Rozumieme, aké
náročné je zorientovať sa vo svete neustálych zmien právnych predpisov, ktoré
môžu mať pre vás a vaše podnikanie zásadný význam. V advokátskej kancelárii
POLÁČEK & PARTNERS preto
sledujeme všetky zmeny legislatívy za vás. Pozrite si najdôležitejšie právne
novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac november 2023.
Do pozornosti
dávame prehľad pripravovaných vyhlášok Úradu pre územné plánovanie a
výstavbu k stavebným predpisom.
Upozorňujeme taktiež
na vyhlásenie Národného parku Veľká Fatra.
Poukazujeme aj
na pripravovanú vyhlášku ÚVO o finančných limitoch.
O ďalších zaujímavostiach sa bližšie dočítate v tomto monitoringu.
Monitoring za mesiac november 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
STAVEBNÍCTVO Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) nie Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 - § 565 (Zmluva o dielo) nie Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie Vyhláška SR č. 453/2002 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie Vyhláška č. 401/2007 Z.z. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie ŽIVOTNÉ PROSTREDIE Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší nie Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac november 2023 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov. Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.
Úrad pre územné
plánovanie a výstavbu SR pripravuje
k novým stavebným predpisom viacero
vyhlášok, ktorých cieľom je
zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a
uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu sme pre Vás v nasledujúcej časti monitoringu
zhrnuli
všetky vyhlášky (vrátane schválených), ako aj ich aktuálne štádium legislatívneho
procesu.
|
Názov
vyhlášky |
Číslo a aktuálny stav
legislatívneho procesu |
Odkaz na vyhlášku/legislatívny
proces |
1. |
Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a
spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích
podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a
funkčné využívanie územia |
Schválená a zverejnená v zbierke
zákonov dňa 11.10.2023 |
Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je
dostupné na tomto odkaze. |
2. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú
niektoré ustanovenia zákona o výstavbe |
PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. |
Návrh vyhlášky o požiadavkách
na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb |
PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú
dokumentáciu nájdete TU. |
4. |
Návrh vyhlášky o dokumentácii
stavieb |
PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. |
Návrh vyhlášky o všeobecných
technických požiadavkách na stavby |
PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. |
Návrh vyhlášky o štandardoch a
metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie |
PI/2023/290 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
7. |
Návrh vyhlášky o obsahu
žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích
podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej
spôsobilosti |
PI/2023/284 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
8. |
Návrh vyhlášky o
územnotechnických požiadavkách na výstavbu |
PI/2023/283 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
9. |
Návrh vyhlášky o informačnom
systéme (URBION) |
PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. |
Návrh vyhlášky o vzoroch
formulárov používaných informačným systémom |
PI/2023/330 Pripomienkovanie predbežnej informácie do
18.12.2023 |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
11. |
Návrh vyhlášky, ktorou sa
ustanovujú podrobnosti o členení stavieb |
PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. |
Návrh vyhlášky o geodetických a
kartografických činnostiach vo výstavbe |
PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy |
Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach
dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR k novým stavebným predpisom.
O pripravovaných
vyhláškach sme vás informovali v predchádzajúcich monitoringoch, najmä
v monitoringu za mesiace október 2023, august 2023 a január 2023.
Pripravované vyhlášky
budeme naďalej sledovať a v nasledujúcich monitoringoch vás budeme
informovať o ich aktuálnom stave a legislatívnom procese.
Nová vláda sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala
posunúť účinnosť už schválenej novej stavebnej legislatívy, určenú na 1. apríla
2024. Chce tak získať čas na potrebnú úpravu a vytvorenie predpokladov na
plynulú realizáciu nových stavebných pravidiel.
Podľa schváleného programového vyhlásenia vlády je stavebný zákon prijatý
počas predchádzajúcej vlády v aktuálnom stave inštitucionálnej pripravenosti k
danému dátumu účinnosti nevykonateľný. Jeho zavedenie by viedlo k značným
ťažkostiam pri príprave a povoľovaní stavieb.
