Práva patria bdelým, ktorí sa o ne aktívne
zaujímajú. A legislatívne zmeny môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný
význam. V advokátskej kancelárii POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky za mesiac november 2022.
Do pozornosti dávame novelu Zákona o ochrane
prírody a návrh novely Zákona o vlastníctve bytov. Na obzore je
už aj nový Zákon o posudzovaní vplyvov na životné prostredie (EIA).
Poukazujeme taktiež na zaujímavú diskusiu na
tému nájomné bývanie a výzvu MŽP na podporu dekarbonizácie priemyslu.
O ďalších zaujímavostiach za mesiac november 2022 sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac november 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné
čítanie!
1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
---|---|
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
---|---|
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | áno |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 197/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
V Zbierke zákonov SR bola dňa
19.11.2022 zverejnená novela zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody
a krajiny (Zákon o ochrane prírody) pod č. 377/2022 Z .z.
Cieľom novely zákona je vytvorenie
priaznivejších podmienok pre vlastníkov pozemkov a stavieb pri užívaní a
obhospodarovaní ich vlastníctva.
Doterajšia právna úprava vytvárala
viacero prekážok v riadnej starostlivosti o pozemky a stavby nachádzajúce sa
najmä v zastavanom území obce, a to často z dôvodu znemožnenia prístupu na
pozemok a k stavbe vlastníka z dôvodu ochrany susedných pozemkov a potrebného
súhlasu orgánu ochrany prírody.
V prípade, ak sa vlastník o svoju
nehnuteľnosť nestará, aj napriek svojej snahe a nechá ju chátrať je tak
vystavený následnej sankcií za nedostatočnú starostlivosť. Rovnako tak právo
vlastníka disponovať s nehnuteľnosťou je obmedzené z dôvodu predkupného práva
štátu k pozemkom nachádzajúcich sa v treťom, štvrtom alebo piatom stupni
ochrany. Vlastník pozemku tak nemôže previesť pozemok za svojho života na svoje
deti alebo rodinných príslušníkov, ale musia počkať až do jeho smrti a
dedičského konania.
Doterajšia právna úprava tak obmedzovala
výkon vlastníckeho práva určitej skupiny osôb bez primeranej náhrady. Nová
právna úprava preto vytvára priestor pre uprednostnenie blízkej osoby vlastníka
pozemkov pred štátom, pričom predkupné právo ostáva zachované, ak by išlo o
predaj pozemkov inej ako blízkej osobe.
Novela zákona je účinná od 1.12.2022
a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie Zákona o ochrane
prírody nájdete TU.
Dňa
8.11.2022 bol posunutý do I. čítania poslanecký návrh novely zákona č. 182/1993
Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov (Zákon
o vlastníctve bytov), ktorý je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače
1303.
Návrh novely
zákona rieši viaceré okruhy problémov, ako
Navrhuje
sa aby spoločenstvo, ktoré je tvorené viacerými domami, muselo viesť
prostriedky na úhradu za plnenia a fondu prevádzky, údržby a opráv na účte v
banke osobitne pre každý dom obdobne ako pri správe domu správcom.
Spoločenstvo
alebo správca vykonáva k účtu domu v banke práva a povinnosti vkladateľa podľa
zákona č. 118/1996 Z.z. o ochrane vkladov. Majiteľom účtu sú vlastníci bytov a
nebytových priestorov v dome a preto pri zmene správcov alebo zmene formy
správy domu zostáva účet domu v banke zachovaný. Mení sa len osoba oprávnená s
týmto účtom disponovať.
Ďalšou
zmenou sa navrhuje zmena pravidiel súhlasu vlastníkov pri vstavbe alebo
nadstavbe.
Doterajšia
úprava, ktorá vyžadovala súhlas všetkých vlastníkov susediacich bytov, sa
nahrádza novou úpravou, podľa ktorej bude postačovať súhlas vlastníkov najmenej
dvoch tretín susediacich bytov. Dôvodom navrhnutej zmeny je nepružnosť súčasnej
úpravy, ktorá ako podmienku nadstavby alebo vstavby v podkroví alebo na povale
vyžaduje súhlas vlastníkov všetkých susediacich bytov a nebytových priestorov.
