Pozrite si najdôležitejšie
právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac marec
2024.
Aj tento mesiac vám prinášame aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným
predpisom. Venujeme sa tiež novoprijatým vyhláškam k stavebnej
legislatíve. Nenechajte si ujsť ani informácie k novej stavebnej
legislatíve a k novej legislatíve EÚ ohľadom energetickej hospodárnosti
budov.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) áno Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní áno Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe áno Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny áno Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) áno Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov áno Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd áno Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
Dňa 14.3.2024
bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 46/2024 Z. z. ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný
zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony. Novela stavebného zákona nadobudla účinnosť dňa 1.4.2024.
O schválenej
novele stavebnej legislatívy sme vás informovali v monitoringu za mesiac február 2024.
Zaujímajú
vás zmeny, ktoré priniesla novela stavebnej legislatívy? Prečítajte si náš článok
s názvom Parlament definitívne schválil zmeny v stavebnej
legislatíve. Od apríla nás čaká nový režim, v ktorom sme zhrnuli 10 najdôležitejších zmien v stavebnej
legislatíve:
1.
súčasný
stavebný zákon bude platiť (v znení zmien) minimálne do 1.4.2025;
2.
od
1.4.2024 nadobudne účinnosť zákon o územnom plánovaní, účinnosť zákona
o výstavbe sa odkladá o rok;
3.
zavádza
sa nová úprava vyhlasovania stavebnej uzávery;
4.
vypustila
sa možnosť zriadiť chránenú časť krajiny;
5.
používanie
systému URBION bude zatiaľ na dobrovoľnej báze;
6.
novela
rozšírila okruh stavieb, pre ktoré bude možné spojiť územné a stavebné
konanie;
7.
stavebný
zákon má nové definície súboru stavieb, hlavnej stavby a súčasti stavby;
8.
súbor
stavieb bude povoľovať vždy len jeden stavebný úrad;
9.
povoľovanie
čiernych stavieb sa bude viesť podľa novej právnej úpravy; a
10.
mení
sa okruh orgánov štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie.
Znenie
novely stavebnej legislatívy nájdete TU.
Aktuálne
znenie stavebného zákona nájdete TU.
Zákonom č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa stavebný zákon, došlo zároveň k novelizácii zákona č. 272/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatív, prostredníctvom ktorého sa novelizovalo viacero predpisov z oblasti životného prostredia, a to najmä:
Novela
vyššie uvedené právne predpisy mení najmä z dôvodu potreby zosúladenia
právnych predpisov na úseku životného prostredia so zmenami stavebnej
legislatívy.
Osobitne
v zákone EIA sa mení okruh subjektov oprávnených podať odvolanie proti
rozhodnutiu v zisťovacom konaní. Podľa
novej právnej úpravy bude môcť odvolanie podať výlučne navrhovateľ
v prípade, ak sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena bude ďalej posudzovať.
Účastník
konania môže podať odvolanie výlučne v prípade, ak sa navrhovaná činnosť
alebo jej zmena nebude ďalej posudzovať.
V súvislosti
s uvedenými zmenami upozorňujeme
na pripravovanú veľkú novelu zákona EIA,
ktorej prijatím dôjde opätovne k zásadnej zmene v procese
zisťovacieho konania. Opätovne sa bude meniť aj okruh účastníkov oprávnených
napádať rozhodnutie vydané v zisťovacom konaní. O pripravovaných
zmenách v zákone EIA sme vás informovali v článku s názvom Taraba novelizuje zákon EIA. Aké zmeny chystá
ministerstvo od mája?
O pripravovanej
novele sa viac dočítate v ďalšej časti tohto monitoringu.
Znenie
novely stavebnej legislatívy, ktorou sa novelizovali aj predpisy v oblasti
životného prostredia nájdete TU.
Aktuálne
znenie zákona č. 272/2023 Z. z. nájdete TU.
Dňa 9.3.2024
bolo v Zbierke zákonov SR zverejnené nariadenie vlády Slovenskej republiky č.