Pri posudzovaní vplyvov na životné prostredie chce vláda zjednodušiť
procesy posudzovania vplyvov na životné prostredie (EIA) na národnej
úrovni pri zachovaní súladu s európskou legislatívou
Ako vyplýva z programového vyhlásenia, vláda plánuje taktiež zefektívniť
procesy pri príprave, umiestňovaní a povoľovaní stavieb dopravnej
infraštruktúry, pri získavaní práv k pozemkom a stavbám potrebných pre ich uskutočnenie
a uvádzanie do užívania.
O prípadných zmenách v stavebných predpisoch sa viac dočítate na tomto odkaze.
Dňa 8.11.2023 bolo v Zbierke zákonov SR
zverejnené Nariadenie vlády č. 427/2023 Z. z., ktorým sa vyhlasuje Národný park Veľká Fatra, jeho zóny
a ochranné pásmo.
Rozloha
Národného parku mierne stúpla na 40 889,1328 ha. Najväčší podiel z nej bude mať zóna C s tretím stupňom ochrany, ktorá bude predstavovať takmer 47 %
výmery.
Zóna A s najprísnejším, piatym stupňom ochrany zaberá okolo 40 %
výmery územia národného parku. Pričleniť by sa do nej postupne mala zóna B, ktorá zaberá 12,9 % z rozlohy územia národného parku. Tento proces by
sa mal dokončiť 1.1.2053 a došlo by tak k splneniu požiadavky zákona
o ochrane prírody, podľa ktorej sa zóna A spravidla ustanoví na
polovici územia národného parku. Zvyšok územia národného parku (necelých 0,14 %)
bude tvoriť zóna D s druhým stupňom ochrany.
Účelom vyhlásenia
národného parku je zabezpečenie
ochrany prírodných procesov a umožnenie prirodzeného vývoja prírodných
spoločenstiev nachádzajúcich sa na
jeho území.
O procese prípravy
a schvaľovania nariadenia vlády, ktorým došlo k vyhláseniu Národného
parku Veľká Fatra sme vás informovali v monitoringoch za mesiac august
(dostupný TU) a v monitoringu za mesiac september (dostupný TU).
Nariadenie nadobúda
účinnosť 1.1.2024 a jej znenie nájdete TU.
Dňa 1.12.2023 bolo ukončené medzirezortné pripomienkové konanie (MPK) k návrhu vyhlášky Úradu pre verejné obstarávanie (ÚVO), ktorou sa ustanovuje finančný limit pre nadlimitnú zákazku, finančný limit pre nadlimitnú koncesiu a finančný limit pri súťaži návrhov (číslo legislatívneho procesu LP/2023/688). V súčasnosti prebieha fáza vyhodnotenia MPK.
Novou vyhláškou sa ustanovia finančné limity pre nadlimitné zákazky v rozsahu od 143 000 EUR do 5 538 000 EUR.
Finančný limit pre nadlimitnú koncesiu sa navrhuje vo výške 5 538 000 EUR.
Finančné limity pri súťaži návrhov sa navrhujú v rozsahu od 143 000 do 443 000 EUR.
Sprievodnú dokumentáciu
k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa 16.11.2023 bol do NR
SR doručený návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 135/1961 Zb. o
pozemných komunikáciách (cestný zákon). Návrh zákona je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 57.
Účelom návrhu je rozšíriť dozornú (kontrolnú) právomoc
Ministerstva dopravy SR na cestách I. až III.
triedy a miestnych cestách. Ministerstvo dopravy SR tak bude oprávnené vykonať
štátny odborný dozor nad cestami I. až III. triedy a miestnymi cestami, a to v prípade, ak to bude vyžadovať verejný záujem
alebo osobitné okolnosti.
Podľa predkladateľov sa
v praxi môže jednať predovšetkým o kontrolu zmien organizácie dopravy, ktoré
môžu negatívne ovplyvniť plynulosť a bezpečnosť cestnej premávky s nežiaducimi
socio-ekonomickými vplyvmi na určitý región. Podnet na vykonanie tohto druhu
odborného dozoru bude vyhodnocovať ministerstvo a na jeho uskutočnenie nebude
právny nárok.
