24 APRÍL 2025
autor článku
ADVOKÁTSKY KONCIPIENT
PARTNER
Pozrite si najdôležitejšie
právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac marec
2025.
Do pozornosti dávame vyhlásenie
dvoch nových vyhlášok k novému Stavebnému zákonu v Zbierke zákonov SR.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu
za mesiac marec 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme
vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) nie Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom nie Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme
zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke
zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac marec
2025 publikované žiadne
zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov.
Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR
a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným
predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za
cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného
dôvodu pre vás sledujeme
všetky relevantné vyhlášky (vrátane
schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny
stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete
v nasledovnej tabuľke:
|
Názov vyhlášky |
Číslo a
aktuálny stav legislatívneho procesu |
Odkaz
na vyhlášku/legislatívny proces |
1. |
Vyhláška
č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe
spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a
všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné
využívanie územia |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. |
Návrh
vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré
ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh o
stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb |
PI/2024/330 Ukončenie
predprípravnej fázy
|
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh
vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb |
PI/2024/328 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh
vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby |
PI/2024/329 Ukončenie
predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Vyhláška
č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej
dokumentácie a územnoplánovacích podkladov |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. |
Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a
forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia
odbornej spôsobilosti |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. |
Vyhláška
č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024
|
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. |
Vyhláška
č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke
informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu
a rozsahu dokumentácie stavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 |
Znenie
vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
10. |
Vyhláška
č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným
systémom územného plánovania a výstavby |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 |
Znenie vyhlášky,
účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. |
Vyhláška
č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb |
Schválená
a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025 |
Znenie
vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze. |
12. |
Návrh
vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a
užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe |
LP/2025/83 Prebieha
vyhodnotenie pripomienkového konania |
Aktuálne
štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
13. |
Návrh
vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom
úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní
osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v
regionálnom úrade |
LP/2025/95 Ukončené
pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky |
Aktuálne štádium
leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.
Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR
zverejnená vyhláška
č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb.
Vyhláška o členení stavieb ustanovuje
členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej
identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v
informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a
podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného
identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej
využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.
Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR
zverejnená vyhláška
č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke
informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a
rozsahu dokumentácie stavby. Vyhláška upravuje
najmä štruktúru
a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o
náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej
dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného
stanoviska a záväzného vyjadrenia.
Dňa 5.4.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového
konania k návrhu
vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a
rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom
úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného
kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade. Navrhovanou vyhláškou sa upravujú osobitné
kvalifikačné predpoklady vzdelania a praxe a súhrn teoretických vedomostí a
praktických zručností pri aplikácii Stavebného zákona a súvisiacich právnych
predpisov. Návrh vyhlášky upravuje spôsob overovania vedomostí a zručností
odborného zamestnanca stavebného úradu a odborného zamestnanca regionálneho
úradu.
Dňa 15.3.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového
konania k návrhu vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave,
zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických
činností vo výstavbe. Vyhláška upravuje podrobnosti o úlohách
geodeta v jednotlivých fázach prípravy, zhotovovania a užívania stavieb, obsah
a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom, obsah a náležitosti
dokumentácie vyhotovovanej pri výkone vybraných geodetických a kartografických
činností, vrátane kvalitatívnych požiadaviek na ich vyhotovenie a autorizácie
výsledkov vybraných geodetických a kartografických činností pri príprave,
zhotovovaní a užívaní stavby.
Ak
sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame
do pozornosti náš článok Prehľad
vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
Od
1. apríla 2025 je účinný nový stavebný zákon č. 25/2025 Z. z., ktorý upravuje
aj oblasti, ktoré sa môžu týkať a mať vplyv na účastníkov procesu
verejného obstarávania, preto ÚVO pripravil ich krátke zhrnutie.
ÚVO
upozorňuje, že verejní obstarávatelia, ktorí sa nachádzajú v procese
plánovania a prípravy verejného obstarávania, ktorého predmetom zákazky má byť vyhradená stavba a ktorí k 01. 04. 2025 nespĺňajú niektorú z podmienok upravených v ust. § 84 ods. 4 až 7
a ods. 12 až 14 nového stavebného zákona, by
mali požadovať v súťažnej dokumentácii predloženie certifikátu manažérstva
zhotoviteľa vyhradených stavieb ako podmienku účasti technickej a odbornej
spôsobilosti podľa § 34 ods. 1 písm. d) v spojitosti s ust.
§ 35 zákona o verejnom obstarávaní alebo alternatívne ako osobitnú zmluvnú
podmienku.