39/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č.
755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška
poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd v znení
neskorších predpisov (nariadenie k vodnému zákonu).
Do
nariadenia k vodnému zákonu sa dopĺňa
ustanovenie o sadzbách poplatkov
za odbery podzemných vôd na rôzne účely ich využitia a o sadzbách poplatkov za
vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd o
konštatovanie, resp. skutočnosť, že uvedená výška sadzieb poplatkov tak, ako je
určená v nariadení vlády, je výška sadzieb poplatkov bez dane z pridanej
hodnoty (DPH).
Nadväzne
sa dopĺňa aj postup započítavania DPH pri ročnom zúčtovaní preddavkov poplatkov
za odbery podzemných vôd a preddavkov poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do
povrchových vôd, ak DPH nie je
započítaná, resp. uhrádzaná v rámci preddavkov poplatkov za užívanie vôd.
Taktiež
sa upravuje primerane termín pre oznámenie údajov o skutočnom odobratom
množstve podzemných vôd v predchádzajúcom kalendárnom roku poplatkovým
priznaním za odbery podzemných vôd z 15.
februára nasledujúceho roka na 31. januára nasledujúceho roka, a to v nadväznosti na zmenu resp. skrátenie
termínu pre správcu vodohospodársky významných vodných tokov na vykonanie
ročného zúčtovania.
Novela
nariadenia nadobudla účinnosť 9.3.2024 a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne
znenie nariadenia k vodnému zákonu nájdete TU.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR
a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným
predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za
cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného
dôvodu pre vás sledujeme
všetky relevantné vyhlášky (vrátane
schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete
v nasledovnej tabuľke:
|
Názov vyhlášky |
Číslo a
aktuálny stav legislatívneho procesu |
Odkaz
na vyhlášku/legislatívny proces |
1. |
Vyhláška
č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a
všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na
tomto odkaze |
2. |
Návrh
vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh
vyhlášky o požiadavkách na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb |
PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej
fázy
|
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh
vyhlášky o dokumentácii stavieb |
PI/2023/265 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh
vyhlášky o všeobecných technických požiadavkách na stavby |
PI/2023/266 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Návrh
vyhlášky o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie
a územnoplánovacích podkladov |
LP/2024/37 Vyhodnotenie MPK |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
7. |
Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a
forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia
odbornej spôsobilosti |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na
tomto odkaze. |
8. |
Vyhláška
č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na
tomto odkaze. |
9. |
Návrh
vyhlášky o informačnom systéme (URBION) |
PI/2023/291 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Vyhláška
č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným
systémom územného plánovania a výstavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na
tomto odkaze. |
11. |
Návrh
vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb |
PI/2023/318 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh
vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe |
PI/2023/227 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov:
Ak
sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame
do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
Dňa
27.3.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa
zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA) a o zmene
niektorých zákonov.
O pripravovanej
novele zákona EIA sme vás informovali v monitoringu za mesiac február 2024.
Medzi
najpodstatnejšie zmeny pripravovanej novely zákona možno zaradiť (i) úplné vylúčenie verejnosti zo zisťovacieho
konania, (ii) zmeny v predmetoch posudzovania, (iii) úplne novú právnu
úpravu zisťovacieho konania, (iv) zmeny v procese posudzovania vplyvov, a
(v) novú prílohu č. 8, ktorá stanovuje činnosti a ich prahové hodnoty, pre
ktoré je potrebné uskutočniť zisťovacie konanie, resp. povinné posudzovanie
vplyvov na životné prostredie.
O pripravovaných
najdôležitejších zmenách v zákone EIA sa viac dočítate v našom článku
Taraba
novelizuje zákon EIA. Aké zmeny chystá ministerstvo od mája?
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Zmeny,
ktoré so sebou prináša reforma stavebnej legislatívy, Úrad pre územné
plánovanie považuje za jedny z najvýznamnejších celospoločenských míľnikov.