Zároveň sa
navrhuje nové oprávnenie ministerstva ukladať pokuty dotknutým subjektom v prípade, ak ministerstvom uložené opatrenia na
základe vykonaného štátneho odborného dozoru nebudú zo strany dotknutých
subjektov plnené.
Sprievodnú dokumentáciu
k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu nájdete TU.
Vyhradené
stavby, akými sú napríklad diaľnice, tunely,
mosty, železnice, letiská, ale aj výstaviská, koncertné sály, divadlá, štadióny
či výškové budovy, bude môcť
podľa novej stavebnej legislatívy zhotovovať po 1. apríli 2024 už len
certifikovaný zhotoviteľ.
Aby vyhradené stavby
mohli vykonávať len takí zhotovitelia stavieb, ktorí spĺňajú špecifikované
kvalifikačné požiadavky a súčasne uplatňujú pri svojej činnosti správne
manažérske systémy, boli
vypracované a schválené certifikačné schémy pre zhotoviteľov vyhradených
stavieb. Vlastníkom
prvej certifikačnej schémy, ktorý získal akreditáciu od Slovenskej národnej
akreditačnej služby (SNAS), je Zväz stavebných podnikateľov Slovenska (ZSPS). Zväz je tak prvým certifikačným orgánom, ktorý bude overovať, či
konkrétna stavebná firma spĺňa definované kvalifikačné požiadavky pre získanie
certifikátu zhotoviteľa vyhradenej stavby.
Dohľad
na úrovni ostatného ústredného orgánu štátnej správy
nad posudzovaním zhody a požiadavkami na systém
manažérstva zhotoviteľov vyhradených stavieb podľa
Národného dokumentu bude vykonávať Úrad pre
územné plánovanie a výstavbu SR.
O dohľade Úradu
pre územné plánovanie a výstavbu SR nad povinnou certifikáciou
zhotoviteľov vyhradených stavieb sa viac dočítate na tomto odkaze.
Dňa 21.11.2023 bolo
ukončené MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní (zákon
o verejnom obstarávaní alebo tzv. ZVO) (číslo
legislatívneho procesu LP/2023/647). V súčasnosti prebieha fáza
vyhodnotenia MPK.
Cieľom navrhovanej
právnej úpravy je zaviesť fakultatívnosť
konceptu odborného garanta vo verejnom obstarávaní. Využívanie odborného garanta na vykonávanie činností vo verejnom
obstarávaní by malo byť v diskrečnej právomoci každého verejného obstarávateľa,
obstarávateľa a osoby podľa § 8 ZVO, ktorí sa budú môcť ad hoc rozhodnúť, či
konkrétne verejné obstarávanie, napr. z dôvodu jeho významnosti alebo odbornej
náročnosti budú realizovať prostredníctvom odborného garanta. Koncept
fakultatívnosti odborného garanta poskytne podľa navrhovateľa verejným
obstarávateľom väčšiu mieru flexibility v rozhodovaní na rozdiel od aktuálnej
právnej úpravy, ktorá povinne vyžaduje účasť odborného garanta na realizácii
každej podlimitnej a nadlimitnej zákazky.
Sprievodnú dokumentáciu
k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa 4.12.2023 bolo ukončené MPK k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška č. 382/2018 Z. z. o skládkovaní odpadov a o uskladnení kovovej ortuti (vyhláška o skládkovaní odpadov). Číslo legislatívneho procesu LP/2023/691.
Cieľom vyhlášky je úprava prevádzkovania skládok odpadov. Podľa navrhovateľa je potrebné ustanovenie upraviť tak, aby tam, kde je možné vykonávať úpravu zmesových odpadov, táto úprava prebiehala a boli dodržiavané požadované parametre biologickej stability a tam, kde nie je možné úpravu zmesových odpadov vykonávať, bolo možné ich uložiť na skládku odpadov bez úpravy za podmienok zabezpečenia triedeného zberu tých zložiek odpadov, ktorých triedený zber musí byť v zmysle zákona o odpadoch zabezpečovaný a vykonávaný.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Dňa 20.11.2023 bol do NR SR doručený vládny
návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o
zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon). Návrh zákona je evidovaný pod číslom parlamentnej tlače 50. Predmetný
návrh zákona navrhuje vláda prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní.
