Znenie
Zákona o územnom plánovaní, účinné od 1.4.2024 nájdete TU.
V Zbierke
zákonov SR bola dňa 8.3.2023 zverejnená novela zákona č. 364/2004 Z. z. o
vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o
priestupkoch v znení neskorších predpisov (Vodný zákon) pod č. 74/2023 Z .z.
Účelom
návrhu zákona podľa navrhovateľa je prostredníctvom odstránenia bariér a
revitalizáciou záplavových území,
zabezpečiť realizáciu revitalizačných opatrení pre obnovu prirodzeného charakteru nevhodne
upravených vodných tokov a záplavových území (vrátane mokradí), zníženie ich
fragmentácie (odstránenie alebo spriechodnenie bariér) a obnova biologickej a
morfologickej spojitosti tokov (umožnenie migrácie vodných organizmov, najmä
rýb, transport sedimentov) tak, aby vodné útvary dosahovali aspoň dobrý
ekologický stav/potenciál.
Obsahom návrhu zákona je taktiež vyjasnenie a zadefinovanie
niektorých pojmov, ako aj zjednodušenie povoľovacích procesov, ktoré sú v
gescii štátnej vodnej správy. Zároveň je vykonávanie opatrení, ktorými sa
realizujú revitalizácie, definované ako verejný záujem. Tiež sa v prípade zmeny trasy prirodzeného koryta vodného toku
pôsobením riečnych procesov uprednostňuje ponechanie v novom koryte.
Novela zákona je účinná od 1.5.2023
a jej znenie nájdete TU.
Znenie
Vodného zákona, účinné od 1.5.2023 nájdete TU.
Dňa 29.3.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k
novele zákona č.
150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov a
ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (Zákon o Štátnom fonde rozvoja
bývania).
Cieľom
návrhu zákona je upraviť podmienky pre podporu obnovy bytovej budovy, aby bolo
možné na tento účel čerpať finančné prostriedky z Európskych
štrukturálnych a investičných fondov v rámci programovacieho obdobia 2021 –
2027. Súčasne sa navrhuje zavedenie motivačných prvkov, aby žiadatelia
investovali finančné prostriedky na vybudovanie technických zariadení
využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.
Navrhuje
sa úprava maximálnej výšky podpory takmer pre všetky účely podpory v
nadväznosti na rastúce ceny stavebných materiálov a stavebných prác
a vytvorenie priestoru pre pružnejšie reagovanie na ich vývoj v rámci
vykonávacieho predpisu.
Návrhom
novely zákona sa rieši aj zefektívnenie a súčasne aj zjednodušenie
a urýchlenie postupu pri poskytovaní podpory zo ŠFRB. Navrhuje sa
možnosť elektronickej komunikácie medzi ŠFRB a žiadateľom prostredníctvom
elektronického informačného systému fondu od podania žiadosti až po
čerpanie podpory a následnú kontrolu podmienok, za akých bola podpora
poskytnutá.
Súčasťou
návrhu sú aj legislatívne úpravy zákona č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe
pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene
a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom
poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a zákona č. 443/2010
Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania a o sociálnom bývaní
v znení neskorších predpisov súvisiace so zmenami v zákone č.
150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších
predpisov.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/167) môžete
sledovať TU.
Znenie návrhu novely Zákona o Štátnom fonde rozvoja
bývania a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 18.3.2023 začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu Vyhlášky
Ministerstva životného prostredia SR o monitorovaní emisií zo
stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich
okolí (Vyhláška o monitorovaní emisií zo stacionárnych
zdrojov znečisťovania ovzdušia).
Prevádzkovateľ
stacionárneho zdroja má povinnosť monitorovať a preukazovať dodržiavanie
emisných limitov, technických požiadaviek a podmienok prevádzkovania, ktoré sa
vzťahujú na stacionárny zdroj a plniť požiadavky na automatizované meracie
systémy emisií a na monitorovanie kvality ovzdušia ustanoveným spôsobom, v
ustanovených lehotách a v súlade s dokumentáciou a s podmienkami určenými
povoľujúcim orgánom (okresným úradom alebo v prípade zdrojov spadajúcich
pod integrované povoľovanie - správnym orgánom v integrovanom povoľovaní).