Jednoznačne
sa upravuje, kto bude považovaný za vlastníka susediaceho bytu alebo nebytového
priestoru. Podľa navrhovaného znenia sa za takýchto vlastníkov považujú
vlastníci, ktorých byt alebo nebytový priestor bude susediť s bytom alebo
nebytovým priestorom, ktorý má vzniknúť vstavbou alebo nadstavbou, stenou,
stropom, podlahou alebo dotykom hrán alebo rohov.
Pandemická
situácia vniesla do správy bytov v prípade výkonu hlasovacieho práva novinku,
podľa ktorej mohli vlastníci bytov a nebytových priestorov svoje hlasovacie
právo na schôdzi vlastníkov alebo na písomnom hlasovaní uplatniť aj
prostredníctvom prostriedkov informačnej a komunikačnej technológie
(elektronické hlasovanie).
Vzhľadom
na to, že v praxi sa tento model osvedčil bez toho, aby boli hlásené nejaké
zásadné problémy, novelou sa navrhuje zavedenie elektronického hlasovania aj
pre mimopandemické obdobie.
Jednou
zo zmien by mal byť taktiež zákaz fajčenia v spoločných priestoroch bytových
domov.
Sprievodnú
dokumentáciu k novele nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa
30.11.2022 začalo prebiehať pripomienkovanie predbežnej informácie k návrhu
nového zákona o posudzovaní vplyvov.
Cieľom
návrhu nového zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie je odstránenie
problémov administratívneho procesu vyplývajúcich z praxe, prispôsobenie
procesov novej právnej úprave v oblasti výstavby a právnej úpravy pre územné
plánovanie, zefektívnenie konaní a zabezpečenie vyššej profesionality
štátnej správy ako aj upravenie procesu v zmysle upozornení Európskej komisie.
V
neposlednom rade sú v návrhu zákona implementované princípy vyplývajúce z
medzinárodných dohovorov a európskych nariadení.
Zrýchlenie
a zefektívnenie procesu posudzovania vplyvov na životné prostredie sa zabezpečí
jeho prepojením s procesom vydávania rozhodnutia o povolení stavby pre
projekty podliehajúce stavebnému povoleniu, s prepojením procesu vydávania
integrovaného povolenia pre projekty podliehajúce integrovanému povoleniu.
Ostatné projekty
podľa prílohy k zákonu podliehajú procesu posudzovania vplyvov na životné
prostredie alebo zisťovaciemu konaniu. Výsledkom tohto procesu je rozhodnutie z
posudzovania vplyvov projektu alebo rozhodnutie zo zisťovacieho konania.
Sprievodnú
dokumentáciu k návrhu nového zákona nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu (PI/2022/304) nájdete TU.
V
dôsledku dekarbonizačnej schémy sa na Slovensku vytvára riešenie pre najväčších
znečisťovateľov ovzdušia. Zelená transformácia je jedným z kľúčových opatrení
plánu obnovy. Vďaka zlepšeniu a ochrane životného prostredia sa môže aj
Slovensko posunúť na úroveň najvyspelejších európskych krajín.
Ministerstvo
životného prostredia SR (MŽP) spúšťa výzvu na podporu dekarbonizácie priemyslu.
Schéma cieli na výrobné priemyselné podniky v systéme obchodovania s
emisiami ETS, teda producentov najvyšších emisií. Cieľom výzvy je pomôcť
výrobným podnikom znížiť emisie oxidu uhličitého vo výrobných procesoch aspoň o
30 %, čím výrazne prispejú k ochrane životného prostredia. Na výzvu je
alokovaných 357 miliónov eur a prihlasovanie je otvorené do 20. januára 2023.
V rámci
zverejnenej výzvy sa o finančné prostriedky môžu uchádzať výlučne tie
priemyselné podniky, ktoré spadajú pod Európsky systém obchodovania s emisiami.
V podmienkach Slovenska až 90% všetkých emisií z priemyslu je súčasťou tohto
systému.
Poskytnutú
finančnú pomoc majú jednotlivé podniky investovať do ochrany životného
prostredia v podobe znižovania emisií skleníkových plynov.
Hlavným kritériom pri schvaľovaní žiadostí
bude najnižšia suma žiadaného príspevku za ušetrenú tonu emisií (70% váha) a
absolútne zníženie emisií (30% váha). Projekty budú posudzovať externí odborní
hodnotitelia.
Viac
o samotnej Výzve sa môžete dozvedieť TU.
Jednou z foriem bývania,
o ktorej sa na Slovensku stále viac a viac hovorí je nájomné bývanie.
