Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator

24 APRÍL 2025

Novinky v stavebníctve a envirolegislatíve za marec 2025

 

autor článku

Roland Hogh

ADVOKÁTSKY KONCIPIENT

Šimon Hudák

PARTNER

Pozrite si najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac marec 2025.

Do pozornosti dávame vyhlásenie dvoch nových vyhlášok k novému Stavebnému zákonu v Zbierke zákonov SR.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

1.          ČO SA ZMENILO?

STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonomnie
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon)nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo)nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon)nie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciáchnie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlánie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávanínie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok)nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývanianie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývanianie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovanínie
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbenie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácienie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentáciinie
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilostinie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctvenie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrovnie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon)nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenianie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadostinie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domovnie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytunie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákonanie
Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrolnie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátunie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na staveniskonie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredínie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajinynie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisovnie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon)nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušianie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonovnie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstváchnie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonovnie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredienie
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisovnie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadochnie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadovnie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z.nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzdušínie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolínie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesovnie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákonanie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôdnie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôdnie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadovnie
 

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac marec 2025 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov. Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.

Prihláste sa na odber monitoringu stavebníctva a envirolegislatívy

2.     MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

     Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

 

Názov vyhlášky

Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu

Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces

1.

Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze

2.

Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe

PI/2023/263

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

3.

Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb

PI/2024/330

Ukončenie predprípravnej fázy

 

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

4.

Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb

PI/2024/328

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

5.

Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby

PI/2024/329

Ukončenie predprípravnej fázy

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

6.

Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024

Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze.

7.

Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

8.

Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024

 

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

9.

Vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.

10.

Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.

11.

Vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb

Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 1.4.2025

Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2025 je dostupné na tomto odkaze.

12.

Návrh vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe

LP/2025/83

Prebieha vyhodnotenie pripomienkového konania

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

13.

Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade

LP/2025/95

Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky

Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.

Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov vyhlášok.

Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška č. 59/2025 Z. z. o členení stavieb. Vyhláška o členení stavieb ustanovuje členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.

Dňa 1.4.2025 bola v zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška č. 60/2025 o štruktúre a prevádzke informačného systému územného plánovania a výstavby, o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavby. Vyhláška upravuje najmä štruktúru a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného stanoviska a záväzného vyjadrenia.

Dňa 5.4.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu Slovenskej republiky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade. Navrhovanou vyhláškou sa upravujú osobitné kvalifikačné predpoklady vzdelania a praxe a súhrn teoretických vedomostí a praktických zručností pri aplikácii Stavebného zákona a súvisiacich právnych predpisov. Návrh vyhlášky upravuje spôsob overovania vedomostí a zručností odborného zamestnanca stavebného úradu a odborného zamestnanca regionálneho úradu.

Dňa 15.3.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe. Vyhláška upravuje podrobnosti o úlohách geodeta v jednotlivých fázach prípravy, zhotovovania a užívania staviebobsah a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom, obsah a náležitosti dokumentácie vyhotovovanej pri výkone vybraných geodetických a kartografických činností, vrátane kvalitatívnych požiadaviek na ich vyhotovenie a autorizácie výsledkov vybraných geodetických a kartografických činností pri príprave, zhotovovaní a užívaní stavby.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

■    Nový Stavebný zákon a jeho vzťah k verejnému obstarávaniu

Od 1. apríla 2025 je účinný nový stavebný zákon č. 25/2025 Z. z., ktorý upravuje aj oblasti, ktoré sa môžu týkať a mať vplyv na účastníkov procesu verejného obstarávania, preto ÚVO pripravil ich krátke zhrnutie.