Návrh vyhlášky ustanovuje spôsob, lehoty
a požiadavky na zisťovanie množstva vypúšťaných znečisťujúcich látok, na
preukazovanie údajov o dodržaní určených emisných limitov, technických
požiadaviek a podmienok prevádzkovanie, kvality ovzdušia
a náležitosti protokolov z kontinuálneho monitorovania emisií. Monitorovaním emisií zo stacionárnych
zdrojov znečisťovania ovzdušia (ďalej len stacionárnych zdrojov) sa zisťujú
údaje o:
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/17) môžete
sledovať TU.
Znenie návrhu Vyhlášky o monitorovaní emisií zo
stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
posudzovania, prevádzkovanie a riadenie
spaľovne odpadov alebo zariadenia na spoluspaľovanie odpadov
a výkon kontrol malých spaľovacích zariadení. Návrh vyhlášky
špecifikuje podrobnosti o kvalifikačných a technických predpokladoch na
získanie osvedčenia o odbornej spôsobilosti a o preukazovaní a posudzovaní
ich splnenia, náležitosti žiadosti na vydanie osvedčenia o odbornej
spôsobilosti a podrobnosti o skúške.
Predmetný návrh
vyhlášky ďalej ustanovuje podrobnosti o osvedčení o odbornej spôsobilosti a
predlžovaní jeho platnosti, oznamovaní zmien údajov, podmienok a dokladov, na
základe ktorých bolo vydané osvedčenie, žiadosti na jednorazové povolenie
na vyhotovenie odborného posudku a o preukazovaní a posudzovaní
predpokladov na jednorazové povolenie, o náležitostiach odborného posudku
alebo čiastkového odborného posudku a o požiadavkách na ich
vyhotovovanie a výkon kontroly malých spaľovacích zariadení na tuhé palivo
a kvapalné palivo.
V návrhu vyhlášky
sú bližšie ustanovené kompetencie ministerstva v súvislosti
s vydávaním osvedčenia o odbornej spôsobilosti vrátane výzvy
na opakované preukázanie osobitnej odbornej spôsobilosti, na zrušenie
alebo zmenu osvedčenia o odbornej spôsobilosti ako aj pozastavenie jeho
platnosti.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/101) môžete
sledovať TU.
Znenie návrhu Vyhlášky o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 10.3.2023
začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu vyhlášky
Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch.
Účelom návrhu vyhlášky je ustanoviť
podrobnosti o obsahu a rozsahu územnoplánovacej dokumentácie,
o územnoplánovacích podkladoch, o všeobecných požiadavkách na
priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia
a o zastavovacích podmienkach v zmysle splnomocňovacích
ustanovení § 39 ods. 1 písm. b) Zákona č. 200/2022 Z. z. o územnom
plánovaní.
Podľa
navrhovateľa má byť predmetná vyhláška nástrojom dôležitej reformy, ktorú nastavila
zmena stavebnej legislatívy v roku 2022. Tým, že záväzne štandardizuje formu a
obsah územnoplánovacej dokumentácie ako súčasti miestnej normotvorby v oblasti
rozvoja miest a obcí, efektívne eliminuje jej doteraz chaotické a nejasné
prostredie. Návrh vyhlášky má za cieľ vytvoriť jednotnú formu a obsah
územnoplánovacej dokumentácie, pričom definuje produkt, ktorý budú
samosprávy v súkromnom sektore architektov a urbanistov obstarávať, ale rovnako
ukončuje nejednotnosť výkladu definícií urbanistických regulatívov.
Teda budúcou aplikáciou vyhlášky nebude možné dva územné plány dvoch miest
čítať odlišne, rovnako nebudú môcť vo svojej štruktúre vyzerať odlišne.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/74) môžete
sledovať TU.