V prípade,
ak je proces verejného obstarávania v štádiu po uplynutí lehoty
predkladania ponúk a pred uzatvorením zmluvy s úspešným uchádzačom, úrad odporúča, aby si
verejný obstarávateľ overil u úspešného uchádzača, či je držiteľom
príslušného certifikátu. Držiteľom príslušného certifikátu musí byť
zhotoviteľ stavby v čase realizácie vyhradenej stavby.
Ak
úspešný uchádzač nedisponuje požadovaným
certifikátom a odmieta požiadať o certifikáciu, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže
pristúpiť v súlade s ust. § 57 ods. 2 zákona o verejnom
obstarávaní k zrušeniu
verejného obstarávania z dôvodov hodných osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od verejného
obstarávateľa alebo obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní
pokračovali.
ÚVO
upozorňuje, že nesplnenie
povinnosti byť držiteľom certifikátu manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby
v prípade, ak verejný obstarávateľ certifikát v súťažnej dokumentácii
nepožadoval (či už ako podmienku
účasti alebo zmluvnú požiadavku) nemá
vplyv na samotný proces verejného obstarávania, tzn. nemá za následok uplatnenie niektorého
z inštitútov podľa zákona o verejnom obstarávaní (napr. vylúčenie
uchádzača, uzavretie zmluvy s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa
umiestnili na nasledujúcom mieste v poradí v prípade
neposkytnutia súčinnosti), avšak
za nesplnenie si povinnosti realizovať stavbu zhotoviteľom, ktorý je
držiteľom príslušného certifikátu sa môže stavebník (verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ) dopustiť porušenia stavebného zákona, čo môže byť kvalifikované ako priestupok
s možnosťou uloženia sankcie vo forme pokuty podľa ustanovení
stavebného zákona.
Viac
o vzťahu nového stavebného zákona k verejnému obstarávaniu sa
dočítate na tomto odkaze.
Dňa
1.4.2025 Úrad zverejnil Oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym
dosahom "Architektonická politika Slovenska" (APS).
APS je
nelegislatívny strategický dokument s celoštátnou pôsobnosťou pre rozvoj a
reguláciu výstavby s dôrazom na kvalitu životného prostredia, udržateľnosť a
kultúrnu identitu. Východiskovým bodom je (podľa spracovateľa) identifikácia
potreby riešiť otázky súvisiace s kvalitou architektonického a urbanistického
rozvoja, ktoré významne vplývajú na verejné prostredie, udržateľnosť a kultúrne
dedičstvo krajiny. APS stanoví víziu a základné ciele v strednodobom až
dlhodobom horizonte, ktoré povedú k zvýšeniu kvality zastavaného územia. APS
stanoví konkrétne opatrenia, ich garantov a termíny plnenia.
Cieľom
APS je zvýšenie kvality života na Slovensku prostredníctvom zlepšenia kvality
zastavaného územia. Pri predbežnej analýze súčasného stavu zastavaného územia
sa má ukazovať, že jeho podoba nie je ideálna a je potrebné sa ním zaoberať,
ako témou celospoločenského významu s veľkým priestorom na zlepšenia.
Účelom
strategického dokumentu je najmä:
O pripravovanej
APS sa viac dočítate TU
a TU.
Dňa
16.11.2025 bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa
mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých
zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré
zákony (parlamentná tlač. 750).
Cieľom
návrhu zákona je zabezpečiť, aby oddelene vyzbieraný odpad z textílií a
šatstva, ktorý je možné recyklovať alebo opätovne použiť, nebolo možné uložiť
na skládky odpadov. Od 1. januára 2025 platí povinnosť zaviesť triedený zber
textilu v samosprávach, no podľa predkladateľa vyzbieraný textil častokrát aj
tak napokon skončí na skládke, nakoľko súčasná platná a účinná legislatíva
nezakazuje skládkovanie týchto druhov vytriedených odpadov.
Zároveň
sa navrhuje zaviesť do zákona podmienku, podľa ktorej dotriedený odpad musí byť
poskytnutý na materiálové́ zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na
recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu a až po odmietnutí recyklátora môže
byť energeticky zhodnotený.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Slovenská agentúra životného prostredia
spustila dňa 17.3.2025 prijímanie žiadostí k tretiemu kolu výzvy Obnov dom
MINI 2. Na tretie kolo je alokovaných 10 miliónov eur a príležitosť
získať 10-tisíc eur budú mať nízkopríjmové domácnosti na celom
Slovensku, ktoré sú ohrozené energetickou chudobou.