ÚVO upozorňuje, že verejní obstarávatelia, ktorí sa nachádzajú v procese plánovania a prípravy verejného obstarávania, ktorého predmetom zákazky má byť vyhradená stavba a ktorí k 01. 04. 2025 nespĺňajú niektorú z podmienok upravených v ust. § 84 ods. 4 až 7 a ods. 12 až 14 nového stavebného zákona, by mali požadovať v súťažnej dokumentácii predloženie certifikátu manažérstva zhotoviteľa vyhradených stavieb ako podmienku účasti technickej a odbornej spôsobilosti podľa § 34 ods. 1 písm. d) v spojitosti s ust. § 35 zákona o verejnom obstarávaní alebo alternatívne ako osobitnú zmluvnú podmienku.

V prípade, ak je proces verejného obstarávania v štádiu po uplynutí lehoty predkladania ponúk a pred uzatvorením zmluvy s úspešným uchádzačom, úrad odporúča, aby si verejný obstarávateľ overil u úspešného uchádzača, či je držiteľom príslušného certifikátu. Držiteľom príslušného certifikátu musí byť zhotoviteľ stavby v čase realizácie vyhradenej stavby.

Ak úspešný uchádzač nedisponuje požadovaným certifikátom a odmieta požiadať o certifikáciu, verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ môže pristúpiť v súlade s ust. § 57 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní k zrušeniu verejného obstarávania z dôvodov hodných osobitného zreteľa, pre ktoré nemožno od verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa požadovať, aby vo verejnom obstarávaní pokračovali.

ÚVO upozorňuje, že nesplnenie povinnosti byť držiteľom certifikátu manažérstva zhotoviteľa vyhradenej stavby v prípade, ak verejný obstarávateľ certifikát v súťažnej dokumentácii nepožadoval (či už ako podmienku účasti alebo zmluvnú požiadavku) nemá vplyv na samotný proces verejného obstarávania, tzn. nemá za následok uplatnenie niektorého z inštitútov podľa zákona o verejnom obstarávaní (napr. vylúčenie uchádzača, uzavretie zmluvy s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí sa umiestnili na nasledujúcom mieste v poradí v prípade neposkytnutia súčinnosti), avšak za nesplnenie si povinnosti realizovať stavbu zhotoviteľom, ktorý je držiteľom príslušného certifikátu sa môže stavebník (verejný obstarávateľ alebo obstarávateľ) dopustiť  porušenia stavebného zákona, čo môže byť kvalifikované ako priestupok s možnosťou uloženia sankcie vo forme pokuty podľa ustanovení stavebného zákona.

Viac o vzťahu nového stavebného zákona k verejnému obstarávaniu sa dočítate na tomto odkaze.

■    Úrad pre územné plánovanie pripravuje nový strategický dokument s celoštátnym dosahom

Dňa 1.4.2025 Úrad zverejnil Oznámenie o strategickom dokumente s celoštátnym dosahom "Architektonická politika Slovenska" (APS).

APS je nelegislatívny strategický dokument s celoštátnou pôsobnosťou pre rozvoj a reguláciu výstavby s dôrazom na kvalitu životného prostredia, udržateľnosť a kultúrnu identitu. Východiskovým bodom je (podľa spracovateľa) identifikácia potreby riešiť otázky súvisiace s kvalitou architektonického a urbanistického rozvoja, ktoré významne vplývajú na verejné prostredie, udržateľnosť a kultúrne dedičstvo krajiny. APS stanoví víziu a základné ciele v strednodobom až dlhodobom horizonte, ktoré povedú k zvýšeniu kvality zastavaného územia. APS stanoví konkrétne opatrenia, ich garantov a termíny plnenia.

Cieľom APS je zvýšenie kvality života na Slovensku prostredníctvom zlepšenia kvality zastavaného územia. Pri predbežnej analýze súčasného stavu zastavaného územia sa má ukazovať, že jeho podoba nie je ideálna a je potrebné sa ním zaoberať, ako témou celospoločenského významu s veľkým priestorom na zlepšenia.