Novela č. 516/2021 Z. z.
zaviedla vo vodnom zákone nové povinnosti pre vlastníkov malých čistiarní
odpadových vôd do 50 ekvivalentných obyvateľov (ČOV).
Vzhľadom na náročnosť
zosúladenia existujúceho stavu malých ČOV s prijatou právnou úpravou a
povinnosťami z toho vyplývajúcimi pre ich vlastníkov sa navrhuje primerane predĺžiť lehotu pre vlastníkov malých
ČOV požiadať orgán štátnej
vodnej správy o zosúladenie povolenia na osobitné užívanie vôd na vypúšťanie
odpadových vôd do povrchových vôd alebo do podzemných vôd do 31.12.2028. Podľa súčasných právnych predpisov si majitelia malých ČOV musia túto
povinnosť splniť do 1.1.2024.
Sprievodnú dokumentáciu
k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium
legislatívneho procesu nájdete TU.
Mimoriadna piata výzva vyhlásená envirorezortom bola spustená 1.12.2023. Ide
o príspevok pre majiteľov rodinných domov poškodených po krupobití v
okresoch Michalovce a Sobrance a po zemetrasení v Prešovskom kraji. Výzva je otvorená len
pre postihnuté regióny.
Minimálne 1000 domácností tak môže získať príspevok z plánu obnovy
až do výšky 22 800 EUR s DPH. Novinkou je vyplatenie zálohy 7-tisíc
eur, pričom intenzita pomoci môže dosiahnuť až 95 % z celkových oprávnených
nákladov projektu.
Podmienky získania finančného príspevku sú
zjednodušené. Všetky sú zverejnené na adrese www.obnovdom.sk.
Žiadosti je možné podávať od 1. decembra 2023 do 31. júla 2024.
Viac o mimoriadnej výzve sa môžete dočítať na tomto odkaze.
Ministerstvo životného prostredia SR v novembri vyhlásilo výzvu na
čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko, na ktorú je
alokovaných 40 miliónov eur pre celé územie Slovenska.
Výzva vytvára možnosť žiadať o poskytnutie finančných
prostriedkov z Programu Slovensko na financovanie vodozádržných opatrení na adaptáciu na zmenu
klímy v sídlach a krajine a/alebo ochranu pred povodňami. Spolufinancovanie
žiadateľov nie je potrebné.
Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty verejnej správy, združenia právnických
alebo fyzických osôb, neziskové organizácie alebo nadácie.
Cieľom výzvy je realizácia adaptačných opatrení, ktorých funkciou je
zadržiavanie vody na území, čo má prispieť k zmierneniu prejavov sucha,
ako aj k ochrane pred povodňami.
Úplné znenie výziev na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného
finančného príspevku bude dostupné na www.itms2014.sk a www.eurofondy.gov.sk.
Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.
Dňa 30.11.2023 boli do
NR SR doručené dva vládne
návrhy zákonov v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie, ktoré sú evidované pod číslami parlamentnej tlače 80 a 84. Oba
návrhy zákonov navrhuje vláda prerokovať v skrátenom legislatívnom konaní.
Návrhy zákonov v prípade ich schválenia budú mať dopad aj na ceny
nehnuteľností.
Cieľom
prvého návrhu zákona, ktorým sa menia a
dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti s pomocou so splácaním úverov na bývanie
(parlamentná tlač č. 80) je novelou zákona
č. 595/2023 Z. z. o dani z príjmov (zákon
o dani z príjmov) zaviesť nový daňový
bonus zo zvýšenia
zaplatenej splátky, ktorý si daňové
subjekty môžu uplatniť za rok 2023 v daňovom priznaní alebo v ročnom zúčtovaní.