Podmienky výzvy sú od zverejnené
na webovom portáli obnovdom.sk. Vyplnený
elektronický formulár a vytlačenú žiadosť s povinnými prílohami
je potrebné predložiť do 22. apríla 2025. K
žiadosti nie je potrebný energetický certifikát a po splnení
podmienok a podpísaní zmluvy dostanú majitelia rodinných domov zálohu až do
výšky 5000 eur.
Z výzvy Obnov dom mini 2 môžu majitelia
starších rodinných domov realizovať okrem zateplenia domu, výmeny okien
a dverí aj výmenu zdroja tepla – starého kotla za kotol na biomasu.
Rodiny sa tiež môžu rozhodnúť pre solárne panely a tepelné čerpadlo
typu vzduch-vzduch.
Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásilo dňa 4.3.2025 ďalšiu výzvu
na čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko 2021 - 2027.
Výzva je smerovaná na preventívne opatrenia na ochranu pred
povodňami viazané na vodný tok a na zvýšenie bezpečnosti vodných
stavieb. Celková výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie
vo výzve z prostriedkov Kohézneho fondu je 24 348 640 eur.
Podporené budú projekty, ktorých výsledkom bude zabezpečenie ochrany
pred povodňami v geografických oblastiach, v ktorých existuje
potenciálne významné povodňové riziko alebo kde možno predpokladať
jeho pravdepodobný výskyt. Podpora zahŕňa aj projekty adaptácie
na zmenené klimatické podmienky za účelom prevencie pred povodňami.
V rámci opatrení na ochranu pred povodňami viazané na vodný
tok sú oprávnenými žiadateľmi: štátne organizácie vykonávajúce správu
vodných tokov, nájomcovia a vypožičiavatelia drobných vodných tokov
alebo ich úsekov.
V rámci zvýšenia bezpečnosti vodných stavieb sú oprávnenými
žiadateľmi: vlastníci, správcovia a užívatelia vodných stavieb a štátne
organizácie vykonávajúce správu vodných tokov.
Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie
nenávratného finančného príspevku je dostupné na tomto
odkaze.
Viac o výzve sa dočítate na tomto
odkaze.
Voči Slovensku začala v marci Európska komisia vedie dve nové
právne konania. Z oblasti životného prostredia je podstatné konanie
z dôvodu nepredloženia aktualizovaného národného energetického a
klimatického plánu (NECP). Toto konanie vedie Európska komisia taktiež
proti Belgicku, Estónsku, Chorvátsku a Poľsku.
NECP sú kľúčovými nástrojmi na zabezpečenie toho, aby členské štáty
stanovili konkrétny plán na dosiahnutie dohodnutých cieľov EÚ v oblasti
znižovania emisií skleníkových plynov, obnoviteľnej energie a energetickej
účinnosti. Sú tiež kľúčové pre EK, aby posúdila, ako sú na tom členské štáty
spoločne, pokiaľ ide o ambície dosiahnuť do roku 2030 ciele v oblasti klímy a
energetiky.
Všetky členské štáty mali predložiť svoje konečné aktualizované NECP do
30. júna 2024, avšak EK doteraz dostala len plány 22 krajín. Pretože päť oslovených členských štátov
stále nepredložilo svoje konečné aktualizované NECP, EK sa rozhodla zaslať im
odôvodnené stanoviská. Tieto štáty majú teraz dva mesiace na predloženie
svojich konečných aktualizovaných NECP. V opačnom prípade EK môže postúpiť
prípady Súdnemu dvoru EÚ.
Viac o právnych konaniach sa dočítate na tomto
odkaze.
Národný kontrolný úrad (NKÚ) sa v rámci výkonu svojej kontrolnej
činnosti zameral na Slovenskú inšpekciu životného prostredia (SIŽP).
V rámci kontroly vytýka absenciu dlhodobého strategického
smerovania rezortu, ktorú podčiarkuje fakt, že vedenie SIŽP sa od roku 2023
po súčasnosť zmenilo trikrát. NKÚ upozornil taktiež na riziko konfliktu
záujmov, keď v aktuálne nastavenom modeli rozhoduje ten istý
inšpektor o povolení a následne robí aj kontroly prevádzky, ktorú
povolil.
NKÚ poukázal aj na širokú agendu SIŽP, ktorá podľa neho deformuje
výkon jej hlavných činností. Upozornil, že SIŽP vykonáva dozor nad 29
zákonmi, viac ako 50 vyhláškami a desiatimi vládnymi nariadeniami. Zároveň
dohliada na uplatňovanie bezmála 40 nariadení EÚ. Tomuto značnému
rozsahu povinností podľa NKÚ nezodpovedá personálne či technické zázemie
inšpekcie.