Účelom strategického dokumentu je najmä:

  • sformulovanie konkrétnych požiadaviek na kvalitu rozvoja sídel a realizáciu stavieb a určenie spôsobu, akým ju možno dosiahnuť;
  • prepojenie územného plánovania na strategický regionálny rozvoj a harmonizácia ich vzájomných vplyvov;
  • zlepšenie postavenia profesie architekta, urbanistu a odborníka na infraštruktúru navrhovanie, projektovanie a zhotovenie stavieb;
  • zvýšenie povedomia o význame architektúry, urbanizmu a stavebnej kultúry pre kvalitu života a budovanie vzťahu k urbanizovanému prostrediu.

O pripravovanej APS sa viac dočítate TU a TU.

■    Plánuje sa zákaz skládkovať komunálny odpad z textílií a šatstva

Dňa 16.11.2025 bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (parlamentná tlač. 750).

Cieľom návrhu zákona je zabezpečiť, aby oddelene vyzbieraný odpad z textílií a šatstva, ktorý je možné recyklovať alebo opätovne použiť, nebolo možné uložiť na skládky odpadov. Od 1. januára 2025 platí povinnosť zaviesť triedený zber textilu v samosprávach, no podľa predkladateľa vyzbieraný textil častokrát aj tak napokon skončí na skládke, nakoľko súčasná platná a účinná legislatíva nezakazuje skládkovanie týchto druhov vytriedených odpadov.

Zároveň sa navrhuje zaviesť do zákona podmienku, podľa ktorej dotriedený odpad musí byť poskytnutý na materiálové́ zhodnotenie najmenej dvom zariadeniam oprávneným na recykláciu daného druhu dotriedeného odpadu a až po odmietnutí recyklátora môže byť energeticky zhodnotený.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Rozšírená pomoc v programe Obnov dom pre nízkopríjmové domácnosti

Slovenská agentúra životného prostredia spustila dňa 17.3.2025 prijímanie žiadostí k tretiemu kolu výzvy Obnov dom MINI 2. Na tretie kolo je alokovaných 10 miliónov eur a príležitosť získať 10-tisíc eur budú mať nízkopríjmové domácnosti na celom Slovensku, ktoré sú ohrozené energetickou chudobou.

Podmienky výzvy sú od zverejnené na webovom portáli obnovdom.sk. Vyplnený elektronický formulár a vytlačenú žiadosť s povinnými prílohami je potrebné predložiť do 22. apríla 2025. K žiadosti nie je potrebný energetický certifikát a po splnení podmienok a podpísaní zmluvy dostanú majitelia rodinných domov zálohu až do výšky 5000 eur.

Z výzvy Obnov dom mini 2 môžu majitelia starších rodinných domov realizovať okrem zateplenia domu, výmeny okien a dverí aj výmenu zdroja tepla – starého kotla za kotol na biomasu. Rodiny sa tiež môžu rozhodnúť pre solárne panely a tepelné čerpadlo typu vzduch-vzduch.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

■    Výzva na preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami 

Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásilo dňa 4.3.2025 ďalšiu výzvu na čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko 2021 - 2027.

Výzva je smerovaná na preventívne opatrenia na ochranu pred povodňami viazané na vodný tok a na zvýšenie bezpečnosti vodných stavieb. Celková výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve z prostriedkov Kohézneho fondu je 24 348 640 eur.

Podporené budú projekty, ktorých výsledkom bude zabezpečenie ochrany pred povodňami v geografických oblastiach, v ktorých existuje potenciálne významné povodňové riziko alebo kde možno predpokladať jeho pravdepodobný výskyt. Podpora zahŕňa aj projekty adaptácie na zmenené klimatické podmienky za účelom prevencie pred povodňami.

V rámci opatrení na ochranu pred povodňami viazané na vodný tok sú oprávnenými žiadateľmi: štátne organizácie vykonávajúce správu vodných tokov, nájomcovia a vypožičiavatelia drobných vodných tokov alebo ich úsekov.  