Znenie
návrhu Vyhlášky Úradu pre
územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a spôsobe spracovania
územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a sprievodnú dokumentáciu nájdete
TU.
Dňa 10.3.2023
začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu novely
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a
krajiny v znení neskorších predpisov (Zákon o ochrane prírody
a krajiny) a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 326/2005 Z. z. o lesoch v
znení neskorších predpisov (Zákon o lesoch).
Návrhom
zákona sa sleduje zabezpečenie náležitej transpozície a uplatnenia
príslušných ustanovení smerníc Európskej únie v súlade s rozsudkom Súdneho
dvora Európskej únie z 22. júna 2022 (C-661/20), v ktorom Súdny
dvor Európskej únie rozhodol, že Slovenská republika si nesplnila povinnosti,
ktoré jej vyplývajú zo smernice Európskeho parlamentu a Rady č. 92/43/EHS
z 21. mája 1992 o ochrane prirodzených biotopov a voľne
žijúcich živočíchov a rastlín a smernice Európskeho parlamentu
a Rady č. 2009/147/ES z 30. novembra 2009 o ochrane voľne
žijúceho vtáctva, a to tým, že (i) vyňala programy
starostlivosti o lesy a ich zmeny, náhodnú ťažbu dreva
a opatrenia na predchádzanie ohrozeniu lesov a odstránenie následkov
škôd spôsobených prírodnými katastrofami z požiadavky, aby v prípade,
že môžu mať pravdepodobne významný vplyv na územia sústavy Natura 2000,
podliehali primeranému posúdeniu ich vplyvov na príslušné územia
z hľadiska cieľov ochrany týchto území, (ii) neprijala vhodné opatrenia
na zabránenie poškodzovaniu biotopov a podstatnému rušeniu v osobitne
chránených územiach vyhlásených na ochranu hlucháňa hôrneho, a (iii) neprijala osobitné ochranné
opatrenia týkajúce sa biotopov hlucháňa hôrneho
v rámci chránených vtáčích území vyhlásených na jeho ochranu, aby
sa zabezpečilo jeho prežitie a rozmnožovanie v oblasti jeho rozšírenia.
Uvedené sa týka
predovšetkým vykonávania ťažby dreva podľa schválených
programov starostlivosti o lesy, ktoré neboli posúdené z hľadiska
vplyvov na územie sústavy Natura 2000, ako aj vykonávania náhodnej ťažby, ktorá
podľa platnej právnej úpravy taktiež nepodlieha posúdeniu z hľadiska
vplyvov na územie sústavy Natura 2000 tak ako sa to vyžaduje podľa uvedených
smerníc Európskej únie.
Vzhľadom na
skutočnosť, že doterajšie postupy v zmysle zákona o ochrane prírody
a krajiny a zákona o lesoch týkajúce sa vykonávania náhodnej
ťažby neboli v súlade s ustanoveniami smernice o ochrane
biotopov, ako aj vzhľadom na to, že je v praxi nereálne
a neefektívne posudzovanie každej náhodnej ťažby vykonávanej
v územiach sústavy Natura 2000, navrhuje sa, aby aj
v rámci programu starostlivosti o lesy boli upravené opatrenia na
ochranu lesa, ktoré bude predmetom posúdenia z hľadiska vplyvov na územie
sústavy Natura 2000. V rámci tohto dokumentu budú stanovené limity pre
vykonanie náhodnej ťažby v porastoch, kde si to budú
vyžadovať záujmy ochrany územia sústavy Natura 2000. Pokiaľ
bude nevyhnutné postupovať nad rámec stanovených limitov, uvedené bude možné
riešiť zmenou programu starostlivosti o lesy alebo vydaním súhlasu orgánu
ochrany prírody. Vzhľadom na skutočnosť, že obdobný problém ako v prípade náhodnej
ťažby vyvstáva aj v prípade mimoriadnej ťažby, ustanovuje
sa, v akých prípadoch je možné túto činnosť vykonávať so súhlasom orgánu
ochranu prírody, resp. bez tohto súhlasu. Vzhľadom na
skutočnosť, že nová úprava sa týka len nových programov starostlivosti
o lesy, nadväzuje na ňu právna úprava aj v rámci prechodných
ustanovení. Na vykonanie ťažby sa budú uplatňovať aj
výnimky podľa § 29, v zmysle ktorých v zákonom stanovených prípadoch bude možné
vykonávať ťažbu bez akýchkoľvek obmedzení.