K veľkému vyťaženiu SIŽP prispelo aj to, že v porovnaní s rokom
2020 sa počet podnetov na SIŽP do roku 2023 zvýšil trojnásobne.
Inšpektori pritom podľa NKÚ kontrolovali aj množstvo podnetov, ktoré
mali minimálny alebo žiadny vplyv na životné prostredie. Viaceré
všeobecné podnety boli zo strany SIŽP odstúpené okresným úradom, ktoré ich zase
naspäť vracali na SIŽP.
NKÚ navrhol preniesť kompetencie SIŽP aj na iné organizácie
envirorezortu, napríklad na Štátnu ochranu prírody SR a správy národných
parkov. Taktiež je podľa neho potrebné upraviť pôsobnosť, kompetencie a
organizačnú štruktúru SIŽP. MŽP má predložiť zmeny v druhom štvrťroku
tohto roka.
Viac o kontrole a záveroch NKÚ sa dočítate na tomto
odkaze.
Sektor dopravy mal štyri roky na to, aby začal predávať menej
znečisťujúcich áut. Európska komisia teraz kývla na zmenu, ktorá mu na to dá
ďalšie dva roky. Záväzok
pôvodne ustanovoval, že automobilky do roku 2025 svoje emisie z predaja
nových áut znížia aspoň o 15 percent v porovnaní s rokom 2021.
Motivovať ich k tomu mala hrozba vysokých pokút.
S príchodom tohto termínu, však tieto automobilky začali volať po
zmene. Nastavený cieľ sa im zdal neprimeraný, najmä s ohľadom na
konkurenciu z Číny. Na základe toho žiadali ciele na roky 2025
a 2026 znížiť zhruba na polovicu a konečný
termín presunúť až na rok 2029.
Európska komisia tak prišla s kompromisným návrhom, vďaka ktorému
sa tento rok pokute automobilky vyhnú, aj keď ciele nesplnia. Po novom im bude
stačiť vykázať potrebné zníženie emisií za trojročné obdobie, teda roky 2025 až
2027. V praxi to moment udelenia pokuty odsúva aspoň o dva roky.
Návrh európskej komisie bol kritizovaný zo strany environmentálnych
organizácií. Európska komisia naopak hovorí o pragmatizme popri
rešpektovaní nastolených environmentálnych cieľov. Oddialenie cieľa na tento
rok je súčasťou širšieho plánu, ktorým chce Komisia podporiť automobilový
priemysel. Návrh ešte musia odsúhlasiť členské štáty a Európsky
parlament.
Viac o návrhu Európskej komisie sa dočítate na tomto
odkaze.
Podpredsedníčka Európskej komisie pre zelenú transformáciu Teresa Ribera
uviedla, že klimatický cieľ EÚ na rok 2040, ktorý sa pôvodne očakával v
prvom štvrťroku 2025, bude zverejnený v druhom štvrťroku. Ide
o strednodobý cieľ v rámci záväzku do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovú
neutralitu.
Meškanie ukazuje menší politická záujem na nových klimatických
politikách. Pôvodne sa ešte pred európskymi voľbami počítal so znížením emisií
o 90 %. Podľa podpredsedníčky ale toto zakotvenie nie je samozrejmosťou.
Viac o klimatických cieľoch pre rok 2040 sa dočítate na tomto
odkaze.
Spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) v spolupráci s Hlavným mestom
plánujú vybudovať moderné a ekologické centrum na výrobu obnoviteľnej energie a
kompostu z bioodpadu, ako aj závod najnovšej generácie na dotrieďovanie odpadu.
V Technologickom parku OLO sa bude nachádzať zariadenie na spracovanie
bioodpadu svetovej úrovne, ako aj závod dotrieďovania odpadu najnovšej
generácie.
Zariadenie na zhodnotenie bioodpadu bude mať potenciál spracovať takmer
50 000 ton organického odpadu ročne. Toto množstvo bioodpadu umožní produkciu
približne 2,6 miliónov m3 bioplynu, ktoré bude možné upraviť na biometán
v množstve 1,5 miliónov m3 za jeden rok. Biometán je svojím zložením
identický so zemným plynom a takéto množstvo obnoviteľného paliva je
ekvivalentom ročnej spotreby približne 1 500 domácností. Zároveň dokáže vyrobiť
približne 14 000 ton certifikovaného kompostu ročne.
O plánovanom modernom centre na spracovanie bioodpadu sa viac dočítate na tomto odkaze.
Monitoring za mesiac marec 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebnej a environmentálnej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.
Zdieľať článok