Od
1. apríla tohto roka nadobudol účinnosť nový zákon o územnom plánovaní. V
každom krajskom meste vznikajú regionálne úrady pre územné plánovanie a
výstavbu a spúšťa sa portál pre územné plánovanie.
Ako
ďalej uvádza úrad, Nosným pilierom reformy je elektronizácia, ktorá bude
pretavená do informačného systému pre územné plánovanie a výstavbu – myUrbium.
Jeho
prvá časť, portál pre územné plánovanie, od 1. apríla slúži na komunikáciu
účastníkov územného plánovania –
fyzických a dotknutých právnických osôb,
orgánov územného plánovania (obcí, miest a krajov), dotknutých orgánov verejnej
správy a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR. Účastníci budú v
elektronickom prostredí vzájomne komunikovať prostredníctvom sady e-formulárov,
ktoré sú vytvorené pre rôzne životné situácie, napríklad obstaranie územného
plánu, získanie dotácie na územnoplánovaciu dokumentáciu, skúšky odbornej
spôsobilosti na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie, rozhodovanie o
stavebnej uzávere či výpis zo záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie.
O najzásadnejších
zmenách v stavebných predpisov sme vás informovali v článku Parlament
definitívne schválil zmeny v stavebnej legislatíve. Od apríla nás čaká nový
režim.
V
rámci kompetenčného rozloženia nedochádza k zásadným úpravám. Ostáva zachovaná
pôsobnosť obcí a miest ako všeobecných stavebných úradov konajúcich v I.
stupni, v rámci preneseného výkonu štátnej správy.
Zo
súčasných okresných úradov v sídle kraja, odborov výstavby a bytovej politiky prechádza pôsobnosť pre oblasť výstavby a
vyvlastňovania na regionálne úrady územného plánovania a výstavby zriadené v rámci organizačnej štruktúry Úradu pre
územné plánovanie a výstavbu SR. Regionálne úrady pre územné plánovanie a
výstavbu sú od 1. apríla 2024 zriadené vo všetkých krajských mestách. Ich
adresy a kontakty nájdete TU.
O novej
ére územného plánovania sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Európsky
parlament (EP) dňa 12.3.2024 schválil revíziu smernice o energetickej hospodárnosti
budov (EPBD), ktorá zavádza množstvo nových povinností. Jej cieľom je zabezpečiť, aby všetky nové
budovy boli do roku 2030 bezemisné, čiže neprodukovali emisie z fosílnych
palív. Tento stav majú do roku 2050 dosiahnuť aj existujúce rezidenčné a
nerezidenčné budovy.
Pomôcť
dosiahnuť výstavbu bezemisných stavieb majú podľa európskych poslancov nástroje
ako minimálne energetické štandardy pre verejné budovy či čiastkové ciele
zníženia spotreby primárnej energie v obytných budovách. V stredobode záujmu je
nasmerovanie pomoci zraniteľným zákazníkom a nájomníkom.
Najdôležitejšie body a zmeny, ktoré smernica prináša:
O revízii
smernice o energetickej náročnosti budov sa viac dočítate na tomto
odkaze a na tomto
odkaze.
Dňa
25.3.2024 začalo MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č.
329/2018 Z. z. o
poplatkoch za uloženie odpadov a o
zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a
doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších
predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/124).
Hlavné ciele predloženej novely sú nasledovné:
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa
28.3.2024 začalo vyhodnocovanie MPK k návrhu zákona ktorým sa mení a
dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej
rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)
v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/121).
Účelom
návrhu zákona je zabezpečiť odstránenie
legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel. Preto sa navrhovanou úpravou pre tepelné
čerpadlá typu voda-voda zavádza oslobodenie od povinnosti odvádzať platby
a poplatky za využívanie energetického potenciálu povrchových
a podzemných vôd. Stále však bude
potrebné dodržiavať podmienky environmentálnych cieľov určených pre útvary
podzemných vôd, útvary povrchových vôd a chránené územia.