V rámci úpravy
nových ustanovení § 28 sa tiež rámcovo špecifikuje spôsob využívania území
sústavy Natura 2000 vrátane hospodárenia v lesoch. Uvedené je nutné
v rámci náležitej transpozície čl. 6 smernice o ochrane biotopov,
keďže zákonná úprava musí ustanovovať aspoň základný právny rámec pre
vyhotovenie dokumentov starostlivosti o územia sústavy Natura 2000, ktoré
obsahujú príslušné opatrenia starostlivosti o tieto územia.
V rámci
novej úpravy sa tiež namiesto vydávania odborného stanoviska ustanovuje
rozhodovacia pôsobnosť orgánu ochrany prírody, obdobne ako je
tomu v prípade zisťovacieho konania podľa zákona č. 24/2006 Z. z.
o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene
a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Uvedené
vyplýva z potreby umožniť účasť verejnosti v rámci tohto konania
v súlade s rozsudkami Súdneho dvora Európskej únie.
Návrhom
zákona sa tiež upravujú ustanovenia týkajúce sa uplatňovania čl. 6 ods. 2
smernice o ochrane biotopov a čl. 4 ods. 1 smernice
o ochrane vtáctva tak, aby bola zabezpečená ochrana biotopov európskeho
významu a druhov európskeho významu a ich biotopov pred ich
poškodzovaním. Týka sa to napríklad biotopov hlucháňa hôrneho, ktorý je len
jedným z mnohých druhov, ktorým Slovenská republika nezabezpečila ochranu
v zmysle záväzkov vyplývajúcich z členstva v Európskej únii.
Návrhom
zákona sa tiež upravujú podmienky územnej ochrany, dokumentácia ochrany prírody
a krajiny, pôsobnosť orgánov štátnej správy ochrany prírody a krajiny
a organizácií ochrany prírody a krajiny, konanie na úseku ochrany
prírody a krajiny, zodpovednosť za porušenie povinností na úseku ochrany
prírody a krajiny a tiež náhrady za obmedzenie bežného obhospodarovania
pozemkov a za škody spôsobené určenými chránenými živočíchmi.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/67) môžete
sledovať TU.
Znenie
návrhu novely zákona, ktorým sa mení a dopĺňa Zákon o ochrane prírody
a krajiny a Zákon o lesoch a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Dňa 4.3.2023
začalo prebiehať vyhodnocovanie MPK k návrhu novely
zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.
180/1995 Z. z. o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k pozemkom
v znení neskorších predpisov (Zákon o niektorých opatreniach na
usporiadanie vlastníctva k pozemkom).
Predmetnou
novelou sa navrhuje ustanovenie výnimiek zo zákazu prevodu vlastníckeho práva
k pozemkom, ktoré tvorili verejný majetok (neknihované pozemky)
a ktoré sú vo vlastníctve štátu a v správe Slovenského
pozemkového fondu.
Požiadavka na
ustanovenie výnimiek zo zákazu prevodu vlastníckeho práva k pozemkom,
ktoré tvorili verejný majetok (neknihované pozemky) a ktoré sú vo
vlastníctve štátu a v správe Slovenského pozemkového fondu, vyplynula
z požiadaviek aplikačnej praxe. Na základe uvedeného sa navrhuje, aby
výnimku tvorili prevody pozemkov na účely výstavby verejnoprospešných stavieb,
diaľnic a ciest pre motorové vozidlá, významných investícií, priemyselných
parkov, nájomných bytov a pozemkov, ktoré sú právoplatným rozhodnutím
štátneho orgánu určené na výstavbu a ťažbu.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu (LP/2023/80) môžete
sledovať TU.