Zároveň sa pri zmluvách o úvere na bývanie uzavretých od 1. januára 2024
upravujú podmienky pre uplatnenie daňového bonusu na zaplatené úroky.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu
zákona nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Cieľom druhého návrhu zákona o pomoci pri splácaní úveru na bývanie a o zmene a doplnení
niektorých zákonov (parlamentná tlač č. 84) je zaviesť príspevok na zvýšenú
splátku úveru na bývanie, ako novej štátnej sociálnej dávky,
prostredníctvom ktorého bude štát oprávnenej osobe finančne prispievať na
zvýšenú úhradu splátky úveru, ku ktorej môže dôjsť v dôsledku refixácie úveru
na bývanie.
Výška príspevku sa navrhuje ako 75 % z kladného rozdielu medzi
zaplatenou mesačnou splátkou v príslušnom mesiaci a referenčnou splátkou, najviac v sume 150 eur mesačne.
Súčasne sa navrhuje možnosť ustanoviť v zákone o štátnom rozpočte odlišnú výšku
príspevku na príslušný rozpočtový rok.
Taktiež
sa navrhuje ustanoviť maximálnu hranicu výšky priemerného príjmu oprávnenej
osoby a spoludlžníka, a to vo výške najviac 1,6-násobku priemernej
nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky
zverejnenej Štatistickým úradom Slovenskej republiky za kalendárny rok, za
ktorý sa posudzuje príjem.
Zároveň
sa navrhuje nepovažovať predmetný príspevok za príjem pre účely zákona
o životnom minime a zákona o peňažných príspevkoch na kompenzáciu
sociálnych dôsledkov ťažkého zdravotného postihnutia.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu
zákona nájdete TU.
Aktuálne
štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
Ide o zmenu rozhodovacej praxe úradu k problematike, ak je vo verejnom obstarávaní poskytnutý taký výkaz výmer, v ktorom
absentujú niektoré položky vzťahujúce sa k dielčím prácam, úkonom alebo
činnostiam spojeným s realizáciou predmetu zadávanej zákazky.
Zákon o verejnom
obstarávaní neukladá povinnosť, aby každá činnosť vyplývajúca z opisu predmetu
zákazky mala vo výkaze výmer, ak bol uchádzačom poskytnutý ako súčasť súťažných
podkladov, vytvorenú samostatnú položku.
Podľa predmetného rozhodnutia
teda v situácii, ak výkaz výmer neobsahuje každú jednu položku v zmysle
projektovej dokumentácie a za predpokladu, že projektová dokumentácia je
kompletná, na základe čoho sú záujemcovia objektívne schopní oceniť predmet
zákazky, uvedené nepredstavuje bez
ďalšieho porušenie zákona o verejnom obstarávaní.
Ako ďalej vyplýva z
rozhodnutia skutočnosť, že
verejný obstarávateľ požaduje „rozpustiť“ ceny za niektoré absentujúce položky
do iných, súvisiacich položiek výkazu výmer, nemožno a priori považovať za
konanie, ktoré má charakter porušenia zákona o verejnom obstarávaní tak, ako to dlhodobo vnímal úrad vo svojej predchádzajúcej rozhodovacej
činnosti.
Rozhodnutie predsedu
ÚVO k problematike neúplnosti výkazu výmer poskytnutého pri zadávaní stavebnej
zákazky je zverejnené na tomto odkaze.
Dňa 3.11.2023 ÚVO
oznámil, že pre uľahčenie práce s novým Informačným systémom eForms, ktorý bol
uvedený do ostrej prevádzky, pripravil ďalšie manuály, a to:
1. Manuál pre
podlimitné zákazky (bežný postup);
2. Manuál pre Redakčnú
opravu oznámenia - manuál s rozlíšením postupu pre prípad, ak sa oprava podáva
na oznámenie podané v eForms a v ISZU;
3. Manuál pre oznámenie o zmene zmluvy.
Monitoring za mesiac november 2023 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu.
Prihláste sa na odber Monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.