Podľa
navrhovanej úpravy by mal mať štát (ako správca vodných tokov) pri vodoprávnom
konaní pozíciu účastníka konania v správnom konaní.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa
20.3.2024 začalo MPK k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia
Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného
prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na
elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov
(číslo legislatívneho procesu LP/2024/126).
Cieľom
novely vyhlášky je transportovať európsku legislatívu vo veci obmedzenia
používania určitých nebezpečných látok v elektrických a elektronických
zariadeniach. V danom prípade sa na základe smernice 2024/232 predlžuje výnimka zo zákazu použitia olova
a kadmia v elektrických a elektronických zariadeniach.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa
11.3.2024 vyhlásilo Ministerstvo životného prostredia ďalšiu výzvu na čerpanie
finančných prostriedkov v rámci nového programového obdobia pre roky 2021 –
2027. Táto výzva je zameraná na podporu
zabezpečenia prieskumu a monitorovania environmentálnych záťaží. Na tento účel je vo výzve alokovaných viac ako 31 miliónov eur. Výzva bude financovaná z prostriedkov
Kohézneho fondu (85 %) a Štátneho rozpočtu SR (15 %).
Cieľom
výzvy je podporiť prieskum lokalít environmentálnych záťaží, ako aj vykonávať
monitorovanie v lokalitách environmentálnych záťaží a zabezpečiť
v nich priebežné systematické pozorovanie a vyhodnocovanie miery
znečistenia. Účelom výzvy je zistiť a analyzovať súčasné
a potenciálne riziká environmentálnych záťaží vo vzťahu k jednotlivým
zložkám životného prostredia a zdraviu človeka.
Oprávnenými
žiadateľmi budú Ministerstvo životného prostredia SR a Štátny geologický
ústav Dionýza Štúra.
Viac
o výzve sa dočítate na tomto
odkaze.
Cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 90 % do
roku 2040 navrhla Komisia ako míľnik k
dosiahnutiu uhlíkovej neutrality. O návrhu teraz diskutujú členské krajiny. Za je zatiaľ desať krajín, naopak trinásť
krajín žiada ústupky. Návrh jasne odmietlo Česko,
Poľsko a Grécko.
Medzi
argumenty odporcov patrí potreba rešpektovania národných špecifík, nedostatok
zdrojov, prílišná ambicióznosť, či problém s priemyselnou
konkurencieschopnosťou.
Viac
o postoji jednotlivých štátov k návrhu sa dozviete na tomto
odkaze.
Až
61 % obyvateľov Slovenska by súhlasilo s výstavbou veterných parkov v blízkosti
ich bydliska. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre NIKA na Úrade podpredsedu vlády
SR vypracovala agentúra IPSOS.
Za
najväčšie benefity budovania veterných parkov považujú občania to, že elektrina
vyrobená z veterných turbín neprodukuje žiadne emisie a pomáha tak bojovať
proti zmene klímy, ale aj za energetickú sebestačnosť. Z prieskumu zároveň
vyplýva, že až tri štvrtiny populácie (71 %) už v minulosti o veterných parkoch
počulo. Najčastejšie sa o tejto téme dozvedali z televízie. Myšlienka budovania
veterných parkov sa páči až 70 % obyvateľov a považujú ju za prínosnú.
Pre
pilotné oblasti pre rozvoj veternej energie ráta plán obnovy s potenciálnym
celkovým inštalovaným výkonom najmenej 300 MW. Vytvorenie týchto oblastí sa má
uskutočniť do konca roka 2025. Zelená kapitola REPowerEU obsahuje rôzne reformy
a investície v celkovej hodnote 403 miliónov eur, ktoré musia byť zrealizované
do roku 2026.
Viac
informácií o zelenej kapitole REPowerEU nájdete na tomto odkaze.
O prieskume týkajúcom sa výstavby veterných parkov sa viac dočítate na tomto
odkaze.
Monitoring za mesiac marec 2024 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy
stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci
monitoringu energetickej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych
predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov
Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a
nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska
kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k
informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku
kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto
účelom.