Znenie
návrhu novely zákona o niektorých opatreniach na usporiadanie vlastníctva k
pozemkom a sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
Prvá
výzva z Plánu obnovy a odolnosti SR na obnovu verejných historických
a pamiatkovo chránených budov má výrazne upravené podmienky, ktoré podľa
názoru Ministerstva dopravy pozitívne prispievajú k zjednodušeniu
samotných žiadostí ako aj ich následných kontrol.
Medzi
hlavné úpravy výzvy patrí zmena pri delení pripravovaných prác na obnove budovy
do jednotlivých oblastí podpory. V rámci príloh žiadosti už nie je
potrebné rozdeľovať položky do pevne stanoveného zoznamu aktivít, ale boli
ponechané iba 4 hlavné oblasti podpory. Najdôležitejšia oblasť A, ktorá
obsahuje energetické aktivity priamo prispievajúce k zlepšeniu
energetickej hospodárnosti budovy, oblasť B – iné
aktivity, ktoré súvisia napr. s odstránením a likvidáciou
nebezpečného odpadu, osadením prvkov elektromobility a cyklodopravy,
debarierizáciou či implementáciou zelených opatrení, oblasť C –
projektová dokumentácia a oblasť D – rezerva.
Pozitívnou
informáciou pre potenciálnych žiadateľov je aj zrušenie jednotkových limitov
v rámci jednotlivých aktivít. Po novom je na jeden projekt stanovený limit
podpory na 1 m² celkovej podlahovej plochy budovy. Pre typ budovy Základ (historická
budova postavená pred rokom 1980) je to 1.400 EUR bez DPH
a pre typ budovy Pamiatka (pamiatkové a ostatné
historické budovy) je limit na 1 m² 1.900 EUR bez DPH.
K 21. marcu
2023 eviduje ministerstvo dopravy 61 žiadostí v celkovej
sume viac ako 52 miliónov eur. Na doteraz podané žiadosti
nebudú mať tieto zmeny žiaden negatívny vplyv.
Ďalšie zaujímavé
informácie k zjednodušeniu podmienok výzvy na obnovu budov sa dočítate na
tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR
prostredníctvom Slovenskej agentúry životného prostredia vyhlasuje Zelený
vzdelávací fond. Cieľom
5. ročníka je podporiť environmentálnu výchovu, vzdelávanie a osvetu
na území Slovenskej republiky. Dotácie na rok 2023 sú
financované z prostriedkov Environmentálneho fondu.
Podpora je určená na výchovno-vzdelávacie
aktivity pre deti a mládež, verejnosť a pedagogických pracovníkov. Oproti
minulému ročníku nastali výraznejšie zmeny, a to najmä v prípade
oprávnenosti žiadateľov. Ku školám a občianskym združeniam, ktoré existujú
a realizujú envirovýchovnú činnosť aspoň dva roky, pribudli
správy národných parkov ako príspevkové organizácie v zriaďovateľskej
pôsobnosti Ministerstva životného prostredia SR.
Ďalšia výrazne pozitívna zmena nastala
vo výške dotácie, o ktorú môže žiadateľ požiadať. Po novom je to 8.000 EUR
s DPH pri dodržaní 5% spolufinancovania oprávnených nákladov projektu.
Žiadosti je možné podávať do 28. apríla 2023,
pričom podporené projektové zámery je potrebné uskutočniť do 31. decembra 2023.
Všetky potrebné dokumenty, vrátanie detailného znenia výzvy, rovnako i s
aplikáciou na podávanie žiadosti nájdete na stránke https://zelenyvzdelavacifond.sk/
Viac informácií o Zelenom vzdelávacom
fonde sa dočítate na
tomto odkaze.
Projekt, ktorý má za cieľ rekonštruovať a
zvýšiť energetickú hospodárnosť až 30 tisíc rodinných domov môže pokračovať. Slovenská
agentúra životného prostredia (SAŽP) 27. marca zverejnila novú výzvu z Plánu
obnovy a odolnosti SR, zameranú na obnovu starších rodinných domov. Výzva a
príručka pre žiadateľov sú zverejnené na web stránke https://obnovdom.sk/. Podávanie
žiadostí sa spustí 24. apríla, majitelia rodinných domov tak budú mať
dostatočne dlhý čas na preštudovanie nových podmienok.