V rámci zvýšenia bezpečnosti vodných stavieb sú oprávnenými žiadateľmi: vlastníci, správcovia a užívatelia vodných staviebštátne organizácie vykonávajúce správu vodných tokov.

Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku je dostupné na tomto odkaze.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

■    Slovensku hrozí žaloba pre chýbajúci energetický a klimatický plán     

Voči Slovensku začala v marci Európska komisia vedie dve nové právne konania. Z oblasti životného prostredia je podstatné konanie z dôvodu nepredloženia aktualizovaného národného energetického a klimatického plánu (NECP). Toto konanie vedie Európska komisia taktiež proti Belgicku, Estónsku, Chorvátsku a Poľsku.

NECP sú kľúčovými nástrojmi na zabezpečenie toho, aby členské štáty stanovili konkrétny plán na dosiahnutie dohodnutých cieľov EÚ v oblasti znižovania emisií skleníkových plynov, obnoviteľnej energie a energetickej účinnosti. Sú tiež kľúčové pre EK, aby posúdila, ako sú na tom členské štáty spoločne, pokiaľ ide o ambície dosiahnuť do roku 2030 ciele v oblasti klímy a energetiky.

Všetky členské štáty mali predložiť svoje konečné aktualizované NECP do 30. júna 2024, avšak EK doteraz dostala len plány 22 krajín. Pretože päť oslovených členských štátov stále nepredložilo svoje konečné aktualizované NECP, EK sa rozhodla zaslať im odôvodnené stanoviská. Tieto štáty majú teraz dva mesiace na predloženie svojich konečných aktualizovaných NECP. V opačnom prípade EK môže postúpiť prípady Súdnemu dvoru EÚ.

Viac o právnych konaniach sa dočítate na tomto odkaze.

■    NKÚ odporúča prehodnotiť kompetencie SIŽP

Národný kontrolný úrad (NKÚ) sa v rámci výkonu svojej kontrolnej činnosti zameral na Slovenskú inšpekciu životného prostredia (SIŽP).

V rámci kontroly vytýka absenciu dlhodobého strategického smerovania rezortu, ktorú podčiarkuje fakt, že vedenie SIŽP sa od roku 2023 po súčasnosť zmenilo trikrát. NKÚ upozornil taktiež na riziko konfliktu záujmov, keď v aktuálne nastavenom modeli rozhoduje ten istý inšpektor o povolení a následne robí aj kontroly prevádzky, ktorú povolil. 

NKÚ poukázal aj na širokú agendu SIŽP, ktorá podľa neho deformuje výkon jej hlavných činností. Upozornil, že SIŽP vykonáva dozor nad 29 zákonmi, viac ako 50 vyhláškami a desiatimi vládnymi nariadeniami. Zároveň dohliada na uplatňovanie bezmála 40 nariadení EÚ. Tomuto značnému rozsahu povinností podľa NKÚ nezodpovedá personálne či technické zázemie inšpekcie.

K veľkému vyťaženiu SIŽP prispelo aj to, že v porovnaní s rokom 2020 sa počet podnetov na SIŽP do roku 2023 zvýšil trojnásobne.  Inšpektori pritom podľa NKÚ kontrolovali aj množstvo podnetov, ktoré mali minimálny alebo žiadny vplyv na životné prostredie. Viaceré všeobecné podnety boli zo strany SIŽP odstúpené okresným úradom, ktoré ich zase naspäť vracali na SIŽP.

NKÚ navrhol preniesť kompetencie SIŽP aj na iné organizácie envirorezortu, napríklad na Štátnu ochranu prírody SR a správy národných parkov. Taktiež je podľa neho potrebné upraviť pôsobnosť, kompetencie a organizačnú štruktúru SIŽP. MŽP má predložiť zmeny v druhom štvrťroku tohto roka.

Viac o kontrole a záveroch NKÚ sa dočítate na tomto odkaze.