Záujem o nájomné bývanie súvisí s viacerými faktormi, ako napríklad
rastúce úroky pri hypotekárnych úveroch, nestála spoločenská situácia, atď.
Počet ľudí, ktorí plánujú
uprednostniť iný spôsob bývania ako byty alebo domy v osobnom vlastníctve
pribúda. Výstavba nájomných bytov má preto nie len ekonomický, ale aj
spoločenský rozmer.
V zázname z diskusie
s názvom „Dostupné bývanie realitou – v každom veku: Nájomné byť
a ich budúcnosť na Slovensku“ si môžete vypočuť, kto sa môže
uchádzať o finančnú podporu pri obstarávaní nájomného bytu, čo všetko
musí žiadateľ splniť a na mnohé ďalšie otázky spojené s nájomným bývaním. O tejto
aktuálnej téme diskutovali zástupcovia Štátneho fondu rozvoja bývania,
Ministerstva dopravy a výstavby, ako aj zástupca zo súkromného sektora.
Záznam z diskusie
nájdete TU.
Mesto Bratislava spúšťa v rámci
Bratislavskej organizácie bývania pilotný projekt Mestskej nájomnej agentúry
(MNA), cez ktorý chce rozširovať bytový fond o byty zo súkromného sektoru
zverením do správy MNA.
Primárnym cieľom MNA je znižovanie a
prekonávanie bariér v dostupnosti bývania, ktoré budú v dlhodobom hľadisku
viesť ku skvalitňovaniu
života v Bratislave. Rozšírenie
bytového fondu mesta v spolupráci s prenajímateľmi má priniesť zlepšenie
dostupnosti bývania pre rodiny a ľudí v bytovej núdzi, ktorí sú v rámci
štandardného trhu s bývaním z rôznych dôvodov znevýhodnení.
MNA vo svojej podstate funguje ako prostredník
medzi majiteľmi bytov a domácnosťami, ktoré potrebujú štandardné bývanie.
MNA ako garant nájomnej zmluvy poskytuje prenajímateľom istotu bezpečne
prenajatého bytu a berie na seba riziká spojené s prenájmom. Predovšetkým sa
chce stať zodpovedným partnerom, ktorý má záujem o dlhodobý nájom a ponúkať
správu bytov. Zabývaným domácnostiam MNA ponúkne sociálnu podporu, ktorá je pri
prevencii straty bývania kľúčová.
Nová služba sa v pilotnej fáze spustí už
začiatkom roka 2023, kedy v spolupráci s partnermi poskytne prvé byty rodinám,
ktoré to potrebujú.
Viac informácii o novej agentúre
nájdete TU.
Stavebnícka ročenka zohľadňuje vývoj
základných ukazovateľov charakterizujúcich činnosť dodávateľských
stavebných podnikov ako stavebná produkcia podľa štruktúry realizovaných
stavebných prác, zamestnanci, robotníci, mzdy a produktivita práce podľa druhu
vlastníctva, veľkostnej štruktúry stavebných podnikov a podľa krajov a bytovej
výstavby.
Publikácia obsahuje údaje z ročného
výkazníctva a je rozdelená do (2) dvoch kapitol.
Prvá
kapitola obsahuje údaje za celé odvetvie stavebníctva (stavebné podniky,
stavebné závody nestavebných podnikov, živnostníci).
Pričom druhá kapitola zahŕňa údaje za podniky
s evidenčným počtom 20 a viac zamestnancov.
Stavebnícku ročenku nájdete TU.
Kancelária prvého kontaktu a stále
pracoviská Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO) v regiónoch v rámci svojej
vzdelávacej činnosti pripravujú bezplatné kurzy.
Týmito aktivitami sa kancelária prvého
kontaktu a stále pracoviská snažia pokračovať v podpore profesionalizácie vo
verejnom obstarávaní v regiónoch, v ktorých aktívne pôsobia.
Termíny spoločne s témami školení
nájdete TU.
Pre získanie podrobnejších informácií o
školeniach je potrebné v prípade záujmu kontaktovať príslušné stále
pracovisko.
Kontakty na kanceláriu prvého kontaktu a stále pracoviská nájdete TU.
Monitoring za mesiac november 2022 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté
odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy
životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov,
nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku
Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie
poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu
službu v zmysle zákona č. 586 / 2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária
POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií
uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V
prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať
advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej
služby za týmto účelom.