Nová výzva je oproti dvom pilotným väčšmi
proklientsky orientovaná. Prináša vyššiu, 75 % pomoc z celkových
oprávnených nákladov, maximálne však do výšky 15.000 EUR. Základnou
požiadavkou je, aby majiteľ rodinného domu ušetril minimálne 30% primárnej
energie. Ak žiadateľ po rozsiahlej obnove domu preukáže vyše 60% úsporu,
automaticky získa aj bonus vo výške cca 4.000 EUR. Na dosiahnutie tohto
cieľa stačí, ak zrealizuje minimálne jedno opatrenie zo skupiny A – čiže
zateplenie obvodného plášťa, výmenu okien a dverí, zateplenie stropu
a podlahy.
SAŽP, ktorá zabezpečuje prípravu
a realizáciu programu Obnov dom, zjednodušila výzvu a urobila ju
dostupnejšou. K žiadosti stačia len tri doklady – občiansky preukaz, list
vlastníctva a potvrdenie o veku stavby. Vyplnenie formulára tak
nebude trvať dlhšie ako tridsať minút.
Po novom sa už od žiadateľa nevyžaduje
doklad o trvalom pobyte v rodinnom dome, čo doteraz znevýhodňovalo
veľké množstvo potenciálnych uchádzačov. Pri podávaní žiadosti sa už
nevyžaduje ani energetický certifikát budovy (ECB) a projektové
energetické hodnotenie (PEH). Majitelia rodinných domov majú
od podpisu zmluvy tri mesiace na jej vybavenie. Navyše, výšku
oprávnených nákladov si budú môcť vypočítať aj na kalkulačke, ktorá sa
v krátkom čase zverejni na www.obnovdom.sk.
Ďalšie informácie o výzve na obnovu
domov sa dočítate na
tomto odkaze.
Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) začína
informovať hospodárske subjekty o významných obchodných príležitostiach
a tendroch v rámci Jednotného trhu Európskej únie. Podľa stanoviska
UVO verejné obstarávanie nie je len zadávanie zákaziek verejnými obstarávateľmi
a obstarávateľmi v podmienkach Slovenskej republiky, ale
problematikou verejného obstarávania sú aj tendre v zahraničí,
do ktorých sa môžu zapájať slovenské spoločnosti.
Informácie o príležitostiach pre hospodárske
subjekty budú zverejňované TU.
UVO dňa 5.4.2023 zverejnil informáciu
o programoch na obnovu Ukrajiny financované finančnou korporáciou NEFCO.
Zamerané sú na rekonštrukciu poškodenej kritickej infraštruktúry, výstavbu
bytovej infraštruktúry pre vnútorne vysídlené osoby a obnovu oslobodených
miest na Ukrajine. Podrobné informácie o tendroch nájdete TU.
Ďalšie informácie nájdete na
tomto odkaze.
UVO plánuje na svojej webovej stránke
zverejňovať právoplatné rozhodnutia súdov Slovenskej republiky vzťahujúce sa
k rozhodnutiam úradu, a to tak v rámci prieskumu rozhodnutí
úradu v správnom súdnictve, ako aj v konaniach podľa § 180 zákona č.
343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení
niektorých zákonov.
Posilnenie metodickej a informačnej
činnosti úradu prostredníctvom zverejňovaní rozhodnutí súdov Slovenskej
republiky prinesie podľa názoru UVO verejným obstarávateľom
a obstarávateľom informácie a poznatky z aktuálnej rozhodovacej
praxe.
Prehľad súdnych rozhodnutí bude dostupný TU.
Ďalšie informácie o novom prístupe
k súdnym rozhodnutiam týkajúcich sa úradu nájdete na
tomto odkaze.
Monitoring za mesiac marec 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.