■    Automobilky majú ďalšie dva roky na zmenu

Sektor dopravy mal štyri roky na to, aby začal predávať menej znečisťujúcich áut. Európska komisia teraz kývla na zmenu, ktorá mu na to dá ďalšie dva roky. Záväzok pôvodne ustanovoval, že automobilky do roku 2025 svoje emisie z predaja nových áut znížia aspoň o 15 percent v porovnaní s rokom 2021. Motivovať ich k tomu mala hrozba vysokých pokút.

S príchodom tohto termínu, však tieto automobilky začali volať po zmene. Nastavený cieľ sa im zdal neprimeraný, najmä s ohľadom na konkurenciu z Číny. Na základe toho žiadali ciele na roky 2025 a 2026 znížiť zhruba na polovicu a konečný termín presunúť až na rok 2029.

Európska komisia tak prišla s kompromisným návrhom, vďaka ktorému sa tento rok pokute automobilky vyhnú, aj keď ciele nesplnia. Po novom im bude stačiť vykázať potrebné zníženie emisií za trojročné obdobie, teda roky 2025 až 2027. V praxi to moment udelenia pokuty odsúva aspoň o dva roky.

Návrh európskej komisie bol kritizovaný zo strany environmentálnych organizácií. Európska komisia naopak hovorí o pragmatizme popri rešpektovaní nastolených environmentálnych cieľov. Oddialenie cieľa na tento rok je súčasťou širšieho plánu, ktorým chce Komisia podporiť automobilový priemysel. Návrh ešte musia odsúhlasiť členské štáty a Európsky parlament.

Viac o návrhu Európskej komisie sa dočítate na tomto odkaze.

■    Európska komisia odložila klimatický cieľ pre rok 2040

Podpredsedníčka Európskej komisie pre zelenú transformáciu Teresa Ribera uviedla, že klimatický cieľ EÚ na rok 2040, ktorý sa pôvodne očakával v prvom štvrťroku 2025, bude zverejnený v druhom štvrťroku. Ide o strednodobý cieľ v rámci záväzku do roku 2050 dosiahnuť uhlíkovú neutralitu.

Meškanie ukazuje menší politická záujem na nových klimatických politikách. Pôvodne sa ešte pred európskymi voľbami počítal so znížením emisií o 90 %. Podľa podpredsedníčky ale toto zakotvenie nie je samozrejmosťou.

Viac o klimatických cieľoch pre rok 2040 sa dočítate na tomto odkaze.

■    OLO postaví v Bratislave moderné centrum na spracovanie bioodpadu

Spoločnosť Odvoz a likvidácia odpadu (OLO) v spolupráci s Hlavným mestom plánujú vybudovať moderné a ekologické centrum na výrobu obnoviteľnej energie a kompostu z bioodpadu, ako aj závod najnovšej generácie na dotrieďovanie odpadu.

V Technologickom parku OLO sa bude nachádzať zariadenie na spracovanie bioodpadu svetovej úrovne, ako aj závod dotrieďovania odpadu najnovšej generácie.

Zariadenie na zhodnotenie bioodpadu bude mať potenciál spracovať takmer 50 000 ton organického odpadu ročne. Toto množstvo bioodpadu umožní produkciu približne 2,6 miliónov m3 bioplynu, ktoré bude možné upraviť na biometán v množstve 1,5 miliónov m3 za jeden rok. Biometán je svojím zložením identický so zemným plynom a takéto množstvo obnoviteľného paliva je ekvivalentom ročnej spotreby približne 1 500 domácností. Zároveň dokáže vyrobiť približne 14 000 ton certifikovaného kompostu ročne.

O plánovanom modernom centre na spracovanie bioodpadu sa viac dočítate na tomto odkaze.


Monitoring za mesiac marec 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.

Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.


Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebnej a environmentálnej legislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s. r. o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.


Zdieľať článok

Ďalšie články autora

Zobraziť všetky články